- Ble medlem
- 18.09.2005
- Antall liker
- 559
OK. Jeg begriper ikke at du mener at jeg kverulerer.Uten tvil, dere bryr dere ikke om å ha rett, men bare å kverulere, dere hadde ihvertfall tatt en annen tone face to face, det er jeg sikker på. Jeg tror egentlig ikke vi er uenige, jeg tror det blir suppe av spiker. Jeg syns det er så kjedelig når folk bevisst mistolker, det en annen person skriver, for å så henvise til denne mistolking, ved å vise at det en annen "hevder" er feil, når det egentlig ikke hevdes. Det blir meget merkelige diskusjoner av slikt.
Men jeg synes det blir vanskelig å diskutere med folk som kommer med påstander som det ikke finnes dekning for og utsagn og eksempler som blir helt feil.
Er dette relevant? Bensinmotorer går på og kan gå på høyere turtall enn dieseler. Det ligger i grunnkonseptet.Forskjellen er hvor mange watt bilene har potensielt tilgjengelig ved dette turtallet, det er dette som agjør duty cycle eller hvor stor % belastning det å ta seg frem utgjør.
Igjen det samme. Med tillegg av at om bilene har samme maksytelse må de jo for å komme opp den bakken bruke akkurat like stor andel av maksytelsen. På forskjellig turtall naturligvis. Men igjen. Bensinmotorer løper på høyere turtall.Jeg er faktisk litt usikker på hvordan belastningen inne i en bensin motor blir når den kjører på eksempelvis 60% av makseffekt ved 2700 RPM i 80 i en oppoverbakke, mens en diesel eksempelvis har 35 % effektuttak ved 2000 RPM (tall tatt ut av luften) i samme bakken.
Det sier seg absolutt ikke selv. Og de aller fleste vil derfor være uenig med deg.Det sier seg jo nesten selv at en 2,5 liter diesel med turbo, er rått parti mot en 2,5 liter bensin uten turbo, men noen er uenig med meg.
Hva og hvor er relevansen og det fysiske fundamentet i disse utsagnene?530 D yter hele 146 HK ( vs 96 hk på din) ved cruisefart.. Du kan godt si 530 D spiser bakker, mens du sliter deg opp med en 525, ikke rart motorer holder lenge på en diesel, de belastes jo knapt i forhold til effekten ved et gitt turtall. Dieselen har dessuten en flatere momentkurve, og en jevnere effekt.
Det ser du helt tydelig ved at dieselen har mer effekt ved cruisefart, selv om den har mindre topp effekt..
Jeg har beskrevet hestekrefter vs dreiemoment. De vesentlige forskjeller mellom diesel og bensin. Vist noen eksempler og prøvd å gjøre det så klart som mulig at begge motortyper har sine fordeler og ulemper. Kort sagt vil jeg hevde at for personbilmotorer kan en umulig trekke en konklusjon om at det ene alltid er bedre enn det andre.
Diskusjonen må da nødvendigvis havarere siden du hardnakket hevder at diesel er suverent på alle områder for personbiler og da bruker de merkeligste argumentene i et forsøk på å bevise at det er slik.