CD med sss-lyder/ skarp lyd

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Hvilke CD-plater mener du låter skarpt evt er preget av sss-lyder. Og hvilke CD-plater mener du absolutt ikke skal lyde av ovennevnte. Dette kan jo være kjekt å vite så man evt kan utelukke at anlegget har noe av skylden.

mvh

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
48.061
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
kan nok trygt si at Ryan Adams -easy tiger låter skarpt og preget av sss lyder.

mvh

T

theStig

Gjest
Jeg synes faktisk at så og si alle pop/rock plater som er spilt de siste 35 åra låter skarpt. Dessverre.

Skal du ha naturlig vokal uten overdrevne konsonanter må du over på klassisk musikk.

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Antall liker
0
Dette med skarp lyd i Diskant område er noe ordenlig herk,det som slår meg etter jeg kjøpte nytt anlegg er hvor mye anlegget skiller på Cd utgivelser .Liker veldig godt Muse men deres utgivelser greier jeg ikke og like på anlegget mitt,en meget fremtonet diskant ødelegger musikkopplevelsen og mye av lydbildet blir lite definert(rotete) .
Dire Strait låter helt konge i forhold . Har noen storband cd er som virkelig blomstrer når disse blir spilt på anlegget , instrumentene lar seg skille meget godt og lyden er bare krem . :) med stålkontroll

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
13.357
Torget vurderinger
10
Coldplay X&Y
Flott musikk
Grusom innssssssssssspilling.......kmprmrt!!! (les komprimert)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Øyvind H skrev:
Hvilke CD-plater mener du låter skarpt evt er preget av sss-lyder. Og hvilke CD-plater mener du absolutt ikke skal lyde av ovennevnte. Dette kan jo være kjekt å vite så man evt kan utelukke at anlegget har noe av skylden.

mvh
Godt poeng det siste der... imo så har anlegget, og ikke minst kilden, ofte skylden for å la slike svakheter i innspillinger bli så signifikante at de ødelegger musikkopplevelsen.

For mange år siden så pleide jeg å tro at mange innspillinger var så dårlige at de aldri ville låte bra, f.eks pga skarpe s'er osv; det har jeg sett gli forbi etterhvert som musikksystemene mine ble bedre og bedre; og nå har jeg knapt nok en eneste plate hvor lyden er for dårlig til å nyte musikken.
Ja faktisk så hører jeg masse på historiske innspillinger, mono-LP'er fra 50 år tilbake i tid, og cd-plater som er masteret fra f.eks 78-plater osv (fra tiden før man brukte bånd). Og nyter de til fulle :)

Jeg fant vel til sist ut at supre lydkilder klarer å gjøre god musikk ut av selv temmelig uinspirerte innspillinger; og selv om lyden i endel skiver objektivt kan sies å mangle mye på å være perfekte, så er det ikke til hinder for at man kan guffe opp og nyte musikken fullt ut allikevel, med de riktige komponentene i anlegget.

Kompresjon er ikke særlig sjarmerende, det skal jeg være enig i; men det er da ikke slik at det hindrer meg i å høre en skive.

Mvh Vidar P

M

marsboer

Gjest
I anlegget mitt opplever jeg så godt som aldri at låter har for skarpe ssss-lyder lenger uansett kvalitet og sjanger.

Det kostet imidlertid blod, slit og flaks for å komme til dette stadiet uten å miste oppløsning.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Er svært enig i Vidars P's innlegg. mao, sliter du med skarpe s'er, bør du kanskje se på synergien i anlegget ditt. Her kan det ofte hjelpe å velge riktige kabler, men signal, effekt og høyttalere skal også passe sammen. Mistilpasning her kan, igjen, ofte avhjelpes med riktig kabel. Signal og eller høyttaler.

Mvh
Geir

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Takker for svar.
Men nå var ikke poenget at jeg sliter med disse lydene, noen skiver jeg har preges av disse lydene, andre ikke. Det blir derfor kun kvalifisert gjetning på om det er innspilling og-eller utstyr som er synderen. Så jeg savner fortsatt en referanse-cd jeg med sikkerhet kan si at ikke preges av disse lydene.

mvh Øyvind

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
32.227
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
3
Det var mange cd'er jeg ikke kunne høre på før (psb 6t) fordi "s" lyden og diskanten var for kvass.. Men nå nyter jeg disse cd'ene også..

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Fortizzimo skrev:
Dette med skarp lyd i Diskant område er noe ordenlig herk,det som slår meg etter jeg kjøpte nytt anlegg er hvor mye anlegget skiller på Cd utgivelser .Liker veldig godt Muse men deres utgivelser greier jeg ikke og like på anlegget mitt,en meget fremtonet diskant ødelegger musikkopplevelsen og mye av lydbildet blir lite definert(rotete) .
Dire Strait låter helt konge i forhold . Har noen storband cd er som virkelig blomstrer når disse blir spilt på anlegget , instrumentene lar seg skille meget godt og lyden er bare krem . :) med stålkontroll
Dette har du rett i, Muse-albumene har skarp s- lyd og er i tillegg noe grøtete i lyden. Konsert-DVD-en deres Absolution Tour har faktisk temmelig bra lyd, bedre enn de fleste cder de har gitt ut. Absolutt å anbefale :)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg syns Diana Krall - The Girl in the Other Room er ekstrem. Først trodde jeg det var noe alvorlig galt med vinylriggen min men så kjøpte jeg den på CD og fant ut at det var like ille der. Andre som er enig?

mvh,
OS

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
OS skrev:
Jeg syns Diana Krall - The Girl in the Other Room er ekstrem. Først trodde jeg det var noe alvorlig galt med vinylriggen min men så kjøpte jeg den på CD og fant ut at det var like ille der. Andre som er enig?

mvh,
OS
Enig!

U

utgatt60135

Gjest
Den forrige Katie Melua plata har mye betoning på s´er. Den tror jeg er god for å teste diskantnivå. Den bør ikke låte ubehagelig, imo.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
45.976
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
23
Det er vel gjerne opptak hvor mikrofonen er veldig nær at man lettere får ssssssss og fffff lyder. Patricia Barber har en tendens til å "svelge" mikrofonen , noe som gjør at du lett hører nevnte lyder. Vokalen er allikevel varm og behagelig, men kan sikkert bli påtrengende hvis anlegget fremhever disse lydene.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.466
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sting: Songs from the Labyrinth (elns) på DG. Frøktele!

Bernt K

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Lyngen skrev:
Den forrige Katie Melua plata har mye betoning på s´er. Den tror jeg er god for å teste diskantnivå. Den bør ikke låte ubehagelig, imo.
Enig i dette. Spesielt låt nr. 1 og 3 mener jeg å huske dette er i overkant tydelig. Forresten, mener du den skiva ligger så vidt innenfor det akseptable, eller at den har skarpe s-er? Jeg for min del opplever det for skarpt uansett hvor jeg hører - eget anlegg i stua med egne og andre høyttalere / forsterkerbytte, på pc med pc-høyttalere og på rimelig oppegående hodetelefoner både på pc, stueanlegg, samt også hos venner uansett prisklasse på anlegg.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
4.069
Torget vurderinger
0
Lyngen skrev:
Den forrige Katie Melua plata
Kan du spesifisere bedre? Linke til skive på nettet et sted?

Navn på Album - og titler på spor med plagsomme ssssss'er?

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Flageborg skrev:
Lyngen skrev:
Den forrige Katie Melua plata
Kan du spesifisere bedre? Linke til skive på nettet et sted?

Navn på Album - og titler på spor med plagsomme ssssss'er?
Albumet heter Piece by Piece, jeg mener å huske at spesielt spor 1 Shy boy og spor3 Piece by Piece har dette problemet, og at plata forøvrig ligger innenfor det akseptable. Men det er vel Lyngen du spør her..

M

marsboer

Gjest
ron-hi skrev:
Enig i dette. Spesielt låt nr. 1 og 3 mener jeg å huske dette er i overkant tydelig. Forresten, mener du den skiva ligger så vidt innenfor det akseptable, eller at den har skarpe s-er? Jeg for min del opplever det for skarpt uansett hvor jeg hører - eget anlegg i stua med egne og andre høyttalere / forsterkerbytte, på pc med pc-høyttalere og på rimelig oppegående hodetelefoner både på pc, stueanlegg, samt også hos venner uansett prisklasse på anlegg.
Hmm, jeg klarer ikke etter beste evne å høre noen plagsomt skarpe s-er på denne plata, hverken på hovedanlegget eller på pc-høytalerne mine. Enten så har vi ulik hørsel eller så er rett og slett anleggene våre helt forskjellige

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
13.357
Torget vurderinger
10
På sånn derre Tivoli radio er det ikke plagsomme ssser i det hele tatt :p

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
marsboer skrev:
I anlegget mitt opplever jeg så godt som aldri at låter har for skarpe ssss-lyder lenger uansett kvalitet og sjanger.

Det kostet imidlertid blod, slit og flaks for å komme til dette stadiet uten å miste oppløsning.
I så fall er du den heldige eier av en cd spiller eller forsterker som har intelligent EQ som selv justerer seg i forhold til de enkelte innspillinger... Kjøpt den hjemme på Mars? ;D

M

marsboer

Gjest
Hehe - er ikke det at jeg ikke hører at det er stor forskjell mellom ssss-er i innspillinger, men der hvor det før gjorde vondt i ørene høres det nå bare ut som ekstra definisjon. Dette kan jo bety en av to ting

1. Anlegget mitt er til vanlig alt for snilt

2. Anlegget mitt gjengir s-er noenlunde i henhold til hvordan de var tiltenkt.

Jeg er av den troen at de ved mixingen av en plate fra en artist av Katie Meluas kaliber ikke ville godtatt plagsomme s-er.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.753
Torget vurderinger
1
Jepp finnes mange innspillinger med skarpe s`er de fleste er dog kvinnevokaler. Om hele innspillingen er litt tynn eller den har mye trykk i nedre frekvenser gjør ikke mye fra eller til

Det er heller den overdrevne bruk av romklang og det er mer vanlig på syngedamer, de får det jeg kaller ”glassert” stemme

Har anlegget ditt litt ekstra piff/nøytralt ved 4khz +/- så vil disse være særlig hørbar.

Dette er min enkle forklaring

Mvh Roald

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
He he, jeg er kanskje i overkant allergisk mot skarpe s-er. Mener ikke at dette albumet er ekstremt i så måte, det er da mye annet der ute som har betydelig større problemer i den retning. Men nevnte låter har en betoning som er i overkant av hva jeg setter pris på. Antar Lyngen nevnte den skiva nettopp fordi den ligger i grenseland og derfor kan brukes som en grei indikator på hvor i løypa anlegget ligger i forhold til dette. Jeg har ikke hørt noe anlegg der disse låtene ikke er litt drøye på dette.
Noe som mange ikke tenker på er jo også at hørselen vår endres med alderen, og at det vel er i det øverste registeret at hørselen svekkes. Og ikke minst blant musikere og folk som frekventerer konserter ofte uten å beskytte ørene. Forøvrig er vel også hørsel veldig individuell utover dette, og det er nok ikke mange av oss som har hørsel som "måler jevnt hele veien fra 20h-20khz"...
Sikkert derfor preferansene blir så forskjellige også.

U

utgatt60135

Gjest
marsboer skrev:
Hehe - er ikke det at jeg ikke hører at det er stor forskjell mellom ssss-er i innspillinger, men der hvor det før gjorde vondt i ørene høres det nå bare ut som ekstra definisjon. Dette kan jo bety en av to ting

1. Anlegget mitt er til vanlig alt for snilt

2. Anlegget mitt gjengir s-er noenlunde i henhold til hvordan de var tiltenkt.

Jeg er av den troen at de ved mixingen av en plate fra en artist av Katie Meluas kaliber ikke ville godtatt plagsomme s-er.
Jeg skrev ikke at den hadde plagsomme s-er, men at den har mye betoning på dem. Hos meg låter de ikke ubehagelige, men tror de kan være det og kan dermed være en god indikator på diskantgjengivelse tenker jeg.
Så vidt jeg husker er den innspilt med mye etterklang, den er litt lys samtidig som Katie har lys stemmer og synger nær mik. God lyd på plata alikevel :).

M

marsboer

Gjest
Uansett så hadde jeg toppkarakter på hørsel da jeg testet meg for ett år siden, så håper det ikke er hørselen som har sagt takk og farvel i løpet av ett år :)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
190
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
ron-hi skrev:
marsboer skrev:

I så fall er du den heldige eier av en cd spiller eller forsterker som har intelligent EQ som selv justerer seg i forhold til de enkelte innspillinger... Kjøpt den hjemme på Mars? ;D
Har denne (Piece by Piece) bare på vinyl........ og der finnes det ikke et snev av skarpe s'er. Faktisk ei referanseplate mht god lyd :)
Hva CD'en angår vet jeg ikke noe........

Mht Diana Krall/The girl...... har denne (både på CD og vinyl) plagsomme s'er. Men dette er ikke sibilanter, bare et resultat av at hun synger (puster/"blåser") rett i mic'en.
Noe som også kan være litt plagsomt på en del Patricia Barber-skiver slik det ble nevnt tidligere i tråden.

Mvh

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Tviler ikke på at det er mindre eller ingen betoning på vinyl, har opplevd at det ofte er stor forskjell på vinyl-utgivelser og cd. Når det gjelder de 2 låtene på skiva til Melua, så er det en betoning som for meg heller litt over mot det uakseptable - men det betyr ikke at jeg ikke har glede av å høre låtene. Vi snakker om marginer her og ikke ekstremiteter. Synes bare dette er synd når lyden forøvrig er veldig bra.
Diana Krall som du nevner Olaps, er mer "plagsom" i enkelte partier/låter ja. Forøvrig har hun stort sett veldig bra lyd.

Hm, om det jeg hører er sibilanter eller at vokalist slafser på mikrofonen skal jeg ha usagt - men det er et problem som uansett burde være unødvendig med det utstyr og kompetanse som er tilgjengelig i dag.

Marsboer: Jeg tviler ikke på at du har god hørsel, selv om vi oppfatter innspillinger forskjellig. Jeg har også hatt full uttelling på siste hørseltest som ikke er altfor gammel. Men de testene sier oss ikke noe om hvor jevnt vi hører på de ulike frekvenser, du får vel bare vite om du eventuelt har hørt alle test-tonene innen de når et visst lydnivå som er mer eller mindre bra. Eller kanskje det går an å få en superdetaljert test og få en utskrift? Noen som vet?

En ekstrem utgivelse når det gjelder ssss-er og annen ugagn, er Prince - Ultimate collection. Dette er en nyutgivelse av tidligere låter som er gjort av hans gamle plateselskap "uten hans velsignelse". Det låter skarpt, komprimert og i tillegg er det flere av låtene som er ødelagt av manipulering i retning skape disco/house/techno-versjon. Det er rett og slett et grovt overtramp, og ser mer ut som en hevn / forsøk på å tråkke på kunstneren enn å ville selge plater (den har nesten ikke vært reklamert for, så utgivelsen har ikke kostet mange kronene - derfor holder konspirasjonsteorien min vann, hehe ). Fatter ikke at ikke den lille store mannen saksøker dem for grov skjending av åndsverk, offentlig fornærmelse og eventuelt alt annet han kunne saksøke dem for ;D.

M

marsboer

Gjest
Du får faktisk ut en frekvensrespons fra en hørseltest, men du får som regel ikke se denne. Jeg så min, og jeg hadde en svak dip ved en eller annen frekvens på det ene øret, men ikke nok til at den ble regnet som svekket ved denne frekvensen
Du kan tracke hørselen akkurat som om du målte anlegget ditt, ganske fascinerende ;D
Jeg tror ikke forskjellen handler om ulike preferanser, jeg tror rett og slett det er anlegget mitt.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Min erfaring er at plagsomme s lyder som regel handler om for dårlig oppløsning i kilden med et påfølgende avslørende anlegg. Har du ekstremt oppløste og gode forsterkere og høytalere så vil du også måtte ha en kilde som gir full oppløsning i toppen. I mitt anlegg hadde jeg problemer med s'ene med emc-1 up, de ble mindre, men fortsatt tilstede med audio aero reference og de forsvant nesten helt med dCS p8i. Har du derimot forsterker eller høytaler som filtrere bort litt i toppen så vil du leve lykkelig med dårligere oppløsning i kilden.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Solo skrev:
Min erfaring er at plagsomme s lyder som regel handler om for dårlig oppløsning i kilden med et påfølgende avslørende anlegg.
Det er just presis akkurat hva jeg også har erfart. Ubalanse mellom kildeegenskaper og resten av systemet er en veldig vanlig årsak til slike ting.
Det er merkelig nok allikevel svært mange som, istedet for å ta kilden på alvor (fordi "høyttalere utgjør mest forskjell" eller et eller annet slikt argument), forsøker å grøte den til enda mere ved det ene eller andre komponentbyttet lengre nedstrøms for å skjule manglene. Det er imidlertid oftest både dyrt, frustrerende og ineffektivt totalt sett.

Mvh Vidar P

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Hvis dere har rett i dette, skulle jeg svært gjerne ha hørt på oppsettet til noen av dere som mener å ikke oppleve dette. Jeg har som nevnt lenger opp i tråden, opplevd dette problemet i mer eller mindre like stor grad i svært kostbare oppsett med dyre kilder(i forhold til mitt eget), både privat og i forretninger - så jeg er skeptisk ja. Men om det betyr at jeg er overfølsom for visse frekvenser eller har bedre hørsel enn de fleste andre skal jeg ha usagt, det blir jo bare spekulasjoner.

Dersom noen i området Drammen - Oslo har et oppsett de mener er fritt for dette "problemet" på nevnte 2 låter av Melua på cd, (uten å mangle oppløsning oppover) - så vil jeg svært gjerne komme på hjemmebesøk og bli "frelst". Faren er vel at jeg må selge huset for å få kjøpt meg nytt anlegg, men jeg tar sjansen på et slikt "stunt" ;D
Håper noen tar utfordringen ;)

M

marsboer

Gjest
Du kan gjerne komme på besøk til meg på Lillehammer. Bassen er totalt f***a i rommet mitt, men stereoperspektivet er rått!

Hvis dere lurer på hvor mye dritt et rom kan gjøre med bassen så kan dere se her:
http://avforum.no/forum/hvilket-uts.../51297-marsboers-hi-fi-trad-7.html#post777979

Bruker forøvrig ikke romkorreksjon nå, mistet alt headroom/volum dessverre. Det var FOR krevende å fikse problemene i rommet, selv om resultatet på lave volum var meget lovende.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.898
marsboer skrev:
Hvis dere lurer på hvor mye dritt et rom kan gjøre med bassen så kan dere se her:
http://avforum.no/forum/hvilket-uts.../51297-marsboers-hi-fi-trad-7.html#post777979

Bruker forøvrig ikke romkorreksjon nå, mistet alt headroom/volum dessverre. Det var FOR krevende å fikse problemene i rommet, selv om resultatet på lave volum var meget lovende.
Jeg leste tråden på du linket til på avforum.

Det var spennende lesing. DRC er et kraftigere verktøy enn Audyssey. Derom er det ingen tvil. Det er også et kraftigere verktøy enn high end løsningen til Audyssey. Jeg tror ikke de lydproblemene du har skyldes dipper rundt 50 Hz. Det som skaper hurtighet og driv i bassen er tilstrekkelig nivå rundt 2-300 Hz - og de første målingene du viste manglet litt nivå her. Brysklang får man når det er en heving i følsomheten på nedsiden av dette området. I DRC er det "dip correction limiting" og du kan begrense bassboosten. Mitt tips er at du vil få 99,8% av gevinsten uten å miste headroom i bassen hvis du justerer litt på de rette parametere.
Hvis du ikke kommer helt hjem med DRC så så finnes det kommersielle alternativer som støtter skreddersøm av filtre;-)

M

marsboer

Gjest
Med en target kurve som boostet frekvensene fra 50 - 30hz oppnådde jeg ønsket effekt mtp på driv, men da bare på lavt til middels volum. Jeg er derfor rimelig sikker på at det er her problemet i hovedsak ligger. Brystklangen kom når jeg brukte normal.drc i stedet for soft.drc (dvs litt "sterkere" korreksjon).
I tillegg så er bassen hurtig fra før, men den oppleves enda hurtigere når den kommer i lik fase i hele frekvensområdet og med riktig nivå uten større ressonanser.

Men jeg er imidlertid klar over at headroomet kan tweakes noe. Imidlertid måtte jeg senke gainet i selve korreksjonsfilteret i Inguz fra -16 (default) til -23 for å unngå digital klipping i selve EQ prosessen på sanger med mye bass (sjekkes ved å følge med på en .log fil). Dvs at jeg sannsynligvis opererer med 23 db mindre gain enn til vanlig, noe som er MYE. Jeg tror derfor ikke det er mye håp om å bevare mye av headroomet uten å endre graden av korreksjon. Men det finnes uhorvelig mye som kan tweakes med DRC, og dokumentasjonen er lang som et vondt år, så dette får vente til en dag jeg har mannet meg opp for litt tungt lesestoff :)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.898
marsboer skrev:
Med en target kurve som boostet frekvensene fra 50 - 30hz oppnådde jeg ønsket effekt mtp på driv, men da bare på lavt til middels volum. Jeg er derfor rimelig sikker på at det er her problemet i hovedsak ligger. Brystklangen kom når jeg brukte normal.drc i stedet for soft.drc (dvs litt "sterkere" korreksjon).
I tillegg så er bassen hurtig fra før, men den oppleves enda hurtigere når den kommer i lik fase i hele frekvensområdet og med riktig nivå uten større ressonanser.

Men jeg er imidlertid klar over at headroomet kan tweakes noe. Imidlertid måtte jeg senke gainet i selve korreksjonsfilteret i Inguz fra -16 (default) til -23 for å unngå digital klipping i selve EQ prosessen på sanger med mye bass (sjekkes ved å følge med på en .log fil). Dvs at jeg sannsynligvis opererer med 23 db mindre gain enn til vanlig, noe som er MYE. Jeg tror derfor ikke det er mye håp om å bevare mye av headroomet uten å endre graden av korreksjon. Men det finnes uhorvelig mye som kan tweakes med DRC, og dokumentasjonen er lang som et vondt år, så dette får vente til en dag jeg har mannet meg opp for litt tungt lesestoff :)
8-12 dB gainreduksjon burde holde til de fleste praktiske formål. Jeg misforsto nok det med brystklang. Trodde det var noe som var der hele tiden.

PS beklager off topic.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.753
Torget vurderinger
1
ron-hi skrev:
Hvis dere har rett i dette, skulle jeg svært gjerne ha hørt på oppsettet til noen av dere som mener å ikke oppleve dette. Jeg har som nevnt lenger opp i tråden, opplevd dette problemet i mer eller mindre like stor grad i svært kostbare oppsett med dyre kilder(i forhold til mitt eget), både privat og i forretninger - så jeg er skeptisk ja. Men om det betyr at jeg er overfølsom for visse frekvenser eller har bedre hørsel enn de fleste andre skal jeg ha usagt, det blir jo bare spekulasjoner.

Dersom noen i området Drammen - Oslo har et oppsett de mener er fritt for dette "problemet" på nevnte 2 låter av Melua på cd, (uten å mangle oppløsning oppover) - så vil jeg svært gjerne komme på hjemmebesøk og bli "frelst". Faren er vel at jeg må selge huset for å få kjøpt meg nytt anlegg, men jeg tar sjansen på et slikt "stunt" ;D
Håper noen tar utfordringen ;)

Hei tror ikke du trenger å selge huset for å unngå de verste sssssssssssfffffffffffff

Vet ikke hvor mye du har jobbet med plassering av høyttalere og lytte plass/høyde å legge noen timer her kan hjelpe mye.

I mitt oppsett har jeg nesten fått fjernet alle irriterende s/f og dempet smatte lydene ved nærmic opptak. Med litt ommøblering er det ikke vanskelig å lure de frem igjen.

Da den eneste endringen er plassering, og som følge av det en annen frekvensrespons i lytteposisjon, beskylder jeg ikke jeg kilden min (dcs p8i) for variabel oppløsning.

Jeg tror heller ikke det handler så mye om pris på noen av komponentene.

Har du ett anlegg som er veldig analytisk gir det mer oppmerksomhet til ting som

s/f lyder, smatting, knepp og andre feil i den lyse enden.

Har du ett anlegg som heller mot det mørke og kan gjengi 30hz og nedover legger du mer merke til lavfrekvens ”feil” som berøring/pust i mic, ventilasjon, og generell rom lyder(cowboys junkies mining for gold)

Mvh Roald

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Hei Roald:
Har jobbet med høyttalerplassering innenfor det som er mulig i det rommet de står ja.

Anlegget mitt låter ikke lyst, vil heller si det er temmelig nøytralt. Jeg mener det ligger i innspillingen(e).
Hentet opp et innlegg fra meg selv lenger opp i tråden (men den du quotet sier jo også dette..), da det ikke spesielt er mitt anlegg jeg beskriver lyden av:

"Enig i dette. Spesielt låt nr. 1 og 3 mener jeg å huske dette er i overkant tydelig. Forresten, mener du den skiva ligger så vidt innenfor det akseptable, eller at den har skarpe s-er? Jeg for min del opplever det for skarpt uansett hvor jeg hører - eget anlegg i stua med egne og andre høyttalere / forsterkerbytte, på pc med pc-høyttalere og på rimelig oppegående hodetelefoner både på pc, stueanlegg, samt også hos venner uansett prisklasse på anlegg".

Skal ta med skiva på hifi-butikk i nærmeste framtid, da jeg skal uansett lytte på noen høyttalere. Jeg vil bli veldig overrasket om jeg ikke hører det der også, da jeg har gjort det samme for ca et år siden. Nylig hørte jeg dette også på en Eagles-skive i butikk - og det på et par høyttalere som ikke er ansett for å låte "lyst". Lytterommet var imidlertid såpass dårlig at det ikke gir grunnlag for saklig vurdering (det ble litt skarpe s-er + boomy bass, på en innspilling som sies å være bra). Skal forsøke nærfeltslytting der, og ha volumet såpass lavt at ikke rommet får noen avgjørende betydning..

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.753
Torget vurderinger
1
Enig i at dette ligger i innspillingene, men det blir presentert etter den tonale balansen i lytteposisjon.

Sammenlikn, Kari over en by, med et opptak med mye bruk av romklang på vokalen. Da hører du hvordan den påvirker ssssssssssffffffffffffff lydene.

Det er mange album som blir sluppet med feil, jepp mener for mye romklang er en feil på lik linje med digital overstyring som er kjent på noen av Karis låter innspilt hos KKV.

ron-hi ser du slengte ut en utfordring…………..

Mvh Roald

Topp Bunn