BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Bergen
    [IMG alt="bluesbreaker"]https://www.hifisentralen.no/forumet/data/avatars/m/12/12063.jpg?1589786303[/IMG]
    bluesbreaker
    Hundeeier


    Mye fint der, Karamasov ! (var det ikke?) Westmalle tripel også. Den har du lært meg å like.;)
    Har alle unntatt Stones nederst. Ingen Stones-plater har vel spesielt bra lyd (tips mottaes), men 50 års utgaven av Let it Bleed er hvertfall bedre enn originalen, og det er jo en av de beste RS platene.
    Når det gjelder Fleetwood Mac og Stevie Nicks mådu ikke høre på meg, for jeg er helt uten fornuft på de greiene der.

    /\
    Lest tilfeldigvis ovenstående innlegg for ikke så lenge siden og kommer med et forslag noen år år på overtid:
    Spilte og la denne ut i musikktråden i dag - synes både produksjon og lyd er lytefri:
    196FA4A1-E931-4870-B6CD-1FFEDDE69E50.jpeg

    The Rolling Stones - Black and Blue (1976)
    Stones værste album eller en undervurdert perle?
    Uansett veldig varierte og de har vel knapt laget noe bedre etter denne:
    Rock, blues, soul, jazz! disco!!, reggae!!! og et par fine ballader.
    Tg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20230603_092312.jpg
    DejaVu (1970), Crosby, Stills, Nash & Young, er av mange sett på som et essensielt album i populærmusikken.
    Det sies å ha bidratt sterkt til å forme en hel generasjon av amerikanere. Over 8millioner solgte album. Til sammenligning har Bowies The rise and fall of Ziggy Stardust, solgt ca. 7.5 mill, og Queen, A Night at the Opera, ca. 6 mill. eks.
    Tidligere har jeg ikke vært så veldig begeistret, og har kanskje bare sett det som en del av "Hippiesangboka". Etter at David Crosby døde, har jeg gravd litt mer i denne musikken.
    Det måtte gå 50 år før fordommene ble ristet av.

    Dette er Grundmann /Bellman remaster fra 2021 med tysk pressing.

    IMG_20230602_225248.jpg

    Moses var innom en snartur. Skulle hilse, sa han. 😊 Fortsatt god helg. 🙂
     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    God helg blues og takk for fine reisebrev fra Italia...
    Får legge skylden for denne (uåpnet) som ankom igår fra en privat selger i Tyskland, på deg! 😁 begynner å bli tomt for den rundt om nå...

    IMG_7200.jpeg


    mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    God helg blues og takk for fine reisebrev fra Italia...
    Får legge skylden for denne (uåpnet) som ankom igår fra en privat selger i Tyskland, på deg! 😁 begynner å bli tomt for den rundt om nå...

    Vis vedlegget 925054

    mvh
    Takk. 🙂
    Ja, det er ei favorittplate. Smart å skaffe seg denne mens den er tilgjengelig.
    Analogue Productions-utgaven på vinyl er overlegen alt som er tilgjengelig digitalt, så her er det virkelig et poeng å ha en god vinylrigg i oppsettet. Låter slik man vil at vinyl skal låte. Varm, fet og klar lyd, og musikken er også meget bra. Alt stemmer.
    Dyr plate, men denne blir spilt! 😊👌
    Screenshot_20230603_101951.jpg

    45rpm versjonen er enda bedre. 🙂
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vis vedlegget 925049 DejaVu (1970), Crosby, Stills, Nash & Young, er av mange sett på som et essensielt album i populærmusikken.
    Det sies å ha bidratt sterkt til å forme en hel generasjon av amerikanere. Over 8millioner solgte album. Til sammenligning har Bowies The rise and fall of Ziggy Stardust, solgt ca7.5 mill, og Queen, A Day at the Opera, ca 6 mill. eks.
    Det er jo en liten historie rundt cover art på dette albumet også.
    Og - en liten korreksjon: A night at the opera og A day at the races ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo en liten historie rundt cover art på dette albumet også.
    Og - en liten korreksjon: A night at the opera og A day at the races ;)
    Ja, mange covere er interessante.

    Selvfølgelig er det A night at the Opera!
    Som du skjønner inntraff en kortslutning.
    Det gikk litt fort.
    Beklager døgnvillheten. 😆

    (Er rettet nå. )
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20230603_233939.jpg

    Åpning av sterk utstilling på Galleri Rømma i går. Kristin, som eier og driver stedet har invitert seks unge kunstnere fra Ukraina. Gjennom sin kunst uttrykker de følelser og opplevelser hos folk på innsida av den pågående grusomme krigen .
    IMG_20230603_234237.jpg

    IMG_20230604_081103.jpg

    Ulike uttrykk. Også Performance. Vlodomir får ødelagt brøddeigen. Ukraina blir kalt Verdens kornkammer.
    IMG_20230603_234026.jpg


    Arbeidet under er satt sammen av tradisjonelle papirklipp som tidligere ble brukt som erstatning for gardiner i vinduene. Det er laget gamle beskyttende symboler i papiret, hvor særlig "livets tre", likt vårt Yggdrasil går igjen. Hvert ark representerer et område i landet hvor krigen pågår. De svarte er okkupert av Russland.
    IMG_20230603_234727.jpg

    Kunstneren bak verket over er fra Dnipro som har klart å holde russerne unna, men vært utsatt for harde angrep siste døgn.

    IMG_20230604_080653.jpg

    Unge folk som viste stort engasjement og takknemlighet for muligheten dette gir dem.
    Det er på en måte deres bidrag i krigen mot
    den russiske okkupasjonen.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    God helg blues og takk for fine reisebrev fra Italia...
    Får legge skylden for denne (uåpnet) som ankom igår fra en privat selger i Tyskland, på deg! 😁 begynner å bli tomt for den rundt om nå.

    mvh
    Jeg var nær ved å trykke kjøp hos Elusivedisc forrige dagen, men lot den ligge. I dag er den "backordered" :unsure:
    Uansett, har lastet den ned fra Qobuz i WAW format. Selv Flacversjonen i Qobuz låter ekstraordinært. Uansett, mener på ingen måte eller har ingen forutsetning for å si at LP45 ikke er bedre. Den er uansett format, en fantastisk plate :love:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var nær ved å trykke kjøp hos Elusivedisc forrige dagen, men lot den ligge. I dag er den "backordered" :unsure:
    Uansett, har lastet den ned fra Qobuz i WAW format. Selv Flacversjonen i Qobuz låter ekstraordinært. Uansett, mener på ingen måte eller har ingen forutsetning for å si at LP45 ikke er bedre. Den er uansett format, en fantastisk plate :love:
    Skulle ikke latt den ligge vettu! 🙈😊
    Musikken er den samme. Hyggelig tilbakemelding. 👍🙂
     
    M

    musicus

    Gjest
    Jeg var nær ved å trykke kjøp hos Elusivedisc forrige dagen, men lot den ligge. I dag er den "backordered" :unsure:
    Uansett, har lastet den ned fra Qobuz i WAW format. Selv Flacversjonen i Qobuz låter ekstraordinært. Uansett, mener på ingen måte eller har ingen forutsetning for å si at LP45 ikke er bedre. Den er uansett format, en fantastisk plate :love:
    Har hatt noen som har glidd ut av hendene på meg, heldigvis ikke denne gangen!
    Er litt ambivalent til 45 rpm tross mulig lydmessig gevinst, for mye snuing og spring 😁
    Så der jeg kan velge blir det heller 33 rpm.

    mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Sommerlåt:
    Har hatt noen som har glidd ut av hendene på meg, heldigvis ikke denne gangen!
    Er litt ambivalent til 45 rpm tross mulig lydmessig gevinst, for mye snuing og spring 😁
    Så der jeg kan velge blir det heller 33 rpm.

    mvh
    Så lenge jeg driver med vinyl, synes jeg det er et poeng å ha de utgavene som låter best.
    Det er likevel ikke alltid det er mye forskjell på 33 1 /3 og 45. Ofte er det bedre kanalseparasjon og bedre definert bass, men det kommer an på hvilke plater det er.
    Viktigst er at master og vinylkvalitet er god.

    Men, de fleste av oss har godt av litt trim. 😊

    Denne er også latterlig bra. 😊
    IMG_20230605_111844.jpg

    Også en AP-utgivelse.
    Les gjerne vurderingene av denne versjonen på discogs. De juger ikke. 🙂

    Må tilføye at Trinity Sessions er innspilt digitalt, altså med digital master. Likevel låter dette så "analogt" som lite annet. 🙂
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Et av Little Stevens lyseste øyeblikk.
    Sangen skrev han til Southside Johnny, som gjorde den nærmest til sitt varemerke.
    Southside Johnny and the Asbury Jukes kom, (som navnet sier) fra samme nabolag som Springsteen. Har dessverre aldri fått samme oppmerksomhet.
    IMG_20230608_082215.jpg


    Hearts of Stone. Knallplate.

     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ha ha, så det du skrev først, og tenkte - hællemåne, hører’n på Liam eller Noel, men så var’e Rory, puuuhh....

    😅
    Oasis er ikke noe for meg. Vær du trygg. 😆
    "Bad Penny" er ikke på Calling Card, men derimot på et annet album som heter Top Priority, som går nå. Når jeg først får i gang Gallagher, har jeg lett for å få hang up, og da blir det gjerne ei hel økt med 2-3 hele plater .
    Blir gjerne litt luftgitar etter at kjerringa har gått og lagt seg. Er ikke særlig god. Heeeelt ute av trening. 🎸😊

    Dette er nok favoritten😆:

    (Må helst se hele. Siste delen er best.)
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    4.271
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Et av Little Stevens lyseste øyeblikk.
    Sangen skrev han til Southside Johnny, som gjorde den nærmest til sitt varemerke.
    Southside Johnny and the Asbury Jukes kom, (som navnet sier) fra samme nabolag som Springsteen. Har dessverre aldri fått samme oppmerksomhet.
    Vis vedlegget 926399

    Hearts of Stone. Knallplate.

    Southside Johnny var venn med Bruce, og hang rundt i musikkmiljøet i samme område i Jersey/southside.
    Han har spillt inn flere låter av Springsteen. Den beste syns jeg er "All the way home"

    M
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Molly er på besøk hos oss i Blåskogen noen dager. Søstrene kjenner hverandre og går godt sammen.
    IMG_20230612_174235.jpg

    Godt med et bad i elva for Nuffejentene.
    IMG_20230612_174043.jpg

    Molly venstre og Maja høyre.
    IMG_20230612_173748.jpg



    IMG_20230612_173559.jpg

    De fleste som ikke er født i går husker sikkert Crown Imperial Song.

    Det er salg på Norske albumklassikere på vinyl nå, og Weld's debut, "Natural Tools" kom i hus. Denne vinylutgaven er dobbel, og det er med mye tilleggsmateriale i form av liveopptak demos, mm. Jeg er mildt sagt begeistret for Vibeke Saugestad som rockevokalist, så da ble det vanskelig å unngå kjøp. 🙈😊
    Ikke bare hiten, nevnte Crown Imperial S som er høreverdig. Dette er temmelig potent gitarrock, som har tålt tida bra synes jeg.
    En flott versjon av Neville Brothers "Yellov Moon".
    Lydkvalitet er ikke allverden, men den låter hvertfall bedre enn Tidal og CD på mitt anlegg, slik jeg husker det.
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Spilte den Weld plata (cd) mye når den kom ut. Støtter deg ang Vibeke Saugestad
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Et par dubletter av favorittalbum som har fått plass på veggen.
    IMG_20230614_011019.jpg

    "Like some cat from Japan..."

    Jeg synes det har gått inflasjon i alle nakne og halvnakne kvinnemennesker som går igjen i opptil flere tråder her på HFS.🙈
    Jeg har sett så mye i mitt liv, at det skal en del til før jeg gidder å pusse brillene. 🤓
    Men dette har jeg virkelig ikke sett før! 😆
    truco-fancy-a-cuppa.gif
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    flat,1000x1000,075,f.jpg

    Jeg blir aldri lei Bowie. Han har alltid ei låt som passer til alle tider og stemninger.
    En av mine favoritter er "Five Years".
    Den har jeg hørt MYE.

    Opptaket under skal visstnok være det første han gjør i denne perioden uten kostyme og sminke som Ziggy Stardust. Merk også rockegitaristen Mick Ronson spiller piano. Den legendariske trommebeaten som starter låta og setter den akopalyptiske stemningen. Samme "slow-quick-quick", fader ut sangen etter at strykere avslutter med crescendo.
    (albumversjonen)
    "Five Years" beskriver verden etter at folk har mottatt nyheten om at det er 5 år til verden går under. Ingen hyggelig beskjed å få.

    Five Years er definitivt et av glam/artrockens aller største øyeblikk.
    Bowie sa sjøl at han skrev sangen etter paranormal kontakt med sin far som døde i 1969. Sangen ble laget i 1971.
    Faren hadde advart han om at han ville dø om 5 år hvis han ikke sluttet å fly.

    Mange musikkjournalister og bransjefolk mener at "Five Years" er den sterkeste albumåpneren ever.
    Det er uten tvil ei merkverdig og nyskapende låt. Særlig når man sammenligner med hva som ellers skjedde i musikkverdenen i 1972, da den kom ut.
    Jeg synes det er interessant.
    Det finnes et begrep kalt Ziggyologi.
    Et av de store spørsmålene er om Ziggy kan redde verden med rocken når det pga forfallet ikke finnes strøm til gitaren?
    Det er sagt og skrevet ganske mye om "Five Years" og Bowie i Ziggy-perioden.
    Her er kortversjonen på Wiki :

    Pushing through the market square
    So many mothers sighing (sighing)
    News had just come over
    We had five years left to cry in (cry in)
    News guy wept and told us
    Earth was really dying (dying)
    Cried so much his face was wet
    Then I knew he was not lying (lying)
    I heard telephones, opera house, favorite melodies
    I saw boys, toys, electric irons and TV's
    My brain hurt like a warehouse, it had no room to spare
    I had to cram so many things to store everything in there
    And all the fat, skinny people
    And all the tall, short people
    And all the nobody people
    And all the somebody people
    I never thought I'd need so many people
    A girl my age went off her head
    Hit some tiny children
    If the Black hadn't have pulled her off
    I think she would have killed them
    A soldier with a broken arm
    Fixed his stare to the wheels of a Cadillac
    A cop knelt and kissed the feet of a priest
    And a queer threw up at the sight of that
    I think I saw you in an ice-cream parlor
    Drinking milk shakes cold and long
    Smiling and waving and looking so fine
    Don't think you knew you were in this song
    And it was cold and it rained, so I felt like an actor
    And I thought of Ma and I wanted to get back there
    Your face, your race, the way that you talk
    I kiss you, you're beautiful, I want you to walk
    We've got five years, stuck on my eyes
    Five years, what a surprise
    We've got five years, my brain hurts a lot
    Five years, that's all we've got
    We've got five years, what a surprise
    Five years, stuck on my eyes
    We've got five years, my brain hurts a lot
    Five years, that's all we've got
    We've got five years, stuck on my eyes
    Five years, what a surprise
    We've got five years, my brain hurts a lot
    Five years, that's all we've got
    We've got five years, what a surprise
    We've got five years, stuck on my eyes
    We've got five years, my brain hurts a lot
    Five years, that's all we've got
    Five years



    Ha en fin dag! 🌞🙂
     
    Sist redigert:
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Et par dubletter av favorittalbum som har fått plass på veggen.
    Vis vedlegget 927816
    "Like some cat from Japan..."

    Jeg synes det har gått inflasjon i alle nakne og halvnakne kvinnemennesker som går igjen i opptil flere tråder her på HFS.🙈
    Jeg har sett så mye i mitt liv, at det skal en del til før jeg gidder å pusse brillene. 🤓
    Men dette har jeg virkelig ikke sett før! 😆
    Vis vedlegget 927815
    Helt enig Blues, kan bli litt mye av det gode. Ellers er flott at du skriver om Bowie, det er så mye å
    velge i, utrolig mange høydepunkter fra en fantastisk musikalsk karriere. Keep up the good work.
    Ha en aldeles strålende dag. V-M.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    6.876
    Har takket før for at du tar deg tid til å skrive litt om ulike artister/låter av og til, men en god ting kan som kjent ikke sies for ofte. Så igjen, tusen takk! Det settes stor pris på 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har takket før for at du tar deg tid til å skrive litt om ulike artister/låter av og til, men en god ting kan som kjent ikke sies for ofte. Så igjen, tusen takk! Det settes stor pris på 😊
    Takk for hyggelig respons.
    Jeg tar ikke for gitt at folk tar seg tid til å lese, men av og til har jeg lyst til å dele ting jeg føler engasjement for. Folk får lese, eller la være.
    Jeg har det også sånn som deg, jeg setter pris på at enkelte deler det de er opptatt av.
    Jeg klarer ikke å få med meg alt og alle, men sprer meg litt utover der jeg opplever god stemning og tone. Noen ganger er det lærerikt, mens andre ganger kun underholdning og tidsfordriv.
    Bra begge deler. 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn