Chiptrimming

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.655
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Grattis. Ja chiptrimming virker fint det. Har kjørt min chippede bil 180' km nå. Totalt 250' km. Fungerer kjempebra. Det er en tdi opprinnelig 220 NM fikk totalt 311 NM etter chip.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Fra 400Nm til 540Nm ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.539
    Antall liker
    7.860
    Torget vurderinger
    0
    Og alle tre har vært snille gutter og betalt ekstra avgift til "Tull og avlats direktoratet" ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Og alle tre har vært snille gutter og betalt ekstra avgift til "Tull og avlats direktoratet" ?  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Det er ikke avgifter på NM i Norge, enda..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.539
    Antall liker
    7.860
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke avgifter på NM i Norge, enda..
    Og du har chiptrimmet med øking av Nm uten å øke Kw ? Flink gutt !!
     
    T

    theStig

    Gjest
    Jeg hadde 550 Nm i gamlebilen min.. ja, det RØSKER! Røska av clutch, transaksel, girkasse, drivakslinger samt en mengde dekk... :)

    Forresten, trimming av biler som er over 10 år medfører IKKE tilleggs-avgift, selv om bilen omregisteres og sjekkes av 'tilsynet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.539
    Antall liker
    7.860
    Torget vurderinger
    0
    Forresten, trimming av biler som er over 10 år medfører IKKE tilleggs-avgift, selv om bilen omregisteres og sjekkes av 'tilsynet.
    Tror det som bestemmer ekstraavgiften er hvilket avgiftsregime som var i bruk da bilen ble importert. Gamle biler går klar, for der ble avgiften beregnet ut fra prisen, men alle som hadde Kw som element i avgiften ligger tynnt an.

    Så har vi selvsagt problemet med Biltilsynet og godkjenning og informasjon til forsikrings(svindel)selskapet.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Nok trykk på turboen, og 540 NM er innen rekkevidde på de fleste turbo-biler. Selvsagt ikke ved 7500 rpm, men likevel....
     
    T

    theStig

    Gjest
    550 NM er ikke så ille mye egentlig. Jeg har 300 NM i min Citroen, som har 2-liters motor med lavtrykksturbo, som neppe lader mer enn 0.6 bar overtrykk, selv med trimchip.

    Lader man f.eks 1.5 bar overtrykk på en 2,5 eller 3 liters motor, så når man raskt opp i over 500 NM.

    Jeg hadde 550 NM peak i min gamle Porsche, som "kun" hadde en 2,5 liters motor.

    På dieseler kan man i prinsippe overlade uendelig mye, hvis man har nok trykk på drivstoffet og at motoren tåler det rent mekanisk. Ingen fare for "knocking" her som på bensinbiler.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Diesel = moment. Jeg ble forbikjørt av en (E60) BMW 535D her ... fyttirakkern.. den gikk grisefælt, selv MED CAMPINGVOGN BAK!
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    535d er et råskinn av en annen verden, tunere rundt omkring får ute 350HK+ og 660Nm -P O R N O :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Må si at jeg er kjempefornøyd. Holdt veldig bra følge med en nyere BMW 745 i tunnellbakken opp til Ryenkrysset. Vi startet i 60 km/t hadde grei hastighet på toppen av bakken. Tipper han lurte på hva slags motor A6 min hadde, han skulle bare vist ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Må si at jeg er kjempefornøyd. Holdt veldig bra følge med en nyere BMW 745 i tunnellbakken opp til Ryenkrysset. Vi startet i 60 km/t hadde grei hastighet på toppen av bakken. Tipper han lurte på hva slags motor A6 min hadde, han skulle bare vist  ;)
    745d har 300hk og 700nm, 0-100 på 6.6s. 745i (som nå i ny utgave heter 750i) har 367hk og 490nm, 0-100 på 5.9s.
    Du hang vel ikke heeelt på vel...?

    Mvh Vidar P
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    BMW`en var sikkert på søndagstur.
    Man MÅ ikke gi full pinne selv om man har stor motor.
     

    General8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Innlegg
    644
    Antall liker
    0
    Til dere som har chiptrimmet. Har dere et nytt styringsprogram, eller en liten boks som manipulerer et signal? Lurer på å kjøpe den lille boksen, men jeg vet ikke hvor bra det er for motoren.. Prisene varierer mye fra forhandler til forhandler..
    Har en 03 320d. hvor får en billig og bra boks?
     
    T

    theStig

    Gjest
    Skal man først gjøre dette bør bilen testkjøres på rullende landevei, og programmet (chip'en) tilpasses motoren. Slike plug-in saker er visstnok ikke så verst på diesel-biler, som jo er mye enklere å styre (ingen tenning f.eks...).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.655
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Min ble testet både før og etter. Det var 2 eeprom moduler i "den elektriske delen" på bilen. Den ene ble byttet og den andre ble omprogrammert.
    Før trimming : 110.1 hk (220Nm) etter 144 hk (311Nm)
    Og etter trimming har den rullet 180'km.
     

    General8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Innlegg
    644
    Antall liker
    0
    Min ble testet både før og etter. Det var 2 eeprom moduler i "den elektriske delen" på bilen. Den ene ble byttet og den andre ble omprogrammert.
    Før trimming : 110.1 hk (220Nm) etter 144 hk (311Nm)
    Og etter trimming har den rullet 180'km.

    Ok.. prisen for hele greia kom på?
     

    General8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Innlegg
    644
    Antall liker
    0
    Betalte 6000. Året var 2000
    Hmmm.. Det var ikke ille.. Får undersøke litt mer hva som lønner seg med min bil..

    Kom gjerne med innspill..
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    745d har 300hk og 700nm, 0-100 på 6.6s. 745i (som nå i ny utgave heter 750i) har 367hk og 490nm, 0-100 på 5.9s.
    Du hang vel ikke heeelt på vel...?

    Mvh Vidar P
    Jeg ble sjokkert fordi jeg hang helt på :eek:
    Hadde aldri drømt om det :)

    Det lå en bil foran meg som kjørte i 60 i starten av bakken og i rompa mi lå en BMW745ia lik denne:

    http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7395708&sid=8aErhXeLF083937&pos=1&tot=1

    http://www.dinside.no/php/art.php?id=29308

    Bilen foran svingte til høyre felt, BMW´n og jeg ga bånn gass. Dette er en lang og veldig bratt bakke. Her betyr 0-100 tider ingen ting, det som betyr noe er forholdet mellom vekt og kraft NM! På toppen av tunnelbakken ledet BMW´n med 10-15 meter og hastigheten var høy.

    Hvorfor holdt jeg følge:

    BMW745ia veier 1870kg og har 450 MN ved 4600 o/min. Sugemotoren leverer dreiemomentet ved et høyt turtall, i tillegg stjeler automatkassen effekt og man har ikke full kontroll over motoren!
    Vekt/kraftforhold 1870/450=4,15

    Min bil veier 1430 kg og har 300 MN ved 2000 o/min. I tillegg har bilen manuellkasse turbodieselmotor som leverer dreiemomentet over et bredt register.
    Vekt/kraftforhold 1430/300=4,77

    300 NM i lett bil er vanvittig morro!
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

    En kolega som satt på i dag snakket om motorsykkelfølelse ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja denne bilen henger ikke JEG på med en chiptrimmet A6 tdi iallefall... du må være god å kjøre.

    Hk og 0-100 har selvsagt noe å si; regnestykket ditt er, i tillegg til å være opp-ned (det er kraft:vekt som teller) irrelevant. BMW'en har 187hk pr tonn, din har kanskje 100 dersom du har ca 150 hk (vet ikke effekten).
    Her er det noe som skurrer, og jeg tror jeg skulle ha satset neste månedslønn på at du hadde sett denne BMW'en forsvinne i horisonten før du hadde dratt ut 3.gir om dere hadde startet samtidig.

    Mvh Vidar P
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Til dere som har chiptrimmet. Har dere et nytt styringsprogram, eller en liten boks som manipulerer et signal? Lurer på å kjøpe den lille boksen, men jeg vet ikke hvor bra det er for motoren.. Prisene varierer mye fra forhandler til forhandler..
    Har en 03 320d. hvor får en billig og bra boks?
    Glem boks. En boks "lurer" sensorene og justerer ikke turbotrykk. Dette fører til at bla motorens feilfunsjoner ikke vil redusere effekten når det trengs.

    http://www.tsracing.no/bmw.htm

    http://www.bsrab.se/products/n3112/t669/

    http://www.esstuning.com/default.asp?c=shop&cat=93&subcat=101&subcat2=239&id=
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ja denne bilen henger ikke JEG på med en chiptrimmet A6 tdi iallefall... du må være god å kjøre.

    Hk og 0-100 har selvsagt noe å si; regnestykket ditt er, i tillegg til å være opp-ned (det er kraft:vekt som teller) irrelevant. BMW'en har 187hk pr tonn, din har kanskje 100 dersom du har ca 150 hk (vet ikke effekten).
    Her er det noe som skurrer, og jeg tror jeg skulle ha satset neste månedslønn på at du hadde sett denne BMW'en forsvinne i horisonten før du hadde dratt ut 3.gir om dere hadde startet samtidig.

    Mvh Vidar P
    Har du prøvd? Håper du tjener bra ;)
    Nå startet jeg i 3. gir, tømte det relativt raskt og avsluttet et godt stykke utpå 4. gir..

    Grunnen til at 0-100 ikke har noe å si i denne sammenheng er BMW´n har store fordeler fra stillestående start på en rett slette. Bakhjulstrekk gir mye bedre akstider en forhjulstrekk fordi man kan gi på mye mere effekt før man får hjulspinn! I tillegg har dieselbiler den store ulempen av et smalere turtallsregister. Mens jeg må gire ved 4500 o/min kan en besinmotor gå langt over 6000 o/min. Dvs at en dieselbil må igjenom flere girskift enn en bensinmotor. Hadde tidligere en 99mod Kawa ZX9R som gjorde 170 km/t på 2. gear ved 12000 o/min.

    Er du enig i at når man skal kjøre opp en lang bratt bakke så er det forholdet mellom vekt og dreiemoment som er viktigst?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke enig i siste spørsmål, tror du må definere for deg selv forskjellen på moment og effekt i fysisk forstand. Du drar nok neppe fra en Ferrari F40 oppover Lierbakken selv om du har mer moment... moment er ikke ensbetydende med f.eks "effekt på lave turtall".

    0-100 gir en ide om akselerasjonspotensialet til en bil; såklart teller det når man snakker om akselerasjon! Og jeg har forresten ikke prøvd nei, men jeg har kjørt nok chippa Audi'er og nok BMW'er til å ha en viss ide. Forresten så har jeg motorsykkel siden du nevner det; en 1100cc Moto Guzzi V11 Sport; selv om den nesten ikke har dreiemoment så går den da fremover allikevel.

    Mvh Vidar P
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Til dere som har chiptrimmet. Har dere et nytt styringsprogram, eller en liten boks som manipulerer et signal? Lurer på å kjøpe den lille boksen, men jeg vet ikke hvor bra det er for motoren.. Prisene varierer mye fra forhandler til forhandler..
    Har en 03 320d. hvor får en billig og bra boks?
    Sjekk her : http://www.tuningspesialisten.no/

    Seriøse folk, og ingen "løse" bokser. ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sjekk her : http://www.tuningspesialisten.no/

    Seriøse folk, og ingen "løse" bokser. ;)
    De har svært godt ord på seg, det er det samme som  Flissundet Motorservice på Hedmarken; går for å være landets beste i dette iflg enkelte..

    Jeg har jo en NA bensinbil (525i ny type), men allikevel kunne de øke dreiemomentet fra 250nm til 300nm, og effekten fra 218hk til 235hk.

    Mvh Vidar P
     
    T

    theStig

    Gjest
    De har svært godt ord på seg, det er det samme som  Flissundet Motorservice på Hedmarken; går for å være landets beste i dette iflg enkelte..

    Jeg har jo en NA bensinbil (525i ny type), men allikevel kunne de øke dreiemomentet fra 250nm til 300nm, og effekten fra 218hk til 235hk.

    Mvh Vidar P
    Uten å gjøre mekaniske foradringer på motoren, er det svært lite å hente på en sugemotor, som antagelig er godt tunet fra fabrikken fra før. Det man kan gjøre er å endre på tenninga slik at man må kjøre kun på 98 oktan, og kanskje la den gå på litt mager blanding (noe som er skummelt). I *praksis* henter man knapt nok 5% effekt og moment på noe slikt. Om det er verdt 10-15.000 kr, som Flissundet vil ta for dette (av erfaring) er vel verdt å tenke over.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ikke enig i siste spørsmål, tror du må definere for deg selv forskjellen på moment og effekt i fysisk forstand. Du drar nok neppe fra en Ferrari F40 oppover Lierbakken selv om du har mer moment... moment er ikke ensbetydende med f.eks "effekt på lave turtall".

    0-100 gir en ide om akselerasjonspotensialet til en bil; såklart teller det når man snakker om akselerasjon! Og jeg har forresten ikke prøvd nei, men jeg har kjørt nok chippa Audi'er og nok BMW'er til å ha en viss ide. Forresten så har jeg motorsykkel siden du nevner det; en 1100cc Moto Guzzi V11 Sport; selv om den nesten ikke har dreiemoment så går den da fremover allikevel.

    Mvh Vidar P
    Jeg har prøvd og tar deg gjerne med på testtur, så lenge du ikke jobber i up og sender meg på 90 dager med pallespikring!

    Det er ikke snakk om stillestående aks på en rett slette, men aks i fart opp en bratt bakke. Lierbakken blir i denne sammenheng en slak bakke, sammenlignet med tunnellen opp til Ryenkrysset!

    Angående definasjon på forskjellen på moment og effekt i fysisk forstand, ønsker jeg en kommentar til dette hentet fra:

    http://www.acctrondheim.no/Bulletins/hverdags-akselerasjon.htm

    Vær klar over at HK i seg selv ikke kan akselerere noe som helst; HK er kun en teoretisk verdi (produktet av dreiemoment x turtall) som bare forteller hvor mye dreiemoment og turtall blir som et samlet total-produkt.

    Det er bare dreiemoment-kraften som kan få motoren til å akselerere; dersom du f.eks sykler, er det dreiemomentet du forårsaker ved å trykke ned pedalen som får sykkelen til å akselerere, og ganger vi dette med hvor fort du samtidig tråkker rundt pedalen (turtallet) så får vi HK.

    En %-vis økning av dreiemomentet vil derfor bestandig føre til en %-vis like stor økning av HK (ved samme turtall), men IKKE det motsatte (og merk deg det !).

    Du kan f.eks fint klare å kam-trimme en motor til å få maks-HK fra 4000 til 6000 o/m (dvs. 50 % høyere turtall) og få ca. 60 % mer HK, uten at dreiemomentet (altså  akselerasjons-evnen) har økt med mer en bare ca 10 %; dette fordi det er flyttingen av hovedtyngden av dreiemomentet oppover på turtalls-skalen i seg selv som forårsaker at motoren dreier så mye ekstra, og som da blir det som i særlig grad medfører at produktet av regnestykket dreiemoment x turtall gir så stor økning av HK.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Uten å gjøre mekaniske foradringer på motoren, er det svært lite å hente på en sugemotor, som antagelig er godt tunet fra fabrikken fra før. Det man kan gjøre er å endre på tenninga slik at man må kjøre kun på 98 oktan, og kanskje la den gå på litt mager blanding (noe som er skummelt). I *praksis* henter man knapt nok 5% effekt og moment på noe slikt. Om det er verdt 10-15.000 kr, som Flissundet vil ta for dette (av erfaring) er vel verdt å tenke over.
    Kjører man BMW med sugemotor er det kompressor fra ESS som gjelder! Maks effekt for en rimelig penge uten mekaniske inngrep inni motoren.

    EKS:
    1993-1995 540i VT1 7PSI Supercharger
    Boost pressure: 7 PSI
    Horsepower: 411 DIN (Stock 286)
    Torque: 545 NM (Stock 400)
    0 - 60: Man : 4,8 sec, Aut : 5,1 sec
    Installation time : 14-16 hours
     
    E

    Einstein

    Gjest
    Har en litt sliten og komplett standard 940 stasjonsvogn med 205 hk og 330 NM.

    Det er bare helt VANVITTIG gøy å erte "guttene" av og til i den gamle familiekassa .. Det går så labradoren klistrer seg til bakruta.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Hehe... artig sånt. Jeg har en 10 år gammal Citroen selv som er skremt opp til 200 hk/300 NM. Morro å holde følge med selv ganske heftige biler med en bil med så anti-sportslig image som Citroen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare dreiemoment-kraften som kan få motoren til å akselerere; dersom du f.eks sykler, er det dreiemomentet du forårsaker ved å trykke ned pedalen som får sykkelen til å akselerere, og ganger vi dette med hvor fort du samtidig tråkker rundt pedalen (turtallet) så får vi HK.
    Det blir litt lett å miste oversikten oppi alt dreiemomentet her; man kan jo undres hvorfor en Ferrari F430 med "bare" 465 Nm virkelig klarer å oppnå sine 315 kmt og 0-100 på 4 sek... iht hva du sier så vil jo en bil med samme antall Nm, turtallspotensiale, luftmotstand og vekt gjøre det samme...? Jeg holder nå allikevel en knapp på fysikkens lov om utført arbeide jmf effekt jeg da...

    Mvh Vidar P
     
    E

    Einstein

    Gjest
    Hehe... artig sånt. Jeg har en 10 år gammal Citroen selv som er skremt opp til 200 hk/300 NM. Morro å holde følge med selv ganske heftige biler med en bil med så anti-sportslig image som Citroen.
    Ja, det er artig med skikkelige understatements.

    Særlig artig er det når jeg er tungt lastet, i oppoverbakke og gutta bakenfor legger seg overlegent i venstrefil ....

    Hihihi...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn