Høvdingen skrev:
vredensgnag skrev:
Jeg er klar over at det ikke er pitch-fordreining man unngår ved bruk av klokker, men derfor også mitt lille innspill.
Kanskje får man langt mer ut av å oppøve sitt musikalske øre til å høre hva som skjer i musikken, enn ved å bekymre seg om hva man skal gjøre for å synkronisere avspillingen med et atomurs presisjon. Se, for eksempel, på Vidar P, som får stor glede ut av å lytte til riktig gamle og slitne innspillinger, fordi han hører hva musikerne gjør på en helt annen måte enn hva tilfellet er for en med et utrent øre.
I det ene øyeblikket er to ulike klokker tilsynelatende tekniske identiske, og den ene er bedre kjøp pga. lav pris. I neste øyeblikk blir det påvist tekniske forskjeller, men dette er da kun overkill. Til slutt så er ikke klokking så viktig likevel, og det er bedre å trene opp øret sitt.
Er vi ikke nå litt utenfor tema?
Mvh
Høvdingen
Så ikke denne før nå. Kunne garantert vært langt mer elegant med mine bidrag.
For å være konstruktiv.
1. Det er gjennomført ulike tester som viser at det er forskjell på Word Clocks, så her må det matches. Fullstendig seriøs nå. Så vil anbefale at man prøver ulike, og velger den som gir et lydbilde man liker. Her er ett eksempel på forskjeller, i en meget seriøs test:
http://www.rolandvs2480.net/wctests.htm
Det er ikke gitt at ekstern synkronisering til, f.eks. GPS eller verdensuret vil gi en lyd man liker, selv om man kan bruke dette som en universell referanse.
2. Merk forøvrig i samme test at det langt fra er enighet produsenter imellom om hvordan man måler jitter, så sørg for at ev. sammenligninger bruker samme mål.
3. Ulike Word Clocks vil ha ulike egenskaper. Symmetricon er velkjente for sine presisjonsklokker, med mengder av ulike tilkoblingsmuligheter. Om money's no object, så vil deres toppmodell være velegnet for å hente ned GPS-puls, for eksempel - kobl den til dCS Scarlatti, og presto.
4. Siden man som regel går ut ifra at klokker til audiobruk vil gi et ens referansebidrag, men tester viser at dette ikke stemmer, så står man overfor en utfordring: hvilken skal man gå for? Som nevnt i testen jeg har linket:
The results were surprising in many ways. First, it was amazing how different the clock source could make the converters sound and how easy it was to hear these differences! These were so dramatic that we had other engineers who were in the building listen and they too were amazed.
Derfor kan man vurdere hva annet man eventuelt kan ta seg til som vil øke musikkgleden, og det å øve opp gehøret kan ha noe for seg, det kan alltids bli bedre. Kombinert med en topp klokke har man å gjøre med det beste av to verdener!