CD-lyden: Får vi nå endelig "perfect sound forever"?

M

Morpheus

Gjest
Synes dette er en interessant tråd. Akkurat passe drama og ny kunnskap på et område jeg er litt svak på.
 
V

vredensgnag

Gjest
vagstol skrev:
vredensgnag skrev:
Absolutt verdt å ta med i notatboken, men også verdt å huske at det var klokkingen som var ulik, og ikke selve datasignalet. Så slik sett kan man muligens spørre om det har noen hensikt å reklokke digitale audiosignaler, dersom resultatet snarere enn å være en tilnærming til en ideell sannhet blir en variabel forvrengning av denne?
No skjønar eg fint lite her. Ikkje eigentleg etter innlegget ditt, vredensgnag, men etter denne diskusjonen om klokker.

Altså: I dataformatet i seg sjølv (td. WAV-fila) ligg det ingen klokkeinformasjon, anna enn ei forventning om å at det skal lesast inn ein sample i DAC-en kvar 1/44'100 sekund.

Eg skjønar at DAC-en bør operera så nært dette som råd, altså ha eit urverk som går så jamt som råd, med tilstrekkeleg oppløysing. Det eg ikkje skjønar, er kvifor så kostbart utstyr som det er snakk om her, må ha data inn presist så-og-så fort, og ikkje heller kan ha eit FIFO-buffer data kan lesast kontrollert frå? For meg framstår det som verkeleg ubehjelpeleg systemdesign.
Hei vagstol.

Bare for å gjøre ting klare. Du og jeg er helt enige, jeg ser heller ikke dette behovet.
Men nå er HiFi i ferd med å oppdage Word Clocks, og dermed kan vi regne med at intet digitalanlegg vil være foruten, om det skal fortjene respekt.

Jeg har linket til en test som viser at der man intuitivt/med en viss forventning kanskje trodde at en klokke ville gjøre signalet tilnærmet helt presist, så virker det som om ihvertfall den testen viser noe annet. Men det var altså ikke meningen å anbefale bruk av word clocks. (Her har selv Høvdingen satt meg skolerett, siden det var utydelig om jeg var for eller imot word clocks).

Innlegget du siterer var til OMF, som fant konklusjonen i testen interessant og spennende (det at det var så store forskjeller). Jeg påpeker at signalet nok var det samme, men at det var klokkene som endret dette - og deri mistenker jeg at du og jeg ser likt på saken.

Når jeg skriver "absolutt verdt å ta med i notatboken" så skal nok dette tolkes på ymse vis.

Behandlingen av datastrømmene skjer også på ulike dog heldigvis forutsigbare vis, og reklokkingen som er innebygd i kretsen burde være tilstrekkelig. Her er Stereophiles beskrivelse av hva som skjer med en datastrøm før DAC-trinnet i et eksempel:

(the unit) is built around an Analog Devices AD1896 192kHz Stereo Asynchronous Sample Rate Converter, a "screaming gizmo," as Hertsens says, "that upconverts digital signals into an ultra-high-speed, high-resolution digital signal without relying on the incoming clock, and then downconverts it into the slower 192kHz word stream while interpolating (to get rid of the 'digital' haze) and reclocking (to get rid of jitter) before sending the data off to the DACs."
... to get rid of jitter. Ord det også er verdt å skrive inn i notatboken. I dagens kretser er det innebygd.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Jeg tok bort de siste innleggene. Klokking er et aktuelt tema som det absolutt bør være interessant å diskutere (på et saklig nivå).

Mvh
Høvdingen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Okay. Saklig spørsmål:

Hvilket jitternivå har f.eks* en Apogee Rosetta på utgangen uten Big Ben-klokke (med DEQX 2.6 som kilde), og hvilket nivå har jitterindusert forvrengning i så tilfelle? Og med Big Ben?

*Evt. en eller flere andre komboer.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.741
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Okay. Saklig spørsmål:

Hvilket jitternivå har f.eks* en Apogee Rosetta på utgangen uten Big Ben-klokke (med DEQX 2.6 som kilde), og hvilket nivå har jitterindusert forvrengning i så tilfelle? Og med Big Ben?

*Evt. en eller flere andre komboer.
Sakset fra Word clock tests, Roland Tech Help Website:

"The next step was to compare the labs’ bench tests to see if there was any correlation between what we heard and the data received. At first glance the test results were quite confusing. First, there seemed to be no significant difference in jitter between all the units! They all came in at around 200-240ps range. I called several manufacturers and found out that jitter can be measured in countless ways: RMS with many time interval options or peak readings, both of which can be done at any number of frequencies. In general, the ear is more critical to clocking errors at higher frequencies where jitter can cloud the sound stage, so some sort of weighted curve most likely would produce results that better relate to how we perceive clocking errors. Whatever approach our lab used (unknown), the jitter results we’re non conclusive. No wonder audio professionals are so confused; until there are standards, jitter specifications are virtually useless."

Interessant lesning. Du burde lese det. Det finnes en link et eller annet sted på denne tråden.

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Takk. Jeg søker.
Edit: Og jeg fant. Får ikke helt tak i om labdamen målte forvrengningsspektrum på DACens analogutgang eller på klokkesignalet. Man skulle tro det var på analogutgangen utfra hva som konkluderes, men det er ikke klart slik jeg leser artikkelen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Da er endelig min Sony spiller returnert fra Sveits med bl.a.Terra Firma clock mod :D


På kjøkkenbordet klar til inspeksjon!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652

Skal vi se...sannelig har det nå dukket opp en vippebryter på baksiden..delay/run..må man ha en sånn for å spille musikk? ???
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652

Tar vi av lokket og titter ned i strømforsyningsdelen kan der sees en liten metallbox som ikke har vært der tidligere..
PS! Linoljesølet er Allen Wright ikke ansvarlig for! ME !! ;) Kan tenke meg at "Duelund_support" nå blir varm om hjertet.. ;D
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Fortsettelse følger senere i kveld. Nå er endelig kirkekaffen slutt og man kan benytte anledningen til å slå plena før barne-tv begynner!
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Espen R skrev:
Tar vi av lokket og titter ned i strømforsyningsdelen kan der sees en liten metallbox som ikke har vært der tidligere..
PS! Linoljesølet er Allen Wright ikke ansvarlig for! ME !! ;) Kan tenke meg at "Duelund_support" nå blir varm om hjertet.. ;D
Nytt nettfilter. Gratulerer :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652

Først tar vi en titt på kjernepunktet i denne modifiserte SCD-XB940. Kortet som står montert langs bakveggen i spilleren er at lavpassfilter. Dette boardet erstatter S-Tact D/A converteren og hele analogdelen i spilleren. Kom på plass i 2004 og ble forbedret i 2006.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652

Når du følger den hvite kabelen fra filtret (bilde 3) så går denne inn i strømforsyniningskortet (til klokka) som ligger ved siden av digitalboardet (nærmest).
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652

Her sees rett frem et lite kort hvor selve klokkekrystallet fra Tent Labs er plassert, nærmest mulig selve "klokkepunktet". (beklager uskarpheten)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
Det blir spennende å høre hva all denne audiofile tweakingen gjør med lyden. Ser fram til lytterapporten!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
pedal skrev:
Det blir spennende å høre hva all denne audiofile tweakingen gjør med lyden. Ser fram til lytterapporten!
Den kommer! ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Spilleren ble kjøpt ny sommeren 2000. Dette var den tredje SACD spilleren som kom fra Sony, etter SCD-1 og SCD 777ES. Spilleren ble et vendepunkt for meg på digital. Informasjonsnivået fra CD-platene var betydelig høyere enn mine tidligere CD-spillere. Dette borget for at noe var grunnleggende riktig.

Modifikasjoner:

En gang i 2002:
Spilleren ble sendt til Norsk audio Teknikk for å montere ny klokke, en LC Audio Xo2-clock.

Høsten 2004:
Spilleren ble nå sendt til Vacuumstate electronics (den gang i Tyskland) for oppgradering til Level 2 mod. Dette var da dette lavpassfiltret som nå var forbi utviklingsstadiet og var modent for markedet. Nå ble lyden veldig ikke-elektronisk, en mellomting mellom CD-lyd og analog Lp-lyd.

En gang i 2006
Lavpassfiltret var blitt vidreutviklet fra en høy negativ tilbakekoblings krets til zero negative feedback. Komponenter ble sendt fra Tyskland og jeg fikk er servicetekniker her hjemme til å gjøre jobben. Jeg hadde nå en Vacuumstate Level 4 mod. Dette utgjorde en betydelig lydgevinst. Et slags "dis" ble borte fra lyden + at de nedre frekvenser ble langt bedre, nå ble det bass!

Senere i 2006
LC Audio Xo clock2 ble byttet ut til Xo3 med ekstern strømforsyning. Dette var den største klokke-forbedringa jeg hittil hadde hørt. Mer analog lyd, klarere og de nedre frekvenser ble betydelig strammet opp.
På tidligere Cd spillere har jeg flere ganger byttet klokke, da Trichord sine varianter. Så jeg har lang erfaring i klokkebytte.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
...og vi nærmer oss nå finalen :)

I juli ble da spilleren min oppgradert til Level 6 og Level 7.

Level 6
RFI filtret i strømforsyninga er en del av dette. Ellers er Sonys jordingspunkter på elektronikken gjort om. Mye av dette er gjort på baksiden av digitalboardet. I tillegg er er det gjort små endringer på lavpassfiltret.

Level 7
Vacuumstate Terra Firma Lite clock. Dette er en litt enklere utgave av Über clock. Det er i selve strømforsyningsdelen selve "rosinen" ligger. Denne er bygd på en teori som Allen foreløpig ikke vil si noe om. De venter bare på måleutstyr som kan verifisere teorien og da vil målinger og annet info bli gjort tilgjengelig. Det tar bortimot en halvtimes tid før spilleren blir slått på, til klokka er "klar for spill".

Litt senere i kveld blir lytteresultatene postet. Det ligger an til noe ekstraordinært her...følg med! ;)
 
V

vredensgnag

Gjest
Synd at SONY gikk for single-bit og ikke multi-bit for SACD, sikkert en beslutning de tok med tanke på multikanal, slik det er beskrevet mange steder.

At vi liker SACD skyldes den bedre tidsoppløsningen, og ikke frekvensoppløsningen, sier Kunchur, etter en rekke studier som burde glede deg, Espen R. Så kan man bare forestille seg hvordan den tidsresolusjonen ville vært med multi-bit.

pdf med sammendrag av Kunchurs forskning:
http://www.physics.sc.edu/kunchur/papers/HIFI-Critic-article-by-George-Foster.pdf

Skal man dømme etter Kunchurs konklusjoner, som man kan finne i fulle papers i linken under, så skjelner mennesker tidsdifferanser så presist at man helst bør ha 24/192 oppløsning. Så her er 2L på rett spor, og vi har en mulig forklaring på hvorfor jeg synes lyden "faller litt bedre på plass" når jeg sammenligner Redbook og 24/192 & 24/96.
Nå som vi har tilgang til 24/96 og 24/192, så er det mange som mener dette er å foretrekke fremfor SACD, pga begrensningene i dette.

Spennende tider for audiofile (nå som oppbevaringsplass er blitt billig og overføringshastigheter er lynraske.)
http://www.physics.sc.edu/kunchur/Acoustics-papers.htm

Men jeg liker ikke at HDtracks høyoppløsningsspor (24/88.2 og 24/96) er trukket fra SACD, så det gjelder å sørge for at vi får riktige kjeder fra leverandørene.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Skal ta en titt på linken litt senere. Nå er det middag. :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
:)
Da har spilleren spilt i drøye 2 døgn.
Fra før av var jeg svært godt fornøyd med lyden på både CD og SACD. For å si det sånn...jeg har hatt et veldig kjært forhold til min Sony spiller. Denne kjærligheten blir nok ikke å avta med det første. :)

Lyden har nå en helt ekstrem grad av klarhet, renhet og transparens. Det er som du har pusset vinduene for bedre sikt. Faktisk av og til så føles det som du har fjernet vinduet, du lytter rett inn i opptaksrommet.
PRaT (pace, pitch, rythm and timing) har gjort et markant byks fremover. Det er nå en sinnsyk hurtighet og rytmikk i musikken. Dette er bare så totalt motsatt som min første CD-spiller fra 1985 hvor det var bortimot umulig å "forstå" musikken fordi det føltes som om det spilte "under vannet".
Hele lydbildet er dessuten veldig tight og stramt. Alt starter og stopper pronto.
Lyden har en veldig distinkt karakter. f.eks er det nå lettere å stemmegjenkjenne ulike stemmer i et kor, eller at hvert instrument nå fremstår med større grad av distinkt egenlyd.
Artikulasjonen i bassen går veldig dypt, fasinerende å høre på. Lufta og rommet antar uhørte dimensjoner, hvis innspillinga er av en slik kaliber. F.eks at akustikken på DSD sjiktet av innspillinga til Rebecca Pidgeon "spanish harlem" passerte både vegger og tak.

Hva som er årsak til hva av denne lydsaligheten, Level 6 eller Level 7 oppgraderinga, det er vanskelig å fastslå. Men felles for begge disse modifikasjonene er at PRaT blir vesentlig forbedret, etter hva jeg leser på nettet.

Gjett om jeg er strålende fornøyd!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Parelius skrev:
Hydrogenaudio snakkes det også om hva Dr. Kunchur sier.
Det første jeg leser på forumet:
"Well, I guess what we can conclude from Prof. Kunchur's research is that indeed, you might need 400 kHz to digitally represent a 7-kHz square wave transparently."

Gjett hvem som sa dette for 20 år siden..?? joda, Tim de Paravicini (E.A.R.) :)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
:)
Da har spilleren spilt i drøye 2 døgn.
Fra før av var jeg svært godt fornøyd med lyden på både CD og SACD. For å si det sånn...jeg har hatt et veldig kjært forhold til min Sony spiller. Denne kjærligheten blir nok ikke å avta med det første. :)

Lyden har nå en helt ekstrem grad av klarhet, renhet og transparens. Det er som du har pusset vinduene for bedre sikt. Faktisk av og til så føles det som du har fjernet vinduet, du lytter rett inn i opptaksrommet.
PRaT (pace, pitch, rythm and timing) har gjort et markant byks fremover. Det er nå en sinnsyk hurtighet og rytmikk i musikken. Dette er bare så totalt motsatt som min første CD-spiller fra 1985 hvor det var bortimot umulig å "forstå" musikken fordi det føltes som om det spilte "under vannet".
Hele lydbildet er dessuten veldig tight og stramt. Alt starter og stopper pronto.
Lyden har en veldig distinkt karakter. f.eks er det nå lettere å stemmegjenkjenne ulike stemmer i et kor, eller at hvert instrument nå fremstår med større grad av distinkt egenlyd.
Artikulasjonen i bassen går veldig dypt, fasinerende å høre på. Lufta og rommet antar uhørte dimensjoner, hvis innspillinga er av en slik kaliber. F.eks at akustikken på DSD sjiktet av innspillinga til Rebecca Pidgeon "spanish harlem" passerte både vegger og tak.

Hva som er årsak til hva av denne lydsaligheten, Level 6 eller Level 7 oppgraderinga, det er vanskelig å fastslå. Men felles for begge disse modifikasjonene er at PRaT blir vesentlig forbedret, etter hva jeg leser på nettet.

Gjett om jeg er strålende fornøyd!
Artig at det innfridde! Hva er den omtrentlige kostnaden hvis man skal gjøre deg etter? -Altså kjøpe en "adekvat" Sony SACD spiller og betale for tilsvarende oppgraderinger?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Er veldig spent på mulighentene som ligger i Sony sitt nyeste SACD spiller 5400ES. Det er foreløpig den beste CD spiller jeg har hatt i eie. Og det har vært en del spillere gjennom årene :-\ Den erstattet en Meridian av god kaliber.
Noen mener at 5400ES låter på grensen til over analytisk og for HI-FI korrekt.
Mulig at modifisering kan endre noen av de egenskapene? Eller beholde de og gi kanskje litt mere musikalske verdier?
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
Hepp!

Er for tiden i Grimstad, og har med meg min XA5400ES.
Dersom Espen R bor i "grei" nærhet, kunne vi kanskje kommet innom for en sammenlikning?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
pedal skrev:
Espen R skrev:
:)
Da har spilleren spilt i drøye 2 døgn.
Fra før av var jeg svært godt fornøyd med lyden på både CD og SACD. For å si det sånn...jeg har hatt et veldig kjært forhold til min Sony spiller. Denne kjærligheten blir nok ikke å avta med det første. :)

Lyden har nå en helt ekstrem grad av klarhet, renhet og transparens. Det er som du har pusset vinduene for bedre sikt. Faktisk av og til så føles det som du har fjernet vinduet, du lytter rett inn i opptaksrommet.
PRaT (pace, pitch, rythm and timing) har gjort et markant byks fremover. Det er nå en sinnsyk hurtighet og rytmikk i musikken. Dette er bare så totalt motsatt som min første CD-spiller fra 1985 hvor det var bortimot umulig å "forstå" musikken fordi det føltes som om det spilte "under vannet".
Hele lydbildet er dessuten veldig tight og stramt. Alt starter og stopper pronto.
Lyden har en veldig distinkt karakter. f.eks er det nå lettere å stemmegjenkjenne ulike stemmer i et kor, eller at hvert instrument nå fremstår med større grad av distinkt egenlyd.
Artikulasjonen i bassen går veldig dypt, fasinerende å høre på. Lufta og rommet antar uhørte dimensjoner, hvis innspillinga er av en slik kaliber. F.eks at akustikken på DSD sjiktet av innspillinga til Rebecca Pidgeon "spanish harlem" passerte både vegger og tak.

Hva som er årsak til hva av denne lydsaligheten, Level 6 eller Level 7 oppgraderinga, det er vanskelig å fastslå. Men felles for begge disse modifikasjonene er at PRaT blir vesentlig forbedret, etter hva jeg leser på nettet.

Gjett om jeg er strålende fornøyd!
Artig at det innfridde! Hva er den omtrentlige kostnaden hvis man skal gjøre deg etter? -Altså kjøpe en "adekvat" Sony SACD spiller og betale for tilsvarende oppgraderinger?
Petter, det innfridde til de grader. Spilleren er et utrolig transparent vindu til musikken. Når man får fjernet en type støy (man ikke visste var tilstede) da kommer musikken til live på en hittil uhørt realistisk måte.

Terra Firma klokka kan du få montert på hvilken som helst spiller. Look no further...this is it!!

Det er kun de tidligste SACD spillerne til Sony, spillerne som har det chipsettet som Sony utviklet selv, som kan bruke dette lavpassfiltret og som fungerer som A/D og analogstage. (SCD-1, 777ES, 940QS, 9000ES (CD/SACD/DVD) og 555ES). Faktisk så kan det på SCD-1 og 777ES spillerne lages en +(pluss) utgave som ikke bare bypasser D/A converter, men også digitalfiltret (kun DSD!)signalet går da korteste vei mellom laserlinsa og lavpassfiltret. Ser du nå skjønnheten ved pure bitstream...? ;)

Mine oppgraderinger kostet tilsammens, slik som spilleren står nå, ca 12-13000 kroner. Spilleren kostet ny kr 6.900,-
Level 6 og 7 oppgraderinga kostet 6.500 kroner inkl returfrakt.

NB! Du har på lavpassfiltert kun 0,7V ut. Dette gjør at du bør ha en aktiv pre-amp. Selvfølgelig kan du få 2V ut om du ønsker det, men da litt på bekostning av lydkvaliteten.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
digiman skrev:
Er veldig spent på mulighentene som ligger i Sony sitt nyeste SACD spiller 5400ES. Det er foreløpig den beste CD spiller jeg har hatt i eie. Og det har vært en del spillere gjennom årene :-\ Den erstattet en Meridian av god kaliber.
Noen mener at 5400ES låter på grensen til over analytisk og for HI-FI korrekt.
Mulig at modifisering kan endre noen av de egenskapene? Eller beholde de og gi kanskje litt mere musikalske verdier?
Hei!
Digitaseksjonen på din spiller er sikkert svært god. Men det står nok noen OP-amper i analogdelen som ikke er av helt audiofil kvalitet. Allen Wright driver nå og utvikler en ny analogdel til 5400. Hvis jeg var deg hadde jeg ventet til denne var ferdig utviklet og lest brukeranmeldelser på nett. Selvfølge bestiller du en Terra Firma klokke samtidig. ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
RoKo skrev:
Hepp!

Er for tiden i Grimstad, og har med meg min XA5400ES.
Dersom Espen R bor i "grei" nærhet, kunne vi kanskje kommet innom for en sammenlikning?
Hei!
Geografi er ikke min sterkeste side, men det forekommer meg at Grimstad og Bardufoss (hvor spilleren er nå) er et stykke unna. :)
Men kanskje det byr seg en enleding senere.

Mvh Espen
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Espen R skrev:
digiman skrev:
Er veldig spent på mulighentene som ligger i Sony sitt nyeste SACD spiller 5400ES. Det er foreløpig den beste CD spiller jeg har hatt i eie. Og det har vært en del spillere gjennom årene :-\ Den erstattet en Meridian av god kaliber.
Noen mener at 5400ES låter på grensen til over analytisk og for HI-FI korrekt.
Mulig at modifisering kan endre noen av de egenskapene? Eller beholde de og gi kanskje litt mere musikalske verdier?
Hei!
Digitaseksjonen på din spiller er sikkert svært god. Men det står nok noen OP-amper i analogdelen som ikke er av helt audiofil kvalitet. Allen Wright driver nå og utvikler en ny analogdel til 5400. Hvis jeg var deg hadde jeg ventet til denne var ferdig utviklet og lest brukeranmeldelser på nett. Selvfølge bestiller du en Terra Firma klokke samtidig. ;)
Det var netopp på bakgrunn av dette at jeg nylig kjøpte spilleren. Bevares den låter blandt det beste jeg har hørt på riktig side av 50k.Det er vel heller ikke uten grunn at jeg har sett den bli brukt som kilde i anlegg som koster 10-15x spilleren selv. Setter samtidig en liten tankevekker rundt teorien om kilde først ;D For min del synes jeg gevinsten med og bruke 50k +++ på en mere «Hi-Fi» anerkjent cd-spiller meningsløs. Gevinsten blir for liten.

Blir spennende og se hvilken muligheter som byr seg fremover.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Perfect Lp-sound forever...? ::)



En viktig ting jeg glemte å si om lyden fra min digitalspiller etter de siste modifikasjoner, er at dynamikkområdet subjektivt sett virker å ha blitt litt større. Forskjellen mellom de rolige partiene i musikken til full utblåsning virker å ha blitt litt større/mer markant. Dette tror jeg henger sammens med at lyden nå er så uhyre kontant og tight, derfor denne subjektive følelsen av dynamikk.
Andre personer med samme type modifikasjoner har opplevd det samme.
 
P

Parelius

Gjest
Espen R skrev:
Parelius skrev:
Hydrogenaudio snakkes det også om hva Dr. Kunchur sier.
Det første jeg leser på forumet:
"Well, I guess what we can conclude from Prof. Kunchur's research is that indeed, you might need 400 kHz to digitally represent a 7-kHz square wave transparently."

Gjett hvem som sa dette for 20 år siden..?? joda, Tim de Paravicini (E.A.R.) :)
Ting utvikler seg…

http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?s=&showtopic=73598&view=findpost&p=648531
 
V

vredensgnag

Gjest
Sendte en PM til Valentino med en link til en annen diskusjon denne Axon deltok i, med kommentar om at "Axon vet hva han snakker om." Det virker det absolutt som, gitt din link.

Har kikket litt på hjemmesiden til Axon (Richard Tollerton), han har sin egen blogg.

http://audiamorous.blogspot.com/
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Litt om CD vs SACD etter siste modifikasjoner.
Dette er stort sett uendret. Jeg hadde en tilnærmet religiøs opplevelse med Ella Fitzgerald på CD. Spilte den fenomenalt gode mastringa av "Clap Hands.." gjort av Dennis Drake i 1989/90. Da jeg spilte "Spring can realy hang you up the most" fikk jeg denne lykksaligheten over meg som bare god kunst kan gi deg. Det låt fenomenalt bra.

Allikavel har SACD en mer naturlig fyldig klang over det meste av frekvensområdet. CD låter litt anemisk og klangfattig ved direkte sammenligning. Med SACD har du i noe større grad denne "you are there feelingen".
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Parelius skrev:
Espen R skrev:
Parelius skrev:
Hydrogenaudio snakkes det også om hva Dr. Kunchur sier.
Det første jeg leser på forumet:
"Well, I guess what we can conclude from Prof. Kunchur's research is that indeed, you might need 400 kHz to digitally represent a 7-kHz square wave transparently."

Gjett hvem som sa dette for 20 år siden..?? joda, Tim de Paravicini (E.A.R.) :)
Ting utvikler seg…

http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?s=&showtopic=73598&view=findpost&p=648531
Ja, ting utvikler seg videre..

Ole Lund Christensen: Many years ago I heard 22uS in a blind test
This test was done by Philips about 1984. They were very suprised by the result.
Philips staff in Denmark placed 4 CD players in the living room in front of Susanne Kampmann and me, some with the 22 uS fault and some without. In a envelope sealed by Philips staff in Holland were the serial numbers of the 4 CD players, showing which were OK and which had the fault.

Philips staff in Denmark did not know what the envelope told.

We told them that only one serial number had the fault, they opened the envelope, and confirmed that the serial number we gave was correct.

Later Philips research showed that for best time performance audio systems must go above 384 kHz.
This does NOT mean we can hear a 384kHz tone, hearing time differences is a totally different matter.
But for audio equipment to have low enough time error, they must go so far up.

If you are sceptical about signals above 20kHz, then look at your earlope in a mirror and measure the distance between the small folds.
Compare that to 20kHz wavelength of sound in air, which is 1,7 cm.
http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=hirez&m=260287
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Må en ha opp til 384kHz i hele kjeden? Dvs høyttalere og? Eller holder det med kjeden "kilde-pre-effekt-ut(men ikke ut av høyttalerne)"?
 
Topp Bunn