----Canon objektiv-tråd----

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    baluba skrev:
    nb skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Har fiklet litt med nye EOS 1D Mk IV idag. Er ikke mange dagene før de første fotografene i Oslo raser rundt med den.

    Umiskjennelig EOS 1D, og overraskende lett.
    Har Canon noe i nærheten av monopol på pressefotografmarkedet eller er det bare noe jeg innbiller meg?
    Canon satset heavy frem mot OL i 1992, blant annet med sponsing av kjente fotografer. Det gav utslag i form av at i '88 hadde Nikon ca 80% av fotografene i sin fold, fire år senere var forholdstallene omvendt. F4 skulle kommet enda tidligere for at Nikon skulle klart å beholde hegemoniet fra seksti, sytti og åttitallet. De hadde jo aldri trengt å sponse noen som helst, men tidene forandrer seg.

    Og de forandret seg igjen foran Kina-OL. Nikon lanserte D3 i den sammenheng, og det tjente de kolossalt mye på. Plutselig var det mye mer Nikkor å se på slike bilder som nedenfor. En og annen Oly kan ha sneket seg inn, men ellers tror jeg ikke det er mye avvik fra regelen der.
    Mye riktig i det. Samtidig skal det også påpekes at Canon var konge på haugen når det gjaldt auofokus, både på hurtighet og presisjon (skarphet), først i de senere år har Nikon klart å nærme seg på dette området. Styrken til Nikon derimot var på lysmåling, og da spesielt blitzfotografering (TTL). Nå idag har det blitt langt mer likt. Største forskjellen (og krigen) har gått på bl.a iso, og iso-støy. Det skal sies at Canon har et større og bedre spenn i objektivutvalget.

    For meg er det litt hipp som happ. Det viktigste er at det fungerer knirkefritt, og bildene blir uansett ikke bedre enn hva fotografen gjør det til (og optikken) Var vel Nikonbruker en 6-7 år, før jeg gikk over til Canon. I pressesammenheng er det også kun disse to som gjelder. Husker arbeidshesten min gjennom mange år, legendariske Nikon F4, sviktet pågrunn av kondens. Rettere sagt svette fra publikum, under den legendariske Turboneger-konserten , høsten 1996. (totale ville tilstander, arrangøren fikk noia og tok inn dørvakene fra Blaze GoGo-bar. En god del knyttneveslag ble utdelt i de fremre rekker den kvelden kan en si ::) )


    Ellers har jeg en mistanke om at utstyr og utstyrsdata fenger amatørfotografene mer enn yrkesfotografene.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Utstyr og utstyrsdata er jo gjerne den mest tilgjengelige kunnskapen for amatørene.

    For meg har det hele utviklet seg gjennom mange trinn jeg ikke ante eksisterte, og jeg føler nesten daglig (eller månedlig, alt etter hvor ofte jeg knipser) at jeg finner ut nye finurligheter om det utstyret jeg allerede har. Utstyret er jo tross alt laget slik at man kan bruke det uten å vite om mer enn et par funksjoner og la kameraet ordne resten. På den måten får man til å bruke utstyret, men man kan også fort gå glipp av mye.

    Ellers har jeg registrert at jeg med 5D og 50 eller 100mm med store blendere får mange flere brukbare bilder i en serie enn jeg noen sinne har fått til med 20D og gode zoomobjektiver.

    Jeg tror analogien til lyd kan trekkes her. Man kan, som amatør, forbedre lyden med utstyrsoppgraderinger. Imidlertid betyr ikke det at man trenger å være i nærheten av å ha utnyttet potensialet i utstyret man allerede har. Man kan neppe beskyldes for å ha gjort så mye feil når man oppgraderer, imidlertid kan man lett beskyldes for å ha en del å gå på med det man allerede har.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt som hifi. De som ikke har brukt mye tid på det kommer aldri til å sette pris på detaljer i bildene som tegning og plastisitet, og vil kun forholde seg til optisk skarphet, spatial oppløsning og iso-støy. En med lang bakgrunn fra større filmformater (645, 6x6, 6x7 osv og storformat) ser mye mer enn de åpenbare kvalitetene når de studerer resultatene. Jeg bruker fortsatt min 20D (med fastoptikk fra Canon og Nikkor) fordi den tegner på en helt annen måte enn alternativene fra andre merker. Dvs Olympus tegner også på en lignende måte, dvs mellomformataktig. De andre merkene har valgt å være tro mot småbildeformatets måte å tegne bilder på, som er helt grei skuring for meg. Men siden jeg med film i kameraet alltid har foretrukket de store formatene så er det naturlig at jeg ser etter slike egenskaper i bildene før jeg ser på spatial oppløsning og støy. De som kun har erfaring fra vanlig småbildefilm (35mm) har naturligvis ingen interesse av slik før de eventuelt utvikler det. Det er ikke alle proffer som foretrekker den formen for tegning av bildene heller, og jeg tror faktisk pressefotografene gir beng i den disiplinen. De har jo ikke brukt mellomformat siden sekstitallet likevel. I dag er det reklame og studiofotografenes domene å forholde seg til slik. Det var nok på grunn av at de så Canons store marked i det segmentet at de til slutt måtte bite i det sure/søte eplet å introdusere fullformat de også, noe de i lang tid nektet for at de kom til å gjøre.

    Du har selvsagt helt rett i at en dyktig fotograf kan ta gode bilder med hvilket som helst kamera, og er lite opptatt av tekniske data. Selv bruker jeg pt ikke et eneste objektiv som er konstruert etter 1988, med Canons ugly duckling 28mm som eneste AF-objektiv. Resten er MF-optikk som ble konstruert tidlig på syttitallet. Med lange solblendere for å kompensere for datidens dårlige coating. Jeg trives aller best når jeg tar portretter med min Nikkor 105mm fra 1974. En glimrende Gauss-konstruksjon som enda ikke er overgått hverken i skarphet eller kvalitet på bokeh. Herlig herlig, og sammen med Canons CMOS en uslåelig kombinasjon til nære portretter. Det er deilig å se bildene på trykk når jeg har brukt det objektivet fordi jeg kjenner igjen bokeh-en hvis den er brukt kreativt. Merkelojalitet er noe tull. Det gjorde ikke vondt et eneste sted da jeg byttet til Canon etter nesten 23 år med Nikon. Jeg fikk jo likevel bruke mine favorittobjektiver fra Nikkor på mitt nye system, og da er jo det viktigste fortsatt intakt. Sensorene kan kalles dagens film, og jeg foretrakk den "filmen" Canon leverte på den tiden jeg byttet. Og med adapter fikk jeg en kombinasjon som var perfekt for meg, og der holder jeg meg fortsatt. Og gleder meg som en hund til jeg får satt Nikkor 105/2,5 på en 5D, for det har jeg ikke gjort enda. Det skal bli lekkert, det kan jeg love deg. :-*
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Og da var Sigma 150-500 med OS i hus
    Stor og tung... :)

    Mvh Jan I
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Ja bare en får litt lys her oppe i Nord :) ::)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    joda,skal komme med mer bare det blir litt lysere.
    Prøvde litt i dag,men her oppe i nord er det enda mørkt selv på dagtid,
    Men jeg synes OSen fungerte meget bra.
    Mvh Jan I
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Blir mye fuglebilder nå da? :D
    I og for seg når som helst, men jeg har tilgang til 5D med 105/2,5 i siste AI-S versjon ganske nær hvis jeg bare får den feite ræva mi i gir. ::)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Snakker du om Nikon-objektivet nå?
    Selvfølgelig. Intet over, intet ved siden. Vi som er gamle nikonianere foretrekker å skrive/si Nikkor.
    Nikkor AI + Canon digital Eos = meget bra kombinasjon.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Vel, du har Nikkor 105, jeg har 5D, når passer det?
    I befippelsen valgte jeg feil innlegg å sitere. Det var selvfølgelig dette innlegget jeg svarte på.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ute etter et bra men så billig som mulig objektiv til bruk på konserter og portrettfotografering.
    Ønsket er selvf. at det er så lysterkt som mulig.
    Jeg har et gammelt 400D kamera.

    Jeg låner for øyeblikket et Canon EF 50mm 1.8 II
    Dette er jo et objektiv til drøye 1000lappen. Plastic fantastic. Men jeg fyker ikke rundt i bushen og fotograferer heller....
    Noen andre alternativer uten å måtte vrenge lommeboka helt ut inn på nyåret?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Det må vel bli 100mm F/2. Ca 4500kr, evt rundt 2,5-3k på brukten. Skal du ha lenger brennvidde begynner det fort å koste litt. Skal du ha zoom og tilsvarende kvalitet... ja det finnes simpelthen ikke med blender F/2.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Sitter og skal trykke på bestillingsknappen til et lysterkt fastobjektiv til innebruk, men er litt i tvil.

    De jeg har valgt ut er :
    Sigma 30mm 1.4F
    Canon 50mm 1.4

    Jeg rota meg inn på kenrockwell sine sider, men har vanskelig for å ta han seriøst.
    Det jeg stiller av krav derimot er at det er et solid objektiv, samtidig som det ikke sliter med å finne fokus som jeg sliter litt med på mitt 18-50 2.8 sigma objektiv. Samtidig som det er skarpt selv på lav f faktor.

    Hvilket tar jeg?
     
    N

    nb

    Gjest
    Fra en annen tråd:
    baluba skrev:
    Canons fastoptikk uten rød ring er undervurdert av alle som ikke selv har brukt dem, rett og slett på grunn av den lave prisen. De yter utrolig godt til prisen, og det er ikke få proffer som bruker dem. Den mest kjente amerikanske artistfotografen Dave Hill brukte 5D med EF 28mm f/2,8 "ugly duckling" som hovedobjektiv i årevis. Til slutt ble 28mm-eren stjålet, og da kjøpte han seg en 1,8 USM som erstatning. Eneste årsak til det var USM, og for forandringens skyld. Men optisk regnes ugly duckling for å være like god, med fravær av USM og litt liten blender som eneste ankepunkt. Men største blender er ganske skarp, spesielt på kamera med crop-sensor. Min eneste kritikk av objektivet er at det oppstår diffraksjon relativt tidlig, men det har relativt liten betydning på den brennvidden. Dessuten har det sine fordeler at idealblender er f/4-5,6 også. Når det objektivet er godt nok for Hill, så bør det være godt nok for oss andre også. Jeg bruker det som normalobjektiv, og til under 2000 kroner er det rett og slett tyveripris. Optisk er det like godt som de beste zoomene i løsbar prisklasse. Og klart bedre enn det meste som nevnes i denne tråden av zoomer.

    De aller fleste bildene i denne linken er tatt med ugly duckling eller storebror med USM. Sistnevnte koster ikke mye over 3000, og forskjellen mellom de to er mest den mekaniske kvaliteten. http://www.davehillphoto.com/gallery/music

    Canon EF 35 f/2 er også et glimrende objektiv, som regnes som absolutt godt nok til fullformat i likhet med de to andre jeg nevner. Det koster under 2500, og passer flott for de som ønsker en fast normal på som er litt lenger enn 28mm. Og til slutt kan jeg nevne EF 85mm f/1,8. Det er jo veldig anerkjent. Eneste billige normal fra Canon som ikke er god er 50mm f/1,8. Jeg skriver ikke det fordi den er billig, men fordi jeg har en liggende i en skuff selv. Og den har omtrent verdens harskeste bokeh, og en mekanikk som best passer til leketøy. Den blir ikke anstendig skarp før ved 2,8+. Hva er da poenget med 1,8? Skygg unna for enhver pris. Det er bedre å kjøpe en gammel Nikkor med adapter-ring. Samme pris, optisk toppklasse. Det var valget jeg endte opp med siden jeg hadde en flott f/2, som er regnet som en av Nikons mest vellykkede og skarpe objektiver. Litt snål men fin bokeh, noe som er veldig viktig med stor blender. Liten dybdeskarphet er lite verdt når uskarpheten ikke er vakker.

    Og der ligge Canons største styrke for en som skal bygge opp en objektivpark. De har den rimeligste fastoptikken, men den holder med et unntak like høy standard som de litt dyrere alternativene til konkurrentene. Du kan gjerne kjøpe en rimelig zoom og ha en 28/2,8 til mer kritiske opptak hvis budsjettet er lavt. Den 15-85 IS som ble nevnt vil med fordel kunne kombineres med en 50/1,4 eller 85/1,8 som tar seg av jobbene der liten DOF er nødvendig. Prisen blir enda høyere, men det kan jo kjøpes i etapper. Canons billige fastoptikk holder forresten uten problemer mål nok til å brukes på fullformat eller APS-H (Canon 1D-serien). På sistnevnte format er 35mm f/2 et perfekt normalobjektiv.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    pahf skrev:
    Sitter og skal trykke på bestillingsknappen til et lysterkt fastobjektiv til innebruk, men er litt i tvil.

    De jeg har valgt ut er :
    Sigma 30mm 1.4F
    Canon 50mm 1.4

    Jeg rota meg inn på kenrockwell sine sider, men har vanskelig for å ta han seriøst.
    Det jeg stiller av krav derimot er at det er et solid objektiv, samtidig som det ikke sliter med å finne fokus som jeg sliter litt med på mitt 18-50 2.8 sigma objektiv. Samtidig som det er skarpt selv på lav f faktor.

    Hvilket tar jeg?
    Jeg har Sigma 30mm objektivet og er godt fornøyd med det. Siden jeg er Olympus bruker kjenner jeg av naturlige grunner ikke til Canon objektivet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    pahf skrev:
    Sitter og skal trykke på bestillingsknappen til et lysterkt fastobjektiv til innebruk, men er litt i tvil.

    Hvilket tar jeg?
    Kjøp alltid originalopptikk. Det blir som regel billigere i det lange løp. Originaloptikk holder prisen; eldre Sigma (og andre) er i praksis verdiløse.
    Nå bruker ikke jeg canon, men Pentax. Jeg kjøpte et 135/1.8 for 3000kr og solgte det 6år senere for 14 000kr. Jeg betalte vel sånn omtrent $1200 for mitt 200/4 Macro objektiv. Flere har nå gått for $3500 på e-bay. Slik kan man igrunnen fortsette. Mitt 18/3.5 jeg kjøpte i 1978 er verdt mye mer i dag enn det kostet dengang; 1978 modeller fra tredjepartskonkurrenter er alle verdiløse i praksis.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    nb skrev:
    Fra en annen tråd:
    baluba skrev:
    Canons fastoptikk uten rød ring er undervurdert av alle som ikke selv har brukt dem, rett og slett på grunn av den lave prisen. De yter utrolig godt til prisen, og det er ikke få proffer som bruker dem. Den mest kjente amerikanske artistfotografen Dave Hill brukte 5D med EF 28mm f/2,8 "ugly duckling" som hovedobjektiv i årevis. Til slutt ble 28mm-eren stjålet, og da kjøpte han seg en 1,8 USM som erstatning. Eneste årsak til det var USM, og for forandringens skyld. Men optisk regnes ugly duckling for å være like god, med fravær av USM og litt liten blender som eneste ankepunkt. Men største blender er ganske skarp, spesielt på kamera med crop-sensor. Min eneste kritikk av objektivet er at det oppstår diffraksjon relativt tidlig, men det har relativt liten betydning på den brennvidden. Dessuten har det sine fordeler at idealblender er f/4-5,6 også. Når det objektivet er godt nok for Hill, så bør det være godt nok for oss andre også. Jeg bruker det som normalobjektiv, og til under 2000 kroner er det rett og slett tyveripris. Optisk er det like godt som de beste zoomene i løsbar prisklasse. Og klart bedre enn det meste som nevnes i denne tråden av zoomer.

    De aller fleste bildene i denne linken er tatt med ugly duckling eller storebror med USM. Sistnevnte koster ikke mye over 3000, og forskjellen mellom de to er mest den mekaniske kvaliteten. http://www.davehillphoto.com/gallery/music

    Canon EF 35 f/2 er også et glimrende objektiv, som regnes som absolutt godt nok til fullformat i likhet med de to andre jeg nevner. Det koster under 2500, og passer flott for de som ønsker en fast normal på som er litt lenger enn 28mm. Og til slutt kan jeg nevne EF 85mm f/1,8. Det er jo veldig anerkjent. Eneste billige normal fra Canon som ikke er god er 50mm f/1,8. Jeg skriver ikke det fordi den er billig, men fordi jeg har en liggende i en skuff selv. Og den har omtrent verdens harskeste bokeh, og en mekanikk som best passer til leketøy. Den blir ikke anstendig skarp før ved 2,8+. Hva er da poenget med 1,8? Skygg unna for enhver pris. Det er bedre å kjøpe en gammel Nikkor med adapter-ring. Samme pris, optisk toppklasse. Det var valget jeg endte opp med siden jeg hadde en flott f/2, som er regnet som en av Nikons mest vellykkede og skarpe objektiver. Litt snål men fin bokeh, noe som er veldig viktig med stor blender. Liten dybdeskarphet er lite verdt når uskarpheten ikke er vakker.

    Og der ligge Canons største styrke for en som skal bygge opp en objektivpark. De har den rimeligste fastoptikken, men den holder med et unntak like høy standard som de litt dyrere alternativene til konkurrentene. Du kan gjerne kjøpe en rimelig zoom og ha en 28/2,8 til mer kritiske opptak hvis budsjettet er lavt. Den 15-85 IS som ble nevnt vil med fordel kunne kombineres med en 50/1,4 eller 85/1,8 som tar seg av jobbene der liten DOF er nødvendig. Prisen blir enda høyere, men det kan jo kjøpes i etapper. Canons billige fastoptikk holder forresten uten problemer mål nok til å brukes på fullformat eller APS-H (Canon 1D-serien). På sistnevnte format er 35mm f/2 et perfekt normalobjektiv.
    Dave Hill er jeg godt kjent med, og forøvrig er jeg stor fan av han også, så helt klart bør det være med i betraktningen, grunnen til at jeg vil ha det såpass lyssterkt er for å slippe blitz innendørs, men hvis optikken er bedre enn 1.4 så er det klart at jeg bør tenke meg om flere ganger.
    Jeg har forøvrig hatt 50mm 1.8 og det fungerte helt greit, men plastikkfølelsen viste seg og være sann fordi den varte i kun et år før den takket for seg.

    Hva kvalitet mellom sigma og canon angår skal jeg ikke skryte på meg så mye erfaring, jeg har sigma objektiv nå og det eneste ankepunktet er at jeg ikke er fornøyd med hvor kjapt den finner fokus i mørket, ellers er den robust og grei.

    Får ta og lese litt rundt, men har jo fått flere spennende forslag her som absolutt bør være med i betraktningen.
     
    B

    BTS

    Gjest
    Slut på lidandet. Efter 5 ???år med Canon 350 D gick det inte längre. Ny Canon med 2 objektiv på väg till en postkasse på östlandet.... :) 8)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Hva ble valget?

    Et par oppdateringer fra min side:

    Bruker fortsatt 50/1,4 mest, 100/2 og Sigma 24-70HSM (den nyeste) blir omtrent like mye brukt. De andre ser jeg på som nisjeobjektiver.

    Jeg kjøpte først 24-70/2,8L. Så kom jeg over en Sigma som var så billig at jeg klarte ikke la vær. Jeg testet dem mot hverandre, og rent bortsett fra at den feilfokuserte litt så var den en hårsbredd bedre enn Canon sin på det meste, samt litt mer vidvinklet. Jeg sendte den inn på reklamasjon, sammen med kameraet og fikk tilbake et objektiv jeg føler er bedre enn Canon 24-70. Ikke mye, men nok til at jeg synes det blir en annen gnist i bildene, og jeg føler suksessprosenten blir større.

    Jeg har en 15/2,8 Fisheye. Den bruker jeg ikke mye. Nisjeobjektiv, men ikke så veldig anvendelig IMO.

    Så kjøpte jeg nylig tilbake en Tokina 11-16 som jeg hadde tidligere. Jeg rakk å teste den på 5D før jeg solgte den, og selv om det ikke er et FF-objektiv får det fullt bilde fra ca 14mm. Det er et knakende godt objektiv, og som rimelig rettegnende vidvinkel er det vanskelig å finne noe som matcher det til under 10k. Dette er et objektiv jeg anbefaler varmt, MEN!

    Se her!!!: http://www.akam.no/artikler/vidvinkel_fra_tokina/77210
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    litt gamel tråd,men siden den er her så...
    Har fått tilbud om kjøp av min sigma 10-20/4-5,6 , MEN så må jeg jo ha et nytt vidvinkel objektiv da.
    og da står valget mellom Tokina 11-16/2,8 ::) ;) (Tja ingen andre ;D )
    Hadde egentlig tenkt å "bytte/kjøpe en 5D mkII" etter litt sparing ,men her må en jo fram med nye objektiver også (i den nedre segmentet ca 14-70mm) så en "oppgradering" blir ganske kostbar (både hus og objektiv)
    MEN så leste jeg at denne tokinaen kunne settes på FF kameraene . Går dette greit eller?
    Noen som kan legge ut bilder helt fra 11 til 16 med en 5D eller aller helst 5DmkII ?

    Som sagt,valgets kval.. Beholde 40D og sigmaen og satse etterhvert på en 5DmkII+16-35/2,8 eller selge sigmaen og kjøpe Tokinaen og kansje kjøpe kun 5DmkII hus etterhvert.
    Noen tips?

    Mvh Jan I

    EDIT: og der var Sigma 10-20 solgt.. hva nå??
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Takker for svar Snickers
    Var faktisk å så på 5dII og Tokina 11-16 comboen i går
    ( en kamerat har tokinaen og en annen 5D og 5DII )
    Og som du sier så måtte en minst opp på 15mm for å få det bra.
    Har ikke kjøpt 5DII , og måtte bare få bekreftet at en kunne bruke 11-16 på FF
    Dette slik at en kan bruke dette som vidvinkel i nødsfall ved kjøp av 5DII
    Har nå bestilt en slik Tokina 11-16 ,så jeg håper jeg har den før helga.
    Det var veldig "kvalitetsfølelse" over dette objektivet etter hva jeg så og prøvde på kameraten min sitt objektiv.
    Den nye 16-35 til canon er jo også spennende (når en får FF) men det blir vel sannsynligvis en 24-105/4 først da.
    Hva bruker du som normalobjektiv på 5DII Snickers?
    Mvh Jan I
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    16-35 skal visnok være en kanonbra objektiv.. men prisen blir litt for drøy for min lommebok, ca 11.500. Mens 17-40 (f4 istede for f2.8 på 16-35) slipper man unna med 5500,- Begge er L-obj.
    Håper å få kloa i et slikt etterhvert.. :)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Du har helt rett kaap.
    MEN etter mitt synspunkt så er det aldri feil å innvistere i skikkelige saker.
    Kjøpte selv 70-200/2,8IS ( før IS II kom) og dette er et kjøp jeg ikke angrer på.
    Skal jeg ha vidvinkel så SKAL det være på minst 2,8 i lysstyrke. Dette p.g.a. nattfotografering av nordlys her oppe. ( det var forøvrig kjempenordlys i går ettermiddag, men selvfølgelig hadde jeg jo solgt vidvinkelen :( )
    Mvh Jan I

    EDIT: ser det ligger en brukt 17-40 på foto.no
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    "Mirage" på AVforum har nå bestilt Tokina 16-28. Han har 5DII. Regner med han kan si noen ord om ytelsen når han får den.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Du liker Sigma 24-70HSM (den nyeste med OS)? Hva synes du om det objektivet?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    bjornh skrev:
    Sigma 24-70HSM (den nyeste med OS)? Hva synes du om det objektivet?
    På fotomessen på Lillestrøm fikk jeg anledning til å prøve dette objektivet - på eget kamera
    Objektivet står på "ønskelisten" her ;)

    Legger ved noen bilder(ubehandlet) som eksempel

    Bilde 1: Sigma 24-70mm, f/2,8 ISO:200 FL:70mm
    Bilde 2: Nikkor 35mm, f/8 ISO:200 FL:35mm
    Bilde 3 og 4: Sigma 24-70mm, f/2,8 ISO:200 FL:70mm crop ap
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    bjornh skrev:
    Du liker Sigma 24-70HSM (den nyeste med OS)? Hva synes du om det objektivet?
    Ja, det er et objektiv jeg har sansen for (og jeg er generelt ikke fan av zoom-objektiver). Jeg hadde en periode den og Canon 24-70 F2,8 L, og jeg solgte sistnevnte fordi jeg likte best å ta bilder med Sigmaen. Synes den er hakket skarpere og har hakket mer sting i fargene. Den er forøvrig litt videre (selv om begge på papiret er 24-70) og lettere å frakte. Den eneste ulempen var at den ikke hadde 100% fokus på mitt kamerahus, men det ble fikset på garanti. Jeg leverte både objektiv og hus og fikk tilbake et meget godt resultat. Siden jeg hadde både UV og Pol filter til Canon men ikke til Sigma sier det sikkert litt om at jeg foretrakk Sigmaen tilstrekkelig til at jeg var villig til å ofre fordelen av å ha full filterpakke.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Drive og funderer på et L objektiv, siden jeg overhodet ikke har zoom lengre enn 55mm så tror jeg 70-200 f4 vil være et godt valg. Noen som er uenig eller har andre forslag?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    bjornh skrev:
    Du liker Sigma 24-70HSM (den nyeste med OS)? Hva synes du om det objektivet?
    Ja, det er et objektiv jeg har sansen for (og jeg er generelt ikke fan av zoom-objektiver). Jeg hadde en periode den og Canon 24-70 F2,8 L, og jeg solgte sistnevnte fordi jeg likte best å ta bilder med Sigmaen. Synes den er hakket skarpere og har hakket mer sting i fargene. Den er forøvrig litt videre (selv om begge på papiret er 24-70) og lettere å frakte. Den eneste ulempen var at den ikke hadde 100% fokus på mitt kamerahus, men det ble fikset på garanti. Jeg leverte både objektiv og hus og fikk tilbake et meget godt resultat. Siden jeg hadde både UV og Pol filter til Canon men ikke til Sigma sier det sikkert litt om at jeg foretrakk Sigmaen tilstrekkelig til at jeg var villig til å ofre fordelen av å ha full filterpakke.
    JEg har forståt det slik at det er mye problemer med akkurat det; at Sigmas objektiver må etterjusteres.
     
    N

    nb

    Gjest
    pahf skrev:
    Drive og funderer på et L objektiv, siden jeg overhodet ikke har zoom lengre enn 55mm så tror jeg 70-200 f4 vil være et godt valg. Noen som er uenig eller har andre forslag?
    Går for å være veldig bra og er også betydelig lettere og billigere enn den med f2.8. Skal kjøpe meg en slik en selv med tid og stunder. Ville nok hatt den med IS, men koster jo en del mer enn uten IS.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Kanskje "pirat"-merkene har blitt bedre enn for 10 år siden? Hadde da (en kort periode) Sigma, vidvinkel-zoom (dyr og oppskrytt),
    og Sigma Tele-zoom i medium-range. Støyende, tregt og batterislukende skrot som aldri ga korrekt fokus, og "filtrerte" bort farger og detaljer.
    Aldri igjen.
    Etter å ha byttet til orginal-optikk, var det som jeg hadde gått fra snapshot-kamera til EOS 1.
    Til min 7D, har jeg nå EF-S 10-22, EF-S 15-85 iS, 50mm 1,4, og EF 70-200 iS USM II 2,8.
    Alle er raske, klare, og stille... -kan anbafales.

    Arne K
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    nb skrev:
    pahf skrev:
    Drive og funderer på et L objektiv, siden jeg overhodet ikke har zoom lengre enn 55mm så tror jeg 70-200 f4 vil være et godt valg. Noen som er uenig eller har andre forslag?
    Går for å være veldig bra og er også betydelig lettere og billigere enn den med f2.8. Skal kjøpe meg en slik en selv med tid og stunder. Ville nok hatt den med IS, men koster jo en del mer enn uten IS.
    Vurderer og ta med IS, men får se hva spontaniteten sier når den tid kommer ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn