- Ble medlem
- 31.08.2005
- Antall liker
- 152
Neida, har ikke sklidd ut. Det skjer ikke før det blir krangel eller at man diskuterer om noe annet enn kondensatorer.
Det var dette det startet med ja. Så langt jeg oppfattet trådstarter i hvert fall.Har tråden sklidd helt ut, eller er det fortsatt mulig å komme med innspill angående parallellkobling av kondensatorer?
LMC traff egentlig spikeren på hodet i sitt første innlegg her i tråden. Som han nevner så ligger det også milevis med lesestoff om dette temaet på diyaudio.com. Tradisjonelt parallellkoblet man en stor og en liten avkoblingskondensator for å få lav egenimpedans over hele linja. Målingene som er presentert på diyaudio viser at dette i veldig mange tilfeller gir en skikkelig impedanspeak og medfølgende ringing, altså at det rett og slett virker mot sin hensikt. Løsningen kan være å enten parallellkoble kun like kondensatorer, eller bruke en motstand på 0,33-1 ohm i serie med den lille kondensatoren, eller bare droppe filmkondensatoren helt. Nyere elektrolytter har ofte ganske bra HF-egenskaper som gjør en liten bypasskondensator overflødig.
Men i denne tråden forstår jeg det sånn at det er snakk om parallellkobling av koblingskondensatorer. I serie med et linjesignal. Her vil nok ikke en høyfrekvent impedanspeak ha noen betydning. Men jeg ser heller ikke hvilken nytte det skal gjøre? Låter det virkelig forskjellig?
Dine sædvanlige dumsmarte bemærkninger. Det perfekte er at parrallelkoble og kontrolere impedansen for peaks det siger sig selv.Det var dette det startet med ja. Så langt jeg oppfattet trådstarter i hvert fall.Har tråden sklidd helt ut, eller er det fortsatt mulig å komme med innspill angående parallellkobling av kondensatorer?
LMC traff egentlig spikeren på hodet i sitt første innlegg her i tråden. Som han nevner så ligger det også milevis med lesestoff om dette temaet på diyaudio.com. Tradisjonelt parallellkoblet man en stor og en liten avkoblingskondensator for å få lav egenimpedans over hele linja. Målingene som er presentert på diyaudio viser at dette i veldig mange tilfeller gir en skikkelig impedanspeak og medfølgende ringing, altså at det rett og slett virker mot sin hensikt. Løsningen kan være å enten parallellkoble kun like kondensatorer, eller bruke en motstand på 0,33-1 ohm i serie med den lille kondensatoren, eller bare droppe filmkondensatoren helt. Nyere elektrolytter har ofte ganske bra HF-egenskaper som gjør en liten bypasskondensator overflødig.
Men i denne tråden forstår jeg det sånn at det er snakk om parallellkobling av koblingskondensatorer. I serie med et linjesignal. Her vil nok ikke en høyfrekvent impedanspeak ha noen betydning. Men jeg ser heller ikke hvilken nytte det skal gjøre? Låter det virkelig forskjellig?
Små og store kondensatorer har noe forskjellige egenskaper ut over selve kapasitansen. Vi holder elektrolytter utenfor her.
Da skal en ikke helt se bort i fra at det vil være forskjell på 5.5µF og 5µF + 0.5µF.
Noen mener at lyden kan "tunes" en smule i den øvre enden av spekteret ved å paralellkoble en liten kondensator med en stor.
Jeg har ingen sterke meninger om resultatet av en slik paralellkobling mht lyden.
De som har det og mener at de hører forskjell setter trolig liten pris på å bli slått i hodet med noen svære Duelundklumper eller nesten kvalt med bomullstråd dyppet i linolje.
Forklaring udbedes please. Synes det er direkte dumt at komme med de Duelund klumper og linolie ved enhver anledning. Det er da ikke god retorik i mine øjne men måske i din ?jeg tror ikke du helt vet hvem du tiltaler.....![]()
Har du noen formening om hvilke andre egenskaper som kan ha betydning innenfor det hørbare frekvensområdet? Her skal vel i teorien ikke kondensatorens ESR eller induktans ha noen særlig betydning?(...)
Små og store kondensatorer har noe forskjellige egenskaper ut over selve kapasitansen. Vi holder elektrolytter utenfor her.
Da skal en ikke helt se bort i fra at det vil være forskjell på 5.5µF og 5µF + 0.5µF.
(...)
Leste du dette:Har du noen formening om hvilke andre egenskaper som kan ha betydning innenfor det hørbare frekvensområdet? Her skal vel i teorien ikke kondensatorens ESR eller induktans ha noen særlig betydning?(...)
(...)
Skal vi ta oss en tur over sundet for å hilse på?jeg tror ikke du helt vet hvem du tiltaler.....![]()
1837 kjenner jeg ikke selv om det kan ligge slike på "lageret".det er jo ikke akkurat i et passivt ht filter at shunting av kondiser er mest utbredt
la han høre filteret noen uker før han evt prøver
partsconnexion fikk de plutselig og på listen etter at DIY ere hadde kjent til ERO1837 i 15-20 år.....
mvh
Leif
1837 kjenner jeg ikke selv om det kan ligge slike på "lageret".det er jo ikke akkurat i et passivt ht filter at shunting av kondiser er mest utbredt
la han høre filteret noen uker før han evt prøver
partsconnexion fikk de plutselig og på listen etter at DIY ere hadde kjent til ERO1837 i 15-20 år.....
mvh
Leif
1841 har jeg en del av.
Vær klar over at i et delefilter går det ikke så rent lite strøm.
hæhusk signal inn med skriften på begge da.....
mvh
Leif
Fagmand, det kom godt nok bag på mig, det havde jeg ikke troet, der kan man bare se, man kan blive overasket af og til.Audiomix er en høyt respektert og dessuten trivelig fagmann vokst opp med rør, scoop og sunn engineering, jobber i en teknologibedrift og driver mye elektronikk-reparasjon og oppgradering, gjenoppbygging som privat terapi, så han er vel i andre enden av skalaen......ifht "strikk og binders" og tror vel generelt lite på at det er mulig å gjøre gull ut av gråstein.....
mvh
Leif
Ikke bare en andja selv en and kan bli overrasket enten det er sommer eller vinter![]()
...så hvis det sto "hæ" på Mundorf-kondensatoren, kopler du INN-signal på "h"-siden og UT-signal på "æ"-siden. Eller? Hehe![]()
akkurat som Jesus:Ikke bare en andja selv en and kan bli overrasket enten det er sommer eller vinter![]()
Vis vedlegget 247396
Men en superand