- Ble medlem
- 12.01.2005
- Antall liker
- 7
Alkoholskader har alt med denne diskusjonen å gjøre fordi det er et skadelig rusmiddel som er tillatt. Det er naturlig å sammenligne forbudte rusmidler med tillatte rusmidler når man skal vurdere om det er hold i forbudet. Det er ingen grunn til å forby ett rusmiddel dersom et annet med like ille eller verre skadevirkninger er tillatt.Eivind E skrev:Unnskyld meg, men hva i all verden har alkoholskader med dette å gjøre?roffe skrev:Hvor mange prosent av dem som innlegges med livstruende leversvikt tror du har en historikk med jevnlig bruk av alkohol? Hvor mange prosent av gjentatte voldsdømte tror du det er som ikke har regelmessig bruk av alkohol?
Det har ingenting med denne diskusjonen å gjøre overhodet, og du drar kun dette frem som et virkemiddel i din argumentasjon fordi du er pro-cannabis, dette minner om typisk venstrevidd kommunistretorikk. Beklager, men det blir bare alt for usaklig.
Skal man forsvare dagens forbud, så er det er minstekrav at man klarer å vise til at de forbudte stoffene er verre enn de som er tillatt.
Det å "være en del av et rusmiljø" antar jeg betyr at mange av disse gikk videre med tyngre stoffer? Det er en HELT annen diskusjon. Man kaller ofte cannabis for "inngangsport" til de tyngre stoffene. Men hvilke barrierer er det egentlig man bryter når man forsøker cannabisstoffer? Jeg tror inngangsporten er definert av at man krysser over legalitetsbarrieren, ikke at stoffet cannabis i seg selv har noen iboende egenskap som gjør at man går til tyngre stoffer. "Inngangsport"-teorien kan godt være statistisk fundert, menda kan man like gjerne kalle alkohol for "inngangsport" til de tyngre stoffene, for jeg vil tro at nær 100% av alle som bruker tyngre stoffer tidligere har brukt alkohol. Når man krysser legalitetsgrensen kommer man altså i direkte eller indirekte kontakt med det kriminelle stoffmiljøet som sprer både cannabis og tyngre stoffer. De har ingen skrupler med å tilby tyngre stoffer til kjøperne, og det er vel hovedgrunnen til at en del av dem som starter med cannabis lar seg friste av tyngre stoffer. Legaliserer man cannabis, så vil man omsette det gjennom kanaler som IKKE kan tilby de tyngre stoffene, og da blir "inngangsport"-effekten borte.Eivind E skrev:Jeg kan forsikre deg om at alle jeg har kontakt med ikke nødvendigvis har normale liv og gode jobber.roffe skrev:Alle jeg fortsatt har kontakt med etter studiene lever helt normale liv og har gode jobber. Mitt inntrykk etter å ha diskutert med andre er at dette er temmelig gjengs oppfatning.
Hvor troverdig blir skremselspropagandaen basert på dårlig dokumenterte ekstremtilfeller da?
En er manisk depressiv, en annen var tidligere innlagt på akkuttpsykiatrisk for ruspsykose på lørenskog, en annen er død og ligger begravet på Moholt kirkegård i Trondheim, ei jente knakk nakken og mistet sitt to år gamle barn i en bilulykke etter pillerus.
Alt dette er nødvendigvis ikke konsekvenser av cannabis, men det er direkte konsekvenser av å havne i et rusmiljø.
Nå begynner vi å se helheten her, ikke sant. Det illegale rusmiljøet inneholder mye stygt. Er det ikke da bedre å ta kontrollen med stoffene vekk fra det illegale miljøet? Hvorfor skal det illegale miljøet ha monopol på et så mildt rusmiddel som cannabis i sine mildeste former utgjør?Eivind E skrev:Dette kan man jo selvfølgelig si at ikke har noe med saken å gjøre, men for hver godtroende tulling som påstår at det blir bare fryd og gammen, så finnes det minst tre som møter livets brutale virkelighet.
Slik er det også med disse tullingene som mener at pengespill ikke er avhengighetsskapende og de som blir spilleavhengige bare kan skylde seg selv.
De som blir alkoholikere kan jo bare skylde seg selv, eller hva?
De som røyker på seg kreft kan da virkelig bare skylde seg selv, selv om tobakk er et lovlig produkt i Norge?
Man må faktisk innse at en masse mennesker trenger å beskyttes mot seg selv, det er livets realiteter.
Det er ikke "hippie love joy joy" i dagens rusmiljøer. Hvis det man skal diskutere er hvor bra det går med folk som ruser seg må man ta inn over seg dagens ungdom.
Jeg har selv sett folk klappe i takt, "en to tre, G H B, en to tre, G H B!", folk som sitter og ruller femtilapper og skal snorte amfetamin osv.
Virkeligheten i dagens rusmiljø er småjenter på 13-15 på som drikker seg drita og tar rohypnol så de er halvveis bevisstløse, tar ghb, og blir pult av 30-33 år gamle skabbete halvnarkomane trøndere uten å egentlig ville det, og går våkne i flere dager på amfetamin. Sånn er DET livet.
Jeg ser jo din beskrivelse av dagens rusmiljø, og den ser jo ille ut. Litt spennende at du i denne diskusjonen ikke fant det opportunt å innlemme cannabisbruk i den dystre beskrivelsen. Kan hende cannabis ikke var brutalt nok for "virkeligheten" du ønsket å beskrive?
Jeg har sluttet å røyke, og det var ikke lett. Men det teller liksom ikke i sammenhengen, for nikotin er lovlig, og da må jo gjerne folk få forgifte seg ved å fylle lungene med tjære. Alkohol tar livet av folk gjennom stygge overdoser og rusens art forårsaker grov vold og ulykker som også relativt ofte har døden til følge.
Jeg klarer ikke å se hva det er som gjør at folk så blindt følger de politiske dogmene som følger med de etablerte forbudene. "Cannabis er forbudt, altså er det livsfarlig. Alkohol og tobakk er tillatt, altså er det ikke så farlig, dette kan vi bagatellisere" ... bla, bla, bla.
Jeg mener at man må se cannabis i lys av hva som er tillatt, og cannabis har skadevirkninger av mindre omfang enn tobakk og alkohol.
Spillavhengighet er ihvertfall utenfor denne diskusjonen. Den avhengigheten omfatter ingen stoffer. Men jeg mener bestemt at de fleste har et forhold til spill som gjør at de kan spille uten avhengighet.
Så skal staten beskytte den enkelte mot alt som er farlig? Nei, det skal den ikke. Det hadde blitt et kjedelig liv. Man må ta litt risiko i løpet av et liv. Man får lov til å kjøre bil etter opplæring, selv om det er farlig (også for andre). Man får lov til å drive ekstremsport med fare for livet. Og man har valgt å la tobakk (nikotin) og alkohol være tillatt. Man har altså valgt å gi ansvar til enkeltmenneskene. Spørsmålet er rett og slett om staten skal la enkeltmennesker få ansvar i forhold til stoffet cannabis. For meg er det naturlig, siden jeg ser på cannabis som mindre farlig enn både tobakk og alkohol når man ser på de totale skadevirkningene.