Bredere enn høyttalerne?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
emokid skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
På Audio Physics hjemme side kan i finde info om hvordan det er mulig at høre lyd på utsiden a høytalerne uden brug a Q sound. men ved brug a første side reflektion.
Jeg har dempet mine førsterefleksjoner ned til 250hz, og har fortsatt bredere lydbilde enn HT. Dette er altså lyder over 250hz.
Å måten mine Summit sto på så var det så godt som ingen siderefleksjoner, samt at de sprer lite til siden.
 

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Innlegg
106
Antall liker
0
Viking skrev:
emokid skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
På Audio Physics hjemme side kan i finde info om hvordan det er mulig at høre lyd på utsiden a høytalerne uden brug a Q sound. men ved brug a første side reflektion.
Jeg har dempet mine førsterefleksjoner ned til 250hz, og har fortsatt bredere lydbilde enn HT. Dette er altså lyder over 250hz.
Å måten mine Summit sto på så var det så godt som ingen siderefleksjoner, samt at de sprer lite til siden.
Den plate du tidligere henviser til benytter sig a Q sound. og derfor vil du kunne opleve at lyden kommer fra op til 180 grader.
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Heisann,
tema i denne tråden ble diskutert for ei stund siden også.

Med dette godt i minne, ettersom jeg selv også "sliter" med å kunne påstå at jeg har lyd utenfor bredden til høyttalerne (bortsett fra Q-sound og "kunstig" TrueSurround fra min DVD-spiller), så var ørene på stilker da jeg hørte på et på par imponerende Adyton oppsett på Oslo Hifi-center-asylum for et par uker siden.

Det minste oppsettet, vil jeg påstå ga null lyd utenfor "lydmuren" på sidene. På det største oppsettet (til rundt kr 1 mill) skjedde det saker og ting, serru, men det var Q-sound i følge den gode Tømmervik.

Summarsummarum - når oppsett i denne klassen IKKE gir lyd utenfor "lyttefeltet" mellom høyttalerne, har jeg slått meg til ro med at det er OK for meg også med mitt i forhold "budsjett-oppsett".

MEN, jeg kan tenke meg at dere som plassere høyttalerne kraftig innover (likesidet trekant mot ørene) med nærfeltslytting, oppnår en "hodetelefoneffekt" - lyden kommer liksom oppi hodet og ikke fremfor deg (som jeg mener er det "riktige"). "

Nærfeltlytting med hodetelefoneffekt" = tja - da er det kanskje mulig med en opplevelse av lyd utenfor "lydmuren".

- Brum

PS: jeg har kun lest noen ytterst få innlegg i denne tråden, så evt ha meg unnskyldt :)

PS2: Jeg har elektrostater og Adyton høyttalerne er linjekilder.... begge gir "direkte" lyd med lite refleksjoner fra sidene
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Dette har jeg hørt på en del høyttalere også. Ikke noe fancy effekter, men gode mixinger. Kommer ikke på eksempler på innspilling i farta. Skal gruble litt på det.

Hører det litt i mitt eget anlegg når høyttalerne står brett nok og jeg har jobbet mye med vinkling og lenge til bak- og sidevegger. (får desverre ikke til på rommet de vanligvis står i)
Har også hørt det på nesten samtlige System Audio høyttalere, mens JBL Array 1400 er virkelig sinnsyk på dette feltet. :eek:
Har også hørt det et godt stykke ut til sidene på Tannoy Glenair, som forøvrig ga meg en overveldende følelse av sammenheng*.
Kommer ikke på flere i farta. :)


*Det hørtes riktig ut. Ting var som de skulle, pianoet hørtes ut som et piano, osv. Det hørtes ut som artisten sto i rommet. Mener ikke at det spilte hifi-korrekt, det tenkte jeg ikke over. (og jeg gir egentlig f***) :)
 
A

atledreier

Gjest
Når det gjelder demping av førstereflekson... Sett på 'Rage against the machine', låta 'Fistfull of steel'. Jo mer jeg demper sideveggen, jo tydeligere og stødigere står gitaren i introen utenfor venstre høyttaler. Nå aner jeg ikke om det er noen form for juks eller hva som er gjort under miksingen her, men faktum er at lyden kommer fra utenfor høyttalerne. Det skulle vel bevise at det går an, samme hva man kaller teknikken? Hvis man har et mikrofonoppsett som gir den faseinformasjonen hjernen trenger for å plassere lyden utenfor høyttalerne så høres det slik ut, så lenge systemet klarer å gjengi denne informasjonen korrekt. Q-sound er IKKE magi, folkens. Det er en effekt, ja, men det faktum at det får lyden til å høres ut som om den kommer bakfra eller hvor det nå er beviser nå vitterlig at det er MULIG?
 

Geir H

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.04.2002
Innlegg
63
Antall liker
36
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
5
Hei!
Tar opp igjen denne tråden. Jeg hadde samme opplevelse som Lyngen, at ingen av anleggene jeg lyttet til, på messer, hjemme hos andre eller meg selv, spilte bredere enn høyttalerplasseringen.Det var inntil jeg kjøpte et par rimelige Dynaudio Dm 2/7 stativ høyttalere, slengte de på stativene, trykket play på ipoden!! For å høre om det var lyd i de,og wow!:)Plutselig var lyden fullstendig frigjort fra høyttalerne i dybde, høyde og bredde, høyttalerne var forsvunnet! Akkurat som jeg leser andre opplever,men trodde var overdrevent,det spilte mye bredere enn høyttalerplasseringen. Dette var helt vanlige innspillinger,ikke noe Q-sound. Da tenkte jeg at dynaudio er veien å gå med tanke på bredde i lydbildet, og kjøpte focus 160, plasserte de der Dm 2/7 hadde stått, og trykket play på cd spilleren.Men nei, null bredde i lydbildet. Er det noen som har en teori på hva som skal til for å få bredde i lydbildet? Er det plassering og atter plassering som gjelder? Har forøvrig et oppsett i et annet rom også, får ikke det heller til å spille bredere enn høyttalerplasseringen. (På Q-sound innspillinger har jeg lyder fra alle kanter, men det er noe helt annet imo).
 
N

nysjerrigper

Gjest
kan det ha noe med fase å gjør? ganske ulike delefrekvenser fra Dynaudio, varier mye fra serie og model.
DM 2/6 1800hz, DM 2/7 2700hz
Audience 42 1800hz, A52 2700hz.

ingen data for Focus, men de nevner 1.ordens i reklamen.
lurer på om 2/7 er 2.ordens siden den er vesentlig høyere delt enn sin lillebror. vanligvis har man jo lavere delefrekvens på større membraner.
:)
 
Topp Bunn