Calaf, ved porten til havet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    O'jul med din glede:). Hvit jul ble d til gangs, dog bare utendørs. Pakka noen øl i snekkerlommene og travsa ned i kjelleren. Andre juledag fikk jeg skåret til noen platebiter ute i garasjen, så nå er det på tide å få laget noen hull.
    IMG_0009.jpg


    Bare for testing dette da. Ingen beregninger annet enn å krympe høyden ned til et minimum er gjort. Absolutt ingen simuleringer, så her kan vi nok snakke copycat og "learning by failing". Men har lest en del tråder om OB, og iallefall forsøkt snappe opp noen tips. (Bla. oks81's sin fine tråd som jeg ivrig følger med på)

    IMG_0011.jpg


    Passer fint dette selv om det ikke er noe kunstverk. Ideen er å enkelt kunne endre litt på baffelbredde og bakvinger uten å bry seg om at blir seende ut som et helvete. Om jeg tilfeldigvis finner nøkkelen til riktig size på alt, blir det å bygge noe som ser litt greiere ut.

    IMG_0012.jpg


    Bilder feil vei får tåles:) 1 stk bortimot klar for "støvbinding"
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Grattis med oppstart. Dette blir spennende. :)
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Supert å være igang ja:) Fått montert og kobla opp for testing. Lekt litt med filtersettinger, men det høres ikke helt topp ut ennå. Ingen målinger og justeringer gjort og heller ingen flytting att og fram på noenting. Men det som er helt sikkert er at jeg aldri har vært nærmere konsertarenaen her i huset;). Det må jo bare bli bra med litt jobb.

    IMG_0190.jpg


    Bildet er som vanlig helt på trynet. Får lete fram mikrofon og gå litt grundigere til verks i morgen. Blir ikke mere ikveld. Nå er det pizza og øl. (Dvs mere øl)

    og godt nytt år alle sammen:)
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Takker:)
    det tårner seg ja, desverre tårnet latskapen seg opp til maks omentrent samtidig som det ble lyd i bassene. Siden da har jeg vært svært opptatt med å sitte limt foran tv'n og gjøre absolutt ingenting. Skyldes kanskje i noen grad noen hektiske måneder både på jobb og med hjemmeprosjekter. Latskapen er heldivis kraftig på retur kjenner jeg, så det blir fremdrift på loftet snart;)
    Ingen tvil om at det ligger endel jobb foran meg for å få det til å henge sammen. Det jeg har prøvd å gjøre med tuning helt på måfå, har ikke gjort det bedre iaffal. Får komplettere verktøysettet for videre fremdrift med noen justeringspils, så er jeg vel igang snart:cool:
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Tårnene ser jo uten tvil skikkelig tøffe ut, men hva er egentlig planen? Kan nesten ikke se for meg at de basstårna går noe dypere enn Euforia? Mener ikke å være negativ altså, jeg bare lurer. :)
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Tårnene ser jo uten tvil skikkelig tøffe ut, men hva er egentlig planen? Kan nesten ikke se for meg at de basstårna går noe dypere enn Euforia? Mener ikke å være negativ altså, jeg bare lurer. :)
    Ingen fare;). Planen er et mye større og fyldigere lydbilde. Og det ble det vitterligen selv om her er mye som gjenstår. Euforia går ganske dypt i seg selv, men det er liksom ikke nok med litt volum på rattet. euforia blir nok byttet ut og det skal inn subløsning ettehvert når jeg får kontroll på resten. Og bare så det er sagt, så er nok veien like mye målet her:).

    sliter med å få mikrofon syncronisert med rew, så det ser dårlig ut for noen målinger i kveld. Men det går å kose seg likevel, og det basser ganske bra selv om de er delt ned mot 40hz.

    rommet er blitt ganske dødt, men delen bak ryggen er det nok ennå en del som bør gjøres. Her henger det litt igjen når klappetesten gjøres
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Fått sulla litt i går og i dag med dsp. Her er det fort 1 skritt fram og 2 tilbake. Skal ta rta-funksjonen for meg neste gang jeg er hjemme, men det høres ikke verre ut enn ved oppstart:)

    uten noe eq.jpg


    så litt eq

    3 eqpunkter.jpg


    Har bare rota med litt eq i bassen. Må kanskje forske litt mer på riktig delefrekvens og filtersettinger. Deler nå på 230hz som vises på bildet. Mistenker også utfasing her om jeg tolker data riktig.(hvilket ikke er noe sikkert)
    Men nå blir det ikke mer forsking før neste friperiode. må spille noen plater før jeg stuper i seng. Og det går for så vidt greit det, selv om det ikke er optimalt;)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Kommet noe videre siden sideste post?
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Tja. Videre og videre😀 Har vel egentlig tatt noen steg tilbake. Bassene er solgt unna. Fikk det aldri til å henge skikkelig sammen. Var eksremt tøft og brutalt på en del musikk, men ikke på det jeg aller mest vil høre på. Mista ikke trua, men tiden og orken var ikke der lengre, når jeg helst bare vil spille musikk. Så nå er det tilbake med kun Euforia og et par seas-suber, og koser meg egentlig med det. Euforiaene greier jeg rett og slett ikke kvitte meg med😀
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nedskalering er definitivt ikke alltid nedgradering!
    Har du bilder du vil dele?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn