Oppe lenge eller stått opp tidlig?
Hvorfor ikke gi A og B gjengen skikkelig skytetrening sånn at de treffer skikkelig istedenfor å skyte hverandre å bena slik som de gjør nå...
Jeg tror du bør droppe disse forslagene, jeg vet virkelig ikke hva du prøver å oppnå med dem ???
Jeg tror det holder med vanlige sigaretter og alkohol, vi trenger ikke flere lovlige måter å gå til grunne på.
For det første er ikke legalisering det samme som påbud, og for det andre introduserer man ikke akkurat et nytt stoff. Det er over alt i samfunnet og brukes i stor grad allerede. All tidligere erfaring med legalisering tilsier at antall brukere ikke går opp ved legalisering av cannabis, og i Storbritannia har man faktisk sett en dramatisk nedgang de siste årene etter reklassifiseringen.
Du har selvfølgelig et poeng i at legalisering vil gjøre bruken mer oversiktlig, men røyk og alkhol er lovlig og det smugles alikevel for enorme summer hvert år.
Det er fordi alkohol og sigaretter er skattebelagt til helvete. Hvis man hadde holdt de kontrollerte hasjprisene omtrent på det nivået det ligger på på gata i dag ville det presset ut flertallet av smuglerne. Selv om noen store smuglere sannsynligvis vil kunne ligge under Staten i pris, tror jeg ikke det er mange som ville oppsøkt skumle multidealere for å få et ukjent produkt og spare en tier i forhold til premiumhasjen som selges av de statslisensierte utsalgsstedene.
Hvis man skal begynne å tillate andre rusmiddler enn de som er lovlige idag, hvorfor stoppe med hasj? kan man ikke likesågodt tillate amfetamin, kokain, heroin osv. Da får man jo bukt med det miljøet også.
Fordi alle disse stoffene har godt dokumenterte, alvorlige skadevirkninger i motsetning til cannabis. "Motstandsbevegelsen" har prøvd iherdig i snart hundre år på å påvise substansielle skadevirkninger fra cannabis, men har i beste fall kommet opp med vage halvkonklusjoner uten godt dokumentert årsak-/virkningsforhold. Hvis cannabis hadde vært livsfarlig hadde de nok funnet det ut nå.
Jeg syns allikevel ikke man skal utelukke ideen om legalisering eller avkriminalisering av andre stoffer på det grunnlag at "Det er fali det!", men heller objektivt vurdere hvilke effekter det ville hatt på samfunnet. At temaet er tabubelagt ødelegger all konstruktiv debatt rundt det, og seriøse politikere er redde for å debattere rusproblematikk fordi tiltak som faktisk har vist seg å fungere andre steder får Norske politikere til å virke rusvennlige og myke.
Sprøyterom, kontrollert utdeling av heroin og tilbud om avrusing til sprøytenarkomane er jeg helt for. Da slipper de å fly rundt og tigge og rane folk for å opprettholde heroinvanen sin.
Faktum er at hvis noen idag hadde prøvd å fått godkjent alkohol som et rusmiddel så hadde det blitt blankt nei fra helsetilsynet, det samme går for røyk, vi tillater jo ikke engang salg av redbull i Norge så jeg kan umulig skjønne hvordan man rasjonelt og rent fagelig kan åpne for fri distrubusjon av enda flere rusmiddler.
Det er på dette punktet de fleste misforstår hva en legalisering innebærer. Nå, per dags dato, lider vi av fri distribusjon av hasj. Det er per definisjon ulovlig, men det stopper ikke smuglerne og langerne. Hvem som helst kan få tak i hasj, og langere spør ikke om legitimasjon og selger gladelig til mindreårige. Denne frie distribusjonen bør kontrolleres!