Coax, et svært interessant format, la oss lage en!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg snakker da ikke om kabler, men om coaxiale høyttalerdrivere. Nærmere bestemt de som baserer seg på en mellomtone og en diskant.

    Grunnleggende er det snakk om tre ulike prinsipper. Det ene er der man har en mer eller mindre bakmontert kompresjonsdriver. Dette gir negativ time alignment (diskanten ligger etter mellomtonen). Så har vi de med diskanten montert foran bassen/mellomtonens membran, typisk brukt i bilstereo. Til slutt har vi de mange med sentrert diskant, for eksempel har Seas, KEF, Genelec, Dayton, Sica, Kartesian, SB Acoustics viste frem én som jeg tror de glemte å produsere, TB har 2 stk, og noen til har slike drivere. Vi finner dem i noen ferdighøyttalere, stort sett alle fra KEF, noen (overraskende) få som bruker Seas, Sigberg, og minst én serie fra Genelec.

    Det er denne siste gruppen som er mest interessant for denne tråden, for det er en slik driver jeg har lyst til å lage. Men slike drivere har noen utfordringer som jeg kunne tenke meg å forsøke å løse:

    - Mange bruker bass/mellomtone sammen med en diskant. Det å la denne driveren spille bass betyr at man må akseptere at den skal bevege seg en del, såpass mye at det påvirker egenskapene til mellomtonen som waveguide for diskanten. Derfor er målet å begrense mellomtonens oppgave slik at den ikke spiller bass. Dette gjør at man kan ta sikte på å lage en "True midrange", et konsept jeg har skrevet om tidligere (https://jrkpost.medium.com/the-true-midrange-speaker-driver-1da12977f854).

    - Mange drivere har omkring 35-40mm talespole i bassen/mellomtonen. Dette kombineres da gjerne med en diskant som er 26mm. Vi har da omtrent 4-7mm avstand fra domen og ut til mellomtonen, og i dette området ligger det oppheng til diskanten, gjerne noen andre mekaniske detaljer mellom diskantens oppheng og mellomtonen osv. Dette betyr at man får refleksjoner i overgangen mellom diskanten og mellomtonen.

    - Samme forhold som ovenstående har ofte ledet til at man har valgt å lage diskanten separat fra mellomtonedriveren, og putte den innenfor spolen til mellomtonen med både kammer, magnetsystem og alt. Her er det trangt, fryktelig trangt! Dette medfører kompromisser både i magnetkretsen og i diskantens bakkammer. Dette blir ikke de tøffeste diskantene på markedet.

    - Mellomtonens oppheng er ganske ofte relativt omfangsrikt. Genelec, Seas og KEF har forsøkt å løse dette på ulike måter. Utfordringen består i at dette genererer refleksjoner. Dette gjelder både om opphenget går utover og om det går innover. Her handler det i stor grad om hvor smooth overgangen er fra mellomtonemembranen og ut til selve baffelen.

    - Summen av mange av de ovenstående faktorene gjør at coaxer i ulik grad lider av både begrenset overlappende område som gjør at man må dele uforholdsmessig bratt, og frekvensrespons on axis som er ganske ulik selv frekvensresponsen 15 grader off axis.

    Så da har jeg satt noen mål:
    - Ekstremt lav masse mellomtone.
    - Kraftig mettet motorsystem i mellomtonen.
    - Kraftig mettet motorsystem i diskanten.
    - Metalldome med veldig høy båndbredde og kontrollert spredning.
    - Minste tenkelige forskjell på mellomtonens spolediameter og diskantdomens diameter.
    - Stort bakkammer på diskanten.
    - Underhengt diskant.
    - Underhengt mellomtone
    - Ekstremt lett kantoppheng i mellomtonen som dekkes av trim ring.
    - Hele driverens frontareal er waveguide for diskanten.

    Det var det jeg kom på i farten sånn ved midnatt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Overskriften din er uhyre riktig - men samtidig litt feil. På den måten at kanskje først og fremst KEF ser ut til å ha forstått at coax prinsippet er rett måte å fysisk forene diskant og mellomtone - sågar lykkes veldig godt med det - som en av få. Mens din egen feil i din ege tråd trolig er «la oss lage en» hvilket jeg tror burde vært «la meg lage en» - altså deg selv. Oppgaven må være uhyre vanskelig, siden så få produsenter av drivere behersker dette, for ingen tvil om at prinsippet er riktig - selv jeg med min lille viten sanser det :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Strålende tråd.
    Åpningsinnlegget skisserer en haug med utfordringer. Kunne tenke meg en tilsvarende oversikt over eventuelle fordeler? Er det kun dette med akustisk senter som er fordelen?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Veldig interessant. Jeg har mange ganger sett på de elementene som er tilgjengelige for selvbyggere og de blir gjerne litt små og puslete med lav følsomhet. Ved å ofre frekvensgang under +/- 300hz bør det vel være mulig å få til noe med både brukbar følsomhet og frekvensgang.
    Har du tanker om materiale til mellomtonen? Papir eller coatet papir kan muligens bli passe lett og stivt?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Strålende tråd.
    Åpningsinnlegget skisserer en haug med utfordringer. Kunne tenke meg en tilsvarende oversikt over eventuelle fordeler? Er det kun dette med akustisk senter som er fordelen?
    Det er egentlig to fordeler, men til gjengjeld er de to enormt betydningsfulle.

    Den ene er at akustisk senter for diskanten havner på rett plass i rommet ift mellomtonens akustiske senter, altså både i høyde, bredde og dybde. Dette gjør at man ikke får noen form for lobeeffekt i noen retning og man står svært mye friere til å plassere delefrekvenser.

    Den andre er at mellomtonen fungerer som waveguide for diskanten. Dette kan man jo se for seg at lett kan erstattes med en waveguide på diskanten, men en waveguide som er stor nok for diskantens arbeidsområde gir ellers for stor avstand mellom mellomtone og diskant for den aktuelle delefrekvensen. Ønsker man å tvinge delingen nedover krever det større waveguide og enda større avstand. Når diskanten står plassert i mellomtonen er det ingen avstand. I tillegg vil mellomtone og diskant har rimelig lik spredning over et stort område.


    I praksis betyr dette at en coax kan deles relativt høyt, eller relativt lavt, alt etter hva man ønsker og hvor godt driverne yter.

    I mitt tilfelle er det snakk om en relativt stor dome (32mm) i en ikke så stor mellomtone (6,5"), og de to har et stort område der de overlapper og har rimelig god kontroll på spredning, oppbrytninger, kapasitet, forvrengning osv. Dette muliggjør en 1. ordens filtervariant.

    1. ordens filtere har det vi pr definisjon kan kalle perfekt impulsrespons. Det er ingen forskjell på impulsresponsen inn og ut av et 1. ordens filter. Den ser slik ut:

    1648988912046.png



    Til sammenlikning ser impulsresponsen fra et 2. ordens filter slik ut. Originalresponsen er altså den vi ser over:

    1648989067019.png



    Går vi videre til 4. ordens ser impulsresponsen slik ut:

    1648989798026.png


    Man kan selvsagt argumentere for at visuell betraktning av impulsrespons ikke uten videre kan kvantifiseres til forståelse av den hørbare effekten, men det er udiskutabelt at å ikke endre på impulsresponsen nødvendigvis må være gunstig. I praksis ser det ut til at å holde modifikasjon av impulsresponsen godt under 1000Hz er en betydelig fordel.

    Med 1. ordens filter må man ha en driver som virkelig takler dette. Får man til det vil den oppføre seg som den perfekte full range/wide band driver.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    De utfordringene som nevnes i åpningsinnlegget skal altså løses, det er hele poenget med denne konstruksjonen.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.304
    Torget vurderinger
    1
    Kult. Er det verd å nevne Thiel Audio. De hadde noen små coax-er 1"+4" med mekanisk deling mellom kuppel og kon. Det er sikkert et lite kunststykke å få det til litt mer enn halvveis og uten alt for mange kompromiss. Bl.a. må domen i praksis tåle å leke mellomtone mht utsving. F.eks. : https://www.stereophile.com/content/thiel-cs24-loudspeaker-measurements Den løsningen overlevde heller ikke tidens tann.

    mvh
    KJ
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg frykter slike løsninger litt. De har en tendens til å lagre energi og frigjøre den disharmonisk. KEF har valgt en liknende løsning der de har en kobling med tap mellom talespolen og mellomtonedriveren. Hadde man kunnet tune en slik mekanisk innretning så den bare har tap akkurat der den skal motvirke en oppbrytningsmode hadde den kunnet lages tapsfri i driverens arbeidsområde.

    Jeg skrev for en tid tilbake om mekanisk kompleksitet i drivere: https://jrkpost.medium.com/why-some-loudspeakers-sound-great-bd96c9a1eebe

    Kortversjonen: Jo lavere man kan holde kompleksiteten jo mer forutsigbart er systemet. Men da må man ha kontroll på alt som skjer, for ingen ting gjemmes i et system med ekstremt lite tap.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Den som kan konstruere en riktig god coax til hi-fi bruk, og etter mitt syn helst en typisk mellomtone-coax, vil garantert lykkes. Putt på, Snickers-Is, med din kunnskap og kløkt løser du denne oppgaven som få andre!

    Hver eneste gang jeg får mulighet til å lytte til KEF Reference serien, nærmest forundrer jeg meg hvor «problemløst» disse spiller i nettopp mellomtone/diskant området.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Lå faktisk 2 slike Tad drivere på Ebay for 15000 kr for ettpar år tilbake, angrer
    siden har det ikke vært noen tilsalgs
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ellers så er jo disse rimelig snasne da.

    6482D965-9616-42C5-A52A-AC051775BAC5.png
    872E570A-71A5-45EC-B22F-87A267FE3CF4.png
    6359D977-A6FB-44CD-A2A8-A34B5FA633E5.png
    7CE13113-3251-4A10-9CF4-E53CC68A5437.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg klarer ikke helt å se at de TAD-ene har mer enn én magnet hver. Det bør bety at de har en seriell magnetkrets, og det er akkurat hva jeg går for med denne coaxen.

    I prinsippet betyr det at både diskant og mellomtone benytter den samme magneten. Til forskjell fra TAD har jeg gått for en radial magnet, rett og slett fordi når man skal ha mettet gap kan man legge magneten svært nær gapet og på den måten få en svært kort vei for magnetismen i det mest mettede området.

    Årsaken til at serielt magnetsystem er interessant er at man tar bort begrensningene der diskanten må ha en bitteliten motor innenfor dimensjonene til talespolen på mellomtonen. I tillegg åpner det for større kammer til diskanten.

    Driver w diaphragm.png


    Her ligger gapene etter hverandre og deler magnetkrets. Man ser radialmagneten, det litt lysere området, som er magnetisert mellom ytter og innerkant. Man ser også det store kammeret på diskanten.


    TAD (og KEF) har valgt en løsning med adapter mellom diskanten og mellomtonen. Denne har jeg fjernet fullstendig.

    1649323882712.png


    Her ser man tydelig hvordan mellomtone og diskant ligger helt inntil hverandre med bare en millimeterglippe mellom. Opphenget til diskanten er plassert bak selve domen. Man ser også de to underhengte motorene for hhv diskant og mellomtone.

    Den korte avstanden mellom dome og mellomtone gir ikke bare god kobling for mellomtonen som waveguide til diskanten, det gjør også at domen på 32mm er maksimalt stor, mens spolediameteren på mellomtonen på 34,5mm er maksimalt liten, noe som igjen gjør at mellomtonen kan jobbe maksimalt høyt i frekvens mens diskanten kan jobbe maksimalt lavt i frekvens.

    For å gjøre forholdene ekstra optimale for diskanten er chassisets ytterkant utformet slik at det følger mellomtonemembranen og gjemmer kantopphenget. Dette gjør at diskanten har en waveguide på 165mm, og delefrekvenser ned mot 2kHz kan benyttes uten at diskanten mister sin spredningsstøtte.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Hvis du tenker etter gjør man egentlig alltid det i alle motorer. Men jeg forstår hva du mener. Man har et magnetgap i bakplaten for en kompresjonsdriver. Det er en ganske utbredt løsning som vi også ser i JBL sine differential drive og Eighteensound sine Tetracoil der begge gapene er i bruk til bassdriveren.

    Begge gapene ligger i serie, slik som i TAD-en og min egen, selv om avstanden i magnetkretsen er større. Det er dessverre en løsning som i stor grad utelukker å komme i nærheten av metning.

    En interessant løsning på dette med gap i bakkant er å bruke en radialmotor der begge driverne drives av samme magnet, men der gapene ligger på hver sin side av magneten og ikke er i serie.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.342
    Torget vurderinger
    23
    Hvis du ser på 212 så er det slik den er bygget opp..
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Her er en av KEF sine drivere:

    1649336076770.png


    Den delen som heter Tangerine waveguide er relativt sett mye større enn domen man kan skimte rett bak. Den representerer forskjellen i diameter mellom diskantens ytterdiameter og mellomtonens spolediameter/innerdiameter. Dette gjør at de får plass til ganske kraftig motor til diskanten og et kammer av en viss størrelse. Samtidig blir hullet i senter av mellomtonemembranen veldig stort, noe som medfører en del avvik oppover i frekvens som gjør at den gjerne ikke er like optimal for deling svært høyt.

    Her er et mer høyoppløst bilde av en annen variant fra samme selskap:
    1649336304327.png


    John Krutke målte i sin tid på denne driveren, og det er på ingen måte det verste som finnes, men den mister energi ganske tidlig:

    1649336417936.png


    Dette er det samme som vi ser på en del store coaxer med kompresjonsdrivere. Bass/mellomtonen er ofte ikke stor nok som waveguide for diskanten for å rekke langt nok ned, samtidig som hullet i senter er for stort for at mellomtonen skal rekke langt nok opp.

    Her illustrert med en 18-sound 15" med 4" spole:
    1649336874321.png


    Vs en liknende driver med 3" spole:
    1649336898744.png


    Vi kan sammenlikne med en driver som er svært lik, men som har støvhette i stedet for å være en coax:

    1649336972266.png
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.904
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Mine Vienna Acoustics The Music har 7” Coax som spiller hele 7 oktaver. Hvis jeg ikke husker feil, så spiller de ned mot 100hz. De har valgt en flat driver. Vil tro det har noe med spredningen til tweeteren å gjør. Om dette er en god løsning vet jeg ikke. Men jeg blir ikke lei disse høyttalerne, og er de jeg har eid lengst.

    CD8302D4-2CEF-4A71-9E9B-341DEE989D3C.jpeg
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    799
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Dette håper jeg virkelig blir noe av. Er stor fan av Coax-prinsippet og kunne tenkt meg en nøyaktig slik du skisserer. Sikkert mulig å folkefinansiere også hvis man tar med det store utland?

    Ser du for deg en utsalgspris, eller får det koste det det koster? :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Dette blir noe av. Det har tatt lang tid med 15"-prosjektet, og nettopp derfor valgte jeg å vente mye lenger med å si noe om denne.

    Den blir vel trolig å ende opp i nærheten av den hvite Seasen i pris, men det er foreløpig litt tidlig å si.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette blir noe av. Det har tatt lang tid med 15"-prosjektet, og nettopp derfor valgte jeg å vente mye lenger med å si noe om denne.

    Den blir vel trolig å ende opp i nærheten av den hvite Seasen i pris, men det er foreløpig litt tidlig å si.
    En god coax vil bokstavelig talt være et funn på markedet - «uansett» pris - dette med viten om du selv ikke liker når ting koster for mye i forhold til produktets egenskaper.
    Og ikke gå i felle (sammen med de andre) med å lage en som også skal spille bass - mellomtone/diskant er trolig det de fleste av oss søker.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Ja, det er helt essensielt at en coax ikke skal spille bass om man skal få best mulig ytelse fra 1kHz og opp. Deling ved 200 og oppover er som regel safe, og med litt hjelp kan man dele lavere.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Kan man putte coaxen i et horn (fra 200 Hz) og mekke med DSP?

    Sånn:

    A883292D-40D7-418A-9718-B35D9F4519D0.jpeg


     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kan man putte coaxen i et horn (fra 200 Hz) og mekke med DSP?

    Sånn:

    Vis vedlegget 808599

    Diskanten vil jo få en veldig brå overgang fra mellomtone membranets overflate og videre til overgangen mot horn.
    Trur det blir bare en av utfordingene.

    Det fins så mange gode 15" som spiller glimrende til langt over 500hz og da kan en gjøre det enkelt med en kompresjonsdriver :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Diskanten vil jo få en veldig brå overgang fra mellomtone membranets overflate og videre til overgangen mot horn.
    Trur det blir bare en av utfordingene.
    Dvs man må bruke en stiv og lett membran som spiller over et stort frekvensområde, litt som en 4" Be membran i en TAD driver.. 🤔 😂
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Kudos for initiativet - norsk innovasjon, det likar me!

    Kjapt spørsmål vedrørende waveguides vs frekvenser og avstand mellom driverne - med billigere elementer er jeg for så vidt enig i påstanden din om at det ikke nødvendigvis (alltid) er en god match, men ser ikke dette ganske bra ut?

    Screenshot_20220411-212058.png


    Denne har Purifi midbass og SB Acoustics berylliumsdome i waveguide. Test:

    Er veldig spent på resultatet med denne coaxen, og hvordan den yter, målt opp mot tilgjengelig hyllevare. Og i så måte: Ser du for deg at elementene blir produsert i et antall som sikrer varig tilgjengelighet for DIY-markedet, eller blir det en begrenset batch?

    Spurt på en annen måte, er dette et produkt som har en kost/nytteverdi av markeds-/forretningsmessig signifikans, eller blir det en kortlevd kuriositet for de spesielt interesserte?

    Spør for en venn 😁
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Kudos for initiativet - norsk innovasjon, det likar me!

    Kjapt spørsmål vedrørende waveguides vs frekvenser og avstand mellom driverne - med billigere elementer er jeg for så vidt enig i påstanden din om at det ikke nødvendigvis (alltid) er en god match, men ser ikke dette ganske bra ut?
    Takk!

    Typisk så vil den diameteren som kreves for at en waveguide skal være effektiv også være samme dimensjon som skaper lober mellom driverne. Man kan for eksempel presse diskanten rett under ytegrensen for waveguiden for å minimere lobene, eller man kan akseptere lobene og la diskanten ha optimale arbeidsbetingelser isolert sett.

    Jeg tviler ikke et sekund på at den der låter bra, men den vil nok ikke fullt ut høres ut som en punktkilde. Det er også svært vanskelig å få til første ordens deling i nedre del av waveguidens virkeområde siden marginene er så små. Det betyr at der ryker også muligheten for første ordens deling om man ikke skal dele ganske høyt.

    På CEA2034-målinger summerer man flere off axis kurver. En lobe flytter seg i frekvens med vinkele, og dermed er lobeeffekter svært lite synlige på disse summerte kurvene.


    Er veldig spent på resultatet med denne coaxen, og hvordan den yter, målt opp mot tilgjengelig hyllevare. Og i så måte: Ser du for deg at elementene blir produsert i et antall som sikrer varig tilgjengelighet for DIY-markedet, eller blir det en begrenset batch?

    Spurt på en annen måte, er dette et produkt som har en kost/nytteverdi av markeds-/forretningsmessig signifikans, eller blir det en kortlevd kuriositet for de spesielt interesserte?

    Spør for en venn 😁
    Du kan hilse din venn og si at det skal produseres 500 stk som første fulle batch, og de skal etter planen være lagervare i mange år fremover.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg tipper en del gjerne vil hevde at KEF, Seas, TAD og flere andre hører hjemme på toppen av pallen.

    Men Tannoy har i det minste gjort noe litt unikt. Deres dual concentric er faktisk, motsatt av hva mange tror, en timingwaveguide. Den forsinker lydbølgene langs kanten noe, og slipper de i midten rett gjennom. Resultatet er at de i midten kommer frem bittelitt før de langs kanten og bølgefronten bues av for å passe bedre til waveguiden.

    1649713712082.png


    Man kan se her at dette ikke er en dobbel konsentrisk løsning, men mer et navn de har valgt. Det er flere ulike løsninger på Tannoy sine drivere. Legg også merke til at de har rettvendt diskantmembran på denne driveren. På mange av deres drivere, deriblant de med salt shaker, er som regel membranen vendt motsatt vei slik man oftest finner den i kompresjonsdrivere.

    KEF på sin side har det de kaller en Tangerine faseplugg på sin domediskant. Egentlig et litt rart navnevalg siden det var det Altec Lansing brukte på sin originale første patenterte radialfaseplugg:

    1649713370505.png


    Dessverre hadde denne fasepluggen flere problemer som vi kan gå i detalj på ved en annen anledning.

    KEF sin faseplugg ser helt annerledes ut:

    1649713493086.png


    Det er nesten så man kan tenke at den er laget av det materialet Altec Lansing skar bort i prosessen med å lage sin faseplugg. Men om man ser nøye etter ser man at den dekker ganske mye av domen. Hvis jeg husker rett har Jack Ocklee-Brown forklart at det er ca 2:1 i kompresjon i den, og at de har gjort dette for å bedre kunne klare overgangen til mellomtonen med sin store spolediameter.

    Jeg synes det er spesielt interessant å se på disse løsningene, hvordan de har jobbet for å få kontroll over hvordan diskanten integrerer i mellomtonemembranen som waveguide. Vi kan tydelig se en historie på over 50 år der nettopp denne integreringen har stått i fokus.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Og med det samme vi er inne på coax-kuriositeter:

    1649714132596.png


    Dett vi ser her er Seas coax med spread tow karbonfibermembran og det som angivelig skal være grafendiskant (mistenker ORA for å ha vært involvert der). I bunnen sitter det jeg tror er Seas 8" LROY.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Der kom @SigbergAudio meg til unnsetning med vertikalmålingene på den samme høyttaleren. Det er her man ser lobingen tydelig:

    Vis vedlegget 808681
    Gøyalt med en slik satsing! Ser virkelig frem til å se 😊

    Absolutt, det er positive og negative sider ved alle design - i hvilken grad avvik i vertikal spredningsmønster ved 30+ grader er et større eller mindre problem enn eventuelle svakheter ved en koaksialløsning er kanskje like mye en smakssak som det er romavhengig (eller sett inn en annen, valgfri variabel).

    Sammenlikner man to forskjellige høyttalere, er det ikke nødvendigvis den med lavest forvrengning som låter subjektivt best heller - så jeg er åpen for alt, jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn