BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.565
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Det var sikkert deilig med et bad!

Og Sunde er faktisk ganske stas. Vi har sett ham med band, slik som dere så ham nå, og sammen med Ingrid Bjørnov, som også
    var festlig. Han kommer innom Særp i høst, har sikret oss billetter. 😊

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.739
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

En av Neil Youngs udødelige låter, Powderfinger.

En ung, allerede død (!) mann forteller om det ulykksalige valget han tok den dagen han ble overlatt voksenansvaret, og hvilke fatale følger det fikk for han og familien.
    Derifra finnes det mange muligheter for tolkning. Låta er nesten ei novelle.
    En trist sang som for en gangs skyld ikke handler om kjærlighet som går gæernt.

En annen versjon :

En tredje, - cover med Cowboy Junkies: :

Og en fjerde:

Her i tråden min, hender det seg jeg nevner band og artister jeg har sett live.
    Kall det gjerne mimring, men konserter har alltid vært viktig i min musikkinteresse, og når jeg først holder det gående med egen tråd synes jeg det er relevant.
    Det kan hende at det er et par-tre stykker som er yngre enn meg her på forumet også, og kanskje kan det være artig å se hva vi holdt på med i gamle dager (?) 😉🥸😊

Når det gjelder Neil Young, har jeg sett han to ganger. På Kalvøyafestivalen i hhv 1993 og 1996. Helt spesiell stemning, særlig i 93. Veldig mange hadde reist for å se Young og folk var forventningsfulle og gira. Ulike kilder oppgir litt forskjellig publikumstall. Alt fra 23 000 til 30.000.Noen sier 27 000, - så noe deromkring.
    For min del vil jeg si at både - 93 og - 96 hadde veldig bra program.
    1993 :
    IMG_20250725_065012.jpg

Kan nevne at bandet som spilte med Young var BookerT & The MGs. Det var foruten BookerT også Steve Cropper og Donald Duck Dunn. Altså BluesBrothers-bandet fra filmen.😎 😊

1996:
    IMG_20250725_071304.jpg

Rage Against er forøvrig noe av det mest energiske jeg har sett. Sinte som faen. Meget bra. 😆

Sist redigert:

Tor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Antall liker
    636
    Neil i `93 var fantastisk. Her fra boka om Kalvøyafestivalen. Steve Cropper til venstre i bildet.. Jim Keltner skimtes såvidt bak trommene og Donald "Duck" Dunn til høyre.

IMG_2892.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.739
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Neil i `93 var fantastisk. Her fra boka om Kalvøyafestivalen. Steve Cropper til venstre i bildet.. Jim Keltner skimtes såvidt bak trommene og Donald "Duck" Dunn til høyre.

Vis vedlegget 1135353
    Takk for godt innspill. Jeg glemte at sjølveste Keltner var med. Det er jo litt viktig! 🙂👍
    Burde kanskje skaffe meg den boka.
    Jeg har et antall Kalvøyafestivaler bak meg. Takk for tips 🙂

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Tor

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.739
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tøysekopper. Det er selvfølgelig denne versjonen som gjelder.

Jeg er ikke uenig, tvert i mot.
    Det er nok på "Live Rust" standarden settes. Synes også Weld-versjonen som er linka til Tidal over her er god.
    Gubben sjøl har mange versjoner, og det er også veldig mange coverversjoner. Noen adskillig bedre enn andre.
    Synes vel countryrockversjonen til Beat Farmers er innafor. 🤠

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.739
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har vært tilbake på hytta i Bittermarka noen dager. Lite multe å se på myra.
    IMG_20250726_131655.jpg

Har ikke prøvd fisken ennå, men mistenker at ørreten er litt vanskelig når vannet er så varmt, og været står stille. Er varslet litt annet framover, så optimismen lever.🎣 🙂

Det er sikkert mange her som er så gamle at de husker sommerkassettene. De inneholdt en salig blanding av musikk, reklame og humor. Posten, VG, Dagbladet, m fl hadde dette gående i mange år. Oftest ble den stående i kassettspilleren i bilen.
    På disse billige kassettene fikk man ymse musikalske innslag. Alt fra Ketil Stokkan, via Prinsesse Stephanie og Bronski Beat, til Bjølsen Valsemølle.

kassettavisen-pa-gang-21-vg-kassett.jpg

Det var mye rare blandinger, og folk var ikke så nøye på sjangere. Lillebror og bestemor trallet med, om det var Glen Medeiros, Anita Skorgan eller Midge Ure.😊

350px-Paagang31_2.jpg

postens-sommerkassett-harry-guttene-og-froken-direktiv-kassett.jpg

FOR TIDAL ABONNENTER:
    Jeg har laget meg ei Tidal-liste. 50 låter. Det er omtrent en like uhemmet blanding som på kassettene over her. Må gjerne brukes som "Sommer kassett", da lista er offentlig tilgjengelig for de som har Tidalabonnement.
    Bør være noe for mange her, men det går an å skippe enkeltlåter hvis noe skulle trigge negative vibrasjoner hos noen. Vi er jo alle forskjellige. Heldigvis. 😊

SUMMER WINE
    (A well mixed cocktail for innegubber på sammarn'.)

FB_IMG_1689069101257.jpg

God helg, og forsatt god sommer. 🌞🙂

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.565
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Summer Wine ja...

Nå er dere inne på min musikalske barndom, og hva jeg spilte på anlegget til broderen, før jeg fikk mitt eget.
    Lee Hazlewood var ganske godt representert i platestativet hans, men det var nok spesielt tre album jeg falt for i 11-12 års alderen.

Nancy_Sinatra___Lee_Hazlewood_.jpeg
    Nancy_Sinatra___Lee_Hazlewood_. white cover.jpg
    Ann Margret and Lee Hazlewood.jpg

Åsså baksiden av coveret da... 😊

Ann Margret and Lee Hazlewood. back.jpg

Jeg annekterte de albumene, så de står trygt hos meg, og femti år senere - står de seg stadig meget bra. :)

/Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.565
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Så där, @Lagga (y)
    Denne står stadig hos meg..... Lee Hazlewood & Nina Lizell.
    Kult!
    Jeg mener det er på slutten av albumet med Ann Margret, at de to småprater litt, før Lee spør; "can I go back to Sweden now" hvor på svaret er noe slikt som; "ooh, alright then...", så løper Lee ut av albumet. 😁

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.739
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Først til det siste. Jeg har lest at Hazlewood bodde i Sverige en periode på 70-tallet, så det henger på greip. 😆

Ser de voksne gutta sitter på Lee Hazlewood på vinyl. @Lagga, @HasseBasse. 👍😊

WEB_Image_Nancy_Sinatra___Lee_Hazlewood_Nancy___Le_0826853019811-1587212598_plid_141455.jpeg

Sjøl har jeg kun "Nancy&Lee" som er den mest kjente, og t.o.m. fåes kjøpt som ny repress i dag hvis man ønsker det.
    Dette er ei plate som er laget for vinyl (1968), og har man mulighet, så høres det mest riktig ut på det formatet, slik jeg er skrudd sammen. 😉😊
    Forutsetning er en ok pressing.
    Mistenker at noen nyere repress er er laget fra CD-kopi og da er mye av poenget borte. Har ingen holdepunkter for dette, bare angst. 🙈🤪

Det finnes massevis av Lee og Nancy på Tidal. Særlig Nancy Sinatra. Det er bare litt jobb å finne de med best lyd. Det er mange versjoner av samme album og låter og lydkvaliteten varierer mye!
    Noe låter veldig bra etter 60-tallets standard. En del "Beatles stereo", og mye rar romklang og slikt som hører med. 😊

Eksemplene fra Tidal nederst her skal etter hukommelsen være med god lyd, men jeg er på hytte uten strøm og stereo, så jeg får ikke sjekka det nå.

Har ikke vært mye snakk om Hazlewood (eller NancySinatra) her på HFS tror jeg. 🙂
    Ble kanskje nevnt da en av deltagerne på forrige The Voice sang et av de beste bidragene der på "Blind".
    BANG Bang. Nokså dristig låtvalg i den sammenhengen synes jeg. 👍
    Ser forøvrig at den der er kreditert Cher(!), som visstnok hadde sin versjon , men originalen med S og H, vil jeg si er noe av det feteste som finnes av popmusikk fra 60- tallet.
    Hazlewood hadde en kul maskulin barrytonstemme som stod i kontrast til den feminine duettpartneren. De gjorde mange sanger sammen, og flere er høreverdige.Både humor og originalitet i flere av dem.

Hazlewood hjalp Nancy å utvikle seg til en artist som stod på egne ben, med egen identitet. Ikke så lett når pappa heter Frank Sinatra.

Kul produksjon. Lee Hazlewood samarbeidet en del med Phil Spector og gitaristen Duane Eddy.
    Han utviklet sitt egne særegne sound som kanskje kan kalles "Hollywood Country"
    En blanding av pop, country, filmmusikk, psychedelia og litt forskjellig.

Quentin Tarantino brukte Bang Bang-låta i filmen Kill Bill. Denne musikken er skapt for Tarantinofilmer, men er altså laget mange år før noe av Tarantino kom på lerretet.

Nancys signaturlåt ;"These Boots are made for walking " er også skrevet av Hazlewwood. Den gikk til topps i US og solgte over en million der da den kom.

Finnes i flere versjoner. Også med Hazlewood.

Som dere har fått med dere, så er tittelen på spillelista jeg la ut i post #13.610 her henta fra en av Hazlewood/Sinatras mange duetter, "Summer Wine".

Jeg er for ung til at jeg fikk med meg originalen i 68, og hørte låta først som cover av Folk/alt.countryrockbandet Hazeldines som jeg har en cd av., "Digging you up" 1998.

Ikke på vinyl, ikke på Tidal. Qobuz?

Hvis noen har lyst til å vite mer:

Ganske artig å høre hvordan ting ble laget og hvilke folk som bidro. De hadde ikke så mye å hjelpe seg med av elektronikk i studio, så de måtte ta det igjen med å være kreative.

Fin sommermusikk, synes jeg. 😊
    Ellers så vil jeg tro at dette utsagnet fra Hallstein Bronskimlet stadig er like aktuelt her på HFS.
    IMG_20250727_094408.jpg

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.739
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Denne versjonen av Summer Wine var jo ganske pop for noen år siden.

Og så har vi jo Lanas versjon som er enda ferskere.

Kul Låt :)
    Takk for godt bidrag. 👍
    Den første kan jeg ikke huske å ha hørt,
    Den med Lana del Rey har jeg hørt, men tenkte ikke på den i farta, så det var også et fint tips. Finner den ikke på Tidal 🙁
    Det er ei skikkelig kul låt, der er vi enige. 😊

Edit :
    Ikke Lana på Tidal men Ville Valo og en grusom versjon med Demis Roussos.
    Helseskadelig! 💀

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.784
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Mistenker at noen nyere repress er er laget fra CD-kopi
    Det kommer an på.........
    Om man kjøper vinyl fra selskabene DOL, Waxtime, Waxtime in Color, Vinyl Passion og like,
    da er den mistanken nokk OK valid....... sågar MP3 fra CD er hørt om.
    Kjøper du derimot repress fra de originale selskapene, Music on Vinyl og like, er det sikkert en
    digital kopi i dag, men sikkert en kopi av en "vinylmaster". ;)
    Mye av det nye med farget vinyl, stoooore labels med 180G og "Audiophile Pressing" med kjempe-typografi
    låter som regel drxtt.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.739
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer an på.........
    Om man kjøper vinyl fra selskabene DOL, Waxtime, Waxtime in Color, Vinyl Passion og like,
    da er den mistanken nokk OK valid....... sågar MP3 fra CD er hørt om.
    Kjøper du derimot repress fra de originale selskapene, Music on Vinyl og like, er det sikkert en
    digital kopi i dag, men sikkert en kopi av en "vinylmaster". ;)
    Mye av det nye med farget vinyl, stoooore labels med 180G og "Audiophile Pressing" med kjempe-typografi
    låter som regel drxtt.
    Jeg vet.
    Når noe har nådd en viss alder er det fritt å gjøre hva man vil. Ser særlig musikk fra gamle jazzkataloger får ymse behandling og ikke alltid lett å vite hva som er hva. Selskapene du nevner er kjent. 🙁

Denne virker lovende, fra analog tape står det. Men "Out of Stock". 🙁Står likevel som bestilling på Big Dipper s side. Ikke alt som er tilgjengelig sjøl om plata står der.

Når det gjelder Nancy&Lee er det solgt mange over hele verden, og det bør være mulig å finne et bra eks på platemesse eller brukthandel.
    Er ganske sikker på at Håkon på Vinyl og Kaffe, Hamar kan ordne det.
    Kanskje Jorwed også.
    Min er brukt, men i fin stand. 😊

Edit : Den nye nevnte, står også på siden til IMusic.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.739
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nå har det blåst og hølja ned vann fra himmelen siste 3 dagene. Vi prøver å være ute litt uansett, men det blir lite fisketid i sånn drittvær.
    Det er som regel flere timer på hver ørret, så når man fisker for lite blir det lite fisk. 🤪🎣
    Fikk to små i dag. De har allerede vært oppi panna og er fortært.
    IMG_20250730_144326.jpg

Trøtt og våt hund. Tålmodig og snill.
    IMG_20250730_173518.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.739
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.571
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Om du ikke allerede har hans siste utgivelse fra -24 så er det bare og kæsje opp😆 den er meget bra, litt mer rocka, blandet med hans sedvanlige crooner stil.
    Cole's Corner fikk jeg kjøpt ett ex av -19 så den for holde.
    20250801_163840.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.739
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Om du ikke allerede har hans siste utgivelse fra -24 så er det bare og kæsje opp😆 den er meget bra, litt mer rocka, blandet med hans sedvanlige crooner stil.
    Cole's Corner fikk jeg kjøpt ett ex av -19 så den for holde.
    Vis vedlegget 1136456
    Takk for tips 👍Jeg har ikke den.
    Skal sjekke den på Tidal i første omgang.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn