CD vs LP?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.088
    Antall liker
    8.412
    Torget vurderinger
    1
    Barbaresco skrev:
    De høyeste frekvensene er også svært utsatt for slitasje, så etter noen avspillinger er de i fare.
    Næh. Du skal spille en plate uhorvelig mye dersom slitasjen skal bli merkbar; forutsatt at du ikke har ei ødelagt nål. RIAA korreksjonen er utført slik at høyfrekvenssignalet er kraftig gravert på plata.....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Her står det jammen mye rart. Det at man liker begrensningene som er uunngåelige i LP-lyden gjør ikke at den er nærmere virkeligheten - heller lengre unna. Det er krydder og saus som man liker, men som er tilsatt.

    Vi kjører hodet friskt, når vi lytter, og følger dets luner og fordommer slik våre preferanser har tunet oss.
     
    N

    nb

    Gjest
    Dazed skrev:
    Hva mener du?
    I RIAA-kurven er den dypeste bassen dempet med 20db ellers ville den tatt opp for stor plass på platen. Den øverste diskanten er boostet med 20dB



    Å like vinyl men mislike EQ på prinsipielt grunnlag er en litt ulogisk holdning;)
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om cd mediet skulle ha samme "uendelige " oppløsning som analog
    kreves det en helt annen regnekapasitet i cd-mediet enn dagens std tilbyr
    ellers representerer vel ikke rega planar noen benchmark for reprodusjon av vinyl-lyd? ::)
    heller bunnskiktet
    imo
    mvh
    Leif
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det visste jeg ikke. Alle RIAA-inngenger og -trinn har denne "tonefargingen" innebygget, da, altså.
     
    N

    nb

    Gjest
    Dazed skrev:
    Det visste jeg ikke. Alle RIAA-inngenger og -trinn har denne "tonefargingen" innebygget, da, altså.
    Ja, det er en spesifikasjon av formatet. Alle plater er laget slik, alle RIAA-trinn korrigerer for det. En av grunnene til at det funker relativt dårlig å koble en platespiller på en hvilkensomhelst inngang på forsterkeren;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.399
    Tonefarging er vel noe annet... ?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    La meg for ordens skyld si at jeg liker også LP-lyden, men jeg kjenner den som en variant av utgangslyden, ikke som en gjengivelse av denne.

    CD-mediet er faktisk langt nærmere utgangslyden, når det er utnyttet rett, men det skal man helst ikke mene, tror jeg. ;D

    Det er en grunn til at Birdman fant en lapp med denne påskriften i en LP han kjøpte:


    "Hei! Skal si du er en raring som har gått hen og kjøpt vinylutgaven av Black Debbaths Beste (enda du sikkert vet at lydkvaliteten er bedre på CD'er). Riktignok er coveret mye kulere på plater, men utover det er det ikke mye å skryte av. På mange måter ganske uhensiktsmessig. Kan ikke bruke den i bilen for eksempel. Ikke er det funnet opp noen funksjonable, portable platespillere heller, som gjør at du kan få lyttet på den deilige tungrock-musikken når du er på farten (joggetur, busstur, fjelltur, bærtur, liggetur). Derfor vil vi nå komme med et generøst tilbud til deg: Har du hørt om en som heter Jesus? Neida! Vi tilbyr deg å få laste ned låtene i mp3-format, helt gratis. Dette er et plaster på såret siden du var så uheldig å ende opp med LP-versjonen. Kanskje fikk du den i gave av en eldre slektning som ikke har fått med seg at teknologien er kommet et skritt lengre siden 80-tallet? Hvem vet?"
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    BT skrev:
    Tonefarging er vel noe annet... ?
    Tja. Demping av noen frekvenser og forsterking av andre, høres ut som "farging" for meg, selv om det i lyd-sammenheng kanskje er et noe negativt ladet ord.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.193
    Antall liker
    4.416
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    ...
    Tja. Demping av noen frekvenser og forsterking av andre, høres ut som "farging" for meg, selv om det i lyd-sammenheng kanskje er et noe negativt ladet ord.
    Summen av demping & forsterking ved gravering av LP og ved avspilling skal i teorien bli padde flat, men avvik forekommer og er relativt normalt. Det er støygulvet fra LP-avspillingen som påvirkes mest av dette, slik at støygulvet kan være omlag 40 dB (100X) høyere omkring 50 Hz enn omkring 20 KHz (+/- støygulvet i selve innspillingen og i elektronikken). Jeg tor dette frekvensavhengige støynivået kan være en viktig faktor ift hvorfor LP ofte oppfattes som «ørevennlig».

    mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    Summen av demping & forsterking ved gravering av LP og ved avspilling skal i teorien bli padde flat
    Jaja, det forsto jeg jo. Jeg mente bare å si at isolert sett er det altså en "farging" av lyden innebygget både i selve innspillingen/plata og i riaa-trinnet. At disse utlikner hverandre, forsto jeg altså. Det var bare nytt for meg at det er slik.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.088
    Antall liker
    8.412
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Her står det jammen mye rart. Det at man liker begrensningene som er uunngåelige i LP-lyden gjør ikke at den er nærmere virkeligheten - heller lengre unna. Det er krydder og saus som man liker, men som er tilsatt.

    Vi kjører hodet friskt, når vi lytter, og følger dets luner og fordommer slik våre preferanser har tunet oss.
    Uenig! Det er åpenbart for meg at vinyl som regel er nærmere både virkeligheten og mastertapen til tross for systemets iboende svakheter. Hvorfor det er slik kan vi selvsagt diskutere men at mastring har noe å si er vel nokså sikkert.
    Et formats potensial er uinteressant dersom det ikke leverer. Om det er vinyl presserne som gjør en vanvittig god jobb eller CD fabrikantene som gjør en dårlig en er ikke godt å si.
    Enkelte ganger har jeg lurt på CD mastring har likhetstrekk med DVD mastring(?). Til tross for at DVD kan teoretisk kan levere sylskarpe bilder er det fleste DVD så grove at man kan telle antall pixels til tross for at masteren ikke er digital i utgangspunktet.....
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    1.849
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Dazed skrev:
    KJ skrev:
    Summen av demping & forsterking ved gravering av LP og ved avspilling skal i teorien bli padde flat
    Jaja, det forsto jeg jo. Jeg mente bare å si at isolert sett er det altså en "farging" av lyden innebygget både i selve innspillingen/plata og i riaa-trinnet. At disse utlikner hverandre, forsto jeg altså. Det var bare nytt for meg at det er slik.
    Dette var nytt for meg også. Men en lærer jo så lenge en lever.

    Jeg trodde i min uvitenhet at riaa-trinnet var nødvendig pga det svake signalet fra pickup'en.
    Nå skjønner jeg at trinnet også må foreta en ganske kraftig "EQ".
     
    N

    nb

    Gjest
    Voff skrev:
    Uenig! Det er åpenbart for meg at vinyl som regel er nærmere både virkeligheten og mastertapen til tross for systemets iboende svakheter. Hvorfor det er slik kan vi selvsagt diskutere men at mastring har noe å si er vel nokså sikkert.
    Hvor mange mastertaper har du lyttet til og hvor mange av de sammenligningene er gjort ved å avspille mastertape/vinyl/cd på ellers likt utstyr på samme sted?
    "Virkeligheten" i et platestudio har for øvrig lite med "virkeligheten" på en konsertscene å gjøre.

    Og sist men ikke minst: Hva om master"tapen" er digital?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.088
    Antall liker
    8.412
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Hvor mange mastertaper har du lyttet til og hvor mange av de sammenligningene er gjort ved å avspille mastertape/vinyl/cd på ellers likt utstyr på samme sted?
    "Virkeligheten" i et platestudio har for øvrig lite med "virkeligheten" på en konsertscene å gjøre.

    Og sist men ikke minst: Hva om master"tapen" er digital?

    Ganske enkelt fordi det er mer detaljer, romklang, dynamikk og informasjon på frekvensfløyene på vinylutgavene som ganske enkelt ikke er på CD utgivelsene (ofte). Siden ingen av mediene tillegger informasjon må det rimelig at den som har mest informasjon er nærmest masteren.
    Det fornøyelig er jo at min erfaring låter vinylen betydelig bedre også når mastertapen er digital: ett godt eksempel er mange av de klassiske inspillingene hvor CD utgivelsene har begrenset dynamikk og begrenset dypbass (eks. Telarc 1812 hvor vinylen går til 6Hz noe CD'en definitivt ikke gjør - den er dessuten kraftig komprimert, noe vinylen definitivt ikke er).
    Hvorfor det er slik er en annen debatt, men siden jeg har flere hundre titler både på vinyl og CD er trenden udiskutabel.....
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dazed har jo et poeng da; dette at det ikke er samme endelige absolutte rammer for oppløsning, eller informasjonsmengde om man vil, i vinylavspilling som det er i redbook-formatet.

    Det er så langt jeg kan forstå riktig, og det er mer variable produksjonstekniske aspekter som danner rammene for hvor mye informasjon en LP kan bære. Følgelig er det ikke en nevneverdig endelig begrensning i formatet som sådan, men mye variabler i den praktiske implementeringen av det. I teorien, dersom man ser bort fra alle tapsledd, så er jo rillene på en LP en analog av signalet, og vil teoretisk kunne bære en nærmest komplett del av informasjonsmengden i signalet fra masteren.

    Tapsledd er imidlertid mange både i produksjon og avspilling. Men det er utrolig hvor rik lydopplevelse en virkelig vellaget vinylplate kan være på de beste platespillerne, man tror nesten ikke det er mulig før man hører det.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.958
    Antall liker
    14.201
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Espen R skrev:
    yasman skrev:
    Espen R skrev:
    Sist helg da vi hadde lyttesession hos RoDA sammenlignet vi Lp/CD/SACD. Helt typisk får du denne "avkuttede" følelsen når du bytter fra en god Lp pressning, til CD. Med "avkuttede" følelsen mener jeg en reduksjon av romopplevelsen i musikken, akustikk/etterklang, overtoner etc. Og for meg er dette svært frustrerende å lytte til: hater dette!
    Alt dette kommer på plass igjen med high-rez digital; DSD, DXD, 24/192. Men den ironiske siden av dette er at Lp vistnok bare skal ha 10-12 bits oppløsning omregnet i den digitale verden + en båndbredde opp til 14-16 kHz, dårlig kanalseperasjon, støy og forvregning. ;D
    Hei,
    Har ikke opplevd denne "avkuttede" effekten. Hos meg er cd klart best! Mer rom, dynamikk og bunn.
    Hva slags kilder ble sammenlignet?
    Rega Planar 3 (modda) vs Marantz CD/SACD (husker ikke modellbenevnelsen). Vi sammenlignet 3 CD utgaver av Dire Straits mot Lp og SACD.
    Jeg tror nok at en EMM Labs XD1S spiller hadde dratt CD gjengivelsen et stykke lengre. Men dette er ikke helt utypisk når det gjelder CD vs Lp. Har hørt det mange ganger før. Men dette er vel å merke i de tilfellene man lytter til en god Lp utgave.
    Rega P5 / RB700 / Ortofon Rondo Blue. (Rega White Belt og Groovetracer Reference Subplatter)
    Rotel Michi RHQ-10

    Marantz SA-11S1


    R
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.958
    Antall liker
    14.201
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    LMC skrev:
    ellers representerer vel ikke rega planar noen benchmark for reprodusjon av vinyl-lyd? ::)
    heller bunnskiktet
    Tror ikke det er så mange som har påstått det heller?
    Det er vel noe med at folk som ikke har vært like smarte/flinke/dyktige som deg i oppvekst, utdanning og yrkesvalg har litt mindre budsjett til hifi? Tror alle nå etterhvert vet at du har et av de beste anleggene som finnes i verden, men ta nå ikke livsløgnen fra oss andre fattigpeisene ved enhver anledning, er du snill. ;) Entusiasme måles ikke i kroner.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.958
    Antall liker
    14.201
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Her står det jammen mye rart. Det at man liker begrensningene som er uunngåelige i LP-lyden gjør ikke at den er nærmere virkeligheten - heller lengre unna. Det er krydder og saus som man liker, men som er tilsatt.
    Dette er slikt som gjør at diskusjonene står i stampe på HFS. Det blir for lettvint å feie vekk at noen foretrekker vinyl foran cd med at de liker begrensninger. Det er IKKE fordi man liker krydder og saus, men fordi gjengivelsen oppleves mer livaktig med vinyl.
    Så kan man stille seg spørsmålet om hvorfor og få svar om signal/støy eller andre tekniske begrensninger, eventuelt at man foretrekker disse begrensningene selv om det er fjernere fra virkeligheten. ::) Another day in HFS
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    KJ skrev:
    Barbaresco skrev:
    Dazed skrev:
    digiman skrev:
    Vinyl er vel forøvig i stand til å gjeni høyere en 14-16Khz ???
    Uten å vite det, tipper jeg at det kan være en begrensning et sted. Et sted går grensen for hvor korte svingninger pickup-en klarer å fange opp, og for hvor små detaljer man kan produsere på en LP-plate.
    De høyeste frekvensene er også svært utsatt for slitasje, så etter noen avspillinger er de i fare.
    + at det ikke er mulig å kutte i plate med fullt nivå ved 20 Khz i normal hastighet («dybdeprofilen» på skjerehodet er ikke «skarp» nok), og at de fleste PUer har ditto problemer med å henge med i svingene (bokstavelig talt) dersom det skulle utsettes for fullt nivå ved 20 KHz (krever veldig skarp nålesliping). Problemene med å kutte og reprodusere fult nivå på høye frekvenser starter et sted omkring 5 KHz.
    mvh
    KJ
    LP kan (og har gjerne) frekvenser opptil 40-45+kHz, filtrert før 50kHz for at ikke skjærehode & elektronikk ikke skal gå i selvsving.
    "CD-4" og andre Quadro-systemer fra tidelig 70-tall hadde tilleggs-informasjonen liggende inngravert i 35kHz+ regionen, som ble dekodet og omformet til bak-kanaler.
    MAO, hadde de ikke større problemer med å lage "gode nok" pickuper & elektronikk allerede for 35+ år siden. Men de var ikke billige da heller...

    Signal/støy-forhold, derimot, kan aldri bli 90dB med vinyl...

    Arne K
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.193
    Antall liker
    4.416
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Her står det jammen mye rart. Det at man liker begrensningene som er uunngåelige i LP-lyden gjør ikke at den er nærmere virkeligheten - heller lengre unna. Det er krydder og saus som man liker, men som er tilsatt.
    Dette er slikt som gjør at diskusjonene står i stampe på HFS. Det blir for lettvint å feie vekk at noen foretrekker vinyl foran cd med at de liker begrensninger. Det er IKKE fordi man liker krydder og saus, men fordi gjengivelsen oppleves mer livaktig med vinyl.
    Så kan man stille seg spørsmålet om hvorfor og få svar om signal/støy eller andre tekniske begrensninger, eventuelt at man foretrekker disse begrensningene selv om det er fjernere fra virkeligheten. ::) Another day in HFS
    Hva er det som er problematisk med «den typen» forklaringsmodeller? Hvorfor er det for lettvint? (spør fordi jeg ikke forstår)

    mvh
    KJ
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    KJ skrev:
    o.t.
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Her står det jammen mye rart. Det at man liker begrensningene som er uunngåelige i LP-lyden gjør ikke at den er nærmere virkeligheten - heller lengre unna. Det er krydder og saus som man liker, men som er tilsatt.
    Dette er slikt som gjør at diskusjonene står i stampe på HFS. Det blir for lettvint å feie vekk at noen foretrekker vinyl foran cd med at de liker begrensninger. Det er IKKE fordi man liker krydder og saus, men fordi gjengivelsen oppleves mer livaktig med vinyl.
    Så kan man stille seg spørsmålet om hvorfor og få svar om signal/støy eller andre tekniske begrensninger, eventuelt at man foretrekker disse begrensningene selv om det er fjernere fra virkeligheten. ::) Another day in HFS
    Hva er det som er problematisk med «den typen» forklaringsmodeller? Hvorfor er det for lettvint? (spør fordi jeg ikke forstår)

    mvh
    KJ
    Rett eller galt i sak... Dette er å si at "dine preferanser skyldes at du ikke vet bedre", eller "dine preferanser skyldes dårlig smak". Det er klart at diskusjonen dør når slike argumenter kommer frem.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Alle formater har vel sine ulemper, det er vel heller et spørsmål om hvilke ulemper enhver lettest kan leve med. Det er jo slett ikke slik at straks det er et digitalt format så er uten videre alt så mye mer korrekt og virkelighetsnært.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Det er jo slett ikke slik at straks det er et digitalt format så er uten videre alt så mye mer korrekt og virkelighetsnært.
    Jeg tror heller ikke det. CD har mye bedre s/n, flatere frekvensrespons, lavere harmonisk forvrengning osv. Analoge medier har ikke preekko, f.eks. Jeg vet ikke hva som er hørbart og ikke, eller hva som oppleves som mest eller minst forstyrrende. Så det skal jeg ikke mene allverden om her. Jeg liker som sagt begge deler når det funker (og hater begge deler når det ikke funker).

    Svaret er som før: Repertoar!

    Edit: Most embarrassing mistake corrected.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg tror heller ikke det. CD har mye bedre s/n, flatere frekvensrespons, lavere harmonisk forvrengning osv. Analoge medier har ikke postekko, f.eks. Jeg vet ikke hva som er hørbart og ikke, eller hva som oppleves som mest eller minst forstyrrende. Så det skal jeg ikke mene allverden om her. Jeg liker som sagt begge deler når det funker (og hater begge deler når det ikke funker).
    --
    "PRE" -ekko går jeg ut fra du mente...noe som er eliminert med NON-oversampling DAC.

    Arne K
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Cobra2 skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg tror heller ikke det. CD har mye bedre s/n, flatere frekvensrespons, lavere harmonisk forvrengning osv. Analoge medier har ikke postekko, f.eks. Jeg vet ikke hva som er hørbart og ikke, eller hva som oppleves som mest eller minst forstyrrende. Så det skal jeg ikke mene allverden om her. Jeg liker som sagt begge deler når det funker (og hater begge deler når det ikke funker).
    --
    "PRE" -ekko går jeg ut fra du mente...noe som er eliminert med NON-oversampling DAC.

    Arne K
    Selvsagt.  :-[ Men fjerningen av dette gir til gjengjeld en ganske voldsom postekko.

    Edit: Denne argumentasjonen er forresten ikke ny. Preferanse for vinyl har vært forklart på nøyaktig samme måte siden lenge før Meridian startet trenden med 'apodizing filters'. Og hvor mange i denne tråden sammenligner LP med egenerfaring fra preekkofrie DAC'er? Hvor mange sammenligner med filterløse DAC'er som er ridd av aliasfrekvenser. Osv, osv.
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    553
    Antall liker
    2
    Zomby_Woof skrev:
    KJ skrev:
    o.t.
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Her står det jammen mye rart. Det at man liker begrensningene som er uunngåelige i LP-lyden gjør ikke at den er nærmere virkeligheten - heller lengre unna. Det er krydder og saus som man liker, men som er tilsatt.
    Dette er slikt som gjør at diskusjonene står i stampe på HFS. Det blir for lettvint å feie vekk at noen foretrekker vinyl foran cd med at de liker begrensninger. Det er IKKE fordi man liker krydder og saus, men fordi gjengivelsen oppleves mer livaktig med vinyl.
    Så kan man stille seg spørsmålet om hvorfor og få svar om signal/støy eller andre tekniske begrensninger, eventuelt at man foretrekker disse begrensningene selv om det er fjernere fra virkeligheten. ::) Another day in HFS
    Hva er det som er problematisk med «den typen» forklaringsmodeller? Hvorfor er det for lettvint? (spør fordi jeg ikke forstår)

    mvh
    KJ
    Rett eller galt i sak... Dette er å si at "dine preferanser skyldes at du ikke vet bedre", eller "dine preferanser skyldes dårlig smak". Det er klart at diskusjonen dør når slike argumenter kommer frem.
    You said it. Man nedvurderer andres meninger ved å nedvurdere dem som personer. Men det virker som dette er en religion for enkelte. Gjerne med utgangspunkt i denne videoen laget av en dude som selger akustikkløsninger:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,45858.0.html
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.958
    Antall liker
    14.201
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    KJ skrev:
    o.t.
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Her står det jammen mye rart. Det at man liker begrensningene som er uunngåelige i LP-lyden gjør ikke at den er nærmere virkeligheten - heller lengre unna. Det er krydder og saus som man liker, men som er tilsatt.
    Dette er slikt som gjør at diskusjonene står i stampe på HFS. Det blir for lettvint å feie vekk at noen foretrekker vinyl foran cd med at de liker begrensninger. Det er IKKE fordi man liker krydder og saus, men fordi gjengivelsen oppleves mer livaktig med vinyl.
    Så kan man stille seg spørsmålet om hvorfor og få svar om signal/støy eller andre tekniske begrensninger, eventuelt at man foretrekker disse begrensningene selv om det er fjernere fra virkeligheten. ::) Another day in HFS
    Hva er det som er problematisk med «den typen» forklaringsmodeller? Hvorfor er det for lettvint? (spør fordi jeg ikke forstår)

    mvh
    KJ
    Det blir for lettvint å avfeie MANGE inntrykk av vinyl som mer virkelighetsnært enn cd med at det må være fordi man elsker begrensninger.
    Da hadde det blitt mer interessant (for meg i alle fall) om man benyttet den tunge tekniske kompentansen her inne til å finne ut av hva det er med vinylmediet som gjør at det kan oppleves som nærmere virkeligheten enn cd til tross for at det blir banket på måledata...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.193
    Antall liker
    4.416
    Torget vurderinger
    1
    Cobra2 skrev:
    ...
    "PRE" -ekko går jeg ut fra du mente...noe som er eliminert med NON-oversampling DAC.
    ...
    Vinyl kan også være rammet av «pre ekko», om enn ikke av samme karakter som digitalis, ved at monolyden fra ei «rille» smitter over til «rilla» utenfor. Det kan være spesielt plagsom dersom den indre rilla har kraftig modulasjon og er lagt tett på rilla utenfor, dvs plater med lang spilletid/tette riller og godt med dynamikk og relativt høy modulasjon.

    mvh
    KJ
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    KJ skrev:
    Cobra2 skrev:
    ...
    "PRE" -ekko går jeg ut fra du mente...noe som er eliminert med NON-oversampling DAC.
    ...
    Vinyl kan også være rammet av «pre ekko», om enn ikke av samme karakter som digitalis, ved at monolyden fra ei «rille» smitter over til «rilla» utenfor. Det kan være spesielt plagsom dersom den indre rilla har kraftig modulasjon og er lagt tett på rilla utenfor, dvs plater med lang spilletid/tette riller og godt med dynamikk og relativt høy modulasjon.

    mvh
    KJ
    Det er helt riktig. Det kalles groove echo, og er noe dritt. Tilbake til 'når det funker', med andre ord(*). Men når det er sagt: Dette er noe helt annet. Dette fenomenet opptrer 1,8 sekunder før årsaken (en runde), og blander seg ikke med signalet på en måte som kan sammenlignes med digital preekko (forstyrrer ikke transientresponsen på samme måte).

    * Groove echo oppstår hvis (tiltar når) man venter for lenge med metallisering av lakken etter kutting. DMM eller raskt metallisert lakk gir dramatisk mindre groove echo.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.088
    Antall liker
    8.412
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Det blir for lettvint å avfeie MANGE inntrykk av vinyl som mer virkelighetsnært enn cd med at det må være fordi man elsker begrensninger.
    Da hadde det blitt mer interessant (for meg i alle fall) om man benyttet den tunge tekniske kompentansen her inne til å finne ut av hva det er med vinylmediet som gjør at det kan oppleves som nærmere virkeligheten enn cd til tross for at det blir banket på måledata...
    Etter å ha drukket en sixpack med Nordlandspils samtidig som jeg har spilt latinorock (Azteca og Shango) på høyt volum, synes jeg dette var sviiiinaktig godt sagt. ;D
     
    P

    Parelius

    Gjest
    RoDa skrev:
    KJ skrev:
    o.t.
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Her står det jammen mye rart. Det at man liker begrensningene som er uunngåelige i LP-lyden gjør ikke at den er nærmere virkeligheten - heller lengre unna. Det er krydder og saus som man liker, men som er tilsatt.
    Dette er slikt som gjør at diskusjonene står i stampe på HFS. Det blir for lettvint å feie vekk at noen foretrekker vinyl foran cd med at de liker begrensninger. Det er IKKE fordi man liker krydder og saus, men fordi gjengivelsen oppleves mer livaktig med vinyl.
    Så kan man stille seg spørsmålet om hvorfor og få svar om signal/støy eller andre tekniske begrensninger, eventuelt at man foretrekker disse begrensningene selv om det er fjernere fra virkeligheten. ::) Another day in HFS
    Hva er det som er problematisk med «den typen» forklaringsmodeller? Hvorfor er det for lettvint? (spør fordi jeg ikke forstår)

    mvh
    KJ
    Det blir for lettvint å avfeie MANGE inntrykk av vinyl som mer virkelighetsnært enn cd med at det må være fordi man elsker begrensninger.
    Det er ingen fasit på at vinylen er mer virkelighetsnært. Noen mener at det er det, andre ikke - jeg tilhører selv ikke føreste gruppe. Om en ikke liker forklaringer som angår begrensninger (og forvrengingsgenerering), så betyr vel ikke det at det ikke er tilfellet. Er det slik at en mulig forklaring på det hele med «begrensninger» gjør at folk føler seg stigmatisert. Mulig at det er andre årsaker også, men er det slik at de som liker vinylen må ha en eller annen teknisk forklaring på at det er teknisk overlegent for at de skal føle seg vel med lytteinntrykkene sine? Er det en nedvurdering av vinylelskere OM det var slik at det hele var et resultat av «begrensninger»?

    Hvorfor ikke da stille spørsmålet; hva er det ved vinylen som viser digitalisens begrensninger? (Teknisk forklaring, selvfølgelig.) Så kunne vi bli glade alle mann… Hva en pr. øre liker er vel ikke så interessant i den sammenheng.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå har jeg antydet et mulig 'digitalt' problem som vinylen ikke har. Jeg er ikke tilstrekkelig teknisk kompetent til å gå i dybden dessverre.

    Men den teknisk kompetente debattant er hjertlig velkommen til å ta ballen. Er det noe i det  jeg nevner?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Nå har jeg antydet et mulig 'digitalt' problem som vinylen ikke har. Jeg er ikke tilstrekkelig teknisk kompetent til å gå i dybden dessverre.

    Men den teknisk kompetente debattant er hjertlig velkommen til å ta ballen. Er det noe i det jeg nevner?
    Jeg er ikke rette person! Vet at dette har vært et problem på lossy, men har ikke hørt noe særlig om at det skulle være noe problem i dag på lossless. Vi får avvente kompetansen…

    Sorry, men jeg overså visst akkurat det innlegget der, Zomby_Woof.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Her er forresten en visuell fremstilling av fenomenet. På en lineær skala, det ser mye verre ut på en dB-skala.

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    KJ skrev:
    o.t.
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Her står det jammen mye rart. Det at man liker begrensningene som er uunngåelige i LP-lyden gjør ikke at den er nærmere virkeligheten - heller lengre unna. Det er krydder og saus som man liker, men som er tilsatt.
    Dette er slikt som gjør at diskusjonene står i stampe på HFS. Det blir for lettvint å feie vekk at noen foretrekker vinyl foran cd med at de liker begrensninger. Det er IKKE fordi man liker krydder og saus, men fordi gjengivelsen oppleves mer livaktig med vinyl.
    Så kan man stille seg spørsmålet om hvorfor og få svar om signal/støy eller andre tekniske begrensninger, eventuelt at man foretrekker disse begrensningene selv om det er fjernere fra virkeligheten. ::) Another day in HFS
    Hva er det som er problematisk med «den typen» forklaringsmodeller? Hvorfor er det for lettvint? (spør fordi jeg ikke forstår)

    mvh
    KJ
    Hadde du lest tråden, RoDa, ville du sett at jeg liker begge formater - og at jeg har påpekt begge formatenes begrensninger - jeg har sagt at vi velger den "forvrengningen" vi liker best. Jeg bruker mer på min vinylkjede enn på mine andre signalkjeder, så det er sagt.

    Det er ellers bred enighet om at intet anlegg er i stand til å gjenskape en fullt ut virkelighetsnær opplevelse som tilsvarer den å være til stede der musikken skapes (og nå snakker jeg om akustiske fremførelser i direkte opptak - det samme som skjer når vi sitter og lytter til musikk i et konsertlokale/sted.)

    Mao har vi ulike grader av forvrengning, uansett formatet vi velger.

    Da steinkakene først kom var folk over seg over hvor fantastisk det lød - "presis som å være der!"
    Etterhvert utviklet vinylteknologien seg, og vi fikk en meget god tilnærming.

    At folk er så utrolig hårsåre og tåsåre at de ikke en gang kan ta en diskusjon om dette får være deres problem.

    Det er helt i orden å la subjektiv feel-good få presedens over hva som faktisk er av informasjon i formatet - men som vi har sett mange eksempler på er fordommer med på å bestemme hva vi hører, nærmest mer enn hva vi faktisk hører. Og det er helt i orden - jeg har også mine lyttefordommer.

    Det er mengder av myter om hva som ligger av informasjon på "vinylen" - mange av disse tåler ikke en sammenligning med hva som faktisk er der. Men det som er der er veldig bra - fordi vi liker lyden av det, men at det er fordreid er det minimalt med tvil om. Det blir som med andreharmonisk forvrengning i rørforsterkere - det at den er andreharmonisk oppleves positivt av oss som lyttere. Og det er bra.

    Men ser man helt nøkternt på informasjonen som kommer fra vinyl vs. CD når de er godt produserte, så er det altså stor forskjell på spennvidde og gjengivelsesdybde. Og det blir litt rart å kategorisk erklære at mediet som gjengir minst likevel er best; eller å komme med totalt udokumenterte flosker som at vinyl har "uendelig oppløsning." ;D

    Som jeg skrev tidligere i tråden så smaker min whisky bedre til vinyl, og det er et sterkt argument - for meg.

    Vinyl always sounds better than CD

    As described below, despite decades of arguments, there is no technical proof of the sonic superiority of the vinyl medium compared to CD. One vinyl record may sound better than its equivalent CD for extremely specific reasons. That does not mean the medium as a whole is superior.

    Many people do prefer listening to music to vinyl rather than on CD or digital formats. Many of those reasons have nothing to do with actual sound quality, and have more to do with the tactile characteristics of vinyl - its "feel" - like larger artwork and its required playback ritual. Others prefer listening to CDs for a different set of reasons. There is nothing wrong with preferring vinyl to CDs, as long as the preference is honestly stated on emotional terms, or is precisely quantified and tied to subjective experience, and not obscured with (fallacious) technical appeals.

    http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Myths_(Vinyl)

    http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Vinyl_Mastering
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.641
    Antall liker
    28.061
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Zomby_Woof skrev:
    Nå har jeg antydet et mulig 'digitalt' problem som vinylen ikke har. Jeg er ikke tilstrekkelig teknisk kompetent til å gå i dybden dessverre.

    Men den teknisk kompetente debattant er hjertlig velkommen til å ta ballen. Er det noe i det jeg nevner?
    Får jeg delta i diskusjonen her? Takk.

    Jeg skal ikke skryte på meg teknisk kompetanse, men jeg har tross alt

    1) Utført den største sammenlikningen i lyttetest mellom vinyl og cd som er publisert her på HFS. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16240.0.html

    2) Hørt min vinyl over et anlegg hvor alle analoge signaler blir digitalisert siden slutten av 2008.

    Den store lyttetesten viste at det var mindre enighet om hvilket format som var best, derimot var det stor enighet om hvilken mastering og pressing som ble foretrukket.

    Ellers er vinyl et medium som åpner for mange flere forskjellige veivalg. En lp kan høres veldig forskjellig ut spilt på to forskjellige vinyloppsett, med forskjellige platespillere, armer, puer.

    De som mener at Benz hører ut som en Koetsu bør bestille en øreskylling.

    IMO finnes det ikke noe best eller dårligst her.

    mvh
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Nå har jeg antydet et mulig 'digitalt' problem som vinylen ikke har. Jeg er ikke tilstrekkelig teknisk kompetent til å gå i dybden dessverre.

    Men den teknisk kompetente debattant er hjertlig velkommen til å ta ballen. Er det noe i det jeg nevner?
    Kom til å tenke på det; om jeg nå får testet ut den hypotesen om at digitalisert vinyl høres like bra ut som ren vinyl, så skulle vel den problematikken være ute av likninga?

    Tillegg:

    Hva med all den vinylen som er digitalt innspilt i utgangspunktet?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.641
    Antall liker
    28.061
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Nå har jeg antydet et mulig 'digitalt' problem som vinylen ikke har. Jeg er ikke tilstrekkelig teknisk kompetent til å gå i dybden dessverre.

    Men den teknisk kompetente debattant er hjertlig velkommen til å ta ballen. Er det noe i det jeg nevner?
    Kom til å tenke på det; om jeg nå får testet ut den hypotesen om at digitalisert vinyl høres like bra ut som ren vinyl, så skulle vel den problematikken være ute av likninga?
    Her finnes intet problem, Parelius. Vinyl høres ut som vinyl, også når den er digitalisert.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn