Cardas er overlegent alt annet

H

hobby

Gjest
Det finnes ikke en mer musikalsk kabel i denne verden. Jeg har Golden reference over alt i anlegget mitt. Høytaler interlinker og powercords. Og aldri har jeg noen gang i hele mitt liv hørt noe som er mer realistisk og som er mer engasjerende og som i tillegg er til og lytte på i timevis uten og bli lyttetrett.

Det er bare og gjøre en ting, skrote alt du måtte ha av ledninger og gå for Cardas. Da kommer du deg av oppgraderingsvognen. Du kan spille musikk for harde livet og du kan sove godt om natten vel vitende om at du har kjøpt den beste , mest gjennomtenkte og best vellydende kabelen som finnes på markedet.

Cardas kommer ikke til og skuffe deg!

MerlinTheMagitian  ;D
Er det en spissformulering, eller er du seriøs?

I tilfelle det siste bør denne tråden kanselleres her og nå da det selvsagt er helt tåpelig å påstå noe slikt. Det handler om synergi slik mange andre også påstår i denne tråden.

MerlinTheMagitian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
2
Er det en spissformulering, eller er du seriøs?

I tilfelle det siste bør denne tråden kanselleres her og nå da det selvsagt er helt tåpelig å påstå noe slikt. Det handler om synergi slik mange andre også påstår i denne tråden.
Jeg skjønner at det handler om synergier. Jeg har holdt på med HiFi i over 15 år, så jeg skjønner dette.

Jeg vil bare utrykke min store glede over å ha funnet en kabel som gjør min musikklytting til en stor opplevelse! Jeg skriver i brede ordlag, det er beklageligvis slik jeg liker å skrive og utrykke meg. Skulle du føle deg fornærmet over slike utsagn så beklager jeg det ovenfor deg, for det var absolutt ikke meningen. Jeg skriver bare det jeg føler om det jeg har opplevd. Det er jo opp til deg og ta det til etterretning. Jeg er ikke akkurat en Norgeskjent HiFi Journalist som må veie mine ord.

Man trenger vel ikke dissekere alt ned til det kjedsommelige for å kunne få lov til og skrive noen setninger om hva man har opplevd med et merke?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.872
Torget vurderinger
28
Har selv veldig god erfaring med Cardas Golden Ref. Men, jeg tror jo kabler handler mye om matching. Det er vel ingen hemmelighet at Cardas og Merlin er god match!

CopperDude

Medlem
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
0
Jeg skjønner at det handler om synergier. Jeg har holdt på med HiFi i over 15 år, så jeg skjønner dette.

Jeg vil bare utrykke min store glede over å ha funnet en kabel som gjør min musikklytting til en stor opplevelse!
Dette har ingenting med synergi å gjøre, "synergieffekten" har som kjent ingenting med hifi og musikk å gjøre.

Dette er et skoleeksempel på placebo!

O

om.s

Gjest
Dette har ingenting med synergi å gjøre, "synergieffekten" har som kjent ingenting med hifi og musikk å gjøre.

Dette er et skoleeksempel på placebo!
Og hva har du mer på baklomma enn bare slike halvkvadede useriøse utsagn!

mvh

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8

mvh
Han hører klart og tydelig at kobberkabler er best. Av grunner vi neppe skjønner er dette ikke placebo.

O

om.s

Gjest
Han hører klart og tydelig at kobberkabler er best. Av grunner vi neppe skjønner er dette ikke placebo.
Tydeligvis! mye man ikke har forstått her enda.......

mvh

CopperDude

Medlem
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
0

mvh
Så mine utsagn er useriøse mens å påstå at "Cardas er overlegent alt annet" passerer glatt?

Latterlig!

O

om.s

Gjest
Så mine utsagn er useriøse mens å påstå at "Cardas er overlegent alt annet" passerer glatt?

Latterlig!
Mannen som fremsatte påstanden har iallefall redegjort hva han mener med sitt noe sterke og bastante utsagn, men unnskyld meg om jeg har misset din forklaring på ditt utsagn, for utenom ett svakt retorisk forsøk med ditt spm her kan jeg ikke se noen forklaring på dine bastante meninger i så måte....

mvh

O

om.s

Gjest
Dette er hovedbildet på B&O sine sider:
En liten kopiering? men det er vel kanskje ingen som har rettightene til dette symbolet, men Cardas var vel først ute her med anvendelsen av "the golden ration", vilke patent rettigheter han har på dette husker jeg ikke, men det fremkommer vel av hans web side.

Se forøvrig avataren, det var ikke B&O jeg hadde i tankene ;)

mvh

K

kbwh

Gjest
Man benytter de mulighetene man har til vennlige albuer i siden vet du.

Jeg var bare innom B&O for å se (de lager de dejligste effektforsterkere som dere alle på HFS vet) hvordan det så ut og tenkte at bildet på et vis passet inn i tråden her.

S

slowmotion

Gjest
Re:   er overlegent alt annet

Yo, CopperDude ... ;)

Det de herrer Cardas-entusiastene ( og jeg også ) savner er kanskje litt saklige argumenter fra din side... da blir denne tråden så meget mer interessant med en gang.
Hva bruker du selv som er like bra, hvorfor er Cardas-entusiastene på villspor osv, osv....
Da blir vi alle klokere.

;)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Det finnes ikke en mer musikalsk kabel i denne verden. Jeg har Golden reference over alt i anlegget mitt. Høytaler interlinker og powercords. Og aldri har jeg noen gang i hele mitt liv hørt noe som er mer realistisk og som er mer engasjerende og som i tillegg er til og lytte på i timevis uten og bli lyttetrett.

Det er bare og gjøre en ting, skrote alt du måtte ha av ledninger og gå for Cardas. Da kommer du deg av oppgraderingsvognen. Du kan spille musikk for harde livet og du kan sove godt om natten vel vitende om at du har kjøpt den beste , mest gjennomtenkte og best vellydende kabelen som finnes på markedet.

MerlinTheMagitian  ;D
Er kablene basert på rør eller ICE ??? Er det batteridrift eller SMPS (Kanskje ikke på rør) ??? Har de blå lysdiode, med dertilhørende brummende strømforskyning ???

Ok, det var litt flåsete :-X Trøtt nå. Legger meg jeg ....

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
fordi?? og vis det skulle vise seg at sølvkabler låt bra i mitt annleg har jeg dårlig hørsel og dårlig annlegg??
Dette må du vel forstå:

+ og + gir +
- og - gir +

Ergo: Har du dårlig hørsel og dårlig anlegg låter det kjempefint...

Enda et flåsete innlegg herfra....enten er jeg full, eller bare veeeeeeesp...eldig trøtt......

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Re:   er overlegent alt annet

Yo, CopperDude ...  ;)

Det de herrer Cardas-entusiastene ( og jeg også ) savner er kanskje litt saklige argumenter fra din side... da blir denne tråden så meget mer interessant med en gang.
Hva bruker du selv som er like bra, hvorfor er Cardas-entusiastene på villspor osv, osv....
Da blir vi alle klokere.

;)
Hei,

Tror neppe man blir så mye klokere.
Mitt råd er å igonere slike innlegg uten substans i sin helhet.
Nå skal det sies at denne tråden neppe blir husket for sin seriøsitet uansett.

Mvh
Geir :)

K

kbwh

Gjest
Jeg synes den biten om dejlige effektforsterkere var bra.

O

om.s

Gjest
K

kbwh

Gjest
Tja si det.

Tror aldri jeg har uttrykt at det ikke koster med et vakkert ytre?
Marilyn Monroe f.eks kom alltid to timer for sent til middag!

Edit: Jeg har sett langt mindre edruelige hifiwebsider enn Cardas'.

Edit 2: Med den deijlige biten mener jeg ikke trilobittskallet. En del av innleggene i denne tråden er så langt fra det gyldne snitt man kan komme. Jeg forsøkte å ironisere altså. Vanskelig det.

O

om.s

Gjest
En del av innleggene i denne tråden er så langt fra det gyldne snitt man kan komme. Jeg forsøkte å ironisere altså. Vanskelig det.
Det har du rett i, faktisk begge delene du her trekker frem, ironi er kan være vanskelig nok i virkeligheten, og hvordan kan det ikke da bli fra ett tastatur?, ikke er jeg en altfor stor tilhenger av disse smileyéne heller, men de hjelper en jo litt til ikke å bli oppfattet som en altfor sur og bitter gubbe, riktig anvendt! ;) ;D ....

mvh

K

kbwh

Gjest
Apropos sneglehus:

Siden de har blitt kåret til årets klassiske plateselskap 2005 et eller annet sted, må denne trådens fasit være
Harmonia mundi er overlegent alt annet!

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Selv om sølv er en bedre leder betyr det ikke at den låter bedre. Det er en grunn til at alt av sølvledere generelt låter litt tynt. De har en annen type forvrengning som ikke er like bra for lyden. Spesielt i diskanten. Man får masse detaljer, men lite musikk.

;D
Er dette noe du vet, eller noe du antar, eller har hørt? Hva er bakgrunnen for ditt standpunkt?

Vidar

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Selv benytter jeg sølvkabler (stereovox) og det fungerer aldeles utmerket i mitt anlegg - og jeg antar at kobber kan fungere godt i andre sammenhenger.

Derimot høres det slitsomt ut

Nei, nei, nei, sølv egner seg ikke over hodet!
å holde kablene over hodet. Kan det da overhodet være noen kontakt mellom forsterker og høyttaler?

O

om.s

Gjest
Derimot høres det slitsomt ut

å holde kablene over hodet. Kan det da overhodet være noen kontakt mellom forsterker og høyttaler?
Hehe, kanskje jeg kan squeze enda mer ut av mine allerede glimrende Cardas kabler med dette lille tweaket ;D ;D

mvh

O

om.s

Gjest
Alt er vel mulig når man er trollmann..............
Nå! litt voodoo el hokus pokus her og der kan jo iflg sikre kilder bidra til bedre lyd ;) ;D ...

mvh

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
99
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Cardas Golden ref er ikke en spesielt oppløst kabel! Har spilt på både høytalerkablene og signalkablene.

Hvis du er ute etter samme varmen, kroppen og homogeniteten som Cardas samt oppløsning på kjøpet aå er Stereovox klart bedre.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Jepp dette er moro. Selv om sølv er en bedre leder betyr det ikke at den låter bedre. Det er en grunn til at alt av sølvledere generelt låter litt tynt. De har en annen type forvrengning som ikke er like bra for lyden. Spesielt i diskanten. Man får masse detaljer, men lite musikk.

;D
At sølvkabler låter "tynt" tror jeg er en utbredt misoppfatning. Jeg er ikke enig, kobberkabler kan også låte slik.

Jeg bruker på signalsiden sølvkabler fra bertram audio, www.audiokabel.dk ,----- www.oslo-audio-society.com har foretatt en uformell sammenligning av disse mot black magic A1mkII og resultatet:

"De som forventet “sølvlyd” tok skammelig feil.
Vi kjørte samme testprosedyre på denne kabel, som for de andre.

En slags konklusjon på denne kabel, i forhold til Black Magic versjonene, er at denne kabelen er litt røraktig i lyden, med lett avrundet topp, litt mindre definisjon av bassen, og den har en fremhevet nedre mellomtone som gir ekstra fylde til mannstemmer og de dypeste strengene på guitaren. Ved større bassutladninger blir bassen litt grøtete og “fun-factoren” reduseres. Det er nok av “Boom” men mindre “Bang”.

Rom følelsen derimot synes flere var meget bra. Kabelen hadde en lettflytende spillestil og er egentlig lett og like. De store dynamiske utladningene temmes litt, og setter ikke øregangen på prøve i samme grad som særlig BM furutech. Ønsker man en litt behersket reproduksjon av signalet, er jo dette greitt, men man mister litt av “snerten”.
Her er nok matching et nøkkelord i større grad enn vanlig."

O

om.s

Gjest
Cardas Golden ref er ikke en spesielt oppløst kabel! Har spilt på både høytalerkablene og signalkablene.

Hvis du er ute etter samme varmen, kroppen og homogeniteten som Cardas samt oppløsning på kjøpet aå er Stereovox klart bedre.
Selvsagt finnes det mange alternativer, mange veldig gode også, men å si at ikke CGR er spesiellt oppløst finner jeg mildt sagt meget merkelig.
Glem nå ikke at det er den totale matchen du hører resultatet av, om det finnes annet man liker bedre enn CGR, se det er ett helt annet og åpent spm ;) :) ......

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.872
Torget vurderinger
28
Syntes å merke en forbedring når jeg kjørte GM20 via balanserte innganger.

Tester nå med RCA-XLR-omformere men har derfor bestilt Golden Ref RCA-XLR terminerte kabler mellom pre og power i og med at jeg likevel manglet en signalkabel.

K

kbwh

Gjest
Jeg blir litt i stuss jeg Fosse når du sier at du synes å merke en forbedring ved å kjøre SE inn på balansert på effektforsterkeren. SE er jo SE uansett om den går via XLR eller RCA?

(Du sier riktignok at du SYNES å merke)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
(Du sier riktignok at du SYNES å merke)
Det er jo nettopp dette som er hele problemet med subjektiv tilnærming av fysiske størrelser. Vi synser, og tror at størrelsen bestemmes av det vi tror eller synes vi hører - uten at det faktisk endrer det fysiske faktum.
;)

Vidar

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Copperdude? "Kåbber sier jeg"? Ny på forumet? Sekkert!
Hvor mange alias er det egentlig mulig å ha her? Vedder på at halvparten av de meste påståelige debattanter har minst to nick de svitsjer mellom. Et for saklig argumentering og et for bruk til å fyre opp en tråd.
Mulig jeg tar feil. Jeg har forresten bare ett....

O

om.s

Gjest
Syntes å merke en forbedring når jeg kjørte GM20 via balanserte innganger.

Tester nå med RCA-XLR-omformere men har derfor bestilt Golden Ref RCA-XLR terminerte kabler mellom pre og power i og med at jeg likevel manglet en signalkabel.
Jeg var selv inne på den tanken å bytte til xlr på mine signalkabler, for å dra nytte av de xtra 6db i gain, men en liten telefon til Tyskland gjorde at rca ble stående, de sa helt enkelt kjører man mixed komponenter kan xlr gi fortrinn men kjører man Audionet pre/power anbefalte de ubetinget rca, dette stemmer også med hva ola_s her har fortalt meg litt om, til tross for at vi har ulik tilnærming til mye lytter jeg der med litt respekt.

mvh

O

om.s

Gjest
Vedder på at halvparten av de meste påståelige debattanter har minst to nick de svitsjer mellom. Et for saklig argumentering og et for bruk til å fyre opp en tråd.
Jeg og.....

mvh

O

om.s

Gjest
Kan man løfte frem denne tråden igjen og legge til deres powerkabel også? ;) ....

mvh

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0

MerlinTheMagitian ;D
Vel, om jeg ble positivt overrasket over Cardas strømkablene i anlegget mitt, så ble jeg like mye skuffet over signalkabelen.
Her var det fullstendig krasj......nærmest pinlig dårlig.. :-[

Men har jo hørt andre anlegg spille nydlig med disse kablene så matching er vel alltid et must.

K

knutinh

Gjest
Vedder på at halvparten av de meste påståelige debattanter har minst to nick de svitsjer mellom. Et for saklig argumentering og et for bruk til å fyre opp en tråd.
Har bare ett jeg også.

Jeg mener at jeg er både påståelig, saklig og greier å fyre opp likevel...

Forøvrig er bruk og bytte av nick en uting og noe som i mange forum ikke er tillatt (normalt lett å sjekke for moderator ved å se på IP adressen).

-k

Topp Bunn