----Canon objektiv-tråd----

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg må ha en linse til mitt aldrende Canon EOS 400D. Jeg har den originale kit-linsa UTEN IS. Det vil si med helt horribel bildekvalitet. Samtidig har jeg også hatt Canons 50mm F1.4 en god stund og som tar helt fantastisk bra bilder, sylskarpe med enormt bra farger og kontrast. Jeg går kun rundt med 50mm linsa og flytter heller på flesket, noe som fungerer bra i de fleste tilfeller.
    Jeg får imidlertid store problemer når jeg skal ta bilder av noe i mindre rom. Jeg trenger derfor en linse med brennvidde minimum ned mot 18mm. I enkelte tilfeller har jeg også bruk for noe zoom over 50mm, men dette har jeg kun opplevd i en bjørnepark nå i ferien. Dette har altså lav prioritet, men er kjekt å ha i ca 1% av mitt bruksområde.

    Jeg har funnet denne linsen, Canon EF-S 15-85mm, som virker grei og får gode skussmål for bildekvaliteten. Vil dette være en grei general purpose linse for meg når jeg har 50mm 1.4 i bakkant?

    Jeg har ikke foto som hobby, men ønsker bare å ta best mulig bilder av familieopplevelser og dingsebomser uten å ta steget opp i fotoentusiastklassen utstyrsmessig.
    Kravet mitt er at bildekvaliteten ikke fremprovoserer umiddelbare spyreflekser når man sammenligner med bildene tatt med 50mm linsa.

    Har dere eventuelt noen andre gode alternativer med god bildekvalitet hvor fokuset i hovedsak ligger på vidvinkeldelen og som ikke koster særlig mer enn 15-85mm versjonen?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    EF-S 17-55 1:2.8 IS USM

    Bruker en slik selv, og bedre "normalzoom" for Canon APS-C tror jeg ikke finnes.

    Den er dog ikke gratis.

    50mm er for lang/trang til å være til noen særlig nytte innendørs, synes jeg. Har en Sigma 30/1.4, men den er også littegrann for lang til å være heldig til snapshots av folk i selskapelige situasjoner innendørs. Skulle ønske den var rundt 24mm til den bruken. Dessuten begrenser den store blenderen man må bruke innendørs uten blitz dybdeskarpheten for mye, IMO. Min løsning er å bruke normalzoomen som "allround" objektiv inne også, men supplere med en ekstern blitz.

    Hvis 17-55 IS er for dyr, er det verdt å ta en kikk på Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM. Den får gode testomtaler rundt omkring, og er billigere enn EF-S 17-55 (6000 vs 8000 Kr.)

    ...Ellers kan du se på den enda billigere Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di II VC (puh...) som koster rundt 3800. Kvaliteten er nok ikke helt der oppe med de to andre, men...


    Når alt dette er sagt, så synes jeg slett ikke bildekvaliteten til det gamle 18-55 non-IS kitobjektivet er så gal. Den trenger bare litt lys.

    15-85 går for å være veldig bra, den, men med litt vignettering i den videste enden og litt redusert skarphet i den lengste enden. Ikke noe som ikke er helt vanlig, riktignok. Selv liker jeg å ha litt mer lysstyrke, bare.

    [kjepphest]Du vil ikke ha en linse, men et objektiv.[/kjepphest] ;)
     

    flaago2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    0
    Nå er jeg nikon mann, men vi har noe felles, nemlig Tokina 11-16 mm. 2.8.
    Den synes jeg er glimrende innendørs, på 11 mm får du med hele festen iallefall :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    marsboer skrev:
    Jeg må ha en linse til mitt aldrende Canon EOS 400D. Jeg har den originale kit-linsa UTEN IS. Det vil si med helt horribel bildekvalitet. Samtidig har jeg også hatt Canons 50mm F1.4 en god stund og som tar helt fantastisk bra bilder, sylskarpe med enormt bra farger og kontrast. Jeg går kun rundt med 50mm linsa og flytter heller på flesket, noe som fungerer bra i de fleste tilfeller.
    Jeg får imidlertid store problemer når jeg skal ta bilder av noe i mindre rom. Jeg trenger derfor en linse med brennvidde minimum ned mot 18mm. I enkelte tilfeller har jeg også bruk for noe zoom over 50mm, men dette har jeg kun opplevd i en bjørnepark nå i ferien. Dette har altså lav prioritet, men er kjekt å ha i ca 1% av mitt bruksområde.

    Jeg har funnet denne linsen, Canon EF-S 15-85mm, som virker grei og får gode skussmål for bildekvaliteten. Vil dette være en grei general purpose linse for meg når jeg har 50mm 1.4 i bakkant?

    Jeg har ikke foto som hobby, men ønsker bare å ta best mulig bilder av familieopplevelser og dingsebomser uten å ta steget opp i fotoentusiastklassen utstyrsmessig.
    Kravet mitt er at bildekvaliteten ikke fremprovoserer umiddelbare spyreflekser når man sammenligner med bildene tatt med 50mm linsa.

    Har dere eventuelt noen andre gode alternativer med god bildekvalitet hvor fokuset i hovedsak ligger på vidvinkeldelen og som ikke koster særlig mer enn 15-85mm versjonen?
    Jeg har en 17-85 som er forgjengeren til 15-85. 17-85 får du til hyggelige prier, både brukt og ny. Jeg har ikke sammenlignet direkte men jeg er i hvert fall fornøyd med min, selv om jeg stort sett ender opp med 10-20 mm på kameraet.
    I Amsterdam i helga ble det ikke kjøpt bare smør, far fikk seg en også Canon 50/1.4 til en svært hyggelig pris. Har ikke fått tatt så mange bilder ennå, men det ser lovende ut. Lurer dog på om ikke 30-35 mm hadde vært bedre for meg?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.236
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Komplett.no har 50mm f/1,4 på timestilbud til kr. 2500,- den neste halvtimen..

    + 60mm macro og 10-22mm
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Er det noen som har testet 2XII extenderen til canon?
     

    miata

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2005
    Innlegg
    370
    Antall liker
    1
    Vurderer DETTE objektivet.. Noen som har noen erfaring med det ?
    Skulle gjerne hatt i samme zoom omeråde med F2.8
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    EF-S 15-85- iS er nestbeste i denne klassen...det beste er noe dyrere...
    Jeg liker det godt til mitt 50D, men hadde jeg handlet i dag, hadde
    Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS stått øverst på handle-listen.
    55 vs 85 mm gjør ikke så store forskjellen, det er ingen "tele" uansett.

    Arne K
     

    miata

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2005
    Innlegg
    370
    Antall liker
    1
    Cobra2 skrev:
    EF-S 15-85- iS er nestbeste i denne klassen...det beste er noe dyrere...
    Jeg liker det godt til mitt 50D, men hadde jeg handlet i dag, hadde
    Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS stått øverst på handle-listen.
    55 vs 85 mm gjør ikke så store forskjellen, det er ingen "tele" uansett.

    Arne K
    Så har den også F2.8 i hele zoom omerådet.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har vært en stund på leting etter ett 20mm 2.8 objektiv, nok en gang helt plutselig dukket det opp ett relativt godt tilbud jeg ikke klarte å si nei til. Blir spennende og se hva jeg får utav dette!
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Da har jeg fått meg en slik en. (meget lite brukt)
    Fikk det så rimelig at jeg ikke kunne si nei.
    her har jeg prøvd med f1,8 for å få minimal dybdeskarphet. ( focus er på E i EF )
    Et meget lett "plastikk" objektiv som faktisk gir meget bra bilder. Som andre har sagt: et kupp til prisen (og i sær brukt)
    IMG_8871_edited-1.jpg


    Mvh Jan I
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Hadde en slik selv tidligere, og til prisen er det jo nesten uslåelig.
    Mitt ble derimot omtrent ikke brukt etter at jeg kjøpte Tamron 17-50 2.8, og derfor solgt videre.

    Dette er tatt med Tamron på 50mm med 2.8.
    Casio EX-H15.JPG
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    HE HE..Har gjort akkurat det samme som deg. Hadde en 50mm 1,8 mkI som jeg var så dum å solgte da jeg kjøpte Tamron 17-50/2,8. (nettopp p.g.a. lite bruk)
    Kjøpte denne mkII da jeg skal ha den som en "reserve" i tilfelle jeg kommer over en rimelig fullformat (eller 1,3crop) Betalte bare 400,- for denne 50mm og da er det vel ikke så mye å tenke på. Skal teste ut litt denne 50mmeren med mellomringer, kan hende det blir et bra "macroobjektiv" da ;)
    Mvh Jan I
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Har nettopp kjøpt EF 18-135 3.5-5.6 IS STM på FotoVideo til super pris. Har et 20D hus og et 7D hus som jeg kan bruke det på.
    Litt spennende da forrige versjon ble slaktet på Photozone.de. Tok sjansen på tilbudet på Fotovideo da jeg kunne ha den på 20D som nød kamera i bilen hvis den ikke skulle fungere så bra.
    Har ikke fått prøvd den så mye da det har vært mye dårlig vær, men IS systemet virker veldig bra.
    Hyggelig å se at jeg har gjort et kupp når testen på Photozone.de ble såpass bra:
    Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 STM IS - Review / Test Report
    Ser ut som alle med kit linse trygt kan oppgradere til denne.
    Har nå satt den på 7D'n og gleder meg til å prøve den ut mer.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn