M
Morpheus
Gjest
Synes dette er en interessant tråd. Akkurat passe drama og ny kunnskap på et område jeg er litt svak på.
Hei vagstol.vagstol skrev:No skjønar eg fint lite her. Ikkje eigentleg etter innlegget ditt, vredensgnag, men etter denne diskusjonen om klokker.vredensgnag skrev:Absolutt verdt å ta med i notatboken, men også verdt å huske at det var klokkingen som var ulik, og ikke selve datasignalet. Så slik sett kan man muligens spørre om det har noen hensikt å reklokke digitale audiosignaler, dersom resultatet snarere enn å være en tilnærming til en ideell sannhet blir en variabel forvrengning av denne?
Altså: I dataformatet i seg sjølv (td. WAV-fila) ligg det ingen klokkeinformasjon, anna enn ei forventning om å at det skal lesast inn ein sample i DAC-en kvar 1/44'100 sekund.
Eg skjønar at DAC-en bør operera så nært dette som råd, altså ha eit urverk som går så jamt som råd, med tilstrekkeleg oppløysing. Det eg ikkje skjønar, er kvifor så kostbart utstyr som det er snakk om her, må ha data inn presist så-og-så fort, og ikkje heller kan ha eit FIFO-buffer data kan lesast kontrollert frå? For meg framstår det som verkeleg ubehjelpeleg systemdesign.
... to get rid of jitter. Ord det også er verdt å skrive inn i notatboken. I dagens kretser er det innebygd.(the unit) is built around an Analog Devices AD1896 192kHz Stereo Asynchronous Sample Rate Converter, a "screaming gizmo," as Hertsens says, "that upconverts digital signals into an ultra-high-speed, high-resolution digital signal without relying on the incoming clock, and then downconverts it into the slower 192kHz word stream while interpolating (to get rid of the 'digital' haze) and reclocking (to get rid of jitter) before sending the data off to the DACs."
Sakset fra Word clock tests, Roland Tech Help Website:Valentino skrev:Okay. Saklig spørsmål:
Hvilket jitternivå har f.eks* en Apogee Rosetta på utgangen uten Big Ben-klokke (med DEQX 2.6 som kilde), og hvilket nivå har jitterindusert forvrengning i så tilfelle? Og med Big Ben?
*Evt. en eller flere andre komboer.
Nytt nettfilter. GratulererEspen R skrev:Tar vi av lokket og titter ned i strømforsyningsdelen kan der sees en liten metallbox som ikke har vært der tidligere..
PS! Linoljesølet er Allen Wright ikke ansvarlig for! ME !! Kan tenke meg at "Duelund_support" nå blir varm om hjertet.. ;D
Den kommer!pedal skrev:Det blir spennende å høre hva all denne audiofile tweakingen gjør med lyden. Ser fram til lytterapporten!
Det første jeg leser på forumet:Parelius skrev:På Hydrogenaudio snakkes det også om hva Dr. Kunchur sier.
Artig at det innfridde! Hva er den omtrentlige kostnaden hvis man skal gjøre deg etter? -Altså kjøpe en "adekvat" Sony SACD spiller og betale for tilsvarende oppgraderinger?Espen R skrev:
Da har spilleren spilt i drøye 2 døgn.
Fra før av var jeg svært godt fornøyd med lyden på både CD og SACD. For å si det sånn...jeg har hatt et veldig kjært forhold til min Sony spiller. Denne kjærligheten blir nok ikke å avta med det første.
Lyden har nå en helt ekstrem grad av klarhet, renhet og transparens. Det er som du har pusset vinduene for bedre sikt. Faktisk av og til så føles det som du har fjernet vinduet, du lytter rett inn i opptaksrommet.
PRaT (pace, pitch, rythm and timing) har gjort et markant byks fremover. Det er nå en sinnsyk hurtighet og rytmikk i musikken. Dette er bare så totalt motsatt som min første CD-spiller fra 1985 hvor det var bortimot umulig å "forstå" musikken fordi det føltes som om det spilte "under vannet".
Hele lydbildet er dessuten veldig tight og stramt. Alt starter og stopper pronto.
Lyden har en veldig distinkt karakter. f.eks er det nå lettere å stemmegjenkjenne ulike stemmer i et kor, eller at hvert instrument nå fremstår med større grad av distinkt egenlyd.
Artikulasjonen i bassen går veldig dypt, fasinerende å høre på. Lufta og rommet antar uhørte dimensjoner, hvis innspillinga er av en slik kaliber. F.eks at akustikken på DSD sjiktet av innspillinga til Rebecca Pidgeon "spanish harlem" passerte både vegger og tak.
Hva som er årsak til hva av denne lydsaligheten, Level 6 eller Level 7 oppgraderinga, det er vanskelig å fastslå. Men felles for begge disse modifikasjonene er at PRaT blir vesentlig forbedret, etter hva jeg leser på nettet.
Gjett om jeg er strålende fornøyd!
Petter, det innfridde til de grader. Spilleren er et utrolig transparent vindu til musikken. Når man får fjernet en type støy (man ikke visste var tilstede) da kommer musikken til live på en hittil uhørt realistisk måte.pedal skrev:Artig at det innfridde! Hva er den omtrentlige kostnaden hvis man skal gjøre deg etter? -Altså kjøpe en "adekvat" Sony SACD spiller og betale for tilsvarende oppgraderinger?Espen R skrev:
Da har spilleren spilt i drøye 2 døgn.
Fra før av var jeg svært godt fornøyd med lyden på både CD og SACD. For å si det sånn...jeg har hatt et veldig kjært forhold til min Sony spiller. Denne kjærligheten blir nok ikke å avta med det første.
Lyden har nå en helt ekstrem grad av klarhet, renhet og transparens. Det er som du har pusset vinduene for bedre sikt. Faktisk av og til så føles det som du har fjernet vinduet, du lytter rett inn i opptaksrommet.
PRaT (pace, pitch, rythm and timing) har gjort et markant byks fremover. Det er nå en sinnsyk hurtighet og rytmikk i musikken. Dette er bare så totalt motsatt som min første CD-spiller fra 1985 hvor det var bortimot umulig å "forstå" musikken fordi det føltes som om det spilte "under vannet".
Hele lydbildet er dessuten veldig tight og stramt. Alt starter og stopper pronto.
Lyden har en veldig distinkt karakter. f.eks er det nå lettere å stemmegjenkjenne ulike stemmer i et kor, eller at hvert instrument nå fremstår med større grad av distinkt egenlyd.
Artikulasjonen i bassen går veldig dypt, fasinerende å høre på. Lufta og rommet antar uhørte dimensjoner, hvis innspillinga er av en slik kaliber. F.eks at akustikken på DSD sjiktet av innspillinga til Rebecca Pidgeon "spanish harlem" passerte både vegger og tak.
Hva som er årsak til hva av denne lydsaligheten, Level 6 eller Level 7 oppgraderinga, det er vanskelig å fastslå. Men felles for begge disse modifikasjonene er at PRaT blir vesentlig forbedret, etter hva jeg leser på nettet.
Gjett om jeg er strålende fornøyd!
Hei!digiman skrev:Er veldig spent på mulighentene som ligger i Sony sitt nyeste SACD spiller 5400ES. Det er foreløpig den beste CD spiller jeg har hatt i eie. Og det har vært en del spillere gjennom årene :-\ Den erstattet en Meridian av god kaliber.
Noen mener at 5400ES låter på grensen til over analytisk og for HI-FI korrekt.
Mulig at modifisering kan endre noen av de egenskapene? Eller beholde de og gi kanskje litt mere musikalske verdier?
Hei!RoKo skrev:Hepp!
Er for tiden i Grimstad, og har med meg min XA5400ES.
Dersom Espen R bor i "grei" nærhet, kunne vi kanskje kommet innom for en sammenlikning?
Det var netopp på bakgrunn av dette at jeg nylig kjøpte spilleren. Bevares den låter blandt det beste jeg har hørt på riktig side av 50k.Det er vel heller ikke uten grunn at jeg har sett den bli brukt som kilde i anlegg som koster 10-15x spilleren selv. Setter samtidig en liten tankevekker rundt teorien om kilde først ;D For min del synes jeg gevinsten med og bruke 50k +++ på en mere «Hi-Fi» anerkjent cd-spiller meningsløs. Gevinsten blir for liten.Espen R skrev:Hei!digiman skrev:Er veldig spent på mulighentene som ligger i Sony sitt nyeste SACD spiller 5400ES. Det er foreløpig den beste CD spiller jeg har hatt i eie. Og det har vært en del spillere gjennom årene :-\ Den erstattet en Meridian av god kaliber.
Noen mener at 5400ES låter på grensen til over analytisk og for HI-FI korrekt.
Mulig at modifisering kan endre noen av de egenskapene? Eller beholde de og gi kanskje litt mere musikalske verdier?
Digitaseksjonen på din spiller er sikkert svært god. Men det står nok noen OP-amper i analogdelen som ikke er av helt audiofil kvalitet. Allen Wright driver nå og utvikler en ny analogdel til 5400. Hvis jeg var deg hadde jeg ventet til denne var ferdig utviklet og lest brukeranmeldelser på nett. Selvfølge bestiller du en Terra Firma klokke samtidig.
Ting utvikler segEspen R skrev:Det første jeg leser på forumet:Parelius skrev:På Hydrogenaudio snakkes det også om hva Dr. Kunchur sier.
"Well, I guess what we can conclude from Prof. Kunchur's research is that indeed, you might need 400 kHz to digitally represent a 7-kHz square wave transparently."
Gjett hvem som sa dette for 20 år siden..?? joda, Tim de Paravicini (E.A.R.)
Ja, ting utvikler seg videre..Parelius skrev:Ting utvikler segEspen R skrev:Det første jeg leser på forumet:Parelius skrev:På Hydrogenaudio snakkes det også om hva Dr. Kunchur sier.
"Well, I guess what we can conclude from Prof. Kunchur's research is that indeed, you might need 400 kHz to digitally represent a 7-kHz square wave transparently."
Gjett hvem som sa dette for 20 år siden..?? joda, Tim de Paravicini (E.A.R.)
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?s=&showtopic=73598&view=findpost&p=648531