Diverse Cannabis..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    Gjestemedlem:

20% av de som prøver cannabis går rett i psykose av dette "legemidlet". Spør enhver dreven psykolog/psykiater om dette stoffet. De kan ikke være fanatikere alle sammen.

Eller er det slik at alle som ikke mener det samme som deg behøver en merkelapp, slik at du slipper å forholde deg nyansert til problemet?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjest skrev:
    Gjestemedlem:

20% av de som prøver cannabis går rett i psykose av dette "legemidlet".
    Er det nyansert å hevde at hver femte som prøver hasj for første gang blir psykotisk?
    Jeg tror du må belegge den påstanden. ;D

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Gjest skrev:
    20% av de som prøver cannabis går rett i psykose av dette "legemidlet". Spør enhver dreven psykolog/psykiater om dette stoffet. De kan ikke være fanatikere alle sammen.
    Er du høy? Man regner at 100 millioner amerikanere en eller annen gang har forsøkt marihuana. Ditt tall skulle bety at 20 millioner amerikanere har psykoser som følge av dette. I studietiden var jeg flere ganger til stede på fester der det ble røyket annet enn vanlig tobakk, og jeg så aldri noen som ble psykotiske. De fikk tydelig en rus, og det virket på meg som de ble sløvere, fniste lettere av ting etc. Ved et flere anledninger var det noen som ville forsøke for første gang, og noen av disse ble kvalme. Det sistnevnte er vel heller ikke uvanlig ved førstegangsbruk av vanlig tobakk elller alkohol heller, for å si det slik...

Omtrent 20 millioner amerikanere bruker cannabis i en eller annen form hvert eneste år. Påstanden din stemmer overhodet ikke.

Det er slik feilaktig propaganda som dette som gjør at holdningskampanjer ikke virker. Skal man nå frem må man være ærlig. Å male ikke-eksisterende spøkelser på veggen gjør bare at man taper troverdighet.
    Det er for øvrig mange gode grunner for å avkriminalisere cannabis, og heller underlegge distribusjon under statlig kontroll. Det vil fjerne kriminaliteten knyttet til dette stoffet, det vil øke muligheten til å følge opp evt. skadevirkninger. Forbud er uansett ineffektivt, bruken er likevel omfattende.
    Spørsmålet er vel om forbud skaper flere problemer enn det løser...

Men trenger vi enda et rusmiddel, kan man jo spørre seg om. Jeg mener at hvis vi tar utgangspunkt i at rusmidler gir folk en nødvendig mulighet til å koble av, så trenger vi alternativer til alkohol. Alkoholrusen forsterker følelser og demper hemninger. Skadene av dette ser vi på statistikken for alkoholrelatert vold. Cannabisrus er sløvende. Om noe, så blir man mer passiv og avslappet, er ikke det et ganske greit alternativ til alkoholrusen? Hvert år dør en god del mennesker av alkoholoverdose. Det samme er uhyre sjeldent i cannabissammenheng (de få tilfellene som finnes slås opp som sensasjoner).
    For øvrig er det klart at cannabis helt klart nedsetter reaksjonsevnen, og at man bør ha samme nulltoleranse for cannabisrus i forhold til f.eks. bilkjøring som for alkohol.

Jeg sier ikke at cannabis er ufarlig, men det er ikke vanskelig å lage regler som regulerer disse tingene slik at farene minimeres. Spørsmålet er vel mer om den politiske indoktrineringen rundt dette er så sterk at dette er blitt et politisk tabuemne. En ting er ihvertfall sikkert: Kriminelle miljøer forvalter i dag distribusjonen av cannabisstoffer. Er det en bedre løsning enn at staten gjør det?

G

Gjestemedlem

Gjest

Vrøvl

Med mindre du refererer til ukontrollert knisisng og ran av kakeboksen som psykotisk adferd da. :)

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Og for å øke forståelsen bør man sette seg inn i begreper som relativ og absolutt risiko.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjest skrev:
    Beklager at jeg skrev 20%, det skal være 40% av de som har prøvd hasj (cannabis) som sannsynligvis utvikler psykose:
    Dette var morsomt Gjest. Det skal du ha. ;D ;D ;D ;D ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    Roffe: du ser ikke på folk at de får psykose. Jeg har tallene fra det psykiatriske fagmiljøet. Jeg spør heller en lege eller psykolog om dette temaet enn deg.

Rusmidler er ikke nødvendige, vi har mange avholdfolk, og de greier seg bedre enn mange andre. Om noen trenger dette kan de få det på resept.

Statens oppgave er å regulere samfunnet til innbyggerenes beste. Med lov skal landet bygges! (selv om vi har enkelte slubberter som tror at pengene bygger landet)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Rusmidler er ikke nødvendige, vi har mange avholdfolk, og de greier seg bedre enn mange andre. Om noen trenger dette kan de få det på resept.
    HiFi er heller ikke nødvendig. Folk kan da lære å underholde seg selv. Penger koster det også. Penger som kunner være sendt til kapitalistofre i Afrika. Kanskje en gjenninnføring av rasjoneringskuponger for slike unødvendige goder?

Statens oppgave er å regulere samfunnet til innbyggerenes beste. Med lov skal landet bygges! (selv om vi har enkelte slubberter som tror at pengene bygger landet)
    Lover er viktig det. Men når lovene kun er basert på misforståelser, dogmer eller religion virker de ofte mot sin hensikt. Og er iallefall ikke til innbyggerenes beste.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Gjest skrev:
    Roffe: du ser ikke på folk at de får psykose. Jeg har tallene fra det psykiatriske fagmiljøet. Jeg spør heller en lege eller psykolog om dette temaet enn deg.
    Men dette er en diskusjon, så jeg er også meningsberettiget. Du står fram her som anonym og presenterer tall jeg ikke har sett noe annet sted, og jeg har lest mer om emnet enn den jevne ungdom, vil jeg tro, inkludert tall fra vitenskapelige undersøkelser utført av forskere. Jeg utfordrer deg til å vise til den vitenskapelige undersøkelsen som underbygger dine tall. Det holder ikke å spørre en vanlig psykolog eller lege som selv ikke har utført forskning. Disse ser jo bare de pasientene som har problemer i utgangspunktet. Om de baserer sine tall på vitenskapelige undersøkelser burde det være en smal sak å finne referanser til dette forskningsmaterialet.

Når det gjelder å gjenkjenne en person med psykose, så er ikke det så vanskelig. Ref: http://no.wikipedia.org/wiki/Psykose
    Sitat:
    Hva kan man se etter?

Mange med en psykose kan gå lenge før de får hjelp. Dette skyldes ofte at de som har en psykose opplever frykt, skam eller ubehag, og dermed ønsker å skjule sine plager. For mange er det også uforståelig at de trenger noe hjelp, fordi den virkeligheten de opplever fremstår logisk for dem og således ikke i behov av intervensjon fra hjelpeapparatet. Ofte trenger personene hjelp til å oppsøke hjelpeapparatet.

At noen forandrer oppførsel og reaksjoner uten at det er en spesiell årsak, kan gi grunn til bekymring.

Eksempler på dette er:

at noen isolerer seg, trekker seg tilbake fra venner og familie
    sover dårlig og spiser lite
    har konsentrasjonsproblemer
    sover om dagen og er våken om natten
    er redd for å gå ut, særlig i dagslys
    forsømmer personlig hygiene, skolearbeid eller andre plikter
    blir ekstremt opptatt om temaer som død, politikk eller religion
    snakker og skriver om ting som ikke gir noen mening
    store humørsvingninger eller mister variasjonen i humøret
    har upassende følelsesmessige reaksjoner, som å le av triste nyheter
    blir ekstremt engstlig, får panikk, blir deprimert eller opptatt av selvmordstanker
    at en tror andre spionerer på en, lager komplotter eller forfølger en
    at en hører stemmer ingen andre kan høre
    tror en blir påvirket, skadet eller styrt av radio, TV, romvesner, djevelen eller stråler
    tror en har spesielle evner eller at en er en religiøs leder, politiker eller vitenskapsmann
    Rent bortsett fra døgnrytmesvingningene som bortimot alle studentene med et sosialt liv hadde under studiene så kan jeg ikke se at de andre faktorene viste seg hos noen av mine medstudenter som røykte nevnte substanser.

Dette er også interessant: http://no.wikipedia.org/wiki/Cannabis_(rusmiddel)
    Mentale lidelser
    Det har siden 1960-tallet vært teorier om at cannabisbruk har sammenheng med mentale lidelser, herunder schizofreni og depresjon. Det er ikke enighet om cannabis bidrar til å utløse psykiske lidelser, eller om cannabisbruk tvert imot er mer utbredt blant personer med forutgående psykiske sykdommer. Flere studier tyder på at sammenhengen kan være kausal, bl.a. indikerer en større epidemiologisk kohort-studie av 50 000 svenske soldater at brukere av cannabis har overhyppighet av schizofreni.

Den økte utbredelsen av cannabis siden 1960-tallet gjenspeiles ikke i noen økning i frekvensen av schizofreni i befolkningen som helhet .
    Det er vel ikke akkurat belegg for din påstand om at "20% av de som prøver cannabis går rett i psykose", vil jeg si.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    Ok, jeg kuttet denne svingen. Det betyr ikke at jeg har skiftet mening. Cannabis er farligere enn vi trodde, det viser iallefall artiklene.

Klart det må forbys.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Ok, jeg kuttet denne svingen. Det betyr ikke at jeg har skiftet mening. Cannabis er farligere enn vi trodde, det viser iallefall artiklene.

Klart det må forbys.
    Kanskje du bør se litt mer kritisk på kildene dine. Hva slagt saklige opplysninger tror du du kan finne på et nettsted som heter narkoman.net? Det er som å se etter informasjon om rødvin på alkoholgifthelvetetet.com..

Men for all del, ikke la saklig informasjon få deg til å skifte mening..

Fra den engelske wiki versjonen:

"Some studies indicate that cannabis use may lower the threshold for psychosis, and thus help to trigger full-blown psychosis in some people.[72] Early studies have been criticized for failing to consider other drugs (such as LSD) that the participants may have used before or during the study, as well as other factors such as pre-existing ("comorbid") mental illness. However, more recent studies with better controls have still found a small increase in risk for psychosis in cannabis users [citation needed].

It is not clear whether this is a causal link, and it is possible that cannabis use only increases the chance of psychosis in people already predisposed to it; or that people with developing psychosis use cannabis to provide temporary relief of their mental discomfort. The fact that cannabis use has increased over the past few decades, whereas the rate of psychosis has not, suggests that a direct causal link is unlikely for all users."

Jeg tror det er større mulighet for å utvikle psykoser ved å se på TV2 noen ettermiddager.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Gjest skrev:
    Beklager at jeg skrev 20%, det skal være 40% av de som har prøvd hasj (cannabis) som sannsynligvis utvikler psykose:

http://narkoman.net/modules.php?op=...e=article&sid=405&mode=thread&order=0&thold=0
    Sludder! Du skjønner jo ikke tallene du selv leser.
    Sitat fra det du lenker til:
    Studiene har fulgt personer over tid. En kan se hva som kommer først - hasjbruken eller psykosen. Konklusjonen er at de som noen gang har brukt hasj, har 40 prosent økt sannsynlighet for psykose. Med hyppig hasjbruk dobles risikoen.
    Det er SANNSYNLIGHETEN for psykose som øker med 40%. Det vil si at av de som bruker hasj, så vil det være 40% flere med psykose enn for dem som ikke bruker hasj, ikke at 40% av dem som prøver hasj får psykose.

I og for seg ille nok, men du skal ikke lete lenge for å finne tilsvarende eller verre korrelasjoner for en del alvorlige sykdommer for dem som drikker alkohol.

Så til denne festlige saken:
    Det er nok riktig at hasjrøyking kan være farligere for lungene per sigarett enn vanlig tobakk. Men hvem røyker 20 hasjsigaretter om dagen?

Men denne påstandene er morsom:
    Der er risiko for, at du bliver afhængig og dermed går i stå i dit liv.
    Det med avhengighet gjelder da virkelig for tobakk og alkohol også. Tobakk (eller nikotin) er faktisk det mest avhengighetsskapende stoffet man kjenner til, omtrent like avhengighetsskapende som heroin. Hasj har heller ingen kjente fysiske abstinenssymptomer, slik både alkohol og tobakk har. Og ingen betviler vel at alkoholisme kan få folks liv til å gå seriøst i stå. Overdosefaren er også MYE høyere ved alkohol enn ved cannabisbruk.

Igjen mener jeg at all skremselspropagandaen mister sin troverdighet når man ser på totalen for cannabis sammenlignet med det lovlige rusmiddelet alkohol. Ungdommen er ikke dummere enn at de ser det samme. I enkelte miljøer i USA er faktisk marihuana mer utbredt enn alkohol på fester, uten at man kan si at det skaper større problemer enn det alkoholen gjør.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    Gjestemedlem: mener du at saklig info ikke finnes hos de du er uenig med? Hvorfor kan ikke narko.net ha kunnskap om dette?

Les deg opp på Norges lover du slubbert.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Gjestemedlem: mener du at saklig info ikke finnes hos de du er uenig med? Hvorfor kan ikke narko.net ha kunnskap om dette?
    Nei det kan nok forekomme. Men steder som har som politisk agenda å argumentere kun den ene siden av en sak er veldig ofte svært biasert og lempelige med fakta. Og når domenenavnet er en sykdom så kan man vel neppe forvente nøytal informasjon?

Siden din het forøvrig ikke 'narko.net' men 'narkoman.net'

Hva kunnskap de har eller ikke har vet jeg ingenting om, men det blir litt som å oppsøke Hege Storhaug eller Vigrids sider for å lete etter nøytral informasjon om Islam. Du finner nok en og annen setning rett der også, men ikke bli forbauset om du oppdager en agenda også.

Hvis du vil balansere synspunktene med en motsatt synsvinkel kan du jo starte her:

http://www.normal.no/

O

OivindJ

Gjest
    Gjest skrev:
    Slike sider drar oftest sine konklusjoner ifra de aller værste tilfellene og erklærer dette som fakta.

En helt horribel praksis som er helt uakseptabel i andre medisinske sammenhenger, men når det gjøres i den "gode morals" tjeneste så er tydeligvis alt greit.

PS; jeg er IKKE noen tilhenger av legalisering.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    Gjestemedlem: du skriver mot deg selv. Først at jeg må bruke balansert info, så viser du til normal.no, som springer ut av det mest cannabisvennlige miljøet vi har (Hjelmsgt 3 - Gateavisa). Prøver du å erte opp til debatt eller er dette seriøst?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Gjestemedlem: du skriver mot deg selv. Først at jeg må bruke balansert info, så viser du til normal.no, som springer ut av det mest cannabisvennlige miljøet vi har (Hjelmsgt 3 - Gateavisa). Prøver du å erte opp til debatt eller er dette seriøst?
    Akkurat. Jeg mener heller ikke at dette er stedet man skal lete etter nøytral informasjon. Men hvis man starter hos forbudsmenneskene og dem som generelt referer til alt som er sterkere enn kulturmelk som rusgifter og som lever av politiske subsidier for å spre sitt budskalp, så kan jo dette bare balanseres med biasert informasjon fra den andre leiren.

Kanskje man kan danne seg en egen mening hvis man leser begge sidene?

En riktig god og informativ side om alle slags rusmidler og kulturplanter fra hele verden er: http://www.lycaeum.org/

Ok, kanskje ikke den mest inkvisjonensvennlige siden. Men svært informativ.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    Å balansere med å finne midten mellom to budskap virker vel ikke så lurt på meg. F.eks mellom de som er for og imot abort. Da tror jeg vel mere på forhandling og kompromiss enn på en søkt balanse.

Den siden du viser til virker som et slags wikipedia, der alle kan skrive inn, og ingenting er basert på etablert kunnskap. Tilfeldige personers tilfeldige opplevelser med rus.

Foretrekker skolemedisinske forklaringer. Det er nok feilkilder i skolemedisin, men å velge slike forum som du viser til er jo farlig. Et dårlig alternativ.

O

OivindJ

Gjest
    Disse sidene, som ønsker å skremme, tar opplysninger om skadevirkninger fra TUNGT missbruk og presenterer dem som noe alle som rører det samme stoffet kan forvente seg.

Når ungdommen ser venner bruke disse stoffene uten å oppleve disse bivirkningene i nevneverdig grad, så mister slik info raskt troverdighet.

De fleste tyngre stoffene går det faktisk oftest bra å "prøve" en rekke ganger uten særlig problemer, men sakte men sikkert utvikler en et stort problem. Det er nettopp det som er så jævlig skummelt.

Haubokk

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2005
    Antall liker
    1
    Problemet med denne diskusjonen som pågår mellom dere, er de forskjellige "pålitelige" kildene dere henviser til.
    Wikipedia, narkoman.net, normal.no med flere, er vel ikke balanserte informasjonskanaler tufta på valide forskningsresultater?

Så vidt meg bekjent viser den relativt beskjedne forskninga på dette området følgende:
    -ved sjelden / sporadisk bruk ser man ingen klare skadevirkninger
    -ved hyppig / daglig bruk ser man flere uheldige psykiske skadevikninger:
    -THC kan hos disponerte personer utløse psykose. (Triggereffekt*)
    -THC kan hos disponerte personer forårsake depresjon / angst.
    -Fortsatt bruk av THC kan forverre og forlenge sjukdommen / sjukdomsbildet.
    *Triggereffekt - personer som er disponerte for kronisk psykose (schizofreni) kan få denne utløst på et tidligere stadium enn de ellers ville ha gjort.

Er psykiatrisk sjukepleier med 12 års erfaring fra akuttpsykiatri på ei avdeling som i denne tidsperioden har hatt 3500-4000 innleggelser.

Jeg tør påstå at jeg per i dag har til gode å se en psykose hvor man med sikkerhet har kunnet sagt at THC var eneste utløsende årsak.
    Angst- og depresjonstilfeller derimot, er langt mer vanlig.

Typisk psykoseutløsende stimulantia er amfetamin, exstacy, fleinsopp, LSD og GHB.
    Ja, for ikke å glemme vår venn Kong Alkohol ;)

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Haubokk skrev:
    Jeg tør påstå at jeg per i dag har til gode å se en psykose hvor man med sikkerhet har kunnet sagt at THC var eneste utløsende årsak.
    Angst- og depresjonstilfeller derimot, er langt mer vanlig.
    Kan man ut fra din erfaring se et årsak-virkning forhold mellom cannabis og angst/depresjon?
    Er man sikker på at det ikke er en trigger-effekt også her, altså at man må ha en viss disposisjon eller andre faktorer i livet som kan gi angst/depresjon, og at cannabis trigger det?
    Kan det være slik at de som nærmer seg en tilstand av angst/depresjon i større grad enn andre søker tilflukt i rus, og da heller en sløvende rus som cannabis kan gi enn alkoholrus (som forsterker følelsene), og at man dermed har en statistisk korrelasjon som ikke nødvendigvis er forårsaket av et direkte kausalt forhold?

G

Gjestemedlem

Gjest
    http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article1413961.ece

Meldemmer av AUF Hammerfest går inn for å legalisere cannabis i byen. Målet er å hindre ungdom i å ty til sterkere narkotiske stoffer. Og AUF-erne vil at staten skal stå for hasjsalget.

- Dette må selvsagt være styrt av staten. For eksempel med et eget utsalg på Vinmonopolet. Når vi ser hvordan det er blitt, så trenger vi helt klart radikale forandringer i norsk narkotikapolitikk, sier Freddy Pedersen (21) i AUF Hammerfest til Finnmark Dagblad.

K

knutinh

Gjest
    Gjest skrev:

Klart det må forbys.
    Har ikke du nettopp vist at du ikke greier å lese artiklene, og at hasj tvert imot er mindre farlig enn det du trodde?

At du går imot alle beviser tyder rett nok på pågangsmot, men grensen mellom standhaftighet og dårskap kan noen gang være hårfin.

Det du sier får meg til tro at det er bortkastet å diskutere med deg fordi du har bestemt deg for svaret lenge før du begynner, uansett hva virkeligheten måtte være.

-k

V

villov

Gjest
    Hasj er som mat og drikke.

Bokstavelig talt på HØY tid at det blir legalisert.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2007
    Antall liker
    3
    knutinh skrev:
    Gjest skrev:

Klart det må forbys.
    Har ikke du nettopp vist at du ikke greier å lese artiklene, og at hasj tvert imot er mindre farlig enn det du trodde?

At du går imot alle beviser tyder rett nok på pågangsmot, men grensen mellom standhaftighet og dårskap kan noen gang være hårfin.

Det du sier får meg til tro at det er bortkastet å diskutere med deg fordi du har bestemt deg for svaret lenge før du begynner, uansett hva virkeligheten måtte være.

-k
    Du er jo åpenbart ute og sykler.
    "Mindre farlig enn du trodde"?

SER DU HELT BORT FRA DETTE???
    Eivind E skrev:
    http://www.side2.no/helse/article1234613.ece

Hasj gir schizofreni
    Ifølge nyere forskning kan fast bruk av cannabis føre til schizofreni
    I en ny undersøkelse kommer det frem at 4 av hver 5. uhelbredelige schizofrenipasient hadde brukt cannabis regelmessig i alderen 12 - 21 år
    Noe å tenke på for dere matkick-og-mornings-morromenn :-\
    Det er da heller DU som ikke evner å lese artiklene og forstå at det er farligere enn DU trodde.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    villov skrev:

Hahaha...

Omtrent som å høre noen av de typene jeg kjente på 70-tallet. Spør dem i dag du, veslegutt!

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Eivind E skrev:
    SER DU HELT BORT FRA DETTE???
    Eivind E skrev:
    http://www.side2.no/helse/article1234613.ece

Hasj gir schizofreni
    Ifølge nyere forskning kan fast bruk av cannabis føre til schizofreni
    I en ny undersøkelse kommer det frem at 4 av hver 5. uhelbredelige schizofrenipasient hadde brukt cannabis regelmessig i alderen 12 - 21 år
    Noe å tenke på for dere matkick-og-mornings-morromenn :-\
    Det er da heller DU som ikke evner å lese artiklene og forstå at det er farligere enn DU trodde.
    Noen ganger lønner det seg å gå til kilden. Det ovenstående er et kort utdrag, og forenklet i vanlig tabloidiseringsånd.
    Se her (ref: http://www.fmr.no/cannabis-og-mentale-lidelser-psykoserschizofreni.525096-83588.html )
    Dr. Andrew Campbell, medlem av the NSW Mental Health Review Tribunal og foreleser i psykologi ved Universitetet i Sidney, fant ved en ny studie i november 2005 at 4 av 5 uhelbredelige schizofrenipasient hadde brukt cannabis regelmessig i alderen 12-21 år. Han studerte schizofrenipasienter som var henvist til institusjoner for å gjennomgå tvungen behandling i New South Wales over en 5-årsperiode.
    Studiet her viser altså til tvangsinnlagte pasienter i New South Wales. Det står ingenting om hvor mange tilfeller det er snakk om, ingenting om evt. annen rusmiddel- og medikamentbruk, ingenting om sosiale forhold eller hvorfor de var tvangsinnlagt.
    Hvor mange prosent av dem som innlegges med livstruende leversvikt tror du har en historikk med jevnlig bruk av alkohol? Hvor mange prosent av gjentatte voldsdømte tror du det er som ikke har regelmessig bruk av alkohol?

Det kan godt hende at det finnes ekstremtilfeller for virkelig tung cannabisbruk, slik det også finnes for alkohol og tobakk. Men skal man bringe inn samfunnsbelastningen her, så må man se på totaltallene. De er det ingen som sier noe om. Hva om den avslappende effekten til cannabis får ned antallet alkoholrelaterte voldshandlinger med 1-2%?

Hva er det egentlig man tror vil skje dersom man legaliserer cannabis og tilbyr det i kontrollerte former på samme måte som sterk alkoholhodig drikk? Tror man at alle over 20 år vil løpe på polet og fylle lommene med hasj og marijuana?

Og ikke minst: Tror du at dagens forbud i vesentlig grad reduserer antallet brukere av cannabis i forhold til hva som ville være tilfellet om man omsatte det lovlig og kontrollert? Tror man at det er så få som prøver/bruker cannabis i dag at økningen ved en legalisering ville være enorm?

Faktum er at cannabis brukes og prøves av MANGE i dag selv om det er et forbud. Det er vel slik at enten har man brukt selv eller så kjenner man noen som har. Hvor mange kjenner noen som har prøvd hasj eller marihuana og har vært eller er innlagt med schizofrenidiagnose? Ingen av de jeg kjenner som har forsøkt dette har fått noen slik diagnose (og ja, jeg kjenner en del). Alle jeg fortsatt har kontakt med etter studiene lever helt normale liv og har gode jobber. Mitt inntrykk etter å ha diskutert med andre er at dette er temmelig gjengs oppfatning.
    Hvor troverdig blir skremselspropagandaen basert på dårlig dokumenterte ekstremtilfeller da?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det ville nok være svært gunstig for hele samfunnet om flere gikk over fra å drikke alkohol til å røyke eller spise/drikke cannabis eller andre urter når de ville beruse seg litt.

Jeg kjenner eller kjenner til mange som har ødelagt seg på alkohol eller amfetamis f.eks. men ikke en person som har havnet i uføre pga. cannabisrøyking.

Det beste er jo at alle holder seg evig edru og nykter og lever på fisk, nøtter og råkost. Men verden er nå en gang ikke slik. Og da kan vi jo brøve å gjeøre det beste ut av det og fremme de minst skadelige alternativene til edruskap.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    For min del er hovedbarrieren i forhold til å prøve cannabis at stoffet er ulovlig. Det forteller meg blant annet at det er større sannsynlighet for at man forsøker cannabis, desto mindre respekt man har for loven. Det kan vel også si noe om det statistiske grunnlaget man har i forhold til cannabisbruk. Når det er sagt, så synes jeg dette er et lovbrudd på linje med fartsovertredelse, der jeg ikke er like "ren". Så sånn sett kan jeg ikke sette meg på noen høy hest og erklære meg som bedre enn andre bare fordi jeg ikke har prøvd hasj/marihuana (tilbudet har vært der).

En annen sak som kanskje er mer tankevekkende er at man blander ut hasj med tobakk... Jeg for min del vil tro at påkjenningen på lungene ved røyking av stoffet kanskje er den mest kritiske, og jeg vet egentlig for lite om alternativene (marihuana røykes vel "rent"), evt. andre måter å få i seg cannabis på vet jeg lite om. Problemet med å blande med tobakk er at man utsetter seg for nikotin, som er et av verdens mest avhengighetsskapende stoffer. Jeg har røyket tidligere og kjent røykesuget på kroppen. Det er ikke så moro, for å si det slik, og hvis cannabis legaliseres, så håper jeg det er i en form som gjør at det ikke må konsumeres sammen med nikotin.

G

Gjestemedlem

Gjest
    roffe skrev:
    For min del er hovedbarrieren i forhold til å prøve cannabis at stoffet er ulovlig. Det forteller meg blant annet at det er større sannsynlighet for at man forsøker cannabis, desto mindre respekt man har for loven. Det kan vel også si noe om det statistiske grunnlaget man har i forhold til cannabisbruk. Når det er sagt, så synes jeg dette er et lovbrudd på linje med fartsovertredelse, der jeg ikke er like "ren". Så sånn sett kan jeg ikke sette meg på noen høy hest og erklære meg som bedre enn andre bare fordi jeg ikke har prøvd hasj/marihuana (tilbudet har vært der).

En annen sak som kanskje er mer tankevekkende er at man blander ut hasj med tobakk... Jeg for min del vil tro at påkjenningen på lungene ved røyking av stoffet kanskje er den mest kritiske, og jeg vet egentlig for lite om alternativene (marihuana røykes vel "rent"), evt. andre måter å få i seg cannabis på vet jeg lite om. Problemet med å blande med tobakk er at man utsetter seg for nikotin, som er et av verdens mest avhengighetsskapende stoffer. Jeg har røyket tidligere og kjent røykesuget på kroppen. Det er ikke så moro, for å si det slik, og hvis cannabis legaliseres, så håper jeg det er i en form som gjør at det ikke må konsumeres sammen med nikotin.
    Ja tobakk er gufne greier og bør unngår hvis man kan. Man kan røyke pot rent enten rullet som sigaretter eller i en liten pipe. Sistnevnte kan også godt brukes til hasj. Problemet hvis man kjøper pot f.eks. i Amsterdam der slikt er helt lovlig er at det ofte er litt sterkere enn hva man hadde tenkt. Så her må man være varsom.

Man kan også blande ut cannabis i mat og drikke og helt og holdet spare lungene for røyk. Da er det beste å løse opp produktet i litt smaltet smør og blande dette i kakao, milkshake, pannekaker, småkaker e.l. Men her kommer virkningen forsinket, ofte etter en time eller mer. Så mange har brent seg kraftig på å tro at dette ikke hadde noen effekt i det hele tatt og så spise en ny porsjon. Ikke lurt...

Men det viktigste er å unngå tobakk. Det er svært helseskadelig og farlig.

Millioner dør hvert år av tobakkskader. Millioner dør av alkoholskader. Ingen dør av å spise pot! Så hvorfor forby det minst skadelige alternativet man har.

V

villov

Gjest
    Gjest skrev:
    villov skrev:

Hahaha...

Omtrent som å høre noen av de typene jeg kjente på 70-tallet. Spør dem i dag du, veslegutt!
    Takker så mye for komplimentet! :D
    Ble født i 54, så må nok innrømme at 70-tallet erindres ralativt godt. Denne veslegutten vet iallefall hva han prater om hvis noen spør.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2007
    Antall liker
    3
    roffe skrev:
    Hvor mange prosent av dem som innlegges med livstruende leversvikt tror du har en historikk med jevnlig bruk av alkohol? Hvor mange prosent av gjentatte voldsdømte tror du det er som ikke har regelmessig bruk av alkohol?
    Unnskyld meg, men hva i all verden har alkoholskader med dette å gjøre?
    Det har ingenting med denne diskusjonen å gjøre overhodet, og du drar kun dette frem som et virkemiddel i din argumentasjon fordi du er pro-cannabis, dette minner om typisk venstrevidd kommunistretorikk. Beklager, men det blir bare alt for usaklig.

roffe skrev:
    Alle jeg fortsatt har kontakt med etter studiene lever helt normale liv og har gode jobber. Mitt inntrykk etter å ha diskutert med andre er at dette er temmelig gjengs oppfatning.
    Hvor troverdig blir skremselspropagandaen basert på dårlig dokumenterte ekstremtilfeller da?
    Jeg kan forsikre deg om at alle jeg har kontakt med ikke nødvendigvis har normale liv og gode jobber.
    En er manisk depressiv, en annen var tidligere innlagt på akkuttpsykiatrisk for ruspsykose på lørenskog, en annen er død og ligger begravet på Moholt kirkegård i Trondheim, ei jente knakk nakken og mistet sitt to år gamle barn i en bilulykke etter pillerus.
    Alt dette er nødvendigvis ikke konsekvenser av cannabis, men det er direkte konsekvenser av å havne i et rusmiljø.

Dette kan man jo selvfølgelig si at ikke har noe med saken å gjøre, men for hver godtroende tulling som påstår at det blir bare fryd og gammen, så finnes det minst tre som møter livets brutale virkelighet.
    Slik er det også med disse tullingene som mener at pengespill ikke er avhengighetsskapende og de som blir spilleavhengige bare kan skylde seg selv.
    De som blir alkoholikere kan jo bare skylde seg selv, eller hva?
    De som røyker på seg kreft kan da virkelig bare skylde seg selv, selv om tobakk er et lovlig produkt i Norge?

Man må faktisk innse at en masse mennesker trenger å beskyttes mot seg selv, det er livets realiteter.
    Det er ikke "hippie love joy joy" i dagens rusmiljøer. Hvis det man skal diskutere er hvor bra det går med folk som ruser seg må man ta inn over seg dagens ungdom.
    Jeg har selv sett folk klappe i takt, "en to tre, G H B, en to tre, G H B!", folk som sitter og ruller femtilapper og skal snorte amfetamin osv.
    Virkeligheten i dagens rusmiljø er småjenter på 13-15 på som drikker seg drita og tar rohypnol så de er halvveis bevisstløse, tar ghb, og blir pult av 30-33 år gamle skabbete halvnarkomane trøndere uten å egentlig ville det, og går våkne i flere dager på amfetamin. Sånn er DET livet.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    41
    Sitat: "Unnskyld meg, men hva i all verden har alkoholskader med dette å gjøre?
    Det har ingenting med denne diskusjonen å gjøre overhodet, og du drar kun dette frem som et virkemiddel i din argumentasjon fordi du er pro-cannabis, dette minner om typisk venstrevidd kommunistretorikk. Beklager, men det blir bare alt for usaklig."

Hvis premisset er at det kun er plass til ett legalt rusmiddel i samfunnet, er det selvfølgelig relevant å trekke inn alkoholens virkninger. Hvis man (som du?) mener begge skal få en plass betyr det selvsagt mindre.

For de som er interessert i narkotikapolitikk, finnes noen bra artikler her:

http://www.kriminalpolitikk.uio.no/Narkotikapolitikk.html

Ha en god dag! (rusfri eller ei)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Eivind E skrev:
    Jeg kan forsikre deg om at alle jeg har kontakt med ikke nødvendigvis har normale liv og gode jobber.
    En er manisk depressiv, en annen var tidligere innlagt på akkuttpsykiatrisk for ruspsykose på lørenskog, en annen er død og ligger begravet på Moholt kirkegård i Trondheim, ei jente knakk nakken og mistet sitt to år gamle barn i en bilulykke etter pillerus.
    Alt dette er nødvendigvis ikke konsekvenser av cannabis, men det er direkte konsekvenser av å havne i et rusmiljø.
    Det er defor det er så viktig at folk ikke må henvende seg til rusmiljøer for å få kjøpt cannabis, men at disse kan kjøpes i legale forretninger, kafeer, apoteker eller monopoler alt etter som hvilken model man velger. Akkurat som man i dag slipper å oppsøke gaukere og mafiaen for å få kjøpe en flaske whisky. Og få ender opp i drankermiljøer selvom de handler vin på polet av og til.

Det er som du sier svært viktig at folk ikke havner i ødeleggende rusmiljøer. Men da må man også ta konsekvensen av dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn