CD-lyden: Får vi nå endelig "perfect sound forever"?

R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Joda, mener jeg forstod. Men sitter med den kjente følelsen av hifi overkill. :eek:
Visnakker om syncpulser som brukes til diskrete oppgaver som overgår hva man trenger til audio med en faktor som tilsvarer min bankkonto i forhold til hva Madoff har sølt vekk. Digi er vanskelig!
Det som har vært diskutert i denne tråden er hvorvidt Modwrights klokke er bedre enn toppmodellene til Esoteric og dCS slik deres markedsføring tilsier. En ekstern klokkes funksjonalitets eneste oppgave er å generere et så nøyaktig klokkesignal som mulig.

Så begynner du å snakke om overkill?

God dag mann økseskaft!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.652
Allen Wright:
"Esoteric make a $15,000 (!) external clock, and while it has great
reviews, we believe they are going in the wrong direction—their
rubidium source may have stunning long term frequency accuracy,
but digital audio needs ultra-low short term jitter, not GPS satellite
long term frequency stability."
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.743
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
For å kjøre diskusjonen litt ut på viddene:
Er det opplest og vedtatt at det er viktigst å ha en uhyre nøyaktig klokke (les rubidium, cesium) , eller kan det være at det å synke klokkene i seg selv er vel så viktig?
Med andre ord, er det faktum at man har en dirigent viktigere enn om denne dirigenten dirigerer med metronomaktig nøyaktighet?
mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
Roysen, Roysen. Nederst på side en fremhever du Scarlatti som en langt bedre løsning. Og i pakt med trådens sjel refererer jeg til WDC427 som gir deg klokkepuls så det holder. Jeg skal ikke plassere en satellitt i geostasjonær bane med cm-presisjon. Eg ska' berre høyra musikk!

Merk forøvrig at enheten har separat strømforsyning og DC inn.
 
R

Roysen

Gjest
Du har nok mye rett i det tkr, men dersom man skal vurdere hvor god en klokke er isolert sett eller en klokke mot en annen. Hvordan skal man gjøre det?

Mvh
Roysen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.743
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Du har nok mye rett i det tkr, men dersom man skal vurdere hvor god en klokke er isolert sett eller en klokke mot en annen. Hvordan skal man gjøre det?

Mvh
Roysen
Jeg vet ikke, Roysen. Men iofs er det vel nokså irrelevant hvor nøyaktig klokken er hvis ikke nøyaktigheten har noe særlig innflytelse på hvor mye lydforbedring man får?
mvh
 
R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Roysen, Roysen. Nederst på side en fremhever du Scarlatti som en langt bedre løsning. Og i pakt med trådens sjel refererer jeg til WDC427 som gir deg klokkepuls så det holder. Jeg skal ikke plassere en satellitt i geostasjonær bane med cm-presisjon. Eg ska' berre høyra musikk!

Merk forøvrig at enheten har separat strømforsyning og DC inn.
Hvor har jeg skrevet at Scarlatti er en bedre løsning? Jeg har kun uttalt meg om Scarlatti klokken som en separat klokke vurdert mot andre separate klokker. I denne tråden sammenlignes det eksterne klokker i 100K klassen mot hverandre. Hvordan skal vi finne den beste uten å vurdere hvilken av de som gir det mest nøyaktige klokkesignalet helt uavhengig av hva du måtte mene om overkill?

Mvh
Roysen
 
V

vredensgnag

Gjest
Det mest spennende produktet i så måte synes jeg er dCS Scarlatti klokken som via antenne og satelitt kan hente ned verdensuret som er generert av verdens mest nøyaktige oscillator Caesium.

Mvh
Roysen
Vi bør vel ev. også spørre hvilken oppgave det er meningen at klokken skal løse? Og muligens burde man heller arbeide med å oppøve egen pitchfornemmelse innen man styrter avsted og bruker 100K på en overkill word clock ...

Her er et utrolig bra program for å øve opp sitt musikalske øre:

http://www.apptism.com/apps/karajan-r
http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?mt=8&id=284444548

Når det er på plass, er tiden inne for en riktig dyr digital metronom!
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.743
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Det mest spennende produktet i så måte synes jeg er dCS Scarlatti klokken som via antenne og satelitt kan hente ned verdensuret som er generert av verdens mest nøyaktige oscillator Caesium.

Mvh
Roysen
Vi bør vel ev. også spørre hvilken oppgave det er meningen at klokken skal løse? Og muligens burde man heller arbeide med å oppøve egen pitchfornemmelse innen man styrter avsted og bruker 100K på en overkill word clock ...

Her er et utrolig bra program for å øve opp sitt musikalske øre:

http://www.apptism.com/apps/karajan-r
http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?mt=8&id=284444548

Når det er på plass, er tiden inne for en riktig dyr digital metronom!
Hva mener du med pitchfornemmelse?
mvh
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
tkr skrev:
Er det opplest og vedtatt at det er viktigst å ha en uhyre nøyaktig klokke (les rubidium, cesium) , eller kan det være at det å synke klokkene i seg selv er vel så viktig?
Med andre ord, er det faktum at man har en dirigent viktigere enn om denne dirigenten dirigerer med metronomaktig nøyaktighet?
La oss se på det slik - anta drivverk, DAC og en klokke. Det er i hvert fall tre mulige plasseringer av klokken:

  • I DACen (på dac chip)
  • Bruk av ekstern klokke
  • I drivverk

Målemessig best resultat fås om klokken plasseres på dac-chipen. Dirigentens plassering er derfor med i ligningen og riktig plassering kan altså kompensere for evt dårligere klokke.

Har man fler enn to komponenter - som jeg har - tror jeg ekstern klokke er den eneste muligheten. Jeg har ikke sett DACer med mer enn en wordclock-utgang, men har man en klokke som aksepterer klokkesignal inn vil det vel være fornuftig å bruke signalet som dacen sender ut og så distribuere via klokken. I.e. synkronisere alle enheter til klokken i DACen. TKR - kan din klokke kjøre slik? Mvh.
 
R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Det mest spennende produktet i så måte synes jeg er dCS Scarlatti klokken som via antenne og satelitt kan hente ned verdensuret som er generert av verdens mest nøyaktige oscillator Caesium.

Mvh
Roysen
Vi bør vel ev. også spørre hvilken oppgave det er meningen at klokken skal løse? Og muligens burde man heller arbeide med å oppøve egen pitchfornemmelse innen man styrter avsted og bruker 100K på en overkill word clock ...

Her er et utrolig bra program for å øve opp sitt musikalske øre:

http://www.apptism.com/apps/karajan-r
http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?mt=8&id=284444548

Når det er på plass, er tiden inne for en riktig dyr digital metronom!
Har du lest denne trådens begynnelse? Den starter med en henvisning til et produkt som produsenten mener at er bedre enn et annet produkt fra en annen produsent. Diskusjonen videre går så på om dette kan stemme eller ikke.

Hva har da "hva du mener er godt nok" med saken å gjøre? Dersom det er prisen du henger deg opp i så kan jeg fortelle deg at begge produker er i omtrent samme prisklasse.

Du unnlot forresten å svare på spørsmålene mine.

PS! Hvor i sitatet ditt skriver jeg at Scarlatti er den beste løsningen?

Mvh
Roysen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.743
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
achri-d skrev:
Jeg har ikke sett DACer med mer enn en wordclock-utgang, men har man en klokke som aksepterer klokkesignal inn vil det vel være fornuftig å bruke signalet som dacen sender ut og så distribuere via klokken. TKR - kan din klokke kjøre slik? Mvh.
Hei,
Ja, Big Ben har også wordclock- inngang, og kan distribuere det mottatte klokkesignalet til andre komponenter. Har kjørt den konfigurasjonen, men fikk sporadisk noen digitale "klikk" når jeg brukte den slik.
Nå har jeg gått over til å trykke Big Bens klokkesignal på de andre komponentene. Dac 6 kan ikke motta eksternt klokkesignal gjennom bnc- koplingen, men jeg bruker klokkesignalet fra Big Ben til å synke DEQX, og klokkesignalet går derfra til Dac 6.
Jeg kan godt innrømme at jeg nok ikke er helt fortrolig med alle mulighetene her.
mvh
 
R

Roysen

Gjest
tkr skrev:
Roysen skrev:
Du har nok mye rett i det tkr, men dersom man skal vurdere hvor god en klokke er isolert sett eller en klokke mot en annen. Hvordan skal man gjøre det?

Mvh
Roysen
Jeg vet ikke, Roysen. Men iofs er det vel nokså irrelevant hvor nøyaktig klokken er hvis ikke nøyaktigheten har noe særlig innflytelse på hvor mye lydforbedring man får?
mvh
Det er jeg enig med deg i, men det vet vi vel egentlig ikke og for det andre var det ikke dette denne trådens diskusjon hadde som grunnlag. Her var det en påstand fra en produsent om at deres produkt (en separat klokke) er bedre enn et annet produkt (en annen speparat klokke). Jeg hadde mine tvil. Hvordan skal vi kunne finne ut av det da dersom vi er på utkikk etter en speparat klokke og vil vite hvilken som er best dersom man ikke skal ta hensyn til dens nøyaktighet?

Mvh
Roysen
 
V

vredensgnag

Gjest
tkr skrev:
vredensgnag skrev:
Det mest spennende produktet i så måte synes jeg er dCS Scarlatti klokken som via antenne og satelitt kan hente ned verdensuret som er generert av verdens mest nøyaktige oscillator Caesium.

Mvh
Roysen
Vi bør vel ev. også spørre hvilken oppgave det er meningen at klokken skal løse? Og muligens burde man heller arbeide med å oppøve egen pitchfornemmelse innen man styrter avsted og bruker 100K på en overkill word clock ...

Her er et utrolig bra program for å øve opp sitt musikalske øre:

http://www.apptism.com/apps/karajan-r
http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?mt=8&id=284444548

Når det er på plass, er tiden inne for en riktig dyr digital metronom!
Hva mener du med pitchfornemmelse?
mvh
Jeg er klar over at det ikke er pitch-fordreining man unngår ved bruk av klokker, men derfor også mitt lille innspill.
Kanskje får man langt mer ut av å oppøve sitt musikalske øre til å høre hva som skjer i musikken, enn ved å bekymre seg om hva man skal gjøre for å synkronisere avspillingen med et atomurs presisjon. Se, for eksempel, på Vidar P, som får stor glede ut av å lytte til riktig gamle og slitne innspillinger, fordi han hører hva musikerne gjør på en helt annen måte enn hva tilfellet er for en med et utrent øre.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Jeg er klar over at det ikke er pitch-fordreining man unngår ved bruk av klokker, men derfor også mitt lille innspill.
Kanskje får man langt mer ut av å oppøve sitt musikalske øre til å høre hva som skjer i musikken, enn ved å bekymre seg om hva man skal gjøre for å synkronisere avspillingen med et atomurs presisjon. Se, for eksempel, på Vidar P, som får stor glede ut av å lytte til riktig gamle og slitne innspillinger, fordi han hører hva musikerne gjør på en helt annen måte enn hva tilfellet er for en med et utrent øre.
I det ene øyeblikket er to ulike klokker tilsynelatende tekniske identiske, og den ene er bedre kjøp pga. lav pris. I neste øyeblikk blir det påvist tekniske forskjeller, men dette er da kun overkill. Til slutt så er ikke klokking så viktig likevel, og det er bedre å trene opp øret sitt.

Er vi ikke nå litt utenfor tema?

Mvh
Høvdingen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.743
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Det er jeg enig med deg i, men det vet vi vel egentlig ikke og for det andre var det ikke dette denne trådens diskusjon hadde som grunnlag. Her var det en påstand fra en produsent om at deres produkt (en separat klokke) er bedre enn et annet produkt (en annen speparat klokke). Jeg hadde mine tvil. Hvordan skal vi kunne finne ut av det da dersom vi er på utkikk etter en speparat klokke og vil vite hvilken som er best dersom man ikke skal ta hensyn til dens nøyaktighet?

Mvh
Roysen
Vel,
Eventuelt kunne jo f.eks. brukervennlighet, alternative tilslutningsmuligheter og tilleggsfunksjoner også spille en rolle. Jeg må bare presisere at jeg er helt i uvissa når det gjelder betydningen av presisjon...kunne godt tenke meg å finne det ut!
Hvis noen har en ultrapresis klokke å låne ut, kunne jeg gjerne arrangere en Lydlaugkveld og teste den ut mot Big Ben.
mvh
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Mener du her at Roysen ikke har ett trent øre, vredensgang?

McLaren
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.471
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
vredensgnag skrev:
tkr skrev:
vredensgnag skrev:
Det mest spennende produktet i så måte synes jeg er dCS Scarlatti klokken som via antenne og satelitt kan hente ned verdensuret som er generert av verdens mest nøyaktige oscillator Caesium.

Mvh
Roysen
Vi bør vel ev. også spørre hvilken oppgave det er meningen at klokken skal løse? Og muligens burde man heller arbeide med å oppøve egen pitchfornemmelse innen man styrter avsted og bruker 100K på en overkill word clock ...

Her er et utrolig bra program for å øve opp sitt musikalske øre:

http://www.apptism.com/apps/karajan-r
http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?mt=8&id=284444548

Når det er på plass, er tiden inne for en riktig dyr digital metronom!
Hva mener du med pitchfornemmelse?
mvh
Jeg er klar over at det ikke er pitch-fordreining man unngår ved bruk av klokker, men derfor også mitt lille innspill.
Kanskje får man langt mer ut av å oppøve sitt musikalske øre til å høre hva som skjer i musikken, enn ved å bekymre seg om hva man skal gjøre for å synkronisere avspillingen med et atomurs presisjon. Se, for eksempel, på Vidar P, som får stor glede ut av å lytte til riktig gamle og slitne innspillinger, fordi han hører hva musikerne gjør på en helt annen måte enn hva tilfellet er for en med et utrent øre.
Nå har det blitt mye rart her......
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
1-0 til Roysen over Vreden!
 
R

Roysen

Gjest
tkr skrev:
Roysen skrev:
Det er jeg enig med deg i, men det vet vi vel egentlig ikke og for det andre var det ikke dette denne trådens diskusjon hadde som grunnlag. Her var det en påstand fra en produsent om at deres produkt (en separat klokke) er bedre enn et annet produkt (en annen speparat klokke). Jeg hadde mine tvil. Hvordan skal vi kunne finne ut av det da dersom vi er på utkikk etter en speparat klokke og vil vite hvilken som er best dersom man ikke skal ta hensyn til dens nøyaktighet?

Mvh
Roysen
Vel,
Eventuelt kunne jo f.eks. brukervennlighet, alternative tilslutningsmuligheter og tilleggsfunksjoner også spille en rolle. Jeg må bare presisere at jeg er helt i uvissa når det gjelder betydningen av presisjon...kunne godt tenke meg å finne det ut!
Hvis noen har en ultrapresis klokke å låne ut, kunne jeg gjerne arrangere en Lydlaugkveld og teste den ut mot Big Ben.
mvh
Dette er jeg helt enig i tkr. Når man har behov for spesielle funksjoner eller tilkoblingsmuligheter vil nok dette overveie de ytterst små nøyaktighetsmarginene med hensyn på hva en bør velge. Det gjelder også brukervennlighet. Jeg vil imidlertid mene at den funksjonen Scarlatti og så vidt jeg da skjønner Big Ben har ved at de kan slaves fra en ekstern klokke med høyere presisjon er en slik funksjon som i mine øyne ville gitt produktet en + i magen.

Mvh
Roysen
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
jeg mener og huske at forrige generasjon drivverk fra dcs også hadde denne muligheten ved gps styrt ekstern klokke.

Mulig det var up sampleren Purcell.

McLaren
 
V

vredensgnag

Gjest
Høvdingen skrev:
vredensgnag skrev:
Jeg er klar over at det ikke er pitch-fordreining man unngår ved bruk av klokker, men derfor også mitt lille innspill.
Kanskje får man langt mer ut av å oppøve sitt musikalske øre til å høre hva som skjer i musikken, enn ved å bekymre seg om hva man skal gjøre for å synkronisere avspillingen med et atomurs presisjon. Se, for eksempel, på Vidar P, som får stor glede ut av å lytte til riktig gamle og slitne innspillinger, fordi han hører hva musikerne gjør på en helt annen måte enn hva tilfellet er for en med et utrent øre.
I det ene øyeblikket er to ulike klokker tilsynelatende tekniske identiske, og den ene er bedre kjøp pga. lav pris. I neste øyeblikk blir det påvist tekniske forskjeller, men dette er da kun overkill. Til slutt så er ikke klokking så viktig likevel, og det er bedre å trene opp øret sitt.

Er vi ikke nå litt utenfor tema?

Mvh
Høvdingen
Så ikke denne før nå. Kunne garantert vært langt mer elegant med mine bidrag.

For å være konstruktiv.

1. Det er gjennomført ulike tester som viser at det er forskjell på Word Clocks, så her må det matches. Fullstendig seriøs nå. Så vil anbefale at man prøver ulike, og velger den som gir et lydbilde man liker. Her er ett eksempel på forskjeller, i en meget seriøs test: http://www.rolandvs2480.net/wctests.htm
Det er ikke gitt at ekstern synkronisering til, f.eks. GPS eller verdensuret vil gi en lyd man liker, selv om man kan bruke dette som en universell referanse.

2. Merk forøvrig i samme test at det langt fra er enighet produsenter imellom om hvordan man måler jitter, så sørg for at ev. sammenligninger bruker samme mål.

3. Ulike Word Clocks vil ha ulike egenskaper. Symmetricon er velkjente for sine presisjonsklokker, med mengder av ulike tilkoblingsmuligheter. Om money's no object, så vil deres toppmodell være velegnet for å hente ned GPS-puls, for eksempel - kobl den til dCS Scarlatti, og presto.

4. Siden man som regel går ut ifra at klokker til audiobruk vil gi et ens referansebidrag, men tester viser at dette ikke stemmer, så står man overfor en utfordring: hvilken skal man gå for? Som nevnt i testen jeg har linket:

The results were surprising in many ways. First, it was amazing how different the clock source could make the converters sound and how easy it was to hear these differences! These were so dramatic that we had other engineers who were in the building listen and they too were amazed.
Derfor kan man vurdere hva annet man eventuelt kan ta seg til som vil øke musikkgleden, og det å øve opp gehøret kan ha noe for seg, det kan alltids bli bedre. Kombinert med en topp klokke har man å gjøre med det beste av to verdener!
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
GPS...atom-ur...bla-bla...
Spilleren/Dac'en trenger ikke å vite tiden...
Det er heller ikke viktig at klokka er nøyaktig ned til 0,0xx Hz
Det som teller litt, er at den er stabil.

Arne K
 
V

vredensgnag

Gjest
I fremtiden blir det lett å se hvor det bor en ekte HiFi-entusiast.

 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Er det ikke egentlig slik at i det øyeblikket at over nevnte problemer med jitter og feilklokking faktisk høres,så er det andre store problemer knyttet til den aktuelle spilleren som er vel så viktige å gjøre noe med-tro..?
mvh Rune :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.743
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Rune.U skrev:
Er det ikke egentlig slik at i det øyeblikket at over nevnte problemer med jitter og feilklokking faktisk høres,så er det andre store problemer knyttet til den aktuelle spilleren som er vel så viktige å gjøre noe med-tro..?
mvh Rune :)
Det er vel ikke særlig vits i å reklokke en cd- spiller, selv om det sikkert kan hjelpe av og til.
En masterklokke er vel egentlig ikke fornuftig før en har flere digitale komponenter som en ønsker å koordinere.
mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.779
Antall liker
21.671
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
...og overføringen er av typen SPDIF og AES/EBU, ikke sant?
Ekstern klokkeboks der overføringen er Ethernet har like mye for seg som til en integrert CD-spiller slik jeg forstår det, dvs normalt intet.
 
R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
...og overføringen er av typen SPDIF og AES/EBU, ikke sant?
Ekstern klokkeboks der overføringen er Ethernet har like mye for seg som til en integrert CD-spiller slik jeg forstår det, dvs normalt intet.
Er klokkesignalet begravet i datasignalet ved Ethernet overføringen også tilsvarende Redbook? Jeg ville tro at dersom klokken ikke overføres separat, vil klokke/jitter problematikken være identisk selv om overføringen er av type Ethernet siden denne problematikken er relatert til synkroniseringen av klokkene i systemet og ikke til selve signal overføringen? Så dersom klokken i PC ikke er synkronisert med klokken i DACen er vi like langt selv om overføringen de to i mellom er av type Ethernet?

Mvh
Roysen
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.483
Antall liker
3.605
Sted
Sunnmøre
Roysen skrev:
Er klokkesignalet begravet i datasignalet ved Ethernet overføringen også tilsvarende Redbook? Jeg ville tro at dersom klokken ikke overføres separat, vil klokke/jitter problematikken være identisk selv om overføringen er av type Ethernet siden denne problematikken er relatert til synkroniseringen av klokkene i systemet og ikke til selve signal overføringen? Så dersom klokken i PC ikke er synkronisert med klokken i DACen er vi like langt selv om overføringen de to i mellom er av type Ethernet?
Eg kan veldig lite om klokker, men det er vel ikkje vanleg å senda "klokka" data over Ethernet (iallfall ikkje TCP/IP) i det heile? SB, til dømes, streamer vel WAV, FLAC eller MP3 og lagar PCM-signalet etter at han har fått fila?

(EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_over_Ethernet)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Tønnes!

Du bruker jo bare 4 av de 6 kanalene på EMM LABS.
EMM LABS henter også klokkesignale fra AES/EBU input på kanale 1/2.

Jeg vil tro ( og i denne setningen så ligger det at jeg ikke tar ansvar for noe av det du prøver på...! ;-) ) at du skulle kunne koble Big Ben via AES/EBU ïnn på inngang 1/2 på EMM LABS. Da vil den hente klokkesignal som referanse derifra (selv om Big Ben ikke vil sende noe lyd). Så kan du koble DEQX på kanal 2/3 og 5/6 - på denne måten vil både DEQX og EMM LABS ha samme klokkereferanse...hvis Big Ben kan gi word clock outpu på AES EBU da...

Ellers var jo denne både spennende og oppløftende (!!) i en tid da man tilsynelatende ikke hører forskjell på noe digitalt
The results were surprising in many ways. First, it was amazing how different the clock source could make the converters sound and how easy it was to hear these differences! These were so dramatic that we had other engineers who were in the building listen and they too were amazed.


Mvh
OMF
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.779
Antall liker
21.671
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Valentino skrev:
...og overføringen er av typen SPDIF og AES/EBU, ikke sant?
Ekstern klokkeboks der overføringen er Ethernet har like mye for seg som til en integrert CD-spiller slik jeg forstår det, dvs normalt intet.
Er klokkesignalet begravet i datasignalet ved Ethernet overføringen også tilsvarende Redbook? Jeg ville tro at dersom klokken ikke overføres separat, vil klokke/jitter problematikken være identisk selv om overføringen er av type Ethernet siden denne problematikken er relatert til synkroniseringen av klokkene i systemet og ikke til selve signal overføringen? Så dersom klokken i PC ikke er synkronisert med klokken i DACen er vi like langt selv om overføringen de to i mellom er av type Ethernet?

Mvh
Roysen
Jeg tror det er riktig å se ethernetoverføringen og konvertering(inkl klokkeproblematikk) adskilt.
(Det er iofs. interressant at Logitech Transporter har bedre jitterytelse ved ethernet- enn ved SPDIFmottak i følge Atkinsons målinger i Stereophile. Han presterer å kalle dem state of the art også om jeg ikke husker helt feil.)
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.483
Antall liker
3.605
Sted
Sunnmøre
Valentino skrev:
Jeg tror det er riktig å se ethernetoverføringen og konvertering(inkl klokkeproblematikk) adskilt.
Når du seier Ethernet, så meiner du TCP el. TCP/IP, ikkje sant? Det ser ut som om det er ein del standardar som bruker Ethernet-teknologien til å overføra data på ein måte som er meir samanliknbart med AES/EBU og S/PDIF (jf. http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_over_Ethernet).
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.743
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
OMF skrev:
Hei Tønnes!

Du bruker jo bare 4 av de 6 kanalene på EMM LABS.
EMM LABS henter også klokkesignale fra AES/EBU input på kanale 1/2.

Jeg vil tro ( og i denne setningen så ligger det at jeg ikke tar ansvar for noe av det du prøver på...! ;-) ) at du skulle kunne koble Big Ben via AES/EBU ïnn på inngang 1/2 på EMM LABS. Da vil den hente klokkesignal som referanse derifra (selv om Big Ben ikke vil sende noe lyd). Så kan du koble DEQX på kanal 2/3 og 5/6 - på denne måten vil både DEQX og EMM LABS ha samme klokkereferanse...hvis Big Ben kan gi word clock outpu på AES EBU da...

Ellers var jo denne både spennende og oppløftende (!!) i en tid da man tilsynelatende ikke hører forskjell på noe digitalt
The results were surprising in many ways. First, it was amazing how different the clock source could make the converters sound and how easy it was to hear these differences! These were so dramatic that we had other engineers who were in the building listen and they too were amazed.


Mvh
OMF
Hei,
Vel, jeg har prøvd meg på flere løsninger:
1) Har brukt klokkesignalet i Dac 6 som referanse og sendt det ut til Big Ben, som så har fordelt det videre til Rosetta og CDSD via Bnc, og til DEQX via AES/EBU (DEQX har vært innstilt på "External Clock"). Jeg har gått ut ifra at det fra DEQX har gått videre til Dac 6 over AES/EBU- kontakten (Dac 6 har da vært innstilt på "Internal Clock").
2) Har brukt Big Ben som masterklokke. Signalet fordelt slik beskrevet på 1), men har hatt Dac 6 innstilt på "External clock". Problemet er at Dac 6 ikke godtar noe signal inn via BNC. For å gjøre det ekstra komplisert har DEQX ingen Bnc- klokkeinngang, men derimot AES/EBU... Jeg har mailet med EmmLabs om muligheten for å gjøre det slik du skisserte, men fikk "goddag mann økseskaft" til svar.
Har mye å lære :p
mvh
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.483
Antall liker
3.605
Sted
Sunnmøre
achri-d skrev:
Slimdevices (og sikkert mange andre) tillater standard lan-kabel, krysset lan-kabel og trådløs overføring av audio-signaler fra PC til f eks Transporter. Dermed er per definisjon et klokkesignal med i overføringen. Videre så skrives det at Stereophile målte lavere jitter verdier i lan enn s/pdif. Jeg antar at lan - som usb - er isokron noe som gjør at mottaker - Transporter - kan regne ut tilstrekkelig buffer, buffre og så reklokke og på den måten oppnå bedre - dvs lavere - jitter verdier enn over s/pdif som ikke er isokron. Mvh.
Det er vel ikkje overføringsmediet (kabel eller trådlaust) som er avgjerande, men protokollen (TCP/IP. Dessutan implementert vha brevdue). Kva slags klokkesignal ligg i pakkene slimserver sender til boksen anna enn timestamp (for å sikra at dei vert spelte i rett rekkjefølgje)?

(Poenget mitt er at TCP/IP er designa for heilt andre ting enn sanntidsoverføring, og derfor må ein bufra uansett. Ein kan jo til og med risikera at pakkene kjem hultert i bulter).
 
V

vredensgnag

Gjest
OMF skrev:
Ellers var jo denne både spennende og oppløftende (!!) i en tid da man tilsynelatende ikke hører forskjell på noe digitalt
The results were surprising in many ways. First, it was amazing how different the clock source could make the converters sound and how easy it was to hear these differences! These were so dramatic that we had other engineers who were in the building listen and they too were amazed.


Mvh
OMF
Absolutt verdt å ta med i notatboken, men også verdt å huske at det var klokkingen som var ulik, og ikke selve datasignalet. Så slik sett kan man muligens spørre om det har noen hensikt å reklokke digitale audiosignaler, dersom resultatet snarere enn å være en tilnærming til en ideell sannhet blir en variabel forvrengning av denne?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.779
Antall liker
21.671
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva som enn er: Jeg liker en presis metronom.

Hey! Gode gamle Ludwig van kunne sagt det der! ;D
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.483
Antall liker
3.605
Sted
Sunnmøre
vredensgnag skrev:
Absolutt verdt å ta med i notatboken, men også verdt å huske at det var klokkingen som var ulik, og ikke selve datasignalet. Så slik sett kan man muligens spørre om det har noen hensikt å reklokke digitale audiosignaler, dersom resultatet snarere enn å være en tilnærming til en ideell sannhet blir en variabel forvrengning av denne?
No skjønar eg fint lite her. Ikkje eigentleg etter innlegget ditt, vredensgnag, men etter denne diskusjonen om klokker.

Altså: I dataformatet i seg sjølv (td. WAV-fila) ligg det ingen klokkeinformasjon, anna enn ei forventning om å at det skal lesast inn ein sample i DAC-en kvar 1/44'100 sekund.

Eg skjønar at DAC-en bør operera så nært dette som råd, altså ha eit urverk som går så jamt som råd, med tilstrekkeleg oppløysing. Det eg ikkje skjønar, er kvifor så kostbart utstyr som det er snakk om her, må ha data inn presist så-og-så fort, og ikkje heller kan ha eit FIFO-buffer data kan lesast kontrollert frå? For meg framstår det som verkeleg ubehjelpeleg systemdesign.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.779
Antall liker
21.671
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvilke protokoller bruker SD?

Spørsmålet stilt på en annen måte: Er det overhodet noe poeng i å diskutere jitter (for det er j-ordet som ligger bak her) når datapakker overføres til Transporter over WiFi/Ethernet?
 
Topp Bunn