BUFFALO III

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har Trident til Exa med egen Placid HD fått virke noen dager. Resultat : dårligere på alle parameter enn I2C-Exa.

    Ved å bruke I2C er lyden mer oppløst og dynamisk over hele fjøla.

    Så du hadde rett igjen Leif. ( men måtte bare prøve ) :cool:

    Ps: har bytta ut alle VR1 og satt inn faste resistorer isteden. Dønn stabile Placid BP uten variasjoner som jeg opplevde med de justerbare resistorene.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Da har Trident til Exa med egen Placid HD fått virke noen dager. Resultat : dårligere på alle parameter enn I2C-Exa.

    Ved å bruke I2C er lyden mer oppløst og dynamisk over hele fjøla.

    Så du hadde rett igjen Leif. ( men måtte bare prøve ) :cool:

    Ps: har bytta ut alle VR1 og satt inn faste resistorer isteden. Dønn stabile Placid BP uten variasjoner som jeg opplevde med de justerbare resistorene.
    Sikkert lurt, rart ingen her har nevnt det før. De jeg har til eq kortet virker også som å være alt annet enn stabile. Hvorfor byttet du ikke til faste motstander til spenningen?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Da har Trident til Exa med egen Placid HD fått virke noen dager. Resultat : dårligere på alle parameter enn I2C-Exa.

    Ved å bruke I2C er lyden mer oppløst og dynamisk over hele fjøla.

    Så du hadde rett igjen Leif. ( men måtte bare prøve ) :cool:

    Ps: har bytta ut alle VR1 og satt inn faste resistorer isteden. Dønn stabile Placid BP uten variasjoner som jeg opplevde med de justerbare resistorene.
    bra du prøvde, så slipper du å lure
    jeg "leker ikke butikk":cool:
    mvh
    Leif
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Lekkert Kingpin. Jeg liker også råalu`n. Jeg fikk dette på noen plater jeg bestilte for en stund siden og stusset litt til å begynne med, men når det ble montert ble det stilig. Har du tenkt å beskytte overflaten på noen måte? Blir fort riper og misfarging med rå blank aluminium? Vurderte dette en periode, men har valgt å ha mer diskre hifi enn hva det ville blitt om jeg hadde polert frontene...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har Trident til Exa med egen Placid HD fått virke noen dager. Resultat : dårligere på alle parameter enn I2C-Exa.

    Ved å bruke I2C er lyden mer oppløst og dynamisk over hele fjøla.

    Så du hadde rett igjen Leif. ( men måtte bare prøve ) :cool:

    Ps: har bytta ut alle VR1 og satt inn faste resistorer isteden. Dønn stabile Placid BP uten variasjoner som jeg opplevde med de justerbare resistorene.
    Sikkert lurt, rart ingen her har nevnt det før. De jeg har til eq kortet virker også som å være alt annet enn stabile. Hvorfor byttet du
    ikke til faste motstander til spenningen?

    Fordi det ikke har vært noe variasjon eller ustabilitet over VR2 ( til spenningen ), men kan godt hende det blir å bytte bare for å være 100% sikker.

    En annen sak en må være klar over er at det ikke er så enkellt å finne rette motstander på første forsøk. Selv om en 'ohmer' de etter dac er slått av, kan det være andre komponenter som påvirker måleverdiene.

    I mitt tilfelle endte jeg opp med å paralellkoble 2.2K-820R. Dette ble da 590R, som er perfekt. 90mV current og 55mV shunt.
     

    Kingpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    152
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Lekkert Kingpin. Jeg liker også råalu`n. Jeg fikk dette på noen plater jeg bestilte for en stund siden og stusset litt til å begynne med, men når det ble montert ble det stilig. Har du tenkt å beskytte overflaten på noen måte? Blir fort riper og misfarging med rå blank aluminium? Vurderte dette en periode, men har valgt å ha mer diskre hifi enn hva det ville blitt om jeg hadde polert frontene...
    Inntil videre så lar eg de bli sånn som det er, mulig eg lakkerer ett par strøk med klar lakk når front plata er helt ferdig for å beskytte litt mot riper.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Da har Trident til Exa med egen Placid HD fått virke noen dager. Resultat : dårligere på alle parameter enn I2C-Exa.

    Ved å bruke I2C er lyden mer oppløst og dynamisk over hele fjøla.

    Så du hadde rett igjen Leif. ( men måtte bare prøve ) :cool:

    Ps: har bytta ut alle VR1 og satt inn faste resistorer isteden. Dønn stabile Placid BP uten variasjoner som jeg opplevde med de justerbare resistorene.
    Sikkert lurt, rart ingen her har nevnt det før. De jeg har til eq kortet virker også som å være alt annet enn stabile. Hvorfor byttet du
    ikke til faste motstander til spenningen?

    I mitt tilfelle endte jeg opp med å paralellkoble 2.2K-820R. Dette ble da 590R, som er perfekt. 90mV current og 55mV shunt.
    Denne forstod jeg ikke helt. Parallellkoblet du en 2.2 Kohm og en 820 ohm motstand og fikk 590 ohm?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer.

    Når en paralellkobler motstander med forskjellig verdi, får en mange rare tall. Er motstandene samme verdi, halveres ohm ved paralellkobling.

    Seriekobling med samme verdi, dobler.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer jo det... regner man det ut, blir det ca. 597 ohm. Man kan jo tenke på en enkel 820 ohms motstand som at den har en uendelig stor motstand i parallell.... slik at motstanden minsker når den får "bare 2,2 kOhm" i parallell i stedet. Da blir det mere plass til strøm! :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    problemet kan være at den ene av de med ulike verdier belastes hardere enn den andre
    strømmen tar som kjent den veien med minst motstand....
    derfor bør man være obs på effekt-ratingen
    mvh
    Leif
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har også koblet en 2.7k ohm parallelt med 820 ohm, men da ble det litt for mye strøm, så det stemmer det du sier Gbatokai.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    problemet kan være at den ene av de med ulike verdier belastes hardere enn den andre
    strømmen tar som kjent den veien med minst motstand....
    derfor bør man være obs på effekt-ratingen
    mvh
    Leif
    Hva mener du Leif ?
    Effekt ratingen på selve motstandene ?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    De motstandene fra TPA er på 0.25W, og de jeg har satt inn er på 0.5W.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Uansett, etter bytte til faste motstander er strømmen over der VR1 satt, dønn stabil. Noe den ikke var tidligere.

    På placid HD blir det ikke aktuellt å bytte da det er kjekt med den fleksibiliteten det er med justerbare når en skal teste ut div tweaks. Dessuten er VR1 og VR2 veldig stabile på de 2 Placid HD i min dac.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    For de som ønsker å eksperimentere med forskjellige dac`s og usb moduler: diyinhk | eBay

    Er langt fra på høyde med TPA moduler, men gir ett intrykk av de forskjellige modulene. Jeg har ett V2 ESS9018 kort (det som selges nå er V5 med endel forbedringer) og V1 av CM6631A USB kortet.
    Tenkte jeg skulle bestille meg AKM4399 og PCM1794A kort og det nye Xmos USB kortet også for å sammenligne de forskjellige chippene (rimelige eval boards).
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    TPA har aldri sagt noe annet enn at dette er DIY, og at man må belage seg på trøbbel. Fyren får dessuten hjelp, og vi kan regne med at evt. forbedringer dukker opp i en ny utgave av Placid.

    Minner meg om at jeg ikke må glemme å skaffe meg oscilloskop ... :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    RW nevner jo dessuten større trafoer og mere glatting som en vei å gå.....
    mvh
    Leif
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jeg la merke til at det nå plutselig var noe å hente på større filterbank og trafo. Tideligere har det blitt avfeid som latterlig at det er noen lydmessig fordel å "beefe" opp trafo og filterbanken. Mer interressant er det at det nå kommer en ny Placid HD og HDBP som følge av testene gjort (målingene) av avr300. Det dette forteller meg er at dersom noen har måleutstyr og tid til å fikle (legg merke til hvor mye avr300 har loddet på og av deler etter henvisning av TPA) og det blir tatt på alvor og addressert av TPA med en gang.

    Jeg gikk ut ifra at slike ting som dette var gjort av TPA før de solgte meg kittene. Det er tross alt snakk om basic målinger som TPA imo burde ha gjort før de skrøt løsningen sin opp i skyene. Dette er tross alt hva "kina varianter" blir beskylt for å gjøre (å sende halvtestede løsninger til kunder for så å lage nye revisjoner basert på tilbakemeldingene).
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    DIY er at man aldri kan si at man er ferdig......:rolleyes:

    mvh
    Leif
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jau. Men det er ganske basic ting som ikke har blitt gjort av utvikler:

    1. Temperatur kontroll av transistorer (transistorer som ikke har god kontakt med de heatsinks som TPA leverer i kit). Kunne enkelt vært ordnet med andre HS med mindre cutaway ved PCB.
    2. Målbar ripple (med hva jeg antar er relativt billig måleutstyr) på output av supply.

    Dersom det ikke hadde vært laget av annerkjente mennesker (les oppskrytt utvikler) ville dette aldri ha blitt anbefalt.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Enig. B III er jo et svært godt produkt, men som flere (bl.a. Paul Hynes) har påpekt, må strømforsyningen holde mål for at dette produktet skal funke skikkelig.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kan ikke bare trissen festes et hull lenger opp eller blir bena for korte?
    mvh
    Leif
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Dersom du monterer de lengre opp går det bra, men bena blir lange (vil tro de fleste monterer med korte ben med nederste hull). IMO er det valgt feil heatsink. Det står ingen notis om det noe sted jeg har sett og sannsynligheten for at sluttbrukere ender opp med termisk runoff og overopphetet dac er relativt stor som følge av delevalget. Jeg snudde HS opp ned og temperaturen ble raskt stabil på rundt 50c på den varmeste. Dermed er fallet i spenning etter oppvarming også mindre enn når den sto montert "riktig vei" med bortimot 70c på HS (usikker på hvor korrekt temp-proben jeg brukte er ved 70c). Jeg antar også at deler av transistoren er ekstremt varm, langt over hva HS ble målt til, spesielt der den er designet for å ha kontakt med HS. Dette fører til termisk runoff. Det samme skjer dersom en CPU i en datamaskin ikke har komplett kontakt med HS f.eks som følge av støv eller luft i kjølepasta.

    hs.jpg


    Edit: LMC: merket du noen endring i temp og/eller spenning etter at du monterte transistorene til chassis? ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja seff sank den
    men jeg venter på en choke til til exa 5v poweret slik at regulert spenning blir fra 13,85 til 5v og ikke 21 som nå!, selv om det går greit også etter forankring i 8mm massiv chassis sidevegg
    er ikke utfresingen i bunn av medfølgende kjøleprofiler med på å øke luftsirk.?
    mvh
    Leif
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    ja seff sank den
    men jeg venter på en choke til til exa 5v poweret slik at regulert spenning blir fra 13,85 til 5v og ikke 21 som nå!, selv om det går greit også etter forankring i 8mm massiv chassis sidevegg
    er ikke utfresingen i bunn av medfølgende kjøleprofiler med på å øke luftsirk.?
    mvh
    Leif
    Stemmer det. Utfresingen i bunn av hs er der for å unngå kontakt med nærliggende komponenter og sørger også for bedre luftflyt over HS og komponentet. Men den svarte delen av transistoren som er i den røde sirkelen bør ha mer kontakt med HS (ekstra monteringshull i HS hjelper heller ikke). Jeg skal ta bilde av den heatsink jeg snudde opp ned med mer cutoff når dac kommer hjem igjen (den er en tur i utlandet). Glemte at det bilde ble tatt tidlig i moddingen.

    Legg også merke til at transistor ikke er montert så langt ned som det er mulig (er også mulig å montere i nederste hull med bena så korte som mulig (som vel er det mange ferske diy-folk tror er best)).

    Edit: LMC: hva med spenningsfall fra kald til varm (stabil)? Mindre nå? ;)
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den burde hatt større areal også
    men det er egentlig like enkelt å gjøre som jeg gjorde; bolte trissen til chassiet
    mvh
    Leif
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Bare å stable en til oppå ( så sant en har høyde nok ). Funker fint her.

    Litt interessant det med forslaget fra RW om større trafoer og lytter. Når jeg nevnte dette for B Donegan, avfeide han det som innbillning.

    Vi som har prøvd vet bedre .
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Nytter lite å diskutere med ikkeniørene...og de ganger jeg har tatt opp noe på deres fora, får jeg "hat-mail/meldinger" fra utenforstående ... !
    De oppfører deg kort sagt som kinesiske ebay-selgere.
    At det står at manual kommer snart... http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo8.aspx
    -kan en bare glemme.
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Dette må jo prøvast. Får sjå om eg har passande delar liggande. Har aldri kutta banar på pcb før. Kan ein gjere det med tapetkniv?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Dersom det er 2 lags pcb skulle det la seg gjøre med tapetkniv ja. Dersom det er jordplan under banen er det større risiko (for å kutte inn i jordplanet og dermed ødelegge pcb).
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.062
    Antall liker
    3.308
    TPA har aldri sagt noe annet enn at dette er DIY, og at man må belage seg på trøbbel. Fyren får dessuten hjelp, og vi kan regne med at evt. forbedringer dukker opp i en ny utgave av Placid.

    Minner meg om at jeg ikke må glemme å skaffe meg oscilloskop ... :)
    Hvorfor bare stiltiende acceptere " trøbbel ? Der er masser af alternativer.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvorfor drive cruisade i månedsvis, når man bare kan la være å kjøpe produktene
    og du er stadig på dere forum og kommenterer og spør om råd, men prater bare skit om de bak dere rygg....
    kunde fra helvete?
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn