Coax, et svært interessant format, la oss lage en!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Og med det samme vi er inne på coax-kuriositeter:

    Vis vedlegget 808703

    Dett vi ser her er Seas coax med spread tow karbonfibermembran og det som angivelig skal være grafendiskant (mistenker ORA for å ha vært involvert der). I bunnen sitter det jeg tror er Seas 8" LROY.
    TeXtreme er i vinden hos flere om dagen, personlig får jeg fryktelig vondt i OCDen av mønsteret som aldri (!) er hverken symmetrisk eller parallelt med linjene til kabinettet. M.a.o. blir en grill obligatorisk... 😆
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Veldig interessant konsept, følges med argus auger, sjølv om det meste flyg over hodet mitt. Veldig moro at du tar deg tid til å dele tanker og meininger.

    Har du noko tanke om membranmaterialer? Det hadde jo vore fint om det var noko med kontroll på oppbrytning.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Når får vi se en høyttaler med dine nye coax og 15 tommer?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Er vel ikke tilfeldigvis denne coaxen som skal stå i nye Ø Frigg?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Det er i såfall veldig spennende fordi det betyr at den snart er tilgjengelig (?), og konseptet i Frigg er nærmest blåkopi av mine tanker, bare at jeg skal ha aktiv drift. Har troen på dette elementet vs seas excel coax som jeg opprinnelig tenkte.
     
    K

    Khanate

    Gjest

    Første ordens filter mellom diskant og mellomtone :love:

    First, we wanted the driver to behave like one single unit. To obtain this goal a first order filter is needed to keep the impulse response unchanged. This is a seriously difficult task with a coaxial driver, but after lots of simulations and testing we found the solution and are now proud to present the Frigg Coax driver.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Da er det vel slik å forstå at disse elementene ikke blir tilgjengelig for DIY bruk eller tar jeg feil? Spørsmålet gjelder begge størrelser.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Da hadde det vært kult om Snickers ga oss enda mer kjøtt om Frigg 01 om han kan. Ser jo ut som en spennende høyttaler dette til en interessant pris. Tipper den vil treffe mange med sine konstruksjonsprinsipper og stuevennlige design.
    1653409653509.png
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Har dere landet på pris og slippdato på coaxen? Høres ut som at det skal greit la seg lage et førsteordens delefilter i hypexen også, i motsetning til å lage noe til seas excel 🙄🙂
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Den er vel ikke helt fastsatt, men Djukastein anslo rundt 75 i reportasjen til Stereopluss fra München 2022. Søk Ø audio Frigg så finner du reportasjen hvor det også røpes at "selveste" har vært med å utvikle. Det gjør jo ikke talerne mindre interessante. De nye Ø modellene blir antakelig ikke klare til Horten, men før jul. Da blir det førjulsvisitt til Mala for en lytt for min del:)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Har dere landet på pris og slippdato på coaxen? Høres ut som at det skal greit la seg lage et førsteordens delefilter i hypexen også, i motsetning til å lage noe til seas excel 🙄🙂
    Jeg har ikke fått pris selv på coaxen ennå, så det er litt tidlig å si, men jeg tror den havner i samme område som Excel-coax. Tror det blir mulig å bestille den på sensommeren.

    Motoren er nå blitt redesignet med radialmagneter. Det er mer effektivt enn axialmagneter på grunn av den korte avstanden fra magnet til gap. Hele motorpakka til diskant og mellomtone er bare 68mm i diameter. Den er laget for å ha minst mulig forstyrrelser ved ulike lyttevinkler (mange coaxer fungerer veldig bra på alt annet enn 0 grader), og den er laget for maksimalt overlapp mellom diskant og mellomtone.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Selvsagt.

    Det kommer også bassporter. Høres litt kjedelig ut, men disse er litt spesielle. De har kvadratisk flens ytterst og innerst. De har et kjernerør som fungerer som en antiresonans til den fundamentale resonansen i porten, og den har ekstrem flow-optimalisering så man kan gå ganske betydelig ned på tverrsnittet og samtidig uten problem spille mellomtone i kabinetter med ganske lange porter.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Selvsagt, da foreldrene mine flyttet i fjor gikk vi og vasset i 1,5" JBL-drivere. :rolleyes::ROFLMAO:
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.713
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Jeg snakker da ikke om kabler, men om coaxiale høyttalerdrivere. Nærmere bestemt de som baserer seg på en mellomtone og en diskant.

    Grunnleggende er det snakk om tre ulike prinsipper. Det ene er der man har en mer eller mindre bakmontert kompresjonsdriver. Dette gir negativ time alignment (diskanten ligger etter mellomtonen). Så har vi de med diskanten montert foran bassen/mellomtonens membran, typisk brukt i bilstereo. Til slutt har vi de mange med sentrert diskant, for eksempel har Seas, KEF, Genelec, Dayton, Sica, Kartesian, SB Acoustics viste frem én som jeg tror de glemte å produsere, TB har 2 stk, og noen til har slike drivere. Vi finner dem i noen ferdighøyttalere, stort sett alle fra KEF, noen (overraskende) få som bruker Seas, Sigberg, og minst én serie fra Genelec.

    Det er denne siste gruppen som er mest interessant for denne tråden, for det er en slik driver jeg har lyst til å lage. Men slike drivere har noen utfordringer som jeg kunne tenke meg å forsøke å løse:

    - Mange bruker bass/mellomtone sammen med en diskant. Det å la denne driveren spille bass betyr at man må akseptere at den skal bevege seg en del, såpass mye at det påvirker egenskapene til mellomtonen som waveguide for diskanten. Derfor er målet å begrense mellomtonens oppgave slik at den ikke spiller bass. Dette gjør at man kan ta sikte på å lage en "True midrange", et konsept jeg har skrevet om tidligere (https://jrkpost.medium.com/the-true-midrange-speaker-driver-1da12977f854).

    - Mange drivere har omkring 35-40mm talespole i bassen/mellomtonen. Dette kombineres da gjerne med en diskant som er 26mm. Vi har da omtrent 4-7mm avstand fra domen og ut til mellomtonen, og i dette området ligger det oppheng til diskanten, gjerne noen andre mekaniske detaljer mellom diskantens oppheng og mellomtonen osv. Dette betyr at man får refleksjoner i overgangen mellom diskanten og mellomtonen.

    - Samme forhold som ovenstående har ofte ledet til at man har valgt å lage diskanten separat fra mellomtonedriveren, og putte den innenfor spolen til mellomtonen med både kammer, magnetsystem og alt. Her er det trangt, fryktelig trangt! Dette medfører kompromisser både i magnetkretsen og i diskantens bakkammer. Dette blir ikke de tøffeste diskantene på markedet.

    - Mellomtonens oppheng er ganske ofte relativt omfangsrikt. Genelec, Seas og KEF har forsøkt å løse dette på ulike måter. Utfordringen består i at dette genererer refleksjoner. Dette gjelder både om opphenget går utover og om det går innover. Her handler det i stor grad om hvor smooth overgangen er fra mellomtonemembranen og ut til selve baffelen.

    - Summen av mange av de ovenstående faktorene gjør at coaxer i ulik grad lider av både begrenset overlappende område som gjør at man må dele uforholdsmessig bratt, og frekvensrespons on axis som er ganske ulik selv frekvensresponsen 15 grader off axis.

    Så da har jeg satt noen mål:
    - Ekstremt lav masse mellomtone.
    - Kraftig mettet motorsystem i mellomtonen.
    - Kraftig mettet motorsystem i diskanten.
    - Metalldome med veldig høy båndbredde og kontrollert spredning.
    - Minste tenkelige forskjell på mellomtonens spolediameter og diskantdomens diameter.
    - Stort bakkammer på diskanten.
    - Underhengt diskant.
    - Underhengt mellomtone
    - Ekstremt lett kantoppheng i mellomtonen som dekkes av trim ring.
    - Hele driverens frontareal er waveguide for diskanten.

    Det var det jeg kom på i farten sånn ved midnatt.
    Hva med Tannoy sitt opplegg??
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Hva med Tannoy sitt opplegg??
    Hva med det? Det har vært diskutert tidligere i tråden, kanskje du vil sjekke det først, også kan du evt se om du lurte på noe annet? Da skal jeg forsøke å svare etter beste evne.

     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Beklager om dette har vært nevnt tidligere i tråden, hukommelsen er ikke lenger det den var...

    Hva blir nedre brukbare frekvens på disse? Lurer spesielt på om 8" kunne passe som surround og atmos høyttalere med passiv deling?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Kjempespennende høyttalerelement Snickers !
    Dette har jeg virkelig tro på blir en hit.Både coaxen alene,som forhåpentligvis blir noe alle kan ha mulighet å få kjøpt løst,diy,og i den Ø Audi Frigg 01 høyttaleren,som virker veldig spennende.

    Om du kan/vil si noe mer om det,så er jeg nyskjerrig på hvor du tenker sette delingen mellom mellomtone og diskant? Er det slik å forstå at også diskanten kan deles med et enkelt 1.ordens filter og at den likevel kan tåle litt effekt uten å begynne forvrenge noe serlig,og for den del tåle det uten ryke?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    @Rune S - Les deg opp på 15" tråden... og om jeg ikke tar feil så var det en tråd om horn som snieakerzen startet...

    Legg isammen de to trådene, så har du nok et sted og starte delingen på !

    My 2 cent :cool:
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Du tenker da på 8" bassdriveren? Øvre eller nedre frekvens?
    Jeg tenkte på nedre frekvens for 8" ja, men også for de andre.
    Oppover regner jeg med de alle passerer min innebygde lavpass på 14k med god margin?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Kjempespennende høyttalerelement Snickers !
    Dette har jeg virkelig tro på blir en hit.Både coaxen alene,som forhåpentligvis blir noe alle kan ha mulighet å få kjøpt løst,diy,og i den Ø Audi Frigg 01 høyttaleren,som virker veldig spennende.

    Om du kan/vil si noe mer om det,så er jeg nyskjerrig på hvor du tenker sette delingen mellom mellomtone og diskant? Er det slik å forstå at også diskanten kan deles med et enkelt 1.ordens filter og at den likevel kan tåle litt effekt uten å begynne forvrenge noe serlig,og for den del tåle det uten ryke?
    Ja, coaxmellomtonen med chassis blir en 165mm waveguide. Det skulle gi greit med loading til ca 2kHz. 1. ordens deling rundt 3k burde fungere fint for både diskanten og mellomtonen, men jeg vil anta at litt korreksjon et stykke forbi delepunktet kan være nyttig.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg tenkte på nedre frekvens for 8" ja, men også for de andre.
    Oppover regner jeg med de alle passerer min innebygde lavpass på 14k med god margin?
    8-tommeren vil jo ikke egne seg til 14kHz. Den er konstruert som en ren bass. Sammen med coaxen vil det, avhengig av driverplassering osv, være gunstig med deling i området 200-600Hz. Driverne har ingen problemer med dette, men loben man får rundt delepunktet kan være noe som gjør at man ønsker å velge en annen delefrekvens i en applikasjon enn i en annen.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg kunne tenkt meg et par basstårn klemt inn mot frontveggen med en coax velplassert i søylen.
    Aner ikke hva dette er, men noe ala dette formatet.

    1653634499708.png
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    8-tommeren vil jo ikke egne seg til 14kHz. Den er konstruert som en ren bass. Sammen med coaxen vil det, avhengig av driverplassering osv, være gunstig med deling i området 200-600Hz. Driverne har ingen problemer med dette, men loben man får rundt delepunktet kan være noe som gjør at man ønsker å velge en annen delefrekvens i en applikasjon enn i en annen.
    Da har vel jeg misforstått her, trodde konseptet var en coax (i tre størrelser) som skulle kunne spille fullfrekvent sammen med en sub, som f eks Diysoundgroup sine Volt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn