Byggeprosjekter - The clone war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Mål temperaturen på kjøleribbenene, før du konkluderer ;)
    60 grader er "innafor". Termosikringer på 75 grader (montert øverst på kjøleribben) er ganske lurt. Da brenner du iaf. ikke av noen utgangstransistorer :)
    Mvh.
    Johnny
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    DIY HiFi Nirvana

    Noen som er interessert i en liten DIY-samling i Tvedestrand en lørdag i november?
    Se her for mer info.

    Fint hvis noen av dere kan komme!

    :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: C.T

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Litt DIYing på en søndag, Morten matcher transistorer til JC80.
    Jeg testmonterer kabinetter til Aleph 5.

    Godt å være i gang etter lang sommerferie.


    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    På tide å få gjort litt til, nå er det litt mekanisk arbeid som står på trappene, boring og gjenging for å være mer nøyaktig.
    Kortene med utgangstransistorene skal på plass på kjølefinnene.
    Dette blir to monoblokker, håper det er mer enn tilstrekkelig kjøling. Var ett mål å ha litt å gå på sånn med tanke på varme sommerdager. :)

    Hull til transistorene, blir laget med 2,7mm bor. Det bores ikke gjennom, stopper ca 2mm før gjennombryting.
    20180922_172819.jpg


    Gjenging av hullene ble denne gangen gjort med m3 tapp fra Biltema, funket greit. Hadde på olje for sikkerhets skyld.
    20180922_181236.jpg


    Testmontering.
    20180922_212907.jpg


    Neste blir å lage hull til bryter i front, samt å merke og bore opp alle hull i chassis.
    Venter også på høye standoffs slik at jeg får montert strømforsyningen over trafo, de er på vei.


    Edit:
    Og litt reklame for det kommende DIY HiFi Nirvana treffet i Tvedestrand.
    Se her for mer info.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det rigtige til 3 gevind er å bore med 2.5 mm bor.
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Noen som tilfeldigvis har specs. til disse driverne? Jeg finner egentlig ingenting på nettet om de.
    Ekko Model 1250 Compression driver. Takknemlig for alle bidrag :)

    20181002_071126.jpg
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Aleph 5 - Ferdig!

    Aleph 5 er endelig ferdig. Dvs, alle vet jo er ferdig bare er "ferdig". Mye kunne vært gjort, og noe av dette blir også kanskje gjort en gang.
    Men nå er den endelig testet i bruk - som forsterker i høyttalerkonkurransen på DIY HiFi Nirvana i helgen.
    Knut Øystein Lauvland fra DOXA og kompanjong Trond Seland mente riktignok de kunne høre antydning til "modulasjon" under avspilling av "Fairytale" med Radka Toneff, og "Det sandeste" med Kari Bremnes.
    Men litt kritikk fra DOXA kan jeg leve med, hehe!

    Det som er gjort siden sist er følgende:

    Skiftet ut NTC soft-start med rele på 100A. Jeg likte ikke at NTCene ble så varme...

    soft_start_100A.jpg


    For å redde prosjektet i eksisterende kabinett, ble jeg nødt til å halvere tomgangsstrømmen.
    Litt flaut, og gamle Pass ville nok rynket på nesen!
    Men slik måtte det bli, og nå kan jeg ta på kjølefinnene uten å brenne meg. Holder man derimot hardt, er man nødt til å slippe etter en stund.
    Mod'en var enkel - i mitt skjema halverte jeg motstanden R17 med en 220K motstand loddet i parallell med den som allerede var loddet i.

    M10_skjema_biasmod.jpg



    Aleph 5 - dette er et tidligere bilde, oppdatert versjon der ny soft-start kan skimtes, kommer snart...

    A5_inside_02_1650.jpg


    :) morten
     
    • Liker
    Reaksjoner: C.T

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jo de køleplader er meget små tilbyder formål. Har set nogen som bruger 20 kg til hver kanal. Så længe temperaturen er under 55 grader er det fint.
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Hei,

    Etter en god stund med stillstand er det nå litt bevegelse i prosjektet Aleph 5. Hadde en stund en utfordring med at utgangstrinnet ikke "slo seg på", og de oppførte seg likt på begge kanalene!.. Etter endel sjekking av komponentverdier og dobbelsjekking av komponent-matching, trimpot både her og der var konklusjonen at her må et sett med øyer til ta en kikk. Dro med meg hele prosjektet bort til Shiva12 og vi testet og målet og målte og testet og klødde oss i hodet en stund før Shiva12 utbryter, vi må trippelsjekke motstandsverdier! Og riktig nok hadde det sneket seg inn feil verdi på R13.. Den ble byttet på begge kortene og voilà, it's alive :)

    Fra testing hos Shiva12:
    20181219_190705.jpg


    Endelig litt fremgang:
    20190208_233727.jpg


    20190208_233753.jpg


    20190208_233944.jpg


    20190208_234336.jpg


    Det meste er gjort klart til den andre monoblokken, kun noen kabler som må tilpasses og kabinettet må skrus sammen, men går fort noen timer like vel.

    C
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Påskemøte i clonewars, vi bygger videre på Hiraga 20wattern. Dette blir en skikkelig slugger [emoji3]


    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Legger inn en liten melding her og ang. DIY Hi-Fi Nirvana vi arrangerte forrige høst, postet der:

    Har vært litt stille fra oss en god stund, men vi tenkte å forsiktig plukke opp tråden igjen nå.
    Vi sa jo at vi ønsket å gjøre dette til en årlig greie og det har vi forsåvidt enda. Men Morten og jeg er enige om at vi trenger flere på arrangementslaget, det ble rett og slett litt mye for-, under og etterarbeid på oss. Hvis noen ønsker å være med er det bare å gi oss et vink her eller på PM, så må vi bare se hvordan dette utvikler seg.

    Mer info kommer når vi har noe fornuftig å komme med ;)

    C.T
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Det har tatt sin tid,men nå er Hiraga 20wattern ferdig. Vi hadde en vei å gå og det måtte litt tweeking av komponentverdier til for å komme i mål.

    Det første først; en liten bro mellom kretsbanene hadde lurt seg unna inspeksjonen av det ene kortet mitt, hvilket resulterte i en svidd motstand eller tre..
    Det ene transistorparret BC550 - BC560 hadde klart å bli til like, så her måtte en ny runde med matching til.
    Motstandene som justerer BIAS måtte tweekes for å komme ned til 1A på utgangen. 2A ble litt i varmeste laget. :eek:

    Denne spiller med en veldig troverdighet og solid fundament, flott og varm lyd. Blir spennende å sammenligne med Pass Aleph5, og SKA GB300 og ikke minst med Morten sin Hiraga 20w, samme design, men med litt forskjellig komponentvalg.

    20200307_003037.jpg


    20200307_003000.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    HJELP! :)

    Jeg har veldig lyst til å sette sammen en Pass Lab First watt eller Aleph klone. Hva velger jeg? Har også en HT på 95db 4-16ohm.

    Print og kasser er jeg først interessert i.

    Er egentlig utdannet r/tv reparatør. så da... I tillegg er jeg petimeter og veldig nøye med ting. Støy hater jeg!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har komplett alt til First Watt F5T inkl. kabinett 5U med solide kjøleribber, komplett PSU, 2 Trafoer etc. dersom interesse. Originale matchede FETs som er helt håpløst å få tak i etc. Bare send en pm ved interesse
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Zerostat jeg har bygget First Watt F6 og M2 veldig gode forsterkere begge to. Hadde ikke den store erfaring fra før hadde dog bygget et 300b monoblock kit, Aikido pre samt samlet en del klasse-d kit, phono, step-upper mfl. Bruker pt First Watt F6 drevet av B1 Korg pre. Jeg har også en Sissy SIT som er 90% ferdig. ferdgjør den ved neste leilighet.
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    HJELP! :)

    Jeg har veldig lyst til å sette sammen en Pass Lab First watt eller Aleph klone. Hva velger jeg? Har også en HT på 95db 4-16ohm.

    Print og kasser er jeg først interessert i.

    Er egentlig utdannet r/tv reparatør. så da... I tillegg er jeg petimeter og veldig nøye med ting. Støy hater jeg!
    Jeg har kun erfaring med Aleph5 så kan ikke uttale meg om de lydmessige forskjellene mellom de andre versjonene.
    DIYaudio Store har mange typer for salg med BOM og dokumentasjon slik at det er greit å komme seg i gang.
    Kabinett har de og, men de kan du bestille fra modushop.biz selv til litt lavere pris.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    HJELP! :)

    Jeg har veldig lyst til å sette sammen en Pass Lab First watt eller Aleph klone. Hva velger jeg? Har også en HT på 95db 4-16ohm.

    Print og kasser er jeg først interessert i.

    Er egentlig utdannet r/tv reparatør. så da... I tillegg er jeg petimeter og veldig nøye med ting. Støy hater jeg!
    Jeg har kun erfaring med Aleph5 så kan ikke uttale meg om de lydmessige forskjellene mellom de andre versjonene.
    DIYaudio Store har mange typer for salg med BOM og dokumentasjon slik at det er greit å komme seg i gang.
    Kabinett har de og, men de kan du bestille fra modushop.biz selv til litt lavere pris.
    For en tid tilbake hadde jer Pass Labs Aleph 3 og så Aleph 2 (Mono blokker.) Det begynner å bli lenge siden. Hadde en Pass Labs preamp også. Kan huske at jeg var fornøyd med disse. Spilte i et lite som med Proac.
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Zerostat, det har vært stille lenge fra min side nå, men endelig er DIY-muskelen begynt å fungere igjen. Har du bestemt deg for noe prosjekt enda?
    Jeg bruker A5 i dag og er godt fornøyd, men den er stor og dyr, enda jeg har strupet tomgangsstrømmen for at den skulle passe i mitt litt for lille kabinett.
    Hvis du er interessert har jeg et par A3-kort liggende som jeg gjerne gir bort. Skjema er det samme, bare lavere spenning etc.

    A3 PCB

    A3_PCB_1920.jpg



    Kommer til å legge ut litt av det som har skjedd siden sist og litt av det som skjer nå ...

    :) morten
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Det skjer noe selv om det ikke blir postet så mye her, vi har jevnlig hatt byggemøter og fått gjort en del.
    Site kreasjon er så godt som ferdig, en JC80 baseert på kort fra kina, delene er fra Mouser og Farnell.

    Balansert inn og ut er ikke koblet opp, og blir muligens ikke det heller, vi får se.
    Det er har vært en lang vei til ferdig boks, men endelig kan man nyte godlyden.
    Regulatorene blir varme og kanskje litt mer enn hva jeg syntes er innafor, tiltak vurderes.

    Ikke foretatt kritisk lytting, testlytting virker lovende da :)

    20210608_000254.jpg
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    RIAA prosjekt nærmer seg ferdig.
    Prosjektet baserer seg på applikasjonsnoten til Linear Technology for LT1115 OpAmpen.
    Kretsen er lagt ut av @shiva12, og senere etset og boret for noen år siden. Bygging har pågått i rykk og napp inni mellom andre prosjekter.
    Regulatorkort basert på enkle LM317/337 regulatorer med ekstra CRC-filtrering.
    Siste byggemøte ble det lyd i boksen, men vi fant en ulyd når MC filter ble koblet inn. Justeriung av noen kondiser er neste på planen.
    Kretsen (MC-filteret) fungerte med annen OpAmp så er nok nær en løsning :)

    20240131_133100.jpg 20240131_215220.jpg
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Den kobbertapen, har den en misjon bortsett fra å se litt kul ut og holde ledningene på plass?
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Den kobbertapen, har den en misjon bortsett fra å se litt kul ut og holde ledningene på plass?
    Tanken er at den skal skjerme ledningene som går under kortet der, men i praksis ser det kult ut og holder ledningene på plass ja, og that's it ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn