Cookie-gnålinga går meg på nervene…

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
I det siste har hifisentralen også begynt med dette helv…s cookie-gnålet, hver gang jeg går på. Nettstedet.

Jeg skjønner at dette er lovpålagt, men kan høvdingen være så grei å få serveren til å lagre samtykket til cookies (som en cookie), så man slipper denne evindelige gnålinga på nytt og på nytt? Det går meg ærlig talt på nervene…

Johan-Kr
 

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Innlegg
222
Antall liker
365
Prøv Duckduckgo appen,aldri opplevd å måtte trykke godkjenn cookies igjen så lenge jeg er innlogget eller ikke sletter all data med fire/flamme knappen.
På en Windows pc kan du bruke firefox nettleser med addon idontcareaboutcookies,der har du mye muligheter til å blokkere cookies og cookies samtykker.
 
Sist redigert:

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
175
Antall liker
85
Sted
tønsberg
På en Windows pc kan du bruke firefox nettleser med addon idontcareaboutcookies,der har du mye muligheter til å blokkere cookies og cookies samtykker.
jeg ville ikke brukt idontcareaboutcookies, der står at de automatisk aksepterer i noen tilfeller. bedre å bare bruke ublock origin og blokkere og aldri trykke ja eller aksept til cookies. i sjeldne tilfeller fungere ikke nettsiden, men da er det ikke verdt å bruke siden.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har forsåvidt en del blokkere tilgjengelig, som kan bygge filtre både på enkle kriterier, eller mer avanserte regler. Hovedsakelig, så knekker for mye blokkering funksjonaliteten på svært mange nettsider.

Det er lenge siden det funka å bruke Lynx browser til å browse på nettet, for å si det slik…

Forøvrig er >90% av nettbruken min på fritiden gjort fra ipad.

Johan-Kr
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Det var nok mest irriterende i går da jeg holdt med forskjellige løsninger, og nå vil det lagres på din maskin så fort du "Aksepterer", og da vil du ikke få opp flere advarsler før du eventuelt går inn fra en ny maskin eller sletter "cookies/informasjonskapsler" på din maskin.

Og ja, dette er lovpålagt så her har vi ikke så mye valg. For HFS sin del så benyttes hovedsaklig cookies fra vår egen side + diverse Google tjenester.

Jeg har lagt ut en liste over cookies som blir benyttet på denne siden (scroll litt ned): https://www.hifisentralen.no/forumet/help/cookies/
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
@Høvdingen Er det fra «deres side» at vi blir spurt om cookies på hver «underside»?
Har aldri hatt problemet her, men på ITavisen blir jeg spurt om lagring på hver eneste artikkel jeg går inn på.
Det fungerer merkelig nok på iPad, men ikke på PC med Chrome som browser.
Skjønner trådstarter godt, om han opplever det samme som meg på ITavisen, det er veldig frustrerende.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
@Høvdingen Er det fra «deres side» at vi blir spurt om cookies på hver «underside»?
Har aldri hatt problemet her, men på ITavisen blir jeg spurt om lagring på hver eneste artikkel jeg går inn på.
Det fungerer merkelig nok på iPad, men ikke på PC med Chrome som browser.
Skjønner trådstarter godt, om han opplever det samme som meg på ITavisen, det er veldig frustrerende.
Blir du spurt om Cookies på hver underside her på HFS, eller snakker du om ITavisen?

Her på HFS så skal du kun bli spurt en gang, og når du har akseptert så blir det lagret, og du blir ikke spurt igjen.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det fungerer glimrende her på sentralen, ble vel spurt 1 gang i går om aksept av cookies både på PC og iPad.

Problemet gjelder hver underside hos ITavisen. Jeg vet jo godt at du ikke har noe med de å gjøre, men tenkte på det «tekniske» ved at jeg blir spurt om cookies på hver artikkel/underside!
Har trodd det var hos meg, og min nettleser, men skjønner nå at det er informasjon som skal lagres hos meg, så jeg ikke blir spurt hver gang jeg klikker meg inn på en artikkel på min PC.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Det fungerer glimrende her på sentralen, ble vel spurt 1 gang i går om aksept av cookies både på PC og iPad.

Problemet gjelder hver underside hos ITavisen. Jeg vet jo godt at du ikke har noe med de å gjøre, men tenkte på det «tekniske» ved at jeg blir spurt om cookies på hver artikkel/underside!
Har trodd det var hos meg, og min nettleser, men skjønner nå at det er informasjon som skal lagres hos meg, så jeg ikke blir spurt hver gang jeg klikker meg inn på en artikkel på min PC.
Det kan tenkes at "cookien" som blir sendt fra ITavisen om at du har akseptert ikke blir lagret på dine enheter av en eller annen grunn, og det vil forklare hvorfor du får opp varselet hver gang. Hvorfor det ikke blir lagret på dine enheter kan jeg ikke svare på, men det skjer ikke når jeg går inn på ITavisen, så kanskje du har blokkert cookies i din browser.

Dette er jo ironien i det hele --> hvis du nekter å godta cookies i din browser, så blir det også vanskelig å lagre ditt valg vedrørende cookies på en gitt nettside.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg har forøvrig lyst til å nevne at det ikke er farlig å "Akseptere alle cookies" på HFS.

Vi sender ikke ut opplysninger til X antall medieselskap, og vi selger ingen opplysninger til noen.

Det er stort sett Google tjenester (Analytics, Recaptcha, Ads osv) som benyttes, og vi har ingen avtale med tvilsomme marketing byråer.
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Jeg har forøvrig lyst til å nevne at det ikke er farlig å "Akseptere alle cookies" på HFS.

Vi sender ikke ut opplysninger til X antall medieselskap, og vi selger ingen opplysninger til noen.

Det er stort sett Google tjenester (Analytics, Recaptcha, Ads osv) som benyttes, og vi har ingen avtale med tvilsomme marketing byråer.
Jeg får "cookies" på hver eneste side på hifisentralen. Forklaringer ovenfor skjønte jeg ingenting av. Jeg trykker aksepter, men det kommer igjen på neste side. MÅ jeg leve med dette her?
 
2

2xJ

Gjest
Welcome to the dark side .... we got cookies...
Eller når You Tube oversetter automatisk, og småkaker blir til informasjonskapsler....

Sorry OT :whistle:
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg får "cookies" på hver eneste side på hifisentralen. Forklaringer ovenfor skjønte jeg ingenting av. Jeg trykker aksepter, men det kommer igjen på neste side. MÅ jeg leve med dette her?
Sjekk at du ikke har blokkert cookies i din browser. Når du aksepterer bruken av cookies så sendes det en cookie til din maskin som lagrer dette valget, og hvis den cookien ikke blir lagret pga. blokkering, så vil varselet dukke opp på hver eneste side.

Her er linker til de ulike browsere på fremgangsmåte for å blokkere / av-blokkere cookies.

 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Cookiene forfølger meg enda, Gjelder kun chrome.
1634476256306.png
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Cookiene forfølger meg enda, Gjelder kun chrome.
@1/2 Tam - I feltet hvor det står "Nettsteder som alltid kan bruke informasjonskapsler" så ville jeg forsøkt å endre linken fra:

hifisentralen.no --> https://www.hifisentralen.no

Kryss også av for å inkludere informasjonskapsler fra tredjeparter.

Se nedenfor hvordan det bør se ut, og se om det hjelper...

cookie-hfs.jpg
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
@1/2 Tam - I feltet hvor det står "Nettsteder som alltid kan bruke informasjonskapsler" så ville jeg forsøkt å endre linken fra:

hifisentralen.no --> https://www.hifisentralen.no

Kryss også av for å inkludere informasjonskapsler fra tredjeparter.

Se nedenfor hvordan det bør se ut, og se om det hjelper...

Vis vedlegget 755906
Takker for din tålmodighet, pc,en min er nå åpen som en låvedør, men kakene de er der fremdeles.
1634488329902.png
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Hvis det fungerer i dine andre browsere, så ligger jo problemet i Chrome og din PC eller MAC. Ikke så lett for meg å diagonisere problemet.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Hvis det fungerer i dine andre browsere, så ligger jo problemet i Chrome og din PC eller MAC. Ikke så lett for meg å diagonisere problemet.
Virker på Safari, jeg har tillat alt tenkelig i Chrome, men ingen ting hjelper. Beklager å kaste bort tiden din. Jeg får bare bruke Safari da.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Du kaster ikke bort tiden min, og jeg vil gjerne hjelpe, men jeg er litt tom for ideèr akkurat nå. Det eneste jeg vet er at programmet vi bruker fungerer, men det trenger ikke å bety at det fungerer 100% mot alle brukere der ute, og noen vil oppleve noen problemer. Som regel så finner jeg alltid ut av problemet, men det forutsetter at jeg hadde hatt tilgang på pc'en din.

Det kan være at du trenger å oppgradere Chrome, det kan være en tilleggsmodul du benytter i Chrome, det kan skyldes et anti-virus program som blokkerer cookies, og det kan skyldes noe annet. En ting er sikkert - det er noe som blokkerer "Aksept-cookie'n" fra å bli lagret i din Chrome browser.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
@1/2 Tam Har du sett litt lenger ned på siden for cookies?

Jeg hadde samme problem på ITavisen, og bare den siden.
Spurte høvdingen om hjelp i denne tråden, men fant ut av problemet ved egen hjelp.
Litt lenger nede på siden om cookies finner du også noe som heter «Sider som ikke kan bruke cookies»
Der fant jeg nettadressen til ITavisen, og fjernet den fra listen. :oops:
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
@1/2 Tam Har du sett litt lenger ned på siden for cookies?

Jeg hadde samme problem på ITavisen, og bare den siden.
Spurte høvdingen om hjelp i denne tråden, men fant ut av problemet ved egen hjelp.
Litt lenger nede på siden om cookies finner du også noe som heter «Sider som ikke kan bruke cookies»
Der fant jeg nettadressen til ITavisen, og fjernet den fra listen. :oops:
Takk for tips, men det er nok tomt på den listen.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.025
Antall liker
268
Sted
Tranby
Har en gammel ipad ios 9.7. Må akseptere for hver side. Kan umulig være nødvendig. Må være en bug.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Funker helt som det skal her, på nettbrett av ymse alder, mobiltelefon og PC.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Har en gammel ipad ios 9.7. Må akseptere for hver side. Kan umulig være nødvendig. Må være en bug.
Gamle Ipads er tricky, og Apple kunne ha oppgradert IOS på dem, men nei.... Det er dessverre ikke så mye å gjøre med dette.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Bruker bare denne, slipper å trykke "ok" på det meste av f**nskapene.
 
Topp Bunn