Først til det siste. Jeg har lest at Hazlewood bodde i Sverige en periode på 70-tallet, så det henger på greip.
Ser de voksne gutta sitter på Lee Hazlewood på vinyl.
@Lagga,
@HasseBasse.

Sjøl har jeg kun "Nancy&Lee" som er den mest kjente, og t.o.m. fåes kjøpt som ny repress i dag hvis man ønsker det.
Dette er ei plate som er laget for vinyl (1968), og har man mulighet, så høres det mest riktig ut på det formatet, slik jeg er skrudd sammen.

Forutsetning er en ok pressing.
Mistenker at noen nyere repress er er laget fra CD-kopi og da er mye av poenget borte. Har ingen holdepunkter for dette, bare angst.

Det finnes massevis av Lee og Nancy på Tidal. Særlig Nancy Sinatra. Det er bare litt jobb å finne de med best lyd. Det er mange versjoner av samme album og låter og lydkvaliteten varierer mye!
Noe låter veldig bra etter 60-tallets standard. En del "Beatles stereo", og mye rar romklang og slikt som hører med.
Eksemplene fra Tidal nederst her skal etter hukommelsen være med god lyd, men jeg er på hytte uten strøm og stereo, så jeg får ikke sjekka det nå.
Har ikke vært mye snakk om Hazlewood (eller NancySinatra) her på HFS tror jeg.

Ble kanskje nevnt da en av deltagerne på forrige The Voice sang et av de beste bidragene der på "Blind".
BANG Bang. Nokså dristig låtvalg i den sammenhengen synes jeg.
Ser forøvrig at den der er kreditert Cher(!), som visstnok hadde sin versjon , men originalen med S og H, vil jeg si er noe av det feteste som finnes av popmusikk fra 60- tallet.
Hazlewood hadde en kul maskulin barrytonstemme som stod i kontrast til den feminine duettpartneren. De gjorde mange sanger sammen, og flere er høreverdige.Både humor og originalitet i flere av dem.
Hazlewood hjalp Nancy å utvikle seg til en artist som stod på egne ben, med egen identitet. Ikke så lett når pappa heter Frank Sinatra.
Kul produksjon. Lee Hazlewood samarbeidet en del med Phil Spector og gitaristen Duane Eddy.
Han utviklet sitt egne særegne sound som kanskje kan kalles "Hollywood Country"
En blanding av pop, country, filmmusikk, psychedelia og litt forskjellig.
Quentin Tarantino brukte Bang Bang-låta i filmen Kill Bill. Denne musikken er skapt for Tarantinofilmer, men er altså laget mange år før noe av Tarantino kom på lerretet.
Nancys signaturlåt ;"These Boots are made for walking " er også skrevet av Hazlewwood. Den gikk til topps i US og solgte over en million der da den kom.
Finnes i flere versjoner. Også med Hazlewood.
Som dere har fått med dere, så er tittelen på spillelista jeg la ut i post #13.610 her henta fra en av Hazlewood/Sinatras mange duetter, "Summer Wine".
Jeg er for ung til at jeg fikk med meg originalen i 68, og hørte låta først som cover av Folk/alt.countryrockbandet Hazeldines som jeg har en cd av., "Digging you up" 1998.
Ikke på vinyl, ikke på Tidal. Qobuz?
Hvis noen har lyst til å vite mer:
A short documentary on the making of Nancy Sinatra's How Does That Grab You? album created by reissue producer, Hunter Lea. @hunterleamusic Less than two wee...
youtu.be
Ganske artig å høre hvordan ting ble laget og hvilke folk som bidro. De hadde ikke så mye å hjelpe seg med av elektronikk i studio, så de måtte ta det igjen med å være kreative.
Listen to How Does That Grab You, Darlin'? on your streaming service
tidal.com
Listen to Sand on TIDAL
tidal.com
Listen to Jackson on your streaming service
tidal.com
Listen to Lady Bird on your streaming service
tidal.com
Listen to Bang Bang on your streaming service
tidal.com
Fin sommermusikk, synes jeg.

Ellers så vil jeg tro at dette utsagnet fra Hallstein Bronskimlet stadig er like aktuelt her på HFS.