En anden ting som tit glemmes ved folie-kondensatorer er at forbinde ydre-folien korrekt, generelt kan siges at yder-folien skal til det punkt med lavest impedans, så vil ydre-folien virker mere "skærmene", forbindes ydre-folien til et høj-impedant punkt vil den mere virker som en "antenne" og dermed samle støj op. men se videoen i linket herunder som viser forskellen.
I dette link kan man se hvordan yder-folien eventuelt findes/bestemmes hvis den ikke er angivet med en ring/streg eller lignede eller man bare ønsker at være sikker
Capacitor Be Quiet! | Sound Garage Tales og her er en anden beskrivelse på hvordan kondensatoren orienteres optimalt
V-Cap Audio Capacitor Installation Notes
Klart , ved at bypasse med en Duelund kondensator vil man få lidt smag/lyd af denne , men det er ikke det samme som kun at benytte en DCA alene, det er nummer et.
Ac mæssigt ligger alt parallelt i et kredsløb så principielt har alt lige stor betydning , det er netop det som gør det hele så forbandet svært og kompliseret, fordi man ikke bare skal koncentrere sig om "signalvejen" da det hele i princippet er signalvej.
Når man konstruerer kredsløb regnes strømforsyningen tit som et ideelt batteri med 0 ohm impedans fra 0 til uendelig i frekvens , det er langt fra virkeligheden, ligesom en overførings kondensator heller ikke er en perfekt kortslutning som det tit regnes for i teorien. Men jeg mener det er vigtigt at efterstræbe dette, selv om kurver og teori måske fortæller at det kan nok ikke høres alligevel, det er bestemt ikke min erfaring, tværtimod, perfekte strømforsyninger og overførings-kondensatorer betyder alt.
Her ses hvordan impedansen typisk ændres efter kondensatorens størrelse:
En sammenligning mellem de forskellige kondensator typers typiske impedans forløb, det optimale ville være det rolige forløb fra en elektrolyt bare med 100 gange eller mere laverer impedans, dette adskiller sig ikke fra alt andet inden for hi-fi , vi ønsker og bør tilstræbe kontrollede jævne forløb uden de store udsving.
Som sagt ved at paraell forbinde mange elektrolytter med forskellige størrelser og egenskaber, gerne forbundet i stjerne konfiguration, og med litze-tråd, så er det muligt at tilnærme sig dette ideel, det kan dog stadigvæk være nødvendigt at afkoble med mere velegnede kondensatorer end elektrolytter til de helt høje frekvenser, hvis det er nødvendigt for kredsløbets stabilitetet.
Tantal kondensatorer ser umiddelbart ud til at være en attraktiv løsning men alle de tantal'er jeg har prøvet har lydt ad helvede til.
Alt dette handler også grundlæggende om resonanser og Q værdier.
Der er to aspekter i dette, komponentens egenlyd og hvordan den harmonerer med helheden og den komponent den eventuelt skal afkoble , plus det rent elektriske, hvor lav impedans med et jævnt forløb uden "resonanser/pukler", over et så stort frekvensområde som muligt er ønskeligt.
det som sker når der prøves at afkoble med forskellige værdier med en faktor 10 eller deromkring imellem, om det lykkes er nok meget svært at sige uden der måles , derudover vil jeg sige og mener at keramiske kondensatorer hører ingen steder hjemme i audio-teknik.