EnigForøvrig er bruk og bytte av nick en uting og noe som i mange forum ikke er tillatt (normalt lett å sjekke for moderator ved å se på IP adressen).
-k
|
EnigForøvrig er bruk og bytte av nick en uting og noe som i mange forum ikke er tillatt (normalt lett å sjekke for moderator ved å se på IP adressen).
-k
Vanskelig å ta feil her, Knutinh er nok og blir knutinh, og kanskje, takk for det...Har bare ett jeg også.
Jeg mener at jeg er både påståelig, saklig og greier å fyre opp likevel...
Forøvrig er bruk og bytte av nick en uting og noe som i mange forum ikke er tillatt (normalt lett å sjekke for moderator ved å se på IP adressen).
-k
Hei!Har bare ett jeg også.
Jeg mener at jeg er både påståelig, saklig og greier å fyre opp likevel...
Forøvrig er bruk og bytte av nick en uting og noe som i mange forum ikke er tillatt (normalt lett å sjekke for moderator ved å se på IP adressen).
-k
For ikke å si A&O....Men har jo hørt andre anlegg spille nydlig med disse kablene så matching er vel alltid et must.
Man snakker ikke objektivitet når man snakker om kabelerfaringer, dette burde vært klart nå, "verdens beste" eksisterer ikke, det er ett for relativt begrep, men som noen sa til meg for 10 år siden, før jeg vissste hva jeg vet idag, "kjøper du denne er det den siste kabelen du behøver kjøpe" og det har vist seg sant!Ja ja, disse kabeldebattene.... Mye artig lesing!
Og mye påstander i hytt og pine.
At noen kan si "verdens beste" og "overlegen alt annet" faller på sin egen urimelighet; et slikt utsagn kan umulig bli objektivt fordi det forutsetter at alt annet er testet på samme utstyr og at det må være blindtest. Selv da blir det vanskelig med objektivitet. Dessuten må det, synes jeg, også hensyntas pris; derfor er karaktergivning if. pris mye bedre synes jeg.
Når det er sagt, så mener jeg man subjektivt kan uttale seg hva man har hørt i eget oppsett med egne ører; selv har jeg erfaring med at kobber har en hardere lyd enn sølv; at Nordost er detaljert og stram og tørr; kanskje noe slank i bassen, men aldri skrikende eller beklemt. Vet ikke noe om Cardas, men det er kobber er det ikke?
Har testet Kimber 3038 (en meget god kabel). Har nå funnet en kabel som låter 99 % som denne til 1/10 av prisen, og de blir nok lenge i mitt oppsett![]()
En selger har sagt det til meg om en kabel til 45.000,-,for 2*1,5 m, men testet den og da visste jeg at det ikke stemte i det tilfellet iallefall...Man snakker ikke objektivitet når man snakker om kabelerfaringer, dette burde vært klart nå, "verdens beste" eksisterer ikke, det er ett for relativt begrep, men som noen sa til meg for 10 år siden, før jeg vissste hva jeg vet idag, "kjøper du denne er det den siste kabelen du behøver kjøpe" og det har vist seg sant!
Kan du motbevise?..
mvh
Det jeg tenkte på var mer at jeg ikke trodde på vedkommende for 10 år siden, dette har vist seg ifm av ett "ikke" behov for å eksprimentere mer med kabler, så på det punktet (frem til idag) har han hatt rett, (ikke så lett å motbevise dette, en litt sleivete kommentar fra meg det der) men så lenge man har det oppsettet man sittter med idag er det ingen forestående kabelbytterEn selger har sagt det til meg om en kabel til 45.000,-,for 2*1,5 m, men testet den og da visste jeg at det ikke stemte i det tilfellet iallefall...
Det er klart; høy pris og gode tester er IKKE garanti for at kabelen er best if. penger ut og så må det tas hensyn til oppsett også. ;DEllers viser vel din erfaring med den svindyre kabelen at vi kan ikke kan snakke om verdens beste kabel (og spes ikke ifht pris), det gjelder å få testet selv, imo...
mvh
Jepp!! ;D ...Det er klart; høy pris og gode tester er IKKE garanti for at kabelen er best if. penger ut og så må det tas hensyn til oppsett også. ;D
Dette har du vel rett i Fosse ;DHar selv veldig god erfaring med Cardas Golden Ref. Men, jeg tror jo kabler handler mye om matching. Det er vel ingen hemmelighet at Cardas og Merlin er god match!
Tror du hadde blitt overrasket om du hadde vært her og fått hørt CGR sammenlignet med Crystal Cable på anlegget mitt...Det er ingen kabler i verden som er i nærheten av Cardas GR sine. Ingen ved siden av alle under! De er bygget opp på det gyllende snitt altså helt perfekt. Det er ikke de kablene som imponerer mest når man kobler de på men de har en spille glede som er helt enorm! Kjøp et par spill de skikkelig inn (ca 600 timer) så prøv å bytt til noe annet. Du bytter garantert tilbake. De er bare helt fantastiake! Nå som prisene har blitt redusert med opp til 40% hos importøren som er Audio Art betraktes de som et kupp. Nå ligger vi i Norge på tilnærmet samme pris som USA der kablene kommer fra. kjøper du et sett med Cardas GR og spiller de skikkelig inn er jeg het sikker på at noe bytte blir det alderi. Pris 1m sett interconnect 6600,- dette er drit billig! I alle fall når man bytter de ut med de man allerede har til 50000,- !!!
Da har vi felles opplevelse av den.Hos meg var Cardas Golden ref en katastrofe. Det var så trangt og innelukket i forhold til mine svenske Intermezzo (men det var også Valhalla i sammenligning)
Når du tenker økonomi er Cardas GR en veldig bra kabel, men har testet den mot mine Synergistic kabler flere ganger i mange oppsett, skal du ha optimal lyd må du bruke mer penger! Ferdig snakket!Det er ingen kabler i verden som er i nærheten av Cardas GR sine. Ingen ved siden av alle under! De er bygget opp på det gyllende snitt altså helt perfekt. Det er ikke de kablene som imponerer mest når man kobler de på men de har en spille glede som er helt enorm! Kjøp et par spill de skikkelig inn (ca 600 timer) så prøv å bytt til noe annet. Du bytter garantert tilbake. De er bare helt fantastiake! Nå som prisene har blitt redusert med opp til 40% hos importøren som er Audio Art betraktes de som et kupp. Nå ligger vi i Norge på tilnærmet samme pris som USA der kablene kommer fra. kjøper du et sett med Cardas GR og spiller de skikkelig inn er jeg het sikker på at noe bytte blir det alderi. Pris 1m sett interconnect 6600,- dette er drit billig! I alle fall når man bytter de ut med de man allerede har til 50000,- !!!
Våger meg på en liten selvisk påstand om at de spiller helt nydelig her hjemme også, det ble for noen år siden byttet til Cardas Golden Reference fordel fremfor WireWorld Gold Eclipse III.I anlegget til Fosse derimot spiller det nydelig. Snodig...
Jeg må få sett til å hørt dette selv til sommerenVåger meg på en liten selvisk påstand om at de spiller helt nydelig her hjemme også, det ble for noen år siden byttet til Cardas Golden Reference fordel fremfor WireWorld Gold Eclipse III.
Men jeg husker at lyden ble noe "mørkere" sånn med en gang, men dette har jeg over tid tolket som en mer naturlighet (hvor lyst og detaljert er det egentlig på en konsert f.eks?) enn en typisk HiFi kabel med fokus nettopp på de nevnte parametrene, oppløsning, detaljer, luftighet, alt dette gir alikevel CGR selv om det tonalt er noe "mørkere"(naturlig) enn mange andre kabler....
At CGR ikke passer/matcher fullt ut i alle oppsett får man jo selvsagt ta med i betraktningen, derfor kan man ikke si at den eller den kabelen er best, men at den, CGR, tilhører blant de beste, ja den påstanden våger jeg meg på....
mvh
Blir litt som med høna og egget dette her.Men jeg husker at lyden ble noe "mørkere" sånn med en gang, men dette har jeg over tid tolket som en mer naturlighet (hvor lyst og detaljert er det egentlig på en konsert f.eks?) enn en typisk HiFi kabel med fokus nettopp på de nevnte parametrene, oppløsning, detaljer, luftighet, alt dette gir alikevel CGR selv om det tonalt er noe "mørkere"(naturlig) enn mange andre kabler....
Lyst klingende vil jeg nok ikke kalle Audionet elektronikken, da heller det motsatte, men jeg vil kanskje kalle WW Gold Eclipse III for en "typisk" HiFi kabel hvilket var mitt utgangs pkt) men summa summarium så er man tilbake på det som begynner å ligne ett mantra, "matching, matching og atter matching".Kanskje er det like gjerne sånn at om man har et lystklingende anlegg så er CGR god medisin. Mens i et system med riktig klangbalanse så får den lydbildet til å tippe for mye over..?
Ellers så opplever jeg det ofte som at high end anlegg har en mørkere klang enn typisk budsjett hifi. Men har aldri tenkt over at det egentlig er kablene som gjør det!! ;D
Da jeg gikk fra Nad til EC ble lyden ikke mørkere. Den ble strammere i bassen og åpnere i mellomtonen.High End anlegg vil jo naturligvis låte "mørkere" fordi alle billig-anleggene prøver å imponere oss på alle mulige måter, slik at det oppstår sterk farging av lyden.
50% Enig her. Høyfrekvent forvrengning blir slitsomt i lengden og er omtrent det verste jeg vet. Lavfrekvent forvrengning er imidlertid også ganske utbredt. Det koster mer penger å bli kvitt det, men det gir utrolig mye bedre transparens i lydbildet når man får til en vesentlig reduksjon her. Men da vil det også låte mindre "varmt".I tillegg er det jo også utrolig mye mindre forvrengning og ulumskheter i et high-end anlegg, og mye forvrengning oppfattes ofte som slitsom aggressiv (lys?) lyd
Det finnes nok enkelte high end høyttalere som låter for lyst i vanlige oppholdsrom fordi de genererer for mye reflektert lyd i de øverste oktavene. Men blir man kvitt førsterefleksjonene så får man en vanvittig åpen lyd (med de rette høyttalerne)Personlig mener jeg at høytalere som låter "lyst" i de fleste sammenhenger ikke er high-end, uansett prislapp, siden virkeligheten ikke låter lyst, men nøytralt. Når det gjelder dyrere høytalere er det gjerne overdreven briljering i de øvre frekvenser som fremkaller dette. Det låter imponerende, men stemmer ikke med virkeligheten og stemmer dermed ikke med begrepet high fidelity (høy realisme eller noe i den duren)
Dette er jeg helt enig i, og jeg tror dette med musikkpreferanser gjelder alle oppsett som ikke er nøytrale. De som spiller nøytralt og med lite forvrengning takler gode og dårlige inspillinger bedre enn det meste andre som finnes."Lyse" høytalere vil også ha musikkgenre de foretrekker, noe som heller ikke samstemmer med virkeligheten.
Siden jeg har mekket en del selv, så kan jeg ikke fri meg fra å sammenligne kabler med diskantelementer og delefilterkomponenter. Og da blir det vanskelig å forsvare dyre kabler med mindre diskantene har diamant-membran og delefilterkomponentene er de aller beste som er å oppdrive - og det stort sett ikke er mer å hente på de komponentene som har stor effekt på lyden.Kabler har ingenting med dette å gjøre. Kabler introduserer kun nyanseforskjeller i min erfaring, og vil ikke på noen måte endre lydbildet drastisk. Jeg er ingen kabelskeptiker, men å bruke mye penger på "high-end" kabler hvorav 95 prosent av prisen er inntjening, 4 prosent er "pynt" og 1 prosent av prisen er faktiske ledere kan for min del være forbeholdt personer med anlegg hvor ALT annet har kommet opp på et nivå slik at man ikke vil oppgradere annet utstyr lenger.
Kvalitetsterminering og nok kvadrat sier jeg bare. Der finnes det knallgode høytalerkabler til 1000 kroner paret hvor man faktisk betaler for hva man får og ikke for alt mulig annet dilldall.
Kom plutselig på at tonearmen min har Cardaskabel, hehe.
Våre Karan forsterkere bruker også Cardas til internkabling (Das KarancarValentino skrev:Kom plutselig på at tonearmen min har Cardaskabel, hehe.
Ledninger fungerer veldig fint. Ledninger er også vel ansett i profesjonelle kretser.MerlinTheMagician skrev:Og hva sverger herren til da siden merkekabler tydeligvis ikke er godt nok? Hjemmesnekret eller noe komplett ukjent merke?Alt som er av merkekabler er hypet.
Skal du kommentere med slike spiss formuleringer som du gjør, bør du i det minste lese hele tråden, det er vel meg bekjent ingen som hevder at kabelen i seg selv er musikalsk?wotg skrev:Jeg gadd ikke å lese hele tråden, men hvordan i huleste kan en kobbertråd være musikalsk? Det må isåfall bety at Cardas er elendige kabler - ihvertfall i forhold til begrepet high-fidelity. Målet er jo at anlegget skal være så close to the real thing som mulig, hvis kablene legger til slike egenskaper hr. Merlin sier så må det jo nesten være en aktiv ingrediens i Cardas kabler som endrer signalet.
Godt poeng!! samstemmer godt med egne erfaringer....olaps skrev:For egen del har jeg erfart at, etterhvert som kvaliteten på komponentene mine har blitt bedre etter diverse bytterunder, forskjellen mellom kabler bare mer og mer tydelig. Ikke overraskende, anlegget avslører mer og mer.
Og mine! Har forøvrig kjøpt Cardas GR nettkabel til cd og pre, de er de beste jeg har testet så langt! Har ikke fått prøvd Synergistic sine værsting modeller ennå, men det kommer!om.s skrev:Godt poeng!! samstemmer godt med egne erfaringer....olaps skrev:For egen del har jeg erfart at, etterhvert som kvaliteten på komponentene mine har blitt bedre etter diverse bytterunder, forskjellen mellom kabler bare mer og mer tydelig. Ikke overraskende, anlegget avslører mer og mer.
mvh
Kjører CGR "rund baut" selv og det er en meget god synergi, selv nå når jeg skal gå over til singel wirede ht kabler blir det CGR, forøvrig 100% enig ang nettkablene til C, de er ett "røverkjøp" til den nye senkte prisen, imo...SAL skrev:Og mine! Har forøvrig kjøpt Cardas GR nettkabel til cd og pre, de er de beste jeg har testet så langt! Har ikke fått prøvd Synergistic sine værsting modeller ennå, men det kommer!om.s skrev:Godt poeng!! samstemmer godt med egne erfaringer....olaps skrev:For egen del har jeg erfart at, etterhvert som kvaliteten på komponentene mine har blitt bedre etter diverse bytterunder, forskjellen mellom kabler bare mer og mer tydelig. Ikke overraskende, anlegget avslører mer og mer.
mvh![]()