CD vs LP?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det er mange som påstår det motsatte, men har vært nødt til å bytte ut over 500 Cd,er her!!!! Dette er pop, rock og synth musikk fra tidlig i åttiårene...

    De fleste remastringene er en forbedring, men er innspillingen dårlig fra før av, så er det lite man får gjort :'( Kan nevne band som Slade, Sweet, Nazareth osv.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    FatmanFlump skrev:
    Angående avspillingsdelen mener jeg emner som jitter, timingfeil, kvalitet på drivverk er blitt diskutert opp og ned i mente. Så dersom du ikke er overbevist til nå tviler jeg på at jeg kan bidra med noe.
    Jeg vet selvsagt at det eksisterer. jeg tror bare ikke at problemet er så katastrofalt som du fremstiller det i Svar #47. Vinylformatet har sine iboende feilkilder, det også.

    Som jeg har sagt hele tiden, tror jeg ikke at noen av formatene ikke er i stand til å formidle fantastisk godlyd. Det krever bare sitt av innspillingsjobben som gjøres. Dessverre har CD-formatet blitt belemret med ekstrem dynamikkomprimering de siste årene, som diskutert tidligere i tråden, slik at mange utgivelser låter høggorm på CD, men kanskje bedre på LP. Dette er imidlertid ikke selve lagringsmediet sin feil.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.411
    Dazed skrev:
    hel skrev:
    Bølger er mer behagelig enn trappetrinn.
    Jeg håper du spøker. Det som kommer ut av høyttalerne er fremdeles lydbølger selv om kilden er digital. Det digitale signalet er (så nært det lar seg gjøre) firkantpulser hvis det går i vanlige metalledere. Det er den eneste måten å overføre digitale signaler i en strømkabel, og det er ingenting galt med det.
    Eh..kremt..hva med DACen? Alle CDspillere har det, vet du. Digital-to-Analog Converter. Lyden, eller signalene , som går ut av CDspilleren er analoge.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    Dazed skrev:
    hel skrev:
    Bølger er mer behagelig enn trappetrinn.
    Jeg håper du spøker. Det som kommer ut av høyttalerne er fremdeles lydbølger selv om kilden er digital. Det digitale signalet er (så nært det lar seg gjøre) firkantpulser hvis det går i vanlige metalledere. Det er den eneste måten å overføre digitale signaler i en strømkabel, og det er ingenting galt med det.
    Eh..kremt..hva med DACen? Alle CDspillere har det, vet du. Digital-to-Analog Converter. Lyden, eller signalene , som går ut av CDspilleren er analoge.
    Det vet jeg jo. Svaret ditt var kanskje til hel? Det digitale signalet bestående av firkantpulser er selvsagt før DAC-en i signalveien.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    F.E. skrev:
    Har du lest hva tråstarter åpnet denne tråden med? Spurte ikkje om teknikk ::) Spurte om hva man likte :) Trenger ikkje å oppdrive fakta elller bevis for å like det ene eller det andre ;) Æ like musikk,spes fra 60-70tallet
    Helt greit at du ikke syntes fakta eller bevis er noe særlig, men dette er hva trådstarter spurte om.

    Trådstarter skrev:
    Hva er det med dere entusiaster som velger LP framfor CD, gir LP bedre lyd en CD?
    Det er også blitt spurt om hvorfor vinyl gir bedre lyd enn CD. Noe vanskelig å ha en matnyttig diskusjon om forskjellene mellom 2 ulike teknologier uten å diskutere teknikk. :)
     
    N

    nb

    Gjest
    FatmanFlump skrev:
    For at digitallyd skal låte bra bør det helst benyttes skyhøy samplingsrate fra the get go, selv om det endelige resultatet skal være en 16bit fil i 44000Hz. Grunnen til at SACD låter så mye bedre enn CD har ingenting å gjøre med at den kan spille lyder langt over 44000Hz som ikke engang hunder kan høre. Ved høyere samplingsfrekvens blir det registrert mer informasjon per sekund f.eks 192000 ganger i stedet for 44000 ganger. Man tenker kanskje at 44000 ganger i sekundet er plenty, og det stemmer i stor grad i utgangspunktet. Men dersom man har jitter eller av annen grunn mister informasjon en eller flere plasser mellom mikrofonen og egne høyttalere, skjer dette gjerne på brøk. Følgelig er informasjonstapet formidabelt. Dersom den faktiske samplingsfrekvensen er nådd 10000-15000Hz når musikken kommer ut av høyttalerne vil dette føre til en rimelig blodfattig lyd. Man kan tenke at 10000-15000Hz fremdeles er rimelig bra, men da forestiller man seg at samtlige toner, overtoner og undertoner fra det som tas opp er synkronisert med samplingsfrekvensen. Dette er naturligvis ikke tilfellet. Man kan finne lignende fenomener på dårlige LPer, men med CD er produksjonsprosessen rettet mot ett i utgangspunktet begrenset format. I tillegg har digitalt den kvalitet at dersom signalet er dårlig kan det produseres ulyd i DA-konverteringsprosessen som ganske enkelt aldri kan oppstå dersom alt fra opptak til avspilling foregår analogt.

    På produksjonssiden for digitalt krever dette overspesifisert utstyr for minst mulig informasjonstap, på avspillingssiden krever dette gjerne en J**la dyr CD-spiller for å unngå degradering av signalet.
    Samplingfrekvensen som brukes forteller først og fremst hvor stort frekvensområde man har. Nyquists samplingteorem sier at man har full informasjonsbevaring opp til halve samplingfrekvensen. Om du leser litt hva studiofolk sier, så er det ikke så nøye om man tar opp i 48, 96 eller 192 kHz, men det er mer sentralt at man har større bitdybde enn 16 for å ha større headroom for prossesering. Denne ekstra bitdybden er langt mindre kritisk på avspillingsutstyret pga dithering.

    En CD-spiller til nesten ingen penger overgår formatets begrensninger med god margin, så det kreves ikke noen svindyr spiller rent teknisk.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En klok sjel linket til Linn i går, i en annen tråd. Jeg tillot meg å sitere Linn på noe enkelte av oss har forsøkt å si i temmelig lang tid. Kan vi regne med at Linn vet hva de holder på med eller er de også "helt på jordet?"

    Fra den andre tråden:


    Linn skal man ikke kimse av. Ble "Label of the Year" hos Gramophone Awards i går.

    Fin link. Et viktig utdrag, som er hva mange har vanskelig for å forstå - og jeg regner med at nå vil selv Linn bli idiotforklart: "Sampling Jitter is only important at the point of conversion between the digital and analog domains. Whilst the signal is in the digital domain, the sample period is just a number, and as such has no jitter."

    And as such has no jitter.
    And as such has no jitter.
    And as such has no jitter.
    And as such has no jitter.

    osv.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Ivor T (Linn) sa at CD kun var et midlertidig format (les for dårlig) da CDn ble lansert tidlig på åttitallet. I fjor kunngjorde de at de sluttet med produksjon av CD. De lager fortsatt LP12 :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ja, nå satser Linn på høyoppløsningsfiler, og det er på dette området de driver videreutvikling. De anser CD-formatet som altfor begrenset.

    Poenget er at mange tror de får en bedre datastreng frem til DAC med ulike strategier (for det meste rådyre drivverk, tungt gods og bling). Det viktige er hva som skjer i DACen og videre.

    Dengang var Tiefenbrun tungt inne i Vinyl, og måtte undergrave CD-mediet. Men jeg syns at måten Linn har omfavnet mulighetene i det digitale domenet er til å applaudere. Også årsaken til at de fikk Label of the Year hos Gramophone nylig.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tipper de produserer det de tjener penger på å selge, jeg.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Dazed skrev:
    Jeg tipper de produserer det de tjener penger på å selge, jeg.
    Er nok tvilsomt om Linn har noen særlig edlere motiv enn andre ja. LP12 anyone?
     

    cobra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2006
    Innlegg
    290
    Antall liker
    1
    nb skrev:
    Samplingfrekvensen som brukes forteller først og fremst hvor stort frekvensområde man har. Nyquists samplingteorem sier at man har full informasjonsbevaring opp til halve samplingfrekvensen.
    Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Det nyquist-teoremet sier, er vel at du klarer å sample frekvensen riktig opp til halve samplingfrekvensen. Ikke at du klarer å sample frekvens, amplitude og fase riktig. Hvis du har klart det, har du fortjent nobelprisen. For da har du klart å finne en måte å komprimere alle typer data lossless. Se illustrasjonen nedenfor for en forklaring.


    Her har jeg tegnet noe som skulle vært en fin sinuskurve. Ble ikke helt slik, men lat som den er perfekt. På denne har jeg tegnet 5 samplepunkter. Dette tilsvarer en samplingfrekvens som er 4 ganger sinus-frekvensen. Da får en ideelt disse 5 punktene, og når en sender disse igjennom et lavpassfilter på 1/2 samplingfrekvensen, så får en ut en fin sinuskurve med riktig amplitude og frekvens. Men så kan en ta en frekvens som er 1/2 samplingfrekvensen. Ja, jeg vet at denne ikke skal komme gjennom, men for å illustrere poenget enklere, så la oss anta det. Da har en to ekstreme tilfeller. Det ene er at samplingene blir tatt på 2) og 4). Da får en fremdeles ut en perfekt sinuskurve med riktig amplitude og frekvens. Men det andre ekstreme tilfellet er at en sampler på 1), 3) og 5). På disse punktene er amplituden 0. Ergo vil en kanskje få ut en teoretisk sinuskurve med riktig frekvens, men amplituden er 0.... Hmmm...

    La oss nå anta at sinuskurven har en frekvens som er LITT lavere enn 1/2 parten av samplingfrekvensen. Da vil samplingspunktene "vandre" over sinuskurven mellom disse to ekstreme tilfellene, og en får det som er kjent som amplitudemodulasjon. Da får en ut TO frekvenser. Den grunnleggende, og amplitudemodulasjonen (det er dette som brukes for AM-radio, der en endrer amplituden for en frekvens. Mottakeren stilles inn på riktig frekvens og med et filter får en ut bare de hørbare frekvensene).

    Digitalt i seg selv er ikke problemet her, men implementasjonen. Om en bruker høy nok samplingrate, så vil samplingspunktene ligge så tett på hverandre at alle audiofrekvenser blir gjengitt riktig, selv om samplingspunktene "vandrer". Jo høyere samplingsfrekvens, jo bedre. Med CD har en bare akkurat nok til å gjengi audio-frekvensene, så da vil de øverste frekvensene lide under dette. Som illustrert ovenfor.
     

    Vedlegg

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    LP har to store fordeler - god lyd og store flotte cover. Ulempen er brukervennligheten.
    CD har bare ulemper. De er ikke en gang godt egnet som backup.
     
    N

    nb

    Gjest
    cobra skrev:
    Med CD har en bare akkurat nok til å gjengi audio-frekvensene, så da vil de øverste frekvensene lide under dette.
    Jeg las en gang at ideelt burde man hatt kanskje 60kHz samplingfrekvens for CD. 44.1kHz ble valgt fordi det var "tilstrekkelig" og man kunne bruke datidens videoutstyr til å gjøre opptakene, siden harddisker ikke akkurat var store på den tiden.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb skrev:
    cobra skrev:
    Med CD har en bare akkurat nok til å gjengi audio-frekvensene, så da vil de øverste frekvensene lide under dette.
    Jeg las en gang at ideelt burde man hatt kanskje 60kHz samplingfrekvens for CD. 44.1kHz ble valgt fordi det var "tilstrekkelig" og man kunne bruke datidens videoutstyr til å gjøre opptakene, siden harddisker ikke akkurat var store på den tiden.
    Men nå som vi kan få filer i 24/96 "rett hjem" er problemet historie.
     

    cobra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2006
    Innlegg
    290
    Antall liker
    1
    nb skrev:
    cobra skrev:
    Med CD har en bare akkurat nok til å gjengi audio-frekvensene, så da vil de øverste frekvensene lide under dette.
    Jeg las en gang at ideelt burde man hatt kanskje 60kHz samplingfrekvens for CD. 44.1kHz ble valgt fordi det var "tilstrekkelig" og man kunne bruke datidens videoutstyr til å gjøre opptakene, siden harddisker ikke akkurat var store på den tiden.
    Det jeg har hørt, er at de "valgte" denne frekvensen fordi det var state-of-the-art innen 16 bits A/D-konvertering da Phillips og Sony drev og utviklet CD'en på begynnelsen av 80-tallet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    cobra skrev:
    Med CD har en bare akkurat nok til å gjengi audio-frekvensene, så da vil de øverste frekvensene lide under dette. Som illustrert ovenfor.
    Men:

    http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf skrev:
    3. The Antidigital Lie:
    You have heard this one often, in one
    form or another. To wit: Digital sound
    is vastly inferior to analog. Digitized
    audio is a like a crude newspaper photograph
    made up of dots. The
    Nyquist-Shannon sampling theorem is
    all wet. The 44.1 kHz sampling rate of
    the compact disc cannot resolve the
    highest audio frequencies where there
    are only two or three sampling points.
    Digital sound, even in the best cases, is
    hard and edgy. And so on and so
    forth—all of it, without exception, ignorant
    drivel or deliberate misrepresentation.
    Once again, the lie has little
    bearing on the mainstream, where the
    digital technology has gained complete
    acceptance; but in the byways and tributaries
    of the audio world, in unregenerate
    high-end audio salons and the
    listening rooms of various tweako
    mandarins, it remains the party line.
    The most ludicrous manifestation of
    the antidigital fallacy is the preference
    for the obsolete LP over the CD. Not
    the analog master tape over the digital
    master tape, which remains a semirespectable
    controversy, but the clicks,
    crackles and pops of the vinyl over the
    digital data pits’ background silence,
    which is a perverse rejection of reality.
    Here are the scientific facts any
    second-year E.E. student can verify for
    you: Digital audio is bulletproof in a
    way analog audio never was and never
    can be. The 0’s and 1’s are inherently
    incapable of being distorted in the
    signal path, unlike an analog waveform.
    Even a sampling rate of 44.1
    kHz, the lowest used in today’s high-fidelity
    applications, more than adequately
    resolves all audio frequencies.
    It will not cause any loss of information
    in the audio range—not an iota,
    not a scintilla. The “how can two sampling
    points resolve 20 kHz?” argument
    is an untutored misinterpretation
    of the Nyquist-Shannon sampling theorem.
    (Doubters are advised to take an
    elementary course in digital systems.)

    The reason why certain analog
    recordings sound better than certain
    digital recordings is that the engineers
    did a better job with microphone
    placement, levels, balance, and equalization,
    or that the recording venue
    was acoustically superior. Some early
    digital recordings were indeed hard
    and edgy, not because they were digital
    but because the engineers were still
    thinking analog, compensating for anticipated
    losses that did not exist.
    Today’s best digital recordings are the
    best recordings ever made. To be fair, it
    must be admitted that a state-of the-art
    analog recording and a state-of-the-art
    digital recording, at this stage of their
    respective technologies, will probably
    be of comparable quality. Even so, the
    number of Tree-Worshiping Analog
    Druids is rapidly dwindling in the professional
    recording world. The digital
    way is simply the better way.
     

    cobra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2006
    Innlegg
    290
    Antall liker
    1
    Dazed skrev:
    Men:
    Slettet masse svada
    Det interessante er at han (eller hun?) ikke forklarte NOE om hvordan han kom til denne konklusjonen, annet enn at de som ikke skjønte hvordan to punkter kunne gjenskape 20 kHz, burde lese mer. Jeg vet hvordan det foregår, men jeg vet også hvordan det feiler. Noe jeg har beskrevet i min posting. Så dersom du kan finne noe mer saklig rundt hvor jeg tar feil, så er jeg lutter øre.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg vet ikke. Jeg er maskiningeniør, jeg. ;)

    Jeg bare visste om den artikkelen, og ville vise til den. mente ikke at "HAHA, her er fasiten!". Greit å få noen kommentarer og få økt kunnskapen sin om ting man er interessert i. Det er skummelt med folk som "kan litt" om ting. ;) Forklaringen din på problemet var god den. Høres logisk ut i mine ører.

    Når det er sagt, kan jeg meget godt tenke meg at det er mekaniske problemer som krangler til "oppløsningen" (jada, jeg vet at analog lyd ikke er modulert. "Detaljnivået", da.) i det høyeste frekvensområdet ved LP-avspilling også.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    For oss som var glad i fysikk på skolen er jo vinylen en viktig del av livet whatsoever.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Begynte med vinyl igjen i fjor etter 20 års pause. Fikk hakeslepp. Har fortsatt 1000 cdr og bruker det mest pga brukervennlighet. Vinyl låter allikevel best. Punktum. Jeg har god økonomi så dere er velkommen til å fortelle meg hva jeg skal gjøre med digitalriggen min for å få bedre lyd enn fra platespilleren.
     

    cobra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2006
    Innlegg
    290
    Antall liker
    1
    Dazed skrev:
    Nei, jeg vet ikke. Jeg er maskiningeniør, jeg. ;)

    Jeg bare visste om den artikkelen, og ville vise til den. mente ikke at "HAHA, her er fasiten!". Greit å få noen kommentarer og få økt kunnskapen sin om ting man er interessert i. Det er skummelt med folk som "kan litt" om ting. ;) Forklaringen din på problemet var god den. Høres logisk ut i mine ører.

    Når det er sagt, kan jeg meget godt tenke meg at det er mekaniske problemer som krangler til "oppløsningen" (jada, jeg vet at analog lyd ikke er modulert. "Detaljnivået", da.) i det høyeste frekvensområdet ved LP-avspilling også.
    Vel, alt dette pratet om digitalt sier ikke noe om LP eller dens problemer. Men heller at CD ikke er "perfect sound forever". PLatespillere har helt klart sine egne problemer, men jeg er ikke mekaniker. ;D Men spørsmålet er hvilke som er mer "ørevennlig" og som hjernen klarer å skjule. Et enkelt eksempel på hva jeg mener (med et HELT urelatert tema), er for mobiltelefoner. Da GMS kom, var alle overbevist om dens fantastiske egenskaper, siden den var digital. Nå slapp en all denne "SHHHHRRRRRRRKanzzzduzzzhøresssssmeg?ssssssssssBLIPP" på de gamle analoge. Men leger i distriktene var ikke like overbevist. For de nye GSM-telefonene krevde gode signaler. Selv om NMT var belemret med masse susing og annet, så var det fremdeles mulig å høre hva folk sa. Mens dersom GSM-telefonen fikk dårlig signal, var alt du hørte "K-----d---hø----eg?". Og i valget mellom å høre "alt dårlig" eller "forstår ingenting", så var "alt dårlig" det beste. (Dette er noe jeg hørte om da jeg jobbet i Telenor Mobil). Det er ikke unormalt at en høyttaler forvrenger MYE mer enn forsterkeren. Men den forvrenger stort sett i 2'dre harmoniske. Og det er veldig "ørevennlig". Dvs at hjernen vår ikke reagerer på det. Det kan ha sammenheng med at ørene våre gjør det samme. (Det er lettere for trommehinnen å bevege seg utover enn innover = forvrengning).
    Et annet eksempel er øyet vårt. Dersom du får et hard slag mot hodet, ser du sannsynligvis stjerner. Det du ser, er rett og slett små hudrester som flyter omkring inne i øyevæsken, og som blir opplyst av lys utenfra. Men vanligvis "retusjeres" disse bort av hjernen. Hjernen er i det hele tatt veldig flink å "korrigere" sansene for å unngå overflow av uvesentlig informasjon. Og ikke minst, korrigere alle feilene. Øyet er egentlig ikke spesielt godt optisk sett, men hjernen kompenserer for dette. Øret ditt er i utgangspunktet så følsomt at det kan registrere svininginger på trommehinnen som tilsvarer halvparten av størrelsen på et vannmolekyl. Om det hadde vært LITT mer følsomt, hadde vi hørt molekylene i luften rundt oss kollidere med øret vårt... Fenomenet øresus hadde fått helt ny betydning. ::)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Begynte med vinyl igjen i fjor etter 20 års pause. Fikk hakeslepp. Har fortsatt 1000 cdr og bruker det mest pga brukervennlighet. Vinyl låter allikevel best. Punktum. Jeg har god økonomi så dere er velkommen til å fortelle meg hva jeg skal gjøre med digitalriggen min for å få bedre lyd enn fra platespilleren.
    Jeg har også hatt 15-20 års vinylpause - men har heldigvis beholdt lp-samlingen fra ungdommen. Så jeg går nok i dine fotspor, og kjøper meg platespiller (ikke vinylrigg!) igjen. :D

    Angående oppfordringen din, hel: Jeg har sagt dette før, og vil muligens irritere noen pga gjentakelser...:
    Imho vil de aller fleste cd-spillere tjene stort på å bytte ut det analoge utgangstrinnet med et enklere trinn, med diskrete kvalitetskomponenter. Dette er et forholdsvis enkelt og rimelig inngrep. (Jeg kan jo ikke love at du vil få bedre lyd enn fra platespilleren, men jeg er rimelig sikker på at du vil oppleve et markant løft i lyden.) Linker:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,35372.msg935604.html#msg935604
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25107.msg968109.html#msg968109
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Vinylpause høres litt trist ut, men jeg kan ikke nekte for å ha vært der selv også, dog ikke så lenge.
    Mine verste år...
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Det trenger ikke være så trist - musikkpause ville vært tristere... :(
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    BT skrev:
    Vinylpause høres litt trist ut, men jeg kan ikke nekte for å ha vært der selv også, dog ikke så lenge.
    Mine verste år...
    Vi har nok alle gjort ting vi angrer på. I 1990 eller deromkring, solgte jeg ca. 200 LP-er til en kompis for en tusenlapp, siden jeg skulle "bytte til CD".

    ...Har vært sur for den noen ganger. ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    HåkonN skrev:
    Men vinyl har dynamiske begrensninger som format. Bedre å overbevise bransjen om at loudness war ikke er lønnsomt.

    Nettopp det som er begrensningene er (noe av) det jeg opplever som bedre på vinyl.
    F.eks Communique fra Dire Straits er direkte eksplosiv på vinyl kontra cd.

    Men, jeg har også hørt noen cdutgaver som er sjokkerende mye bedre enn andre.
    Noe som gjør at jeg stiller meg det samme spørsmålet som tildigere: Er det formatet eller masteringen som skaper de største forskjellene...?


    R
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hjelper ikke om CD har bedre headroom for dynamikk om denne ikke anvendes, og dermed forsvinner en mulig fordel.

    Dette er selvsagt avhengig av hva slags musikk man lytter til, samt av bevisstheten til dem som står bak musikken omkring mulighetene og begrensningene. (Og se ikke bort fra at musikerne selv ikke ønsker for stor forskjell mellom ev. vinylversjon og cd-versjon av en utgivelse, og derfor begrenser bruk av cd-mediets muligheter.)

    Innen vinyl har man søkt å åpne det dynamiske spennet mest mulig, helt opp til "det lavere taket." Med CD-mastering har man holdt seg i første etasje, og latt være å utnytte at man har flere etasjer å ta av.

    Jeg tror dette er spesielt merkbart innen populærmusikk - mens de som lytter til klassisk og jazz opplever at CD-mediets muligheter i større utstrekning er ivaretatt og utnyttes.
    Men selv her syndes det, og man skal ha ørene med seg når man er på musikkjakt.

    Er selv ikke med på denne "Er du med Brann eller Rosenborg?" holdningen - liker begge medier. Det er vakkert å se en LP dreie på tallerkenen, mens armen eter seg innover; og det er deilig å slippe knitring, spraking, rummel og andre ting, fra skitne plater eller dårlig oppsatte platespillere - noe som taler for CD (eller digifiler.)

    Det krever betydelig mer innsats å ha et godt vinyloppsett enn hva som kreves for cd-avspilling, og det er også en faktor. Er nok en del med vinylavspilling som finner det å få alt optimalt innstilt litt slitsomt ... i tillegg skal man ta høyde for variasjoner plater imellom.
    Det slipper man med CDer.

    I dette tilfellet er jeg Ole Brum - ja takk, begge deler. (Og minner om salige J. Gordon Holt, som ble sitert tidligere i tråden - vi er lettpåvirkelige krek, vi mennesker.)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    CD er et teknisk bedre format og har potensiale til å låte bedre. Desverre gjør det ikke det alltid p.g.a. dårlige utgivelser. Håper nedlasting fører til større valgfrihet, mindre komprimering og bedre lyd. Da vil det være liten grunn til å velge vinyl hvis man ser bort ifra nostalgien og godfølelsen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Man kan alltids ha vinylspilleren kjørende på en vakker blindskive mens man lytter til en studiomaster digifil (som uansett ville vært utgangspunktet for en vinylutgivelse.)

    ;D
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Eller som de drøyeste Last.fm-folka. Vinyl på snurra og samtidig cd / digitalfil i pc for å få registrert spillinga i sin last.fm konto ;D
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Det rare er at også på typisk audiofile innspillinger låter vinyl bedre.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    CD er et teknisk bedre format og har potensiale til å låte bedre. Desverre gjør det ikke det alltid p.g.a. dårlige utgivelser. Håper nedlasting fører til større valgfrihet, mindre komprimering og bedre lyd. Da vil det være liten grunn til å velge vinyl hvis man ser bort ifra nostalgien og godfølelsen.
    Hvorfor skulle det bli noe bedre med filer for nedlasting? Plateselskap/musikere/lydteknikkere produserer musikken for bruk i "lowfi" anlegg uansett. Er ikke CD formatet sin feil at det låter "hoggorm" det meste som blir utgitt, det er først og fremst "the loudness war". CD låter fantastisk godt med gode avspillere og musikk som er godt produsert og ikke mastret for høyt! Dette blir vi ikke kvitt før plateselskapene tar til vettet!!!! Det er her vi burde satt inn kreftene!
    Før dette blir en realitet så må vi leve med noen få spillbare utgivelser, uansett format!

    Er etter min mening mye "nostalgi" vedr. platespillere.... Har selv ikke sett noen grunn til å gå tilbake til formatet som jeg gav opp for 20 år siden. Det blir steindyrt skal jeg overgå CD-spilleren jeg har nå....
    Det lille jeg har hørt av vinyl dei siste årene så ser jeg ingen grunn til å konventere igjen, kansje visst "the loudness war" blir verre slik at produksjonene på vinyl blir så mye bedre at det ikke er noe valg! Men det er vel utenkelig eller?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.868
    Antall liker
    26.617
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    BT skrev:
    Det rare er at også på typisk audiofile innspillinger låter vinyl bedre.
    Enig i det, ett par bra ex er Hugh Masakela "Hope" og Peter Gabriel "Up" der cd'n låter veldigt bra på begge, men blir iværtfall hos meg distansert på vinyl.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Med all respekt for Sony XA5400ES spilleren din SaltyDog. Jeg kjøpte den på Sony Servicesenteret på Alna i november 2008, tror jeg var først i Norge :D Det var det beste jeg hadde hatt inntil da. (Har blandt annet hatt Electrocompaniet og PS AUDIO)

    Det varte et år til jeg fikk en billig Project RPM1 platespiller med Ortofon OM pickup som slo den ut på varme, fylde og ørevennlighet på tross av sus, knitring, manglende oppløsning etc etc. I samme perioden fikk jeg tak i en Audio Note Zero 1X Dac som også gav meg hakeslepp, aldri hørt CD formatet så "analogt".

    Min erfaring sålangt er at CD låter bra via Audio Note rørdacer men vinyl låter enda bedre. Uansett hvor bra CD løsning man kommer med så blir alt tynt i forhold til vinyl.

    Jeg utfordrer alle til å foreslå hvilke CD spillere / dacer som spiller med trøkk, varme og fylde på linje med vinyl så skal jeg få lånt med meg en slik hjem og sammenligne med et åpent sinn.


    * Jeg tviler heller ikke på at Roars ombygging av utgangen gjør spilleren bedre (han er meget dyktig), kanskje jeg burde tatt med meg Audio Note dacen min til deg på en prøvelytt?
     

    HHH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2009
    Innlegg
    212
    Antall liker
    2
    BT skrev:
    Det rare er at også på typisk audiofile innspillinger låter vinyl bedre.
    Audiofil og audiofil Dream Theater er ihvertfall ikke kjent for å spare spesielt mye i produksjon av sine skiver, pleier å være rimelig grei lyd for å si det sånn, og (hos meg ihvertfall) låter "Black clouds and silver linings" bedre på 180gr enn på cd, og nei, den analoge kilden min er ikke i en annen klasse enn den digitale.
    Det samme opplever jeg med flere utgivelser, mulig jeg blir lyst i bann for å nevne skiver som "The black album" fra Metallica, men denne også er mer behagelig å høre på vinyl, jeg opplever stadig at lyttetrettheten kommer tidligere når jeg spiller fra cd enn når jeg spiller fra vinyl.
    Så kan man selvfølgelig diskutere i det uendelige grunnen til dette, det kan være at cd-spilleren/dac'en min er veldig analytiske mens platespilleren/RIAA-trinnet farger lyden varmere f.eks?
    Hva veit jeg....men nå er vel ikke akkurat RIAA-trinnet til Transrotor kjent for å være noe annet enn analytisk heller, så kanskje det er en BEGRENSNING i vinyl-formatet som gjør det mindre slitsomt å høre på og gir det meg en opplevelse av større dybde i lyden?
    Mulig....
    Men nå har det seg sånn at jeg hører musikk for å nyte musikk, og hvis det ikke er noe som er feil, altså noe som kan rettes opp, som gjør at jeg opplever cd som mindre behagelig enn vinyl, er det for meg veldig lite interresant HVORFOR det er sånn, for meg er det sånn og så kjøper jeg vinyl der dette er tilgjengelig, om andre foretrekker cd, mp3 i 128kb eller spolebånd for den sakens skyld får være deres valg, det viktigste er musikken.

    Så vi må gjerne diskutere hvorfor det er sånn, men det blir litt tåpelig når noen hardnakket skal påstå at "cd er best, fordi (en haug med tekniske forklaringer)" eller "vinyl er best fordi (den samme rekka teknikaliteter).
    Noen av oss foretrekker vinyl mens andre foretrekker cd, sånn er det.....
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    hel:

    Hvis du har sammenlignet forvrengningsdata for vinyl og CD, ser du fort hvorfor det er mer varme og fylde i vinylavspillingen. Det er såpass mye forvrengning i en vinylavspillingskjede at du skal gjøre svært mye med et CD-signal for å klare å kødde det til såpass mye - hvis du i det hele tatt klarer det, jeg er ikke dypt nok inni signalbehandlingen til å konkludere.


    Merk at det ikke er noe i veien for at dine, mine eller andres ører skulle foretrekke forvrengning kontra rent signal :)


    Ellers begynner vi å nærme oss en "rør vs. transistor"-diskusjon, som ender i at noen liker mora, noen liker dattera, og noen liker sågar begge to. Transistor har vel absolutt best spesifikasjoner, rør har vanvittige forvrengningstall i forhold, men det er da ikke noe fasitsvar på hva som vil låte best.
     
    N

    nb

    Gjest
    .Marcus skrev:
    Hvis du har sammenlignet forvrengningsdata for vinyl og CD, ser du fort hvorfor det er mer varme og fylde i vinylavspillingen. Det er såpass mye forvrengning i en vinylavspillingskjede at du skal gjøre svært mye med et CD-signal for å klare å kødde det til såpass mye - hvis du i det hele tatt klarer det, jeg er ikke dypt nok inni signalbehandlingen til å konkludere.
    Om du tar opp en LP digitalt og spiller av på en CD tror jeg du hadde klart å lure hvemsomhelst til å tro at de lyttet til en LP, omvendt er neppe mulig siden ingen forventer overflatestøy o.l fra en CD.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje jeg har horn, rør og vinylvennlige ører? :)

    PS! Når jeg hadde SonyXA5400ES så vil jeg si at det ble litt mer vinyl feeling når jeg spilte SACD skiver!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn