CD-lyden: Får vi nå endelig "perfect sound forever"?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Vacuumstate Terra Firma Über clock testet i positive-feedback online.



Testet av Karl Lozier

Hvem er Karl Lozier?
"I have been a music lover for more years than I can remember for certain. I have been a component and music reviewer for almost as long, starting with a couple of so-called "guest reviews" for Harry Pearson and his Absolute Sound magazine way back in issue 2 or 3. I have reviewed for every current U.S. audio magazine still available in print, except for one, plus a long stint with enjoythemusic.com . I have been privy to much over the years: from evaluating preproduction components, to planned changes and the free exchange of ideas and thoughts with a number of truly dedicated audio engineers and designers that are trying, ever trying, to make even better sounding audio components year after year."

Litt om hva Über clock gjør med lyden:
"The difference on many recordings is the greatest difference ever in my memory for an upgrade or modification of any component."

http://www.positive-feedback.com/Issue44/uberclock.htm
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Dette skriver Karl Lozier om Vacuumstate modda Sony 9000ES vs SCD-1 og 777ES:

Many listening sessions with the DVP-9000ES models have revealed overall excellent listening quality, and I have often used them with my regular CD and SACD music reviews. The resultant audio quality is not identical to that offered by the two top loaded heavyweights, though. The difference is mainly in their tonal balance, though there is a tad more detail in the bass range with well-recorded discs on the SCD-1 and the 777. The two top loaders inherently have a slightly richer and fuller sounding bass range response, perhaps up to approximately 150Hz. Allen Wright agrees with me, while stating that the models seem to measure identically. Allen attributes the audible difference to the heavyweight and more nearly non-resonant chassis of the top loaders.

Dette er nok et slag i trynet på målemafian/blind-guttan som hevder at om noe måler identisk, så låter det identisk. Som f.eks kabler. Eller drivverk.
Men tror du at måleguttan tar dette til seg ? Neida, de ønsker åpenbart ikke å se ting for hva de er, de ønsker kun å se ting på en måte som passer inn i deres nåværende virkelighetsoppfattelse, snarere enn det som er alternativet: å utvide sin virkelighetsoppfattelse.

PS! Disse lydforskjeller som Karl hører mellom 9000ES (og 940QS) og SCD-1 og 777ES er veldig mye i samsvar hva jeg har lest andre har hørt.
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Dette er nok et slag i trynet på målemafian/blind-guttan som hevder at om noe måler identisk, så låter det identisk. Som f.eks kabler. Eller drivverk.
Men tror du at måleguttan tar dette til seg ? Neida, de ønsker åpenbart ikke å se ting for hva de er, de ønsker kun å se ting på en måte som passer inn i deres nåværende virkelighetsoppfattelse, snarere enn det som er alternativet: å utvide sin virkelighetsoppfattelse.
Hva betyr "seem to measure identically"? Det finnes sikkert ørten ting man kan måle om man vil - med din unike innsikt i dette temaet så antar jeg at du vet hva som er identisk her.

Om to spillere låter ulikt, så må de nøvnedigvis levere noe ulikt på utgangene - hvordan skulle ellers denne forskjellen komme seg frem til forsterkeri og høyttalere? Ved telepati?

Og om det ikke kan måles, hvordan kan da forsterkeren registrere det på inngangene og presentere et kraftigere signal på utgangene? Obskur kvantetunnellering?

Du har jo selv sagt at selv ulike eksemplarer av samme produkt vil ha små ulikheter grunnet ulike toleranser/verdier på komponetene o.l. - hvordan synest du det synspunktet harmoniserer med det du påstår her?
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Espen R skrev:
Dette er nok et slag i trynet på målemafian/blind-guttan som hevder at om noe måler identisk, så låter det identisk. Som f.eks kabler. Eller drivverk.
Men tror du at måleguttan tar dette til seg ? Neida, de ønsker åpenbart ikke å se ting for hva de er, de ønsker kun å se ting på en måte som passer inn i deres nåværende virkelighetsoppfattelse, snarere enn det som er alternativet: å utvide sin virkelighetsoppfattelse.
Det er nok målenøyaktigheten som ikke er god nok - evt så er ikke en standard bruksituasjon tatt med i betraktningen da det ble målt.

Min påstand er at enhver hørbar forskjell er målbar - kravene er godt nok måleutstyr, relevante (essensielle) måleparametre og korrekt testbenkoppsett. Mvh.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
nb skrev:
Espen R skrev:
Dette er nok et slag i trynet på målemafian/blind-guttan som hevder at om noe måler identisk, så låter det identisk. Som f.eks kabler. Eller drivverk.
Men tror du at måleguttan tar dette til seg ? Neida, de ønsker åpenbart ikke å se ting for hva de er, de ønsker kun å se ting på en måte som passer inn i deres nåværende virkelighetsoppfattelse, snarere enn det som er alternativet: å utvide sin virkelighetsoppfattelse.
Hva betyr "seem to measure identically"? Om to spillere låter ulikt, så må de nøvnedigvis levere noe ulikt på utgangene - hvordan skulle ellers denne forskjellen komme seg frem til forsterkeri og høyttalere? Ved telepati?

Og om det ikke kan måles, hvordan kan da forsterkeren registrere det på inngangene og presentere et kraftigere signal på utgangene? Obskur kvantetunnellering?
Jeg har sagt dette mange ganger:
Det er ingenting mystisk. Hvis det er en forskjell, så kan den måles. Men vi besitter ikke disse måleinstrumentene i dag, i 2009. De er ikke utviklet ennå.

Nb, hvis du er uenig meg meg i dette, da har jeg følgende spørsmål: hvilket årstall tilbake i tid var alle måleinstrumentene tilgjengelig slik at vi ved hjelp av målinger kunne detektere alle former for hørbare forskjeller innen audio, inkl alle former for jitter i digital audio?
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Nb, hvis du er uenig meg meg i dette, da har jeg følgende spørsmål: hvilket årstall tilbake i tid var alle måleinstrumentene tilgjengelig slik at vi ved hjelp av målinger kunne detektere alle former for hørbare forskjeller innen audio, inkl alle former for jitter i digital audio?
Aner ikke. Jitter i CD-spillere har vært kjent siden 80-tallet i praksis og før det i teorien (dvs fenomenet var kjent før CD-spilleren ble oppfunnet). Hvorfor det tok såpass lang tid før det ble et motetema og et "stort problem" innenfor HiFi må du spør noen andre om.

Det er du som påstår at spillerne måler likt. Jeg vedder mye på at de ikke gjør det. Det kommer bare an på hva man ser på og hvor møyaktig man ser på det. At tre ulike Cd-spillere skal måle dønn likt ser jeg på som noe nær en umulighet da kretsene og komponentene brukt er ulike. Enten har gutta ikke vært nøyaktige nok, eller de har ikke sett på alle relevante parametere eller så har de for dårlig utstyr. Alle helt rimelige og plausible forklaringer som ikke krever at man forutsetter at det finnes en egen HiFi-fysikk hvor ukjente og mystiske fenomener forekommer.

Hvordan designer man forresten elektronikk med ikke oppdagede effekter når man må basere seg på klassisk kretsteori for å lage et produkt som funker etter intensjonene? Og hvordan klarer man å gjenskape dette "ukjente" i produkt etter produkt når man ikke vet hva det er for noe og hvordan og hvorfor fenomenet oppstår?
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Espen R skrev:
Jeg har sagt dette mange ganger:
Det er ingenting mystisk. Hvis det er en forskjell, så kan den måles. Men vi besitter ikke disse måleinstrumentene i dag, i 2009. De er ikke utviklet ennå.
Her tror jeg du kan ta feil, det bør finnes gode nok måleinstrumenter tilgjengelig i dag - problemet er trolig feilaktig bruk, ikke adekvat testoppsett og feil måleparametre. Du kan evt lese om hva Professor Ivar Giever klarte å måle av kvante-effekter (nobelpris i fysikk). Derfor er det merkelig om den rette person med det rette utstyr og fortåelse ikke kan måle de forskjeller vi kan høre, og det i dag. Mvh.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
nb skrev:
Espen R skrev:
Nb, hvis du er uenig meg meg i dette, da har jeg følgende spørsmål: hvilket årstall tilbake i tid var alle måleinstrumentene tilgjengelig slik at vi ved hjelp av målinger kunne detektere alle former for hørbare forskjeller innen audio, inkl alle former for jitter i digital audio?
Aner ikke. Jitter i CD-spillere har vært kjent siden 80-tallet i praksis og før det i teorien (dvs fenomenet var kjent før CD-spilleren ble oppfunnet). Hvorfor det tok såpass lang tid før det ble et motetema og et "stort problem" innenfor HiFi må du spør noen andre om.

Det er du som påstår at spillerne måler likt. Jeg vedder mye på at de ikke gjør det. Det kommer bare an på hva man ser på og hvor møyaktig man ser på det. At tre ulike Cd-spillere skal måle dønn likt ser jeg på som noe nær en umulighet da kretsene og komponentene brukt er ulike. Enten har gutta ikke vært nøyaktige nok, eller de har ikke sett på alle relevante parametere eller så har de for dårlig utstyr. Alle helt rimelige og plausible forklaringer som ikke krever at man forutsetter at det finnes en egen HiFi-fysikk hvor ukjente og mystiske fenomener forekommer.
Implisitt i svaret ditt ligger at alt av måleutstyr til bruk i audiosammenheng er pr i dag tilgjengelig for å kunne detektere alle forskjeller som det menneskelige øret kan oppfatte. Dette ble da tilgjengelig på et tidligere tidspunkt i historien.

Du tar feil her nb.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
achri-d skrev:
Espen R skrev:
Jeg har sagt dette mange ganger:
Det er ingenting mystisk. Hvis det er en forskjell, så kan den måles. Men vi besitter ikke disse måleinstrumentene i dag, i 2009. De er ikke utviklet ennå.
Her tror jeg du kan ta feil, det bør finnes gode nok måleinstrumenter tilgjengelig i dag - problemet er trolig feilaktig bruk, ikke adekvat testoppsett og feil måleparametre. Du kan evt lese om hva Professor Ivar Giever klarte å måle av kvante-effekter (nobelpris i fysikk). Derfor er det merkelig om den rette person med det rette utstyr og fortåelse ikke kan måle de forskjeller vi kan høre, og det i dag. Mvh.
Jeg snakker ikke her om utstyr som NASA og atomkraftverk råder over. Jeg snakker om utstyr som er allment tilgjengelig.
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Implisitt i svaret ditt ligger at alt av måleutstyr til bruk i audiosammenheng er pr i dag tilgjengelig for å kunne detektere alle forskjeller som det menneskelige øret kan oppfatte. Dette ble da tilgjengelig på et tidligere tidspunkt i historien.

Du tar feil her nb.
Nei, jeg påstår bare at spillerene garantert ikke måler helt likt. Kan du nevne to HiFi-komponeter som måler helt likt?
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Espen R skrev:
PS! Disse lydforskjeller som Karl hører mellom 9000ES (og 940QS) og SCD-1 og 777ES er veldig mye i samsvar hva jeg har lest andre har hørt.
Det som menes her er at SCD-1 og 777ES (som er ganske identiske) låter forskjellig fra 9000ES.
Målinger jeg har sett på Sony spillere har vært snor-rette. Regner med at ES modellene som er nevnt her også er ganske rette.
 
N

nb

Gjest
eldo472 skrev:
Det som menes her er at SCD-1 og 777ES (som er ganske identiske) låter forskjellig fra 9000ES.
Målinger jeg har sett på Sony spillere har vært snor-rette. Regner med at ES modellene som er nevnt her også er ganske rette.
Finnes det noen CD-spiller i salg som ikke har snorrett frekvensrespons?? Mitt Asus lydkort til 1300 kroner er noe slikt som -0.04 dB til +0.07 dB
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Jeg mener å ha lest at DAB-radioene har perfekt lyd. Dersom det kommer noe nytt nå må det nesten være bedre enn perfekt, dersom det skal være noen vits.
 
N

nb

Gjest
BT skrev:
Jeg mener å ha lest at DAB-radioene har perfekt lyd. Dersom det kommer noe nytt nå må det nesten være bedre enn perfekt, dersom det skal være noen vits.
Jeg har aldri lest noe sted at DAB har perfekt lyd, så det overrasker meg om du har sett dette noe sted. En eller annen gjøk kan muligens ha hevdet dette ett eller annet sted en gang, men de (store) begrensningene i formatet er velkjente og veldokumenterte. Eventuell overgang til DAB har fint lite med best mulig lydkvalitet å gjøre.

Kjapt fra Wikipedia:

<b>4 Benefits of DAB </b>
4.1 Improved end-user features
4.2 Lower cost
4.3 More stations
4.4 Reception quality
4.5 Less pirate interference
4.6 Variable bandwidth

<b>5 Criticisms of DAB </b>
5.1 Music radio stations broadcasting in mono
5.2 Reception quality
5.3 Signal delay
5.4 Coverage
5.5 Transmissions cost
5.6 Compatibility
5.7 Power requirements
5.8 Other criticism
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
nb skrev:
Espen R skrev:
Implisitt i svaret ditt ligger at alt av måleutstyr til bruk i audiosammenheng er pr i dag tilgjengelig for å kunne detektere alle forskjeller som det menneskelige øret kan oppfatte. Dette ble da tilgjengelig på et tidligere tidspunkt i historien.

Du tar feil her nb.
Nei, jeg påstår bare at spillerene garantert ikke måler helt likt. Kan du nevne to HiFi-komponeter som måler helt likt?
Her er vi enige.

Som jeg sa for et par dager siden, ingen HiFi-komponenter måler (eller låter) helt likt, selv ikke i samme produksjonsserie fordi det ikke er 0-toleranse på komponentkvalitet og sammensetning.

Hvis jeg på min rør-pre i en blindtest på lydlig grunnlag klarte å skille på om jeg brukte den medfølgende "kaffetrakterstrømkabelen" eller min egenproduserte på 10 kvmm, ville du da med sikkerhet si at du kunne måle dette på det signalet som går ut fra pre-amp og si hva som er hva?
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Hvis jeg på min rør-pre i en blindtest på lydlig grunnlag klarte å skille på om jeg brukte den medfølgende "kaffetrakterstrømkabelen" eller min egenproduserte på 10 kvmm, ville du da med sikkerhet si at du kunne måle dette på det signalet som går ut fra pre-amp og si hva som er hva?
Ja. Dvs ikke jeg personlig, men noen dertil egnet med dertil egnet utstyr er jeg 99,99% sikker på ville klart det greit.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
nb skrev:
Espen R skrev:
Hvis jeg på min rør-pre i en blindtest på lydlig grunnlag klarte å skille på om jeg brukte den medfølgende "kaffetrakterstrømkabelen" eller min egenproduserte på 10 kvmm, ville du da med sikkerhet si at du kunne måle dette på det signalet som går ut fra pre-amp og si hva som er hva?
Ja. Dvs ikke jeg personlig, men noen dertil egnet med dertil egnet utstyr er jeg 99,99% sikker på ville klart det greit.
Ok. Og da tar jeg også for gitt at dette er utstyr som audioutviklere normalt råder over i dag.
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Ok. Og da tar jeg også for gitt at dette er utstyr som audioutviklere normalt råder over i dag.
Rehsus har sikkert noe egnet liggende å slenge på jobben.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Hei!
Jeg har solgt effektforsterkeren min.
Vi får se hva som dukker opp av alternativer. Men jeg kommer ikke til å legge en avsindig masse penger i en ny, det er sikkert.

Men saken er den at jeg er hjemme i indre troms nå i helga og fikk lyst til å høre musikk over min svært eminente Vacuumstate modda Sony spiller. Så man tager hvad man haver. :)
Oppe på loftet og fant frem en liten Denon integrert forsterker på PMA-260 som min søster kjøpte ny hos klubben i 1992, kostet 1.750,- + et par Monitor Audio bokhyllehøyttalere kjøpt samtidig og kostet 1.800,- for paret i 1992.
Men i front stod min fullblods Sony med mine Whistler Coanda signalkabler med Bybeefiltre. Høyttalerkablene var metervare til kr 30,-

Hvordan spilte så dette?
Nei, det er ikke hai end lyd.
Nei, du ble ikke lurt til å tro at det var levende musikk i stua hvis du oppholdt deg i et tilstøtende rom.
Men, jeg ble nærmest sjokkert over hvor musikalsk, sammenhengende og fordømt riktig hver eneste plate låt. Jeg har spilt masse musikk i helga!

Da fikk man det bekreftet enda en gang: Å sette en super signalkilde i front av budgettkomponenter, da skjønner du hvor mye kvaliteten på utgangspunktet (signalkilden) har å si. Jeg gleder meg virkelig til å se målingene av Terra firma klokken når det blir tilgjengelig. Klokken alene skaper ingen lydnirvana, men er resten av spillere din up-there, ja da har du noe stort på gang. Forholdet mellom grunn- og overtoneområdet, PRaT, den ekstreme klarheten og renhten på lyden, alt dette skinner igjennom satt sammen med ekstrem budgettelektronikk.


Denon budgettforsterker på topp

På 90-tallet gjorde man alt i sin makt for å prøve å rette opp en digitallyd som man på et sjelelig nivå visste var alt annet en perfekt: grønne tusjpenner, discstabilisatorer, antistatmiddel på platene, demagnetisering osv. I ettertid kan det virke som desperate forsøk på å få gull av gråstein.
Endelig føler jeg at digital nå gir meg "perfekt" lyd. Jeg satset på digital signalkilde helt tilbake fra 1985 av, jeg valgte altså den digitale veien. Endelig føler jeg at jeg har fått betalt for dette valget. Analogt får bli i mitt neste liv. ;)


Du skal ikke ville det hele, du er kun en enkelt del
Du eier en verden i verden, den skal du gjøre hel
En eneste vei skal du velge og være identisk med den
De andre veier får vente, vi kommer alltid igjen
Vi kommer alltid igjen

Du skal ikke spare din møye, men ofre den nå og her
Det er nettopp endeligheten som gjør det alt sammen verdt
Det er nettopp nå du skal være, skal virke og gi deg hen
Det er uendeligheten, vi kommer aldri igjen
Vi kommer aldri igjen

En eneste vei skal du velge og være identisk med den
De andre veier får vente, vi kommer alltid igjen
Vi kommer aldri igjen

- Hermann Hesse
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg leste en test her om ett drev og en dac...
Ypsilon heter de visst.
Are we there yet? Tydeligvis ikke!!!
Det slutter aldri å forundre meg at kreative sinn kan forbedre ting, uansett hva som kom før dem!!!

Dude!!!! ;D
 
Topp Bunn