Bypasse kondensatorer, How-to?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Neida, har ikke sklidd ut. Det skjer ikke før det blir krangel eller at man diskuterer om noe annet enn kondensatorer.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Har tråden sklidd helt ut, eller er det fortsatt mulig å komme med innspill angående parallellkobling av kondensatorer?

LMC traff egentlig spikeren på hodet i sitt første innlegg her i tråden. Som han nevner så ligger det også milevis med lesestoff om dette temaet på diyaudio.com. Tradisjonelt parallellkoblet man en stor og en liten avkoblingskondensator for å få lav egenimpedans over hele linja. Målingene som er presentert på diyaudio viser at dette i veldig mange tilfeller gir en skikkelig impedanspeak og medfølgende ringing, altså at det rett og slett virker mot sin hensikt. Løsningen kan være å enten parallellkoble kun like kondensatorer, eller bruke en motstand på 0,33-1 ohm i serie med den lille kondensatoren, eller bare droppe filmkondensatoren helt. Nyere elektrolytter har ofte ganske bra HF-egenskaper som gjør en liten bypasskondensator overflødig.

Men i denne tråden forstår jeg det sånn at det er snakk om parallellkobling av koblingskondensatorer. I serie med et linjesignal. Her vil nok ikke en høyfrekvent impedanspeak ha noen betydning. Men jeg ser heller ikke hvilken nytte det skal gjøre? Låter det virkelig forskjellig?
    Det var dette det startet med ja. Så langt jeg oppfattet trådstarter i hvert fall.
    Små og store kondensatorer har noe forskjellige egenskaper ut over selve kapasitansen. Vi holder elektrolytter utenfor her.
    Da skal en ikke helt se bort i fra at det vil være forskjell på 5.5µF og 5µF + 0.5µF.
    Noen mener at lyden kan "tunes" en smule i den øvre enden av spekteret ved å paralellkoble en liten kondensator med en stor.
    Jeg har ingen sterke meninger om resultatet av en slik paralellkobling mht lyden.

De som har det og mener at de hører forskjell setter trolig liten pris på å bli slått i hodet med noen svære Duelundklumper eller nesten kvalt med bomullstråd dyppet i linolje.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.791
    Har tråden sklidd helt ut, eller er det fortsatt mulig å komme med innspill angående parallellkobling av kondensatorer?

LMC traff egentlig spikeren på hodet i sitt første innlegg her i tråden. Som han nevner så ligger det også milevis med lesestoff om dette temaet på diyaudio.com. Tradisjonelt parallellkoblet man en stor og en liten avkoblingskondensator for å få lav egenimpedans over hele linja. Målingene som er presentert på diyaudio viser at dette i veldig mange tilfeller gir en skikkelig impedanspeak og medfølgende ringing, altså at det rett og slett virker mot sin hensikt. Løsningen kan være å enten parallellkoble kun like kondensatorer, eller bruke en motstand på 0,33-1 ohm i serie med den lille kondensatoren, eller bare droppe filmkondensatoren helt. Nyere elektrolytter har ofte ganske bra HF-egenskaper som gjør en liten bypasskondensator overflødig.

Men i denne tråden forstår jeg det sånn at det er snakk om parallellkobling av koblingskondensatorer. I serie med et linjesignal. Her vil nok ikke en høyfrekvent impedanspeak ha noen betydning. Men jeg ser heller ikke hvilken nytte det skal gjøre? Låter det virkelig forskjellig?
    Det var dette det startet med ja. Så langt jeg oppfattet trådstarter i hvert fall.
    Små og store kondensatorer har noe forskjellige egenskaper ut over selve kapasitansen. Vi holder elektrolytter utenfor her.
    Da skal en ikke helt se bort i fra at det vil være forskjell på 5.5µF og 5µF + 0.5µF.
    Noen mener at lyden kan "tunes" en smule i den øvre enden av spekteret ved å paralellkoble en liten kondensator med en stor.
    Jeg har ingen sterke meninger om resultatet av en slik paralellkobling mht lyden.

De som har det og mener at de hører forskjell setter trolig liten pris på å bli slått i hodet med noen svære Duelundklumper eller nesten kvalt med bomullstråd dyppet i linolje.
    Dine sædvanlige dumsmarte bemærkninger. Det perfekte er at parrallelkoble og kontrolere impedansen for peaks det siger sig selv.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    jeg tror ikke du helt vet hvem du tiltaler.....:rolleyes:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.791
    Forklaring udbedes please. Synes det er direkte dumt at komme med de Duelund klumper og linolie ved enhver anledning. Det er da ikke god retorik i mine øjne men måske i din ?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Audiomix er en høyt respektert og dessuten trivelig fagmann vokst opp med rør, scoop og sunn engineering, jobber i en teknologibedrift og driver mye elektronikk-reparasjon og oppgradering, gjenoppbygging som privat terapi, så han er vel i andre enden av skalaen......ifht "strikk og binders" og tror vel generelt lite på at det er mulig å gjøre gull ut av gråstein.....
    mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.791
    Hvad er det for nogen gråstein du taler om. Selv om man er dygtig kan man vel opføre sig ordentligt. Det kender jeg mange andre som kan. Forstår ikke hvorfor tråden skal laves til en krangle tråd.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    (...)
    (...)
    Har du noen formening om hvilke andre egenskaper som kan ha betydning innenfor det hørbare frekvensområdet? Her skal vel i teorien ikke kondensatorens ESR eller induktans ha noen særlig betydning?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    Humble homemade anbefaler en ekstremt billig liten kondis som bypass. Når et tweak nesten er gratis og ingen skal tjene masse penger på det blir jeg nysgjerrig :)

Humble Homemade Hifi

Vishay MKP1837 / 0,01uF MKP 100VDC - 1% tolerance

Technical specifications: Metallised polypropylene, radial capacitor, designed for LC/RC filter circuits, coupling and de-coupling at high frequencies.

Sound: Many years ago I was tipped by Klaus Witte of Germany to try this capacitor as a bypass cap for the Mundorf MCap Supreme. I tried them as a bypass for the tweeter series caps in my Progress speaker and I must say I am very impressed! To get straight to the point they don't change a Supreme into a Supreme Silver-Oil but they really do clear things up. I must admit I was sceptical at first as the value is only 10nF (0,01uF) - and the caps I was using at the time totalled to 12,6uF. The difference is most noticeable with classical music but also good quality recordings of jazz and fusion benefit: No change in sound stage width or depth but there is more concert-hall acoustics that let you get into the recording more. Not as liquid as a Mundorf Silver Oil but they did take away the slightly grainy edge from the Mundorf Supreme's. A noticable gain in clarity and transparency making instruments better separable from each other, the violins in an orchestra become a group of individual violins instead of one mass. Jazz drum brushes sound more like a brush than a "shush".

Verdict: Can't live without them! I use them as bypass cap with nearly any capacitor and they cost practically nothing!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    du ligger flere år etter....
    du kan hente en pose i fjernlageret i Drøbak, etter at håndjerna er fjernet igjen.....
    mvh
    Leif

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    (...)
    (...)
    Har du noen formening om hvilke andre egenskaper som kan ha betydning innenfor det hørbare frekvensområdet? Her skal vel i teorien ikke kondensatorens ESR eller induktans ha noen særlig betydning?
    Leste du dette:
    Humble Homemade Hifi

Ikke så teknisk, mest synsing.
    Men det sier litt om at det er forskjell.
    Mulig du kan finne ut hvilke egenskaper som gjør hva for lyden?
    Leste jeg noe om mekaniske resonanser i kondensatorer?
    Har produsenten hørt om slikt tro?
    Husk å skille mellom koblingskondensatorer og avkoblingskondensatorer.
    I de første går det praktisk talt ingen strøm. I de andre kan det gå en hel del avhengig av størrelsen og hvilke frekvenser som forekommer.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Skal vi ta oss en tur over sundet for å hilse på?
    Ser ikke bort fra at vi har noe å lære.
    Om det skulle vise seg å være helt feil, kan vi nyte noe god mat fra en god kokk. Det finnes visst en noen slike der.
    Jensen og Duelund kan være verdt et besøk også.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    Det syns jeg, en tekniker og en uredd bajas på Danmarkstur. Burde få noen konklusjoner da ;-)

LMC: Horny skal bruke blå Jantzen på filteret og der tenkte jeg at den lille billige bypassen kunne være verdt å prøve.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    det er jo ikke akkurat i et passivt ht filter at shunting av kondiser er mest utbredt
    la han høre filteret noen uker før han evt prøver
    partsconnexion fikk de plutselig og på listen etter at DIY ere hadde kjent til ERO1837 i 15-20 år.....:rolleyes:
    mvh
    Leif

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    det er jo ikke akkurat i et passivt ht filter at shunting av kondiser er mest utbredt
    partsconnexion fikk de plutselig og på listen etter at DIY ere hadde kjent til ERO1837 i 15-20 år.....:rolleyes:
    mvh
    Leif
    1837 kjenner jeg ikke selv om det kan ligge slike på "lageret".
    1841 har jeg en del av.
    Vær klar over at i et delefilter går det ikke så rent lite strøm.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Så du har Vishay MKP1837 / 0,01uF MKP 100VDC - 1% tolerance liggende Leif?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    lurer på om det faktisk er 100nF/63 jeg har.....husker ikke helt...blå 1837

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    mvh
    Leif
    1837 kjenner jeg ikke selv om det kan ligge slike på "lageret".
    1841 har jeg en del av.
    Vær klar over at i et delefilter går det ikke så rent lite strøm.

Da må jo en relativt stor blå Jantzen låte bedre enn en liten billig kondis med samme verdi? Det er stor forskjell på størrelsen.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    MÅ den det?
    de låter kornete uansett hvor store de er!
    tenk om den er større fordi den er løsere viklet og har resonnansproblemer...er større da en fordel? :confused:
    mvh
    Leif

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Generelt så er vel en større kondis bedre enn en liten en rent fysisk sett med samme verdi. Ved å google MKP1837 så dukker det opp mye positivt og den er testet ut i flere år. Er det ikke da naturlig å tenke at feks en blå Jantzen eller andre for lengst ville danket ut denne hvis så var tilfelle?

Ikke koster den stort og det er heller ikke sagt at denne passer inn i alle systemer. Men det tror jeg
    rett og slett man ikke får svar på før man har prøvd.
    Veldig få oppsett er like og ikke minst ørene våre, de blir aldri like;-)

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    En anden ting som tit glemmes ved folie-kondensatorer er at forbinde ydre-folien korrekt, generelt kan siges at yder-folien skal til det punkt med lavest impedans, så vil ydre-folien virker mere "skærmene", forbindes ydre-folien til et høj-impedant punkt vil den mere virker som en "antenne" og dermed samle støj op. men se videoen i linket herunder som viser forskellen.

I dette link kan man se hvordan yder-folien eventuelt findes/bestemmes hvis den ikke er angivet med en ring/streg eller lignede eller man bare ønsker at være sikker Capacitor Be Quiet! | Sound Garage Tales og her er en anden beskrivelse på hvordan kondensatoren orienteres optimalt V-Cap Audio Capacitor Installation Notes

Klart , ved at bypasse med en Duelund kondensator vil man få lidt smag/lyd af denne , men det er ikke det samme som kun at benytte en DCA alene, det er nummer et.

Ac mæssigt ligger alt parallelt i et kredsløb så principielt har alt lige stor betydning , det er netop det som gør det hele så forbandet svært og kompliseret, fordi man ikke bare skal koncentrere sig om "signalvejen" da det hele i princippet er signalvej.

Når man konstruerer kredsløb regnes strømforsyningen tit som et ideelt batteri med 0 ohm impedans fra 0 til uendelig i frekvens , det er langt fra virkeligheden, ligesom en overførings kondensator heller ikke er en perfekt kortslutning som det tit regnes for i teorien. Men jeg mener det er vigtigt at efterstræbe dette, selv om kurver og teori måske fortæller at det kan nok ikke høres alligevel, det er bestemt ikke min erfaring, tværtimod, perfekte strømforsyninger og overførings-kondensatorer betyder alt.

Her ses hvordan impedansen typisk ændres efter kondensatorens størrelse:
    cap1.png

En sammenligning mellem de forskellige kondensator typers typiske impedans forløb, det optimale ville være det rolige forløb fra en elektrolyt bare med 100 gange eller mere laverer impedans, dette adskiller sig ikke fra alt andet inden for hi-fi , vi ønsker og bør tilstræbe kontrollede jævne forløb uden de store udsving.

Som sagt ved at paraell forbinde mange elektrolytter med forskellige størrelser og egenskaber, gerne forbundet i stjerne konfiguration, og med litze-tråd, så er det muligt at tilnærme sig dette ideel, det kan dog stadigvæk være nødvendigt at afkoble med mere velegnede kondensatorer end elektrolytter til de helt høje frekvenser, hvis det er nødvendigt for kredsløbets stabilitetet.

Tantal kondensatorer ser umiddelbart ud til at være en attraktiv løsning men alle de tantal'er jeg har prøvet har lydt ad helvede til.
    Alt dette handler også grundlæggende om resonanser og Q værdier.

Der er to aspekter i dette, komponentens egenlyd og hvordan den harmonerer med helheden og den komponent den eventuelt skal afkoble , plus det rent elektriske, hvor lav impedans med et jævnt forløb uden "resonanser/pukler", over et så stort frekvensområde som muligt er ønskeligt.

Imp_vs_f.gif

det som sker når der prøves at afkoble med forskellige værdier med en faktor 10 eller deromkring imellem, om det lykkes er nok meget svært at sige uden der måles , derudover vil jeg sige og mener at keramiske kondensatorer hører ingen steder hjemme i audio-teknik.

c1AvP.jpg

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    det at folk har så forskjellige preferanser og hører så ulikt , kjøper jeg ikke
    når folk presses opp i et hjørne og agendaer og prestisje er tatt ut av betraktningen , hører vi og liker vi stort sett de samme greiene
    ja det er bare å prøve
    ikke er de dyre heller
    Solen/ SCR er ennå større og låter ennå mere kornete...så det var den teorien
    mvh

Sist redigert:

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Blir nok til at jeg bestiller meg noen MKP1837 da det ser ut til at jeg allikevel må ha noe småting ifra PCX.
    Så langt syns jeg Mund. Supreme har for høyt nivå i øvre mellomtone og diskant. Kanskje ikke så overraskende etter hva jeg har lest. (leste så klart mest om de etter at de ble kjøpt inn;-) Lodder de småtassene på Supreme og ser hva som skjer. Blir det ingen suksess må jeg se om jeg får plass til de russiske 0.22uf som nettopp har ankommet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    har du prøvd silver in oil?
    mvh
    Leif

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Nei, men jeg skjønner det er et betydelig sprang opp etter div omtaler jeg har lest. Dog litt dyrere enn det jeg liker.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    husk signal inn med skriften på begge da.....
    mvh
    Leif

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    ...så hvis det sto "hæ" på Mundorf-kondensatoren, kopler du INN-signal på "h"-siden og UT-signal på "æ"-siden. Eller? Hehe :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    nettopp
    innerviklingen av kondensatoren er nesten alltid på den enden som skriften begynner, om ikke annet er påpekt med farge e.l.
    mvh
    Leif

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    Audiomix er en høyt respektert og dessuten trivelig fagmann vokst opp med rør, scoop og sunn engineering, jobber i en teknologibedrift og driver mye elektronikk-reparasjon og oppgradering, gjenoppbygging som privat terapi, så han er vel i andre enden av skalaen......ifht "strikk og binders" og tror vel generelt lite på at det er mulig å gjøre gull ut av gråstein.....
    mvh
    Leif
    Fagmand, det kom godt nok bag på mig, det havde jeg ikke troet, der kan man bare se, man kan blive overasket af og til.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    ja selv en and kan bli overrasket enten det er sommer eller vinter :cool:

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    ...så hvis det sto "hæ" på Mundorf-kondensatoren, kopler du INN-signal på "h"-siden og UT-signal på "æ"-siden. Eller? Hehe :)

He he, den var god!
    Men har jeg da gjort feil? På boardet står skriften fra el-84 rørene mot pre-rørene. Derfor har jeg satt kondensatoren med skriften i denne retningen. Se bilde tidligere i tråden.

Men etter at jeg sendte en epost til Mundorf vedr. dette, så sier de kondensatorene ikke er merket med dette da det ikke spiller noen rolle.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    det er det delte meninger om
    om du kobler innsignalet på innerviklingen påstås det at resten av viklingene virker som en skjerm
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    forstår jeg det rett at skriften skal plasseres slik?

forsterker -> Mundorf Uran i Olje -> høyttaler

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn