Bob Dylan: Hvilket album ansees som hans beste?

U

utgatt60135

Gjest
dag1234 skrev:
Han er en yppeprlig forfatter, og har hatt stor innflytelse på det kunstneriske nivå på tekstene i populærmusikken.

Han har en inderlighet og tilstedeværelse på mange av sine låter, som gjør ham unik - samtidig som måten han fremfører sangene sine på, er med på å skape en helt spesiell atmosfære og intimitet. Samtidig er han særegen, slik at det er lett å forstå at noen ikke lar seg begeistre av ham.
Jeg skulle til å spørre hva det er som gjør han så spesiell for mange, men du har jo svart vedlig godt her ser det ut som. Takk. Jeg er en av dem som ikke klarer på bli begeistert for han. En særegen artist som man enten liker eller ikke klarer å like. Kanskje ikke så mange midt i mellom?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Bob er som oliven, Lyngen. Plutselig sitter det bare ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Vi kan jo ikke alle like det samme. Er bare sånn det. ;D

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
Jeg forstår godt at Dylan kan være vanskelig å svelge for mange, jeg tror det har mye med stemmen hans å gjøre. Jeg vet om flere som liker låtene hans når de er fremført av andre artister men som ikke klarer den noe spesielle "stemmeprakten" som Bob besitter.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg tror det bare har med stemmen hans å gjøre, jeg ;)

Jeg hadde et ikke-forhold til han i mange år. Jeg likte mye av det jeg hørte, men fulgte det ikke opp på noe vis. Så kom det litt mer etterhvert. Plutselig kommer konas stefar inn i bildet, han er mer enn en blodfan, og veldig aktiv i Dylanogisk forening. Han har spilt MYE Dylan når vi har vært der. Nå liker jeg Bob veldig godt. Men, det er litt av og på.

HC skrev:
Jeg forstår godt at Dylan kan være vanskelig å svelge for mange, jeg tror det har mye med stemmen hans å gjøre. Jeg vet om flere som liker låtene hans når de er fremført av andre artister men som ikke klarer den noe spesielle "stemmeprakten" som Bob besitter.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
På 60 tallet var det mange som likte musikken til Dylan, men det var også mange som likte den bedre når den ble fremført av andre artister. Da kjørte Columbia en kampanje
"Ingen synger Dylan som Dylan"

Og det er jo noe i det.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Stemmen til Bob Dylan gjør nok at mange ikke liker hans kunst, da den ikke faller innefor det en i vår populærkultur definerer som "pent". Han har som alle store kunstnere sin helt personlige stil, noe en også ser hos kunstnere som Picasso, Tarkovski, Fassbinder eller Lynch for å nevne noen få.

Etter selv kort lytting vil mange ikke være i tvil, sangen kan neppe være fremført av andre enn Dylan. Selv med sin "uskjønne" stemme og slarvete fremføring, har Dylan nådd et uvanlig stort publikum. Dette skyldes nok ikke bare hans emminete tekster, men også at mannen virker å være en utømmelig kilde av vakre melodier. Ofte helt enkle og svært musikalske, og som smyger seg inn i øret og nekter å forlate det - men uten å ha den irriterende hodeverkeffekten som listepopoen har.

Dylan er også en svært "covret" artist, og mange har laget fine utgaver av hans sanger.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Tror jeg starter ny tråd: De vakreste Dylan coverlåtene, eller "Hvem covrer Dylan best?"

Er forøvrig enig med de som hevder at Dylan er særegen. Både stemme, spillestil og tekster er noe heilt eget..

Og "Tell Tale Signs" blir bare bedre og bedre og bedre!!

;D

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
De vakreste coverlåtene? Da har vi arbeid i sommer :) Det er gjort så mange og flere tributealbums, så det er nok å ta av. Hvis noe i det hele har oversikten over alle.

Favoritt her er vel for tiden Make You feel my love med Adele, men Bryan Ferry også har en fin verson av den på albumet Dylanesqe, som bare inneholder Dylanlåter.

Hendrix med All along the watchtower, mens Nick Cave med venner har en flott utgave av Death is not the end fra Murder Ballads. Shane MacGovan synger fra det stedet han har havnet, for i live kan han nepppe være lengre.

Så får vi se om andre ikke har andre å komme med.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Dylan har også gjort coverversjoner.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
Hunter Stockton Thompson får spørsmål om sin favoritt musikk:

ADAM BULGER:
What kind of music are you listening to?

HST:
Let's see. I just got the new Bob Dylan box set from the Rolling Thunder tour from 1975. It's kind of a big package with a book and several CDs in there. It's maybe the best rock and roll album I've ever heard.

ADAM BULGER:
You don't think that was after his peak?

HST:
Shit. You really are dumb. You have to listen to it and find out. If you think that, you really are ignorant. What do you want to talk about--Eminem?

E

Espen L

Gjest
Rimelig vanskelig og plukke ut en skive av Dylan som er best da han har gitt ut så fantastisk mye bra skiver. Men må jeg velge så blir det Infidels ,den er fantastisk bra samt at den er utrulig jevn.Finnes ikke en svak låt på den skiva :)
Mvh: Espen

raytur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Var egentlig aldri noen stor Dylan tilhenger inntil for noen få år siden hvor jeg hørte en følsom vesjon av I shall be released fremført av Johnny Aasgaard. (en sang som vel kun er å finne på et par samleplater etter hva jeg vet) Det vekket min interesse for Dylan og nå nærmer jeg meg komplett samling. Til og med katten har fått navnet Zimmerman. :)
Men av alle skive til Dylen har vel Blood on the tracks blitt min favoritt så langt.

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
457
VilhelmW skrev:
1: Hvilket album av Dylan ansees som å være det beste, både innholdsmessig, musikalsk og innspillingsteknisk?
2: Finnes dette albumet fortsatt på vinyl?
3: I så fall, hvor kan det kjøpes?
1. Jeg tar med tre, og best av disse synest jeg er "Slow train coming"
2. Sikkert mange som har den på vinyl, inkl undertegnede.
3. Vet ikke, brukt går nok bra. Ellers ser jeg på Platekompaniet flere vinylplater med Bob Dylan, men av mine "Tre på topp" kun "Modern times". Ser at bl.a. "Street Legal", "Blonde on blonde" og hans nye juleplate "Christmas in the heart" er å få på vinyl.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mange gamle hippier med kunnskaper her inne, he he he.

Det er ingen tvil i mitt hjerte om at sistnevnte album "Desire" er min all time favoritt av Dylan. Det har den vært siden den kom ut, og ingen av de andre har klart å rokke med den oppfatningen. Sett bort fra et lite unntak, men den platen har enda ikke klart å danke "Desire" ned av tronen. Jeg har nemlig blitt mer og mer cowboy etter at jeg hørte Costellos "Almost Blue" første gang da den kom ut, og da tok i en periode "Nashville Skyline" over som favoritt. Men "Desire" slo tilbake og sendte "Nashville Skyline ned på andreplass igjen. Og slik er stillingen fortsatt, et par tiår senere.

"Desire" har jeg nå i mitt tredje eksemplar i likhet med Marleys "Uprising". Ingen sammenligning forøvrig, og det har ingenting med lydkvalitet og forskjellige utgaver å gjøre. Det er rett og slett mine hyppigst stjålne/forsvunnede plater. Og slike hull som de to kan ikke et møblert hjem tåle.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.357
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Er faktisk veldig glad i Nashville Skyline jeg også. Lurte litt på hvorfor den ikke ble nevnt før nå. Ellers er jeg helt enig med Rolfozzys rangering.
mvh

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
mine favoritter er :

'street legal' , 'infidels' & 'modern times'

mvh. s,

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg ser av Platekompaniets nettsider at det foreligger en drøss av remastrede cd'er. Remastering kan være så ymse. Er det noen som kan si hvordan disse står seg sammenlignet med de "originale" cd'ene? Jeg tenker kanskje først og fremst på Highway 61 Revisited som er min personlige favoritt.
Den diskografien som Wergeland nevner; er det The Limited Edition Hybrid SACD Set (15CD)
som Platekompaniet sier er midlertidig utgått?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Desire er Dylans tygste og sterkeste.

Mvh. RS

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
R.Solhaug skrev:
baluba skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Endelig noe vi er udiskutabelt enige om, RS. Godt nyttår! :)
Takk i like måte!

Mvh. RS
Dere kan umulig ha hørt alt av Dylan. Men at Desire er en meget bra plate er det ingen tvil om. Kanskje blant de 20 beste.

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
12.143
Sted
Skien
Hei
Er det noen som vet om det kommer noen ny skive fra Dylan snart?
Espen

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
R.Solhaug skrev:
baluba skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Takk i like måte!

Mvh. RS
Dere kan umulig ha hørt alt av Dylan. Men at Desire er en meget bra plate er det ingen tvil om. Kanskje blant de 20 beste.
Det er mulig, men det er umulig at jeg kan ta feil. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
rolfozzy skrev:
R.Solhaug skrev:
baluba skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Takk i like måte!

Mvh. RS
Det er mulig, men det er umulig at jeg kan ta feil. ;)
Selv de feilfrie kan slumpe til å ha rett, av og til.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Espen L skrev:
Hei
Er det noen som vet om det kommer noen ny skive fra Dylan snart?
Espen
Ikke noe nytt om det. Er jo ikke lenge siden forrige utgivelse. Juleplata.

Håper at de kan få ut noe av det han gjorde sammen med Grateful Dead. Der fins det utrolig mye bra som hadde fortjent og bli utgivelse i Bootleg serien.

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
133
Torget vurderinger
1
Morsom tråd! De klassiske platene er selvfølgelig nevnt. Når det gjelder "nyere album" syns jeg Time out of mind har fått for lite skryt. Det er et stort album! Det er j.... godt gjort å få en 16 minutter lang standard blueslåt på tre riff til å oppleves som stor musikk!!
(Ellers må jeg innrømme at juleplata er det eneste Dylan-albumet jeg rett og slett ikke liker.)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
rolfozzy skrev:
Håper at de kan få ut noe av det han gjorde sammen med Grateful Dead. Der fins det utrolig mye bra som hadde fortjent og bli utgivelse i Bootleg serien.
Det finnes sikkert mye som hadde fortjent dagens lys men Dead? Synes du virkelig at Dylan&Dead plata var bra? Etter min mening er den plata noe av det mest traurige Dylan har gitt ut til dato.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
HC skrev:
rolfozzy skrev:
Det finnes sikkert mye som hadde fortjent dagens lys men Dead? Synes du virkelig at Dylan&Dead plata var bra? Etter min mening er den plata noe av det mest traurige Dylan har gitt ut til dato.
Ja den plata ja. Det er derfor jeg ønsker det blir utgitt noe skikkelige greier fra det samarbeidet. Jeg har en 5CD samling "The Complete Rehearsels". Bootleg. Det du, det er snadder det.

Der er det nok og øse av med skyhøy kvalitet.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Disse: 3CD og 2CD.

Bra lyd er det også. Live i studio.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Her fins det også mye som ikke er offisielt utgitt.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
rolfozzy skrev:
HC skrev:
rolfozzy skrev:
Ja den plata ja. Det er derfor jeg ønsker det blir utgitt noe skikkelige greier fra det samarbeidet. Jeg har en 5CD samling "The Complete Rehearsels". Bootleg. Det du, det er snadder det.

Ja det er jo typisk Dylan, utelate de virkelige perlene. Hvilken annen artist kunne finne på å utelate 'Blind Willie McTell' fra Infidels?
Empire Burlesque plata er et annet eksempel hvor alle andre versjoner og 'out takes' jeg har hørt av materiale overgår de forferdelige versjonene på plata.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
HC skrev:
rolfozzy skrev:
HC skrev:
rolfozzy skrev:

Ja det er jo typisk Dylan, utelate de virkelige perlene. Hvilken annen artist kunne finne på å utelate 'Blind Willie McTell' fra Infidels?
Empire Burlesque plata er et annet eksempel hvor alle andre versjoner og 'out takes' jeg har hørt av materiale overgår de forferdelige versjonene på plata.
Ja fins mye bedre versjoner som ikke er utgitt, på bootleg. Det samme gjelder Infidels. Den gang Mark Knopler spilte med glød. Det er blitt dempa på den offisielle, av en eller annen grunn.

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
457
rolfozzy skrev:
Ja fins mye bedre versjoner som ikke er utgitt, på bootleg. Det samme gjelder Infidels. Den gang Mark Knopler spilte med glød. Det er blitt dempa på den offisielle, av en eller annen grunn.
Etter mitt syn er "Slow train coming" fra -79 av Dylans beste. Bl.a. på grunn av nevnte Knopfler som også der spilte med glød.

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
421
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
jeg syns Desire er best

Den mest dårlige : Self Portrait

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
For meg er Bob Dylan oppskrytt. Ok på enkelte låter men ingen gud slik enkelte (som gjerne er ti år eldre enn meg) hevder.
Var på konserten hans i Molde på tidlig 90-tall og det var ikke mye å rope hurra for. Hans munnspillsoloer gav meg hodepine, han spilte jo samme tone hele tiden... ::) Det beste på den konserten var faktisk at Van Morrison faktisk dukket opp uanmeldt på andre ekstranummer. Det fikk meg til å snu, jeg var nemlig på vei ut... ::)

For meg var Bob Dylan størst og best på 70-tallet. Og beste plata er Street Legal.
Og til alle som fortsatt har CD'en fra 80-tallet: kjøp den remastrede utgaven og få deg et lydsjokk!
Du tror det ikke før du.... osv. 8)
I tillegg kan man kjøpe Blood on the tracks og Desire. Da klarer det seg egentlig.

P

Parelius

Gjest
Finn M skrev:
For meg er Bob Dylan oppskrytt. Ok på enkelte låter men ingen gud slik enkelte (som gjerne er ti år eldre enn meg) hevder.
Korsfest, korsfest, korsfest …

Topp Bunn