Byggeprosjekter - The clone war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C.T

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Antall liker
    47
    Sted
    Tvedestrand
    Litt utvikling er det, lytter til forskjellige PS er kommet. De to store bøttene til høyre er til Accuphase P7100, er på 62000uF og 100V fra Kemet.
    De fire neste er til Hiraga 20Wattern, 110000uF 40V som skal stå i en CRC konfig.
    De to siste som ligger nede er til Hiraga 8W, 82000uF 25V. 8 wattern er bygget tidligere men skal nå flyttes til ny kasse og da får den oppgradert lyttebank. Blir CRC her også men da sammen med to mindre lytter.

20180227_164650.jpg

C.T

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Antall liker
    47
    Sted
    Tvedestrand
    Bytte av kabinett

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke WA60 kabinettet til Hiraga 20Wattern, men tror det blir litt i knappeste laget kjølemessig. Hiraga 8 wattern blir litt i varmeste laget i nåværende Dun Mei kasse så er nok fornuftig å gjøre ett bytte her.
    Jeg faller nok ned på å bestille et 4u 30cm dypt kabinett fra modushop til Hiraga 20w.

Dunmei-kabinett.jpg

Hiraga 8w skal ut av dette.

WA60.jpg

Og inn i dette.

Regner med å starte byttet i løpet av helgen.

De forsterkerne jeg tar sikte på å få ferdigstilt først er:
    Hiraga 8w og 20w
    Pass Aleph 5
    Pass Sony Vfet
    Den største bøygen er å få bestemt seg for hvilke kabinett, og å faktisk få bestilt dem :rolleyes:

Accuphase P7100 står høyt på ønske(to do)listen, men der vil jeg ha kabinett som ligner mest mulig på originalen og det er sååå dyrt :(

C.T

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Antall liker
    47
    Sted
    Tvedestrand
    Fikk lagt ned noen timer i verkstedet i helgen og resultatet er en så og si ferdigflyttet Hiraga leMonstre 8w. Kjøleribben i det gamle kabinettet var håpløs liten. Nå er det andre boller, dritstemp på ca 40 grader C etter noen timer i drift er ganske hyggelig :)

Er noen småting som gjenstår, bla. noen braketter for horisontal montering av de to store lyttene (et resultat av kortslutting i topplokket i bestillingsøyeblikket :rolleyes:).
    Og en grønn led-indikator foran. skal også route om 230V internt, har en svak svak anelse av 50hz brum.

Flytting i gang.jpg

Flytting

Monstre1.jpg

Lytter og Trafo montert

monstre 2.jpg

Forsterkerkort montert og testing pågår

Monstre 3.jpg

Ble ferdig 0030 i natt og måtte bare dra Hiragaen og JCDQ forforsterker opp i stua og teste dette, Fantastisk!! Ble sittende i 1,5 timer å nyte musikk.
    Det er stålkontroll på bassen og en dynamikk og detaljnivå som er ganske imponerende. Skal bli gøy og gjøre noen sammenligninger etter hvert.

shiva12

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Antall liker
    68
    Sted
    Risør
    Aleph 5

Etter testing med ferdige forsterkermoduler innser jeg at kjølefinnene mine er altfor små. De blir rett og slett altfor varme.
    Ca 108 watt pr kanal viser seg å være for mye.
    Kanskje en Aleph 3 passer bedre i denne boksen... :)

Litt peptalk på Ines PASS-tråd - og vips var ny boks bestilt fra AliE. Boksen er ganske lik den som kalle KSA-250, men med en front jeg liker bedre.

BZ4822A.jpg

De gode nyhetene er at begge kanalene virker som de skal og spiller utmerket.
    Original Aleph 5 har noe høyere tomgangsstrøm og brenner av ca 150W pr kanal.
    Men jeg ser ingen grunn til å endre noe dersom forsterkeren oppfører seg bra over tid og fortsetter å låte fint!

Drossel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    1.534
    Bemærk den store forskel på Full size og 3/4 versionen. Kæmper med å få plads i sidstnævnte monotrin med biamping. Tror det lykkes med lidt snilde. Trafo Toroidy 2000 w 4x 44 vdc. 4 x 22.000 160 V 4 x 10.000 tættere på print. Desuden reguleringer til indgangstrin og trafoer hertil.

C.T

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Antall liker
    47
    Sted
    Tvedestrand
    Etter å ha vært i tenkeboksen ang kabinett til Aleph 5, har valget falt på modushop.
    Ble 2 stk 5U 30cm dype bokser. Blir litt trangt så må utnytte høyden, men det ser ut til å bli ganske ryddig.

På workshop hos Shiva12 i går fikk jeg begynt på montering og tilpassing. Samt loddet de siste komponentene inklusiv utgangstransistorene. Etter år i esken begynner det endelig å ta form.

Kommer noen bilder senere.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

shiva12

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Antall liker
    68
    Sted
    Risør
    Aleph 5 i boks!

Omsider er Aleph 5 i boks og testet. Jeg valgte fjernkontroll for av/på, noe som virker fortreffelig. Dessuten føles det ganske nerdete, hehe:

A5_ferdig_1650.jpg

Her er mottakeren festet på bakplata:

A5_rear_remote_1650.jpg

Kabinettet er høyt nok til å ha kortet med lyttene montert over trafoene:

A5_PSU_01_1650.jpg

Nå gjenstår bare montering av bakplate:

A5_inside_02_1650.jpg

Og som Ine og andre har kommentert, kabinettet er altfor lite til å håndtere varmen fra Aleph 5.
    Etter 10 minutter blir det for varmt og jeg måtte skru av.
    Alternativene jeg ser er følgende:

1 - kjøpe ny boks
    (elegant løsning men for dyrt)

2 - kjøpe nye trafoer med lavere spenning
    (ikke fullt så elegant, og dyrt og mye styr)

3 - senke tomgangsstrømmen
    (dette ville vel ikke mr Pass like, men det blir dette jeg går for først)

Jeg bruker NTC for slow-start, noe som virker bra. Men de blir fryktelig varme, selv om de skal tåle 16A.
    Er det noen som opplever det samme?

Det positive med prosjektet er at begge kortene virket på første forsøk.
    Ingen støy/brum, og lyden er flott, selv om mer seriøs testing må vente til varmen kommer under kontroll!
    Aleph er gøy!

oen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    901
    Ryddig bygge synd med varmen.

Hvor kjøpte du fjernkontrollen?

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    82
    Jeg bruker NTC for slow-start, noe som virker bra. Men de blir fryktelig varme, selv om de skal tåle 16A.
    NTC'en skal være varm, da virker den som den skal -- altså lav resistans. Tipper arbeidstemperaturen ligger på 60-70 grader.

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    82
    Senk tomgangsstrømmen!

Du kan godt halvere strømmen og fortsatt kjøre 100% klasse A, forutsatt at du ikke spiller veldig høyt eller har veldig tungdrevne høyttalere.

Mine hovedhøyttalere har følsomhet på 85 dB SPL ved 1 watt. Høyere enn det spiller jeg bare til fest! Mitt "comfy level" er ca 70-80 dB SPL. Så hos meg hadde det holdt med 1 watt i klasse A :cool:

shiva12

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Antall liker
    68
    Sted
    Risør
    NTC'en skal være varm, da virker den som den skal -- altså lav resistans. Tipper arbeidstemperaturen ligger på 60-70 grader.
    Takk for opplysningen, tenker at tenp er omtrent som du sier. :)

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.113
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En slags tommelfingerregel er at om du klarer å holde fingrene på selv om det er godt varmt, så er det ca 50 - om du må slippe etter et par sekunder, er du rundt 60..... det er forsåvidt ikke noen uvanlig temperatur for effekttransistorer, - chiptemperaturen er da antageligvis rundt 80 et sted - heller ikke unormalt. Likevel - jo kaldere jo bedre... 60 grader på kjøleplatene er kanskje litt varmere enn vi ønsker i stua, men egentlig ikke farlig. Det er nok flere kommersielle klA forsterkere som er på samme nivå... og da har vikke nevnt rørforsterkere...:rolleyes:

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.113
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er en stund siden jeg leste samlingen med Aleph konstruksjoner... Nelson Pass selv skriver i originalmanualen at 55 grader er normal drifttemperatur... men ser også at originalen har en temosikring på 75, som slår av forsterkeren... er en slik inkludert i dette bygget?

shiva12

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Antall liker
    68
    Sted
    Risør
    Er en stund siden jeg leste samlingen med Aleph konstruksjoner... Nelson Pass selv skriver i originalmanualen at 55 grader er normal drifttemperatur... men ser også at originalen har en temosikring på 75, som slår av forsterkeren... er en slik inkludert i dette bygget?
    Nei, ingen termosikring i boksen min.
    Når jeg tenker meg om, har jeg kanskje noen gamle liggende...
    Men jeg vil jo helst ha den stabil...

Har kjørt en Hiraga Monstre 8W kl A periodevis i 25-30 år nå, men med rikelig kjøling.
    Blir bare passe lunken og aldri vært tegn til ustabilitet eller termisk runaway.

Håper å få til noe av det samme med Aleph 5 - selv om den er et ekte monster!

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    2.441
    Sted
    Halden
    Hei :)

Mål temperaturen på kjøleribbenene, før du konkluderer ;)
    60 grader er "innafor". Termosikringer på 75 grader (montert øverst på kjøleribben) er ganske lurt. Da brenner du iaf. ikke av noen utgangstransistorer :)
    Mvh.
    Johnny

shiva12

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Antall liker
    68
    Sted
    Risør
    DIY HiFi Nirvana

Noen som er interessert i en liten DIY-samling i Tvedestrand en lørdag i november?
    Se her for mer info.

Fint hvis noen av dere kan komme!

:)

• Liker
    Reaksjoner: C.T

C.T

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Antall liker
    47
    Sted
    Tvedestrand
    Litt DIYing på en søndag, Morten matcher transistorer til JC80.
    Jeg testmonterer kabinetter til Aleph 5.

Godt å være i gang etter lang sommerferie.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

C.T

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Antall liker
    47
    Sted
    Tvedestrand
    På tide å få gjort litt til, nå er det litt mekanisk arbeid som står på trappene, boring og gjenging for å være mer nøyaktig.
    Kortene med utgangstransistorene skal på plass på kjølefinnene.
    Dette blir to monoblokker, håper det er mer enn tilstrekkelig kjøling. Var ett mål å ha litt å gå på sånn med tanke på varme sommerdager. :)

Hull til transistorene, blir laget med 2,7mm bor. Det bores ikke gjennom, stopper ca 2mm før gjennombryting.
    20180922_172819.jpg

Gjenging av hullene ble denne gangen gjort med m3 tapp fra Biltema, funket greit. Hadde på olje for sikkerhets skyld.
    20180922_181236.jpg

Testmontering.
    20180922_212907.jpg

Neste blir å lage hull til bryter i front, samt å merke og bore opp alle hull i chassis.
    Venter også på høye standoffs slik at jeg får montert strømforsyningen over trafo, de er på vei.

Edit:
    Og litt reklame for det kommende DIY HiFi Nirvana treffet i Tvedestrand.
    Se her for mer info.

Drossel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    1.534
    Det rigtige til 3 gevind er å bore med 2.5 mm bor.

C.T

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Antall liker
    47
    Sted
    Tvedestrand
    Noen som tilfeldigvis har specs. til disse driverne? Jeg finner egentlig ingenting på nettet om de.
    Ekko Model 1250 Compression driver. Takknemlig for alle bidrag :)

20181002_071126.jpg

shiva12

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Antall liker
    68
    Sted
    Risør
    Aleph 5 - Ferdig!

Aleph 5 er endelig ferdig. Dvs, alle vet jo er ferdig bare er "ferdig". Mye kunne vært gjort, og noe av dette blir også kanskje gjort en gang.
    Men nå er den endelig testet i bruk - som forsterker i høyttalerkonkurransen på DIY HiFi Nirvana i helgen.
    Knut Øystein Lauvland fra DOXA og kompanjong Trond Seland mente riktignok de kunne høre antydning til "modulasjon" under avspilling av "Fairytale" med Radka Toneff, og "Det sandeste" med Kari Bremnes.
    Men litt kritikk fra DOXA kan jeg leve med, hehe!

Det som er gjort siden sist er følgende:

Skiftet ut NTC soft-start med rele på 100A. Jeg likte ikke at NTCene ble så varme...

soft_start_100A.jpg

For å redde prosjektet i eksisterende kabinett, ble jeg nødt til å halvere tomgangsstrømmen.
    Litt flaut, og gamle Pass ville nok rynket på nesen!
    Men slik måtte det bli, og nå kan jeg ta på kjølefinnene uten å brenne meg. Holder man derimot hardt, er man nødt til å slippe etter en stund.
    Mod'en var enkel - i mitt skjema halverte jeg motstanden R17 med en 220K motstand loddet i parallell med den som allerede var loddet i.

M10_skjema_biasmod.jpg

Aleph 5 - dette er et tidligere bilde, oppdatert versjon der ny soft-start kan skimtes, kommer snart...

A5_inside_02_1650.jpg

:) morten

• Liker
    Reaksjoner: C.T

Drossel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    1.534
    Jo de køleplader er meget små tilbyder formål. Har set nogen som bruger 20 kg til hver kanal. Så længe temperaturen er under 55 grader er det fint.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn