Blir vi lurt atter en gang.?

Lyd fra PC er i siget, blir vi lurt på samma måte som med CD/vinyl.?

  • Ble lurt til å kjøpe CD spiller og solgte vinyl snurrer og angrer..

    Stemmer: 0 0.0%
  • Beholdt vinyl og kjøpte CD spiller, lot meg ikke lure..

    Stemmer: 0 0.0%
  • Lar meg ikke lure en gang til så jeg beholder CD og vinyl og koser meg..

    Stemmer: 0 0.0%
  • Satser på at PC er bedre, selv om jeg kan bli lurt..

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    2

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Ble ikke lurt. Hørte Norges første dem-spiller på Tanum musikk i Oslo. Det førte til stor skepsis.

Nå har jeg glede av begge medier, men jeg bruker bare vintage-spillere. Dual 1219 på vinylplater og tweaket RCD 855 på cd.
:)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
OldBoy skrev:
Rotekroken skrev:
OldBoy skrev:
Rotekroken skrev:
Men for å holde oss på litt mer normale priser og noe som kan sammenlignes, finnes det CD spiller i prisklassen ca 15k som er bedre enn PC basert avspilling til samma pris.?
Hos meg er svaret definitivt "nei!". En DAC til 10k, en Squeezebox til 2,5k og en trådløs router til rundt 1k, spiller ringer rundt en CD-spiller til 15k. Vi snakker om nypriser her. Da regner jeg ikke med PC'en, den har jeg jo uansett.
Jeg har en CD spiller fra før, jeg kan da kjøpe meg en ny DAC til 13k og kabel til 2k og komme med samma påstand mot deg..
Som du ser så blir ikke dette helt reelt..
Jeg prøver bare å svare på spørsmålet ditt, jeg. En separat DAC til 10k spiller ringer rundt en CD-spiller til 15k, uansett om du bruker en CD-spiller som kilde eller en PC.
Dette var interessant.. Hva slags DAC er det snakk om her da.? Eller er det snakk om DAC generelt sett.?
Har hatt en del DAC'er og noen mirakler har dem vel ikke utrettet, men helt klart at en del av dem har gitt meg noen oppturer, men kvalitet her er heller ikke gratis..
Min erfaring tilsier at summen for DAC + god kabel + spiller ikke nødvendigvis er bedre enn ren CD spiller til samme sum..
Drivverk er noe jeg aldri undervurderer gitt, har hørt så store forskjeller på drivverk at jeg ikke går i den fella der..
Blir spennende og høre hva den DAC'en jeg skal hente i morgen kan gjøre, skal bruke den på CD spiller og DVD spiller for å høre hva som bor i dem begge..
DVD spiller til 7k mot ren CD spiller til 20k og DAC til 15k sånn ca etter en del modding osv, alt tyder på en helg med musikk fra morgen til kveld :D
 
O

OldBoy

Gjest
Av de DAC'ene jeg har hørt, vil jeg i den aktulle prisklassen, under 10k, nevne Benchmark DAC-1 og RME ADI-2, som jeg har testet hjemme hos meg og hos en del hi-fi-kamerater. Etter våre gammelmannsører, overgår begge de nevnte DAC'ene de CD-spillere i <20k-klassen vi har hørt. Uansett signalkilde. Det være seg en billig DVD-spiller eller en Squeezebox. Kabler er helt uinteressante i denne sammenhengen. Vi har naturligvis ikke hatt kapasitet til å høre ALLE CD-spillere under 20k, ei heller alle DAC'er i den aktuelle prisklassen under 10k. En vennegjeng av "gamle gutter" har likevel kommet til at en dedikert CD-spiller kan møte veggen i disse moderne DAC-tider.

Vi har ganske bra utstyr, vi "gamle gutter". Vi snakker om anlegg i +100k-klassen, bare så det er sagt. Det kan godt hende at mindre kresne anlegg ikke er like følsomme med hensyn til signalkilde.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
OldBoy skrev:
Av de DAC'ene jeg har hørt, vil jeg i den aktulle prisklassen, under 10k, nevne Benchmark DAC-1 og RME ADI-2, som jeg har testet hjemme hos meg og hos en del hi-fi-kamerater. Etter våre gammelmannsører, overgår begge de nevnte DAC'ene de CD-spillere i <20k-klassen vi har hørt. Uansett signalkilde. Det være seg en billig DVD-spiller eller en Squeezebox. Kabler er helt uinteressante i denne sammenhengen. Vi har naturligvis ikke hatt kapasitet til å høre ALLE CD-spillere under 20k, ei heller alle DAC'er i den aktuelle prisklassen under 10k. En vennegjeng av "gamle gutter" har likevel kommet til at en dedikert CD-spiller kan møte veggen i disse moderne DAC-tider.

Vi har ganske bra utstyr, vi "gamle gutter". Vi snakker om anlegg i +100k-klassen, bare så det er sagt. Det kan godt hende at mindre kresne anlegg ikke er like følsomme med hensyn til signalkilde.
Nå har jeg prøvd 3 forskjellige spillere på en AN DAC 1x, og her er det absolutt ingen tvil om at drivverket er den som "styrer" hele balletten..
Lydsignaturen i drivverket er så sterkt i alle spillerene, at jeg skal påta meg å stå ute i kulda å fortelle deg hvem drivverk som spiller, bare du setter opp et vindu så jeg kan høre noe av musikken..

Jeg vet dette er en sterk påstand, men dette er ikke første gangen jeg har hatt en del spillere og DAC'er på besøk og hørt at drivverk er sjefen, den som setter premissene for alt egentlig..

Men nå har ikke jeg noen gang hatt en DAC i hus som er full av filter og dill og dall, alle de DAC'ene og spillerene har vært Hi-Fi produkter..

Anlegget mitt består av rør og horn, her gis lite ved dørene og selv små bagateller som kabler hører jeg veldig stor forskjell på..
Om jeg har kabel "A" mellom CD/pre og kabel "B" mellom pre/effekt - bytter kabel "A" med kabel "B" så er det så store variasjoner at det er enten musikk eller jalla som triller ut..

Etter +20 år med musikk og Hi-Fi som hobby, så har jeg vært borti en god del rart, noen anlegg kan du lett høre forskjeller på små variasjoner, andre anlegg klarer du knapt nok å skille større variasjoner fra hverandre..
Men begge de "typene" triller frem vakker musikk i mine ører.!
Det ene er ikke galt og det andre rett......

For noen år siden hadde jeg et anlegg som spilte fortryllende bra, om jeg må si det selv ;D
Den dagen jeg skulle starte med å skifte ut litt for oppgraderings spøkelse kom å tok meg, så skiftet jeg fra den ene høyttaleren til den andre, veldig lite å hente der, prøvde enda flere høyttalere, men nesten samma lyd fikk jeg uansett..
Da var det jo å starte med spiller, lånte meg flere spillere av venner og kjente, var i butikker og lånte med meg det ene og det andre hjem, kjøpte også noe brukte spillere, men ikke pokker om jeg kom meg noe videre..
Aha, her er det kabler som er synderen, så det ble hamstret inn i bøtter og spann der også, men historien gjentok seg der også.!
Fikk tak i et annet effekt trinn, se der ja, nå begynner det å ligne noe.!
Så var det pre sin tur til å skiftes ut, her skjedde det enda mer ja.!
Pluttselig så satt jeg der med totalt hakeslep, uansett hva slags spiller, høyttalere eller kabler jeg koblet på, så var det STORE variasjoner.!!
Synderene var rett å slett masse filter og shit som produsenten hadde satt inn i pre og effekt, fortalte produsenten om mine opplevelser og han bare gliste fra øre til øre, så fortalte han meg masse teknisk om filter og duppeditter som ikke jeg skjønner lyden av, men at det er hørbart, det er helt klinkende klart.!
Jeg kjenner produsenten personlig og ønsker ikke å fortelle hvem dette er..

Så.... hva er det RME og Benchmark gjør med DAC'ene sine.?
Er det noe av den samma historien eller.?
Dessverre så bruker jeg bare ører og følelser når jeg lytter på musikk, så alt det tekniske kan jeg ikke en shit om :-[

Og for å ta med litt av topic ;D hva med "filteringen" som skjer fra data leser en CD til lyden kommer til forsterker.?
Blir vi lurt.??

Mvh
Kjell
 
K

knutinh

Gjest
Rotekroken skrev:
Og for å ta med litt av topic ;D hva med "filteringen" som skjer fra data leser en CD til lyden kommer til forsterker.?
Blir vi lurt.??
Hvilken filtrering er det du tenker på?

-k
 
K

KindOfBlue

Gjest
Rotekroken skrev:
Synderene var rett å slett masse filter og shit som produsenten hadde satt inn i pre og effekt, fortalte produsenten om mine opplevelser og han bare gliste fra øre til øre, så fortalte han meg masse teknisk om filter og duppeditter som ikke jeg skjønner lyden av, men at det er hørbart, det er helt klinkende klart.!
Jeg kjenner produsenten personlig og ønsker ikke å fortelle hvem dette er..
Dette er grunnen til at John Atkinson vil at komponenter skal måle flatt - dvs at de ikke skal "farges" av produsenten, nettopp så man skal få kontroll over lyden i anlegget.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21565.msg410898.html#msg410898

"... a preamplifier should not be in the business of effecting dramatic changes, and in any case, dramatic changes are not the kind that prove to be of lasting value."
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
KindOfBlue skrev:
Rotekroken skrev:
Synderene var rett å slett masse filter og shit som produsenten hadde satt inn i pre og effekt, fortalte produsenten om mine opplevelser og han bare gliste fra øre til øre, så fortalte han meg masse teknisk om filter og duppeditter som ikke jeg skjønner lyden av, men at det er hørbart, det er helt klinkende klart.!
Jeg kjenner produsenten personlig og ønsker ikke å fortelle hvem dette er..
Dette er grunnen til at John Atkinson vil at komponenter skal måle flatt - dvs at de ikke skal "farges" av produsenten, nettopp så man skal få kontroll over lyden i anlegget.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21565.msg410898.html#msg410898

"... a preamplifier should not be in the business of effecting dramatic changes, and in any case, dramatic changes are not the kind that prove to be of lasting value."
Hva vil det egentlig si at det måler flatt.?
Er det samma som 100% identisk, og da mener jeg identisk med åssen et instrument eller stemme låter i virkeligheten.?

En syntetisk gjengivelse av din egen stemme, det er det som folk generelt opplever som "nøytralt og ufarget" men din egen stemme har masse farger og nyanser selv når du prater..
Jeg for min del leter etter en måte å gjenskape din stemme så naturlig som mulig, gjenskapt i min stue..
Mens den store delen av High-End segmentet befinner seg mer og mer mot det som jeg kaller sterilt og kjedelig, nøytralt og ufarget..

Hva er fasiten på lyd.?
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Det hadde vært interessant å vite hvorfor så mange forbinder "nøytralt" med "grått og trist", siden de to ikke har noe som helst med hverandre å gjøre.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.566
Antall liker
7.097
I min seminomadiske virkelighet drømmer jeg om igjen å kunne nyte vinylsamlingen med dertilhørende ritualer. Men grunnet den samme virkelighet så vurderer jeg sterkt å gå over til PC-basert avspilling. Ikke fordi jeg tror det vil gi meg bedre lyd eller fordi jeg ønsker en mer brukervennlig betjening, men simpelten fordi jeg da lettere kan gjøre min relativt volumiøse CD-samling langt mer portabel.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
...
Mens den store delen av High-End segmentet befinner seg mer og mer mot det som jeg kaller sterilt og kjedelig, nøytralt og ufarget..
...
Ganske så enig bortsett fra «nøytralt», særlig for HT finnes det ganske mange som har en betoning i øvre mllomtone og diskant, noen vil sikkert oppfatte det som åpent og nøytralt, i mine ører blir det fort flisete og «skingrende», og dette (sammen med valg av programmaterialet og lydnivå ved avspilling) er noe av dilemmaet ved subjektiv bedømming av nøytralitet.

mvh
KJ
 
K

KindOfBlue

Gjest
Rotekroken skrev:
KindOfBlue skrev:
Rotekroken skrev:
Synderene var rett å slett masse filter og shit som produsenten hadde satt inn i pre og effekt, fortalte produsenten om mine opplevelser og han bare gliste fra øre til øre, så fortalte han meg masse teknisk om filter og duppeditter som ikke jeg skjønner lyden av, men at det er hørbart, det er helt klinkende klart.!
Jeg kjenner produsenten personlig og ønsker ikke å fortelle hvem dette er..
Dette er grunnen til at John Atkinson vil at komponenter skal måle flatt - dvs at de ikke skal "farges" av produsenten, nettopp så man skal få kontroll over lyden i anlegget.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21565.msg410898.html#msg410898

"... a preamplifier should not be in the business of effecting dramatic changes, and in any case, dramatic changes are not the kind that prove to be of lasting value."
Hva vil det egentlig si at det måler flatt.?
Er det samma som 100% identisk, og da mener jeg identisk med åssen et instrument eller stemme låter i virkeligheten.?

En syntetisk gjengivelse av din egen stemme, det er det som folk generelt opplever som "nøytralt og ufarget" men din egen stemme har masse farger og nyanser selv når du prater..
Jeg for min del leter etter en måte å gjenskape din stemme så naturlig som mulig, gjenskapt i min stue..
Mens den store delen av High-End segmentet befinner seg mer og mer mot det som jeg kaller sterilt og kjedelig, nøytralt og ufarget..

Hva er fasiten på lyd.?
Fasiten på lyd?

Dette er å måle flatt. Igjen John Atkinson:


Fig.1 Parasound Halo JC 2, balanced frequency response at 1V into 200k ohms with volume control set to maximum (left channel blue, right channel red) and to unity gain (left channel green, right channel magenta). (0.25dB/vertical div.)

Når Atkinson ser dette sier han at denne forforsterkeren er nøytral - dvs. at det som går inn i den også kommer ut av den, med det du måtte ha valgt å gi av gain til signalet. Men det er altså ufarget.

Du skriver: "Mens den store delen av High-End segmentet befinner seg mer og mer mot det som jeg kaller sterilt og kjedelig, nøytralt og ufarget."
Det er absolutt ikke min erfaring. Folk kommer hjem til meg og er i ekstase over hva de hører i musikken. Jeg vil ha den "fargen" som opprinnelig ble lagt i musikken av utøverne - men jeg kan love deg at det farges løs. Akkurat nå synger Åkerström Glimmande Nymf så det rumler, med tusener av nyanser i stemmen, fra kjeller til loft i hans register.

Det er musikken som er kjedelig, ikke anlegget, dersom du er misfornøyd med et godt anlegg som måler flatt.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.566
Antall liker
7.097
Lille_Adam skrev:
Begge to? Pose og sekk?
Ikke sikker på om det er meg du spør, men hele vinylsamlingen og mesteparten av CD-samlingen har stått til oppbevaring en god stund da jeg har skiftet bosted åtte ganger de siste syv årene. Forestiller meg at det er noe enklere å flytte med 5K plater på harddisk. Så får heller drømmene om ny vinylrigg vente til jeg engang blir mer landfast.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Joa, det var demses. Vel vel, det sies at LP plater kan låte ok helt inn i pensjonisttilværelsen, så om de ikke råtner på rot og du er tålmodig så blir det nok en lykkelig slutt.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
KindOfBlue skrev:
Rotekroken skrev:
KindOfBlue skrev:
Rotekroken skrev:
Synderene var rett å slett masse filter og shit som produsenten hadde satt inn i pre og effekt, fortalte produsenten om mine opplevelser og han bare gliste fra øre til øre, så fortalte han meg masse teknisk om filter og duppeditter som ikke jeg skjønner lyden av, men at det er hørbart, det er helt klinkende klart.!
Jeg kjenner produsenten personlig og ønsker ikke å fortelle hvem dette er..
Dette er grunnen til at John Atkinson vil at komponenter skal måle flatt - dvs at de ikke skal "farges" av produsenten, nettopp så man skal få kontroll over lyden i anlegget.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21565.msg410898.html#msg410898

"... a preamplifier should not be in the business of effecting dramatic changes, and in any case, dramatic changes are not the kind that prove to be of lasting value."
Hva vil det egentlig si at det måler flatt.?
Er det samma som 100% identisk, og da mener jeg identisk med åssen et instrument eller stemme låter i virkeligheten.?

En syntetisk gjengivelse av din egen stemme, det er det som folk generelt opplever som "nøytralt og ufarget" men din egen stemme har masse farger og nyanser selv når du prater..
Jeg for min del leter etter en måte å gjenskape din stemme så naturlig som mulig, gjenskapt i min stue..
Mens den store delen av High-End segmentet befinner seg mer og mer mot det som jeg kaller sterilt og kjedelig, nøytralt og ufarget..

Hva er fasiten på lyd.?
Fasiten på lyd?

Dette er å måle flatt. Igjen John Atkinson:


Fig.1 Parasound Halo JC 2, balanced frequency response at 1V into 200k ohms with volume control set to maximum (left channel blue, right channel red) and to unity gain (left channel green, right channel magenta). (0.25dB/vertical div.)

Når Atkinson ser dette sier han at denne forforsterkeren er nøytral - dvs. at det som går inn i den også kommer ut av den, med det du måtte ha valgt å gi av gain til signalet. Men det er altså ufarget.

Du skriver: "Mens den store delen av High-End segmentet befinner seg mer og mer mot det som jeg kaller sterilt og kjedelig, nøytralt og ufarget."
Det er absolutt ikke min erfaring. Folk kommer hjem til meg og er i ekstase over hva de hører i musikken. Jeg vil ha den "fargen" som opprinnelig ble lagt i musikken av utøverne - men jeg kan love deg at det farges løs. Akkurat nå synger Åkerström Glimmande Nymf så det rumler, med tusener av nyanser i stemmen, fra kjeller til loft i hans register.

Det er musikken som er kjedelig, ikke anlegget, dersom du er misfornøyd med et godt anlegg som måler flatt.
For å provosere deg litt og sette dette heeeelt på spissen, om du har alt flatt hele veien, fra skiva i spilleren og til lyden ender ut i rommet........ hva sitter man igjen med da.?

Sitter vi igjen med en iskald, klinisk og steril lyd fra selve sølvplata.?
Er nesten så jeg kan høre de digitale signalene triller frem i stua her ;D
Jaja, litt spøkefull må man vel også få lov til å være ;)

Ser litt av poenget ditt, men det er ingen som har hørt den egentlige lyden fra sølvplata, men etter teorier i hytt og gevær så ender vi opp med digital gjengivelse, er vel ikke det vi leter etter.?
Siden alt skal være snorrett så kan vi jo ikke la analogdelen i CD spilleren gjøre noe filtrering med lyden heller, ergo så ender vi opp med den "digitale" lyden fra plata..

Jeg har hørt Tact og Lyngdorf på B&W 802D og 801D, her er det ikke så mye som "farger" eller ødelegger lyden i forhold til din filosofi som jeg regner med at du ser opp til.?
Tviler sterkt på at du vil ha min absolutte ærlige mening om et slikt anlegg.!!

Åssen anlegget ditt låter aner jeg ingen ting om og kan ikke uttale meg, men jeg innbiller meg at det spriker ganske så mye fra det jeg personlig leter etter, og jeg bruker ørene mine når jeg er ute, lytter etter forskjellige ting som jeg prøver å frembringe i egen stue, seff så lar det seg ikke gjøre helt korrekt, men slik mine ører oppfatter det så er det mye nærmere virkeligheten enn ex Tact, Lyngdorf og de store fra B&W + mye mye annet som jeg har hørt..

Så den snorrette saken din, den har ikke jeg noe personlig godt forhold til, men det er nå min smak og min mening opp i alt dette..

Så kommer vi til sakens kjerne...
Hva er fasiten på lyd.?

August Rush
Nå er ikke jeg like gal som Evan, men det å faktisk fokusere på de lydene som man opplever, det er ikke så galt......
 
K

KindOfBlue

Gjest
En liten illustrasjon er kanskje på plass? Forstår ikke helt denne aversjonen mot flatt. Har du flat musikk så er det noe helt annet, men prinsippet her er vel i hvilken utstrekning anlegget skal få lov til å farge det vi hører på, vekk fra utgangspunktet?

Og siden vi bruker ordet farger. La oss tenke oss at lyden som ligger på cd-skiva er "hvit" - den går ut av et drivverk som har et "rødt" skjær, deretter en pre som har "rosa" tint, så går den gjennom en effektforsterker som har litt "brunt" i seg, før den omvandles til lydbølger av en høyttaler som er "rødbrun" i lyden.

Vi er langt fra "hvit" nå.
Det er da ikke sagt at musikken, utgangspunktet, er flatt? Mens jeg skriver dette lytter jeg til Social Studies av Carla Bley - og jeg kan love deg at dette er musikk som ikke er flat. Det dirrer i veggene når bassen kommer inn, euphoniumet skjelver seg gjennom meg, sax, trompet, trombone, el-gitar, slagverk. Det går opp, ned, sidelengs, samspill, solo-partier, stor dynamikk.

Dette har jeg lyst til å høre uten at jeg farger det - "hvitt" på CD'en skal være "hvitt" ut av høyttaleren og inn i rommet. Men dette har absolutt ingen ting med at det blir kjedelig å gjøre - det kan du være helt trygg på. Sitter og be-bopper i stolen mens jeg skriver! :D

Uansett - smak er det vanskelig å diskutere ... det jeg liker med å ha slik totalkontroll over lyden er at jeg dermed enkelt kan justere det jeg har lyst til å justere, uten å være prisgitt en "farge" som i noen tilfeller legger til og i andre tilfeller trekker fra opplevelsen.
 
K

knutinh

Gjest
Er det "rett" å ha en tv/DVD-spiller som gjør at folk får litt mer farge i kinnene enn de hadde ved filmingen, som fjerner litt uren hud?

Er det bra å ha utstyr som lar brukeren velge mellom nøytraltt/realistisk og pyntet på?

Eller skal man overlate alt kreativt til filmskaperene og avspille dette nøytralt i heimen?


Er det bra med forskjellige referanse-krav som gjør at filmskaperen kan gjøre antagelser om hvordan ting vil se og høres ut i en kalibrert kino?

-k
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hvordan kan du vite at der har vi akkurat passe med rynker på skuespilleren?
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Du kalibrerer til Angelina Jolie ikke har en eneste rynke, kvise eller vorte og så er det korrekt.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Lille_Adam skrev:
Du kalibrerer til Angelina Jolie ikke har en eneste rynke, kvise eller vorte og så er det korrekt.

La nå brøstvortene være igjen da.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Lille_Adam skrev:
Du kalibrerer til Angelina Jolie ikke har en eneste rynke, kvise eller vorte og så er det korrekt.
correctomundo!
 
K

KindOfBlue

Gjest
knutinh skrev:
Er det "rett" å ha en tv/DVD-spiller som gjør at folk får litt mer farge i kinnene enn de hadde ved filmingen, som fjerner litt uren hud?

Er det bra å ha utstyr som lar brukeren velge mellom nøytraltt/realistisk og pyntet på?

Eller skal man overlate alt kreativt til filmskaperene og avspille dette nøytralt i heimen?


Er det bra med forskjellige referanse-krav som gjør at filmskaperen kan gjøre antagelser om hvordan ting vil se og høres ut i en kalibrert kino?

-k
Med film er det jo enkelt.
Jeg har stilt inn hjemmekinoen vha referansetoner, med kontrastbilder og med fargereferanser -- i tillegg er det benyttet en spatialkalibrering for surroundgjengivelsen.
Innen film finnes det etablerte og kjente rammer som man justerer etter, nettopp for å få den gjengivelsen av bilde og lyd som filmmakerne ønsker.

Innen hifi er det selvsagt i hytt og pine i sammenligning.
 
K

kbwh

Gjest
Replikkvekslingen som kuliminerer i svar #135 er riktig fornøyelig.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Valentino skrev:
Replikkvekslingen som kuliminerer i svar #135 er riktig fornøyelig.
Joda, faktisk litt underholdende.
"Om jeg hamrer eller hamres, likefullt så skal der jamres!"
Vi skal helst ikke ha filtre o.a. - men når det først er flatt så er det feil også! ;D
Men var hobbyen lett så hadde vi vel identisk utstyr hele gjengen.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
KindOfBlue skrev:
Valentino skrev:
Replikkvekslingen som kuliminerer i svar #135 er riktig fornøyelig.
Joda, faktisk litt underholdende.
"Om jeg hamrer eller hamres, likefullt så skal der jamres!"
Vi skal helst ikke ha filtre o.a. - men når det først er flatt så er det feil også! ;D
Men var hobbyen lett så hadde vi vel identisk utstyr hele gjengen.
Det var temmelig så lystig her når jeg skrev det innlegget ;D
Jeg vet at jeg ikke var helt A4 ;)

For å være litt seriøs og uprovoserende her, så ønsker jeg ikke at filtre skal ødelegge for den gode lyden som finnes på plata, det blir en "maskering" av sannheten med masse korreksjoner med filter av ymse slag..

Siden vi er smått inne på film her, så forringes noe av bildekvaliteten når det sendes via hele verden og ut i rommet, kontra da du sender signalet fra kamera rett til samma TV..
Bilde i seg selv er like "klart" men har mistet noe av gløden og den "levende" biten..
Jaggu ikke så lett å setta ord på dette, men jeg tror dere skjønner poenget mitt.?
For alt jeg vet så kan begge bildesignalene måle likt, men det som øyet ser er forskjellig..

Tråden handler egentlig om vi blir lurt eller ikke, men å snakke litt rundt tema så forstår vi kanskje hverandre litt bedre.?
 
K

KindOfBlue

Gjest
Rotekroken skrev:
KindOfBlue skrev:
Valentino skrev:
Replikkvekslingen som kuliminerer i svar #135 er riktig fornøyelig.
Joda, faktisk litt underholdende.
"Om jeg hamrer eller hamres, likefullt så skal der jamres!"
Vi skal helst ikke ha filtre o.a. - men når det først er flatt så er det feil også! ;D
Men var hobbyen lett så hadde vi vel identisk utstyr hele gjengen.
Det var temmelig så lystig her når jeg skrev det innlegget ;D
Jeg vet at jeg ikke var helt A4 ;)

For å være litt seriøs og uprovoserende her, så ønsker jeg ikke at filtre skal ødelegge for den gode lyden som finnes på plata, det blir en "maskering" av sannheten med masse korreksjoner med filter av ymse slag..

Siden vi er smått inne på film her, så forringes noe av bildekvaliteten når det sendes via hele verden og ut i rommet, kontra da du sender signalet fra kamera rett til samma TV..
Bilde i seg selv er like "klart" men har mistet noe av gløden og den "levende" biten..
Jaggu ikke så lett å setta ord på dette, men jeg tror dere skjønner poenget mitt.?
For alt jeg vet så kan begge bildesignalene måle likt, men det som øyet ser er forskjellig..

Tråden handler egentlig om vi blir lurt eller ikke, men å snakke litt rundt tema så forstår vi kanskje hverandre litt bedre.?
Bildeanalogien din holder med analoge overføringer, men ikke med digitale. Når jeg kikker på HD-filmer jeg har lastet ned over nettet (og betalt for!) så er signalpakken som ligger på min harddisk identisk med den som lå på leverandørens harddisk og som jeg lastet ned fra.

Men dette gjelder selvsagt ikke innen hifi - der forandrer digitale signaler seg om man skal snede dem en halvmeter gjennom en liten kabelsnutt.
 
K

knutinh

Gjest
Rotekroken skrev:
For å være litt seriøs og uprovoserende her, så ønsker jeg ikke at filtre skal ødelegge for den gode lyden som finnes på plata, det blir en "maskering" av sannheten med masse korreksjoner med filter av ymse slag..
Det som er rart for meg er at audiofile går til alle verdens skritt for å hindre at det er "lydfiltrerende" komponenter i signalveien, og så går like langt for å innføre lydfiltrering med tweaks.

Dersom man ønsker å filtrere signalet (noe som kan være en helt naturlig tilpasning av rom og komponenter) så ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet enn komponenter som er skreddersyd for oppgaven?

-k
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
knutinh skrev:
Rotekroken skrev:
For å være litt seriøs og uprovoserende her, så ønsker jeg ikke at filtre skal ødelegge for den gode lyden som finnes på plata, det blir en "maskering" av sannheten med masse korreksjoner med filter av ymse slag..
Det som er rart for meg er at audiofile går til alle verdens skritt for å hindre at det er "lydfiltrerende" komponenter i signalveien, og så går like langt for å innføre lydfiltrering med tweaks.

Dersom man ønsker å filtrere signalet (noe som kan være en helt naturlig tilpasning av rom og komponenter) så ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet enn komponenter som er skreddersyd for oppgaven?

-k
Hva er lydfiltrerende tweaks ?
 
K

knutinh

Gjest
KindOfBlue skrev:
Innen hifi er det selvsagt i hytt og pine i sammenligning.
Det hadde vært interessant om hifi-bransjen tittet litt på THX og lignende, og innførte absolutte referansenivåer, maksimale tidsmidlete nivåer, krav til etterklangstid og spredning etc. Samtidig ville det kanskje snevre inn det kreative handlingsrommet for hifi produsenter og DIY-ere?

-k
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
knutinh skrev:
rolfozzy skrev:
Hva er lydfiltrerende tweaks ?
Å bytte pre-amp, pickup, kabler for å endre frekvensresponsen.

-k
Og det er ting man helst skal holde seg unna ?
Er det noen andre måter og få det sånn noenlunde slik man ønsker ?
Eller holder det at alt skal låte likt, og det har vi bare og være fornøyd med ?
 
K

knutinh

Gjest
rolfozzy skrev:
Og det er ting man helst skal holde seg unna ?
Nei. Hva enn som funker for deg...
Er det noen andre måter og få det sånn noenlunde slik man ønsker ?
Det er sikkert mange veier til Rom, det kommer an på hvor man mener at Rom ligger, og hvordan man sikrer seg at man faktisk har havnet der.
Eller holder det at alt skal låte likt, og det har vi bare og være fornøyd med ?
Det var vel grovt sett diskusjonstemaet for den forrige siden. Som så mange ganger før så er det uenighet på HFS :)

-k
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
knutinh skrev:
rolfozzy skrev:
Og det er ting man helst skal holde seg unna ?
Nei. Hva enn som funker for deg...
Er det noen andre måter og få det sånn noenlunde slik man ønsker ?
Det er sikkert mange veier til Rom, det kommer an på hvor man mener at Rom ligger, og hvordan man sikrer seg at man faktisk har havnet der.
Eller holder det at alt skal låte likt, og det har vi bare og være fornøyd med ?
Det var vel grovt sett diskusjonstemaet for den forrige siden. Som så mange ganger før så er det uenighet på HFS :)

-k
Målet helliger veien.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
eller veien helliger målet... ;D 8)
 
Topp Bunn