På fullformat på full vidvinkel er det tydelig ja, men jeg bruker Lightroom med kompensasjon på optikken.ErosLoveking skrev:24-105mm har et markant lystap utover i hjørnene, bare så du er klar over det.
Jeg regner med at når du regner med å anskaffe ett objektiv i L serien til Canon, at du bruker ett slags redigeringsprogram av en viss klasse.pahf skrev:Takk for utfyllende svar, spørs om jeg må revurdere 24-105 og se nøyere på 24-70.
Irriterende at 24-70 ikke har IS, noe som trekker opp i 105 sin retning.
Markant lystap er overhodet ikke og trakte etter, men er det andre mangler ved det objektivet jeg burde være klar over?
Sigma er forsåvidt spennende og se på, har 2 Sigma fra før av, så jeg kan godt se på et til.
Og sannelig, sier jeg eder, ble avisen lest i dag tidlig av ansatte i busselskapet, og kameraet er kommet til rette og hentet og funnet i orden med alle dets funksjoner, lagringskort og objektiv.Jan_I skrev:Utrolig trist dette ja, har dere prøvd å kontakte busselskapet?
Mvh Jan I
Hvordan får du til det da?McLaren skrev:....
Lightroom kompanserer for lystaper, så det er ikke noe man merker noe til.
McLaren
Da er vi enige.McLaren skrev:Dette er korrekt, men man slipper mørke hjørner, noe vidvinkler sliter med. Spes på fullformats brikker.
Nede på develop så kan man velge korrigering. I verktøykolonnen til høyre.
McLaren
Det var da kjapt, er ikke 50/1,2 en av de nyere modellene? Hmm, er jo ergelig hvis det kommer nytt rett etter, samtig er det i begynnelsen av juni jeg er i usa og har muligheten.Snickers-is skrev:Det er ting som tyder på at 50/1,2 er ute i påvente av en snarlig erstatter. Det ville jeg ventet på. 35 på FF til portrett kan være litt vanskelig.
Jeg skal ikke ta standard portretter i særlig grad, mer allsidig bruk. Synes dessuten 85 blir veldig tung.Snickers-is skrev:Hvis du har råd så er det jo bare å kline til med en 85 da. Den er ganske ideell til portrett.
Du tuller kanskje, men jeg synes nå ihvertfall at de 400 grammene den veier mer enn 50mm er betydningsfulle.McLaren skrev:85mm F1.8 veier ikke mye, flott bokeh på fullformat. rimelig i innnkjøp.
McLaren
Jeg finner ikke noe annen info på nettet som tilsier at dine spekulasjoner er korrekte. Hvorfor tror du det kommer en ny 50 1.2 nå, objektivet er jo relativt nytt. Du blander vel ikke sammen med 1.4 varianten (som trolig vil oppdateres da den er vesentlig eldre og har fått ny konkurranse fra Nikons nye)?Snickers-is skrev:Det er ting som tyder på at 50/1,2 er ute i påvente av en snarlig erstatter.
85mm F1.8 veier da bare 135 gram mer enn 50mm1.4. Ikke noe du merker akkurat..Solo skrev:Du tuller kanskje, men jeg synes nå ihvertfall at de 400 grammene den veier mer enn 50mm er betydningsfulle.McLaren skrev:85mm F1.8 veier ikke mye, flott bokeh på fullformat. rimelig i innnkjøp.
McLaren
Sorry, ettersom jeg diskuterte 50mm 1.2 (590g) og 85mm 1.2 (1kg) så jeg ikke at det brått var endret til 1.8 varianten. 50mm 1.4 er ikke på min liste.ron-hi skrev:85mm F1.8 veier da bare 135 gram mer enn 50mm1.4. Ikke noe du merker akkurat..
Da får jeg beklage selv også. Leste bare de siste innleggene nå, og husket ikke hva som har stått lenger opp fra tidligere. Men hvis du ikke har behov for 1.2, er i alle fall 85mm F1.8 et veldig bra objektiv med pen bokeh og lett av vekt.Solo skrev:Sorry, ettersom jeg diskuterte 50mm 1.2 (590g) og 85mm 1.2 (1kg) så jeg ikke at det brått var endret til 1.8 varianten. 50mm 1.4 er ikke på min liste.ron-hi skrev:85mm F1.8 veier da bare 135 gram mer enn 50mm1.4. Ikke noe du merker akkurat..
Jeg skrev 85mm F.18, ikke 1.2.Solo skrev:Du tuller kanskje, men jeg synes nå ihvertfall at de 400 grammene den veier mer enn 50mm er betydningsfulle.McLaren skrev:85mm F1.8 veier ikke mye, flott bokeh på fullformat. rimelig i innnkjøp.
McLaren
Vel, den sist oppdaterte er jo 50/1,8. 1,4 begynner å dra litt på årene den også faktisk. Jeg vet ikke om den faktisk er nyere enn 1,2. Spådommen kommer fra en halvgod kilde på Canonrumors. Den største svakheten jeg ser ved den er at de spår at alle tre skal oppdateres samtidig, men jeg tror ikke det er tid for oppdatering av 1,8II til 1,8III så kort tid etter siste oppdatering.Solo skrev:Jeg finner ikke noe annen info på nettet som tilsier at dine spekulasjoner er korrekte. Hvorfor tror du det kommer en ny 50 1.2 nå, objektivet er jo relativt nytt. Du blander vel ikke sammen med 1.4 varianten (som trolig vil oppdateres da den er vesentlig eldre og har fått ny konkurranse fra Nikons nye)?Snickers-is skrev:Det er ting som tyder på at 50/1,2 er ute i påvente av en snarlig erstatter.
Joda, du skrev rett, men ettersom jeg spurte om andre objektiver, så leste jeg ditt svar som rettet mot mitt spørsmålMcLaren skrev:Jeg skrev 85mm F.18, ikke 1.2.
Jeg har 50mm 1.4 og 85 1.8 og det er ikke 400gram vektforskjell her.
McLaren
Men ikke uten at det går på bekostning av noe annet.McLaren skrev:Dette er korrekt, men man slipper mørke hjørner, noe vidvinkler sliter med. Spes på fullformats brikker.
Nede på develop så kan man velge korrigering. I verktøykolonnen til høyre.
McLaren
Som så ofte blir man litt overrasket...xerxes skrev:Har alltid påstått at jeg ikke trenger lengre brennvidder (dette basert på ufattelig mye bæring av en Soligor 400 mm i ungdommen. Den ble "aldri" brukt.
Nå savner jeg stadig lengre brennvidde, så i går kjøpte jeg en brukt Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM av en hyggelig, ung nordlending.
Så da får vi se om det er blir ballast eller bilder av kjøpet.
http://www.canon.no/products_solutions/productselector/productselector.asp#subcat=4&list=1&ref=quickslctr&cat=1
Klart den er. Jeg har en selv, og den er et nyttig verktøy. Selv synes jeg den store blenderåpningen man må bruke innendørs uten blitz gir meg en alt for begrenset dybdeskarphet til å ta "allround" snapshots innendørs, og bruker i slike tilfeller heller normalzoom og ekstern blitz. (...selv om bilder i naturlig lys ofte blir penere enn med blitz.)Sting skrev:Hei
Er Sigma 30mm 1.4 dugandes til en Eos 40D? Vil ha et lyssterkt objektiv til fotografering inne i selskaper, ungene osv. Eller har dere andre anbefalinger?