CD vs LP?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.936
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel litt som når man selger TV'er på Elkjøp: farger og kontraster er betydelig overdrevet for å få blikkfang hos kjøperne.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Fin parallell det, bjornh. Det ser fint og flott ut med en gang, men i lengden får du bare hodepine!

    Jeg er forøvrig sikker på at de TV'ene som Elkjøp har lyst til å selge, stilles inn mest aggressivt med tanke på kontrast/fargemetning/lysstyrke, og de andre blir tunet ned. Slik får kunden mye mer lyst til å kjøpe den spesifikke modellen som de vil ha bort.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.911
    Antall liker
    14.025
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Okv skrev:
    Gamle innpillinger utgitt på CD er ofte bra, de har sikkert ikke gjort noe annet enn å bruke samme master som for LP.

    Forresten noen som vet hvordan jeg kan få tak i originale Dire Straits?
    Har i kveld hatt hyggelig besøk og fått gleden av å høre masse Dire Straits. 8)
    Vest-tysk cd, Japan-cd, SHM SACD og vinyl. Veldig moro å høre forskjellene på disse!

    Tror det er godt hold i det du sier om at de tidlige cd-ene er best, kveldens inntrykk tyder på det.
    Vet ikke selv hvordan man får tak i de "rette" utgavene (target-utgavene) av disse platene, men tror du finner noe info angående det på Steve Hoffman forumet.

    Mvh
    Rolf
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    .Marcus skrev:
    Fin parallell det, bjornh. Det ser fint og flott ut med en gang, men i lengden får du bare hodepine!

    Jeg er forøvrig sikker på at de TV'ene som Elkjøp har lyst til å selge, stilles inn mest aggressivt med tanke på kontrast/fargemetning/lysstyrke, og de andre blir tunet ned. Slik får kunden mye mer lyst til å kjøpe den spesifikke modellen som de vil ha bort.
    Det spørs helt på sortnivået, er sort nivået dårlig, er fks grønn, nesten alltid signal grønn. Så på LED funker det med enorm kontrast utmerket hos meg pga at sort nivået er bra og fargene blir gjengitt naturlige. Jeg ser på tv mye uten lys i rommet for å ha det sagt.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Har du et LED-TV eller en LCD-TV med LED sidebelysning?

    Salgstriks! ;)
     

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    Har kun lest overskriften i denne tråden, og undrer meg da litt på hvordan det har seg at det nå brått dreier seg om LED TV. :D

    Foretrekker forøvrig vinyl selv, og finner av en eller annen merkelig grunn CD lyden å være "steril" i forhold til svart gull. Man skal absolutt ikke se bort fra placebo her, men min subjektive mening er uansett klar.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    .Marcus skrev:
    Har du et LED-TV eller en LCD-TV med LED sidebelysning?

    Salgstriks! ;)
    Finnes ikke noe som heter LED-tv egentlig, en LED-tv er en lcd tv med led-bakgrunnsbelysning. En fullverdig led-tv er en oled-tv.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Roberth skrev:
    .Marcus skrev:
    Har du et LED-TV eller en LCD-TV med LED sidebelysning?

    Salgstriks! ;)
    Finnes ikke noe som heter LED-tv egentlig, en LED-tv er en lcd tv med led-bakgrunnsbelysning. En fullverdig led-tv er en oled-tv.
    Tøys! en En fullverdig Led tv er en lcdtv med bakrunnsbelysning og en OLEDtv er en......OledTV
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    65finger skrev:
    Roberth skrev:
    .Marcus skrev:
    Har du et LED-TV eller en LCD-TV med LED sidebelysning?

    Salgstriks! ;)
    Finnes ikke noe som heter LED-tv egentlig, en LED-tv er en lcd tv med led-bakgrunnsbelysning. En fullverdig led-tv er en oled-tv.
    Tøys! en En fullverdig Led tv er en lcdtv med bakrunnsbelysning og en OLEDtv er en......OledTV
    Mener dere den er bedre lydmessig enn både CD og LP?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mnjaaa... Jeg synes bildegjengivelsen er bedre fra vinyl. Men aller best bilder får vi som kjent fra bøker.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.006
    Torget vurderinger
    23
    Både CD og LP er bedre enn lyd.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nemlig. Lyd er som kjent bare audiofil støy. Musikk, derimot... Det er saker! ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.936
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    K.H. skrev:
    65finger skrev:
    Roberth skrev:
    .Marcus skrev:
    Har du et LED-TV eller en LCD-TV med LED sidebelysning?

    Salgstriks! ;)
    Finnes ikke noe som heter LED-tv egentlig, en LED-tv er en lcd tv med led-bakgrunnsbelysning. En fullverdig led-tv er en oled-tv.
    Tøys! en En fullverdig Led tv er en lcdtv med bakrunnsbelysning og en OLEDtv er en......OledTV
    Mener dere den er bedre lydmessig enn både CD og LP?
    Det er tilsynelatende høyoppløselige bildeskjermer som prioriteres i dag, fremfor bedre lyd. Dog skal det sies at DTS og Dolby digital finnes i 24bit på Blu-Ray.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    bjornh skrev:
    K.H. skrev:
    65finger skrev:
    Roberth skrev:
    .Marcus skrev:
    Har du et LED-TV eller en LCD-TV med LED sidebelysning?

    Salgstriks! ;)
    Finnes ikke noe som heter LED-tv egentlig, en LED-tv er en lcd tv med led-bakgrunnsbelysning. En fullverdig led-tv er en oled-tv.
    Tøys! en En fullverdig Led tv er en lcdtv med bakrunnsbelysning og en OLEDtv er en......OledTV
    Mener dere den er bedre lydmessig enn både CD og LP?
    Det er tilsynelatende høyoppløselige bildeskjermer som prioriteres i dag, fremfor bedre lyd. Dog skal det sies at DTS og Dolby digital finnes i 24bit på Blu-Ray.
    Mitt innlegg var egentlig et litt fjollete forsøk for å få folk til å innse OT og holde seg til saken, nemlig CD vs. LP. Ser jeg ikke var heldig med den...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.936
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var nok litt OT der, poenget mitt med "elkjøp" eksemplet var imponator-faktoren man bruker for å selge et produkt. Og det finnes tilstrekkelig med tekno til å bytte ut CD med langt bedre digitale medier.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.911
    Antall liker
    14.025
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Litt OT..... ::)
    Hvor ble det av tråden...?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.911
    Antall liker
    14.025
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skal tråden tilbake på sporet, så kanskje noen kan prøve å finne ut av hvorfor man så ofte foretrekker lyden fra vinyl foran cd?

    R
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    RoDa skrev:
    Skal tråden tilbake på sporet, så kanskje noen kan prøve å finne ut av hvorfor man så ofte foretrekker lyden fra vinyl foran cd?

    R
    Svaret er selvsagt at noen anlegg låter for hardt på digitale medier. :-X

    Og selvsagt finnes det mange flere svar på spørsmålet.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.911
    Antall liker
    14.025
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tja, kanskje det er litt av svaret.
    Communique fra DS sammenligning mellom sen cd-utgave og standard vinylutgave er nært sjokkerende.
    Target utgave fra Vest-Tyskland kryper veldig mye nærmere vinylen da.

    Men så lenge det er musikk jeg liker så spiller det egentlig ingen trille. Lettere å være DJ i eget anlegg med både vinyl og cd/sacd er det i alle fall. ;D


    R
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Måtte glise litt for meg selv når jeg åpnet Black Debbath sin samleplate på vinyl, og fant en lapp med følgende melding:

    "Hei! Skal si du er en raring som har gått hen og kjøpt vinylutgaven av Black Debbaths Beste (enda du sikkert vet at lydkvaliteten er bedre på CD'er). Riktignok er coveret mye kulere på plater, men utover det er det ikke mye å skryte av. På mange måter ganske uhensiktsmessig. Kan ikke bruke den i bilen for eksempel. Ikke er det funnet opp noen funksjonable, portable platespillere heller, som gjør at du kan få lyttet på den deilige tungrock-musikken når du er på farten (joggetur, busstur, fjelltur, bærtur, liggetur). Derfor vil vi nå komme med et generøst tilbud til deg: Har du hørt om en som heter Jesus? Neida! Vi tilbyr deg å få laste ned låtene i mp3-format, helt gratis. Dette er et plaster på såret siden du var så uheldig å ende opp med LP-versjonen. Kanskje fikk du den i gave av en eldre slektning som ikke har fått med seg at teknologien er kommet et skritt lengre siden 80-tallet? Hvem vet?"

    ;D ;D ;D
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.033
    Antall liker
    6.272
    Så heldig du var da.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger rett i slett i ordet Analog! Analogien til den virkelige opplevde lyd er mye nærmere på vinyl.

    Vinyl lyder rett og slett mye mer ekte, det er mer nerve,kjøtt og blod, kropp på tonen o.s.v.
    Vokal og instrumenter lyder mer som de gjør når du hører det i det virkelige liv.

    Cd kan lyde veldig bra, men det vil alltid ligge en litt syntetisk hinne over musikken.

    Destiny.. :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.150
    Antall liker
    2.660
    Sist helg da vi hadde lyttesession hos RoDA sammenlignet vi Lp/CD/SACD. Helt typisk får du denne "avkuttede" følelsen når du bytter fra en god Lp pressning, til CD. Med "avkuttede" følelsen mener jeg en reduksjon av romopplevelsen i musikken, akustikk/etterklang, overtoner etc. Og for meg er dette svært frustrerende å lytte til: hater dette!
    Alt dette kommer på plass igjen med high-rez digital; DSD, DXD, 24/192. Men den ironiske siden av dette er at Lp vistnok bare skal ha 10-12 bits oppløsning omregnet i den digitale verden + en båndbredde opp til 14-16 kHz, dårlig kanalseperasjon, støy og forvregning. ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    Men den ironiske siden av dette er at Lp vistnok bare skal ha 10-12 bits oppløsning omregnet i den digitale verden
    Hvordan kan man snakke om "oppløsning" når signalet er analogt helt fra kilden, og ikke er modularisert i det hele tatt?

    Får ikke det til å henge på greip.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Espen R skrev:
    Sist helg da vi hadde lyttesession hos RoDA sammenlignet vi Lp/CD/SACD. Helt typisk får du denne "avkuttede" følelsen når du bytter fra en god Lp pressning, til CD. Med "avkuttede" følelsen mener jeg en reduksjon av romopplevelsen i musikken, akustikk/etterklang, overtoner etc. Og for meg er dette svært frustrerende å lytte til: hater dette!
    Alt dette kommer på plass igjen med high-rez digital; DSD, DXD, 24/192. Men den ironiske siden av dette er at Lp vistnok bare skal ha 10-12 bits oppløsning omregnet i den digitale verden + en båndbredde opp til 14-16 kHz, dårlig kanalseperasjon, støy og forvregning. ;D
    Hei,
    Har ikke opplevd denne "avkuttede" effekten. Hos meg er cd klart best! Mer rom, dynamikk og bunn.
    Hva slags kilder ble sammenlignet?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Espen R skrev:
    Sist helg da vi hadde lyttesession hos RoDA sammenlignet vi Lp/CD/SACD. Helt typisk får du denne "avkuttede" følelsen når du bytter fra en god Lp pressning, til CD. Med "avkuttede" følelsen mener jeg en reduksjon av romopplevelsen i musikken, akustikk/etterklang, overtoner etc. Og for meg er dette svært frustrerende å lytte til: hater dette!
    Alt dette kommer på plass igjen med high-rez digital; DSD, DXD, 24/192. Men den ironiske siden av dette er at Lp vistnok bare skal ha 10-12 bits oppløsning omregnet i den digitale verden + en båndbredde opp til 14-16 kHz, dårlig kanalseperasjon, støy og forvregning. ;D
    Er nettopp slik jeg opplever vinyl også Espen R. Foretrekker dog generelt klassisk musikk på SACD, men ellers går det mest i vinyl her hjemme. Kanskje det er noe med gjengivelsen fra vinylen som passer bedre for hørselen til mennesker? Min erfaring er at målinger reflekter gjerne svært lite om jeg synes det låter fint eller ei.
    Vinyl er vel forøvig i stand til å gjeni høyere en 14-16Khz ???
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    Vinyl er vel forøvig i stand til å gjeni høyere en 14-16Khz ???
    Uten å vite det, tipper jeg at det kan være en begrensning et sted. Et sted går grensen for hvor korte svingninger pickup-en klarer å fange opp, og for hvor små detaljer man kan produsere på en LP-plate.
     
    N

    nb

    Gjest
    Dazed skrev:
    Hvordan kan man snakke om "oppløsning" når signalet er analogt helt fra kilden, og ikke er modularisert i det hele tatt?

    Får ikke det til å henge på greip.
    Kan se på SNR / dynamiske området til vinyl, det er svært mye dårligere enn CD. Du får ca 6db dynamisk område pr. bit (så CD har ca 96dB, har du 24 bits får du ca 144dB (men neppe etter det analoge trinnet)). Mener å ha lest at vinyl har maks rundt 70dB, noe som skulle tilsvare 11-12 bits.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    596
    Dazed skrev:
    digiman skrev:
    Vinyl er vel forøvig i stand til å gjeni høyere en 14-16Khz ???
    Uten å vite det, tipper jeg at det kan være en begrensning et sted. Et sted går grensen for hvor korte svingninger pickup-en klarer å fange opp, og for hvor små detaljer man kan produsere på en LP-plate.
    De høyeste frekvensene er også svært utsatt for slitasje, så etter noen avspillinger er de i fare.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.150
    Antall liker
    2.660
    yasman skrev:
    Espen R skrev:
    Sist helg da vi hadde lyttesession hos RoDA sammenlignet vi Lp/CD/SACD. Helt typisk får du denne "avkuttede" følelsen når du bytter fra en god Lp pressning, til CD. Med "avkuttede" følelsen mener jeg en reduksjon av romopplevelsen i musikken, akustikk/etterklang, overtoner etc. Og for meg er dette svært frustrerende å lytte til: hater dette!
    Alt dette kommer på plass igjen med high-rez digital; DSD, DXD, 24/192. Men den ironiske siden av dette er at Lp vistnok bare skal ha 10-12 bits oppløsning omregnet i den digitale verden + en båndbredde opp til 14-16 kHz, dårlig kanalseperasjon, støy og forvregning. ;D
    Hei,
    Har ikke opplevd denne "avkuttede" effekten. Hos meg er cd klart best! Mer rom, dynamikk og bunn.
    Hva slags kilder ble sammenlignet?
    Rega Planar 3 (modda) vs Marantz CD/SACD (husker ikke modellbenevnelsen). Vi sammenlignet 3 CD utgaver av Dire Straits mot Lp og SACD.
    Jeg tror nok at en EMM Labs XD1S spiller hadde dratt CD gjengivelsen et stykke lengre. Men dette er ikke helt utypisk når det gjelder CD vs Lp. Har hørt det mange ganger før. Men dette er vel å merke i de tilfellene man lytter til en god Lp utgave.
     
    N

    nb

    Gjest
    Dazed skrev:
    Uten å vite det, tipper jeg at det kan være en begrensning et sted. Et sted går grensen for hvor korte svingninger pickup-en klarer å fange opp, og for hvor små detaljer man kan produsere på en LP-plate.
    Ja, det er visse fysiske begrensninger som går på hvor presist det faktisk er mulig å produsere (og å avlese) en LP. Jeg vet ikke hvor denne grensen går, men at oppløsningen til vinyl er "uendelig" er en stor misforståelse.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.150
    Antall liker
    2.660
    nb skrev:
    Dazed skrev:
    Uten å vite det, tipper jeg at det kan være en begrensning et sted. Et sted går grensen for hvor korte svingninger pickup-en klarer å fange opp, og for hvor små detaljer man kan produsere på en LP-plate.
    Ja, det er visse fysiske begrensninger som går på hvor presist det faktisk er mulig å produsere (og å avlese) en LP. Jeg vet ikke hvor denne grensen går, men at oppløsningen til vinyl er "uendelig" er en stor misforståelse.
    Enig.

    Analog er "uendelig" i oppløsning. Men vinyl og analog virkelighet er absolutt ikke det samme.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    nb skrev:
    Dazed skrev:
    Hvordan kan man snakke om "oppløsning" når signalet er analogt helt fra kilden, og ikke er modularisert i det hele tatt?

    Får ikke det til å henge på greip.
    Kan se på SNR / dynamiske området til vinyl, det er svært mye dårligere enn CD. Du får ca 6db dynamisk område pr. bit (så CD har ca 96dB, har du 24 bits får du ca 144dB). Mener å ha lest at vinyl har maks rundt 70dB, noe som skulle tilsvare 11-12 bits.
    Netopp! Og allikevel låter 16/44Khz for mange dårligere en god vinyl gjengivelse.
    Vel og merke kan vi nok alle vinylfans innrømme at det er enorme software kvalitets forskjeller på vinylen ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.174
    Antall liker
    4.358
    Torget vurderinger
    1
    Barbaresco skrev:
    Dazed skrev:
    digiman skrev:
    Vinyl er vel forøvig i stand til å gjeni høyere en 14-16Khz ???
    Uten å vite det, tipper jeg at det kan være en begrensning et sted. Et sted går grensen for hvor korte svingninger pickup-en klarer å fange opp, og for hvor små detaljer man kan produsere på en LP-plate.
    De høyeste frekvensene er også svært utsatt for slitasje, så etter noen avspillinger er de i fare.
    + at det ikke er mulig å kutte i plate med fullt nivå ved 20 Khz i normal hastighet («dybdeprofilen» på skjerehodet er ikke «skarp» nok), og at de fleste PUer har ditto problemer med å henge med i svingene (bokstavelig talt) dersom det skulle utsettes for fullt nivå ved 20 KHz (krever veldig skarp nålesliping). Problemene med å kutte og reprodusere fult nivå på høye frekvenser starter et sted omkring 5 KHz.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn