Abbey Roads gamle monitorer får extreme makeover

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
I tråd med de senere tiders diskusjoner er det spennende å leke med eksperimenter der man tar for seg høyttalere med allerede passive delefiltre og bygger dem om til aktive.



De lettere tilårskomne Nautilus 801, den tidligere referansemonitoren fra Abbey Road studios, var, i følge deres eier i Bergen, moden for en oppgradering. En DEQX, en pakke dempemateriale, forsterkere, kabler, CD-er, PC, verktøy, kabler og mye mer ble pakket og E16 over fjellet ble unnagjort på sommerdekk i et vær som medførte tidvis total null sikt grunnet vindstyrker som fikk bølgene på småsjøene langs veien opp til fjellet til å passere halvmeteren og krabbe faretruende opp mot metersmerket, og som, i lyset av de mange bilene som lå strødd i grøfta, ikke overraskende førte til at vi var de siste bilene over før kollnnekjøring ble iverksatt. Jeg pustet svært lettet ut da veiene begynnte å bli bare på vestsiden av fjellet igjen, og sjelden har jeg satt så pris på en tunnel på over 2 mil som akkurat da.



Vel fremme, og etter en god natts søvn ble prosjektet iverksatt. Fletting av 6kvmm kobber, strømper på og svært nøye merking og kontrollmåling av kabler var første ledd i prosessen. Dette tok sine timer, noe som gjør at jeg har full forståelse for at et sett håndflettede triampingkabler med tilhørende kosmetikk koster betraktelig mer enn råvarene. De gamle filtrene ble bypasset og kablet rett ut på 3 par terminaler. Alt lå nå til rette for å koble opp det hele, og vi hadde det hele teoretisk på plass omkring kl 23.00



Det var tid for praksis og PC-en ble fyrt opp og satt i kontakt med DEQX-en. Rundt den ene høyttaleren ble det pakket store mengder dempemateriale og en rekke målinger i ulike vinkler og avstander ble gjort på hvert enkelt av elementene. Noen korreksjonskurver ble generert, og room-EQ ble satt opp, først automatisk, så forkastet og satt opp manuelt. Vi avsluttet ca 0600, og da låt det, ja... annerledes enn før, ...veldig annerledes.



Jeg spør eieren: "Hvordan skal vi beskrive denne lyden?"

Han svarer: "Det er jo blitt varmere, mer honning, og den litt irriterende lyse mellomtonen er blitt mye lunere og mer naturlig." Han legger til: "Vel, dette er jo de umiddelbare inntrykkene etter å ha sovet 3 timer...



Selv synes jeg tankene ledes i retning store JBL i et velbalansert oppsett, eventuelt Avantgarde, eller for den saks skyld Usher D2... ...med andre ord, annerledes enn før.



Det som imidlertid er litt påfallende med disse høyttalerne er at de spiller så enormt dypt og med et ubeskrivelig trykk i bunnen. De har på en måte JBL-bassen med en halv oktav til nedover. På en del punkter overgår resultatet mine forventninger. Spesielt måten den klarer å presentere dynamikk, både av det store og det lille slaget, dog skal det nevnes at de ikke har, eller kan inneha råskapen til relativt store horn, men du verden så nær de er! Vi har allerede vært innom Ramstein, Nat King Cole, Come Shine, Midnight Sugar, Saint-Saëns, Dire Straits, Marylin Mazur, Peter Tschaikovski, Infected Mushroom, Thomas Dybdal, Henry Mancini, John Lee Hooker... ja det er hva jeg kommer på i farten, og jeg har store problemer med å løsrive meg her.



Vi skal benytte deler av dagen i dag, og muligens noe av morgendagen til å finlytte og finjustere på resultatet. Jeg har tatt en del bilder, men får ikke lagt dem ut før jeg er tilbake på østlandet i begynnelsen på neste uke.



.....



Og endelig bilder (har brukt en dårlig nedskalerer så beklager kvaliteten):



Visse operasjoner må utføres via rektum:







Slik ser filteret altså ut.







Det ble altså ikke fjernet, bare forbikoblet. Nye terminaler vil bli ettermontert.







Mens Johnny koblet om inne i høyttalerne flettet og terminerte jeg høyttalerkabler. 6,0kvmm rent kobber i hver av de 6 lederne. I forsterkerendene ble splittene laget ekstra lange for å passe til bruk sammen med monoblokker.







Slik ble altså de ferdige kablene.







Usher XLR-kablene ble også merket omhygelig på samme måte som høyttalerkablene. Basstoner til diskantelementene ville trolig gjort prosjektet til en trist opplevelse.







Slik ser det ferdige resultatet ut, men det skal i overskuelig fremtid flyttes til et større rom. Det vil det trolig også bli gjort noen mindre akustiske tiltak ifm høyttalerne.

Rørampen spiller forøvrig ikke med. Vi forsøkte det også, men det bare krympet lydbildet til en liten ball (sammenliknet med direkte digitalt signal).


 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jøss....6 stk midgard på 2 høytalere. Ikke verst, lurer også litt på kostnader av en slik oppgradering?

Du har ikke noen bilder av terminaler/kabler?
 

Sound man

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
63
Antall liker
0
Utrolig flotte de høyttalerene! Må jo spille skikkelig bra med oppgraderinger på delefilter, terminaler osv...?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
Kablene er det jo flere bilder av. Men terminalene var ikke på plass når vi avsluttet prosjektet. Eieren har vel fått de nye (mattkrommede WBT) terminalene nå men jeg vet ikke om de er på plass ennå.

DEQX-en koster 32500 veil. Oberon 6.1 koster hhv 12, 15 og 18k/par, signalkablene (her kan man selvsagt velge ulike alternativer) koster vel 2500,-/par, høyttalerkablene koster omkring 3000kr i deler, så kommer arbeid i tillegg. Man slipper med andre ord unna med under 100k for pre, effekt, DAC, romkorreksjon, kabler og en formidabel oppgradering av høyttalerne. Det er vel ikke uvanlig å bruke 50k på effekt, 30k på pre, 20k på DAC, 10k på kabler og da har man fortsatt ingen romkorreksjon eller oppgradering av høyttalerne.
 
M

MPT

Gjest
Se der ja, ser meget flott ut det der! Da kom drømmen i oppfyllelse ?!! ;)
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Ja.. :eek: ;D ;D ;D ;D ;D som dere ser så går jeg bare rundt og gliser nå.. hvem skulle tro at B&W kunne låta på detta viset... :) var en smule skeptisk i utgangspunktet på om vi (Jørn Rune) klarte å få frem det jeg ville høre av disse høyttalerene... men skepsisen forsvant fort og gikk raskt over til begeistring... ;D
Bare for å ha sagt det så syns jeg ikke 801N på noen måte er en dårlig høyttaler, ja tenker da i umodifisert utgave... det som er sikkert er hvertfall at den trenger å bli matchet med nøye utvalgte komponenter for å få frem det beste i seg.. og ikke minst så må de plasseres riktig i rommet, det gjelder jo de fleste høyttalere.. men denne er hvertfall ikke blandt de enkleste.....

Vil si at lydbildet forandret seg ganske mye, de største forandringene er i mellomtonen og diskanten.. fokuset i mellomtonen er flyttet lenger ned i frekvensområdet.. og den til tider litt kvasse/stressende diskanten er nå borte, ja den gjør tydeligvis bare det den skal.... :)

Når jeg nå lytter til høyttalerene så er det en helt annen opplevels enn det jeg opplevde tidligere.. ja litt av forandringene skyldes sikkert annen dac og pre.. men tror mesteparten av forandringen ligger i å gå utenom delefilteret.. mange komponenter der som stjeler mye godlyd.. så er jo delefrekvensene og filteret endret noe.. ja pluss pluss... vet vel egentlig ikke alt hva Jørn Rune gjorde.. men det er jo totalen som teller... :)

Lyden oppleves for meg mye mer riktig nå.. den føles mer organisk.. samtidig så er det betydelig mer driv og dynamikk.. bassen oppleves som mye mer kontant og fysisk enn tidligere, men ikke ruvende eller dominerende... utrolig gøy.. :) mellomtonen er bare deilig.. :-* stemmer kommer frem på en naturlig måte.. utrolig at det går å la mellomtoneelementet jobbe helt opp til 6kHz :eek: men det virker jo helt utmerket.. da slipper hvertfall diskanten å stresse :) og det er jo en tydelig endring også...

Men det er også bivirkninger etter sånne store inngrep.. Det som merkes godt er jo at døgnrytmen har endret seg... har store problemer med å komme meg til køys om kveldene.. :) blir sittende og nyte musikken.. ;D er godt å nyte musikken og ikke sitte å høre etter, eller ergre seg over ting som ikke stemmer i lydbildet..

En stor takk til deg Jørn Rune som tok turen over fjellet for å gjøre denne jobben.. det hadde ikke vært gjort uten din hjelp.. er utrolig godt fornøyd, og resultatet er over all forventning.. var hyggelig å ha deg på besøk, du er jo egentlig en grei kar.. ;D om du er i bergens området så håper jeg du tar deg en tur innom..

Mvh Johnny
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
Før vi gjorde noe med klangbalansen låt det hele jo ganske ordinært. Det var først når vi fikk endret balansen til å passe måten høyttaleren integrerer seg til rommet at ting begynnte å smake fugl. Egentlig føler jeg at systemet ikke har noe fokusområde lenger. Det som tidligere ga et fokusområde i diskant og øvre mellomtone på alle type instrumenter synes jeg ikke har flyttet seg nedover, bare forsvunnet og de instrumentene som har mye energi nedover får virkelig spille den ut mens de instrumentene som har mer oppover får absolutt lov til å spille den ut også. Tenker da eksempelvis på hvordan strykerrekkene i klassisk musikk låter, og hvordan blåserne i "låt 22" (L.O.V.E. med Nat King Cole) kom frem både mtp fysisk tilstedeværelse og trykk, men også det skarpe "freset" som er så karakteristisk for denne type instrumenter.

Forøvrig kan vi jo forsøke å få lagt inn en timer som gradvis bytter til en mindre gunstig frekvensgang utover kvelden slik at lyttetrettheten kommer sånn rundt kl 2330 ;D
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hvis benytter to skikkelige subber (f.eks 2 * 18") i tillegg, hvilke forskjeller vil det være om man benytter B&W 802, 801 eller 800 i et rom på 25m2? Vil 802 foretrekkes?

Ser det ligger en 802 med bud på ebay for 3500 dollar, billig for 802!

http://cgi.ebay.com/B-W-Nautilus-80...0QQihZ012QQcategoryZ14993QQrdZ1QQcmdZViewItem

Hvordan er lyden på da konverteren og forforsterkerdelen til DEQXén? Kan det oppgraderes med ekstern dac?

;D ;D ;D Du skal slippe gi oss lyttetretthet ;D ;D ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
Forskjellene på 800, 801 og 802 vil nok være svært små om de parres med sub. Jeg tror 801 vil trekke det lengste strået grunnet den store membrandiameteren, men i praksis er det nok mer eller mindre ubetydelig.

Om man skal kombinere med sub så må vel nesten DD18 være det minst fornuftige valget da man her betaler en del for korreksjonssystemene som man har både i suben og i DEQX-en. Imidlertid har man ikke utganger nok på DEQX til å styre både subene og høyttalerne så jeg ser ikke helt for meg hvordan man skulle koblet opp dette.

Om man skal oppgradere DEQX med ekstern DAC trenger man 6 diskrete DAC-er. Imidlertid tror jeg det må ansees som bortkastet. DEQX holder kort og godt meget høy kvalitet.
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Snickers-is skrev:
Før vi gjorde noe med klangbalansen låt det hele jo ganske ordinært. Det var først når vi fikk endret balansen til å passe måten høyttaleren integrerer seg til rommet at ting begynnte å smake fugl. Egentlig føler jeg at systemet ikke har noe fokusområde lenger. Det som tidligere ga et fokusområde i diskant og øvre mellomtone på alle type instrumenter synes jeg ikke har flyttet seg nedover, bare forsvunnet og de instrumentene som har mye energi nedover får virkelig spille den ut mens de instrumentene som har mer oppover får absolutt lov til å spille den ut også. Tenker da eksempelvis på hvordan strykerrekkene i klassisk musikk låter, og hvordan blåserne i "låt 22" (L.O.V.E. med Nat King Cole) kom frem både mtp fysisk tilstedeværelse og trykk, men også det skarpe "freset" som er så karakteristisk for denne type instrumenter.

Forøvrig kan vi jo forsøke å få lagt inn en timer som gradvis bytter til en mindre gunstig frekvensgang utover kvelden slik at lyttetrettheten kommer sånn rundt kl 2330 ;D
Er helt enig i det du skriver her..  jeg bare prøver å beskrive forandringen slik jeg opplever den fra de "gamle" høyttalerene, men hvis jeg tenker meg forandringene utifra et nøytralt lydbilde så er jeg helt enig i at det kansje ikke er noe "fokus" lenger...  det er vel derfor at lyden føles så riktig...  :)       mye trampefot og sene kvelder.. ;D    
Lydbildet har jo også åpnet seg noe grasalt..  mye større rom og masse luft.. det er lettere å høre de virkelige størrelsene...  utrolig gøy og engasjerende    :D
Med 801N i orginal versjon så har det virket på meg sånn at en må dra på litt.. spille ganske høyt, for å få lydbildet til å åpne seg..(men det har jo aldrig åpnet seg så mye som nå)  dette har forandret seg markant..  en kan nå også kose seg med lyden ved et ganske så lavt lydnivå..  lydbildet oppleves fremdeles like gjennomsiktig.. og bassen er der også.. :)

Johnny
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
Da jeg var hos deg sa jeg at dette var et av de beste oppsettene jeg har hørt noen sinne, uansett prisklasse og konstruksjonsprinsipp. Du virket veldig tvilende til om det kunne være tilfellet, men nå etter at du har fått testet en del mer begynner det kanskje å gi litt mening?
 
Topp Bunn