Diverse Cannabis..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kcb

Medlem
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    0
    [...]
    Opptil flere av 68-er generasjonen har kjørt temmelig hårdt på ganske spenstige substanser og fungerer likevel i dag - på tross av profetiene fra helsemyndighetene.
    ...men vi vet heldigvis mye mer i dag enn den gang.

De evige spørsmålene er:
    -Vil majoriteten som takler dette få det vesentlig bedre av en legalisering?
    -Vil minoriteten som ikke takler det få det vesentlig verre ved en legalisering?
    -Ved å sette de to opp mot hverandre, hva kommer vi fra til?
    De som takler det, og som ønsker å bruke cannabis vil slippe å oppsøke miljøer og dealere der andre ting venter på bordet. Selv kunne jeg aldri i verden tenke meg verken amfetamin eller kokain, men en joint i ny og ne setter jeg stor pris på. Jeg drikker sjelden og lite, snuser ikke og røyker ikke sigaretter. Er jeg fæl?

Minoriteten som IKKE takler det vil mest sannsynlig få det utrolig mye lettere. Kanskje vil det også være lettere å ha kontroll når man slipper å måtte leve et dobbeltliv overfor mange andre mennesker, når man åpent kan snakke om det uten å bli "pisket". Det vil helt sikkert bli bedre tilbud til de som ønsker informasjon og hjelp i forhold til å begrense sin bruk dersom de føler de begynner miste litt kontrollen. Det er ikke akkurat vanskelig å skaffe hasj i Norge i dag, dog avhenger dette noe av hvor man er bosatt. I Oslo er det neppe mange som sliter dersom de virkelig ønsker.

Personlig... Hvis jeg hadde funnet ut at broren min drev med dop ville jeg selvfølgelig ha banka ham opp... Og så tvangsbehandlet ham med alle kunstens midler. =)
    Way to go! At du i det hele tatt klistrer på en smiley til slutt gjør meg nesten kvalm. Jeg foreslår en tur til psykolog, slik at du kanskje kan få noen bedre tips til å løse situasjonen. Fortjener din bror juling dersom han tar noen trekk av en joint en gang i blant, f.eks. på fest? Snakk om respekt for andre mennesker!

Kall meg gjerne hard men jeg er ikke typen som gir penger til tiggere uansett hvor skjelven de er eller hvor nøden de er etter morrastikket. Det er hel sikkert triste menneskeskjebner som ligger bak men jeg synes fredriksen var litt tøff når han gav bomsen en tusenlapp og beskjed om å ta seg sammen =)
    Fredriksen har kanskje et snev av det vi kaller "empati".
    Ikke alle hjemløse skyter heroin i armen. En del er også smarte og oppegående mennesker. Man skal ikke skjære alle over én kam, vet De ;)

kcb

Medlem
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    0
    OK, jeg må ærlig inrømme at jeg ikke har lest alle femten sidene i denne debatten. Men jeg vil alikevel minne dere pro Cannabis folk der ute om at Cannabis er en inngangsdør til sterkere stoffer.
    ...leste du dette i brosjyren du fikk på ungdomsskolen? "Fra hasj til hælvete"?
    Har du vært borti røykende mennesker som ikke har drukket alkohol? Folk flest kommer vel borti det i slike situasjoner. Fra alkohol til helvete, tjohei. Har du selv gått over denne dørterskelen? Dersom du med "sterkere stoffer" mener speed, cola og heroin: Ingen av de jeg kjenner som røyker driver med slikt. Enkelte har kanskje vært borti det, men det er ingen som driver med det per i dag. Selvsagt kan cannabis være en inngangsport for noen, men det kan også våre legale rusmidler. Vi skal heller ikke glemme at folk ruser seg på løsemidler de kjøper i butikken og benzoer de har fått av legen.

Som bartender i oslo sentrum i nesten 8 år så har jeg sett det meste og jeg driter tynt i hva dere synsere sier, når folk har tatt en blås er terskelen for å teste f.eks cola eller speed mye lavere, jeg har selv sett dette hundrevis av ganger.
    Røyker du/har du røyket selv? Min erfaring tilsier at alkohol svekker dømmekraft og sunn fornuft, mens cannabis i liten grad har slik effekt.

Vi burde satse på flere narkotikaspanere, fler grensekontroller, spaning 24/7 på kriminelle miljøre og LANGE fenselsstraffer for besittelse, selv på små brukerdoser. en vanlig lørdagsklump med cannabis burde gitt 10 - 15 år. Da hadde det nok ikke vært så mye narko.
    Fra storebror ser deg til storebror eier deg?
    I SAY: 10-15 år for offentlig drikking!

En annen ting å påstå at cannabis ikke påvirker deg etter lang tids bruk er bare tull, jeg har jobbet sammen med folk som ikke har fungert i hverdagen takket være hasjrøyking. etter mange nok blåser blir du permanent sløv!
    Igjen mangler dette med egen erfaring. Overdreven bruk kan helt klart føre til en viss apati, men dette avhenger mye av personen. Jeg kjenner mennesker som har røyket jevnlig i 6-7 år, men som allikevel er oppegående, smarte, samfunnsintresserte og med forståelse for det aller meste, og som møter på jobb kl. 7 hver morgen. Dersom man skulle føle at man røyker for ofte, og at man i lengden blir sløvere trenger man faktisk ikke mer enn en liten pause for å bli kvitt denne "permanente" sløvheten.
    Du skulle bare visst hvor mange mennesker rundt deg som tar seg en blås når det skulle passe.

kcb

Medlem
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    0
    Er du alltid like sakelig?
    Det da en viss forskjell på fengselsstraff og henrettelse synes du ikke?

Narkotika dommer i Norge er alt for milde, det brukes også alt for lite ressusrer på å ta bakmennene.
    Hvis du ikke klarer å skjønne at Cannabis, hasj, heroin kommer fra det samme miljøet som står bak trafficing, mafiavirksomhet, grove ran og hvitvasking så synes jeg synd på deg min venn.
    ORDNUNG MUSS SEIN.

Å nekte mennesker en sjanse til å leve(..."vi stuer dem vekk!") fordi de ruser seg nå og da hører på ingen måte hjemme i vårt moderne samfunn. Rus har vært en viktig del av mange kulturer så lenge vi har eksistert.

Dersom du ikke skjønner at du drar det for langt når du påstår at menneskesmugling og rusmiddelindustri(for ikke å glemme hasj vs. heroin) er to sider av samme sak i alle tilfeller er det kanskje deg det er synd på? At det ligger et stort, stygt svartemarked rundt narkotikum har du forøvrig helt rett i - dersom staten tok seg av salg av hasjis via apoteker eller vinmonopol ville mye av industrien kveles.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    ORDNUNG MUSS SEIN.

Å nekte mennesker en sjanse til å leve(..."vi stuer dem vekk!") fordi de ruser seg nå og da hører på ingen måte hjemme i vårt moderne samfunn. Rus har vært en viktig del av mange kulturer så lenge vi har eksistert.

Dersom du ikke skjønner at du drar det for langt når du påstår at menneskesmugling og rusmiddelindustri(for ikke å glemme hasj vs. heroin) er to sider av samme sak i alle tilfeller er det kanskje deg det er synd på? At det ligger et stort, stygt svartemarked rundt narkotikum har du forøvrig helt rett i - dersom staten tok seg av salg av hasjis via apoteker eller vinmonopol ville mye av industrien kveles.
    Å du mener slik som det er nå med alkohol og sigaretter?
    ikke noe svartebørsmarked der nei...

Klart vi må kjøre en streng policy hva ulovlige rusmidler gjelder. Noe annet vil jo oppfattes som om det er greit, bare man ikke bruker formye.
    Kanskje alle apotek skulle begynne å selge Deca-Durabolin, Anadrol, dianabol og clenbuterol reseptfritt over disk slik at kidsa slapp å bruke så mye tid på å finne kraftige steroider, kanskje vi skulle slengt inn et lite kurs i hvordan sette sprøyter slik at det ikke ble noen infeksjoner...

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    hei !

de færreste hash-røykerene jeg har stiftet bekjennskap til har selvdisiplin til å holde seg til "fest-røyking" eller en joint i ny og ne.det blir til at man kjøper 5-10 gram og da røykes dette til det er tomt,hver dag.deretter går det gjerne ikke mer en en dag eller to før man er ute og stresser etter mer.man føler at man MÅ ha den "nattingsen" for å få sove, og den "morningsen" for å kunne møte den nye dagen. resultatet blir at det blir ikke gjort så mye fornuftig den dagen.
    det er også bare et mindretall som bare holder seg til kun hash.det blir fortalt uendelige mange dophistorier i gjengen og det er lett å la seg friste av tilbud om f.eks. cola og amf.deretter er gjerne veien kort til heroin og piller.
    hashen's positive sider inntreffer kun i begynnelsen da man får latterkick,intense musikkopplevelse,eufori etc. med tiden melder apatien seg og folk får gjerne trøbbel med nervene,paranoia og/eller psykose.

vel dette var noen synspunker.

mvh s,

Vedlegg

eliasen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Antall liker
    0
    Kom just hjem fra en liten rundtur i asia, med siste stopp singapor. Leste en avis mens jeg ventet på flyplassen, hvor to karer hadde innført fire kilo hasj. Desverre for deres del hadde de blitt tatt og kunne nå se frem til x antall piskeslag og en siste stopp i galgen...

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0

Klart vi må kjøre en streng policy hva ulovlige rusmidler gjelder. Noe annet vil jo oppfattes som om det er greit, bare man ikke bruker formye.
    Kanskje alle apotek skulle begynne å selge Deca-Durabolin, Anadrol, dianabol og clenbuterol reseptfritt over disk slik at kidsa slapp å bruke så mye tid på å finne kraftige steroider, kanskje vi skulle slengt inn et lite kurs i hvordan sette sprøyter slik at det ikke ble noen infeksjoner...
    Legalisering av cannabis eller steoider? Ut ifra din erfaring som bartender hva er det største problemet?
    Min erfaringer som byvandrer tilsier at steroidene utgjør den største trusselen.

T

Thomas1

Gjest
    Mye av årsakene til høye overdosedødsfall i Norge, er bruken av sprøyter. Faktum er at norske narkomane er noen av de hyppigste sprøyte brukerne.

I andre land blir Heroinet røyket og sniffet i større grad.
    Dette gjelder i en liten grad også Amfetamin selv om overdosedødligheten her er lavere.
    Noe som kommer sterkere er dog Metamfetamin som er langt farligere.

Når vi kikker litt på Nederland...kanskje vi skulle også innse at de har en litt annen kultur enn oss generelt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når vi kikker litt på Nederland...kanskje vi skulle også innse at de har en litt annen kultur enn oss generelt.
    My sant i det. Nederland har en helt annen kultur enn oss i Norge. Det er et land som har vært en verdensmakt og som er befolket med mennesker fra hele verden. Dette har ført til et samfunn der toleransen av andre mennesker og livsførsel er stor. Dette gir seg utslag i hele kultur og samfunnslivet.

Norge er tradisjonelt helt motsatt. Vi er en gjeng med pietistiske, provinsielle, ukulturelle udannede bønder. Mistro, fordommer og selvgodhet er mye mer fremtredende enn medmenneskelig toleranse og livsglede.

Dette reflekteres i hvordan massene må behandles her hjemme. Normenn tåler stor sett ikke for mye frihet og valgmuligheter. Får man mer enn ett rusmiddel å velge i går det fullstendig i surr, man har problemer nok med å forstå at alkohol bør doseres og ikke bare drikkes til det ikke er mer igjen eller det er tomt/stengt.

T

Thomas1

Gjest
    Min erfaringer som byvandrer tilsier at steroidene utgjør den største trusselen
    Kombinasjonen alkohol/steroider eller Narkotika/Steroider er farlig. Eller rett og slett dumhet/steroider.

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Mye av årsakene til høye overdosedødsfall i Norge, er bruken av sprøyter. Faktum er at norske narkomane er noen av de hyppigste sprøyte brukerne.

I andre land blir Heroinet røyket og sniffet i større grad.
    Dette gjelder i en liten grad også Amfetamin selv om overdosedødligheten her er lavere.
    Noe som kommer sterkere er dog Metamfetamin som er langt farligere.

Hva foretrekker du. Flere dødsfall men færre brukere (norge), eller mindre dødsfall og flere brukere? (nederland)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.290
    Torget vurderinger
    4
    Orker ikke lese hele tråden...hva har dere kommet frem til? ;D

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Legalisering av cannabis eller steoider? Ut ifra din erfaring som bartender hva er det største problemet?
    Min erfaringer som byvandrer tilsier at steroidene utgjør den største trusselen.
    Man må kanskje bruke slike smileys ;) ;) når man er ironisk?

T

Thomas1

Gjest
    Hva foretrekker du. Flere dødsfall men færre brukere (norge), eller mindre dødsfall og flere brukere? (nederland)
    Har det vært en nedgang i antall brukere som jeg ikke har fått med meg?
    Jeg foretrekker, siden du spør så pent, et Norge uten narkotika. Jeg vet at dette er umulig, men kansje jeg lever i et utopi. Jeg har altså et lite ønske at mine barn skal slippe unna de samme fristelsene om et ødelagt liv pga narkotika som det de siste 4-5 eller fler generasjonene før meg. ( og etter )

Vedlegg

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Man må kanskje bruke slike smileys  ;) ;) når man er ironisk?
    Ta det med ro, jeg skjønte når og hvor du var ironisk ;) Men spørsmålet var seriøst:) Jeg mener steroider er et større problem enn cannabis, mens andre mener at cannabis er et større problem, mens det største problemet med steroider er misunnelse og jantelov.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Ta det med ro, jeg skjønte når og hvor du var ironisk ;) Men spørsmålet var seriøst:) Jeg mener steroider er et større problem enn cannabis, mens andre mener at cannabis er et større problem, mens det største problemet med steroider er misunnelse og jantelov.
    Ingen av delene er noe særlig å skrive hjem om. Det er jo stort sett det samme kriminelle miljøet som skaffer steroider også.
    Det rare med steroider er jo at det er lov å bruke og inneha, men ikke selge, snakk om mixed messages...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.290
    Torget vurderinger
    4
    Nå har vi kommet frem til at man tar steroider for helsa, amfetamin for å klare tidsklemma, kokain for å justere humøret, hasj for å sovne og LSD når man hører på musikk  ;) ;D ;D ;D
    Jaja, det har jo jeg kommet frem for lenge siden, helt på egenhånd ::) ;D

Dere kunne jo bare spurt... ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Når det gjelder argumentene man ofte møter i diverse sammenhenger om å leglisere er jo dette et grellt eksempel om enn litt på siden i denne debatten:

http://www.nettavisen.no/verden/article687530.ece

"Partiet, som hittil bare har tre kjente medlemmer, sier de har som mål å knuse tabu og slåss mot intoleranse. De vil legalisere pedofili, fordi de mener et forbud bare gjør barn nysgjerrige"

kcb

Medlem
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    0

...pleier du å oppsøke svartebørsmarkeder når du skal ha alkohol og sigaretter? Grunnen til at vi har det markedet vi har er jo ene og alene fordi det er så utrolig høye avgifter på slikt. Slik jeg ser det er alkoholavgifter og -regulering en svært effektiv grunn til at vi i Norge har så store vansker med å utvikle en god alkoholkultur. Når vi først handler vil vi ha valuta for pengene, og drikker for å bli fulle. Vi handler inn godt i forkant, for vi vet at det ikke er mer å få senere.

Hvordan kan du sammenlikne skyting(per sprøyte) og hardcore boling med cannabis? Å sidestille disse stoffene vitner ikke om annet enn uvilje og uvitenhet, til tross for eventuell "ironi".

Personlig har jeg til tider problemer med å takle personen jeg blir når jeg drikker(i etterkant), til tross for at jeg verken har sagt eller gjort noe dumt. Jeg liker ikke å bli dum. Røyker jeg har jeg kontroll, og jeg er meg selv.
    Snorting, skyting og boling er noe de fleste holder seg langt unna uansett.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Når det gjelder argumentene man ofte møter i diverse sammenhenger om å leglisere er jo dette et grellt eksempel om enn litt på siden i denne debatten:

http://www.nettavisen.no/verden/article687530.ece

"Partiet, som hittil bare har tre kjente medlemmer, sier de har som mål å knuse tabu og slåss mot intoleranse. De vil legalisere pedofili, fordi de mener et forbud bare gjør barn nysgjerrige"
    Skal vi avskaffe ytringsfriheten også? Ville jeg stemt på dem? På ingen måte. Har de rett til å forfekte sine meninger? Så absolutt.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    My sant i det. Nederland har en helt annen kultur enn oss i Norge. Det er et land som har vært en verdensmakt og som er befolket med mennesker fra hele verden. Dette har ført til et samfunn der toleransen av andre mennesker og livsførsel er stor. Dette gir seg utslag i hele kultur og samfunnslivet.

Norge er tradisjonelt helt motsatt. Vi er en gjeng med pietistiske, provinsielle, ukulturelle udannede bønder. Mistro, fordommer og selvgodhet er mye mer fremtredende enn medmenneskelig toleranse og livsglede.

Dette reflekteres i hvordan massene må behandles her hjemme. Normenn tåler stor sett ikke for mye frihet og valgmuligheter. Får man mer enn ett rusmiddel å velge i går det fullstendig i surr, man har problemer nok med å forstå at alkohol bør doseres og ikke bare drikkes til det ikke er mer igjen eller det er tomt/stengt.
    Hva kom først, høna eller egget? Jeg har sagt det hele tiden, når staten tar over ansvaret for oss, mister vi evnen til å ta ansvar selv. Alt offentligheten tar kontroll over, mister individene. Tar den kontroll over økonomien, mister vi evnen til selv å tenke økonomisk. Tar den kontroll over moralen, mister vi evnen til selv å være moralske.

Tar den kontroll over kulturen, mister vi evnen til å være kultiverte.

kcb

Medlem
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    0
    http://www.who.int/inf-pr-1998/en/pr98-26.html

[...]
    Contrary to what is claimed in the latest issue of the magazine New Scientist, the World Health Organization (WHO) did not "bow to political pressure" and expunge from a recent report an analysis indicating that cannabis would be safer than alcohol or tobacco.
    [...]
    Yet the authors finish their paper by stating : "there are good reasons for saying that [cannabis] would be unlikely to seriously rival the public health risks of alcohol and tobacco even if as many people used cannabis as now drink alcohol or smoke tobacco".
    Badestranden venter! :--)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Skal vi avskaffe ytringsfriheten også? Ville jeg stemt på dem? På ingen måte. Har de rett til å forfekte sine meninger? Så absolutt.
    Partiet er en ting, poenget var begrunnelsen deres for å ville legalisere pedofili, det samme som man alltid bruker når man ønsker å forsvare legalisering av whatever...

Om man legaliserte drap, ville det kanskje ikke være så gøy å drepe....?

Vedlegg

kcb

Medlem
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    0
    Å sidestille selvbestemmelse over egen kropp med å kunne bestemme over andres liv(...evt. frarøvelse) er vel kanskje ikke helt på sin plass?
    Selv er jeg ikke så sikker på at jeg er for en full legalisering uten videre. Regulering ville uansett være viktig, en max på besittelse, og f.eks. forbud mot å røyke offentlig slik det er forbud mot å drikke offentlig. Kanskje avkriminalisering hva brukerdoser angår(eks. max 5g/10g i lomma) er en bedre idé i Norge, men la oss nå legge "KEEP YOUR LAWS OFF MY BODY" til side et øyeblikk.

Hvorfor tillater vi ikke cannabis til medisinsk bruk når det helt klart ville hjulpet mange mennesker? Spesielt folk med muskelsykdommer har gode erfaringer med lett cannabisbruk. Hvorfor kan de ikke få cannabis på resept når de helt fint kan få tunge morfinpreparater?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Partiet er en ting, poenget var begrunnelsen deres for å ville legalisere pedofili, det samme som man alltid bruker når man ønsker å forsvare legalisering av whatever...

Om man legaliserte drap, ville det kanskje ikke være så gøy å drepe....?
    Liberalisering av "livsførselsregulerende" lovparagrafer handler om selvbestemmelse, legalisering av drap vil frarøve folk enhver selvbestemmelse, to helt motsatte ting.

"Pedopartiet" i Nederland vil ikke tillate noe som ikke er frivillig og har slik sett sitt på det tørre, men de overser en vesentlig ting; myndighetsprinsippet. Mennesker som ikke er myndige, dvs som er definert som barn, har etter myndighetsprinsippet rett på særegen beskyttelse, såvel som restriksjoner på frihet og selvstendighet, fordi det anses at de ikke er emosjonelt og intellektuelt utviklet nok til å ivareta sitt eget velbefinnende. Det er et prinsipp jeg støtter fullt ut.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå er jo seksuell lavalder svært varierende rundt om i verden, og selv om jeg ikke har noe til overs for overnevnte parti, bør det jo være legalt å debattere hvor denne grensen skal gå.

I Norge er grensen 16 år og normenn trekker da naturlig den konklusjon at slik må det nok være i resten av verden også...

Spania har en lavalder på 12år mens resten av Europa stort sett ligger på 14-15. Noe som her hjemme ville defineres som pedofilt, og som derfor burde straffes med offentlig brenning på bålet eller kastrasjon med sløv brødkniv.

Og pass deg om du reiser til Madagaskar, da er du en pedofaen om du har sex med en 20-åring.

ref:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Age_of_Consent.png

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    ...pleier du å oppsøke svartebørsmarkeder når du skal ha alkohol og sigaretter? Grunnen til at vi har det markedet vi har er jo ene og alene fordi det er så utrolig høye avgifter på slikt. Slik jeg ser det er alkoholavgifter og -regulering en svært effektiv grunn til at vi i Norge har så store vansker med å utvikle en god alkoholkultur. Når vi først handler vil vi ha valuta for pengene, og drikker for å bli fulle. Vi handler inn godt i forkant, for vi vet at det ikke er mer å få senere.

Hvordan kan du sammenlikne skyting(per sprøyte) og hardcore boling med cannabis? Å sidestille disse stoffene vitner ikke om annet enn uvilje og uvitenhet, til tross for eventuell "ironi".

Personlig har jeg til tider problemer med å takle personen jeg blir når jeg drikker(i etterkant), til tross for at jeg verken har sagt eller gjort noe dumt. Jeg liker ikke å bli dum. Røyker jeg har jeg kontroll, og jeg er meg selv.
    Snorting, skyting og boling er noe de fleste holder seg langt unna uansett.
    Det han beskrev var ikke hardcore boling. Det er dessuten ikke sikkert at boling er farligere enn cannabis. Hardcore boling er massive doser insulin, veksthormoner og hestebolet trenbolone, pluss testosteron samtidig. :D Dessuten er sprøyter stort sett mindre farlig enn piller, som må brytes ned av leveren. Jeg er usikker på om det er noe værre enn cannabis. USA sin fremste ekspert og motstander av steroider ble spurt om hva han hadde foretrukket av at sønnen hans gjorde av å begynne å røyke, eller ta steroider, han svarte steroidene. Begge deler er dårlig for hjerte og kar kretsløp.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.736
    Det var et retorisk spørsmål...

Ja, ok.

Nei jeg ville ikke tvunget noen til det, som jeg sa tidligere i tråden er jeg skeptisk til lovverk eller forbud, da det har liten eller ingen effekt. Hajsbruk er ekstremt utbredt, selv om det er ulovlig i dag.

Jeg tror generelt statlige bestemte lover har lite å si, så lenge det sosiale nettverket rundt noen tolererer den "ulovlige" handlingen. Jeg tror derfor en holdningsforandring på alle nivåer er måten å gjøre det på, uten at jeg har noen modell med fremdrifstplan ;)

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Emo: Lovbruk har stor effekt. Det er derfor vi har lovene. Se på hva som skjer med porno nå som "alt" er lov. Nå selges det mye rart. Det er bare de som ikke liker en gitt lov som hevder slike rare synspunkter, som oftest bare i den sammenhengen det passer deres egen argumentasjon.

Mener du at Norge hadde vært best som lovløst samfunn?

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Emo: Lovbruk har stor effekt. Det er derfor vi har lovene. Se på hva som skjer med porno nå som "alt" er lov. Nå selges det mye rart. Det er bare de som ikke liker en gitt lov som hevder slike rare synspunkter, som oftest bare i den sammenhengen det passer deres egen argumentasjon.

Mener du at Norge hadde vært best som lovløst samfunn?
    Lover trenger man men det er ikke dermed sagt at alle lover er gode bra eller ønsklige. Hvis vi skulle beholdt uforandret alle lover som tidligere uopplyste politeikere har fått vedtatt ville samfunnet sett ganske talibansk ut.

F.eks. ville ikke jøder hatt tilgang til riket, homosekualitet blandt menn ville være straffbart og vil ville frendeles hatt en TV kanal å velge i, og hekser ville blitt brent på bålet. (sikkert en FrPers våte drøm .. men men )

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Det er ingen som sier vi skal beholde alle lover til enhver tid. Lovene må tilpasses samfunnets ønskede utvikling. Det blir fra tid til annen rensket opp i gamle lover og paragrafer som ingen bruker, og det er nødvendig.

Det betyr ikke at vi må avvise virkningen av lover på et område det ikke passer vårt eget syn på en sak.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Det er ingen som sier vi skal beholde alle lover til enhver tid. Lovene må tilpasses samfunnets ønskede utvikling.
    Ønsket av hvem? Gamle ml-ere? Å høre på den generelle opinionen er jo som kjent populisme...

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Vi lever i et demokrati, Løkken. De folkevalgte sitter i Stortinget, også kalt "den lovgivende makt". Håper du er for demokrati!

Det er mange mord i løpet av et år. Om vi gjorde det tillatt å drepe? Da slapp vi å bruke penger på å jage disse lovbryterene som ville drept uansett.

Samme logikk men annen sak.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Feilslått logikk, se litt lengre opp.

Jeg er for demokrati, men ikke flertallets diktatur. Skal demokratiet fungere må det bestående alltid utfordres.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.492
    Jeg er for demokrati, men ikke flertallets diktatur. Skal demokratiet fungere må det bestående alltid utfordres.
    Hæ? Hva er flertallets diktatur? Skulle vi vært medlem av EU? Skulle Høyre hatt regjeringsmakt alene?
    "Alltid utfordres" Hvis noe fungerer bra, hvorfor utfordre? Da er det vel bedre å se på måter å få ting til å fungere ennå bedre.
    Det kan jo hende jeg/du tar feil noen ganger, ikke "alle de andre."

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    1. Hæ? Hva er flertallets diktatur?
    2. "Alltid utfordres" Hvis noe fungerer bra, hvorfor utfordre?
    1. http://en.wikipedia.org/wiki/Tyranny_of_the_majority

Et demokrati kjennetegnes ved dets evne til å beskytte mindretallets friheter mot overgrep fra flertallet. Ytringsfriheten er en slik beskyttelse, den sikrer din frihet til å mene og ytre noe annet enn flertallet. Hensikten med en grunnlov er å beskytte grunnleggende friheter selv om flertallet en gang skulle ønske å fjerne dem. Et styresett hvor flertallet har uinnskrenket rett til å begå overgrep mot mindretallet er ikke et ekte demokrati.

2. Fungerer bra ifølge hvem?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn