Calaf, ved porten til havet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det er nokk viktig å plassere høyttalere på best mulig plass før man begyner å juster seg bort med dsp ja :)
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    En annen ting jeg lurer litt på. Vil optimal ht-plassering og dempetiltak være sånn omentrent identisk uavhengig av hvilke høyttalere man bruker. Eller er det slik at man bør finne ut av hvilke høyttalere/system man ønsker å bruke før man gjør for mye tiltak i rommet?

    Edit!
    Det var klønete formulert. Vil feks en hvilken som helst bassrefleks ha omentrent samme plassering og behov for tiltak?
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mye være likt ja. Rom moder har med rommet og dens begrensninger å gjøre. Lengde på rommet VS lengde på bølgelengden. Rommet og bølgelengden bryr seg lite om konstruksjon metode av høyttaleren, er min ærfaring ivertfall. Mulig horn bass. OB bass og Slot loaded vil forandre på noe. Her er jeg mer usikker. Men frekvenser under 100hz har en tendens til å samle seg på samme områder. Igjen dette er mine ærfaringer i mitt rom.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Mye være likt ja. Rom moder har med rommet og dens begrensninger å gjøre. Lengde på rommet VS lengde på bølgelengden. Rommet og bølgelengden bryr seg lite om konstruksjon metode av høyttaleren, er min ærfaring ivertfall. Mulig horn bass. OB bass og Slot loaded vil forandre på noe. Her er jeg mer usikker. Men frekvenser under 100hz har en tendens til å samle seg på samme områder. Igjen dette er mine ærfaringer i mitt rom.
    Det var et godt betryggende svar:). Tankene har vært litt der at dempetiltakene måtte gjøres lett flyttbar, noe som også gjør ting mere utsatt for rammel og skrangling. Å feste ting skikkelig er litt min greie. Ikke akkurat få timer jeg har brukt på å lokalisere små skranglelyder som har irritert noe jævlig. Men må sikkert belage meg på å finne annet rom for den lille arbeidsbenken med masse verktøy og utstyr, og heller dedikere rommet for kun god musikkgjengivelse.

    Btw. Ser litt forskrekket på at du gir deg! (Bare midlertidig håper jeg:)) Snapper uansett opp mye inpirasjon fra tråden din, som det er verdt å tenke gjennom på min nylig startede reise. Lykke til med hva du enn finner på;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gir meg med hifi. Ikke musikk. Blir stående et ok oppsett på loftet. Men tiden min skal prioriteres annerledes. Dvs langt mindre tid til å sitte i sweetspot. Så jeg velger å selge det jeg har og sette kroner i banken. Kjøper inn et rimelig anlegg med et par høyttalere og en forsterker. Slik at muligheten er der.

    Mulig jeg går for headfi. Får se. Om anlegget ikke blir solgt. Eller jeg ikke får solgt til prisen jeg skal ha. Så blir det stående rett og slett. Trenger ikke kronene. Alt er betalt og fin ballanse på kontoen for en normal arbeidstager.

    Hopper ikke bort fra sentralen heller men blir langt mindre aktiv.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Går ikke akkurat i overlydsfart her, men noe framskritt er det. Snart tømt rommet og klar for målinger. Tenker tette himlinga midlertidig først.

    image.jpg
    image.jpg


    Naborommet er stuffet til randen. Utrolig hvor mye dritt man samler på i tillegg til stereoutstyr. Benken må jeg ned trappa med. Skal pelle opp parketten og gjøre noe avretting på de verste plassene. Huset er ikke akkurat nybygd, så gulvet er også deretter. Har sjekka litt for å få tak på samme parkett for kompletterimg, men den er utgått og sammenføyningene er ikke lik på parkett som er bortimot lik i farge og stav. Kanskje det hadde vært en ide med en "øy" av litt tykk/tungt vegg til veggteppe? Da holder det med litt omlegging av parketten iallfall, og det bidrar kanskje positivt til demping av refleksjoner.
    Blir nok en god stund før man blir ferdig. I sommer gidder jeg ikke. Stikker heller til Thailand;)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Rommet ser jo veldig bra ut. Vil tro det bør være gode muligheter for god lyd her. Har du frie tøyler? Viktig å koble av litt, og Thailand er ikke det verste stedet å reise. :)

    Har foreløbig ikke hørt Euforia enda jeg har siklet på de siden jeg var i tenårene.:p
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Rommet ser jo veldig bra ut. Vil tro det bør være gode muligheter for god lyd her. Har du frie tøyler? Viktig å koble av litt, og Thailand er ikke det verste stedet å reise. :)

    Har foreløbig ikke hørt Euforia enda jeg har siklet på de siden jeg var i tenårene.:p
    Takker:)
    Har begynt å få litt trua på dette nå. Eneste tøylen er økonomi. Må ha kontroll på inn og ut. Jeg er visst ikke så enkel å integrere i normalt møblerte og befolkede hjem, så jeg bor alene og gjør hva jeg vil;). Vil gjerne gjøre det brukbart skikkelig denne gangen, så det vil nok ta litt tid å få lokket godlyden fram.

    Har jo hatt, og har fremdeles en del høyttalere stående, men er fryktelig glade i Euforia. Tenker å prøve bygge et system rundt disse i første omgang.

    Thailand er førsteprio nå. Bestiller vel billett til i nesteuka en gang. Bruker å reise 2-3 ganger i året, men nå er det 1 år siden sist og reisefeberen herjer:cool:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser flott ut dette. Ligner litt på mitt rom. Jeg har vel noe lavere knevegger. Sweetspot og høyttaler plassering først. Ved bruk av målinger.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Ser flott ut dette. Ligner litt på mitt rom. Jeg har vel noe lavere knevegger. Sweetspot og høyttaler plassering først. Ved bruk av målinger.
    Ikke så ulikt nei. Hvor mye plass hadde du bak sweetspot sånn ca? Holder på å rute opp gulvet med tape i ruter på 50x50cm. Blir lettere å orientere seg når man flytter hit og dit. Er vel greit å ta utgangspunkt i likebeint trekant fra diskant!?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har hodet 38% av rommets lende fra bakvegg.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hodet 38% av rommets lende fra bakvegg.
    Forestilte meg en passelig sweetspot på øyemål i tomt rom. Målte etterpå og det var nesten på centimeteren 38% fra bakvegg;)
    Skal starte målinger i ettermiddag, så får vi se hvor man havner. Legger også målingene ut i Rew-tråden. Gjorde en liten testmåling i natt. Så ikke pent ut. Hørtes ikke pent ut heller:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spennende med rom med skråvegger. Har dette selv og det har noen utfordringer. Men de er jo bare for å løses. Flott rom for du har. Str? :)
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Spennende med rom med skråvegger. Har dette selv og det har noen utfordringer. Men de er jo bare for å løses. Flott rom for du har. Str? :)
    Takker:) Skal i alle fall bli bra til slutt. Skal fargesette det litt mere komfortabelt når jeg får mere kontroll på ting. Blir vel akkurat 30m2 om man regner med trappehullet.

    Edit: Har du noen gode tips på problemløsning for skråvegger, mottas det med stor takk:)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mitt er 35, så temmelig likt. Hvordan har du tenkt å. Dempe det? Ikke at du må det, en skal komme bo der og. Når halvparten av husets dyner, madrasser ispedd litt støvete glava er hovedtrekk i interiøret, synes jeg det fort kan bli litt for mye.. Men slike ting finner en ut hvordan en vil ha det etterhvert :)
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Har fått tatt en hel skog med målinger i dag. Har foreløpig bare målt fra 20-500hz. Får prøve studere og sortere litt hva jeg tror er det beste området, og legge det ut. Innbiller meg i alle fall at det er et område som stikker seg bedre ut.

    IMG_1094.jpg


    Har i alle fall prøvd å gå ganske systematisk til verks med nummererte skisser for hver måling.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Mitt er 35, så temmelig likt. Hvordan har du tenkt å. Dempe det? Ikke at du må det, en skal komme bo der og. Når halvparten av husets dyner, madrasser ispedd litt støvete glava er hovedtrekk i interiøret, synes jeg det fort kan bli litt for mye.. Men slike ting finner en ut hvordan en vil ha det etterhvert :)
    Regner egentlig med at jeg må til med en del demping. Har sett litt på hvordan Retep har løst det, så det blir kanskje noe i samme leia. En annen mulighet er å prøve en løsning som blir brukt i ganske mange flerbrukshaller rundt om i landet. Isolasjon, veiduk og spaltepanel. Det er jo en billig løsning hvor man kanskje kan kombinere demping og diffusor. Uansett er hele rommet dedikert lyd. Har 2 fulle etasjer til jeg bor å lagrer skrot i;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bruk RTA funksjonen i REW og mål en høyttaler fra 30-1000hz. Der det måler jevnest er det jeg ville brukt til finjustering. Hos meg så spiller de høyttalerene jeg har hatt best enten klin inntil sidevegg. Eller mee ca 90cm diskant til sidevegg.

    Buen jeg har anbefaler jeg å kopiere. Ser ikke veldig ille ut. Men er heller ikke direkte pent. Jeg har gjort det på den billigste måten. Kan gjøres finere om man bruker litt penger. Stoff med pent trykk.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Bruk RTA funksjonen i REW og mål en høyttaler fra 30-1000hz. Der det måler jevnest er det jeg ville brukt til finjustering. Hos meg så spiller de høyttalerene jeg har hatt best enten klin inntil sidevegg. Eller mee ca 90cm diskant til sidevegg.

    Buen jeg har anbefaler jeg å kopiere. Ser ikke veldig ille ut. Men er heller ikke direkte pent. Jeg har gjort det på den billigste måten. Kan gjøres finere om man bruker litt penger. Stoff med pent trykk.
    Takk for tips.
    Ja jeg likte den buen din. Trenger heller ikke koste så mye for å få den pen. Den du har ser fin nok ut

    Skal gjøre nye målinger ikveld. Må installere rew på annen pc. Den jeg brukte igår har muligens tatt kvelden. Ingen krise det da, bortsett fra at jeg er litt usikker på om jeg har lagret filene for minidsp'en lokalt på maskinen eller i dropboks. Ønsker meg stillegående pc. Får angst av disse høytrykksturboviftene i billigrælet:mad::)
     
    Sist redigert:

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Har noen tanker rundt farger, lys og belysning. Som det er idag er veggene bortimot hvite og himlingen er ubehandlet gran. Veggene tror jeg vil bli lys grå helmatt. Himling usikkert, men skal behandles med noe. Noe som er helt sikkert er at jeg ønsker rommet mere dagslysbetont enn det er idag. Tenker å sette inn kanskje 2 velux takvinduer i ene siden. Men det avhenger litt av hvor jeg må plassere demping. Vil jo ha vinduene fornuftig plassert, men lyd har uansett førstepri.
    Greit om man kunne få det stupmørkt når man vil, men også dagslys om man føler for det
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Fikk berga plug-infilene til minidsp'en før alt gikk helt i svart. Har installert alt på en annen pc som lå henslengt i rotet. Den er faktisk ganske så stille av seg. Men windows 8 er tydeligvis ikke favoritten til rew. Ikke min favoritt heller. Innstillinger vil ikke lagres, så må sette valgene før vær måling. Og ikke alltid den vil gjøre målinger heller. Venstre kanal nekter den ganske enkelt å måle. Er noe som tuller mellom generator/spl og innstillinger i målevinduet. Noen som har vært borti det samme?
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Litt som skjer her kveld og nattestid:) Fått klint opp noe isolasjon i førsterefleksjon og ingen tvil om at det gjør underverker. Reteps bue blir helt klart kopiert.

    image.jpg


    Må kjøpe litt mere isolasjon og få testet litt mere. Dro bassene opp trappa igjen og får flytte litt rundt rundt på dem ikveld

    image.jpg


    Skal øve meg litt mere på rew og dsp en ukes tid før alt blir plukket ned igjen. Da skal rommet få en makeover. Er nå iallefall 100% overbevist på at dette kommer til å bli bra;).

    Har lyst til å bruke Euforia som ht, men supplere med stackede basser/basstårn og subber. Tips og ideer på både løsninger og elementvalg settes stor pris på. Takker alle som har bidratt så langt. Kommer nok mere mas herfra fremover:)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får bare vente litt så kommer det noen feite basstårn til salgs....

    Morro at den buen fungerer hos deg også. 8x12Tom skal ha kred for den. Jeg kopierte hans bue.

    Hvor tykke er de? Og hvor lange?
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Får bare vente litt så kommer det noen feite basstårn til salgs....

    Morro at den buen fungerer hos deg også. 8x12Tom skal ha kred for den. Jeg kopierte hans bue.

    Hvor tykke er de? Og hvor lange?
    Hehe. Ja bare sleng de i en konvolutt så kan jeg få testet;)

    Buen funker supert. Er foreløpig bare 15 tykk og 120 bred. Må skaffe litt mere isolasjon og vil prøve med bortimot 180 bredde.
    Har tenkt litt på å prøve å integrere den i vegg og himling for å bevare mest mulig av bredde og høyde i rommet. Greit å ta i litt på bredden da iallfall, og da går det greit å legge til hard overflate etterpå om det blir overkill. Det blir noen utfordringer ifht fuktsperre, men det er løsbart. Gulvet må avrettes noe. Vil ikke ha parkett nok av den jeg har til komplett gulv, men velger en øy med vegg til veggteppe midt i rommet.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Konvolutt ja... Hmmm.
    Skulle gjerne lånt øre og prøvd de tårna ja. Sitter å leser gjennom både din tråd, 8x12tom's og mange andres tråder. Er jo så enormt mye bra lesestoff, lærdom osv, at man blir nesten svimmel:) I denne verden er jeg fryktelig ydmyk og skjønner godt at jeg har mye jobb foran meg. Men bare med de tipsene jeg har fått til nå, så har jeg fått noen små hakeslipp. Er på rett spor. Hvor høye er de tårna forresten?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Uansett hva andre sier så er det til slutt kun en selv som kan bestemme hva som fungerer. Men man bør lytte til folk som har testet ut litt selv. Teste på egenhånd og deretter finne ut hva som er riktig for en selv.

    Tårna er beste bassen jeg har hatt og hørt. Ingen tvil om det.

    Tårna inkl rullebrett er vel ca 180-185cm veier rundt 400kg.
    Tårna er det siste som reiser herfra.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Litt redd for å utfordre nakken for mye, spesielt nå som det virker gå rette veien. Dette i tillegg til å være gørre lat, så går det i sirupsfart. Men noen fremskritt er det. Klargjøring for gulvavretting. Huset er fra før krigen og påbygd både hit og dit. Midt i rommet på langs er gulvet tålig rett og også høyeste punkt. Sparer litt utstyrs og materialbæring når jeg kan avrette halve rommet i slengen. Vil gå i null mot midten.

    image.jpg


    Ellers begynner jeg å få en ide om farger etc, men hva jeg skal putte inn av utstyr er jeg ennå ganske blank på:)
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Skjer det noe her eller? :rolleyes:
    Ja og nei;). Har vært altfor opptatt med Thailandsreise, skifte av bordkledning+etterisolering av yttervegger siste mnd, skiftet noen vinduer og dører++. Men nå er det begynt å surre litt rundt loftet igjen. Venter på noen nye vinduer som forhåpentligvis vil gi litt mer lys. På sikt vil det også bli montert et takvindu eller to, men vil først ha kontroll på akustikken. Vil helst ikke drite meg ut med å måtte montere svære dempeplater foran takvindu. Ellers så er gulvet ferdig avrettet, mesteparten av parkett på plass og en øy av teppeflis ligger klar for montering.

    Ellers så er det noe dritt å jobbe 12/9 rotasjon, når man er avhengig av været for å få gjort det man skal utvendig på huset. Heldigvis snart i mål, så i nesteuka (friuka) blir det vel litt forsiktig oppstart på loftet igjen. Kveldene i arbeidsperiodene blir brukt til grubling av hvilken bassløsning jeg skal gå for. Så totalt stillstand har det ikke vært.

    Må vel også nevne at jeg har montert noen anaviewmoduler og planlegger litt flere etter hvert som svartvinteren kommer.

    Skal legge ut noen bilder så snart jeg får rota meg hjem på fri:rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Da er vi klar til å tenke litt loft igjen. Bare så synd friuka er over. Leveransetrøbbel på vinduer får ta hovedskylda for sein oppstart innvendig, men nå er iaffal vinduer montert, yttervegg ferdig kl og regntett.
    IMG_0075.jpg


    ellers så står rotet bortimot på samme måte som før ferie. Litt har kanskje skjedd siden siste bildeoppdatering, men det er jaggu ikke mye å skryte av

    IMG_0077.jpg


    Iallefall regner jeg med å få fiksa det meste neste friperiode. Dvs ferdigstille gulv, malt vegger og tak, bygge dempebue etc etc. Sliter nok litt med tiden for å få alt fiksa mtp yttervegg, foringer og listverk. Så får vi se om jeg tar kjeften for full med det jeg mener jeg skal rekke;)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Var Thailand bra?

    Veldig enig i dine prioriteringer, så blir spennende å følge utviklingen i dette rommet.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Thailand var supert:). Var for det meste i bassengbaren på min stamplass, men tok noen dager rundomkring HuaHin og oppsøkte masse turistfeller deromkring;). Glad jeg kom meg derifra før det begynte å smelle.
    Fikk iallefall kobla skikkelig ut for noen uker. Blir litt hektiske måneder på jobb, så det ser ikke ut for det blir tur for langt utpå nyåret igjen. Men da blir det desto flere oppdateringer her
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Med bare 2 friperioder igjen til jul, er det helt klart ingen sjans for at noe bassystem skal være klart til da. Iallefall når jeg ikke vet hva jeg skal bygge en gang. Så her må dere gi meg litt puff. En bonus vil være kunne lure seg unna juletullet med møteplikt, og heller få stå i kjelleren med sag og lim. Har prøvd å tenke litt selv, men har null peil. Dessuten er praksislære en bedre vei for meg kontra teori. Driter jeg meg ut i praksis, så husker jeg det. Men her er hva jeg har tenkt litt på. 3 helt forskjellige løsninger.

    alt 1: 6+6 evt 8+8 seas 1192. Portet i små kasser. Antallet tror jeg må bestemmes av hva jeg har å gå på i høyden. 30-35l

    alt 2: 4+4 peerless xxls 12. Noe lignende konstruksjoner ala 8x12tom's tidligere sagnomsuste basser i lukket boks. 50-55l.

    alt 3: 3+3 aespeakers. 15 tommere for ob konstruksjon. (Husker ikke benevnelsen i farta)

    Prismessig spriker vel disse løsningene en del, men det får så være. Seas ligger nok godt under de 2 andre alt i pris, men vil gi mest jobb.
    Er jeg helt på villspor på noen av alternativene?
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Trenger jeg å si att jeg ville valgt dipol :rolleyes: men 3 stk 15" pr side ? Snaut kanskje. Hvilket frekvensområde tenker du å dekke ?
    En tanke jeg kom innpå når jeg testet LX521 var att en gulv til tak søyle med de bassene der hadde jort en god jobb. De er eq'et ganske mye med bare 2 pr side, noe som hadde vært unngått med 6pr side :)
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Trenger jeg å si att jeg ville valgt dipol :rolleyes: men 3 stk 15" pr side ? Snaut kanskje. Hvilket frekvensområde tenker du å dekke ?
    En tanke jeg kom innpå når jeg testet LX521 var att en gulv til tak søyle med de bassene der hadde jort en god jobb. De er eq'et ganske mye med bare 2 pr side, noe som hadde vært unngått med 6pr side :)
    Nei. Skjønner nok hva du ville valgt;). Har egentlig ingen formening om det blir snaut eller ikke. Frekvensområde tenker jeg fra 35-40 til 800 maks, men deler muligens mye lavere. Problemene står i kø pga skråtaket (tror jeg) og maks 145 cm ute ved knevegger.
    Må vel også si at jeg tror jeg må selvfølgelig ha en subløsning ettehvert om det "bare" skal spille fra 35-40hz
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Vil det være problematisk å sette basstårn inn mot midten? Så jo Retep hadde sine noe inn i rommet.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Om du har full puup ved 30hz så er du nokk fornøyd i de fleste tilfeller. Men å ha noe som kan deles helt opp til 800 vill nok kreve meget gode elementer. Hva skal du ha over 800hz siden du vil dele så høyt ? Wisdom L75 kan deles på ca 300 eller nede ved ca 70hz :)
    Deling ved 3-400 er nokk et langt bedre valg, sub element og mid bass element er ikke det samme :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn