Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.129
    Antall liker
    2.649
    Kun 44 nye registrert smittede i Kina siste døgn, nesten alle i Wuhan-provinsen og ingen i Beijing.
    Imponerende. Gir håp om at vi kanskje er kvitt denne dritten om et par måneder.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Kun 44 nye registrert smittede i Kina siste døgn, nesten alle i Wuhan-provinsen og ingen i Beijing.
    Imponerende. Gir håp om at vi kanskje er kvitt denne dritten om et par måneder.
    Fullstendig usannsynlig. Denne blir med oss i lang tid.

    Donald kaller det fake news, og har full kontroll, for øvrig. https://thehill.com/policy/healthca...ke-news-media-is-doing-everything-possible-to

    Det er dog en ting Corona er godt for. Miljøet.

    EDIT: https://www.dagbladet.no/kultur/vi-har-intet-a-frykte-unntatt-for-lite-frykt/72218339
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Kun 44 nye registrert smittede i Kina siste døgn, nesten alle i Wuhan-provinsen og ingen i Beijing.
    Imponerende. Gir håp om at vi kanskje er kvitt denne dritten om et par måneder.
    Kina har innført reiseforbud. Har stengt økonomisk virksomhet. Har stengt store deler av befolkningen inne i sine hus. Har forbudt offentlige arrangement og forsamlinger. Har stengt skoler og universiteter. Har bygd krisesykehus på rekordtid og har kjørt enorme ressurser inn på å begrense smittespredningen med tiltak som er komplett diktatoriske. Og det i en befolkning som ikke drar på treningssenter og shopping når de er i hjemmekarantene.

    Dersom vi gjør noe tilsvarende vil vi kanskje klare å begrense spredningen slik de har gjort.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Kina har innført reiseforbud. Har stengt økonomisk virksomhet. Har stengt store deler av befolkningen inne i sine hus. Har forbudt offentlige arrangement og forsamlinger. Har stengt skoler og universiteter. Har bygd krisesykehus på rekordtid og har kjørt enorme ressurser inn på å begrense smittespredningen med tiltak som er komplett diktatoriske. Og det i en befolkning som ikke drar på treningssenter og shopping når de er i hjemmekarantene.

    Dersom vi gjør noe tilsvarende vil vi kanskje klare å begrense spredningen slik de har gjort.
    Problemet er også at en svært stor del av befolkningen (nok med rette) ikke ser på dette som spesielt farlig for seg selv, i alle fall om man ikke evner å se lengre enn sin egen nesetipp og kun ser det kortsiktige bildet. En ting er at om man selv blir smittet så går det sannsynligvis ganske greit, men om/når store deler av samfunnet stenges ned så får det fort veldig store konsekvenser for mange selv om er frisk og rask helsemessig.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.129
    Antall liker
    2.649
    Kun 44 nye registrert smittede i Kina siste døgn, nesten alle i Wuhan-provinsen og ingen i Beijing.
    Imponerende. Gir håp om at vi kanskje er kvitt denne dritten om et par måneder.
    Kina har innført reiseforbud. Har stengt økonomisk virksomhet. Har stengt store deler av befolkningen inne i sine hus. Har forbudt offentlige arrangement og forsamlinger. Har stengt skoler og universiteter. Har bygd krisesykehus på rekordtid og har kjørt enorme ressurser inn på å begrense smittespredningen med tiltak som er komplett diktatoriske. Og det i en befolkning som ikke drar på treningssenter og shopping når de er i hjemmekarantene.

    Dersom vi gjør noe tilsvarende vil vi kanskje klare å begrense spredningen slik de har gjort.
    Hvis vestlige økonomier skulle stenge ned 50% av businessen over flere måneder på samme måte som Kina, ville dette ramme bedrifter som i utgangspunktet sliter, veldig hardt. Som i sin tid øker tapene for bankene, som i sin tur kan lede til en ny alvorlig finanskrise. Dnb er en av aktørene på Oslo børs som straffes ekstra hardt nå.
    Kina med sin planøkonomi vil ikke rammes tilsvarende som den sammenvevde vestlige økonomien.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Kun 44 nye registrert smittede i Kina siste døgn, nesten alle i Wuhan-provinsen og ingen i Beijing.
    Imponerende. Gir håp om at vi kanskje er kvitt denne dritten om et par måneder.
    Kina har innført reiseforbud. Har stengt økonomisk virksomhet. Har stengt store deler av befolkningen inne i sine hus. Har forbudt offentlige arrangement og forsamlinger. Har stengt skoler og universiteter. Har bygd krisesykehus på rekordtid og har kjørt enorme ressurser inn på å begrense smittespredningen med tiltak som er komplett diktatoriske. Og det i en befolkning som ikke drar på treningssenter og shopping når de er i hjemmekarantene.

    Dersom vi gjør noe tilsvarende vil vi kanskje klare å begrense spredningen slik de har gjort.
    Hvis vestlige økonomier skulle stenge ned 50% av businessen over flere måneder på samme måte som Kina, ville dette ramme bedrifter som i utgangspunktet sliter, veldig hardt. Som i sin tid øker tapene for bankene, som i sin tur kan lede til en ny alvorlig finanskrise. Dnb er en av aktørene på Oslo børs som straffes ekstra hardt nå.
    Kina med sin planøkonomi vil ikke rammes tilsvarende som den sammenvevde vestlige økonomien.
    Nå er vel ikke Vesten en helt ubetydelig avtaker av Kinesisk produskjonskapasitet, så de slipper ikke akkurat unna konsekvensene.

    Eller tror jeg de teknologiske mulighetene vi har til å jobbe hjemmefra i dette landet, kan benyttes som en bidragende faktor til å bremse spredningstakten. Be folk mest mulig jobbe hjemme, og styre unna smittekilde nr. 1, kollektivtransporten. I Oslo er det over 1 million påstigninger pr. dag. på en eller annen kollektiv transportform. Ber du folk om å jobbe hjemmefra, vil det ganske effektivt flate ut kurven, slik at helsesystemene makter løftet som kommer.

    En konsert på Rockefeller er ikke i nærheten av like problematisk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kanskje en bedre strategi i stedet for å piske opp massehysteri for å dressere befolkningen til å bli lydige for dommedagsprofetier og kommandoøkonomi, så hva heller med å skjerme de som er mest utsatt for å bli alvorlig syk til det hele blåser over?

    Jeg regner med de fleste her inne har vært forkjølet, hatt influensa eller kanskje til og med lungebetennelse, farlig og dødelig for noen men ikke mer enn forbigående ubehag for nesten alle. Slik er det nok denne gangen også.

    Å stenge ned barnehager er et lurt tiltak for å hindre spredning. Alle som har jobbet der en tid har fått trimmet immunforsvaret. Så noen begrensende tiltak er på sin plass, men det kommer til å gå bra denne gangen også. Det var ikke dommedag, spanskesyken og svartedauen denne gangen heller.

    Men som sagt, skjerme de svake og minimere sjansen for at de blir smittet er smart. Besøk på sykehjem, sykehus og slik f.eks. bør det kanskje ikke være anledning til.

    Det underlige, som Knut Nærum er inne på i Dagbladartikkelen det linkes til, er at konkurrerende fryktmakere støtter konkurrenten på denne måten. Det vil jo ikke tjene deres sak når det hele blåser over og stormvarselet bare var en mediakosulent som ropte ulv i utide.

    Her er f.eks. en åpenbaring fra "jesusbarnet".. Dette har blitt en livsstil for mange, å skape panikk, frykt og uhygge til liten nytte. Eller med andre ord dommedagskultisme.

    u2c5Za8Dmfa7jsH006BV3zgEVJkof2NRBpJtGt0z4vI.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis noen ser på pressekonferansen på NRK2 så gir jo Helsedirektoratet inntrykk av å være et Nisseverksted. Du kan besøke bestemor og spise søndagsmiddag selv om du snufser og nyser hvis du bare har vært der ingen andre har vært...:confused: Hvor mange har vært der ingen andre har vært?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.093
    Et relatert virus som brer om seg er tanken på at Covid-19 kan nynnes til refrenget av ‘Come on, Eileen’...Ble smittet før helgen og klarer knapt å lese Covid-19 uten at Dexy’s begynner å rulle i bakgrunnen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Her trekkes konklusjoner over en lav sko. Estimater av estimater, sammenlignet med % av registrerte positive tilfeller. Når vi vet at de aller fleste smittede hoster litt og er tette i nesa, er det vel ikke veldig usannsynlig at en stor, stor gruppe har hatt Covid 19 uten å engang ane det. Om et års tid kommer vi til å se oss tilbake og spørre: - hva faen var det vi holdt på med??

    Ja, viruset er potensielt farlig. Ja, mange (20%? 40%? 70%?) kommer til å bli forkjølet. Ja, noen kommer til å dø. Det er ingen spøk, men alvorlig talt, dette vi nå ser på er hysteri.
    Ser ikke noe hysteri, men har mistanke om at de som hevder at dette ikke er noe værre enn en vanlig influensa og at fordi den smitter lettere gjør den mindre farlig driver aktiv psykisk selvmedisinering.
    Det er absolutt mulig dette viruset dreper fler enn influensa, det ser muligens slik ut så langt.
    169 registrerte smittede i Norge pr. 8. mars, inntil i går var samtlige av mild karakter (lett forkjølelse). 1 på sykehus nå, gudene ver om vedkommende ville havnet der helt uten et virus på besøk, forstår det dithen at det er en cocktail av sykdommer involvert der.

    Samtidig går verdensøkonomien på et undervannsskjær, oljeprisen går kjepprett til helvete, alle selskaper som driver med reise og turisme i en eller annen form er på grensen til panikk, arrangementer avlyses, konferanser droppes, jobbmøter kanselleres, skoler stenges, vareflyten stoppes, folk hamstrer beskyttelsesutstyr og vann(!!), og hilser på hverandre med føtter og albuer, neida, intet hysteri å melde.

    Myndighetene kunne i stedet bedt folk slappe av, og ta hjemmekontor i så stor grad som mulig, begrense reiser og ellers leve som normalt.
    Sør-Korea, som åpenbart har et temmelig oppegående sjekkesystem, har registrert omtrent 7000 smittede, 50 relaterte dødsfall, dvs. 0,7%, en del høyere enn influensa. Antakelig er disse sifrene nærmere sannheten enn noen mer og mindre kvalifisert gjetting vi hittil har sett, men antakelig viser heller ikke disse målingene alle smittede. Det er dermed rimelig å anta at dødeligheten ligger i området influensa eller noe over. I Sør-Korea, i hvert fall.

    Hvor mange ganger i livet har du hatt influensa? Jeg vil si en del. Man blir ganske sjuk, faktisk. Hvor mange ganger har jeg vært hos legen for noe som ligner på influensa? Aldri. Hvor mange ganger har jeg vært hos legen fordi jeg kjenner meg litt forkjøla? Aldri. Ville jeg gått til legen om jeg ble sår i halsen, tett i nesa, og hangla litt i disse dager? Nei.
    Jeg kommer med overveiende sannsynlighet ikke til å bli registrert, selv om jeg får dette oppskrytte viruset.

    Men for dugnadens skyld, skulle jeg unngått toget og bussen, holdt meg hjemme, og jobbet derfra så mye som mulig. For alt jeg vet, har jeg hatt viruset allerede.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Her trekkes konklusjoner over en lav sko. Estimater av estimater, sammenlignet med % av registrerte positive tilfeller. Når vi vet at de aller fleste smittede hoster litt og er tette i nesa, er det vel ikke veldig usannsynlig at en stor, stor gruppe har hatt Covid 19 uten å engang ane det. Om et års tid kommer vi til å se oss tilbake og spørre: - hva faen var det vi holdt på med??

    Ja, viruset er potensielt farlig. Ja, mange (20%? 40%? 70%?) kommer til å bli forkjølet. Ja, noen kommer til å dø. Det er ingen spøk, men alvorlig talt, dette vi nå ser på er hysteri.
    Ser ikke noe hysteri, men har mistanke om at de som hevder at dette ikke er noe værre enn en vanlig influensa og at fordi den smitter lettere gjør den mindre farlig driver aktiv psykisk selvmedisinering.
    Det er absolutt mulig dette viruset dreper fler enn influensa, det ser muligens slik ut så langt.
    169 registrerte smittede i Norge pr. 8. mars, inntil i går var samtlige av mild karakter (lett forkjølelse). 1 på sykehus nå, gudene ver om vedkommende ville havnet der helt uten et virus på besøk, forstår det dithen at det er en cocktail av sykdommer involvert der.

    Samtidig går verdensøkonomien på et undervannsskjær, oljeprisen går kjepprett til helvete, alle selskaper som driver med reise og turisme i en eller annen form er på grensen til panikk, arrangementer avlyses, konferanser droppes, jobbmøter kanselleres, skoler stenges, vareflyten stoppes, folk hamstrer beskyttelsesutstyr og vann(!!), og hilser på hverandre med føtter og albuer, neida, intet hysteri å melde.

    Myndighetene kunne i stedet bedt folk slappe av, og ta hjemmekontor i så stor grad som mulig, begrense reiser og ellers leve som normalt.
    Sør-Korea, som åpenbart har et temmelig oppegående sjekkesystem, har registrert omtrent 7000 smittede, 50 relaterte dødsfall, dvs. 0,7%, en del høyere enn influensa. Antakelig er disse sifrene nærmere sannheten enn noen mer og mindre kvalifisert gjetting vi hittil har sett, men antakelig viser heller ikke disse målingene alle smittede. Det er dermed rimelig å anta at dødeligheten ligger i området influensa eller noe over. I Sør-Korea, i hvert fall.

    Hvor mange ganger i livet har du hatt influensa? Jeg vil si en del. Man blir ganske sjuk, faktisk. Hvor mange ganger har jeg vært hos legen for noe som ligner på influensa? Aldri. Hvor mange ganger har jeg vært hos legen fordi jeg kjenner meg litt forkjøla? Aldri. Ville jeg gått til legen om jeg ble sår i halsen, tett i nesa, og hangla litt i disse dager? Nei.
    Jeg kommer med overveiende sannsynlighet ikke til å bli registrert, selv om jeg får dette oppskrytte viruset.

    Men for dugnadens skyld, skulle jeg unngått toget og bussen, holdt meg hjemme, og jobbet derfra så mye som mulig. For alt jeg vet, har jeg hatt viruset allerede.
    Nå fusker du med statistikk. I likhet med deg ønsker jeg meg at dette blir så ufarlig som mulig, men det er greit å omgås tallene på realistisk basis.

    SK har lave dødstall fordi tilhengerne av sekten i hovedsak er kvinner i 20-30 årene.

    https://www.channelnewsasia.com/news/asia/coronavirus-covid-19-south-korea-cases-deaths-12517102

    2CF44A77-DC11-4EC0-8E56-0E60ADD28F73.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    0,7 % stemmer forøvrig godt med norske folkehelsemyndigheters estimat, mens WHO og andre lands myndigheter får helt forskjellige tall. Italia har Europas eldste befolkning, og ser ut til å ha en dødelighet oppimot 5 %. Dødeligheten øker raskt for menn over 60 med forutgående helseproblemer. Vi vet rett og slett ikke fasiten ennå.

    Normal sesonginfluensa er rundt 0,1 %, spanskesyken 1-2 %. Ebola har ca 90 % dødelighet. Vi er tross alt i den lave enden av den skalaen. Her er vi på nivå med spanskesyken, pluss/minus en god del. Men vi har ikke sendt hundretusener av de mest mottakelige aldersgruppene ut i skyttergraver og gjørme heller, så omfanget bør forhåpentligvis ikke i nærheten. Men det kommer likevel til å bli stygt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    0,7 % stemmer forøvrig godt med norske folkehelsemyndigheters estimat, mens WHO og andre lands myndigheter får helt forskjellige tall. Italia har Europas eldste befolkning, og ser ut til å ha en dødelighet oppimot 5 %. Dødeligheten øker raskt for menn over 60 med forutgående helseproblemer. Vi vet rett og slett ikke fasiten ennå.

    Normal sesonginfluensa er rundt 0,1 %, spanskesyken 1-2 %. Ebola har ca 90 % dødelighet. Vi er tross alt i den lave enden av den skalaen. Her er vi på nivå med spanskesyken, pluss/minus en god del. Men vi har ikke sendt hundretusener av de mest mottakelige aldersgruppene ut i skyttergraver og gjørme heller, så omfanget bør forhåpentligvis ikke i nærheten. Men det kommer likevel til å bli stygt.
    Dette du her sier er det heller ikke konsensus om. Enkelte opererer med influensa 0,2 - 0,3%, Ebola 25 - 70% avhengig av virusvariant, så i fall jeg fusker med tall, er jeg ikke alene om det.
    Som du sier, vi har ikke fasit. Og med et såpass mildt forløp som Covid 19 har i svært stor andel av tilfellene, vil også mørketallene stige formidabelt, rett og slett fordi folk går ikke til legen hver gang de svelger feil. Av hittil ukjente årsaker blir sykdommen av og til veldig aggressiv, men før vi vet sammenhengene på dette, gir dagens hysteri liten mening. Men det er nå uansett for sent. Pressen og hysteriet har dratt verdensøkonomien rett i dass, thankyouverymuch.

    Min spådom: Om ca. 1 år ser vi oss tilbake og innser at det klikka for oss.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    «Har klikka for oss.»

    Et interessant utsagn. Hva ville skjedd i Kina, dersom de ikke hadde avstengt en provins? Dette var rundt Nyttårsfeiringen deres. Alle reiser fritt omkring og det ville vært enorm smittespredning, i Kina og internasjonalt. Selv med tiltakene fikk man global spredning. Vestkysten av USA, tech-sentra, er rammet. Nord-Italia, populært reisemål for kinesere, er hardt rammet.
    Men, fordi «det klikka for oss» fikk man kjapp bevissthet og innsats.

    Nå begynner flokkspredningsfasen i ulike land som hittil har prøvd å få oversikt over direktesmitte fra opprinnelses- eller videreføringsområder. Uheldigvis var norsk vinterferie sammenfallende med kinesisk reiselyst og vi fikk en god del hit.

    Bevisstheten som er skapt er nok nyttig.

    Om det har klikket for oss? Økonomien er vridd hardt til, med stramme gjeldsskruer. Norwegian og Tesla kommer straks på stupet om omsetningen svikter, men verdensøkonomien er skrudd til slik rund baut. Mange forventet en sterk korreksjon nå og C19 gir forvaltere unnskyldningen de trengte, for å gå fri av å ha vært med på å skru økonomiske forventninger langt forbi hva som var oppnåelig.

    Dette er en Black Swan hendelse, men får det utslaget fordi vi har strammet økonomien til bristepunktet når det gjelder vekstkrav og hvordan denne skal opprettholdes. 0% rente som løsning burde vært varselsignal nok på at noe er hinsides.
     
    S

    svk

    Gjest
    En kollega har vært i alpene/sveits. Er det da ok å gå på jobb? Veldig nær nord italia.
    Må si vi er skeptiske
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.656
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Syd Tyrol er ansett som risiko område i Tyskland f.eks. og ikke i Norge. En som rapporterer til meg kom fra St. Anton i helga. Han holder seg hjemme nå med hjemmekontor.

    Parkerte en bil utenfor døra her hjemme for litt siden og ut steg en sykepleier i fullt smittevern utstyr. Naboens gutt på 15år som ble testet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    ^ Vi kommer uansett til å få global spredning. Spørsmålet er om vi kommer til "å daue alle sammen", eller om dette er et relativt sett behersket virus i den store sammenhengen. Jeg heller mest til det siste, all den tid det er såpass mange som bare melder om tett nese, litt hoste, og litt urven i kroppen. Hadde det ikke vært for at et samlet pressekorps har tatt fullstendig av, så hadde vi nok sett en betydelig brattere stigning av antall småsyke, og dermed også flere veldig syke og døde. Men det å stoppe virus krever ekstreme tiltak, og det er vel ikke sikkert Covid 19 er såpass potent at det må stoppes for en hver pris. Som nevnt, dagens teknologiske virkelighet muliggjør desentralisert arbeid i mye større grad en før, be folk om å droppe kollektivt og jobbe hjemme, og ellers leve et fornuftig liv med rene hender burde være tilstrekkelig.

    Verdensøkonomien behøver av og til realitetsorienteringer, men dette var vel litt i overkant, kanskje. Arbeidsledighet er heller ikke helsebringende.

    PS: de seneste uker har unge mennesker dødd av influensa i Norge. Det har i grunn druknet i hylet om Corona.
    https://www.vg.no/nyheter/i/Jo4OK6/to-ungdomsskoleelever-doede-etter-influensa
     
    S

    svk

    Gjest
    En kollega har vært i alpene/sveits. Er det da ok å gå på jobb? Veldig nær nord italia.
    Må si vi er skeptiske
    Da får vi vente og se :- (
    Burde sikkert holdt seg hjemme noen dager.
    Får holde avstand og vaske hender ofte. Og ikke ta på håndtak og kaffekanna
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ingen som har sagt «vi dauer alle sammen».
    Men å ekstrapolere tall fra SK, der de primærrammede er kvinner i 20-30 aldersgruppen og dermed mene at dette er overdrevet, blir en merkelig øvelse.

    Selv med 0,7-1% dødsrate, med forventet infeksjonsgrad, snakker vi om et antall personer som vil få avsatt enhver politiker som ikke kan vise til grundige forebyggende tiltak. Og man frykter at dette blir et jevnlig tilbakevendende virus. Det bør man ta alvorlig.

    Dette er ikke en influensa, men et virus som angriper vevstruktur. Det virker som om mange ikke har fått med seg det. Helt på sin plass å ta det alvorlig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^ Vi kommer uansett til å få global spredning. Spørsmålet er om vi kommer til "å daue alle sammen", eller om dette er et relativt sett behersket virus i den store sammenhengen. Jeg heller mest til det siste, all den tid det er såpass mange som bare melder om tett nese, litt hoste, og litt urven i kroppen. Hadde det ikke vært for at et samlet pressekorps har tatt fullstendig av, så hadde vi nok sett en betydelig brattere stigning av antall småsyke, og dermed også flere veldig syke og døde. Men det å stoppe virus krever ekstreme tiltak, og det er vel ikke sikkert Covid 19 er såpass potent at det må stoppes for en hver pris. Som nevnt, dagens teknologiske virkelighet muliggjør desentralisert arbeid i mye større grad en før, be folk om å droppe kollektivt og jobbe hjemme, og ellers leve et fornuftig liv med rene hender burde være tilstrekkelig.

    Verdensøkonomien behøver av og til realitetsorienteringer, men dette var vel litt i overkant, kanskje. Arbeidsledighet er heller ikke helsebringende.

    PS: de seneste uker har unge mennesker dødd av influensa i Norge. Det har i grunn druknet i hylet om Corona.
    https://www.vg.no/nyheter/i/Jo4OK6/to-ungdomsskoleelever-doede-etter-influensa
    Vi dauer ikke alle sammen, men Gjestemedlems tidligere innlegg med en graf illustrerer utfordringen veldig bra. Det er viktig å dra dette ut i langdrag slik at flest mulig kan få god behandling i helsevesenet. Sånn som de nå holder på så ser det ut til at vi får en topp som innebærer kjipe valg om hvem som skal prioriteres. Nå er det 4 personer som har fått såpass kraftige problemer at de er lagt inn på sykehus, jeg tviler sterkt på at alle disse er 70+........
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Irene Peroni på fb har oversatt en melding fra en italiensk helsearbeider, som hun deler med sine norske kontakter.

    Situasjonen er veldig alvorlig. Dette viruset er ekstremt smittsomt. Det er sant at mange ikke får symptomer av det, det er også sant at mange klarer seg uten altfor mye problemer, men samtidig så får mange bilateral interstitiell lungebetennelse, en sykdom som krever respirator. Vi har ingen medisiner fordi der er et virus; dermed fungerer antibiotika ikke. Vi gir medisin-cocktails som man bruker for andre virus som AIDS, men dette er fullstendig eksperimentelt, vi vet ikke om det vil fungere eller ikke. Det eneste man kan gjøre i slike tilfeller er intubasjonen av pasienten, dvs. la maskinen puste mens lungene hviler, og så venter man på at immunsystemet seirer over viruset.
    Det stemmer nok at de fleste som dør er eldre folk som har pre-eksisterende sykdommer, men det finnes også mange unge i intensivavdelingene. Den yngste vi har her (på sykehuset mitt) er 38 år gammel, han hadde ingen pre-eksisterende helseproblemer. Det ekte problemet er at mange trenger respiratorbehandling, og vi har ikke nok av slike maskiner til alle sammen. Allerede i går tok noen kontakt med me på sykehuset - jeg jobber i kardiologisk intensivavdeling - og de ba meg om å gi dem en av våre to respiratorer. Vi har bare to igjen. Jeg ga den til dem. Den stod ved en kvinnelig pasient som hadde blitt koblet fra maskinen i går, og vanligvis pleier man å beholde maskinen ved siden av pasienten i tilfelle sistnevnte har en krise. Hvis dette skulle skje, så har vi ingen respirator (for henne) nå.
    I praksis har de sagt til oss at vi fra nå av må velge hvem vi skal tilkoble maskinen. Vi må prioritere de unge og de uten sykdommer. På Niguarda sykehuset (veldig kjent sykehus i Milano) blir ingen som er eldre enn 60 (!!!!!) tilkoblet respirator, så situasjonen er veldig alvorlig. Det er en fjorten dagers inkubasjonstid, så hvis en person er smittet og symptomfri i 14 dager kan den smitte et utrolig høyt antall personer.
    Så konseptet er at hvis vi ikke vil ha en massakre ("ecatombe", for de som kan italiensk), må vi prøve å sørge for at minst mulig blir smittet, og utsette smitten så mye som mulig. I ITALIA HAR VI 3.000 RESPIRATORER. HVIS 10.000 BLIR SYKE SAMTIDIG OG MÅ FÅ KUNSTIG ÅNDEDRETT, 7000 VIL DØ. Hvis vi derimot klarer å utsette smitten eller bremse den, så kommer det til å skje at når de nye blir syke trenger de gamle pasientene sannsynligvis ikke respiratoren lenger.
    De enste ting man kan gjøre er de som allerede blir nevnt: forbli hjemme, ingen kino, ingen utstillinger, ingen spaserturer, minst mulig butikker, skoler skal bli stengt, ingen fotball på ettermiddagen, ingen middager på restaurant, unngå så mye som mulig å komme i kontakt med andre folk, vask hendene godt med såpe eller alkoholbaserte midler som amuchina (tilsvarende antibac i Norge).
    Viruset overlever i 30-40 minutter på overflatene, det eneste for å være sikre på å få det bort er det å vaske med klorin og la klorin stå i kontakt (med det man vil rense) i 30 minutter.
    I Roma er situasjonen som den var hos oss (i Milano) for 10 dager siden, og jeg kan fortelle dere at i løpet av 10 dager har det vært en utrolig eskalering her. Lombardia i ferd med å kollapse, og det er den regionen som har det beste helsevesenet, så jeg vil ikke engang tenke på det som kunne skje hvis dette når fram til de mindre effektive regionene.
    Når det gjelder barn, finnes det ingen alvorlige tilfeller. Noen barn er positive, men som ved andre virus som vannnkopper og lignende, så utvikler barn en mye mindre kraftig form enn de voksne. Når det er sagt, så er barna forferdelige "pestsmittere": de som ikke utvikler symptomer besøker besteforeldrene og dreper dem, i praksis. Så prøv å unngå kontakt mellom barn og besteforeldre. Uten å få panikk, ikke undervurder dette. De som kan, hold dere hjemme så mye som mulig uten å treffe noen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    ^ Vi kommer uansett til å få global spredning. Spørsmålet er om vi kommer til "å daue alle sammen", eller om dette er et relativt sett behersket virus i den store sammenhengen. Jeg heller mest til det siste, all den tid det er såpass mange som bare melder om tett nese, litt hoste, og litt urven i kroppen. Hadde det ikke vært for at et samlet pressekorps har tatt fullstendig av, så hadde vi nok sett en betydelig brattere stigning av antall småsyke, og dermed også flere veldig syke og døde. Men det å stoppe virus krever ekstreme tiltak, og det er vel ikke sikkert Covid 19 er såpass potent at det må stoppes for en hver pris. Som nevnt, dagens teknologiske virkelighet muliggjør desentralisert arbeid i mye større grad en før, be folk om å droppe kollektivt og jobbe hjemme, og ellers leve et fornuftig liv med rene hender burde være tilstrekkelig.

    Verdensøkonomien behøver av og til realitetsorienteringer, men dette var vel litt i overkant, kanskje. Arbeidsledighet er heller ikke helsebringende.

    PS: de seneste uker har unge mennesker dødd av influensa i Norge. Det har i grunn druknet i hylet om Corona.
    https://www.vg.no/nyheter/i/Jo4OK6/to-ungdomsskoleelever-doede-etter-influensa
    Vi dauer ikke alle sammen, men Gjestemedlems tidligere innlegg med en graf illustrerer utfordringen veldig bra. Det er viktig å dra dette ut i langdrag slik at flest mulig kan få god behandling i helsevesenet. Sånn som de nå holder på så ser det ut til at vi får en topp som innebærer kjipe valg om hvem som skal prioriteres. Nå er det 4 personer som har fått såpass kraftige problemer at de er lagt inn på sykehus, jeg tviler sterkt på at alle disse er 70+........
    Ja, det er viktig å dra det i langdrag, og akkurat det burde vært pressens fokus, ikke et unisont brøl om et "dødsvirus". Presse og myndigheter burde sagt helt behersket i fra at folk bør unngå kollektivtransport. I stedet går man apeshit og kappes om å fortelle oss fantasitall om dødelighet. Jeg synes ikke det bidrar på noe som helst fornuftig vis, annet enn til å skremme folk, samt skape en kunstig pause i verdenshandelen.
    Flere bedrifter er i ferd med å gå tomme for bildeler, og en masse småtteri, grunnet en mulig overreaksjon.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Hardingfele: Hva tror du det der bidrar til...??

    Jeg har en i min nærhet jeg så definitivt ikke skal vise det til, i hvert fall. Panikk tjener ingen!

    På den annen side har jeg hatt mine mistanker siden dag 1 at det er en ukjent faktor i regnestykket, og den italienske oversettelsen kan tyde på at så er tilfellet. Samtidig sier hun like tydelig at det etter alle solemerker er et svært høyt antall smittede som ikke en gang aner at de har viruset. Dermed er % dødelighet fullstendig ukjent.
    2 ungdommer døde av vanlig influensa i Norge i februar. Hvor er krigstypene?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.129
    Antall liker
    2.649
    Bildet er fra nord-italia hvor folk står tett-i-tett i kø for å komme inn i butikken for å kjøpe antibac og hermetikk. Gid så ironisk! :rolleyes:

    Skjermbilde 2020-03-09 kl. 15.22.16.jpg
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    ˆ
    forskjell på det kjente og ukjente.
    Nettopp. Et menneskelig trekk. Vi er livredde for det ukjente. Vi tror at alkohol er mindre farlig enn fleinsopp, vi tror at folk fra andre land er slemme, og vi tror at nye virus er farligere enn gamle.
    Men er det sant?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Dersom dette Covid 19 er så himla potent, må vi jo sette i gang en fullstendig screening av hele populasjonen, ettersom mange av oss knapt kjenner at vi har det (jeg selv er litt urven i dag, og har litt småvondt i halsen).
    Vi må i prinsipp holde 3 meter avstand til alle, hele døgnet i flere uker.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    ˆ
    forskjell på det kjente og ukjente.
    Nettopp. Et menneskelig trekk. Vi er livredde for det ukjente. Vi tror at alkohol er mindre farlig enn fleinsopp, vi tror at folk fra andre land er slemme, og vi tror at nye virus er farligere enn gamle.
    Men er det sant?
    Og vi burde være langt mer bekymret over klimaendringene enn vi er, men det er en annen sak. Vi er kodet fra gammelt av på å reagere på det øyeblikkelige, ukjente og presumptivt farlige.

    Jeg la et par dager tilbake inn et diagram med to spredningsmønstre, ett akutt og ett trukket lenger ut i tid. Helsemyndighetene håper at varslene og tiltakene skal få tilrettelagt for langdrag. Samtidig sier helsepersonale nå at "det er smart å få smitten tidlig, mens vi har kapasitet".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Dersom dette Covid 19 er så himla potent, må vi jo sette i gang en fullstendig screening av hele populasjonen, ettersom mange av oss knapt kjenner at vi har det (jeg selv er litt urven i dag, og har litt småvondt i halsen).
    No can do. Finnes ikke nok tester som MML skrev for litt siden. Det har heller ikke særlig hensikt, det finnes uansett ingen behandling, de fleste blir ikke spesielt syke og det enste man kunne ha oppnådd er å sette en stjerne på jakken til de smittede, som uansett ville vært utdatert lenge før man hadde rukker å gjøre en slik screening.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.521
    Antall liker
    887
    Torget vurderinger
    1
    Dersom dette Covid 19 er så himla potent, må vi jo sette i gang en fullstendig screening av hele populasjonen, ettersom mange av oss knapt kjenner at vi har det (jeg selv er litt urven i dag, og har litt småvondt i halsen).
    Vi må i prinsipp holde 3 meter avstand til alle, hele døgnet i flere uker.
    Ja, eg lurer på om eg må ta meg 14 dager i karantene slik at eg kan verta klar til at eg er kan trena fram mot golfsesongen :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    As coronavirus infections around the world rise, the number of new cases in China has plummeted dramatically, prompting some observers to look to Beijing for lessons.

    In recent days, the number of daily new cases in China has gone from almost 2,000 less than three weeks ago to under 100. On Monday, China’s National Health Commission reported 40 new cases, its lowest daily since authorities began tracking the outbreak in January. According to the official figures, new infections in the rest of China, outside of Hubei province which has been hardest hit, have almost completely stopped.

    https://www.theguardian.com/world/2020/mar/09/how-did-china-get-grips-with-coronavirus-outbreak
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    prompting some observers to look to Beijing for lessons.
    Det er jo ganske opplagt. Et nasjonalistisk og disiplinert folkeslag som har høy grad av påtvunget lojalitet til styresmaktene, med sistnevnte i autokratisk posisjon til å kommandere innsats. I tillegg har Kina enorme ressurser å ta av til motinnsats og ledelsen nølte ikke med å implementere tiltak som vi kaller diktatoriske.

    Her er det bekymring over hvorvidt C19 vil legge begrensninger på russetiden.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    forskjell på det kjente og ukjente.
    Nettopp. Et menneskelig trekk. Vi er livredde for det ukjente. Vi tror at alkohol er mindre farlig enn fleinsopp, vi tror at folk fra andre land er slemme, og vi tror at nye virus er farligere enn gamle.
    Men er det sant?

    dette var da en merkelig argumentasjon.

    dette er da ikke det HELT ukjente, men ukjent nok i det kjente. vi har til og med vitenskap som muligens kan hjelpe oss litt på vei. (se tidligere innlegg fra hardingfele med link til en bioingeniør sin tallknusing.)

    men er det samt? hvem vet vel hva sannheten er her, og når vi har svaret – om vi nå skal vente på det – så kan det godt være for sent.

    godt mulig at en hel verden av fagfolk og faglige institusjoner har gått bananas, men jeg anser sannsynligheten for det mindre enn at mine samtalepartnere på hfs liksom har sugerør inn i fremtiden, og kan på rems likheten mellom vår sesongvirus og dette.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    prompting some observers to look to Beijing for lessons.
    Det er jo ganske opplagt. Et nasjonalistisk og disiplinert folkeslag som har høy grad av påtvunget lojalitet til styresmaktene, med sistnevnte i autokratisk posisjon til å kommandere innsats. I tillegg har Kina enorme ressurser å ta av til motinnsats og ledelsen nølte ikke med å implementere tiltak som vi kaller diktatoriske.

    Her er det bekymring over hvorvidt C19 vil legge begrensninger på russetiden.
    Om det er nødvendig, har jo Kina vist verden hvordan det skal gjøres. Samtidig sender de ikke mye varer vestover.
    En nyttig eksersis for eventuelle fremtidige hardslående pandemier er det uansett, så får tiden vise om dette var en god eller en dårlig idé.

    Jeg ytret ellers at Covid 19 var bra for miljøet. Nå har du mint meg på enda et positivt trekk; noe mer ro blant russen. Mindre skader og voldtekter, sanseløs fyll og grenseløst spetakkel. Ikke så dumt, kanskje.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    ˆ
    forskjell på det kjente og ukjente.
    Nettopp. Et menneskelig trekk. Vi er livredde for det ukjente. Vi tror at alkohol er mindre farlig enn fleinsopp, vi tror at folk fra andre land er slemme, og vi tror at nye virus er farligere enn gamle.
    Men er det sant?

    dette var da en merkelig argumentasjon.

    dette er da ikke det HELT ukjente, men ukjent nok i det kjente. vi har til og med vitenskap som muligens kan hjelpe oss litt på vei. (se tidligere innlegg fra hardingfele med link til en bioingeniør sin tallknusing.)

    men er det samt? hvem vet vel hva sannheten er her, og når vi har svaret – om vi nå skal vente på det – så kan det godt være for sent.

    godt mulig at en hel verden av fagfolk og faglige institusjoner har gått bananas, men jeg anser sannsynligheten for det mindre enn at mine samtalepartnere på hfs liksom har sugerør inn i fremtiden, og kan på rems likheten mellom vår sesongvirus og dette.
    Det relaterer seg mer til at pressen er fylt av at 2 personer er på sykehus grunnet Covid 19, enn at to ungdommer døde av influensa. Hvor mange eldre og syke som har dødd av influensa i samme periode kan jeg ikke en gang finne ut om jeg ønsker det. Det viser utenfor en hver tvil at vi ikke alltid har helt rett fokus.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og skulle det bli verre, er det alltids Obamas skyld.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn