BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.945
    Ikke helt ferdig med Battle of Evermore.
    Jeg hadde gleden av å se Robert Plant og Alison Krauss på Tjuvholmen, Hamar, i fjor sommer. Jeg hadde ikke de største forventningene til en såpass gammel mann, men jeg ble overrasket over hvor bra dette var. Det var virkelig en stor opplevelse.
    Tilsvarende opplevelsen hadde jeg med Robert Plant and the Sensational Space Shifters på Fredriksten festning i Halden 2 juli 2019.
    Jeg ble helt forbløffet over hva han fremdeles hadde å by på.
    Og de 3 gamle Led Zeppelin låtene de dro var verdt hele konserten :cool:
    Da føltes det som om hele festningen gynget med.
    Jeg er glad jeg fikk med meg dette.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, jeg har bare 5 av disse, trooor jeg;

    /Morten
    Jeg er nesten forundret over at du har så mange som 5. Du framstår jo som en glad laks Morten! 😊

    Med meg er det verre. 🙈
    Mine 9 som står i hyllene,men Beck er på innkommende.

    Album-Cover-Nick-Drake-_–-Pink-Moon.jpg


    Album-Cover-Leonard-Cohen-_–-Songs-Of-Love-And-Hate.jpg


    Album-Cover-Radiohead-_–-A-Moon-Shaped-Pool.jpg

    Album-Cover-This-Mortal-Coil-_–-Itll-End-In-Tears.jpg

    Screenshot_20230427_085355.jpg


    Album-Cover-Johnny-Cash-_–-American-IV-The-Man-Comes-Around.jpg


    Album-Cover-Lou-Reed-_–-Berlin.jpg


    Album-Cover-Joy-Division-_-Unknown-Pleasures.jpg


    Album-Cover-The-Cure-_–-Faith.jpg


    For dem som lurer på hva vi snakker om :
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.657
    Antall liker
    7.726
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vis vedlegget 915363

    En kompis har lurt meg med på Spektrum i kveld. Regner med at det blir knallbra musikk og ræva lyd. Men undrenes tid er ennå ikke forbi, så vi får håpe. 🙂

    Oi, Krall kunne vært moro å opplevd live :)
    Du får prøve å ha fokus på å nyte liveopplevelsen og at artisten faktisk står der og opptrer i samme rom som deg, så får man heller plukke fra hverandre lyden og flisespikke når man sitter foran et anlegg og er i hifi.modus 😋
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.028
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nesten forundret over at du har så mange som 5. Du framstår jo som en glad laks Morten! 😊

    Med meg er det verre. 🙈
    Mine 9 som står i hyllene,men Beck er på innkommende.

    Vis vedlegget 915338

    Vis vedlegget 915341

    Vis vedlegget 915342
    Vis vedlegget 915351
    Vis vedlegget 915352

    Vis vedlegget 915348

    Vis vedlegget 915343

    Vis vedlegget 915350

    Vis vedlegget 915354

    For dem som lurer på hva vi snakker om :
    Da må jeg være han, som Jackson Browne synger om på "The Pretender" = The happy idiot 😂 😂
    Bare 4 her 😁
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.617
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hørte Krall i gamle konserthuset for 10 år siden..
    Aldri sett to lydteknikere skru så intenst.
    Lyden satt etter 4. låta.
    Hun har alltid med seg fantastiske musikere.
    God tur i kveld :)

    M
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.981
    Antall liker
    10.551
    Sted
    Skien
    Vis vedlegget 915363

    En kompis har lurt meg med på Spektrum i kveld. Regner med at det blir knallbra musikk og ræva lyd. Men undrenes tid er ennå ikke forbi, så vi får håpe. 🙂

    Skal på denne i kveld jeg også Blueser`n (y)
    Det er 4 gang jeg er på konsert med henne, lyden har vært svært bra på de konsertene!
    Musikerene hun har med er som vanlig i topp klasse.
    Kos deg i kveld :)

    Mvh: Espen L
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Skal på denne i kveld jeg også Blueser`n (y)
    Det er 4 gang jeg er på konsert med henne, lyden har vært svært bra på de konsertene!
    Musikerene hun har med er som vanlig i topp klasse.
    Kos deg i kveld :)

    Mvh: Espen L
    Takk i like måte Espen.
    Har hørt av andre at hun kan levere på konsert , så jeg har trua. 🙂
    Jeg skal vinke hvis jeg ser deg. 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dere sier noe. Det er bare det at det baller på seg så innmari. Som kwil sier;-må ha annen forsterker for å få noe ut av disse.
    Har man rom /plass og kraftverk, så er det imo lite som matcher disse til denne prisen.
    Men det blir ikke meg som kjøper disse.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.305
    Antall liker
    62.935
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, disse høyttalerne var vel mer populær tidligere når man skulle gjemme seg når skattefuten kom på besøk 😆

    Octave ut kraftverk inn. Koster ingenting. Du har plass nå, pruter litt og selger med fortjeneste når dere flytter til Hamar. Hvor vanskelig kan det være 😆
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, disse høyttalerne var vel mer populær tidligere når man skulle gjemme seg når skattefuten kom på besøk 😆

    Octave ut kraftverk inn. Koster ingenting. Du har plass nå, pruter litt og selger med fortjeneste når dere flytter til Hamar. Hvor vanskelig kan det være 😆
    Akkurat dine regneferdigheter vil jeg ikke basere skatteoppgjøret mitt på, @Karmana .😆
    Ikke vil jeg bruke deg som ekteskapsrådgiver heller. 😜

    Jeg melder pass.♠
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Diana Krall, Oslo Spektrum 27.04.
    IMG_20230427_192716.jpg

    Har ikke noe bilde av damen eller hennes eminente musikere som er så skarpt at de er gjenkjennelige, dessverre.
    Jeg har hørt en del på Krall hjemme opp gjennom, men dette var min første konsert.
    Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk. Ikke til musikken eller musikerne men i Spektrum har jeg hatt tilgode å høre god lyd.
    Det kan være nokså frustrerende.

    Her på denne konserten, var det faktisk ikke verst der vi satt. Det var en konsert med kun akustiske instrumenter som var oppmikket og forsterket ut til lydanlegget. Det var heller ikke spesielt høyt, noe jeg tror var smart for å holde godt nivå på lydkvaliteten.

    Krall sjøl var litt småmorsom og pratet en del med publikum. Hun fortalte bl a. at i Norge pleier hun å drikke "Fjellbekk". Bortsett fra en del mumliing og utydelig tale var det ingenting som tydet på promille. Løs og ledig i pianospillet, - tydelig en del improvisasjon og ting tatt på sparket.
    Tempo og taktskifter gikk smooth og uten ustøheter. Bra dynamikk i samspillet, og jeg fikk absolutt opplevelsen av en komplett kvartett, og ikke bare "stjerna" med backing.
    Krall har ingen stor sangstemme, men hun har feeling og karakter, og er djevelsk god til å synge tekst off beat. Hun er så passe foran eller bak, at det hadde gynget om hun sang telefonkatalogen.
    Vi fikk selvsagt servert mye jazz. Noe annet skulle tatt seg ut. Da jeg gikk ut etter konserten, hørte jeg en av de yngre publikum i tjueåra si følgende :"Når det blir sånn veldig jazzete, synes jeg det blir litt sånn derre nerding". 😆😆
    Man kan lure på hvordan og hvorfor de havnet i Spektrum denne kvelden, særlig når billettene kosta nærmere tusen spenn.

    Mye kjent materiale med jazzstandarder og kjente ting fra flere av hennes album. Vi fikk også et par ønskelåter fra publikum. Det var en positiv overraskelse. Krall er fra Canada liksom Joni Mitchell, og hun gjorde to låter av henne. En flott personlig versjon av "A Case of You" og ei låt fra Mitchells album Hejra som heter "Amelia". Jeg satt og håpte på at hun skulle spille Tom Waits' "Jockey Full Of Bourbon", som hun gjør ganske ofte.
    Det skjedde ikke, men i stedet fikk vi en annen Waits', - "Temptation", som er minst like bra.
    Publikum så ut til å være nokså sivilisert, men noen begynte å mase litt om låter. Det er selvsagt umulig å oppfylle alle ønsker, så hun sa rett ut: "I will play something else, - You will love it! " Så kom "Wonderful" i en mye mindre strigla versjon enn på innspillinger jeg har hørt.
    Til tider klarte hun og bandet å skape en såpass intim atmosfære i digre fæle Spektrum at jeg godt kunne tenkt meg en Dry Martini. 🍸
    Etter å ha gått av scena ble de klappet på igjen, og det kom to låter til. Den ene var Bob Dylan's "Simple Twist of Fate". En nydelig sang som Krall klarte å gjøre til sin egen.

    Ikke akkurat hæla i taket på denne konserten, men en fin opplevelse og bedre enn jeg forventet. 🎹
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20230428_183137.jpg

    Helt fersk, Susanne Sundfør; Blomi.
    Sluppet i dag. Signert og gode greier.
    Den åpner meget spesielt, men så er musikken helt nydelig. Låter veldig bra også.
    Tyst og fin vinyl. Bare å puste inn og ut, senke skuldrene, og åpne sinnet.
    Som vanlig er hun noe for seg sjøl.

    Vi har helgebesøk av Majas bror, Moses.
    Han er født her hos oss, og det er helt tydelig at det vet han. Han er som hjemme.
    IMG_20230428_184608.jpg


    God helg. 🙂
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.305
    Antall liker
    62.935
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gleder meg til litt Sundfør-streaming senere i kveld. Har sansen for hun, og alle er jo smått panegyrisk i omtalen av albumet. Men, først en dokumentar om Queen. Dette er så hektisk at jeg nesten blir litt sliten 😆
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.467
    Antall liker
    14.952
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Helt fersk, Susanne Sundfør; Blomi.
    Sluppet i dag. Signert og gode greier.
    Den åpner meget spesielt, men så er musikken helt nydelig. Låter veldig bra også.
    Tyst og fin vinyl. Bare å puste inn og ut, senke skuldrene, og åpne sinnet.
    Som vanlig er hun noe for seg sjøl.
    Har ikke fått hørt på skiva, men den står på lista over skiver som skal sjekkes(y)
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.004
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Gleder meg til litt Sundfør-streaming senere i kveld. Har sansen for hun, og alle er jo smått panegyrisk i omtalen av albumet. Men, først en dokumentar om Queen. Dette er så hektisk at jeg nesten blir litt sliten 😆
    Tøffe tak. Jeg fatter ikke at du får tid til å drikke mellom slagene 😂
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    12814155_1326296114054584_2714539400180114434_n.jpg

    "Som vanlig" snør det her i Blåskogen. ☃
    Det er lite å gjøre med det. Vi har sen vår her oppe i høyden, men til gjengjeld kommer vinteren mye før. 😜
    Det positive er at det blir mindre sand og møkk inne, når vi har to slike i hus:
    IMG_20230428_225635.jpg

    Jeg er over meg av begeistring for den nye LPn med Sundfør.
    En annen artist som utfordrer, er Lana del Rey. Hun lager intelligent popmusikk hvor tekst og stemning er vesentlig. Ikke noe jeg hører på mens jeg gjør alt mulig annet. Hennes siste album, -" Did you know that there's a tunnel under Ocean Blvd" er ikke noe unntak. Kryptisk tittel. Dette er ei plate som trenger tid, og helt sikkert ikke fenger alle. Den har stort sett fått veldig bra kritikker, men det spriker litt blant anmeldelderne. Jeg liker det godt.

    IMG_20230429_091620.jpg

    Denne er å få i ulike varianter av farget vinyl og ulike covre.
    the-four-album-covers-vinyl-variants-available-for-did-you-v0-z6328ca5lj4a1.jpg

    Jeg synes nok andre covere er vel så fine,
    (den med grønn plate 🤩), men gikk for den med svart vinyl da man kan lese på nettet at det er en del klager på de andre mht vinylkvalitet.
    Min svarte er ganske bra. Det var en del papirstøv og "bøss" etter slike Innersleeves som langt fra er optimalt. Altså vask og bytte av innercover var nødvendig. Irriterende når man betaler såpass mye.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.305
    Antall liker
    62.935
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har alltid likt, Lana. Det er noe med den sløye stemmen som setter stemning. Forsøkte meg på Sundfør i går kveld uten veldig godt resultat. Var vel for ukonsentrert, så jeg skal gjøre et par nye forsøk 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid likt, Lana. Det er noe med den sløye stemmen som setter stemning. Forsøkte meg på Sundfør i går kveld uten veldig godt resultat. Var vel for ukonsentrert, så jeg skal gjøre et par nye forsøk 😊
    Hverken Sundfør eller Lana del Rey er for de med maur i baken, kløe i fingra eller de som ikke har hodet på plass. 😊
    Jeg er sikker på at du får det til.
    Øvelse gjør mester. 🥰
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.617
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Er 4-5 knallvakre spor på nye Sundfør!
    De resterende krever mer av sin mann... Blir litt svevende.
    Men. uten tvil et flott album :love:
    Her har vi regn i dag. Snøen forsvinner sakte på plenen.
    God lørdag!

    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20230429_135437.jpg

    Kjøpte siste eksemplaret av Beck 's "Sea Change", som Dipper hadde inne. Har tenkt på denne ei stund, og har streama den med jevne mellomrom. Albumet kom i 2002 og denne vinylutgaven i 2016.
    Jeg har lest at denne utgaven skal være veldig bra, og det stemmer. Platene er slik en ønsker alle skal være, - tunge, flate, og tilnærmet null overflatestøy. Nesten perfekt. Det låter varmt og "full bodied" , og lydbildet bretter seg ut i formidabel størrelse. Lyden fra vinyl slipper bedre enn via Tidal. LPn virker å ha mer rom/3D. I hvert fall her hos meg, men i utgangspunktet er det en veldig god produksjon uansett. Albumcover er av type gatefold, og det er eksemplarisk gode innersleeves, så alt er slik sett på stell.
    Innholdsmessig er det triste saker, da hele albumet spinner rundt Becks break-up fra et langvarig forhold med Leigh Limon. Hjerte/smerte i bøtter og spann, men jeg synes dette er godt å høre på.
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.617
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Dette er ei gullskive!
    Spilles ofte i Bergesia 👌
    Er en slags West-Coast / 70-talls scwung over skiva, samtidig som lydbildet er tungt og fett. Kult 👍🎶

    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ei gullskive!
    Spilles ofte i Bergesia 👌
    Er en slags West-Coast / 70-talls scwung over skiva, samtidig som lydbildet er tungt og fett. Kult 👍🎶

    M
    Jeg tror det var du som først gjorde meg oppmerksom på dette albumet.
    Hvis jeg ikke tar feil hørte vi "Paper Tiger", enten her, eller hos deg.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.863
    Antall liker
    26.593
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vis vedlegget 916073
    Kjøpte siste eksemplaret av Beck 's "Sea Change", som Dipper hadde inne. Har tenkt på denne ei stund, og har streama den med jevne mellomrom. Albumet kom i 2002 og denne vinylutgaven i 2016.
    Jeg har lest at denne utgaven skal være veldig bra, og det stemmer. Platene er slik en ønsker alle skal være, - tunge, flate, og tilnærmet null overflatestøy. Nesten perfekt. Det låter varmt og "full bodied" , og lydbildet bretter seg ut i formidabel størrelse. Lyden fra vinyl slipper bedre enn via Tidal. LPn virker å ha mer rom/3D. I hvert fall her hos meg, men i utgangspunktet er det en veldig god produksjon uansett. Albumcover er av type gatefold, og det er eksemplarisk gode innersleeves, så alt er slik sett på stell.
    Innholdsmessig er det triste saker, da hele albumet spinner rundt Becks break-up fra et langvarig forhold med Leigh Limon. Hjerte/smerte i bøtter og spann, men jeg synes dette er godt å høre på.
    Har 2002 vinylen alltid vært en favoritt plata, men man må være rett modus.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20230430_124227.jpg

    Southern Soul /Country Soul - formiddagstoner med Dan Penn.
    Fett, er vel det ordet som kommer først. 😎

    Dan Penn's låter er mest kjent gjennom andre artister. F. eks "Do Right Man" med Aretha Franklin og "Dark End of the Street" som finnes med mange i ulike innspillinger.

    IMG_20230430_125933.jpg

    Denne på "Music on Vinyl" låter meget bra, er rimelig, og burde være ganske lett å få tak i.
    Denne er det også bra lyd på, men er kanskje litt vanskeligere å få tak i ny (?) , og den er antagelig litt dyrere enn den andre over her.
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    38.464
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    God morgen blusern, ble litt bratt i går og det blir nok det i dag også :) moro med langhelg.
    Måtte bare si at du har et nydelig oppsett, skikkelig på stell.
    Ha en fortsatt fin helg

    mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    God morgen blusern, ble litt bratt i går og det blir nok det i dag også :) moro med langhelg.
    Måtte bare si at du har et nydelig oppsett, skikkelig på stell.
    Ha en fortsatt fin helg

    mvh
    Tusen takk @motoren.
    I ung alder var det full fres natt til 1.mai, men jeg er blitt tam med åra. God langhelg! 😊
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.093
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I «gamle» dager var det fast tradisjon med full fest på Youngstorget. Det var en epoke i livet det også.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Den Canadiske singer /songwriter Gordon Lightfoot er død. En kar som hadde stor innflytelse på 70-tallets folk og rock scene.
    Han hadde forbindelser med mange av de største og mest sentrale band og artister fra den perioden.
    Låtene hans er brukt av folk som Elvis, Bob Dylan, Johnny Cash, Gene Clark, Grateful Dead, Harry Belafonte, Nico, Tori Amos, John Mellencamp, Dandy, Warhols, Eva Cassidy og mange flere.
    Robbie Robertson har framholdt Lightfoot som en av Canadas beste i sitt slag. Som vi vet, er det akkurat fra dette landet, høy kvalitet på låtskrivere.
    Det er mange som kunne ønske at de hadde skrevet Early Morning Rain.

    Sundown. Sangen Lightfoot skrev som en følge av sitt forhold til Cathy Smith.
    Hun ble forøvrig noen år senere dømt og satt i fengsel for å ha injisert et usunt antall speedballs på John Belushi (Bluesbrothers) , med den konsekvens at han døde av det.
    Lightfoot kom litt bedre ut av det, og ble 84 år, før han døde i går, 1.mai.

     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var på besøk hos @gismo i går .
    Bildene er dårlige pga av det HÆLVETES fine været som befant seg utafor døra i sørfylket. 🥴
    Det gjorde at sola skinte inn i gismostua. Jeg hadde nok også noe manglende fokus på bilder, men desto mer på lyd. 😊

    Jeg var nysgjerrig på Diptyque høyttalerne han har på lån fra Moet, via @Retep.
    Jeg er på mitt 4.par Magnepan, og har derfor noe erfaring med denne type høyttalerprinsipp, - altså magnestater, som ikke må forveksles med elektrostater.

    Diptyque har upåklagelig finish, og et mer spennende design enn Magnepan som er nokså konservative, og har sett like danne ut i en evighet. En praktisk detalj er at man kan tilte panelet i ønsket vinkel iom at det er festet som en speilet i stativet, og enkelt lar seg justere til det låter best i sweet spot.
    Størrelse bør ikke skremme mange. De er ikke mye høyere eller bredere enn mange Apekister, og kun få cm tjukke. De framstår som nokså luftige i designet, og man slipper et tungt og massivt box-design.
    Dog må de nokså langt ut på gulvet, men de er ikke veldig tunge å flytte hvis man vil ha dem inntil veggen når de ikke er i bruk.Veldig fine.
    IMG_20230505_201839.jpg


    Jeg kom klokka 13, og dro klokka 18, bare avbrutt av "matpause", og korte cofee-breaks, fikk jeg hørt ganske mye over litt tid.
    Det var ikke bare høyttalere, men også Leema Tucana II, Anniversary integrert forsterker. Forøvrig en lekker sak som jeg aldri har vært borti tidligere.
    IMG_20230506_173716.jpg

    Den har flere smarte løsninger, og virker solid og flott i utførelse.
    Bl.a kan man stille inn gain individuelt på alle innganger. Mange har typisk lavere nivå på platespiller enn på CD /dac. Det kan fikses her.
    Dessuten likte jeg volumstyringa godt. Og den er tydelig merket og lett å se, sjøl for oss gamle svaksynte som stabber rundt og famler oss fram uten briller i tussmørket. 😎
    Det er som sagt mange smarte ting med denne som man ikke ser på alle integrerte forsterkere. Sjekk Leema på nett.
    Synd at denne ikke har fått mer oppmerksomhet internasjonalt. Det er vel stort sett i hjemlandet denne er omtalt.

    Gismo hadde på forhånd konkludert med at hans Einstein-forsterker driver Diptyque, men det er ingen optimal match. Den trives ikke med lasten. De har derfor godt av litt mer saft som gir mer "grep" og head room, slik man får med Tupac II Anniversary.

    Kilde var Gismos egen HiFi Rose rs150 som uten tvil er en svært god streamer/dac. Ess Sabre dac- chipen låter ikke stressa eller tynt i det hele tatt her. Det er klart og tydelig, -ingen tilført glød /varme, men livat og livaktig uten å virke "busy".
    Som mange vet har man her et vell av estetiske muligheter, filtre og annet stæsj å velge i. Det eneste denne ROSA mangler , er innebygd kaffetrakter. 😜

    Jeg fikk i grunn lov til å regjere fra sweetspot, og fikk høre hva jeg ville.👍🥰

    Gismo har både Qobuz og Tidal.
    Noen låter prøvde vi fra begge tjenester, og også ulike oppløsninger og masterings.
    Anlegget skiller veldig bra på dette, og nok en gang ble vi minnet om hvor viktig valg av versjon har for gjengivelsen. Ikke alltid at høyeste oppløsning låter subjektivt best. Dessuten hva som låter best av Qobus og Tidal varierer fra album til album - låt til låt.
    Vi spilte veldig mye forskjellig, og mange låter. Jeg nevner bare noe av det jeg husker.

    Etter noen gismo-favoritter satte vi i gang med Susanne Sundførs "Leikara Ljod" fra hennes nye Blomi som sitter nokså langt framme i pannbrasken etter noen repetisjoner siste uke.
    Gismo har gjort en fin innsats mht plassering av høyttalerne og integrering av Gravis-subene. Bånddiskantene er i første omgang innerst. Jeg må si at det satt som et skudd.
    Bra størrelse på lydbildet om enn ikke helt på høyde med mine Maggie 3.7. (de er nesten dobbelt så store).
    Sweet spot er relativt liten, - som jeg er vant med fra hjemme. Likevel, i lyttestolen dras man umiddelbart inn i musikken og lar seg fascinere av alt som skjer i Sundførs spill og kreative påfunn. Det er rett og slett veldig engasjerende og underholdende.

    Vi spilte Dr John; " I Walk on Guilded Splinters" fra det siste albumet fra 2022.
    Det låter naturlig, uten noe som er kvasst eller slitsomt. Detaljer er der i fullt monn, og det er aldeles ikke soft eller utflytende på noe vis. Scene og stereoperspektiv er imponerende stabilt. Vokal og instrumenter står plassert foran en på en forbilledlig måte.
    SF Gravis-subene deles noe lavere enn med SF Guarneri Memento, og subjektiv på øret går det sømløst for seg i overgangen til panelene. I mine ører høres det ut som EN fullfrekvent høyttaler. Ikke høyttalere +sub. Ikke noe problem å integrere Diptyque med subwoofers altså.
    "Young Blood" med Norah Jones graver seg djupt nedover uten at grums og vibrasjoner gjør det utrivelig.

    Jeg er stor fan av bånddiskanter, og erfarer gang på gang at lite måler seg med dette prinsippet hvis man ønsker en naturlig og avslappet topp uten at detaljer og "englestøv" uteblir. Jeg stusser litt over at Diptyque har valgt en bånddiskant med kun ca halve lengden av høyden på panelet.
    Jeg ville ellers tro at jo lengre jo bedre, men det er sikkert flere forhold som spiller inn.
    At det er bånd i diskanten høres uansett godt.
    På "Richland Woman Blues" med Maria Muldaur, skinner virkelig strengelyden fra akustisk gitar. Muldaur oppleves ikke som presset, slik man har hørt enkelt ganger i andre oppsett.
    Veldig likandes toppen i disse Diptyque.
    Det er silke i kvinnevokalene, og utklinging i piano og cymbaler.
    Jacques Loussier Trio, Bach-"Little Fugue i G minor", er et fyrverkeri, og her er det gjengitt med pondus i bass og trommer, og fine overtoner og nydelig klang i lyden av piano.
    (Her foretrakk vi forresten Tidal framfor Qobus på Hi-res som hørtes "dauere" ut.)

    Tanita Tikarams "Twist in my Sorbriety",
    i akustisk versjon, satt også bedre nå. Ikke sant, Gismo? 😉

    Lou Reed, "Coney Island Baby" fra det intime opptaket på albumet "A Perfect Night i London" har jeg hørt bedre. Det låter bra, men jeg savner litt av nerven og råskap i El. gitaren som jeg hører hjemme hos meg sjøl. Det blir litt for "pent".
    Denne typen høyttalere er raske, og med Leema ampen er det skikkelig fart i sakene.
    "Billie Jean" med Michael Jackson blir en temmelig fysisk opplevelse, og det går ikke tomt, eller sprekker opp på noe vis, sjøl om det er såpass høyt volum at det er nok for meg.
    Den holder også grep om tingene, og bra headroom bidrar til den mye omtalte svarte bakgrunnen som gjør gjengivelsen troverdig. Jeg er også nesten sikker på at høyttalerne profitterer ekstra på akustikktiltakene som gismo har gjort i rommet. Dipoler kan lage en del ugreie refleksjoner, men her er dette et fraværende tema.

    Etter ei stund satte vi høyttalerne med diskanten ytterst. Jeg opplevde akkurat det samme som med Magnepan. Scena foran lytteren vokser både i bredden og høyden.
    Litt på bekostning av fokus og følelsen av "hogget i stein", men i mindre grad enn hjemme hos meg, synes jeg. Jeg har en del større stue og mine Maggies står bredere, så noe av forklaringen kan ligge der.
    Jeg ville hatt Diptyque stående med diskanter ut, men det er en smakssak, og hva som låter best vil faktisk også komme an på innspilling /låtvalg. Det er litt tungvint å bytte posisjon ettersom hva man ønsker å høre.
    Artisten som heter LP, varter opp med et kolossalt lydbilde på låta "Muddy Waters".
    Smilet gikk sikkert nesten rundt hele hue, bak på nakken. 😆


    Er det bare fryd og gammen å høre fra dette oppsettet?
    Nei, heller ikke dette er perfekt, sjøl om det etter min smak gjør veldig mye riktig.

    Det er ganske sikkert at høyttalerne krever sitt av ampen. Leema er en fin makker på mange måter. Som nevnt, nok saft, og den tar godt grep om sakene, slik at lydbildet oppleves meget ryddig, uten anstrengelser eller stress. Det låter behagelig når innspillinger skal gjøre dette, og det er trøkk i massevis når det er påkrevet.
    Er man ikke fornøyd med dette?
    De fleste vil si Yes. YES!

    Vi er ikke HELT i mål vi som er vant med rør i kjeden. Både Gismo og jeg er stort sett enige om dette. Det mangler noe av og til, som vi to er vant til å få med. På noen spor vi kjenner godt savner vi litt livaktighet og "magic" som er litt vanskelig å beskrive. Jeg mistenker at det er ampen som gjør dette.
    Det blir noen ganger litt tørt, og stumpt. Jeg skulle ønske opplevelsen av overtoner, klangfarger og utklinging var tydeligere. Jeg tror det er fordi jeg er vant til å høre på Brimar og Mullard NOS-rør. (?)
    Noe som mange, (de fleste?), ikke vil ta med i oppsummeringen.
    Folk som er vant til å spille med transistorforsterkere vil kanskje ikke ha den samme opplevelsen. Dessuten er det slik at man får flere andre gode ting med Leema ampen. Den spiller med overskudd, kraft og ryddighet. Den oppleves som veldig ren og klar, og det blir ikke slitsomt på innspillinger jeg vet kan ha en tendens til å bikke over på "gal side".
    Alt dette er kvaliteter som kjennetegner en god forsterker, men noen ganger føles det for meg litt som at det danses med beksømssko, og ikke balletsko.

    En liten hake der altså, men du verden!
    Dette var meget underholdende og engasjerende.
    Jeg hørte her et anlegg som låter bra på det meste av musikk, og det er på flere måter nokså forskjellig fra det utmerkede systemet med Sonus Faber og Einstein som gismo eier.

    Hvis gismo vil ha noe annet, og kan leve med at man heller ikke her får "alt", men i stedet andre "godsaker" i massevis, så passer dette gørbra i "Gismodromen".😆

    IMG_20230505_201554.jpg


    Takk til Gismo for kaffe, god salat, og artige meningsutvekslinger. 👍

    Fortsatt god helg. 😊
     
    Sist redigert:

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.546
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var på besøk hos @gismo i går .
    Bildene er dårlige pga av det HÆLVETES fine været som befant seg utafor døra i sørfylket. 🥴
    Det gjorde at sola skinte inn i gismostua. Jeg hadde nok også noe manglende fokus på bilder , men desto mer på lyd. 😊

    Jeg var nysgjerrig på Diptyque høyttalerne han har på lån fra Moet, via @Retep.
    Jeg er på mitt 4.par Magnepan, og har derfor noe erfaring med denne type høyttalerprinsipp, - altså magnestater, som ikke må forveksles med elektrostater.

    Diptyque har upåklagelig finish og et mer spennende design enn Magnepan som er nokså konservative og har sett like danne ut i en evighet. En praktisk detalj er at man kan tilte panelet i ønsket vinkel iom at det er festet som en speilet i stativet og enkelt lar seg justere til det låter best i sweet spot.
    Størrelse bør ikke skremme mange. De er ikke mye høyere eller bredere enn mange Apekister, og kun få cm tjukke. De framstår som nokså luftige i designet, og man slipper et tungt og massivt box-design. Dog må de nokså langt ut på gulvet, men de er ikke veldig tunge å flytte hvis man vil ha dem inntil veggen når de ikke er i bruk.
    Veldig fine.
    Vis vedlegget 918134

    Jeg kom klokka 13, og dro klokka 18, så avbrutt av "matpause", og korte cofee-breaks, fikk jeg hørt ganske mye over litt tid.
    Det var sjølvsagt ikke bare høyttalere, men også Leema Tucana II, Anniversary integrert forsterker. Forøvrig en lekker sak som jeg aldri har vært borti tidligere.
    Vis vedlegget 918144
    Den har flere smarte løsninger, og solid og flott utførelse. Bl.a kan man stille inn gain individuelt på alle innganger. Mange har typisk lavere nivå på platespiller enn på CD /dac. Det kan fikses her. Dessuten likte jeg volumstyringa godt. Og det er tydelig merket og lett å se, sjøl for oss gamle svaksynte som stabber rundt og famler oss fram uten briller i tussmørket. 😎
    Det er som sagt mange smarte ting med denne som man ikke ser på alle integrerte forsterkere. Sjekk Leema på nett.
    Synd at denne ikke har fått mer oppmerksomhet internasjonalt. Det er vel stort sett i hjemlandet denne er særlig omtalt.

    Gismo hadde på forhånd konkludert med at hans Einstein-forsterker driver Diptyque, men det er ingen optimal match. Den trives ikke med lasten. De har derfor godt av litt mer saft som gir mer "grep" og headroom slik man får med Tupac II Anniversary.

    Kilde var Gismos egen HiFi Rose rs150 som uten tvil er en svært god streamer/dac. Ess Sabre dac- chipen låter ikke stressa eller tynt i det hele tatt her. Det er klart og tydelig, og ingen tilført glød og varme, men livat og livaktig uten å være "busy".
    Som mange vet har man her et vell av estetiske muligheter og filtre og annet stæsj å velge i. Det eneste denne ROSA mangler , er innebygd kaffetrakter. 😜

    Jeg fikk i grunn lov til å regjere fra sweetspot og fikk høre hva jeg ville.👍🥰

    Gismo har både Qobuz og Tidal.
    Noen låter prøvde vi fra begge tjenester, og også ulike oppløsninger og masterings.
    Anlegget skiller veldig bra på dette, og nok en gang ble vi minnet om hvor viktig valg av versjon har for gjengivelsen. Ikke alltid at høyeste oppløsning låter subjektivt best, og hva som låter best av Qobus og Tidal varierer fra album til album - låt til låt.
    Vi spilte veldig mye forskjellig og mange låter. Jeg nevner bare noe av det jeg husker.

    Etter noen gismo-favoritter satte vi i gang med Susanne Sundførs "Leikara Ljod" fra hennes nye Blomi som sitter nokså langt framme i pannbrasken etter noen repetisjoner siste uke.
    Gismo har gjort en fin innsats mht plassering av høyttalerne og integrering av Gravis-subene. Bånddiskantene er i første omgang innerst. Jeg må si at det satt som et skudd.
    Bra størrelse på lydbildet om enn ikke helt på høyde med mine Maggie 3.7. (de er nesten dobbelt så store).
    Sweet spot er relativt liten, - som jeg er vant med fra hjemme. Likevel, i lyttestolen dras man umiddelbart inn i musikken og lar seg fascinere av alt som skjer i Sundførs spill og kreative påfunn. Det er rett og slett veldig engasjerende og underholdende.

    Vi spilte Dr John; "Walk on Guilded Splinters" fra det siste albumet fra 2022.
    Det låter naturlig uten noe som er kvasst eller slitsomt. Detaljer er der i fullt monn, og det er aldeles ikke soft eller utflytende på noe vis. Scene og steroperspektiv er imponerende stabilt, og vokal og instrumenter står plassert foran en på en forbilledlig måte.
    SF Gravis-subene deles noe lavere enn med SF Guarneri Memento, og subjektiv på øret går det sømløst for seg i overgangen til panelene. I mine ører høres det ut som EN fullfrekvent høyttaler. Ikke høyttalere +sub. Ikke noe problem å integrere Diptyque med subwoofers altså.
    "Young Blood" med Norah Jones graver seg djupt nedover uten at grums og vibrasjoner gjør det utrivelig.

    Jeg er stor fan av bånddiskanter, og erfarer gang på gang at lite måler seg med dette prinsippet hvis man ønsker en naturlig og avslappet topp uten at detaljer og "englestøv" uteblir. Jeg stusser litt over at Diptyque har valgt en bånddiskant med kun ca halve lengden av høyden på panelet.
    Jeg ville ellers tro at jo lengre jo bedre, men det er sikkert flere forhold som spiller inn.
    At det er bånd i diskanten høres uansett godt.
    På "Richland Woman Blues" med Maria Muldaur skinner virkelig strengelyden fra akustisk gitar, og Muldaur oppleves ikke som presset, slik man har hørt enkelt ganger i andre oppsett.
    Veldig likandes toppen i disse Diptyque.
    Det er silke i kvinnevokal ene, og utklinging i piano og cymbaler.
    Jacques Loussier Trio, Bach-"Little Fugue i G", er et fyrverkeri, og her er det gjengitt med pondus i bass og trommer, og fine overtoner og nydelig klang i lyden av piano.
    (Her foretrakk vi forresten Tidal framfor Qobus på Hi-res som hørtes "dauere" ut.)

    Tanita Tikarams "Twist in my Sorbriety",
    i akustisk versjon, satt også bedre nå. Ikke sant, Gismo? 😉

    Denne typen høyttalere er raske, og med Leema ampen er det skikkelig fart i sakene.
    "Billie Jean" med Michael Jackson blir en temmelig fysisk opplevelse, og det går ikke tomt eller sprekker opp på noe vis sjøl om det er såpass høyt volum at det er nok for meg.
    Den holder også grep om tingene, og bra headroom bidrar til den mye omtalte svarte bakgrunnen som gjør gjengivelsen troverdig. Jeg er også nesten sikker på at høyttalerne profitterer ekstra på akustikktiltakene som gismo har gjort i rommet. Dipoler kan lage en del ugreie refleksjoner, men her er dette et fraværende tema.

    Etter ei stund satte vi høyttalerne med diskanten ytterst. Jeg opplevde akkurat det samme som med Magnepan. Scena foran lytteren vokser både i bredden og høyden.
    Litt på bekostning av fokus og følelsen av "hogget i stein", men i mindre grad enn hjemme hos meg, synes jeg. Jeg har en del større stue og mine Maggies står bredere, så noe av forklaringen kan ligge der.
    Jeg ville hatt Diptyque stående med diskanter ut, men det er en smakssak, og hva som låter best vil faktisk også komme an på innspilling /låt valg. Det er litt tungvint å bytte posisjon ettersom hva man ønsker å høre.
    Artisten som heter LP, varter opp med et kolossalt lydbilde på låta "Muddy Waters".
    Smilet gikk sikkert nesten rundt hele hue, bak på nakken. 😆


    Er det bare fryd og gammen å høre fra dette oppsettet?
    Nei, heller ikke dette er perfekt, sjøl om det etter min smak gjør veldig mye riktig.

    Det er ganske sikkert at høyttalerne krever sitt av ampen. Leema er en fin makker på mange måter. Som nevnt, nok saft, og den tar godt grep om sakene, slik at lydbildet oppleves meget ryddig, uten anstrengelser eller stress. Det låter behagelig når innspillinger skal gjøre dette, og det er trøkk i massevis når det er påkrevet.
    Er man ikke fornøyd med dette? De fleste vil Yes. YES!
    Ikke HELT vi som er vant med rør i kjeden.
    Både Gismo og jeg er stort sett enige om dette. Det mangler noe av og til, som vi to er vant til å få med. På noen spor vi kjenner godt savner vi litt livaktighet og "magic" som er litt vanskelig å beskrive. Jeg mistenker at det er ampen som gjør dette.
    Det blir noen ganger litt tørt,og stumpt. Jeg skulle ønske opplevelsen av overtoner, klang og utklinging var tydeligere. Jeg tror det er fordi jeg er vant til å høre på Brimar og Mullard NOS-rør. (?)
    Noe som mange, (de fleste?), ikke vil ta med i oppsummeringen.
    Folk som er vant til å spille med transistorforsterkere vil kanskje ikke ha den samme opplevelsen. Dessuten er det slik at
    man får flere andre gode ting med Leema ampen. Den spiller med overskudd, kraft og ryddighet. Den oppleves som veldig ren og klar, og det blir ikke slitsomt på innspillinger jeg vet kan ha en tendens til å bikke over på "gal side" . Alt dette er kvaliteter som kjennetegner en god forsterker, men noen ganger føles det for megl itt som det danses med beksømssko, og ikke balletsko.

    En liten hake der altså, men du verden!
    Dette var meget underholdende og engasjerende.
    Jeg hørte et anlegg som låter bra på det meste, og det er på flere måter nokså forskjellig fra det utmerkede systemet med Sonus Faber og Einstein som gismo eier.

    Hvis gismo vil ha noe annet, og kan leve med at man heller ikke her får "alt", men i stedet andre "godsaker" i massevis, så passer dette gørbra i "Gismodromen".😆

    Vis vedlegget 918136

    Takk til Gismo for kaffe, god salat, og artige meningsutvekslinger. 👍

    Fortsatt god helg. 😊
    Og tusen takk til deg for nok en fantastisk beskrivelse!!
    Herlig lesing!!
    😊
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.571
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tusen takk for i går gode mann, itte bare at du er trivelig å omgås men du skriver doktor avhandlinger om lyden i heimen akkurat nå som etter min mening er «spot on» i mitt hue og ører👍🏼🎶
    Du er innom ALT og jeg er helt med på dine inntrykk og beskrivelser!
    Gjeldende både Diptyque og Leema så er dette spennende saker som for øyeblikket behager gismo til det fulle i «Gismodromen»😉
    Fint at du er innom akustikk tiltakene som er gjort også, tror nemlig dette er bidrar meget positivt på denne typen paneler, som spiller like mye bakover som fremover👏

    Takker for noen hyggelige timer og litt inntrykk/opplevelser med innslag aha opplevelser😉😊🎶

    gismo
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn