BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Minner og vibber fra en svunnen tid på den lokale musikkscenen her i bygda der😎😀
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    58.522
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Som noen sikkert har fått med seg, ettersom @gismo har skrevet om happeningen i sin tråd, så var han og jeg så heldige å få invitasjon til Gunnar da vi traff ham på Oslo HiFi Show.
    Han bor innen overkommelig rekkevidde for oss begge, og vi har møtt Gunnar ved flere anledninger tidligere der hifi har vært agendaen. Nå ble det gjort alvor av pratet, og vi fikk en fyrstelig mottakelse med Napoleon og det hele! 😊👌

    IMG_20230327_091632.jpg

    Verten har en lang hifi-fartstid, og hadde flere morsomme historier å fortelle.
    Vi fikk bl.a. høre om den tida han hadde fullt oppsett med Nakamichi. 70-80 tallets top-notch utstyr, med et design som absolutt ikke hadde gjort seg bort i dag heller.
    s-l400.jpg


    Videre en lang reise med diverse Audio Research og rør, og fra et svært spesielt besøk hos en av de tidligere store importører og forhandlere av high end, - GLOTTA i Stockholm. Kanskje er det noen som er så gamle at de kan huske navnet. (?)
    Det må vel kalles sagnomsust.

    Vi fikk også en mildt sagt interessant historie om en forforsterker som nå er nyoverhalt og muligens blir lagt ut for salg.
    Det dreier seg om en lekker Swiss Physics p5.
    IMG_20230327_091719.jpg

    IMG_20230327_091801.jpg


    G har hatt flere ulike høyttalere i sitt eie. Bl a. POLK som tidligere var et stort amerikansk merke, og som nå gjør et slags comeback, - sist hørt på Oslo HiFi Show med noen små stativhøyttalere. I "Gamle dager" var høyttalere fra USA digre. Før nåværende høyttalere hadde G Audiophysics. Nå står det svensker i stua, - Marten Bird 2.

    IMG_20230327_092257.jpg

    IMG_20230327_092035.jpg

    Denne Marten-modellen har vi hørt tidligere, ettersom Karmana hadde disse da vi var på vårt andre besøk hos ham da han bodde i Nederland. De ble da spilt på med Karan amps og Naim streamer/dac. Fra den gangen husker jeg dem som en gedigen oppgradering fra Miles som han hadde ved første besøk. Også denne gangen var det lett å høre at Bird 2 har mange kvaliteter.
    Bird 2 ble tidligere brukt med Audio Research, men i senere tid er det byttet elektronikk i anlegget. Nå kommer effekten fra en PLINIUS Reference A150. En skikkelig "bamse".

    IMG_20230327_092347.jpg


    Hovedkilde er hva jeg må kalle rosinen i pølsa - nesten bokstavelig... 😆.
    dCS Rossini streamer /dac. Attpåtil med ekstern klokke. Dette er en våt drøm av en streaming/dac. Et skikkelig sikleobjekt, og noe av det aller beste jeg har hørt av digitale kilder. Jeg har lyttet til denne noen timer før i et annet anlegg, og ble da nærmest satt ut av hvor godt digital lyd kan låte i våre dager. Dette er svært kostbart, men det er kolossal forskjell fra f. eks. det jeg har som digital kilde. Lumin D2 går for å være en ok spiller, men dette er noe ganske annet.
    På kjent materiale hører jeg at denne dCS- riggen spiller med en større troverdighet. Det låter rett og slett mer naturlig. Musikken bare er der. Ingen artefakter av noe slag. Ypperlig.
    Hvis jeg skulle begynt på nytt, og jeg slapp å bekymre meg for prislappen, så hadde denne stått høyt på lista ved kildevalg.
    Jeg har også hørt f eks dyre MSB dacer som spiller utrolig klart og rent, men jeg har altså fått mer "fot" med dCS i kjeden. Er det tilfeldig? Muligens, men "noe" er det. 😊
    Signalet går rett inn i ampen uten bruk av forforsterker.
    A Sexy Beast :
    IMG_20230327_092144.jpg

    Racket er forresten sjølbygg av eieren.
    Tungt og stødig.

    Nå er det jo et sammensatt anlegg vi hører på, og ikke bare Rossini, Plinius eller andre komponenter hver for seg. Alt er koblet sammen med Synergistic Research kabling (husker ikke modeller /level) , og også SR strømfilter.

    I racket står også en Marantz blue ray som er koblet til TVn, og en sub kun til TV-lyd på gulvet. Videre en flott CD spiller, - Marantz s11. Denne brukes til transport ved avspilling av CD. Det er en god dac i S11 som er overflødig ettersom signalet blir konvertert i Rossini. Overkill etter min oppfatning, men eieren vil ha det sånn. 🙂
    For min del hadde jeg utvilsomt klart meg med dCS-riggen som eneste kilde.

    Gunnar hadde tidligere også en Gyrodek med SME IV. Den er solgt.

    Anlegget :
    IMG_20230327_091943.jpg

    Jeg skal forsøke å gi en beskrivelse av mitt inntrykk av dette oppsettet.
    Det hele spiller klart og uanstrengt. Fullfrekvent og homogent. Det oppleves aldri som masete eller slitsom sjøl om alle detaljer er på plass. Musikken nærmest flyter og det er deilig å høre på.

    Hvis jeg skal være kritisk :
    I dette oppsettet er nok rommet den største begrensningen. Uten at det på noen måte er helt håpløst, langt ifra. Men husk at dette er høy klasse!
    Man har det rommet man har, og når anlegget står i ei stue blir det alltid kompromiss. Jeg er i samme båt sjøl.
    Det store plusset, er at med en slik situasjon blir det ofte lyttet mer til musikk. Man slipper å planlegge, fyre opp osv. Terskelen for bruk er for mange lavere.
    Det ble spilt fra både Tidal, Qobuz og CD.
    Vi fikk spille og høre akkurat hva vi ville, og verten ga også noen kjærkomne innspill som man selvsagt har prøvd hjemme. 😊

    Jeg har hørt rom og anlegg med bedre bass. Jeg hørte en liten tendens til utflyting og rommet tåler ikke mye bass på høyt volum. I hvert fall ikke hvis man er litt pirkete. Det er altså snakk om MYE bass OG volum.

    Jeg har også hørt anlegg med bedre Scene, hvor musikere og instrumenter står mer adskilt i lydbildet og høyttalerne i større grad forsvinner. Illusjonen kommer ikke helt på plass for meg. Jeg tror Bird 2 hadde vist bedre egenskaper på dette hvis de hadde hatt mer space og luft rundt seg.
    Det er også en massiv stereobenk og en tv mellom høyttalerne. Det er etter min mening ikke optimalt, og som jeg har sagt før mener jeg fremdeles at TV i stereoanlegget er en vederstyggelighet. 🙊😉
    Til tross for mange fordeler.

    Jeg tror altså at de få ankepunktene nevnt ovenfor i stor grad må tilskrives rommet.

    Det siste jeg kan si noe om er luft og transparens. Gismo som er vant til mer konvensjonelle høyttalere ga uttrykk for at han synes dette var gjengitt meget godt.
    Jeg som er vant med Maggie 3.7 med bånddiskant fra gulv til tak, og rør i kjeden, kom ikke helt i mål. Mye en vanesak og smak.

    Dette er små detaljer. Jeg har ennå ikke hørt et anlegg, uansett pris, (kanskje utenom ett, - det ultimate favorittoppsett som kom veldig nært mitt ideal) , som har utelukkende sterke sider, og klarer med alt både ører og sjel begjærer.
    Som sådan låter dette anlegget til Gunnar bedre enn det de aller fleste har i huset. 👌

    Tusen takk for at vi fikk komme @GunnarNy.
    Det var en god, og ikke minst svært hyggelig opplevelse.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.833
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Super rapport, alltid spennende å lese om besøk hjemme hos andre entusiaster :)

    På messa i Horten i høst brukte faktisk Hifi Klubben en dCS som streamer og forforsterker til de nye monoblokkene fra Hegel. Men mener det var modellen som er litt rimeligere enn den dere hørte på - dCS Bartòk. Ofte snakkes det om at det spiller bedre med fult volum fra DAC med en forforsterker før effekten, men på spørsmål fra salen så mente presentørene at de ikke fikk noen økt lydkvalitet av å koble på den nye matchende Hegel pre-ampen så sistnevnte ble stående bare til utstilling. Så preampen i disse dCS'ene er nok god.

    Så ser for meg at Gunnar sitt oppsett låt magisk. Plinius har også noe ved seg som egger nysgjerrigheten 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    58.522
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig tilbakemeldinger fra dere over her. 🙂

    Vedr bruk av pre, så vet jeg at folk har ulike erfaringer ved bruk av med /uten. Det er neppe mulig å gi noen generell fasit på dette.

    Det er riktig at det ble brukt dCS Bartok Hos HiFi-klubben i Horten.
    Det er en fin og god spiller som jeg har hørt i flere ulike oppsett. Gunnar hadde også en Bartok tidligere. Imidlertid er dette ikke bare en "litt rimeligere" spiller. Rossini med klokke koster flere ganger mer, men er også i et helt annet skikt lydmessig.
    Om forskjellen er verdt prisen må hver enkelt mene noe om, men hvis man vil ha det beste må man være forberedt på å punge ut. Hvis anlegget henger med ellers, er det nemlig større forskjell på dacer og streamere enn vi liker å tenke på. 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    58.522
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Påsken står for døra.
    Julemusikk er det mye av, men
    hva slags musikk spiller man i påsken?
    Altså bortsett fra Bach og annen kirkemusikk.
    Noen forslag fra ei påskeliste på Tidal :

    Sjøl lurer jeg på om denne er innafor? :
    IMG_20230401_185139.jpg




    Jeg håper alle får noen hyggelige påskedager. 🐥
    IMG_20230330_223855.jpg


    IMG_20230401_181618.jpg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    15.331
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Påskemusikk, hm🤔 Dette er far off, men jeg tror du skjønner tegninga🤣🤣 I’m going to hell for this bit🤘

    I, I'm still alive
    Hey I, but, I'm still alive
    Hey I, boy, I'm still alive
    Hey I, I, I, I'm still alive, yeah
    Ooh yeah...yeah yeah yeah...oh...oh...

    IMG_3757.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    15.331
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    @ou812rh Er det Vedder som er poeten?
    Sjøl synes jeg Patti Smith er skarp :
    Det er vel Vedder som skrev teksten, men ikke melodien, og den handler ikke om Jesus😁 Måtte jo Google påskerock og fikk dette resultatet:

    1 - Crime of the Century (1974) by Supertramp. The ultimate song for Easter, by a great forgotten band. The live version (from the live in Paris album) is especially good.

    2 - Jesus (1973) by Queen, from their debut LP.

    3 - When Jesus Came to Play (1991) by Jethro Tull

    4 - Love Resurrection (1984) by Alison Moyet
    We all need a love resurrection, just a little divine intervention....

    5 - Miracles Out of Nowhere (1976) by Kansas, along with their later hit "Hold On"

    6 - East at Easter (1984) by Simple Minds

    7 - Cross of Gold (1974) by Bob Seger and the Silver Bullet Band

    8 - White Rabbit (1967) by Jefferson Airplane, so maybe Grace Slick doesn't mean the Easter bunny, but...she also gave us another great Easter song: Miracles (1974) by Jefferson Airplane

    9 - Jesus (1974) by Cat Stevens

    10 - How far Jerusalem (1985) by Magnum, from the album "On a Storyteller's Night."

    11 - Dying to Be Alive (2000) from Hanson

    12 - Jesus to a Child (1996) by George Michael

    13 - Alive (2006) by Meat Loaf. I'm still alive, must have been a miracle

    14 - Carry My Cross (2005) by Third Day

    15 - From the Beginning by ELP, Emerson Lake and Palmer from Trilogy in 1972

    16 - Father of Day, Father of Night (1973) by Manfred Mann's Earth Band, from the Solar Fire LP.
    Father, who build the mountain so high, who shapes the cloud up in the sky... A 10 minute songs from Solar Fire that really sizzles.

    17 - Alive (1991) by Pearl Jam

    18 - King of Rome (2009) by Pet Shop Boys

    19 - Church on Sunday (2000) by Green Day

    20 - Rise (1992) by Pantera

    Her er noe for en hver smak;)
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    58.522
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    10 til.
    Guitartown.jpg


    IMG_20230403_082125.jpg


    John_Prine_self-titled.jpg


    Led_Zeppelin_-_Led_Zeppelin_(1969)_front_cover.png


    IMG_20230403_090307.jpg


    VanMorrisonMoondance.jpg


    Oscarnighttrain.jpg


    Nick_Lowe_Jesus_of_Cool.jpg


    Fireandwater_albumcover.jpg


    R-3519980-1383591295-5522.jpg


    Varme anbefalinger på alle, men det gjelder musikken. Ikke alle disse har bra lyd.
    Moondance, Guitartown, In a Sentimental Mood er innafor, men ikke for show off.
    For så vidt også Night Train og Led Zeppelin med rett pressing.
    Med en god utgave kan man godt spille Led Zeppelin for å vise fram anlegget. 🎸

    F. eks.

    Det skal låte energisk og luftig med klar, tydelig trommelyd og "bite" i gitaren.


    De nye remasterne som kom for noen år sida er bra, og de er heller ikke spesielt dyre.
    Denne f. eks:


    Det ble nokså mannsdominert.
    For å balansere :
    Screenshot_20230403_095113.jpg
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Har det meste av Supertramp. Vurderer likevel Live in Paris. Har du noen formening om dette albumet, sammenlignet med studioversjonene?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.029
    Antall liker
    20.208
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    10 til.
    Vis vedlegget 908147

    Vis vedlegget 908148

    Vis vedlegget 908149

    Vis vedlegget 908150

    Vis vedlegget 908151

    Vis vedlegget 908152

    Vis vedlegget 908155

    Vis vedlegget 908153

    Vis vedlegget 908156

    Vis vedlegget 908158

    Varme anbefalinger på alle, men det gjelder musikken. Ikke alle disse har bra lyd.
    Moondance, Guitartown, In a Sentimental Mood er innafor, men ikke for show off.
    For så vidt også Night Train og Led Zeppelin med rett pressing.
    Med en god utgave kan man godt spille Led Zeppelin for å vise fram anlegget. 🎸

    F. eks.
    Det skal låte energisk og luftig med klar, tydelig trommelyd og "bite" i gitaren.


    De nye remasterne som kom for noen år sida er bra, og de er heller ikke spesielt dyre.
    Denne f. eks:


    Det ble nokså mannsdominert.
    For å balansere :
    Vis vedlegget 908159
    Led Zeppelin i linket..... Er det du, som har laget opptaket fra vinyl???
    If so..... så få fixet brum på PU 😁 :LOL:🥰
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    58.522
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Syns jeg så en tråd nylig der denne plata ble nevnt. Tenkte du kanskje var innblandet, men husker altså feil.
    Jeg er nok både her og der på HFS, men
    akkurat det har jeg ikke blanda meg oppi. 🙂

    Jeg har bare to Supertramp-album. Breakfast og Crime. Den siste hender det seg jeg spiller. I hvertfall School.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    58.522
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    10 sterke album med sterke damer.
    To_Bring_You_My_Love.jpg


    Neko_Case_-_Blacklisted.jpg


    R-14408495-1573927689-5988.jpg


    jenny-lewis-rabbit-fur-coat.jpg
    s-l400 (1).jpg



    Lucinda_williams_cover.jpg


    Gillian_Welch_-_Soul_Journey.png


    Bonnie_Raitt_-_Nick_of_Time.png


    Joni_hissing.jpg


    WEB_Image_Lisa_Dillan_Love_Me_Tender_The_Quite_Qui_fxlp377-537319208_plid_45611.jpeg

    De som ikke kjenner Lisa Dillan-albumet anbefales å sjekke. Ligger også på Tidal.
    Dette er litt annerledes versjoner av sanger som Elvis gjorde gjennom karrieren.
    Man hører både tekst og melodier på en ny og helt annen måte. Jeg tror mange vil synes dette er avslappende og godt å høre på.
    Dillan er en usedvanlig god vokalist, og hun synger klokkeklart.
    Meget nært og flott opptak av hennes stemme og topp musikere som i sin tid spilte i studio med sjølveste Elvis Presley.
    Spilt inn i RCA B i Nashville, samme studio som Elvis gjorde noe av sitt beste arbeid. Utgitt på Kirkelig Kulturverksted som borger for god lydkvalitet.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    58.522
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    er det 8.mars i dag og hvor er Patti Smith, hun er da sterkest,? Det er vel benkpress vi snakker om?
    Jeg tenkte ikke at det er noen toppliste, mer et utvalg av litt ulike kvinner som har noe å fare med.
    Er det snakk om topp10, så må denne med:
    PattiSmithHorses.jpg

    Coverfotoet er et kunstverk i seg sjøl.
    Av Robert Mapplethorpe som var en personlig venn av Smith.
    Var så heldig å dumpe borti en utstilling med han på Fotografiska i Stockholm for noen år sida. Det gjorde inntrykk.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    58.522
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20230405_143205.jpg


    IMG_20230406_221842.jpg

    Maja har vært på tur på isen på Rokosjøen.
    I bakgrunnen ser man en slags karusell.
    Det er ei kjelke i ene enden av stokken, og den kan gå både rundt, og opp og ned. Billig moro! . 🙂
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn