Diverse Cannabis..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Har du lest det jeg tidligere har skrevet om organisert kriminalitet, kvalitetskontroll, aldersgrenser, separasjon fra tunge rusmiljøer osv.? Er du uenig i at dette er mulige positive virkninger, eller har du noen andre argumenter mot en regulering av cannabissalg?
    Ja, jeg har lest det, og ser selvsagt poengene med det. Utfordringene står dog i kø. Om vi skulle selge det f.eks. gjennom apotek eller vinmonopolet, ville det etter alle solemerker bli avgiftsbelagt, for på denne måten å ha et reguleringssystem, en begrensende faktor. Dersom det da ville kunne skaffes billigere på gata,ville problemet ikke endres nevneverdig; vi ser dette på det legale stoffmarkedet (alkoholsmugling / omsetning, tobakk, innbrudd etc...).
    Jeg ser klare fordeler med at det kan skaffes utenfor det kriminelle miljø, men ser samtidig at dette er et argument som kan brukes om alle forbudte stoffer.
    Som et apropos til de positive statistikker ved endringer i lovverket i Storbritannia, det viser seg at også misbruket i Norge faller som en stein! Helt UTEN endringer i politikken (Aftenposten i går). Hva er det som foregår? Brått er det ikke sikkert at det er den årsak-virkning-sammenheng vi har trodd!

Honkey

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Ja, jeg har lest det, og ser selvsagt poengene med det. Utfordringene står dog i kø. Om vi skulle selge det f.eks. gjennom apotek eller vinmonopolet, ville det etter alle solemerker bli avgiftsbelagt, for på denne måten å ha et reguleringssystem, en begrensende faktor. Dersom det da ville kunne skaffes billigere på gata,ville problemet ikke endres nevneverdig; vi ser dette på det legale stoffmarkedet (alkoholsmugling / omsetning, tobakk, innbrudd etc...).
    Jeg ser klare fordeler med at det kan skaffes utenfor det kriminelle miljø, men ser samtidig at dette er et argument som kan brukes om alle forbudte stoffer.
    Avgiftene måtte selvfølgelig ligge på et fornuftig nivå for å kunne konkurrere ut det svarte markedet, og dette har jeg allerede påpekt tidligere i tråden.

Som et apropos til de positive statistikker ved endringer i lovverket i Storbritannia, det viser seg at også misbruket i Norge faller som en stein! Helt UTEN endringer i politikken (Aftenposten i går). Hva er det som foregår? Brått er det ikke sikkert at det er den årsak-virkning-sammenheng vi har trodd!

Honkey
    Det er godt mulig at en avkriminalisering ikke eksplisitt, ene og alene sørger for en nedgang i bruken av cannabis i alle tilfeller, men jeg mener allikevel at statistikken er et godt argument mot påstanden om at bruken kommer til å eksplodere om det ble avkriminalisert.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Fantastisk. Danske kostholdseksperters ønske om forbud ble til overskriften "Godteri kan bli forbudt"  ;D
    Aldri si aldri, de har jo greid det med cannabis. Misbruk av sukker er garantert helseskadelig - la demoniseringen begynne.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Aldri si aldri, de har jo greid det med cannabis. Misbruk av sukker er garantert helseskadelig - la demoniseringen begynne.
    Man trenger jo ikke nødvendigvis ta fra ungene lørdagsgoteriet ;)
    men kunne kanskje finne noen andre lekre ting å kose seg med.
    Bær, frukt skåret i biter, egenprodusert snop med fruktose istedet for raffinert sukker, positiv fokusering på forretter/små middagsretter for å fylle opp litt i de små magene slik at metthetsfølelsen reduserte mengden av snop...

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Er av og til i tvil om unge Løkken, er han faktisk så paranoid som han fremstår...? :)
    Jeg kunne vel forestille meg at det kunne finnes noen anti-sukker-nazier her på bjerget som ville argumetentere for et forbud mot raffinert sukker, men Danmark av alle? Get real! Og hvor stor promille av befolkningen tror du ville følge på? :D:D:D
    Når det er sagt; raffinert sukker er et reelt helsproblem for vestlige samfunn, og forbruket har eksplodert på 30 år. Da Clapton ble spurt hvilket stoff han først ble avhengig av kom svaret uten betenkning: Sukker! Og det er klare indikasjoner på at dette hvite "pulveret" faktisk er ganske sterkt vanedannende.

Honkey

T

Thomas1

Gjest
    Han må ha inntatt 38560 mg ren THC for å nå et slikt nivå. La oss si at god cannabis har et THC-innhold på 20%, i så tilfelle må han ha inntatt nesten 200 gram ren cannabis for å nå et slikt nivå. Hvis han ikke hadde inntatt cannabis oralt, men røyket det i stedet kan jeg ikke fatte hvordan det skulle gått til å få i seg så mye.
    THC binder seg i fettet. Muligheten for at det har hopet seg opp er vel en liten mulighet. selvom det høres rart ut.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Egentlig ikke, det er mye rart i dansk politikk (bl.a. morbide bilavgifter). Men de har et fint forhold til alkohol, spesielt øl.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    905
    Ja, i Danmark fikk du øl i kantina på videregående skole. Men det var før - heldigvis. De skjerper seg i Danmark også. De har jo et betydelig større problem med alkohol enn oss nordmenn.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    511
    Den var ment som en referanse til en studie utført av en gruppe i Saskatchewan i Canada i 1962. Jeg sier ikke at alle forsøk med LSD har hatt like godt utfall, men jeg har tidligere hørt 40% nevnt som et totalresultat. Jeg skal prøve å finne frem dokumentaren jeg hørte dette i. Wikipedia nevner 50% suksess i LSD-forsøk på 50-tallet. Stanislav Grof har skrevet en bok som heter LSD Psychotherapy om du skulle være interessert i emnet utover abstrakt kasting av tvil :)
    Alkoholisme er et stort og vanskelig område. Å kaste ut slike påstander som du gjorde her, om 65% successrate ved behandling av alkolholikere, er bare useriøst. Det er en stor og variert klient/pasient-gruppe, og det finnes ingen enkle formler som kan hjelpe dem alle. Jeg ser faktisk ingen grunn til å imøtegå slik argumentasjon faglig, da selv den linken du la ved, setter spørsmåltegn ved de påstandene du fremsetter.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    905
    LSD som behandling av noe som helst er forkastet forlengst av ekspertisen. Å behandle et problem med å bruke et annet problem må bare bli feil. Er du heldig bytter du bare problem. Er du uheldig har du to problemer etterpå.

G

Gjestemedlem

Gjest
    LSD som behandling av noe som helst er forkastet forlengst av ekspertisen.
    Det er nok heller det at forskning på dette området er tabubelagt og svært vanskelig i dagens politiske klima i USA og derfor vesten forøvrig. Hvis noen seriøse forskere hadde våget seg til å forske videre innen dette emnet ville sannsynligvis deres karrieremuligheter vere spolerte for alltid.

Men det er publisert endel materiale tidligere som er tilgjengelig for den som vil lete opp denne forbudte kunnskapen.

Gamle storheter som Huxley, Shulgin, Hoffmann, McKenna, Groff og Leary har alle en historie å fortelle for dem som vil høre.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    905
    Ja, det er tvil om dette er mulig rent praktisk politisk, og om det er ønskelig. Ikke glem at cannabis gir noen tvilsomme virkninger.

Jeg snakket engang med en tidligere sjømann som hadde vært mye ute på litt av hvert. Han hadde prøvd cannabis noen ganger, men aldri mer. Han hadde fått panikkangst - en uforglemmelig opplevelse - og han ville aldri røre cannabis mere. Da heller alkohol.

Cannabis har noen problematiske sider, bl.a dette og det at du kan gå rett i psykose. Dessuten kvitter ikke kroppen seg med cannabis, den binder seg i fettet i kroppen. Du får flashback for ingenting. Det er nok ikke bra å gå rundt som et cannabisdeponi heller.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2005
    Antall liker
    0
    Ja, det er tvil om dette er mulig rent praktisk politisk, og om det er ønskelig. Ikke glem at cannabis gir noen tvilsomme virkninger.

Jeg snakket engang med en tidligere sjømann som hadde vært mye ute på litt av hvert. Han hadde prøvd cannabis noen ganger, men aldri mer. Han hadde fått panikkangst - en uforglemmelig opplevelse - og han ville aldri røre cannabis mere. Da heller alkohol.

Cannabis har noen problematiske sider, bl.a dette og det at du kan gå rett i psykose. Dessuten kvitter ikke kroppen seg med cannabis, den binder seg i fettet i kroppen. Du får flashback for ingenting. Det er nok ikke bra å gå rundt som et cannabisdeponi heller.
    Hm..

Psykose ja. Hva får deg til å havne der mon tro..?

Alkohol : Du mister deg selv, farten øker og minnet suddes ut i takt med inntaket. Virker lammende på enkelte sanser, andre får økt plass og spillerom. Ofte den ukritiske..

Cannabis : Farten senkes, hjernen kan oppnå betydelig sterkere fokus, minner strømmer på for så å bli glemt etter nedfarten. Virker lammende på enkelte sanser, andre får økt plass og spillerom. Mrk, ikke samme sanser som ved alkohol. Du møter deg selv i døra. Tør du møte deg selv i døra? :eek:

Her er det fort gjort å bli hengende og bearbeide tanker og gjerninger gort gjennom livets lange og brokete ferd. Og når sant skal sies så finnes det ingen hardere og mer nådesløs dommer her i verden enn seg selv. Her kommer psykosen inn mener nå jeg. Kommer du nogenlunde hel ut på andre siden vil nok synet på dem fleste ting ha forandret seg radikalt. Det kan altså gå fryktelig galt og/eller gi ny viten til egen eksistens, mål og mening..

Etter en stunds bruk vil man som regel møte på barnet i seg, og ønsker du ikke dette møtet så er ikke cannabis å anbefale over lengre tid. Da burde man rett og slett finne seg noe annet :)

I praksis :

Full : "Bare en pils til og vi stikker til byn!" 2 timer seinere har man endelig knytt skolissene og er på vei ut døra. Veldig som tiden fløy avsted, enda man kun erindrer at man skulle høre en låt til bare...

Høy : *Titter ned på klokken og registrerer 22.30* Tar en blås og skrøner litt. Ler, turner, filosoferer, danser, prøver flere par sko, fikser håret, rydder, grubler, evt latterkule, tenker at nå er det på tide å komme seg ut. Tar en titt på klokken. *22.35*... Rare greier

;)

Go helg og ta det pent :)

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    625
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    9
    Har personlig liten interesse av å kjempe mot vindmøller,- velger derfor å forholde meg tilkjempet likegyldig til den hysteriske situasjon som råder vedrørende situasjonsbetingede ulovlige substanser,- og det på tross av det utrolige forhold at alkohol er legalt, mens cannabis både er forbudt, og fordømt. Har selv ikke noen glede av cannabis, men som liberaler ville jeg ønske at stoffet, og bruken av dette, ble legalisert.
    Syns det er flott at folk er likegyldig til dette. Men hvorfor må man SKRIVE at man er likegyldig? Det skjønner eg ikke helt...........

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Cannabis : Farten senkes, hjernen kan oppnå betydelig sterkere fokus, minner strømmer på for så å bli glemt etter nedfarten. Virker lammende på enkelte sanser, andre får økt plass og spillerom. Mrk, ikke samme sanser som ved alkohol. Du møter deg selv i døra. Tør du møte deg selv i døra? :eek:

Her er det fort gjort å bli hengende og bearbeide tanker og gjerninger gort gjennom livets lange og brokete ferd. Og når sant skal sies så finnes det ingen hardere og mer nådesløs dommer her i verden enn seg selv. Her kommer psykosen inn mener nå jeg. Kommer du nogenlunde hel ut på andre siden vil nok synet på dem fleste ting ha forandret seg radikalt. Det kan altså gå fryktelig galt og/eller gi ny viten til egen eksistens, mål og mening..

Etter en stunds bruk vil man som regel møte på barnet i seg, og ønsker du ikke dette møtet så er ikke cannabis å anbefale over lengre tid. Da burde man rett og slett finne seg noe annet :)
    Dette er helt etter min personlige erfaring når det gjelder cannabis. Dette er akkurat hva jeg tror skjer med de som får noia av hasj/marihuana: De fikser ikke å møte seg selv i døra så nådeløst. Jeg er selv blant de som klarte å bruke dette til hva jeg kaller egenterapi, slik at jeg kom styrket ut på den andre siden. Da jeg følte at jeg ikke hadde behov for denne egenterapien lenger sluttet jeg med røykinga.

Når det er sagt anbefaler jeg ikke noen å prøve dette, nettopp fordi jeg tror mange ikke vil fikse det.

Samtidig kjenner jeg mange cannabisrøykere som har et helt avslappet forhold til det hele. Folk som har røyka i 10, 20 og 30 år. Det er noen her på forumet som mener at disse snart vil få mentale problemer. Da spør jeg: Hvor mange år må man røyke cannabis før disse problemene dukker opp?

Det er ikke disse vennene mine som får problemer av cannabisrøyking. De som får problemer er de som kun røyker noen få ganger og kommer i kontakt med den siden av røykinga som Johnny her snakker om. Uten å være forberedt, og uten å ønske det.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    905
    Slik er det med alle rusmidler, noen fikser det og andre ikke. Poenget med forbud er å beskytte samfunnet og de individene som ikke fikser dette. En for alle og alle for en - ikke spesielt moderne og individualistisk, men i lengden det eneste som er realistisk. De som får problemer får ofte store problemer, og det koster samfunnet skattepenger til rehabilitering og forebygging av rusproblemer og behandling av kriminalitet. Vi snakker om mye penger her, over halvparten av vinningsforbrytelsene er knyttet til rus.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi snakker om mye penger her, over halvparten av vinningsforbrytelsene er knyttet til rus.
    Så hvis man legaliserer rusmidler og selger dem til en lav pris til dem som trenger dem, vil man fjerne "over halvparten av vinningsforbrytelsene".

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    905
    Det er en velkjent logikk. Tror du den stemmer?

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Så hvis man legaliserer rusmidler og selger dem til en lav pris til dem som trenger dem, vil man fjerne "over halvparten av vinningsforbrytelsene".
    Hvis man legaliserer rusmidler for å selge dem fra statlig kontrollerte utsalgssteder vil man kunne bli kvitt den vinningskriminaliteten som er en følge av narko-forbrytelser. Kriminaliteten kommer seg jo av sinnsyke priser. (Hvis det var billigere ville man ikke være nødt til å skaffe like mye penger for å kjøpe)

La dem som trenger medisin (heroin for å dempe psykisk smerte) få skikkelig behandling, heller enn å la dem berike svartebørsen.
    Og la dem som ønsker å ruse seg få lov til å gjøre det uten å måtte bli kriminelle av den grunn.

Spørsmålet er jo også om samfunnet ønsker dette...
    Det er jo ikke narkomane som innfører 100vis av kilo heroin og tonnevis av hasj
    Man må ha penger for å gjøre slikt, og hvem er det som egentlig styrer samfunnet vårt? Har ikke de med penger og makt ganske stor innflytelse på rettsystemet og politikken?

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Cannabis er noget man er TVANSINDLAGt til hvis man skal holde ud at høre anlæg med multecore og plastic. ;D ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    18-22 November avholdes den årlige Cannabis Cup i Amsterdam. Der kåres de beste produktene og de beste cafeene i byen. Det er også konserter og andre aktiviteter. Man kan melde seg på som dommer også, men da bør man være rimelig innrøykt fra før av hvis man skal kunne følge med. Det koster $200. Men det er stor morro som vanlig tilskuer også. Et fargerikt avbrekk fra en regntung og mørk høst her hjemme. Vil man smake noe av det beste som produseres er dette tiden for en bytur. Det er jo utenom den regulære turistsesongen så det skulle ikke være noe problem å få et rimelig hotelrom i sentrum.

http://www.cannabiscup.com/ht/cancup/

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hasj gir schizofreni
    Ifølge nyere forskning kan fast bruk av cannabis føre til schizofreni
    I en ny undersøkelse kommer det frem at 4 av hver 5. uhelbredelige schizofrenipasient hadde brukt cannabis regelmessig i alderen 12 - 21 år

Noe å tenke på for dere matkick-og-mornings-morromenn :-\
    Vi kan jo trekke to slutniger av dette. (Forutsatt at det ikke er rent oppspinn og ondsinnet propaganda)

1. 12 åringer bør ikke begynne å røyke

2. Schizofrene bør holde seg unna rusmidler, de kan ikke håndtere slikt.

Ellers vil jeg bare tilføye:

Don't worry, be happy!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.524
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå har kona fått MS - og Cannabis kunne vært interessant å teste for henne.

J

Jurassic

Gjest
    Hvorfor ikke. Er ingen grunn til å tro at Cannabis skal være mer skadelig enn medisiner.

Trist å høre om kona di Bambadoo.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.524
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er gjort endel medisinske forsøk bl.a. i Danmark som har hatt positive resultat. Til og med nevrologen nevnte dette, men ville ikke bli sitert. Man bor da i Norge.

J

Jurassic

Gjest
    Er jo uansett en smal sak å kjøpe det illegalt dersom en ønsker det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    bambadoo skrev:
    Det er gjort endel medisinske forsøk bl.a. i Danmark som har hatt positive resultat. Til og med nevrologen nevnte dette, men ville ikke bli sitert. Man bor da i Norge.
    Det er mye dokumentasjon på virkningen av cannabis på MS pasienter. Litt søking på nettet gir svært mange resultater. Det arbeides også med å utvinne syntetiske varianter for salg, da fanatiske motstandere fremdels finnes mot nauturlig medisin. Selv i et opplyst land som Norge.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/662254.stm

Men hvis det kan bedre livskvaliteten for kona er det vel verdt å rissikere en bot for handel av illegal medisin?

Kanskje enda bedre å dyrke litt selv til medisinsk bruk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn