Blir vi lurt atter en gang.?

Lyd fra PC er i siget, blir vi lurt på samma måte som med CD/vinyl.?

  • Ble lurt til å kjøpe CD spiller og solgte vinyl snurrer og angrer..

    Stemmer: 0 0.0%
  • Beholdt vinyl og kjøpte CD spiller, lot meg ikke lure..

    Stemmer: 0 0.0%
  • Lar meg ikke lure en gang til så jeg beholder CD og vinyl og koser meg..

    Stemmer: 0 0.0%
  • Satser på at PC er bedre, selv om jeg kan bli lurt..

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    2

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
knutinh skrev:
Trondmeg skrev:
Også er jeg litt utstyrsfetishist så en flott LP eller CD-spiller har noe ved seg, men dette er selvfølgelig bare følelser og eierglede.
Eierglede, utstyrsfetisjisme, WAF, FeelGood-faktor etc er alle høyst reelle og "målbare" faktorer som blir oversett av de sensualistene som bare vil forklare verden med kvasi-fysikk.

Jeg setter stor pris på en velproporsjonert duppeditt.

-k
Helt enig i dette med duppedittdilla. En del av hobbyen ER utstyret i seg selv, det innrømmer jeg. Det er ikke maks lyd for hver eneste krone som gjelder. Utseende og andre udefinerbare eier-faktorer er også viktig, det innrømmes glatt.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Valentino skrev:
Brukergrensesnittet på skvisboksen er så sjef at man kan bli blautvarefetishist...
Helt enig!
Bare synd den faller så kraftig gjennom som drivverk.
Grått, kornete i diskanten, manglende vekt i gjengivelsen. Rett og slett uengasjerende.

R
 
K

kbwh

Gjest
Man lytter til Rolf Da!, og har Transporter på sin shortlist...
Du kan jo TRO at det er derfor, hehe.
 
L

Ludo

Gjest
Rolf Da! skrev:
Valentino skrev:
Brukergrensesnittet på skvisboksen er så sjef at man kan bli blautvarefetishist...
Helt enig!
Bare synd den faller så kraftig gjennom som drivverk.
Grått, kornete i diskanten, manglende vekt i gjengivelsen. Rett og slett uengasjerende.

R
Enig...
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Soundproof skrev:
MaHa skrev:
Cd og vinyl spiller man musikk fra.

Pc er best hvis man er 14 år, kvisete, kun spiser pottis og drikker cola, og nirvana er Quake nettspill med 50 000 andre kvisete fjortiser under det årlige nirvana The Gathering i Vikingskipet ;D
I følge pedal i seneste Fidelity er det du skriver selvsagt noe vås. Der gjentas det med tyngde at CD rippet til harddisk spiller av betydelig bedre enn fra original-CD.
Nå leste jeg MaHa sitt innlegg som veldig spøkefullt ;D
Syns det var skikkelig artig innlegg selv om det bare var vås ;)

Jeg har også fulgt pedal sitt skriblerier i Fidelity, setter ikke hans påstander i tvil, men er dette veien for alle.?
Vi er jo veldig uenige om det er CD eller vinyl som er best i dag, selv etter over 20 års kamp så er det tvil om hva som er best.!
Blir vi noen gang enige om hva som låter best av CD og vinyl.?
Med PC i tillegg så blir vi nok aldri enige.! hehehehe
 
K

kbwh

Gjest
Det er fulstendig tullete å gi datalagringsmediet i seg selv kredit eller diskredit for lydkvaliteten.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
All digital lyd er perfekt, så vi blir nok ikke lurt nå heller.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Valentino skrev:
Det er fulstendig tullete å gi datalagringsmediet i seg selv kredit eller diskredit for lydkvaliteten.
Ja, ihvertfall når det dreier seg om digital lagring. På analoge medier som vinyl og magnetbånd er historien en annen.
 
K

kbwh

Gjest
Klart. Jeg skrev "datalagringsmediet" for å henvise til binær lagringsform.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Valentino skrev:
Det er fulstendig tullete å gi datalagringsmediet i seg selv kredit eller diskredit for lydkvaliteten.
Selvfølgelig, men det skal bli spennende å se når "alle" etterhvert går over til denne typen avspilling. Da tror jeg vi vil se at folk har minst like mange fantasifulle tweaks her som andre steder.
 
K

kbwh

Gjest
BT skrev:
All digital lyd er perfekt, så vi blir nok ikke lurt nå heller.
Oppvigler! ;D
Så snart lyden er konvertert er det iallefall mulig å holde dataene inntakt. Det vanskelige er (var?) å få til omvandlingen.
 
K

kbwh

Gjest
Greven skrev:
Valentino skrev:
Det er fulstendig tullete å gi datalagringsmediet i seg selv kredit eller diskredit for lydkvaliteten.
Selvfølgelig, men det skal bli spennende å se når "alle" etterhvert går over til denne typen avspilling. Da tror jeg vi vil se at folk har minst like mange fantasifulle tweaks her som andre steder.
Moroa er sikret også i framtiden, helt sikkert.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Valentino skrev:
Klart. Jeg skrev "datalagringsmediet" for å henvise til binær lagringsform.
Går du dypt nok i fysikken på lagringsmediene, så vil du oppdage at det meste er å betrakte som analog representasjon. ;)
Men så lenge det som representeres kan hentes ut feilfritt som binære symboler, så er det ingenting som går tapt, uansett representasjonsform.

Dessverre har dagens binære overføringsstandarder (typisk spdif) den leie egenskapen at selv om de binære pulsene har et diskret nivå (enten 1 eller 0), så er lengden å betrakte som analog hos mottakeren av signalet og klokkefrekvensen må gjenvinnes på bakgrunn av hvor nøyaktig den analoge bitlengden er. Det er derfor jeg hevder at det beste er å bufre og reklokke det digitale signalet. Dette gjøres i PC-avspilling, men PCens ulempe er at det knapt nok finnes noen maskin som har så mye elektromagnetisk støy. Derfor vil alle som snakker varmt om PC-basert avspilling likevel gjøre bruk av ekstern DAC.

Bufring og reklokking gjøres i varierende grad i separate hifi-DACer. Av en eller annen grunn er minimalistiske non-oversamplings-DACer blitt svært populære, der spdif-signalet gjerne er styrende for timingen. Dette er uavhengig av om kilden er en PC eller en CD-spiller.
 

borchgrevink

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.03.2004
Innlegg
78
Antall liker
0
Finnes det noen seriøse high-end lydopplegg fra PC da? Trodde det var for mange komponenter som kunne være med å skape støy av ulike typer?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.306
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
Valentino skrev:
Man lytter til Rolf Da!, og har Transporter på sin shortlist...
Har hatt Transporter, den ble solgt etter noen måneder...
Gjorde Transporteren noe "feil".. hvorfor måtte den ut av huset igjen??
 
K

kbwh

Gjest
borchgrevink skrev:
Finnes det noen seriøse high-end lydopplegg fra PC da? Trodde det var for mange komponenter som kunne være med å skape støy av ulike typer?
Linn Akurate DS og Klimax DS, og Logitech transporter er da seriøse nok?
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
borchgrevink skrev:
Finnes det noen seriøse high-end lydopplegg fra PC da? Trodde det var for mange komponenter som kunne være med å skape støy av ulike typer?
Det kan jo lønne seg å ta en kikk på hva verdens fremste lydteknikere bruker når de spiller inn, mikser og bearbeider lydspor og lager en master.

Som regel en computer fra Apple, og i deres tilfelle gjerne en arbeidsstasjon -- men alt disse gjør er også mindre computere med Mac OSX også i stand til å gjøre. Dog er det muligheter for å plassere proffe lydkort i arbeidsstasjonene som man ikke får plass til inne i en laptop.

Men det er ingen grunn til å tro at utstyret som brukes til å spille inn, mikse og mastre musikken er uegnet til å spille den av.
 

borchgrevink

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.03.2004
Innlegg
78
Antall liker
0
Hva med støy ved overføring over nettverkskabel og støy generert vi USB/Firewire?
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
borchgrevink skrev:
Hva med støy ved overføring over nettverkskabel og støy generert vi USB/Firewire?
Beklager at jeg nå bruker prolyd eksemplet igjen, men her er en link til siden hvor prolyd tilbyr kabler til musikkstudioer:
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/5/main.asp?wwwalias=prolyd&subgid=182&gid=174

Ingen USB/Firewire kabler her koster mer enn 300 kroner.

Her er en link til siden med s/pdif og AES/EBU kabler. Den dyreste er en AES/EBU på 8,5m som koster 700 kroner.
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/5/main.asp?wwwalias=prolyd&subgid=176&gid=174

Alle disse kablene er i henhold til standard for lydinnspilling, og tilfredsstiller alle krav til samme. Men når de samme strekkene skal brukes til lydavspilling dukker det plutselig opp påstander om støy og problemer som må løses med kabler som har identisk teknisk ytelse, men prisen er 20-doblet i mange tilfeller (eller mer).

Det handler mao om hvem du velger å tro på - hifi selgeren som har ett sett argumenter (f.eks. å få deg til å ikke velge digitalt), eller lydinnspillingsbransjen som har et annet?
Du spurte ikke om pris, men støy - men for å være krystallklar: den støyen finnes ikke dersom det er satt riktig sammen og brukes i henhold til spesifikasjonene.
 
O

OldBoy

Gjest
Hvorfor denne enten-eller-tilnærmingen?

Jeg sier:

Vinyl, ja takk.
CD'er, ja takk
Harddiskbasert lyd, ja takk.

Det er såvel lydmessige som praktiske fordeler og ulemper knyttet til alle de tre måtene å lage lyd på, og jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skulle kunne ha alle tre i sving hjemme. Alt til sitt bruk.

Vinyl er utrolig upraktisk i bilen, bare for å ta et eksempel. Harddisker er tungvint og upraktisk hvis man ikke har et eget rom hvor PC pluss nødvendig tilbehør kan stå og surre og gå uten å forstyrre.

Mange av oss har allerede CD-spillere med digitale innganger til gode DAC'er, eller har gode separate DAC'er. Ingen grunn til ikke å bruke disse mulighetene til å få sving på all vår digitale lyd, uansett hvor den måtte komme fra.

:) :) :)
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
OldBoy skrev:
Mange av oss har allerede CD-spillere med digitale innganger til gode DAC'er, eller har gode separate DAC'er. Ingen grunn til ikke å bruke disse mulighetene til å få sving på all vår digitale lyd, uansett hvor den måtte komme fra.

:) :) :)
Helt enig.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Nå har jeg en eldre PC men har prøvd litt med detta via gode øreklokker direkte på hovedkort og jeg har tatt ut rett fra lydkort, høyttalere er ikke gode nok til å gi meg noen svar her, ikke noe av dette er High-End eller i nærheten.!
Når jeg lytter på PC så er det liten tvil om at original CD låter bedre enn alt annet, så jeg undrer litt på hva jeg da må gjøre for at jeg skal få bedre lyd.?
Foobar er avspiller, Advance WMA Workshop og EAC har jeg brukt for å rippe til forskjellige formater og Nero for å lage kopier av originale plater..
Har Plextor og NEC DVD-brenner, de gir faktisk litt forskjellig resultat, i mine ører ikke bedre enn noen originaler, men anerledes lyd blir det........

Det er litt på denne bakgrunn jeg undres litt, jeg også hører at det blir anerledes, men ikke bedre enn originalen..
Er det denne "anerledes-faktoren" som lurer oss.?
Er det mine ører som ikke fanger det samma som alle andre.?
Er det kvaliteten på PC, utstyr eller plater som ikke er god nok.?
Verbatim, Sony Audio og Philips Audio plater har jeg prøvd meg med, kan ikke si at det er noe hørbar forskjell på selve platene..
Har prøvd å kopiere med og uten jitter korreksjon i Nero, det har gitt gode/bedre resultater på musikk som ikke er helt topp kvalitetsmessig, men lite eller ingen effekt på "ren" musikk..

En litt annen vri på dette med å bli lurt...........
Om det er slik at PC basert avspilling er flere ganger bedre enn CD og vinyl, har vi da blitt kraftig lurt av absolutt alle produsentene som lager Hi-Fi komponenter som spiller av en eller annen form for "plate" i så mange år.?
Så har altså det "simple" systemet til data tatt knekken på enhver form for kjent avspillings form som er Hi-Fi basert, enda det ikke er "beregnet" til Hi-Fi bruk.?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Første bud er å ha et bra lydkort eller DAC. Tester (bla Stereophile) viser jo at også Apple Airport er 100% likt med utgangspunktet. Det viser jo at slikt utstyr ikke behøver å koste mye og jeg tviler på at noe PC ikke har bra nok kvalitet for lydgjenngivelse. Uansett skal det ikke være forskjell å spille direkte fra CD vs rippet, så om du opplever dette tipper jeg det er pga at ikke instillingene er korrekt.
 
O

OldBoy

Gjest
Rotekroken skrev:
En litt annen vri på dette med å bli lurt...........
Om det er slik at PC basert avspilling er flere ganger bedre enn CD og vinyl, har vi da blitt kraftig lurt av absolutt alle produsentene som lager Hi-Fi komponenter som spiller av en eller annen form for "plate" i så mange år.?
Så har altså det "simple" systemet til data tatt knekken på enhver form for kjent avspillings form som er Hi-Fi basert, enda det ikke er "beregnet" til Hi-Fi bruk.?
Nå er det ingen som har sagt at PC-basert avspilling er "flere ganger bedre" enn CD og vinyl. Hjemme hos meg er PC-basert avspilling jevngodt med CD. I den forstand at når jeg spiller via CD-spiller og ekstern DAC og via PC, Squeezebox og den samme eksterne DAC'en, hører jeg nøyaktig det samme.

Jeg tror at denne utviklingen mot PC-basert avspilling er drevet av teknologi- og markedsutvikling. For 5 år siden visste jeg knapt hva en DAC var. Det var noe dyrt, eksotisk som bare hi-fi-gærninger kunne tenke seg å kjøpe. For 5 år siden kjente jeg ingen som eide en separat DAC. Ikke noe for vanlige mennesker, med andre ord. Jeg hadde internett hjemme, men det var noe man brukte til å sende mailer og til å slå opp i "Gule sider" og slikt.

Nå koster gode, og jeg mener virkelig gode, DAC'er en slikk og ingenting. Squeezebox'er, trådløse dingser og denslags, som forøvrig også koster en slikk og ingenting, har gjort det utrolig enkelt for helt alminnelige mennesker å lure ut digital lyd fra PC'en og internettet. Kalkylen: En DAC=størrelsesorden 5-10k, en SB=størrelsesorden 2,5k, en trådløs router=størrelsesorden 1k. Det vil si at for 10-15k har man lyd som bare kan oppnås via en CD-spiller som koster kanskje det dobbelte og vel så det. Pluss at man har tilgang til så mye internettradio man kan ønske seg. Til forbausende god kvalitet.

Jeg har tre stereoanlegg hjemme, hvilket betyr at med én og samme PC pluss tre DAC'er og tre SB'er, til i størrelsesorden 30k, kan jeg erstatte CD-spillere og tunere som ville ha kostet oppimot 100k for å få samme lydkvalitet. Jeg sparer også en masse penger på at jeg slipper å kjøpe en haug med signalkabler, i og med at de boksene som disse skal brukes til, blir borte. For ikke å snakke om at kona klapper begeistret hver gang en boks forsvinner ut av syne.

For meg er det bare et spørsmål om å være rasjonell. Mest mulig godlyd for minst mulig penger.

Hvis det er spørsmål om lureri her, kan man faktisk snu på det, og lure på om det ikke er de som kjøper rådyre CD-spillere som er ofre for lureriet.

:) :) :)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Rotekroken skrev:
En litt annen vri på dette med å bli lurt...........
Om det er slik at PC basert avspilling er flere ganger bedre enn CD og vinyl, har vi da blitt kraftig lurt av absolutt alle produsentene som lager Hi-Fi komponenter som spiller av en eller annen form for "plate" i så mange år.?
Så har altså det "simple" systemet til data tatt knekken på enhver form for kjent avspillings form som er Hi-Fi basert, enda det ikke er "beregnet" til Hi-Fi bruk.?
Jeg mener i likhet med OldBoy at en hardisk ikke er bedre, men like bra som CD.

Hvem som blir lurt vet jeg ikke, men det er jo kun i de siste årene at slike løsninger er blitt aktuelle. Hva kostet en 650MB disk da CD ble lanser? Og behøver et datalagringsmedium å være beregnet for musikk, bilder, film, eller dokumenter? Skulle tro det fungerte like godt til alle type data.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
OldBoy skrev:
Nå er det ingen som har sagt at PC-basert avspilling er "flere ganger bedre" enn CD og vinyl. Hjemme hos meg er PC-basert avspilling jevngodt med CD.
I følge bladet FIDELITY, i seneste nummer, er PC-basert innspilling å oppfatte slik:

s10:
(Far og sønn Tiefenbrunn - Linn) er dypt uenige om hvorvidt en god vinylpressing fremdeles kan låte bedre enn de beste såkalte "rippede" CD-plater eller nedlastbare datastrømmer med masterbåndkvalitet. Men begge mener at CD mediet med sine veldig undervurderte mekaniske avspillingsproblemer i forhold låter hardt og umusikalsk. Etter nitid lytting med fullt testpanel er vi i Fidelity tilbøyelig (sic) til å være enig. Ikke minst etter å ha hørt på egne CD-plater som blir kopiert til harddisk og deretter avspilt med Linn Akurate DS og flaggskipet Linn Klimax DS.

s12:
Håkon Rognlien: Overgangen fra CD-spiller til denne enheten er klar og tydelig. Det er mer high-end i form av et roligere lydbilde og mer fullkommen klangstruktur.

s.13:
Anders Rosness: ... de innbyrdes forskjellene var virkelig svært hørbare. På alle signalkilder. Og dessverre - den dyreste - Klimax DS - var definitivt best. Men også avspilling av en rippet CD fra Dell hard discen via både Akurate DS og Klimax DS utklasset den optiske avlesningen fra CD-spilleren.

s16:
Tore Dag Nilsen: Kveldens desidert største og viktigste lydmessige progresjon var å gå fra MP3 til CD-oppløsning. MP3 er skitten, utflytende og lett irriterende å høre mer enn tjue sekunder av gangen, noe som blir smertelig klart når man går over til samme stykket med CD-oppløsning.
Videre ble lyden mer ryddig og åpen, særlig i bassområdet, når man gikk fra CD til rippede utgaver av samme. ... det viser at i hvert fall i dette tilfellet kan det forventes bedre lyd ved å kjøpe musikk over nettet enn å spille av ditto musikk via konvensjonelle CD-drev. Ikke verst.

===

At PC-basert avspilling er vilt bedre enn optisk fra CD burde vært innlysende for Fidelity redaksjonen for flere år siden - men det er først nå det foreligger en knakende dyr spiller fra et respektabelt hifi merke, og da er det tydeligvis stuerent å gå god for konseptet.
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg hengte meg opp i uttrykket "flere ganger bedre". Nyanser, ja....muligens...Det kommer sikkert an på ørene som hører. Men "flere ganger bedre" er veldig drøyt. Og veldig upresist.


:) :) :)
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Soundproof skrev:
At PC-basert avspilling er vilt bedre enn optisk fra CD burde vært innlysende for Fidelity redaksjonen for flere år siden -
Vilt bedre? En god latter forlenger livet. Takk for den...........
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
mls skrev:
Soundproof skrev:
At PC-basert avspilling er vilt bedre enn optisk fra CD burde vært innlysende for Fidelity redaksjonen for flere år siden -
Vilt bedre? En god latter forlenger livet. Takk for den...........
Det gleder meg å kunne spre en latter en lørdags formiddag - men det er jo en kjensgjerning. Som Fidelity selv er inne på slipper man en mengde mekaniske problemer man hittil har ignorert fordi man ikke hadde musikk distribuert som datafiler, og fordi ripping ikke var utbredt.
Men siden det er så og si utelukkende fordeler forbundet med pc-avspilling, og ulempene koblet til cd-avspilling forblir -- så blir det altså vilt bedre. Og da ser jeg bort fra tilgangsfordeler, arkivering, search-muligheter, grace-note identifisering, osv, osv, osv.
Handler kun om lydkvaliteten. 16-bit/44.1kHz kommer noe til kort overfor mulighetene i pc-basert avspilling. Mildt sagt.
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Soundproof skrev:
mls skrev:
Soundproof skrev:
At PC-basert avspilling er vilt bedre enn optisk fra CD burde vært innlysende for Fidelity redaksjonen for flere år siden -
Vilt bedre? En god latter forlenger livet. Takk for den...........
Det gleder meg å kunne spre en latter en lørdags formiddag - men det er jo en kjensgjerning. Som Fidelity selv er inne på slipper man en mengde mekaniske problemer man hittil har ignorert fordi man ikke hadde musikk distribuert som datafiler, og fordi ripping ikke var utbredt.
Men siden det er så og si utelukkende fordeler forbundet med pc-avspilling, og ulempene koblet til cd-avspilling forblir -- så blir det altså vilt bedre. Og da ser jeg bort fra tilgangsfordeler, arkivering, search-muligheter, grace-note identifisering, osv, osv, osv.
Handler kun om lydkvaliteten. 16-bit/44.1kHz kommer noe til kort overfor mulighetene i pc-basert avspilling. Mildt sagt.
Hehe, dette er fortsatt "vilt". Må le enda mer. Man kan bli i godt humør og få forlenget livet av å lese mye av det som skrives her inne.

De fleste gode CD-spillere buffrer opp signalet fra drevet før det sendes videre til DA-konverteringen. Det eliminerer problemene med mekanisk avlesning. Og hvor kommer filene fra som er rippet? I de fleste tilfeller fra et billig plastikkdrev som sitter i en eller annen PC.
 
O

OldBoy

Gjest
Rippede filer kommer fra utstyr som er designet og beregnet for å lese av datamengder med en presisjon og overføringskapasitet som langt overgår det CD-spillere driver med.
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
OldBoy skrev:
Rippede filer kommer fra utstyr som er designet og beregnet for å lese av datamengder med en presisjon og overføringskapasitet som langt overgår det CD-spillere driver med.
Har du noen eksempler på slikt utstyr? Er slike drev en godt bevart hemmelighet som produsenter av high-end spillere ikke har kjennskap til?
 
O

OldBoy

Gjest
Ingen bevart hemmelighet i det hele tatt. Helt alminnelige greier som sitter i enhver PC. Poenget mitt er at hvis man ser på hvilke datamengder som kan hentes ut av slike harddisker og ser på hvilke bitrater og feilrater man opererer med i praksis, er det ingen grunn til å undervurdere hva disse kan klare. At de er så billige som de er, skyldes ikke at de er "billige", men ganske enkelt at de produseres uhyre rasjonelt i STORE serier.
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
OldBoy skrev:
Ingen bevart hemmelighet i det hele tatt. Helt alminnelige greier som sitter i enhver PC. Poenget mitt er at hvis man ser på hvilke datamengder som kan hentes ut av slike harddisker og ser på hvilke bitrater og feilrater man opererer med i praksis, er det ingen grunn til å undervurdere hva disse kan klare. At de er så billige som de er, skyldes ikke at de er "billige", men ganske enkelt at de produseres uhyre rasjonelt i STORE serier.
Hvis PC-drev er så gode, hvorfor benyttes de da ikke av de som produserer high-end cd-spillere?
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Tenk farge-TV kontra sort-hvitt, der CD-spilleren er sistnevnte.

Du kan få et så godt sort-hvitt bilde som bare pokker, men du får altså ikke farger. Større sample-rate, økt wordlength, mer presis avlesing og spesielle lydkort egnet for konverteringene er suverent bedre enn hva man kan få til med en CD-spiller. Men som i alle ting tar det litt tid før man aksepterer dette, siden det er snakk om en ganske så betydelig overgang.

Når man i Fidelity kan lese: " ... fordi implikasjonen av det jeg så og hørte garantert vil endre fremtiden for alle oss musikkelskere:" Anders Rosness -- så kan man jo ønske ham velkommen etter, siden det han hørte og så den kvelden hos Kontrapunkt kunne han fint fått med seg når som helst de seneste åtte årene. At Linn nå har pakket det pent inn og har skapt et eget lydkort fortjener applaus, men det er altså snakk om en ReadyNAS server, en fjernkontroll fra Samsung og en boks med DAC og litt klok behandling av lyden, dog uten noen mekaniske bevegelser. Noe det også gjøres et stort poeng av.

Men når Håkon Rognlien avrunder med: "Dette er uansett framtiden!" -- så kan vi vel regne med at det utsagnet ikke bygger på den type reaksjoner som vekker slik latter hos deg, men snarere på en nøktern erkjennelse av at ta meg faen dette var saker.
 
K

knutinh

Gjest
mls skrev:
Hvis PC-drev er så gode, hvorfor benyttes de da ikke av de som produserer high-end cd-spillere?
Er det bare lydkvalitet som påvirker hvor mye en high-end produsent selger?

-k
 
Topp Bunn