BUFFALO III

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Da gjenstår det bare for oss nysgjerrige å få vite om du har bytta til større trafoer.

    Det du beskriver skjer også når større trafoer er på plass.
    Ja, er spent på det sjøl også. Det forklarer litt hvorfor jeg digget batteriet før det ble for lav spenning på det. Trafoer kommer tidligst om to uker, gir lyd når den tid kommer. ;)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Buffalo IIISE med MC step-up og rør

    Hallo!

    Legger ved noen dårlige bilder av min prøve-Buffalo IIISE med MC step-up og utgangsrør (417A). Den fungerer helt fint på SPDIF-inngangen, men for tidlig å si noe definitivt om lyden.

    Mvh
    Vidar
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Var kanskje litt kort i beskrivelsene i det forrige innlegget.

    Buffaloen min er "tvunget" til current output ved hjelp av to 0.5 ohms motstandere på pluss og minus på henholdsvis høyre og venstre kanal. Disse er videre jordet og står i en slags parallell med primæren på en 1:13,5 MC step-up trafo (se Joe Rasmussens innlegg på DiyAudio-tråden "Buffalo II and transformers". Sekundærvindingen er jordet og videre koblet til 5842-rør med en gain på rundt 40. Totalt gir kretsen en utgangsspenning på rundt 2.8 volt RMS.

    Har spilt inn DAC'en på en hodetelefonforsterker i rundt 90 timer, men lyden forandrer seg fortsatt til det bedre (kanskje det er Black Gate'ene som trenger mer tid) så kan fortsatt ikke si noe sikkert om lyden. Elektronika høres imidlertid fantastisk ut, mens den akustiske musikken henger noe etter. Det er som om instrumentklangen er der, mens romklangen er mer fraværende. Litt rart egentlig siden detaljeringsevnen på elektronisk musikk må kunne karakteriseres som nærmest formidabel. Håper ikke det er Delta Sigma spøkelset som rasler med kjettingene. Skal etterhvert prøve å få laget en NOS DAC for sammenligningens skyld.

    V
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis den akustiske musikken 'henger etter' er ikke det BIII sin skyld.

    Forøvrig en spennende tilnærming du har valgt. Kjør på med lytteinntrykk underveis.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Godt å høre (Kanskje bruken av SPDIF-inngangen har endel av skylda for noen av de svakhetene jeg hører innenfor klassisk musikk).

    Ja, tror faktisk at det er en veldig bra tilnærming. Med en skikkelig kvalitets MC-trafo (som f.eks. Lundahl 1931 i sølv) og de riktige utgangsrørene så tror jeg absolutt det kan flytte grensene for hva som er mulig med Sabre DAC'en.

    OK. Flere lytteinntrykk kommer....
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    7.062
    Sted
    Kongsberg
    Da har jeg endelig bestilt meg en buffalo III 8ch, en IVY, en Legato og en Placid HD BP. Så da kan jeg bli med i klubben etterhvert. :) Jeg har nå lest hele denne tråden og det som forundrer med litt er at det er mange som modder trafoer osv. men jeg har ikke sett noen målinger med oscilloskop. Er det noen som har testet resultatene før og etter forskjellige modder?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Større trafoer enn de originale gir ett så merkbart løft at å begynne å måle bare blir av akademisk interesse.

    Russ White innrømmer også at dette har noe for seg. Om det er fordi han har målt vites ikke.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    7.062
    Sted
    Kongsberg
    At det gir et løft hersker det vel ingen tvil om, men jeg er såpass nysgjerrig at jeg ønsker å vite hvorfor. Det er jo ikke optimalt hverken med hensyn til plass eller kostnader å kjøre på med 10 kilo ekstra i trafoer hvis problemet kunne løses ved å optimalisere strømforsyningen på en enklere og billigere måte. For å finne ut det må man måle :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    OK. Flere lytteinntrykk kommer....
    Har hørt ca. 150 timer på prøve-buffaloen min og den blir stadig bedre. Har loddet på to 100 uF Black Gate kondensatorer på utgangen på AVCC shunt'en og det gjorde absolutt positive ting med lyden. Mer naturlig instrument- og stemmeklang, bedre akustikk på klassisk musikk og enda flere detaljer. Litt hardhet i lyden på enkelte opptak, men tror det kan relateres til utgangstrinnet. 2200 uF Black Gate katodekondensatorer og 5842 i utgangen blir vel aldri oppskriften på direkte myk lyd. Kommer til å endre utgangstrinnet til DHT-rør om ikke alt for lenge. Planlegger et totrinnsopplegg med 3A5 og 49. Stay tuned...

    V
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hardhet i lyden er og et typisk innspillingsfenomen
    opplevde spesielt at den kom tilbake da jeg loddet inn de nye tridentene
    men det gikk over etterhvert
    mvh
    Leif
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    hardhet i lyden er og et typisk innspillingsfenomen
    opplevde spesielt at den kom tilbake da jeg loddet inn de nye tridentene
    men det gikk over etterhvert
    mvh
    Leif
    Flott.

    Lang innspillingstid er et mareritt. Ganske håpløst å gi en rettferdig vurdering av en komponent før ting har gått seg til. Bypassa imidlertid bypassen over katodemotstanderen i utgangsrøret med en liten papir i olje. Jammen ble ikke lyden litt mer natrulig. Litt "off topic", men hvis det sitter noen der ute med store bypasskondensatorer i forsterkere etc. så anbefales det herved å prøve en liten papir i olje i tillegg.

    Vidar
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Hei igjen folkens.

    Nå har jeg spilt over 200 timer på Buffalo IIISE'en og endret utgangstrinnet. 3A5 pluss 49 gjorde virkelig susen. Nå begynner det å smake av fugl. 5842-rørene var dessverre ikke så bra som jeg trodde og sammenlignet med DHT's er de en vits. En dårlig sådan. 3A5-rørene er tyste uten skjerming, mens 49-rørene må ha "klær" på.

    Om jeg skal si det selv så begynner DAC'en å "kicke ass" og det uten asynkron USB. Direkte oppvarmede rør er bare herlig.

    Mvh
    Vidar
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har du en skisse/ et skjema som viser det du har gjort med 3a5 og 49 ?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Har ingen tegning dessverre, men svarer mer enn gjerne på spørsmål. Har bare brukt deler som jeg hadde liggende. Ingenting er "tunet" på noen som helst slags måte foreløpig. 150 volt regulatorrøret setter spenninga til 49-røret via en anodechoke. Begge regulatorrørene (75V +150V)setter spenninga til et parallellkoblet 3A5 via en anodemotstander. Både 3A5-røret og 49 røret har katodebias med vanlig motstander og kondensator. Koblinga mellom rørene er med kondensator. Kondensator er også benyttet i utgangen.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Hei igjen. I mangel på I/V motstandere i passende størrelser (0.1-0.5 ohm) så går det fint an å lage egenproduserte i sølv. Tråden er "brettet" dobbel og tvinnet ved siden av hverandre i en spiral slik at begge loddepunktene befinner seg på en side. Den foldede enden er festet med en tråd og loddepunktene med en dråpe superlim. Resten av tråden er overlakkert med neglelakk. Motstanderen på bildet er 0.1 ohm, 2.5 cm. lang og består av ca. 45 cm. tråd. Dette bør være den ultimate motstander...

    Vidar
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Hei igjen. Nå har jeg spilt 250 timer og saker og ting har skjedd. Musikaliteten på klassisk musikk har økt betraktelig. Haydn-kvartetter som har vært dørgende kjedelige har plutselig blitt spennende og interessante. Merkelig. Høyst merkelig. Trenger virkelig Sabre dac'en flere hundretalls timer for å yte maks?

    Det kan jo være kondensatorene i utgangstrinnet som endelig har løsnet, men hvem vet. I den forbindelse så kan jeg nevne at om det mot formodning skulle være noen som har lyst til å prøve rørutgang på Buffaloen så anbefaler jeg virkelig å bruke russiske papir i olje som koblingskondensatorer hvis en ikke har alt for mye penger. Har testet med Mundorf sølv og etter min oppfatning er de russiske bedre.

    Er det forresten noen der ute som kan si meg hva som blir forbedret ved å kjøre Buffalo med asynkron usb vs. spdif?

    V
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.959
    Antall liker
    3.262
    Hei igjen. I mangel på I/V motstandere i passende størrelser (0.1-0.5 ohm) så går det fint an å lage egenproduserte i sølv. Tråden er "brettet" dobbel og tvinnet ved siden av hverandre i en spiral slik at begge loddepunktene befinner seg på en side. Den foldede enden er festet med en tråd og loddepunktene med en dråpe superlim. Resten av tråden er overlakkert med neglelakk. Motstanderen på bildet er 0.1 ohm, 2.5 cm. lang og består av ca. 45 cm. tråd. Dette bør være den ultimate motstander...

    Vidar
    Hvordan vet du den er 0,1 ohm ?
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Kul motstand - har hatt noe slikt i tankene som et eksperiment flere ganger. Hvilke russiske kondensatortyper har du god erfaring med? Jeg bruker FT-3 til avkopling i effektforsterkeren, men det er den eneste jeg har testet, og den fins kun i et par ekstremt små verdier.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Hei igjen. Nå har jeg spilt 250 timer og saker og ting har skjedd. Musikaliteten på klassisk musikk har økt betraktelig. Haydn-kvartetter som har vært dørgende kjedelige har plutselig blitt spennende og interessante. Merkelig. Høyst merkelig. Trenger virkelig Sabre dac'en flere hundretalls timer for å yte maks?

    Det kan jo være kondensatorene i utgangstrinnet som endelig har løsnet, men hvem vet. I den forbindelse så kan jeg nevne at om det mot formodning skulle være noen som har lyst til å prøve rørutgang på Buffaloen så anbefaler jeg virkelig å bruke russiske papir i olje som koblingskondensatorer hvis en ikke har alt for mye penger. Har testet med Mundorf sølv og etter min oppfatning er de russiske bedre.

    Er det forresten noen der ute som kan si meg hva som blir forbedret ved å kjøre Buffalo med asynkron usb vs. spdif?

    V
    exa usb til I2S låter bedre enn s/pdif med stor margin på alle parametre
    mvh
    Leif
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Hvilke russiske kondensatortyper har du god erfaring med? Jeg bruker FT-3 til avkopling i effektforsterkeren, men det er den eneste jeg har testet, og den fins kun i et par ekstremt små verdier.
    K40-9 og K75-10.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    exa usb til I2S låter bedre enn s/pdif med stor margin på alle parametre
    mvh
    Leif
    Betryggende (venter egentlig på Twisted Pears nye USB-løsning. Den må jo komme snart)

    Vidar
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.959
    Antall liker
    3.262
    Tak for det. Tænkte nemlig at normalt multimeter ik er brugbart. Jeg har et millohmmeter konstrueret i Ny Elektronik i 80;erne. Større strømme ved målingen er svaret.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    To meget lekre trafoer har omsider landet:

    buf_trafos_small.jpg


    Intet å si på leverandøren, alt som bestilt - han utelot også EU-merverdiavgiften, da denne ikke skal betales for salg fra EU til Norge. Og Tollvesenet krevde sitt, som vanlig.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    644
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Total Makeover på Buffen. 2 kab. måtte til. Eget 5V supply til EXA og det var det vært. Er nok den oppgraderingen som har gitt mest
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Enig, egen 5v til Exa er ett markant løft. Ser ut som du har fått større trafoer også Mad, eller ?
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    644
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Ja, convertern og analogdelen ar fått større trafoer. Samme spenning, høyere effektrating.
    -m
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    eget 5v til exa inn ja ....nesten like mye forbedring som hele choke input poweret
    og så billig da mann!
    tilsammen betyr det enormt!
    mvh
    Leif
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja, convertern og analogdelen ar fått større trafoer. Samme spenning, høyere effektrating.
    -m

    Hmm,,tror jammen jeg skal bytte ut 18v trafoene til analogdelen med 15v. Fordi de blir ganske varme. Den store trafoen på 9v til dac kortet blir ikke varm i det hele tatt. De på 18v bikker faktisk 19v inn på Placid bp, og da er det vel ikke så rart de blir varmere enn nødvendig da Placid trenger bare 15v. Dette skaper også unødig varme i kabinettet. Noe som har medført at dac for tiden ikke har topp plate.

    Tar jeg feil mtp varme trafoer og for høy spenning i forhold til hva forbruker trenger ?
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    644
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    18V ut av trafo blir 25V etter likeretting og det er denne spenningen Placid skal regulere ned. Bruk 15V og 9V trafoer.
    -m
     

    Kingpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    152
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har prøvd Amanero COMBO384 USB TO I2S DSD CONVERTER?
    Ser ut som den er omtrent i samme liga som exaU2I.
    Vurderer å kjøpe den pga. out of stock på exaU2I.

    http://www.amanero.com/drivers/combo384-D.pdf
    Amanero COMBO384 USB TO I2S DSD CONVERTER
    Supported Sample Rates
    44.1Khz 48Khz 88.2Khz 96Khz 176.4Khz 192Khz 352.8Khz 384Khz
    Output Format
    I2S 32bit or DSD64,DSD128 - On Windows DSD256,DSD512 too
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kanskje denne faller i smak? :cool:

    WaveIO | Luckit

    har en liggende på Posten om ikke madammen har hentet den allerede

    mvh
    Leif
     

    Kingpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    152
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Har eg forstått det riktig at exaU2I er asyncron men Amanero ikkje er det?
    Og hva er det som gjør at Amanero ikkje er like bra som exaU2I? ( Har litt vansklig for å forstå spesifikasjonene)

    Mvh Kingpin
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.959
    Antall liker
    3.262
    Noen som har prøvd Amanero COMBO384 USB TO I2S DSD CONVERTER?
    Ser ut som den er omtrent i samme liga som exaU2I.
    Vurderer å kjøpe den pga. out of stock på exaU2I.

    http://www.amanero.com/drivers/combo384-D.pdf
    Amanero COMBO384 USB TO I2S DSD CONVERTER
    Supported Sample Rates
    44.1Khz 48Khz 88.2Khz 96Khz 176.4Khz 192Khz 352.8Khz 384Khz
    Output Format
    I2S 32bit or DSD64,DSD128 - On Windows DSD256,DSD512 too
    Købte 2 Amanero for 78 euro. Skal bruge dem til DAC-END R (ES9018) full assembled board - Page 70 - diyAudio
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    764
    Torget vurderinger
    1
    Har i dag koplet opp "Amanero Combo 384 USB to I2S converter" til min Buffalo II DAC. Koplet slik - med 3 like ledningsstumper på 10 cm. Ingen jord tilknytning. Se tilknytning i link nedenfor.
    http://hifiduino.files.wordpress.com/2012/09/amanero-bii.jpg?w=595

    Tilknyttet 2 meter USB kabel til SB Touch - oppdaterte Kernel og EDO. SB Touch er koplet med Wireless.

    Jeg opplever tidvis drop outs ved avspilling av Wimp og 16/41.1. Ved high-rez er det konstant klikking og Buffalo lampa i front blinker....

    Noen som har noen råd - er USB kabelen for lang eller det noe med Buffalo II?
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Har i dag koplet opp "Amanero Combo 384 USB to I2S converter" til min Buffalo II DAC. Koplet slik - med 3 like ledningsstumper på 10 cm. Ingen jord tilknytning. Se tilknytning i link nedenfor.
    Hmmm... Hvorfor er ikke GND koblet?

    F
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn