Budsjettkinoen - tips til gode løsninger (PJ vs. TV m.m.)

C

Cyber

Gjest
Status:

- Har kjellerstue på 7 x 3,8 meter. Vurderer å lage til noe kinoaktig der. Ønsker stort, skarpt bilde med minimalt av etterslep. Ønsker god surroundlyd.
- Det skal helst ikke koste så mye da unger og livet ellers opptar mye tid slik at bruken vil variere veldig.

Ønsker tips på:

- Skjermløsning - billig projektor med lerret, kjøpe 70+" TV
- Lydløsninger, hva slags høyttalere/forsterkere for å få "skikkelig" drag på kinolyden uten at prisen blir så høy? 5.1? 5.2? Atmos?


Denne tråden blir på mange måter motstykket til BEF sin kompromissløse tråd. Her blir det kompromisser overalt. :rolleyes:
 
U

utgatt30242

Gjest
Husk at med pj så bråker den med vifte, tar tid å slå på og av. Men man får god bildekvalitet for billig penge, relativt.

mvh
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Husk at med pj så bråker den med vifte, tar tid å slå på og av. Men man får god bildekvalitet for billig penge, relativt.

mvh
Er det lenge siden du har vært borti PJ? En moderne PJ bruker ikke mange sekund og viftestøy er bortimot fraværende dersom en ikke kjøper det aller billigste.

Skal du ha kinofølelse er det kun PJ som teller spør du meg, 75» er desverre alt for lite. Selvsagt helt greit til TV stue men skal du ha «kinofølelse» må du opp i størrelse og heller noe ned på kvalitet.... det er ihvertfall min mening :)
 
U

utgatt30242

Gjest
Husk at med pj så bråker den med vifte, tar tid å slå på og av. Men man får god bildekvalitet for billig penge, relativt.

mvh
Er det lenge siden du har vært borti PJ? En moderne PJ bruker ikke mange sekund og viftestøy er bortimot fraværende dersom en ikke kjøper det aller billigste.

Skal du ha kinofølelse er det kun PJ som teller spør du meg, 75» er desverre alt for lite. Selvsagt helt greit til TV stue men skal du ha «kinofølelse» må du opp i størrelse og heller noe ned på kvalitet.... det er ihvertfall min mening :)
Er rundt 12 år siden

mvh
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Skal du ha mest mulig for minst mulig bør du bygge høyttalere selv, det finnes ferdige design i søkk og kav der ute som spiller ringer rundt kommersielle produkt til samme pris.
 

Realchef

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2006
Innlegg
426
Antall liker
286
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Status:

- Har kjellerstue på 7 x 3,8 meter. Vurderer å lage til noe kinoaktig der. Ønsker stort, skarpt bilde med minimalt av etterslep. Ønsker god surroundlyd.
- Det skal helst ikke koste så mye da unger og livet ellers opptar mye tid slik at bruken vil variere veldig.

Ønsker tips på:

- Skjermløsning - billig projektor med lerret, kjøpe 70+" TV
- Lydløsninger, hva slags høyttalere/forsterkere for å få "skikkelig" drag på kinolyden uten at prisen blir så høy? 5.1? 5.2? Atmos?


Denne tråden blir på mange måter motstykket til BEF sin kompromissløse tråd. Her blir det kompromisser overalt. :rolleyes:
enig i at PJ er det som gir best kinofølelse
aner ikke hva budsjettet er men rf serien til klipsch har gitt meg masse kinolyd for pengene. rf62 eller 82 og en kurrant sub så har du mye lyd, billig. marantz matcher veldig fint med klipch, evnt yamaha, atmos gir en extra dimensjon mot vanlig DD eller DTS synes jeg :)
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Mest for pengene innenfor et begrenset budsjett (som er et delmål for trådstarter) tilsier vel at han bør gå på bruktmarkedet for i hvertfall en del av utstyret. Projektor/TV er vel kanskje der han bør vurdere nytt, eller så godt som nytt, da utviklingen går så fort.

Men for reiceiver og høyttalere er det mye å spare på lese seg opp på aktuelle modeller fra de siste årene og tråle Finn. Kan ikke forstå at det er så mye å hente på å bygge selv kontra brukte høyttalere. Japanske receivere fornyes hvert år med bare små endringer fra modell til modell. Fjorårets modell finner man ned mot halv pris, året før det igjen ned mot en tredjedel osv.

Bra initiativ - hvor bra kino kan man få uten å gå over stag økonomisk og på andre måter for å få det til.
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Husk at med pj så bråker den med vifte, tar tid å slå på og av. Men man får god bildekvalitet for billig penge, relativt.

mvh
Stemmer. Jeg har sett på en Philips 75" som en mulighet - lurt? https://www.netonnet.no/art/lyd-og-...i2lCGc3CKtNMpLvnNtGfP27VWI9UgQIWfkOIgaHvD_BwE


Er litt skeptisk til innsynsvinkler på slike skjermer. Jeg er nokså allergisk mot blasse farger, etterslep og dårlig innsynsvinkel.
Har selv denne og er godt fornøyd, men i en dedikert kino ville jeg nok vurdert noe enda større. Hva er sitteavstanden?

Blasse farger? Nei, men finnes mer kontrastrike skjermer (Modellen over). Etterslep? Nei, men skal det spilles på skjermen har modellen over 100 hz vs. 60 hz-panel. Dårlig innsynsvinkel? Nei.
 
C

Cyber

Gjest
Husk at med pj så bråker den med vifte, tar tid å slå på og av. Men man får god bildekvalitet for billig penge, relativt.

mvh
Stemmer. Jeg har sett på en Philips 75" som en mulighet - lurt? https://www.netonnet.no/art/lyd-og-...i2lCGc3CKtNMpLvnNtGfP27VWI9UgQIWfkOIgaHvD_BwE


Er litt skeptisk til innsynsvinkler på slike skjermer. Jeg er nokså allergisk mot blasse farger, etterslep og dårlig innsynsvinkel.
Har selv denne og er godt fornøyd, men i en dedikert kino ville jeg nok vurdert noe enda større. Hva er sitteavstanden?

Blasse farger? Nei, men finnes mer kontrastrike skjermer (Modellen over). Etterslep? Nei, men skal det spilles på skjermen har modellen over 100 hz vs. 60 hz-panel. Dårlig innsynsvinkel? Nei.
Du har Philipsen?
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.605
Antall liker
1.708
Sted
Sandefjord
Hvor "dedikert" kan du gjøre rommet og hvordan er det med vinduer og lys utenfra?

Jeg har kinorom på 5x4m, med PJ (gammel Sony VPL50 Pearl) som gir meg ca potensielt opp til 115" i 1920x1080 FullHD.
Size does matter for kinofølelsen...
Så om du kan gjøre rommet mørkt (jo mer jo bedre) så er PJ det jeg vil anbefale. Om du ønsker å spare kroner, kjøp brukt om du ikke trenger det nyeste og hotteste.

Til lyd kjører jeg selv linjekilder (2.0) og er superfornøyd med "veggen av lyd", men man forlater "budsjettverdenen" om slike løsninger skal handles inn via kommersielle aktører. God 2.0-lyd er bedre enn dårlig 5.2 så fokuser mest på et frontsett som du trives med.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cyber: Vil du ha on-wall eller in-wall-løsninger?
 
C

Cyber

Gjest
Hvor "dedikert" kan du gjøre rommet og hvordan er det med vinduer og lys utenfra?

Jeg har kinorom på 5x4m, med PJ (gammel Sony VPL50 Pearl) som gir meg ca potensielt opp til 115" i 1920x1080 FullHD.
Size does matter for kinofølelsen...
Så om du kan gjøre rommet mørkt (jo mer jo bedre) så er PJ det jeg vil anbefale. Om du ønsker å spare kroner, kjøp brukt om du ikke trenger det nyeste og hotteste.

Til lyd kjører jeg selv linjekilder (2.0) og er superfornøyd med "veggen av lyd", men man forlater "budsjettverdenen" om slike løsninger skal handles inn via kommersielle aktører. God 2.0-lyd er bedre enn dårlig 5.2 så fokuser mest på et frontsett som du trives med.
Det blir middels lyskontroll og ikke en hule. Lyst tak og teppe på gulv.

Auditor: On wall eller stativ.

Jeg ser for meg 3 like høyttalere i front med en stor TV-skjerm akkurat nå i tankeverdenen. Tror TV er anklere og sitteavstand kan jeg justere inn.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Uansett hva utstyr klasse du går for, så vil akustiske tiltak forbedre lyden enormt :)
Bare litt isolasjon og stoff... ikke rare utgifter, men mye lydmessig :)
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Husk at med pj så bråker den med vifte, tar tid å slå på og av. Men man får god bildekvalitet for billig penge, relativt.

mvh
Stemmer. Jeg har sett på en Philips 75" som en mulighet - lurt? https://www.netonnet.no/art/lyd-og-...i2lCGc3CKtNMpLvnNtGfP27VWI9UgQIWfkOIgaHvD_BwE


Er litt skeptisk til innsynsvinkler på slike skjermer. Jeg er nokså allergisk mot blasse farger, etterslep og dårlig innsynsvinkel.
Har selv denne og er godt fornøyd, men i en dedikert kino ville jeg nok vurdert noe enda større. Hva er sitteavstanden?

Blasse farger? Nei, men finnes mer kontrastrike skjermer (Modellen over). Etterslep? Nei, men skal det spilles på skjermen har modellen over 100 hz vs. 60 hz-panel. Dårlig innsynsvinkel? Nei.
Du har Philipsen?
Ja. Hatt den siden Mars og er meget fornøyd. "Problemet" er at 120 tommer gir bedre kinofølelse. En annen ting, omtrent alle nye skjermer (denne inkludert) fungerer som speil. Ikke mye lys som skal til før det oppstår plagsomt gjenskinn i mørke scener. Ikke like følsomt for lys som en prosjektor dog ;)

Men, må virkelig si at det er deilig å slippe støy fra pære, måtte bytte pære, samt bli blenda hver gang en glemmer at prosjektoren står på.. Det går også fint an å se TV med litt bakgrunnslys i rommet.
 
Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
Tar opp igjen tråden her:

Planen er nå å gå for en skjerm ala 75" og en lydløsning med 5.1/5.2

Jeg har fundert på om det kunne vært fornuftig å kjøpt en god prosessor og så hatt f.eks. 3 stk. Genelec 8010 som frontrekke og tilsvarende minimonitorer bak som surround. Tanker?
 

Ramstein

Medlem
Ble medlem
04.11.2012
Innlegg
19
Antall liker
9
Det beste rådet er: at du tar kontakt med Avshop.
Sett deg opp et budsjett og ring dem.
I alle år jeg har drevet med hjemmekino har Avshop vert en ubetalelig kilde av informasjon og løsninger.
Har de ikke noe du liker så kan du se på dette:
I budsjettklassen høytalere kan jeg anbefale:
Fullt surround oppsett med Klipsch RP 500sa.
Og et par sub fra Klipsch etter hvordan rommet erdempet.
Morsomt og MASSE lyd for pengene.
Skal du videre i høyere prisklasser så er det:
Procella og MK Sound som gjelder.
Enda et hakk opp JBL 4367 til fronter og 4429 bak.
Det som er viktig i denne galskapen hjemmekino og hifi er at du kjøper et merke som alle kjenne og som du kan få solgt siden.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Gode prosessorer er vanligvis _ikke_ å anse som budsjettvennlige.
Har du en receiver med pre out til alle kanaler, kan du bruke den med aktive høyttalere uten problemer om du skulle ønske det.
 
C

Cyber

Gjest
Det beste rådet er: at du tar kontakt med Avshop.
Sett deg opp et budsjett og ring dem.
I alle år jeg har drevet med hjemmekino har Avshop vert en ubetalelig kilde av informasjon og løsninger.
Har de ikke noe du liker så kan du se på dette:
I budsjettklassen høytalere kan jeg anbefale:
Fullt surround oppsett med Klipsch RP 500sa.
Og et par sub fra Klipsch etter hvordan rommet erdempet.
Morsomt og MASSE lyd for pengene.
Skal du videre i høyere prisklasser så er det:
Procella og MK Sound som gjelder.
Enda et hakk opp JBL 4367 til fronter og 4429 bak.
Det som er viktig i denne galskapen hjemmekino og hifi er at du kjøper et merke som alle kjenne og som du kan få solgt siden.
Takk. WAF er en sak her, samt beskyttede drivere for barnehender.
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Som nevnt tidligere kjører jeg 75" Philips, Iota-prosessor og Adam T7 aktive. Fungerer knall for mitt bruk.
Jeg skrev varmt om Iota´n på AVForum (og fb-gruppen) og flere valgte å teste den. Noen er kjempefornøyde og fikk hakeslepp av lydkvaliteten. Andre not so much pga. litt bugs og kjip interface. Koster jo ikke mye å prøve? Hadde jeg hatt økonomien til det nå hadde jeg gått for en av Yamaha eller Marantz sine prosessorer pga. interface og pålitelighet. Men med mindre atmos er viktig, TVILER jeg på at lydkvaliteten i stereo er bedre på disse enn Iota´n..
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
M

MarkusH

Gjest
Har "bygget" min hjemmekino med brukte komponenter/høyttalere fra brukten, har ingenting der som jeg faktisk har kjøpt nytt ... har spart mye penger på det, og jeg snakker ALT sammen, har 7.1 hjemmekino med prosjektor, med mulighet for 7.1.2 nå. Ikke dum lyd for prisen og nok låt/trøkk til at (alle til nå) som har sett/hørt det gliser bredt .... står i signaturen min.
 
C

Cyber

Gjest
Har "bygget" min hjemmekino med brukte komponenter/høyttalere fra brukten, har ingenting der som jeg faktisk har kjøpt nytt ... har spart mye penger på det, og jeg snakker ALT sammen, har 7.1 hjemmekino med prosjektor, med mulighet for 7.1.2 nå. Ikke dum lyd for prisen og nok låt/trøkk til at (alle til nå) som har sett/hørt det gliser bredt .... står i signaturen min.
Jeg har ikke behov for så veldig lydnivå. Moderat pluss er nok. WAF og stramt design, samt åpen lyd med god taletydelighet er viktige prioriteringer.


Jeg fungerer på 75" TV + f.eks. 5 x aktive monitorer + 1-2 subwoofere med prosessor. Monitorer rundt 2-3 tusen frister mest da totalen blir spiselig.

Atmos har jeg hverken prøvd eller høst. Iota-prosessor?
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Cyber Retep

IOTAVX 7.1 4K heter modellen.

https://www.iotaenterprises.co.uk/products/iotavx-7-1-4k-hdr-home-theatre-av-processor?variant=20265999532086

Jeg betalte 5500,- ferdig med frakt/moms/toll. Fyndborsen har ført denne tidligere, men ser at de kun har effektforsterkeren nå. Har snakket med Ian som produserer disse og det er en ny modell med atmos på trappene. Sikkert derfor. Er jo lite hensiktmessig å vurdere denne dersom den ikke lengre er å oppdrive.

Ang waf og god lyd på moderat volum må jo Adam T5 eller T7 være en fulltreffer? De trenger riktignok en sub da.

Vet jeg snakker veldig varmt om eget utstyr nå, men har prøvd mye forskjellig og må si det er en killer kombo på budsjett :)
 
Sist redigert:

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
955
IOTAen var knallspennende - 7.1 balansert ut må man vel doble prisen for å få.

Hvordan vil det funke med en brukt OPPO-spiller med 7.1 ut? Blir vel både minimalistisk, ganske billig og brukervennlig?
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
IOTAen var knallspennende - 7.1 balansert ut må man vel doble prisen for å få.

Hvordan vil det funke med en brukt OPPO-spiller med 7.1 ut? Blir vel både minimalistisk, ganske billig og brukervennlig?
Nettop. Emotiva har jo et alternativ, men der er det vel bare ubalansert med mindre man går for den dyrere modellen og da ville jeg heller sett i retning av Yamaha/Marantz.

Oppo-løsningen er jo ikke så dum, men det avhenger vel litt av hvor mange enheter en ønsker å koble til systemet?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om jeg skal være nøktern så vil jeg vel påstå at atmoskanalene mine gjør ganske lite ut av seg, så der hadde det vært lett å spare både penger og arbeid om jeg skulle ha kutta på noe.

Ellers har jeg fire suber. Det kunne fint vært halvvert. Men jeg ville ikke bare hatt en. To suber er flott.

I tillegg funker receivern min såpass bra for seg selv at jeg sikkert kunne klart meg uten ekstra effekttrinn til frontene.

Og, til film er det egentlig ikke så vanskelig å få "god nok lyd" i massevis, siden man har morofaktor og den visuelle delen til å trekke unna oppmerksomhet fra evt manglende lydmessig finesse.

Så konklusjonen: 5.1 (eller 5.2 som mange sikkert vil kalle det) blir nok det som gir mest for penga.
 
Topp Bunn