Det ser ikke ut som du ville trekke deg allikevel...
Vel, jeg skal la deg i fred, fordi det ikke er noe morsomt å diskutere med noen som vrir på hva man sier, slikt blir det bare krangling ut av.
Hvor du har fra at jeg mener at bensin er mer holdbart skjønner jeg ikke. Det har jeg ALDRI påstått, så her vrir du i tillegg.
Jeg påstår at holdbarhet er en funksjon av effektuttak, og at dess mer effekt som tas ut av en motor dess mindre holdbar blir den. Bl.a derfor har diesler pleid å rettmessig ha rykte for god holdbarhet, særlig i yrkesbiler hvor de ikke blir startet og stoppet mye; når de nå yter like mye effekt som like store bensinmotorer, har de ikke lengre en holdbarhetsfordel. Var min påstand... eller rettere sagt; jeg sa at jeg ikke kunne forstå hvordan de skulle være mer holdbar.
Forklaringene dine på hvorfor det var feil hang som nevnt ikke på greip, og da tillot jeg meg å stille spørsmålstegn ved de. Du sier nå at man bruker sterkere deler i en dieselmotor... hvorfor i alle glade dager skulle en og samme produsent bruke en del beregnet for lengre levetid i en dieselbil vs en bensinbil?
Til regneeksempelet ditt; det var interessant. Men effekt er ikke noe en motor har, det er noe den kan yte. Du sier vel ikke at en 530d yter 112 Hk ved cruisefart i 80? I så fall må det bli en dyr bil i drift...
Dersom man skal aksellere fra 80 kmt og gir full køl, så er det ingen tvil om at fra 5.gir så gir 530d betydelig mer fraspark. Det har jeg prøvd, og det sa jeg også i et innlegg lengre opp. Men, vipper man ned et gir på en 525i så har man plutselig bortimot samme akselerasjon... og man kan fra 80 vippe ned til 3.gir og få enda bedre akselerasjon enn fra 4.gir.
Og det er nettopp det bensineiere gjør når man trenger effekt. Om noen ikke gidder å gire ned, så er det jo veldig greit med diesel, eneste problem er at man da må gire så himla fort OPP, pga det smale effektregisteret...
Vel vel, det blir feil å sammenlikne motorkraft hos 525i med den 130.000,- dyrere 530d. Sammenlikner man 525i og 525d, så er det 177hk på topp i 525d, og 218 hk i 525i. Dette er ikke tall av teoretisk interesse, det er faktisk ikke noe som helst problem med den 6-trinns manuelle girkassa på en 525i å ligge opp mot maks turtall under aks; det ER faktisk 41Hk mer i bensinutgaven, og selv om dieselen har mer moment på lave turtall, er det helt uinteressant fordi jeg akselererer ikke på lave turtall, da bruker jeg HØYE turtall... og da merkes det godt på aks-tider at 525i faktisk yter betydelig mer effekt!
Mvh Vidar P