N
nb
Gjest
F.eks nettet du har i din egen bolig. Det skilles gjerne mellom LAN (Local Area Network) og WAN (Wide Are Network).slowmotion skrev:Hva er lokalnett?
F.eks nettet du har i din egen bolig. Det skilles gjerne mellom LAN (Local Area Network) og WAN (Wide Are Network).slowmotion skrev:Hva er lokalnett?
Et datanettverk som du har lokalt. Det kan være en server der musikken og andre filer ligger lagret, og en eller flere datamaskiner og andre avspillere som er tilknyttet. Det kan være kablet eller trådløst slik at man får tilgang til nettverket over et noe større område. I praksis referer man vel til den delen av et nettverk som ikke er Internet, enten et hjemmenettverk eller en bedrifts interne datanett.slowmotion skrev:Hva er lokalnett?
Hehe - i en toroms har du ingen problemer. men når du har tre stereoanlegg på tre forskjellige steder i huset - som jeg har - pluss en bærbar Squeezebox Radio som henter musikken trådløst fra harddisken, er det utrolig greit å ha musikken sin liggende ETT sted - nemlig på en harddisk.Zomby_Woof skrev:Så det du mener er at BD-formatet ikke kan streames rundt i kåken din med nåværende teknologi. Derfor vil du ikke at jeg skal ha det i min toroms?
Edit:![]()
Du må gjene ha det du vil i din toroms. Problemstillingen er om BD burde erstatte CD-formatet. Kjøper jeg en CD kan jeg legge den på harddisken og spille den på Squeezeboxen eller datamaskinen, jeg kan legge den på telefonen og spille den på jobbens radio når jeg er der, jeg kan brenne en kopi og ha bruke denne i CD-spilleren i bilen, jeg kan streame musikken som en nettradiostasjon som jeg kan tune inn fra hvor som helst jeg er i verden, spille den på xboxen, på en mp3 spiller når jeg går på tur, legge den på en minnebrikke for spillere som støtte dette... samt alle mulige andre fremtidige metoder for avspilling som måtte bli introdusert i tiden som kommer.Zomby_Woof skrev:Så det du mener er at BD-formatet ikke kan streames rundt i kåken din med nåværende teknologi. Derfor vil du ikke at jeg skal ha det i min toroms?
Personlig har alle mine filmer rippt på harddisk og streamer dem over nettverket til en avspiller i stuen (DVDene er stuet bort i en kasse sammen med CDene og annet skrot). TVen er ikke engang tilkoblet et kringastingsnett, selv om Canal Digital er inkludert i husleien.slowmotion skrev:Hva med filmer?
Det lar seg gjøre, men er ganske omstendelig.slowmotion skrev:At man ikke kan rippe BD til computeren visste jeg ikke,
men det kan vel hende at de oppfinnsomme finner ut en måte og omgå det på ...
Der er vi helt på linje, udøde.Zomby_Woof skrev:@ Deph: Jeg kan rett og slett ikke se at problemet ligger i BD som format. Problemet ligger i at ditt nåværende LAN ikke fikser datamengden, evt. DRM.
LP'er selges i stort antall med kode for nedlasting av MP3 til iPod. Det må kunne gjøres tilsvarende for BD inntil neste generasjon LAN er på plass i de tusen hjem. Ikke trenger det være MP3 heller, det kan godt serveres 16/44 for nedlasting sammen med din nye musikk-BD.
Om du trenger muzak til presseriet, altså.. 8)
Dette stemmer etter mine erfaringer. Dessuten er bruk av nett-kafeer mye vanligere, og er mye billigere enn i Norge. I Roma hadde vi et selvbetjent vasker med nettleie på maskiner, og det er helt vanlig at folk tar med seg egen laptop til slike steder. Alle steder der du kan ringe utenriks billig har de også slike maskiner til leie. Mobilt bredbånd (som likevel ikke er interessant til annet enn streaming) er sykt dårlig fungerende. Og her snakker vi om et kjempemarked som rommer ca. 5x Skandinavia i et land (jeg gidder ikke regne på det etter en tung middag). De som drev slike steder var veldig overrasket over at vår seksåring kunne beherske internett, noe som er en selvfølge i Norge. Så det bildet Lindberg tegner er ganske riktig, og han som selger musikken sin over hele verden bør vite bittelitt mer enn den jevne, norske audiofil. Tror jeg. :nb skrev:Jeg var på foredrag med Morten Lindberg fra 2L på messen på Lillestrøm for noen uker siden, han sa at nordmenn har et helt urealistisk forhold til fremtiden til musikkdistribusjon via nedlasting. Man skal ikke langt utenfor skandinavia før folks båndbredde er veldig dårlig. Mye ISDN og lignede ytelse fortsatt rundt om kring i Europa sa han.
Selv et gammeldags 100Mb nettverk er da mer enn tilstrekkelig til å streame hires formater både i lyd og bilde, så den problemstillingen ser jeg overhodet ikke.Zomby_Woof skrev:@ Deph: Jeg kan rett og slett ikke se at problemet ligger i BD som format. Problemet ligger i at ditt nåværende LAN ikke fikser datamengden, evt. DRM.
slowmotion skrev:Jeg opplever at forbedringen på film med BD er ganske enorm i forholdt til DVD.
Sammenlikn f.eks "Jeff Beck at Ronnie's" på BD vs DVD.
Og siden BD-spillere også spiller CD er det ikke noe vits i å kjøpe
CD-samlingen på nytt.
At man ikke kan rippe BD til computeren visste jeg ikke,
men det kan vel hende at de oppfinnsomme finner ut en måte og omgå det på ...
Om jeg husker riktig så er den spillt inn med orkesteret primært i bakkanalene for å underbygge Bulls temmelig store ego.eldo472 skrev:Fikk inn Ole Bull plata i går.
"Alle" formater er med som reklamen lover.
Også datafiler som kan hentes ned fra blu-ray spiller i valgfri kvalitet da plata kan kjøres i web-server modus.
Det siste krever at man har koblet opp BD-spiller i nettet hjemme, noe jeg regner med at alle som insisterer på å bruke datamaskin til å spille av musikk klarer.
Bakkanalene brukes flittig, men det meste kommer forfra.nb skrev:Om jeg husker riktig så er den spillt inn med orkesteret primært i bakkanalene for å underbygge Bulls temmelig store ego.eldo472 skrev:Fikk inn Ole Bull plata i går.
"Alle" formater er med som reklamen lover.
Også datafiler som kan hentes ned fra blu-ray spiller i valgfri kvalitet da plata kan kjøres i web-server modus.
Det siste krever at man har koblet opp BD-spiller i nettet hjemme, noe jeg regner med at alle som insisterer på å bruke datamaskin til å spille av musikk klarer.