Bredere enn høyttalerne?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Lyngen skrev:
Men hvorfor har jeg aldri opplevd dette hverken hos andre i hjemmet eller i gode demoer på billige som knalldyre oppsett? Jeg har tross alt hørt en mengde oppsett i de siste årene. Har ikke tall på antall høyttalere engang.
Hvorfor DU ikke har hørt det, aner jeg ikke.
Min erfaring er uansett at det ikke er snakk om at anlegget er "knalldyrt" som er avgjørende, men at høyttalerne er plassert optimalt i forhold til lytteposisjon.
Dette er noe som er et resultat av nitidig jobbing med oppsettet.
 
U

utgatt60135

Gjest
FallenA skrev:
Lyngen skrev:
Men hvorfor har jeg aldri opplevd dette hverken hos andre i hjemmet eller i gode demoer på billige som knalldyre oppsett? Jeg har tross alt hørt en mengde oppsett i de siste årene. Har ikke tall på antall høyttalere engang.
Hvorfor DU ikke har hørt det, aner jeg ikke.
Min erfaring er uansett at det ikke er snakk om at anlegget er "knalldyrt" som er avgjørende, men at høyttalerne er plassert optimalt i forhold til lytteposisjon.
Dette er noe som er et resultat av nitidig jobbing med oppsettet.
Jeg snakker alså ikke om refleksjoner fra vegger men du mener vinkling gjør at et instrument kan oppleves utenfor høyttalerne?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.333
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Tror løsningen er enkel - dra rundt å hør.. Ta til deg det du liker enten det gjelder lyd eller "lydbilde" - gi beng i resten.. Hvis du liker lyden slik den er hos deg, eller slik du hører den hos andre, så burde det holde.. Men dra rundt (her gjelder ikke HFK osv.) hør hvordan det låter andre plasser!
 
U

utgatt60135

Gjest
HoJ skrev:
Tror løsningen er enkel - dra rundt å hør.. Ta til deg det du liker enten det gjelder lyd eller "lydbilde" - gi beng i resten.. Hvis du liker lyden slik den er hos deg, eller slik du hører den hos andre, så burde det holde.. Men dra rundt (her gjelder ikke HFK osv.) hør hvordan det låter andre plasser!
Inkludert messer og butikkdemoer tipper jeg hørte oppsett er omtrent 100 de to siste årene. Alle oppsett var vel ikke dårlig tilpasset? Kan ærlig talt ikke huske å ha hørt instrumenter lengre utover enn høyttalerelementene. Men det er vel jeg som hører feil da.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.333
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Da kan jeg ikke hjelpe deg.. Sorry!
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Det er ingen tvil om at det er lyd langt ut til siden for høyttalerne i et stereo-oppsett. Noe annet ville bety at du kun ville hørt lyd fra 2 punkter (høyttalerne) og at du ville ha et stort hull i midten. Når det jobbes med å finne optimal plassering av høyttalere er det viktig at avstand mellom høyttalerne er korrekt. Blir avstanden for liten, oppleves vokalisten som liten og spinkel og du får et smalt lydbilde. Setter du for stor avstand, kan vokalisten virke veldig storhodet (og breikjefta ;D), og setter du avstanden enda større blir vedkommende tohodet og du får et splittet lydbilde. Når høyttalerne har en spredning som tilsier at de klarer å fylle hullet mellom høyttalerne, er det naturlig at de også har spredning ut til motsatt side (veggene i rommet). Dersom veggene kommer for nær, virker det innskrenkende på lydbildet og lager forøvrig sjenerende refleksjoner.
Det er vel sjelden at det er instrumenter som er plassert noe særlig utenfor høyttalerne i lydbildet, iallfall på vanlig pop/ rock, men hvis du virkelig vil høre lyd som går utenfor høyttalerne i slike innspillinger, kan du f.eks. høre på Led zeppelin og Whole lotta Love, eller Queen og Ride the wild wind fra Innuendo. Begge har motorlyd fra kjøretøy som strekker seg langt utenfor høytalernes bredder når det "feier forbi" fra den ene siden til den andre...
På klassiske konserter med mange instrumenter, samt større kor - vil du gjerne oppleve at det er lyd godt utenfor høyttalerne, da slike rett og slett trenger større plass. Ellers går det mye på rominformasjon. Vitale instrumenter blir vel ikke plassert utenfor unødig bl.a. fordi 3 dimensjonaliteten blir sterkt begrenset når det kommer så langt ut til siden.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
ron-hi skrev:
Det er ingen tvil om at det er lyd langt ut til siden for høyttalerne i et stereo-oppsett. Noe annet ville bety at du kun ville hørt lyd fra 2 punkter (høyttalerne) og at du ville ha et stort hull i midten.
her misforstår du litt.
Lyden plasseres etter hvor sterk lyden er på den ene ht i forhold til den andre.
Like sterk = midten.
Utenfor vet jeg ikke hvodan skapes, og jeg har aldri tenkt over det, men når jeg lukker øynene er det et stort lydbilde, og alle instrumenter er "godt" plassert.

Ser mange sitter langt unna med ht tett plssert, dette må lage et veldig rart lydbilde???

Pk
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Nei, kan ikke si jeg har misforstått noe- er ikke uenig i det du har skrevet (det du sier er ingen motsetning til det jeg har skrevet).
Og det vi hører som er utenfor høyttaleren mot vegg kommer mer eller mindre kun fra den ene høyttaleren naturlig nok, men det betyr ikke at du ikke hører lyd som kommer utenfor baffelen på høyttaleren.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Ja du vil da få et smalt og rotete lydbilde, med overlapp så det holder. Men det er vel rommet og kona som ofte setter begrensning når det gjelder plassering - og ikke nødvendigvis det at de ikke selv skjønner problemet.
Selv har jeg noe større avstand mellom høyttalerne enn avstand til lytteposisjon - og får i min stue et svært stort og dypt lydbilde. Trommisen sitter ofte langt ute på verandaen (og blir ikke stoppet av veggen bak høyttalerne ;D)..
 
U

utgatt60135

Gjest
ron-hi skrev:
På klassiske konserter med mange instrumenter, samt større kor - vil du gjerne oppleve at det er lyd godt utenfor høyttalerne, da slike rett og slett trenger større plass. Ellers går det mye på rominformasjon. Vitale instrumenter blir vel ikke plassert utenfor unødig bl.a. fordi 3 dimensjonaliteten blir sterkt begrenset når det kommer så langt ut til siden.
Har langt over 100 klassiske CD´er men har ikke hørt bredere lyd her heller , hverken på mine eller andres høyttalere med samme innspilling. Innspillinger fra Reference Recordings har stort og meget presist lydbildet. Hvis det oppleves bredere enn høyttalerne tror jeg det er en illusjon, men har visst nesten alle mot meg. Har hørt samme innspilling fra RR på Martin Logan/MF hos enn venn. Martens høyttalerne på Trondheimsmessa likeså. Sonus Faber Stradivari i det store rommet til scandinavias beste butikk. Pluss noen oppsett til, bl.a Neat som får skryt av holografien. De ytterste instrumenter har holdt seg innen for yttergrensene til høyttalere med mine ører i allefall. Noen av opptakene jeg har er tatt opp nært slik at bredden blir stor men det går utover dybden. Men dere kan alså peke nøyaktige posisjoner utenfor høyttalerne noe jeg ikke klarer. Å peke ut presise posisjoner innnen for høyttalerne og innover i lydbildet er meget lett. Og kan med letthet forestille meg et stor scene, men likevel er det for meg en illusjon.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Nei jeg kan ikke peke ut nøyaktig utenfor høyttalernes posisjon, og det er derfor jeg også sier at 3 dimensjonaliteten der er langt svakere enn mellom høyttalerne. Jeg hører lyd godt utenfor høyttalerne men har ikke veldig lett for å lokalisere den presist.
En ting som er litt morsomt, er at på film har det hendt at jeg har hørt lyder fra skrått bak meg og mange meter ut til siden. Dette fra mitt stereo-oppsett...
 
U

utgatt60135

Gjest
ron-hi skrev:
Nei jeg kan ikke peke ut nøyaktig utenfor høyttalernes posisjon, og det er derfor jeg også sier at 3 dimensjonaliteten der er langt svakere enn mellom høyttalerne.
En kilde skal være nøyaktig plassert, den er ikke "nesten der". At akustikken kan oppleves bredere er grei. Vi kan jo forestille oss at vi tar bort dybden ogalikevel opplever du alså at pianoer, gitarer osv. spiller bortenfor, kun i breddeperspektiv?

Alså; Når jeg slukker lyset og hører på en klassisk konsert så sitter jeg i salen og hører et stort orkester på en stor scene. Kanskje er den 50m bred. Noen opptak gjør at jeg sitter på første rad andre på siste rad. Noen scener er større enn andre. Noen er svært klare mens andre har grumsete lydbildet. Høyttalerne er forsvunnet. Klarer ikke å høre at lyden kommer fra dem. Jeg kan høre fiolinen spille 3 meter på skrått bakenfor fløyten. Mens trombonene spiller 10m bortenfor helt i hjørnet av salen.

Men dette er da vittelig en illusjon. Noe som hjernen min skaper. Når jeg åpner øynene er ikke lydbildet stort bredere en høyttalernes fysiske plassering i bredden.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Lyngen skrev:
HoJ skrev:
Tror løsningen er enkel - dra rundt å hør.. Ta til deg det du liker enten det gjelder lyd eller "lydbilde" - gi beng i resten.. Hvis du liker lyden slik den er hos deg, eller slik du hører den hos andre, så burde det holde.. Men dra rundt (her gjelder ikke HFK osv.) hør hvordan det låter andre plasser!
Inkludert messer og butikkdemoer tipper jeg hørte oppsett er omtrent 100 de to siste årene. Alle oppsett var vel ikke dårlig tilpasset? Kan ærlig talt ikke huske å ha hørt instrumenter lengre utover enn høyttalerelementene. Men det er vel jeg som hører feil da.
Du må høre oppsett som er plassert hjemme hos folk, butikkdemoer er ikke verdt lytterommet de står i! ;)
Har du kontrollert hørselen din? ;D
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg gir meg ikke selv om alle ser ut til å være uenige (bortsett fra timc som jeg vet er enig):).

Nå hørte jeg på denne plata:



Det er en særdeles god innspilling. Lydbildet er meget stort, superpresist og med meget lite støy. En sann glede å høre på når høyttalerne forsvinner totalt i lydbildet. Men alikevel, når jeg titter opp så kommer lyden fra elementene og i mellom, men ikke utenfor. Er det ikke logisk? Det er jo faktisk elementene som er kilden. At lydbildet av noen oppleves bredere tviler jeg ikke et sekund på. Men jeg mener det bare er en illusjon. Det kommer kanskje av at lydbildet høres skrått bakover i retning fra lytteposisjonen? Jeg vet ikke, men jeg lar meg i allefall ikke lure. Jeg går ikke med på at mitt anlegg sliller smalere enn vanlig.

Prøv å hør på Peterson, we gets requests. Der er instrumenter spilt inn i den ene kanalen. Høres lydbildet smalere enn ellers? Ved "mono" spilles det vel ikke utenfor elementene?
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rammstein har faktisk noen låter som går ut på sidene. Jeg får ikke hørt slikt slik oppsettet er plassert hos meg nå, men jeg har hørt det på JBL Project Array.. :)
 
K

kbwh

Gjest
Flageborg skrev:
Paal Iksom skrev:
Trodde dette fenomenet skyldtes førsteordens refleksjoner fra sidevegg?
Hvordan er det mulig å tro noe slikt  ???

Trener du ikke på lyd?
Dersom lyden ikke er trikset med sitter man igjen med lytterommet.
Godt forslag fra Paal. Kleint svar fra Flageborg.

En parallelltil diskusjonen: Hos meg er Bob Marley tre meter høy når han synger "War". Jeg har helt vanlig stereo. Illusjon er morosamt.

Det foregår forresten et eller annet på utsiden av venstre høyttaler på den mest kjente plata til Robbie Robertson også. Jeg tror det er en Q-soundeffekt. Interesserte kan spørre Daniel Lanois, som kan en ting eller to om miksepulting.
 
U

utgatt60135

Gjest
Continuo skrev:
Lyngen skrev:
HoJ skrev:
Tror løsningen er enkel - dra rundt å hør.. Ta til deg det du liker enten det gjelder lyd eller "lydbilde" - gi beng i resten.. Hvis du liker lyden slik den er hos deg, eller slik du hører den hos andre, så burde det holde.. Men dra rundt (her gjelder ikke HFK osv.) hør hvordan det låter andre plasser!
Inkludert messer og butikkdemoer tipper jeg hørte oppsett er omtrent 100 de to siste årene. Alle oppsett var vel ikke dårlig tilpasset? Kan ærlig talt ikke huske å ha hørt instrumenter lengre utover enn høyttalerelementene. Men det er vel jeg som hører feil da.
Du må høre oppsett som er plassert hjemme hos folk, butikkdemoer er ikke verdt lytterommet de står i! ;)
Har du kontrollert hørselen din? ;D
Butikkdemoer kan ha alt fra elendig til meget god lyd. Hørselen min er god den. Jeg har tross alt jobbet med lyd-og bildeopptak (og etterarbeid) i nesten 20 år. Får damasse erfaring i å lytte i forskjellige omgivelser av alt mulig av lyder og ulyder.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.333
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvis du har jobbet med lyd i 20 år, da er det vel oss andre det er noe feil med.. Hm.. jeg får flytte litt på høyttalerne etter nyttår..
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
At lydbildet strekker seg på utsiden av høytalerne er noe jeg har lest skal forekomme. Jeg har aldri opplevd det. Ikke her, og ikke hos andre.

På film har jeg hørt det. Surround. Men ikke i stereo.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.333
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
At lydbildet strekker seg på utsiden av høytalerne er noe jeg har lest skal forekomme. Jeg har aldri opplevd det. Ikke her, og ikke hos andre.

På film har jeg hørt det. Surround. Men ikke i stereo.
Seriøs, har du ikke hørt lydblide strekke seg på utsiden av høyttalerne dine??

Muligens det er bare noe vi later som eller innbiller oss at vi hører da?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.082
Antall liker
33.829
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hørte på Diana Krall's juleplate i dag,(eneste juleplata jeg har). Der ligger det blåsere utenfor høyttalerene på begge sider. Opplever vel sjelden at lyden kommer akkurat fra høyttalerelementene, den ligger rundt om kring - og foran og bak, alt ettersom hvordan lyden er mikset, mikrofonplassering osv.
 

Jens123

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
2
Lyngen skrev:
Det kom en påstand om at ved gode tilpassninger kan lydbildet strekke seg godt utover høyttalernes avstand. Hva sier dere til det? Selv har jeg ikke hørt dette selv (ikke ennå i allefall), hverken med billige eller svindyre oppsett. Det bredeste lydbilde jeg opplever er med gamle jazzinnspillinger hvor instrumenter har blitt lagt til hvert sitt spor. Da spiller det ikke bredere enn avstanden mellom dem. Eller kan akustikken i opptaksrommet oppleves bredere?

Er det mulig å få til bredere lydbildet eller blir det i såfall "lager than life" effekter (vinkling, refleksjoner, spesielle innspillinger, etc.)?
Dette opplevere jeg titt og ofte. Enten jeg spiller på Sonus Faber Cremona eller Cerwin Vega CLS-215.
Man kan oppnå større lydbilde ved å vinkle høyttalerene rett ut. Jo mer man vinkler inn mot senter, desto mindre blir lydbildet, men mer detaljerikt. Opplever hvertfall jeg. Har selv en Behringer DEQ-2496 (skal brukes til å kalibrere suber) som kan gjøre lydbildet større, eller mindre. Gjør jeg det stort føler jeg det går på bekostning av mellomtone. Gjør jeg det mindre går det på bekostning av lydbilde. Men dette har jeg ikke testet så mye da en slik ikke skal brukes sammen med mine fronthøyttalere.

Jeg kan fint demonstrere hvordan det låter hjemme hos meg om du skulle befinne deg i Stavanger området.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.333
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jepp hos deg også høres dette Jens.. Rart med de som ikke hører det, enten har de plasert høyttalerne feil, eller så definerer vi bredere og utenfor forskjellig..
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Hos meg strekker lydbildet seg, på så og si alle innspillinger, på utsiden av høyttalerne. Lydbildet blir mye bredere enn høyttalerplasseringen, som er 2.13 mellom kabinettene. Da får jeg en scene som er minst tre meter bred, på noen innspillinger brer lydbildet seg enda mer til siden og fremover.

Får og få til en balanse mellom bredde og dybde i lydbildet krever det ganske optimal plassering av Ht. med mye prøving og feiling. Kun få cm. kan endre lydbildet ganske mye.

Det kanj, i tillegg til plassering, hende at komponenter, høyttalere og rommet også spiller inn, ?..

JT
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Hei Lyngen,
Takk for at du tok opp dette.
Jeg har det nemlig omtrent på samme måten som deg, og har alltid lurt på dette fenomenet som jeg har lest mye om. Har forsøkt mye med oppstilling av høyttalerne mine uten helt å få det til, selv om jeg på noen få plater kan få en fornemmelse av litt lyd noen få cm (maks 10 ?) utenfor ytterkanten av høyttalerne, men aldri mer.
Jeg har alltid endt opp med å ha høyttalerne mine (tidligere Quad ESL 63, Martin Logan SL3 og nå Eben X-3) i en ca. likesidet trekant med lytteposisjonen, avstand ca. 2,5 m, og vinklet ca. direkte mot hodet. Har da hatt et kontinuerlig og presist lydbilde både i bredde og dybde, og med lyd i forlengelse av aksen hode - høyttaler, slik at lyd langt bak blir på en måte utenfor høyttaleren, men ikke langt utenfor i aksen mellom høyttalerne.
Kan heller ikke huske denne effekten spesielt på demo'er. Lurer på om ikke denne effekten kan skapes ved at lybilledet ikke er så presist, og dermed ikke så lett å definere?
Og selvfølgelig, det kan tildels være språkbruk; definisjoner for bredt, utenfor og presist. Tror ikke vi egentlig hører så forskjellig. Eller kanskje gjør vi det?

mvh
 

Jens123

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
2
ch skrev:
Lurer på om ikke denne effekten kan skapes ved at lybilledet ikke er så presist, og dermed ikke så lett å definere?
Nei, jeg "leser" mitt lydbilde som meget presist og flere av de jeg har hørt selv om denne såkalte "effekten" oppstår.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
ron-hi skrev:
Nei jeg kan ikke peke ut nøyaktig utenfor høyttalernes posisjon, og det er derfor jeg også sier at 3 dimensjonaliteten der er langt svakere enn mellom høyttalerne.
En kilde skal være nøyaktig plassert, den er ikke "nesten der". At akustikken kan oppleves bredere er grei. Vi kan jo forestille oss at vi tar bort dybden ogalikevel opplever du alså at pianoer, gitarer osv. spiller bortenfor, kun i breddeperspektiv?

Alså; Når jeg slukker lyset og hører på en klassisk konsert så sitter jeg i salen og hører et stort orkester på en stor scene. Kanskje er den 50m bred. Noen opptak gjør at jeg sitter på første rad andre på siste rad. Noen scener er større enn andre. Noen er svært klare mens andre har grumsete lydbildet. Høyttalerne er forsvunnet. Klarer ikke å høre at lyden kommer fra dem. Jeg kan høre fiolinen spille 3 meter på skrått bakenfor fløyten. Mens trombonene spiller 10m bortenfor helt i hjørnet av salen.

Men dette er da vittelig en illusjon. Noe som hjernen min skaper. Når jeg åpner øynene er ikke lydbildet stort bredere en høyttalernes fysiske plassering i bredden.
Så en person som aldri har sett eller hørt et symfoniorkester live eller lest om det, vil ikke ha evnen/mulighet til å få gjenskapt det vi som kjenner de forskjellige plasseringene de forskjellige orkestrene har, hjemme i stua si?
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Jeg tror kanskje man må velge litt hva man vil.

MIne erfaringer : Generelt gir tilnærmet null vinkling på høyttalerne gir luftigere og bredere lydbilde. Mer vinkling kan gi noe mer dybde. Jeg spiller med meget lite vinkling, men det skal sies at i dag har jeg dipol-konstruksjon, (Von Schweikert VR4-jr) og får uansett god dybde. Jeg har uansett med andre høyttalere brukt lite vinkling.

Problemet er at mindre vinkling er vanskeligere å få til, da må man jobbe enda mer med korrekte avstander for å "tette" et tenkt hull mellom høyttalerne, at de to lydkildene skal gli perfekt over i hverandre. ; dette blir et mindre tema med mye vinkling, da man på en måte "safer" litt, og får det fulle spredningsmønsteret fra begge høyttalerne rettet mot seg.

Jan Terje
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
Hvis du har jobbet med lyd i 20 år, da er det vel oss andre det er noe feil med.. Hm.. jeg får flytte litt på høyttalerne etter nyttår..
Kjenner en som har jobbet med lyd i snart 40 år jeg......
"HÆÆÆ!!!?? HVA SIER DU!!??"
 
N

nb

Gjest
Hvor er f.eks theStig når man trenger ham. Eller noen andre som kan noe om innspilling og akustikk?
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Jeg har også et lydbilde som strekker seg godt utenfor høyttalernes fysiske plassering. Men i denne diskusjonen tror jeg det kan være litt begrepsforvirring.

Lydbildet er jo den totale beskrivelsen på alt som ligger på plata. Instrumenter, "ambience"-lyder, effekter m.m. Instrumentplassering i selve lydbildet er noe annet.

Når jeg sier at lydbildet strekker seg godt utenfor høyttalernes fysiske plassering mener jeg ikke at vokal, bass, gitar og andre hovedinstrumenter "tar seg en tur" til disse ytterpunktene. Men enkelte effekter i innspillingen ligger veldig ofte i yttergrensene og da også utenfor høyttalerens ytterste kant.

Mixen i lydsporet er jo i høyeste grad medvirkende her. Jeg har plater med ekstreme effekter i lydbildet der lyden har et ekstremt 3D-perspektiv og nesten forsvinner bak meg selv med kun to kanaler i drift. Med høyttaleren riktig plassert går denne effekten som en jevn sirkel gjennom hele lydsporet, feil plassert oppstår det "huller" i denne sirkelbevegelsen. Men dette er jo ikke "musikalsk" skapte effekter, men effekter skapt på miksen. Q-sound-effekter er gode eksempler på akkurat slike momenter.

Så ja, det totale lydbildet mitt strekker seg ofte utenfor høyttalernes fysiske plassering.

På mer tradisjonelle jazzopptak skal det mye til før hovedinstrumentene beveger utenfor høyttalernes ytterpunkter, uansett om øynene er lukket eller åpne. Men type "ambience-lyder" kan strekke seg et godt stykke utenfor høyttalerne. Og som bidrar til illusjonen om størrelsen på konsertlokalet, scenen eller hvilket ord en bruker på det.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
emotikon skrev:
HoJ skrev:
Hvis du har jobbet med lyd i 20 år, da er det vel oss andre det er noe feil med.. Hm.. jeg får flytte litt på høyttalerne etter nyttår..
Kjenner en som har jobbet med lyd i snart 40 år jeg......
"HÆÆÆ!!!?? HVA SIER DU!!??"
;D ;D ;D
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.333
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ja nå tror jeg vi nærmer oss noe, hva slags definisjoner legger vi i begrepene vi bruker, er helt på høyde med Anfield her, selv om enkte vanlige (E.S.T, kaller jeg for vanlig - selv om det er litt mer "nymotens" en f.eks. Peterson (R.I.P)) innspillinger også "vandrer" litt her..
 
U

utgatt60135

Gjest
ch skrev:
Hei Lyngen,
Takk for at du tok opp dette.
Jeg har det nemlig omtrent på samme måten som deg, og har alltid lurt på dette fenomenet som jeg har lest mye om. Har forsøkt mye med oppstilling av høyttalerne mine uten helt å få det til, selv om jeg på noen få plater kan få en fornemmelse av litt lyd noen få cm (maks 10 ?) utenfor ytterkanten av høyttalerne, men aldri mer.
Jeg har alltid endt opp med å ha høyttalerne mine (tidligere Quad ESL 63, Martin Logan SL3 og nå Eben X-3) i en ca. likesidet trekant med lytteposisjonen, avstand ca. 2,5 m, og vinklet ca. direkte mot hodet. Har da hatt et kontinuerlig og presist lydbilde både i bredde og dybde, og med lyd i forlengelse av aksen hode - høyttaler, slik at lyd langt bak blir på en måte utenfor høyttaleren, men ikke langt utenfor i aksen mellom høyttalerne.
Kan heller ikke huske denne effekten spesielt på demo'er. Lurer på om ikke denne effekten kan skapes ved at lybilledet ikke er så presist, og dermed ikke så lett å definere?
Og selvfølgelig, det kan tildels være språkbruk; definisjoner for bredt, utenfor og presist. Tror ikke vi egentlig hører så forskjellig. Eller kanskje gjør vi det?

mvh
Det var godt og endelig se en som er enig :). Jeg tenkte det måtte komme da jeg ikke tror jeg hører noe annet enn andre. Det går nok på om det vi hører virkelig går utenfor eller ikke på vanlige innspillinger. Det jeg tenker på er lyden du faktisk har foran deg uten å få hjernen til forestille seg en lydcene i det virkelige. Altså ikke den opplevde bredde men den reelle og fysiske. Hvor er lyden foran deg? Er dere så skråsikre på at den kommer fra utsiden av høyttalere? Prøv å lytte objektivt. Hvor er grensene fysisk? Når jeg hørte på plata som jeg nevnte vinklet jeg høytalere mye mer rett frem. Opplevelsen av større bredde er nok der men igjen tror jeg ikke at lyden virkelig er utenfor.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.333
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Selv om du har jobbet med lyd i 20 år så tror jeg det er på tide at du jekker deg litt ned.. Her er den en eller to som er enig med deg....

Objektivt sett så hører jeg lyden bredere en det visuelt står.. Subjektivt sett også..

Godt nytt år!
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Det er klart at det går an å få lyd til å høres ut til å komme fra lenger ut på siden enn høyttalerne står, men det forutsetter at fasen er manipulert. Enten med vilje, f.eks Q-sound, eller ved at en sløv lydmann har byttet + og - på en av mikrofonkablene.

Fasemanipulasjon er mye benyttet med viten og vilje, men forekommer ikke i gode stereoopptak som f.eks Jazz på Stampen (Jazz at the Pawnshop) som er en serie plater med veldig gos illusjon av lyden i en liten jazzbule med band og publikum.

Hvis en har det slik hele tiden (test med monoopptak) er det noe galt med kablingen i anlegget, fortrinnsvis den ene høyttalerkabelen. Da vil heller ikke sentralt plasserte vokalister høres særlig sentrerte ut.
 
U

utgatt60135

Gjest
HoJ skrev:
Selv om du har jobbet med lyd i 20 år så tror jeg det er på tide at du jekker deg litt ned.. Her er den en eller to som er enig med deg....

Objektivt sett så hører jeg lyden bredere en det visuelt står.. Subjektivt sett også..

Godt nytt år!
Jeg kan ikke forandre min oppfattelse fordi noen sier jeg hører feil. Jeg stoler på egne ører men grubler på det andre sier(men ennå får jeg det ikke til å stemme).

Men nå fikk jeg ny støtte av Barbaresco. Takk!! (tipper flere kommer jeg)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Alle Jazz At The Pawnshop-skivene gir ambience langt utover høyttalergrensene hos meg... men nå har jeg ikke tatt min Nozinan på lenge da :)

( www.felleskatalogen.no )

Mvh Vidar P
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Måtte jo hente frem denne "Jazz At The Pawnshop" som jeg har på vinyl for å høre etter, og må si at jeg ikke har noen som helst problemer med å oppfatte "ambience" langt utover høyttalerne. særlig cymbaler, og publikum sniker seg godt ut til sidene. Dybden på denne skiva er dessuten fenomenal ;)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Må bare tilføye at jeg ikke ønsker å diskutere dette videre!
Jeg opplever dette hele tiden i eget anlegg, og har ingen problemer med å høre dette i de fleste andre anlegg jeg kjenner godt her i distriktet.
Dersom det er enkelte skeptikere der ute som enda har tilgode å oppleve dette, ja da vil jeg oppfordre dere på det sterkeste til å besøke noen medentusiaster i deres eget distrikt som opplever dette i eget anlegg.
Jeg vil anta at det nå er noen kandidater som har skrevet i denne tråden som bor i nærheten?!

JEG tror at dere som ikke har opplevd dette enda har en eller flere STORE opplevelser i vente. ;)
 
Topp Bunn