CD vs LP?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig så velger jeg musikken jeg vil høre ut fra musikken. Ikke formatet den er gitt ut på.

    Har blitt mye cd i det siste. Har ikke sveiva i gang platespillern på flere dager. Men det svinger uansett.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jo flere gode kilder, jo bedre. Vinyl, CD, hd etc. Musikk-orgie er det vi lever i.
    Hva faen er det egentlig å klage på?
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Jo flere gode kilder, jo bedre. Vinyl, CD, hd etc. Musikk-orgie er det vi lever i.
    Hva faen er det egentlig å klage på?
    beste sitatet på lenge,spiller og handler som aldri før :D CD-kveld nu,Small Faces :D

    mvh Filip
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Si det. Er vel bare å lese trådstarters første innlegg, så skjønner man at det aldri var snakk om hva som er best, men hvorfor mange foretrekker vinyl. At tåsåre audiofile så gjør det til en "hva som er best" debatt får være opp til dem -- men trådstarter hadde sikkert mest lyst til å høre hvorfor folk foretrekker vinyl.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Og poenget til Jøgga e jo at det e meir tilgjengelig og billigere enn noensinne,betalte 165kr for 3cd(1dobbel) med 97låter med Small Faces :D julekvelden her nu ;D Sier som Ole Brum: ja takk begge deler ;D eller va det til alt ;)

    mvh Filip
     

    Vedlegg

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Si det. Er vel bare å lese trådstarters første innlegg, så skjønner man at det aldri var snakk om hva som er best, men hvorfor mange foretrekker vinyl. At tåsåre audiofile så gjør det til en "hva som er best" debatt får være opp til dem -- men trådstarter hadde sikkert mest lyst til å høre hvorfor folk foretrekker vinyl.
    Vel,æ foretrekker det fordi æ stort sett e mest fornøyd med lyden på vinyl,og blir mindre slitn i øra i forhold til lydstyrke og spilletid.

    mvh filip
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg tror det er sånn nå om dagen at det holder på å befeste seg en myte om cd'ens snarlige død som media - hvilket jeg tror er sterkt overdrevet. Uansett; det dette medfører, er at mange forbrukere ( meg inkludert ) ikke er så særlig villige til å legge 30, 40, 50K på bordet for en ny cd-spiller. Men vi tar glatt sånne utlegg på vinylsiden! Spiller+arm+kabler+riaa+ pickup blir fort 50 - 60K....bare regn etter!
    Det pleier å bli brukbar lyd av sånt. På cd-siden forventer vi at en integrert cd-spiller til maks 30K, skal låte like bra. Det gjør ikke det, og man bør ikke forvente det, heller.

    Hos meg har alltid vinylen vært der. Nå har jeg investert i en brukanes ( ikke state-of-the-art, men en av de beste i sin klasse..) vinylspiller. Jeg har også en brukanes cd-spiller, som gir et lydbilde VELDIG tett opptil Vpi-lyden. Likevel foretrekker jeg vinyl når jeg skal kooose meg. Det kan like snart ha sammenheng med at jeg har masse flott musikk på vinyl, musikk som jeg liker å finlytte til, aldri blir lei av osv. Mye klassisk, og en del jazz- og bluespreget stoff. Supergruppa Sky blir jeg f.eks. aldri lei av..på vinyl.

    Men til daglig bruk, til sosiale sammenkomster osv., er cd'en uovertruffen. Og i bilen blir vinyl litt tungvindt... ;D Så alt til sin tid og sitt bruk.Mener nå jeg, da.

    mvh. VilhelmW
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    VilhelmW skrev:
    Og i bilen blir vinyl litt tungvindt... ;D Så alt til sin tid og sitt bruk.Mener nå jeg, da.

    mvh. VilhelmW
    Tror jeg så en vinyl single-spiller på Finn i går ... ;D
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    vredensgnag skrev:
    Tror jeg så en vinyl single-spiller på Finn i går ... ;D
    Det er en vinyldödare i ypperste potens. Opphavet har noen hundre 7" som alle høres ut som de blir spilt på en dårlig tunet radio pga slitasjen. For å få det til å funke måtte vel stiften ha bortimot samme trykk som en plog.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Det pleier å bli brukbar lyd av sånt. På cd-siden forventer vi at en integrert cd-spiller til maks 30K, skal låte like bra. Det gjør ikke det, og man bør ikke forvente det, heller.
    Digital signalbehandling er dritbillig og vi omgir oss med det på alle kanter. De er ingen teknisk grunn til at en perfekt CD-spiller skal koste så mye som 30 000kr. At man kan lage en overkillspiller til slike summer er en annen sak.

    Vinyl derimot er et mekansik produkt for fordrer høy presisjon og små toleranser dersom det skal være optimalt. Det håndlages i små serier til entusiaster og får derfor et helt annet prisbilde.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Apropos CD vs vinyl

    Jeg var ute og handla litt bruktvinyl igjen, og kan ikke helt se den samme gleden i dette på CD:


    Queen: Jazz
    :-*

    Jørgen
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    Apropos CD vs vinyl

    Jeg var ute og handla litt bruktvinyl igjen, og kan ikke helt se den samme gleden i dette på CD:


    Queen: Jazz
    :-*

    Jørgen
    Nei, men de har en del produkter i øveste hylle hos Narvesen, for de som trenger å kompensere. ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Voff skrev:
    VilhelmW skrev:
    Det pleier å bli brukbar lyd av sånt. På cd-siden forventer vi at en integrert cd-spiller til maks 30K, skal låte like bra. Det gjør ikke det, og man bør ikke forvente det, heller.
    Digital signalbehandling er dritbillig og vi omgir oss med det på alle kanter. De er ingen teknisk grunn til at en perfekt CD-spiller skal koste så mye som 30 000kr. At man kan lage en overkillspiller til slike summer er en annen sak.

    Vinyl derimot er et mekansik produkt for fordrer høy presisjon og små toleranser dersom det skal være optimalt. Det håndlages i små serier til entusiaster og får derfor et helt annet prisbilde.
    Bra innlegg, Bjeff. Helt enig......
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.717
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Kjøpte denne forrige helg i Stockholm, Helt makaløst bra ljud, har en Speakers Corner også (veldigt bra) men denne overgår
    den til de grader :eek: dessutom ett mesterverk i tillegg ;D
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    FZ skrev:
    Voff skrev:
    VilhelmW skrev:
    Det pleier å bli brukbar lyd av sånt. På cd-siden forventer vi at en integrert cd-spiller til maks 30K, skal låte like bra. Det gjør ikke det, og man bør ikke forvente det, heller.
    Digital signalbehandling er dritbillig og vi omgir oss med det på alle kanter. De er ingen teknisk grunn til at en perfekt CD-spiller skal koste så mye som 30 000kr. At man kan lage en overkillspiller til slike summer er en annen sak.

    Vinyl derimot er et mekansik produkt for fordrer høy presisjon og små toleranser dersom det skal være optimalt. Det håndlages i små serier til entusiaster og får derfor et helt annet prisbilde.
    Bra innlegg, Bjeff. Helt enig......
    Tiltredes! Jeg er klar over det du sier - ikke det at ikke cd også fordrer presisjon, og jo større presisjon, dess bedre lyd. Der også. Derfor bruker Densen glasslinse i laseren i stedet for kjip plast. Blant anna...
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.843
    Sted
    Hus
    Har denne selv, men i tillegg har jeg også UHQR boksen av samme, og den er ennå bedre på 200 gr vinyl. Laget kun i 5000 nummererte eksemplarer. :D

    cash 63 skrev:
    Kjøpte denne forrige helg i Stockholm, Helt makaløst bra ljud, har en Speakers Corner også (veldigt bra) men denne overgår
    den til de grader :eek: dessutom ett mesterverk i tillegg ;D
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.717
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Bartesam skrev:
    Har denne selv, men i tillegg har jeg også UHQR boksen av samme, og den er ennå bedre på 200 gr vinyl. Laget kun i 5000 nummererte eksemplarer. :D

    cash 63 skrev:
    Kjøpte denne forrige helg i Stockholm, Helt makaløst bra ljud, har en Speakers Corner også (veldigt bra) men denne overgår
    den til de grader :eek: dessutom ett mesterverk i tillegg ;D
    Jodu, den pleier jeg og sikle etter på ebay/popsike hade gjerne kjøpt ett ex, har en annen UHØR plate Earl Klough (finger painting)
    bra lyd ja, men inte min grei :-\
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    cash 63 skrev:
    Kjøpte denne forrige helg i Stockholm, Helt makaløst bra ljud, har en Speakers Corner også (veldigt bra) men denne overgår
    den til de grader :eek: dessutom ett mesterverk i tillegg ;D
    Ja, jeg synes også MoFi-versjonen er bedre enn Speakers Corner.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    cash 63 skrev:
    Kjøpte denne forrige helg i Stockholm, Helt makaløst bra ljud, har en Speakers Corner også (veldigt bra) men denne overgår
    den til de grader :eek: dessutom ett mesterverk i tillegg ;D
    Skulle gjerne hatt en slik, men finner den ikke på MoFi's nettsted eller andre steder. Vet du hvor den er å få kjøpt?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.717
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    K.H. skrev:
    cash 63 skrev:
    Kjøpte denne forrige helg i Stockholm, Helt makaløst bra ljud, har en Speakers Corner også (veldigt bra) men denne overgår
    den til de grader :eek: dessutom ett mesterverk i tillegg ;D
    Skulle gjerne hatt en slik, men finner den ikke på MoFi's nettsted eller andre steder. Vet du hvor den er å få kjøpt?
    så vidt jeg veit, er nog den kun att finne på brukt markedet, fint jeg fant den i butikk så det var mulig att sjekke kvaliteten
    Mint ;D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    K.H. skrev:
    Skulle gjerne hatt en slik, men finner den ikke på MoFi's nettsted eller andre steder. Vet du hvor den er å få kjøpt?
    Du må nok på ebay:

    http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=supertramp+(mfsl,mofi)&_sacat=See-All-Categories
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    spiller den skiva akkurat nu,knall lyd og musikk selv om der bare e ei fra AM records :-[

    mvh Filip
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    K.H. skrev:
    cash 63 skrev:
    Kjøpte denne forrige helg i Stockholm, Helt makaløst bra ljud, har en Speakers Corner også (veldigt bra) men denne overgår
    den til de grader :eek: dessutom ett mesterverk i tillegg ;D
    Skulle gjerne hatt en slik, men finner den ikke på MoFi's nettsted eller andre steder. Vet du hvor den er å få kjøpt?
    Cash; jeg er for en gangs skyld uenig med deg; jeg har også både MoFi og Speakers Corner av COTC, og synes da visserlig at Speakers Corner er suverent overlegen MoFi-utgaven. Dette pga et mer ekspansivt og rikt lydbilde med mer kropp og helhet i alle instrumenter, større skala og åpenhet, mer organisk naturlig klang, mer energi og større dynamikk. Det skader heller ikke at Speakers Corner-utgaven ikke har en kunstig tilt i diskanten som MoFi.

    Så dette er da sikkert et eksempel på at samme produkter kan oppleves forskjellig av forskjellige lyttere. Det skader ikke at Speakers Corner er lett tilgjengelig til en overkommelig pris, mens MoFi av denne sorten er utropt brukt til fantasipriser.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Vet ikke helt hva jeg skal tro... Mitt første eksemplar av plata var en vanlig AM-utgave fra noen år etter at den kom. Syntes den hadde svært god lyd, men valgte likevel å investere i en Speakers Corner noen år etterpå, fordi jeg trodde dette skulle gi enda et løft lydmessig. Ble nok litt forundret og skuffet i så måte. Syntes Speakers Corner låt bra, bevares, men litt tammere enn det jeg mente å huske fra AM-utgaven. Når jeg nå leser at andre har erfart noe av det samme, fikk jeg lyst å høre MoFi.

    Uansett; denne meningsutvekselingen er vel egentlig OT, så vi får vel skjerpe oss.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Mofi'en låter mer upfront, og har mer diskantenergi, så slik sett kan Speakers Corner virke "tammere" for noen. Så dersom det er positivt med EQ i retning lift i toppen i systemet så er det jo helt forståelig at man foretrekker MoFi'en. Allikevel er (iallefall hos meg) Speakers Corner klart rikere og dypere på alle måter.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Ja, Mofi'en låter mer upfront, og har mer diskantenergi, så slik sett kan Speakers Corner virke "tammere" for noen. Så dersom det er positivt med EQ i retning lift i toppen i systemet så er det jo helt forståelig at man foretrekker MoFi'en. Allikevel er (iallefall hos meg) Speakers Corner klart rikere og dypere på alle måter.
    Spørsmålet er jo hvorvidt det er MOFI som har en lift i toppen eller Speakers Corner som har en dip. ;D
    Jeg har forøvrig ikke hørt noen av dem ;D
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    I denne tråden var vi innom Geddes og Voishvillos arbeid med forvrengning som viktig lyttefaktor.
    Jeg tror hypotesen om at vinyl (og rør for den saks skyld) låter godt pga av forvregning er feil. Jeg tror det låter godt på tross av forvregning... :D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Voff skrev:
    Vidar P skrev:
    Ja, Mofi'en låter mer upfront, og har mer diskantenergi, så slik sett kan Speakers Corner virke "tammere" for noen. Så dersom det er positivt med EQ i retning lift i toppen i systemet så er det jo helt forståelig at man foretrekker MoFi'en. Allikevel er (iallefall hos meg) Speakers Corner klart rikere og dypere på alle måter.
    Spørsmålet er jo hvorvidt det er MOFI som har en lift i toppen eller Speakers Corner som har en dip.  ;D
    Jeg har forøvrig ikke hørt noen av dem ;D
    Ift min originale A&M og det vi vet om Speakers Corners vegring for EQ, koblet med MoFi's kjente hang til lift i toppen på den tiden denne platen ble remasteret, og rett og slett hvordan det låter fullblown i stor skala, så tror jeg ganske sikkert at Speakers Corner er nøytral fra masteren mens MoFi har en lift i toppen.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.717
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Morro att du ellers er enig med meg Vidar ;) men har haft og lyttet til speakers utgaven noen år nå og alltid syns den varit
    en referens, men etter og hørt Mobile utgaven ikke i tvil vad som vad som er best, som du sier litt mer upfront men endå ballansert
    men den store forskjellen jeg opplever er den extremt sorte bakgrunn som får frem detalj/dynamik i ett helt annet lys, spår 3 Hide in your shell, er ett bra ex når trummer og puker drar på som mest så øvergår det Corner pressen til det grader som sagt. Jeg bjuder gjerne på en lytt for den som måtte va interessert.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    cash 63 skrev:
    Morro att du ellers er enig med meg Vidar ;)
    Det er ellers ikke særlig vanskelig Cash, da du jo til vanlig har de beste av poenger i det meste. Så også her har du jo et gyldig poeng i din beskrivelse, det er vel bare det at vi opplever platene forskjellig med våre forskjellige systemer, og har forskjellige meninger om hvilken som er best.

    Nuvel, til topic så er det følgende å si; jeg plasserer mine LP'er og CD'er for avspilling henholdsvis i/på den spiller hvor de ellers passer best. Og koser meg med begge formater, som hver for seg har en stor verdi for meg.

    LP'er fordi det er så mange gullskatter fra fordums tider i samlinga, samt at det låter så bra også med mange av de moderne utgivelsene; cd'er fordi de er en nær uutømmelig kilde til musikk jeg ikke har på LP, og cd'er har aldri vært hverken så gode eller så billige som de er nå til dags. Især gjelder dette kanskje klassisk musikk, som utgjør nærmest hele innkjøpsbudsjettet mitt. Historiske innspillinger, digitalt remasteret, utgjør vel mer enn 2/3-deler av den musikken som ramler i postkassa her. Så jeg takker og bukker for cd også jeg.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.717
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Takk for det Vidar! Hade levt lykkelig med Speak Corner pressen jeg, men men smak og behag. Har også hørt Half-speed pressen vid ett par tilfeller, den er nog litt i samme gate som Mofi.
    Ellers spiller jeg veldigt gjerne cd her også, men det har blitt sånn i det siste att vinylen blitt foretrukket.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det var vel du, Cash63, som tidligere i tråden nevnte Joe Jackson "Body & Soul" som en referanse-innspilling. Og den demonstrerer fullt ut hvor viktig arbeidet som nedlegges er - altså hvor gjennomtenkt det er.

    Og her gjør man det jeg savner i de fleste moderne opptak, der lydteknikers arbeidsbetingelser er prioritert over akustiske muligheter (samtidig som teknologien brukes for å rette i artistenes mangler.)

    Man går og leter blant flere dusin dansehaller, teatre og annet - til man ender opp med frimurerlosjen, som brukes av Vanguard til klassiske opptak. Og så arbeider man med hvordan denne best mulig skal komme til sin rett i forhold til musikken Joe Jackson skal spille inn.

    "The explosive sound of the stone-and-wood hall can be heard on tracks such as The Verdict and Be My Number Two, simply picked up by a pair of vintage Neuman M-50 Microphones 15 feet in the air. However, to balance, say flute with drums, the whole band was also close-miked and the hall sound carefully recorded."

    Og så videre.

    De arbeidet med digitalopptak for å få så lavt støygulv som mulig (no tape hiss) og for å gi seg selv størst mulig dynamisk rom - for flere av sporene ble forgrunnsvokaler og pianodetaljer tatt opp senere, for å unngå maskering som ville bety at man måtte ofre dynamikk.

    Og dermed er dette blitt en usannsynlig god dynamikkreferanse, som gjengir godt fra en LP. Den avslører også 90% av opptakene vi tilbys som ferdigmat, i forhold til denne Michelin-restauranten av et verk.

    Naturligvis fungerer dette også fra CD, helt problemfritt. Ville vært underlig om så ikke var tilfelle, siden det er "Digitally Recorded and Mastered." Og skal man trekke en konklusjon må det være at musikkindustrien har mye å stå til rette for, når man hører hva som er mulig og hva den gjør. Ris til egen bak, når de nå finner at folk ikke gidder betale stort for musikk - hvorfor skal de det, når det meste vi tilbys er verre enn dusinvare?

    Mindre enn 1% av dagens musikkutgivelser innen populærmusikk jobbes med på denne måten.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    I linken din er det fryktelig å se hva de gjorde med remasteren. Tullinger.

    Kan du forresten komme på ett eneste nyere stykke som begynner slik som Heart of Ice? Eneste jeg vet om er Monochrome med Kodo-trommeslagerne fra Japan.
    Med dagens prod-ideal er den typen nyansering i dynamikken simpelthen ikke mulig.
     

    foo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.06.2005
    Innlegg
    79
    Antall liker
    17
    Noen ganger bedre og andre ganger ikke, som sagt tidligere i tråden.

    Om jeg skal høre Madonna eller Prodigy. Med tung kontant bass, hurtige skifter og maks dymaikk og trøkk, så er CD det åpenbare valget.

    Men når jeg vil høre Bob Marley, er det ingenting som kommer opp imot de gamle originale Trojan og Island-innspillingene. Ikke engang i nærheten.

    Og det samme med jazz. Klassikerne på Blue Note er mye bedre på LP enn på CD.

    Så det kommer nok an på hva slags musikk en hører på, og selvfølgelig hvor gode innspillingene er.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn