Burde Blue-Ray erstatte CD formatet!

Burde Blue-ray erstatte CD formatet!

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

• Vet ikke

• Totalt antall stemmer
    0
N

nb

Gjest
slowmotion skrev:
Hva er lokalnett?
F.eks nettet du har i din egen bolig. Det skilles gjerne mellom LAN (Local Area Network) og WAN (Wide Are Network).

G

Gjestemedlem

Gjest
slowmotion skrev:
Hva er lokalnett?
Et datanettverk som du har lokalt. Det kan være en server der musikken og andre filer ligger lagret, og en eller flere datamaskiner og andre avspillere som er tilknyttet. Det kan være kablet eller trådløst slik at man får tilgang til nettverket over et noe større område. I praksis referer man vel til den delen av et nettverk som ikke er Internet, enten et hjemmenettverk eller en bedrifts interne datanett.

Poenget et at man kan få tilgang til musikken sin på mange forskjellige avspillere hvis man kjøper den på en CD og ikke på et låst system som f.eks. BD. De kan nemlig bare spilles av på en designert BD-spiller og intet annet. Hvis man da ser på plastikkdisker som emballasje og ikke er fullverdig produkt i seg selv, så er CD et fullverdig produkt, mens BD er et mindreverdig produkt, selv om oppløsningen på lydfilene på disken er høyere.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Så det du mener er at BD-formatet ikke kan streames rundt i kåken din med nåværende teknologi. Derfor vil du ikke at jeg skal ha det i min toroms?

Edit: ;)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.861
Ja, ser ikke noen grunn til lokalnett her i det lille huset på landet heller. ;D

Men jeg ser poenget ditt Deph.
På den annen side, gitt at det i Norge dessverre ( faen! ) er mange området hvor
høyhastighetsnett ikke kommer til å bli bygget ut på mange år, hva er alternativene?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Zomby_Woof skrev:
Så det du mener er at BD-formatet ikke kan streames rundt i kåken din med nåværende teknologi. Derfor vil du ikke at jeg skal ha det i min toroms?

Edit: ;)
Hehe - i en toroms har du ingen problemer. men når du har tre stereoanlegg på tre forskjellige steder i huset - som jeg har - pluss en bærbar Squeezebox Radio som henter musikken trådløst fra harddisken, er det utrolig greit å ha musikken sin liggende ETT sted - nemlig på en harddisk.

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Du må gjene ha det du vil i din toroms. Problemstillingen er om BD burde erstatte CD-formatet. Kjøper jeg en CD kan jeg legge den på harddisken og spille den på Squeezeboxen eller datamaskinen, jeg kan legge den på telefonen og spille den på jobbens radio når jeg er der, jeg kan brenne en kopi og ha bruke denne i CD-spilleren i bilen, jeg kan streame musikken som en nettradiostasjon som jeg kan tune inn fra hvor som helst jeg er i verden, spille den på xboxen, på en mp3 spiller når jeg går på tur, legge den på en minnebrikke for spillere som støtte dette... samt alle mulige andre fremtidige metoder for avspilling som måtte bli introdusert i tiden som kommer.

Kjøper jeg en BD er den ubrukelig til alt dette. Den kan kun brukes på stuens eventuelle BD-spiller. Det er det hele... ikke mye fremtidsrettet dette, og det er meg en gåte at folk kan se dette som et fremskritt. En liten gulrot med høyere bitrate på lydfilene er tydeligvis alt som skal til for at folk vil hoppe på dette. :-\

Derfor ønsker jeg overhodet ikke at BD skal erstatte CD-formatet. Jeg ønsker BD velkommen som et nisjeformat for hiresutgivelser av audiofil interesse, men jeg ønsker overhodet ikke noen videre utbredelse av denne distribusjonsfilosofien som BD representerer.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jenter & gutter: vi blir påvirket, fordreid og lurt til å kjøpe "ny" teknologi. Og for å toppe det heile, blir det gjort sånn at vi må bytte heile musikk-samlinga samtidig. Det kalles å skape et marked, noe databransjen er eksperter på. Enhver markedsførers drøm, er jo "det evige markedet", altså gjenkjøp, gjenkjøp, gjenkjøp av stort sett samme greia i ny innpakning. For å sette det LITT på spissen. Og det funker; vi kjøper og bytter formater som aldri før!!

Jeg er iallefall lut lei av dette pæset om å bytte format, det være seg film og musikk. Vinylen er til å stole på, og ærlig snakka, synes jeg man skulle roe seg om cd-mediet også. Jeg har ikke noe mot Blu-Ray, og kommer sikkert til å kjøpe en sånn spiller ( også, og nå har vi stående VHS-spiller, cd-spiller til film og cd-spiller til musikk ), men da p.g.a. bedre bilde på film. Musikken forblir pr. vinyl og cd her i huset. Og kanskje meir via pc / internett,etterhvert. Blir jeg riktig så nostalgisk, har jeg ei stor eske med kasetter og en Sony Walkman Professional som jeg kan benytte til avspilling av disse tape-dinosaurusene....Så det så!

;D Mvh. VilhelmW

G

Gjestemedlem

Gjest
slowmotion skrev:
Hva med filmer?
Personlig har alle mine filmer rippt på harddisk og streamer dem over nettverket til en avspiller i stuen (DVDene er stuet bort i en kasse sammen med CDene og annet skrot). TVen er ikke engang tilkoblet et kringastingsnett, selv om Canal Digital er inkludert i husleien.

Men formatet BD er likevel mye mindre bekymringsfullt når det gjelder filmer. Filmer spiller man jo i motsetning til musikk, stort sett kun av på fjernsynet i stuen, det er neppe noe poeng med filmer i 720p+ på en mobiletelefon eller noe slikt. Og man ser jo sjelden en film mer enn en eller to ganger uansett, med mindre den er laget av Disney og man han småbarn i huset, så slitasje er ikke noe problem heller.

Hadde man hatt et like bredt anvendelsesområde og potensielle avspillere for filmer som for musikk, og spilt dem like ofte så ville problemstillingen vært tilsvarende problematisk.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Merkelig hvordan folk bruker masse tid og penger på oppgradering av anlegget, men er imot en enkel og god forbedring som BD gir til en billig penge i forhold til mye annet.

Lenge leve fremskrittet, og bedre lyd og bilde :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hos meg blir det nok heller til å prøve nedlastet 24/192-musikk. Eldstemann har kjøpt en del - og det gir faktisk et bra løft i forhold til vanlig CD-lyd. Aner ikke hvor mye bedre BD-lyd er, men hvis det jeg har hørt av 24/192-lyd er representativt, er det mer enn godt nok for meg.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.861
Jeg opplever at forbedringen på film med BD er ganske enorm i forholdt til DVD.
Sammenlikn f.eks "Jeff Beck at Ronnie's" på BD vs DVD.
Og siden BD-spillere også spiller CD er det ikke noe vits i å kjøpe
CD-samlingen på nytt.
At man ikke kan rippe BD til computeren visste jeg ikke,
men det kan vel hende at de oppfinnsomme finner ut en måte og omgå det på ...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er neppe representativ for noe som helst, og mine ønsker er sikkert antikvariske og uten fremtid, men for meg ville det fungert med å rippe redbook-laget på SACD, og trekke frem sølvplaten når jeg av en eller annen grunn ønsker å lytte til lyden. Det hender jo once in a blue moon for meg også.

Ideelt sett burde kanskje nedlastbare hirez være fremtidens format, men jeg er ganske redd for ikke-fysiske formater. Det blir jækla mye backup for de med store samlinger, og å ikke ha et fysisk format du kan stappe i et skap for fremtidig backup i krisetilfeller er ganske skremmende igrunn. SACD er en løsning som kan fungerer for meg, men det er en annen løsning jeg ser på som den ultimate. Det er en løsning som minner om nye vinylutgivelser, der du får en kode for nedlasting av mp3. Istedenfor mp3 skulle vi kunne laste ned en hirez for de som er interessert i å ha musikken på hdd.

Men når tok platebransjen sist hensyn til mine ønsker?

Jeg tror dog at det blir enklere å rippe hirez sølvplater med tiden. Alt kan crackes, og før eller siden kommer det nok programmer til denslags til at platebransjen resignerer i forhold til det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
@ Deph: Jeg kan rett og slett ikke se at problemet ligger i BD som format. Problemet ligger i at ditt nåværende LAN ikke fikser datamengden, evt. DRM.

LP'er selges i stort antall med kode for nedlasting av MP3 til iPod. Det må kunne gjøres tilsvarende for BD inntil neste generasjon LAN er på plass i de tusen hjem. Ikke trenger det være MP3 heller, det kan godt serveres 16/44 for nedlasting sammen med din nye musikk-BD.

Om du trenger muzak til presseriet, altså..  8)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
@ Deph: Jeg kan rett og slett ikke se at problemet ligger i BD som format. Problemet ligger i at ditt nåværende LAN ikke fikser datamengden, evt. DRM.

LP'er selges i stort antall med kode for nedlasting av MP3 til iPod. Det må kunne gjøres tilsvarende for BD inntil neste generasjon LAN er på plass i de tusen hjem. Ikke trenger det være MP3 heller, det kan godt serveres 16/44 for nedlasting sammen med din nye musikk-BD.

Om du trenger muzak til presseriet, altså.. 8)
Der er vi helt på linje, udøde. :)

N

nb

Gjest
Jeg var på foredrag med Morten Lindberg fra 2L på messen på Lillestrøm for noen uker siden, han sa at nordmenn har et helt urealistisk forhold til fremtiden til musikkdistribusjon via nedlasting. Man skal ikke langt utenfor skandinavia før folks båndbredde er veldig dårlig. Mye ISDN og lignede ytelse fortsatt rundt om kring i Europa sa han.

2L ser for øvrig på et fiffig system. De ser på å legge en webserver på platene, så kan kjøperen selv akksessere BR-spilleren dersom denne har nettverk (det har stort sett alle nyere) og så kan brukeren selv laste ned filene til PC for bruk på bærbare enheter osv. Det er ikke BR-kvalitet som lastes ned, det bryter mot lisensavtalene, men man får filene i ymse formater. 2L mener at platekjøperen selv skal bestemme hvor han/hun vil nyte musikken sin.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Jeg var på foredrag med Morten Lindberg fra 2L på messen på Lillestrøm for noen uker siden, han sa at nordmenn har et helt urealistisk forhold til fremtiden til musikkdistribusjon via nedlasting. Man skal ikke langt utenfor skandinavia før folks båndbredde er veldig dårlig. Mye ISDN og lignede ytelse fortsatt rundt om kring i Europa sa han.
Dette stemmer etter mine erfaringer. Dessuten er bruk av nett-kafeer mye vanligere, og er mye billigere enn i Norge. I Roma hadde vi et selvbetjent vasker med nettleie på maskiner, og det er helt vanlig at folk tar med seg egen laptop til slike steder. Alle steder der du kan ringe utenriks billig har de også slike maskiner til leie. Mobilt bredbånd (som likevel ikke er interessant til annet enn streaming) er sykt dårlig fungerende. Og her snakker vi om et kjempemarked som rommer ca. 5x Skandinavia i et land (jeg gidder ikke regne på det etter en tung middag). De som drev slike steder var veldig overrasket over at vår seksåring kunne beherske internett, noe som er en selvfølge i Norge. Så det bildet Lindberg tegner er ganske riktig, og han som selger musikken sin over hele verden bør vite bittelitt mer enn den jevne, norske audiofil. Tror jeg. ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Selv et gammeldags 100Mb nettverk er da mer enn tilstrekkelig til å streame hires formater både i lyd og bilde, så den problemstillingen ser jeg overhodet ikke.

BD er vel heller egentlig ikke et lydformat, kun en distribusjonsform. Lydfilene er kodet i ymse fromater som AC-3, DTS, PCM, Dolby Digital Plus, DTS-HD varianter, Dolby TrueHD etc.

Problemet ligger i kryptering, DRM og det at man er låst til avspilling fra plastikkdisketter.

G

Gjestemedlem

Gjest
Tja, folk rundt i verden som ikke har råd til en noenlunde oppegående internettilgang er vel heller ikke dem som etterspør hireformater til hifibruk heller. Det er da stort sett helt vanlig med greie nettlinjer over hele vesteuropa i allefall. Selv i Tyrkia og Spania hadde jeg helt akseptable linjer da jeg bodde der i perioder. At mange ikke tar seg råd til egne linjer hjemme og bruker kafeer i stedet er helt riktig, men hvor mange av disse folkene regner man som konsumenter av 2Ls audiofile utgivelser?

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Så enig! har en haug med filmer på dvd, men blir kun blått på meg fremover. DTS HD Master er det eneste som gjelder ;D

slowmotion skrev:
Jeg opplever at forbedringen på film med BD er ganske enorm i forholdt til DVD.
Sammenlikn f.eks "Jeff Beck at Ronnie's" på BD vs DVD.
Og siden BD-spillere også spiller CD er det ikke noe vits i å kjøpe
CD-samlingen på nytt.
At man ikke kan rippe BD til computeren visste jeg ikke,
men det kan vel hende at de oppfinnsomme finner ut en måte og omgå det på ...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.941
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
For audio er forsåvidt 16/44.1 nok, selv om man nok kan vri sitronen bittelitt til med 24/96*. Men på video er BD fullstendig overlegent DVD såvidt mine øyne kan se det.

*Jeg har gitt beng når det gjelder min egen stereo. Delefilterne mine kjører på 44.1, så alt det poshe jeg har fra 2L, Linn og HDtracks er resamplet til 24/44.1 med dBpoweramp. Men jeg har ikke slettet originalfilene, nei.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Bytte ut CD-samlingen med BR, glem det! Finnes heller ikke BR som matcher en skikkelig CD-spiller ennå... ;)

Mvh.
SAL

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Det bør være et album format i fremtiden også. En vegg med cd plater tar lite plass og er dekorativt i mine øyne. Morro å ta ut en cd for så å legge den i cd spilleren. Med min siste cd spiller er lyden fra gamle cd plater blitt så hørbart bedre at andre med mindre interesse også komenterer dette. Det er virkelig god lyd på cd formatet. Problemet har vært og er for "dårlige" cd spillere. Min nye cd spiller koster desverre mye penger, men viser at lyden er på et nivå som de færreste har hørt.

Men det viktigste er at det blir et album format (denne aktuelle plata) vinyl, cd eller blueray eller noe annet og ikke bare "døde data filer" som hele tiden vil ha et krav mot aktuell programvare osv.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.861
Jeg liker også å ta frem en plate.
Litt håndfast ...

;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er jo ikke noe problem å kombinere noe håndfast med avspilling gjennom et nettverk. Snakker man med en gullsmed kan man nok få laget en dummy CD/SACD/BD i ren platinum, denne kan cryobehandles, deelektromagentifiseres og graveres med sitater fra Floyd Toole i supreme reference sølvskrift.

Denne kan man så på sedvanlig vis ta ned fra hyllen og legge i foretrukne spiller med høvelig andakt. Så kan man sette seg i lyttestolen og finne frem låten på fjernkontrollen til nettspilleren og lytte som man pleier. Da får man det beste fra alle verdener. Dette kan i det minste fungere som en god overgangsordning til mer moderne musikkavspilling enn fra disketter.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
321
Sted
Tranby
Fikk inn Ole Bull plata i går.
"Alle" formater er med som reklamen lover.
Også datafiler som kan hentes ned fra blu-ray spiller i valgfri kvalitet da plata kan kjøres i web-server modus.
Det siste krever at man har koblet opp BD-spiller i nettet hjemme, noe jeg regner med at alle som insisterer på å bruke datamaskin til å spille av musikk klarer.

N

nb

Gjest
eldo472 skrev:
Også datafiler som kan hentes ned fra blu-ray spiller i valgfri kvalitet da plata kan kjøres i web-server modus.
Det siste krever at man har koblet opp BD-spiller i nettet hjemme, noe jeg regner med at alle som insisterer på å bruke datamaskin til å spille av musikk klarer.
Om jeg husker riktig så er den spillt inn med orkesteret primært i bakkanalene for å underbygge Bulls temmelig store ego.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
321
Sted
Tranby
nb skrev:
eldo472 skrev:
Om jeg husker riktig så er den spillt inn med orkesteret primært i bakkanalene for å underbygge Bulls temmelig store ego.
Bakkanalene brukes flittig, men det meste kommer forfra.
Lydkvaliteten er førsteklasses, særlig dynamikken. Man skvetter av og til av bassen som slår kraftig. Forøvrig er lyden bra også på CD laget.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
1
Håper at produsentene av både film og musikk på BD snart dropper de fæle coverne som så langt har vært standard på Blu-ray. Synes IKKE de er pene. Mulig Sony eller andre dikterer dette, det vet jeg ikke. SACD derimot har de absolutt fineste disse bør bli tilnærmet standard også for Bluray. Filmcover generelt er alt for store, tar mye plass.

Topp Bunn