Blitz!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Nå er jeg noe så utskjelt som sosiolog. Det viser seg gjerne at vi ofte blir likere våre foreldre enn det vi liker å innrømme. Samtidig så blir vi også formet av det sosiale miljøet vi opptrer i, og det vi utsettes for.
Men likheten vår med våre foreldre er nok genetisk betinget. Når man ser på den samlede vatiasjonen i karaktertrekk i en befolkning, så finner man at ca 50% av den forklares av foreldreskap. Man ser at ca den samme korrelasjonen finner man mellom helsøsken, men ikke mellom halvsøsken og overhodet ikke mellom stesøsken, eller mellom barn og adoptivforeldre. Her er korrelasjonen nesten lik 0. Mye av den resterende ca 50% av variasjonen innen befolkningen (som ikke skyldes nedarvet foreldre-barn-likhet) skyldes nok kuturell påvirkning, men da beviselig ikke mellom foreldre-barn. Barn påvirker hverandre. Fasit må være: Ønsker man å fostre avdrott som møter verden med et tolerant, liberalt og åpent sinn så er oppskriften å selv stille med lite xenofobisk genetikk og så bosette seg i en skolekrets med sunne venstrevelgere. Da kan man fortelle neger- og jødevitser dagen lang til barnas store forlystelse uten at noen tar skade av det. Har man derimot selv en genetisk konstitusjon som gjør en proteksjonistisk, engstelig og avvisende til fremmedhet, og til overmål har bosatt seg i et område der barna bruker "jøde" etc som skjellsord, så hjelper uansett ikke haldningsskapande arbeid.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.209
Torget vurderinger
1
Så var det den der med at "holdninger er genetisk betinget". For den som antar at slike påstander holder stikk. IQ derimot, ser ut til å henge sammen med foreldre.

G

Gjestemedlem

Gjest
bjornh skrev:
Så var det den der med at "holdninger er genetisk betinget". For den som antar at slike påstander holder stikk. IQ derimot, ser ut til å henge sammen med foreldre.
Holdninger og politiske standpunkter er jo ikke noe som overføres genetisk, men personlighet, rasjonalitet og emosjonelle sider av personen er jo mye styrt av DNA, og dette igjen er jo en viktig faktor i hvordan man forholder seg til andre mennesker og hvilke holdninger man ender opp med. En person disponert for angst og adhd har vel en noe forhøyet risiko for å støtte Demokratene, og en som lider av allodoxaphobia ender gjerne opp som AP-medlem. ::)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.209
Torget vurderinger
1
Jo, men da har jo ikke miljø noe å si i det hele tatt?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Jo, men foreldrene utgjør en overrasksende lite relevant del av miljøet. Undersøkelsene som er gjort viser dog bare hvor lite av den eksisterende variasjonen i en befolkning som forklares av hjemmemiljøet, og ikke effekten av oppdragelse. Innen en befolkning gjør sikkert flertallet av forledre mye likt, og effekten av dette vil ikke avdekkes i slike studier.

G

Gjestemedlem

Gjest
Smorte24 skrev:
Hvorfor er det rasistisk å ha en demostrasjon at de er redde for islamiseringen som skjer i Norge?
Det har vel kanskje litt med hvem det er som demonstrerer også.

Norwegian Defence League er jo en del av et større overnasjonalt samarbeid, og NDL hadde også invitert mange av medlemmene fra den engelske grenen til denne demonstrasjonen. (English Defence League og Cymry Defence League)

Her et koselig familiebilde fra grenen i Wales.

Klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er, men det er et eller annet i bildet som får meg til å mistenke at dette ikke kun er innvandringsskeptikere med vanlijesmak.

Vedlegg

F

fjellvåk

Gjest
Neppe så paranoid som de på bildet. Hærlig gjeng forresten.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.971
Torget vurderinger
1
Dette såg jo ut som ein gjeng kjekke karer ;D Lurer på om dei foretrekker Darjeeling elle Earl Grey ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Palmaris skrev:
Dette såg jo ut som ein gjeng kjekke karer ;D Lurer på om dei foretrekker Darjeeling elle Earl Grey ;)
Går mest i Strongbow der ser det ut som.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I Rogaland kjenner vi til NDL allerede. De ble vel startet her, og det ble de som en avlegger av EDL. Det var litt bråk rundt den offisielle talsmannen deres som ble ekskludert fra Transportarbeiderforbundet, der han også hadde verv. Han og flere andre hadde vært på studieturer til blant annet Luton (der EDL har hovedsete og ble dannet) for å lære å demonstrere. I akkurat dette tilfellet så er det ingen tvil om at det er en rasistisk organisasjon. Det finnes selvsagt også folk som ikke er rasister som er redde for radikal islam, uten at deg gjør dem til rasister av den grunn.

Men lar du deg assosiere med disse gutta på dette bildet skal det godt gjøres å bortforklare sine holdninger. Ingen som ikke er rasister vil trives i en slik konstellasjon. Jeg er fortsatt litt lattermildt sjokkert over hvor evneveik det kvinnfolket som leder NDL er. Hvor er det blitt av de "karismatiske" lederne de pleide å ha. Tidligere topper i slike bevegelser har normalt klart å simulere intelligens på et visst nivå, hun visste jo ikke hvilket bein hun skulle stå på. Makan til fjern frontfigur har jeg aldri sett. Det er nesten så jeg synes synd på de som følger henne, for de må jo være enda dummere som lar seg lede av en så ubrukelig person.

Nå ha jeg lyst til å se intervjuet med henne i reprise. Det artige er at dette innslaget fra TV er postet på YouTube av en som selv jobber for samme sak, men som langtfra er på lag med Lene Andreassen. Kommentaren til videoen som en Line Thorbjørnsen har postet er "Hun ødelegger anti-islam arbeidet for alle seriøse!". Line Thorbjørnsen er åpenbart mest irritert over at hun fremstår som direkte dum, og dermed gir et inntrykk av at de som er anti-islam er dumme. En morsom detalj er at hun hevder at de har kastet ut alle høyre-ekstreme fra bevegelsen, men likevel har de invitert EDL til å holde en appell, og det er jo liten tvil om at EDL kan beskyldes for å være en nazistisk organisasjon.

Her er en video de tilsynelatende har produsert selv.

Den videoen gir heller ikke inntrykk av at de er spesielt talentfulle.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.209
Torget vurderinger
1
totte skrev:
bjornh skrev:
Jo, men foreldrene utgjør en overrasksende lite relevant del av miljøet. Undersøkelsene som er gjort viser dog bare hvor lite av den eksisterende variasjonen i en befolkning som forklares av hjemmemiljøet, og ikke effekten av oppdragelse. Innen en befolkning gjør sikkert flertallet av forledre mye likt, og effekten av dette vil ikke avdekkes i slike studier.
Tja, jeg vet ikke helt det. Ofte reflekteres verdisettet til foreldre mer og mer jo eldre folk selv blir. Unge folk er ofte ikke veldig religiøse, men det jeg finner merkelig er at så mange har en tiltagende konservativitet som deres foreldre og hjemme miljø hadde.

Jeg er ikke blant dem som påstår at foreldre har alt og si, bare at den opplæring det å "bygge familie" ofte kommer til sin rett når barn selv får egne barn og hus og hjem. Hyler og skriker dine foreldre til deg under din oppvekst, er det sannsynlig at du bruker samme metoder når det kniper til. Hvis ikke din bedre halvdel sekundær-sosialiserer deg litt. Ansvar og ordensforståelse, forbruk og innsikt i økonomi stammer jo gjerne hjemmefra? -eller finner vi opp kruttet på nytt blant kompiser som er jevngamle?

Men siden vi nå er inne på effekten av miljø; og ikke foreldres "ikke gjør som jeg gjør, men som jeg sier", så har jeg klagt merke til den tiltagende kirkebrenningen i det siste året, som jeg ikke er så overrasket over etter at en viss adelig ble sluppet løs. Mulig jeg er på ville veier akkurat i den påstanden, men det er åpenbart at noen driver med noe. Muligens en pyroman. Men hva om det er noen unge satanister? I så fall er det liten tvil om at subkultur miljøet slike oppsøker kan ha stor effekt; eller press. Vi snakker jo om sanksjonsmidler her.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.789
Sted
Nøtterøy
Har litt tro på det gode i menneskeheten også jeg da.

Ser fram til den dagen da SOS rasisme, nazzene, Carl Ivar, Blitzerne, Maria Amelie og pelsdyrnæringen går hånd i hånd nedover Karl Johan
og synger "All you need is love". :D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Andy skrev:

Ser fram til den dagen da SOS rasisme, nazzene, Carl Ivar, Blitzerne, Maria Ameli og pelsdyrnæringen går hånd i hånd nedover Karl Johan
Det var da en uvanlig sammensatt gruppe. Har du ikke flere som kan gå sammen med dem som du missliker, slik som parkeringsvaktene og bruktbilselgerne.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.789
Sted
Nøtterøy
baluba skrev:
Andy skrev:

Ser fram til den dagen da SOS rasisme, nazzene, Carl Ivar, Blitzerne, Maria Ameli og pelsdyrnæringen går hånd i hånd nedover Karl Johan
Det var da en uvanlig sammensatt gruppe. Har du ikke flere som kan gå sammen med dem som du missliker, slik som parkeringsvaktene og bruktbilselgerne.
Hva med biltilsynet?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.209
Torget vurderinger
1
Andy skrev:
baluba skrev:
Andy skrev:

Hva med biltilsynet?
Blitztilsynet..?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Andy skrev:
baluba skrev:
Andy skrev:

Hva med biltilsynet?
Og kemneren + skatteetaten.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:

Har vel lært en gang at det er ufint å beskrive noen som "taper", men hvis man skulle gjøre det måtte nå denne gjengen være det man trygt kunne beskrive som tapere! Stakkars!!

Minner meg om en historie fra krigen:

Hirden marsjerte til fengende musikk gjennom byens gater mens folk sto og så på med mer eller mindre avsky.
Det sto en gammel dame på fortauet og kommenterte høyt for seg selv, nei se der er han Tor og der er han Jens og Petter og Ola og Johannes. En mann som sto ved siden av hennes sa surt: " De kjenner visst de folklene der godt De frue? "
Hvorpå damen svarte: " Ja, De skjønner jeg har jobbet som lærerinne på Særskolen i mer enn 30 år "

For de som ikke vet det kan forklares at "Særskolen" var noe som fantes i "gamle dager". En skole for evneveike.

Av en eller annen grunn, uvisst hvilken kom jeg på den historien da jeg så det bildet! ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Minner meg om en historie fra krigen:
Hadde helt glemt at du var så gammel. Sikkert fordi jeg føler meg litt ærlig trøtt i kveld. Men dement er du ikke, for det øvrige du skrev (inkludert historien din) var klart som dagen og helt korrekt.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
baluba skrev:
Hadde helt glemt at du var så gammel. Sikkert fordi jeg føler meg litt ærlig trøtt i kveld. Men dement er du ikke, for det øvrige du skrev (inkludert historien din) var klart som dagen og helt korrekt.
Gammel??
Spiralis er da en mann i sin beste alder!!

Alderens klokskap kombinert med ungdommens handlekraft. Dessuten kjører han Skoda, både med og uten vinger. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Takker for tiltro til den mentale kapasietet, men må nok skuffe deg med alderen. Jeg er ikke like gammel som AFFA! ;)

Har ennå noen år igjen som fagforeningspamp, forhåpentligvis til arbeidsgivers store fortvilelse! ;D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Dessuten kjører han Skoda, både med og uten vinger. ;)
En slik støtstangsmotor med reduksjonsgir?? Hvilket fly sitter den i?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.789
Sted
Nøtterøy
At folk som var med i Hirden og NS under krigen liksom skulle være dummere enn andre mennesker er vel ønsketenkning fra enkelte.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Andy skrev:
At folk som var med i Hirden og NS under krigen liksom skulle være dummere enn andre mennesker er vel ønsketenkning fra enkelte.
Det var en "VITS" Andy, Sjekk Wikipedia under "HUMOR" !

I tilegg var vitsen fra krigen, og på den tiden var det lov ( Nei det var det ikke! Det var forbudt og straffbart, men likefullt sosialt akseptert i visse miljøer ) å lage vitser som gikk på NS medlemmers manglende inteligens! Humor er ikke statisk, den følger med i tiden og er derfor gjerne et produkt av "sin tid". Det var gjerne derfor jeg spesifiserte at historien var fra krigen/okkupasjonen!

Trist når vitser må forklares! :-\

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.789
Sted
Nøtterøy
Spiralis skrev:
Andy skrev:
Det var en "VITS" Andy, Sjekk Wikipedia under "HUMOR" !

Trist når vitser må forklares! :-\

Ahhh....gjesp!

Hersketeknikk! ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Andy skrev:
Ahhh....gjesp!

Hersketeknikk! ;D
Selvsagt ! ;D

Men det er uhyre udannet å gjespe så høylydt i andres nervær ! :p

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.972
baluba skrev:
Av en eller mannen merkelig grunn kom jeg til å tenke på de nikkende hundene som var å finne på hattehyllen bak i biler før i tiden.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
baluba skrev:
Av en eller mannen merkelig grunn kom jeg til å tenke på de nikkende hundene som var å finne på hattehyllen bak i biler før i tiden.
Det er ikke Linn Skåber som har et humor-stunt nå igjen da? Hun er jo sabla flink til å fremstille dumme kjerringer. Det er forresten utrolig at det har vært helt ukontroversielt å hevde at dama er dum her på sentralen. Absolutt ingen har kommet henne til forsvar, noe som vel er ganske bekreftende for påstandene.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Dama er blåst så kommentarene er ganske dekkende (blondine itillegg!).
På den annen side, hadde ei dame med niqab-uniform uttalt seg like dumt så hadde dialogonanistene kastet seg over enhver som hadde prøvd seg med en nedsettende kommentar.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Dama er blåst så kommentarene er ganske dekkende (blondine itillegg!).
På den annen side, hadde ei dame med niqab-uniform uttalt seg like dumt så hadde dialogonanistene kastet seg over enhver som hadde prøvd seg med en nedsettende kommentar.
Det har da vært sitater fra muslimer i hopetall, uten at noen har reagert på annen måte enn å gi støtte til kritikken.

S

Smorte24

Gjest
Gratulerer igjen har dere kapret en tråd, denne tråden heter Blitz og likevel har dere igjen fått det til å handle om hvor dumme nazister er eller andre som er imot dagens innvandring.

Når jeg tenker etter så var kanskje ikke 10 personer så dårlig for NDL, jeg mener det finnes vel mellom 3-4oo innvandrerorganisasjoner, og i tillegg så kommer det vel 50-60 anti rasisme organisasjoner inkludert Blitz og de samlet vel bare litt over 1000 personer.

Leste på nettet at Blitz hindret israelere å sette opp stand på reiseliv messen, er ikke dette veldig lik nazismen da?

Eneste forskjellen er vel at Blizerne ikke har de samme ressuserne som nazistene, jo jeg kom på en forskjell til nazistene jobbet det gjør jo ikke Blitzerne.

Leste også at 110 Blitzere var på vei til en tatoverings butikk i mars i år fordi det kunne være et opphold sted for nynazister, Blitzere har ingen rettigheter til å gjøre dette.

Leste også at Baluba sa at du var rasist hvis du støttet NDL, nå har vel alle foreninger som har vært skeptisk til innvandring blitt kalt rasister, FRP og deres velgere har vel også blitt kalt rasister i alle år.

Ser også at de samme personene har kapret religion tråden, de forsvarer at muslimer generelt er engler og de kristne er satans sønner.

32% av muslimene i England er for shahira lover, jeg vil jo si at 1/3 ikke akkurat er bare noen få. De holdt også en demostrasjon for at England skulle innføre shahira lover.

Men hvis vi synes dette er skremmende og ikke vil ha dette i Norge da er man rasist, for meg er dere ikke noen bedre enn de som støttet tyskerne 40-45.

Jeg håper virkelig at HFS legger ned off topic fordi slik det er nå blir hver eneste tråd klikken ikke er enig i blir kapret.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.209
Torget vurderinger
1
Å sammenlikne Blitz med nazismen er å være på ville veier..!

S

Smorte24

Gjest
bjornh skrev:
På hvilken måte?

Kom igjen forklar og ikke bare si at slik er det, hadde blitz hatt de samme muligheten som nazistene hadde ville det vel ikke vært en eneste jøde igjen i Norge.

F

fjellvåk

Gjest
Smorte24 skrev:
Gratulerer igjen har dere kapret en tråd, denne tråden heter Blitz og likevel har dere igjen fått det til å handle om hvor dumme nazister er eller andre som er imot dagens innvandring.

Når jeg tenker etter så var kanskje ikke 10 personer så dårlig for NDL, jeg mener det finnes vel mellom 3-4oo innvandrerorganisasjoner, og i tillegg så kommer det vel 50-60 anti rasisme organisasjoner inkludert Blitz og de samlet vel bare litt over 1000 personer.

Leste på nettet at Blitz hindret israelere å sette opp stand på reiseliv messen, er ikke dette veldig lik nazismen da?

Eneste forskjellen er vel at Blizerne ikke har de samme ressuserne som nazistene, jo jeg kom på en forskjell til nazistene jobbet det gjør jo ikke Blitzerne.

Leste også at 110 Blitzere var på vei til en tatoverings butikk i mars i år fordi det kunne være et opphold sted for nynazister, Blitzere har ingen rettigheter til å gjøre dette.

Leste også at Baluba sa at du var rasist hvis du støttet NDL, nå har vel alle foreninger som har vært skeptisk til innvandring blitt kalt rasister, FRP og deres velgere har vel også blitt kalt rasister i alle år.

Ser også at de samme personene har kapret religion tråden, de forsvarer at muslimer generelt er engler og de kristne er satans sønner.

32% av muslimene i England er for shahira lover, jeg vil jo si at 1/3 ikke akkurat er bare noen få. De holdt også en demostrasjon for at England skulle innføre shahira lover.

Men hvis vi synes dette er skremmende og ikke vil ha dette i Norge da er man rasist, for meg er dere ikke noen bedre enn de som støttet tyskerne 40-45.

Jeg håper virkelig at HFS legger ned off topic fordi slik det er nå blir hver eneste tråd klikken ikke er enig i blir kapret.
Du skuffer aldri du smorte, den skal du ihvertfall ha.
Og så lærte jeg litt også, nytt ord for flertall; kapring.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Smorte24 skrev:
bjornh skrev:
På hvilken måte?

Kom igjen forklar og ikke bare si at slik er det, hadde blitz hatt de samme muligheten som nazistene hadde ville det vel ikke vært en eneste jøde igjen i Norge.
De grisebanker sine meningsmotstandere. Det er vel en forskjell? Nei forresten, det er det ikke.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.209
Torget vurderinger
1
Smorte24 skrev:
bjornh skrev:
På hvilken måte?

-nei, det tror jeg ikke. Har du grunn til å tro det? Har Blitz noen ytret at noen raser eller religioner fysisk må utryddes?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
bjornh skrev:
Smorte24 skrev:
bjornh skrev:
På hvilken måte?

-nei, det tror jeg ikke. Har du grunn til å tro det? Har Blitz noen ytret at noen raser eller religioner fysisk må utryddes?
Nei, de nøyer seg foreløbig med å banke dem opp, steine dem og trakassere dem.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Topp Bunn