- Ble medlem
- 12.01.2005
- Antall liker
- 7
Din velmente moralisering overfor menneskeheten er rørende.Gjest skrev:Det er bedre at folk finner seg ekte gleder i stedet for syntetiske gleder. Hvis du ikke skjønner forskjellen på disse gledene så har du et problem.
Hva er galt med syntetisk glede? Hva med matglede? Hva med energien og oppstemtheten man får fra riktige doser sukker?
Hvilket enkeltmenneske kan sette seg til doms over hvordan andre mennesker oppnår sin lykke? Kan du ut fra gledesfølelsen skille mellom ekte og falsk glede?
Det er individets rettigheter til å definere sin egen lykke som er hele kjernen i forbudsdebatten. Folk får glede av å kaste seg i fallskjerm ut fra fly som flyr helt fint. Jeg kunne aldri tenkt meg det og finner min lykke andre steder (f.eks. i musikk og hifi). Men jeg fordømmer da ikke andre som driver med fallskjermhopping, selv om det er farlig. Det går på den personlige friheten til å skape sin egen lykke.
Hvis du ikke ser at du, ved å erklære deg som forvalter over sannheten om "ekte" og "falske" gleder og moralen omkring dette, faktisk tramper ettertrykkelig inn på områdene for personlig frihet, så har du et problem.
Alt er farlig på en eller annen måte. Skal vi diskutere hvorvidt et stoff (i dette tilfellet Cannabis) skal være legalt eller forbudt så holder det ikke å si at det er farlig. Se filmen "I, Robot" eller les boka den er basert på, så vil du se hvordan en overordnet makts "beskyttelse" av enkeltmenneskene mot alt som er "farlig" betyr totalitært maktdiktatur. Man må vurdere graden av farlighet og også vurdere BÅDE fordeler og ulemper ved et forbud.Gjest skrev:Cannabis kan diskuteres for seg selv. Etablert medisinsk forsking viser at cannabis er farlig. Gleden av å innta dette stoffet er lite viktig i den sammenhengen.
Gleden man fratar de menneskene som velger å bruke cannabis teller som en ulempe ved et forbud. Etablert medisinsk forskning viser at cannabis kan være farlig, men også at det er lite farlig SAMMENLIGNET med mye annet. Og det er klart at man må sette krav til hvor farlig noe skal være før det kan forbys. Måten man gjør det på er å sammenligne med annet som enten er forbudt eller er kandidater for forbud. Å sammenligne med alkohol er helt naturlig. Det har faktisk vært forbudt, og blitt legalisert igjen. Også cannabis har historisk sett vært legalt før det gjeldende forbudet ble innført.
Klart man kan diskutere Cannabis for seg selv. Men man kan ikke kreve det forbudt uten å i det minste se hvilken presedens samfunnet har valgt å sette ved å forby og legalisere andre stoffer.
Bedre tid til andre ting? Det er det svakeste argumentet for å forby noe jeg har hørt. :Gjest skrev:Det tjener samfunnet, familiene og enkeltmenneskene at det forbys. Da vil mange få større frihet - mao bedre tid til andre ting.
Jeg vil da hevde at TV bør forbys, for da får mange større frihet - mao bedre tid til andre ting.
[EDIT: Slettet antakelser om "Gjest"s anonymitet. De var ubegrunnede.]